Thu 22/06/2023 - 19:30 de raadzaal
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De jaarrekening 2022 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld.
De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening 2022 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 werd vastgesteld.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.
Het bevat o.a. de volgende elementen:
Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.
De rapportering voor 2021 - 2022 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd principiële goedkeuring verleend voor het voorstel van intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
Hiertoe diende de vereiste beheersovereenkomst nog opgemaakt te worden. In overleg tussen IVBO en Beernem, Oostkamp en Zedelgem werden een beheers- en bruikleenovereenkomst opgemaakt.
De beheersovereenkomst regelt de afspraken inzake de overdracht van het beheer van het recyclagepark aan IVBO. De aanwezige roerende goederen worden in volle eigendom overgedragen aan de ontlener.
Het college verleende in de zitting van 11 mei 2023 gunstig advies voor de beheersovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd principiële goedkeuring verleend voor het voorstel van intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
Hiertoe diende de vereiste beheersovereenkomst nog opgemaakt te worden. In overleg tussen IVBO en Beernem, Oostkamp en Zedelgem werden een beheers- en bruikleenovereenkomst opgemaakt.
De bruikleenovereenkomst regelt de overdracht van de infrastructuur en het beheer van het recyclagepark aan IVBO. Het recyclagepark (grond en de er op opgerichte gebouwen) wordt in bruikleen gegeven in de staat waarin het zich op heden bevindt.
Het college verleende in de zitting van 11 mei 2023 gunstig advies voor de bruikleenovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In voorbereiding van de geplande weg- en rioleringswerken met aanleg van fietspad in de Akkerstraat en Beverhoutsveldstraat worden ook de aan te passen of te vernieuwen nutsleidingen bekeken. In deze straten bevindt zich nog een bovengronds elektriciteitsnet. Alle netten ondergronds brengen heeft een grote financiële impact. Daarom wordt voorgesteld om, zoals in het verleden, de netten bovengronds te houden in landelijk gebied en enkel ondergronds te brengen ter hoogte van woonzone.
Daar waar de bovengrondse netten worden weggenomen verdwijnen de bijhorende betonnen steunpalen en dus ook de bestaande openbare verlichting die hier aan vast hangt. Hier moeten dus nieuwe verlichtingspalen komen. Het vernieuwen van de armaturen was sowieso voorzien binnen het project verledding.
Er werd een offerte opgevraagd bij Fluvius voor het ondergronds brengen van het net en het vernieuwen van de openbare verlichting. De kostprijs voor het ondergronds brengen van het net bedraagt € 305.179,92 (incl. btw). De kostprijs voor het vernieuwen van de openbare verlichting bedraagt € 142.120,07 (incl. btw).
Het dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de zitting van 15 september 2016 keurde de gemeenteraad het trage wegen plan Oostveld goed. Hierin werd de verbinding Tinhoutstraat/Steenoven opgenomen als te realiseren.
In uitwerking van dit besluit heeft landmeter-expert Christoffel Vanden Bussche op 19 oktober 2018 (met laatste wijziging 01 juni 2022) een opmetingsplan opgemaakt en werd een onderhandelaar aangesteld van de Trage Wegen vzw om tot een minnelijke aankoop over te gaan. Voor de innames 5 en 8 van het opmetingsplan werden de akten verleden op 09 februari 2023 (GR 15 december 2022).
Ondertussen is een overeenkomst afgesloten met Katelijne Lammens, Tinhoutstraat 95, Beernem voor de aankoop van inname 1, een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie C, nummer 546 02 C, met een oppervlakte van 397,65 m². Het perceel wordt aangekocht voor het bedrag van € 3.453,49 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
Vastgoedtransacties heeft volgens deze overeenkomst de ontwerpakte opgemaakt.
Voor de verwerving van de overige innames worden de onderhandelingen/onteigeningsprocedure verdergezet.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In zitting van 23 maart 2023 werden de verkoopbeloften voor 28 innemingen en 10 beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.
Aquafin heeft ondertussen voor 7 innemingen een verkoopbelofte afgesloten met de eigenaars en 2 beloften afstand van gebruik:
De totale vergoeding voor deze aankopen bedraagt € 26.286,85 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De verkoopbeloften wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Sinds 2019 werken we in de vervoerregio Brugge met alle betrokken gemeenten en mobiliteitspartners aan een gezamenlijke toekomstvisie voor de 9 gemeenten en bijna 260.000 inwoners in de regio.
Bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan (RMP) werd in een eerste fase informatie verzameld over de planningscontext, kansen en knelpunten (= oriëntatiefase). De oriëntatienota werd goedgekeurd door vervoerregioraad op 21 februari 2020.
In de tweede fase, de synthesefase bepaalden we welke richting we uitgaan met de mobiliteit in onze regio. We legden de doelstellingen vast in de visienota.
In een laatste fase, de beleidsplanfase werd een actieplan opgemaakt met een actietabel.
Dit resulteerde in het voorlopig ontwerp Regionaal MobiliteitsPlan dat bestaat uit:
Dit plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het Ontwerp plan-MER. Het Ontwerp plan-MER beschrijft de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
Na de vaststelling van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan inclusief het Ontwerp Plan-MER door de vervoerregioraad Brugge op 30 maart 2023 heeft ook Vlaams Minister van Mobiliteit & Openbare Werken, Lydia Peeters haar akkoord gegeven tot verderzetting van de procedure (cfr. de bepalingen van artikel 6 § 2 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage).
Het voorlopig ontwerp RMP wordt samen met het ontwerp MER nu ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Als adviesinstantie heeft de gemeenteraad 90 dagen de tijd om schriftelijk advies uit te brengen. De adviestermijn start op 19 mei 2023 en eindigt op 16 augustus 2023. Parallel loopt er een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen - dit van 31 mei 2023 tot en met 29 juli 2023.
Op 01 juli 2023 gaat de eerste fase van het nieuw openbaar vervoerplan in werking. Daarvoor dienen nog enkele zaken geregeld te worden.
a) Knesselarestraat:
Er komt een 30 min verbinding Brugge-Oedelem. Hiervoor rijdt een extra bus van Brugge tot Oedelem en keert dan terug naar Brugge. De bus heeft een wachtzone nodig om te halteren zodat de bus op het gepaste tijdstip zich terug kan aanmelden ter hoogte van de Markt om de terugrit naar Brugge aan te vangen. De bus zal komende van Brugge een extra afstaphalte ter hoogte van bakkerij Coucke krijgen en dan via de Markt en de Oudezakstraat en de Knesselarestraat terug keren naar de Markt. De enige voldoende ruime parkeerzone is gelegen in de Knesselarestraat ter hoogte van de voormalige KBC-bank. De daar aanwezige parkeerplaatsen moeten opgeofferd worden als parkeerzone voor autobussen.
Deze locatie betreft een gewestweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
b) Stationsplein:
Ook de nieuwe lijn Beernem-Torhout start. Hier dezelfde problematiek - de bus heeft een standplaats nodig om te halteren tot hij de terugrit naar Torhout kan aanvangen. Hiervoor komt een langsparking in stationsplein in aanmerking. Het gaat om de zone palend aan de grond van Vivendo (voormalig Reigerlo), net voor Kerkhofdreef.
Deze locatie betreft een gemeenteweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze aanvullingen in het gecoördineerd gemeentelijke aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Het gemeentebestuur wenst al jaren de oude verbinding in ere te herstellen in hoofdzaak omdat dit voor de zwakke weggebruiker (zowel fietsers als voetgangers) een veel veiligere en aangenamere verbinding is tussen het gehucht ‘Steenoven’ en Oostveld.
Er wordt voorgesteld hier een nieuwe gemeenteweg te vestigen.
In de gemeenteraad van 23 maart 2023 werd het rooilijnplan voorlopig vastgesteld en werd een voorlopig onteigeningsbesluit genomen.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 12 april 2023 tot en met 12 mei 2023. In toepassing van artikel 33 van het Vlaams Onteigeningsdecreet werd het openbaar onderzoek van het onteigeningsplan geïntegreerd in het openbaar onderzoek van het rooilijnplan.
1) het gemeentelijk rooilijnplan:
Het departement en de dienst van de deputatie verleenden geen advies binnen de termijn waardoor aan de adviesvereiste mag voorbijgegaan worden.
Op het ontwerp rooilijnplan werden geen opmerkingen of bezwaren geformuleerd.
Bijgevolg is een aanpassing van het plan niet aan de orde en kan het ontwerp rooilijnplan als definitief vastgesteld worden (bijlage 1).
2) onteigeningsbesluit:
Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend.
De ingediende standpunten, opmerkingen en bezwaren werden behandeld. Ze werden weerlegd en verworpen.
Voor de gemotiveerde weerlegging van de ingediende standpunten, opmerkingen en bezwaren kan worden teruggevallen op de motieven zoals deze zijn weergegeven in het verslag van 26 mei 2023 van het openbaar onderzoek houdende de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die geuit zijn tijdens het openbaar onderzoek (bijlage 4).
Bijgevolg kan een definitief onteigeningsbesluit genomen worden met inbegrip van goedkeuring van het onteigeningsplan en de bijhorende projectnota (bijlagen 2 en 3).
De huidige speelkoffer van de jeugddienst, die momenteel enkel kan ontleend worden door organisatoren van speelstraten en/of buurtfeesten, wordt weinig ontleend.
Om initiatieven die het buitenspelen bevorderen en de ontlening van de speelkoffer weer meer leven in te blazen, heeft de jeugddienst een nieuw reglement uitgewerkt.
Via Sport Vlaanderen ontvingen we ook gratis een grote container met heel wat sport- en spelmateriaal. Vooral materiaal van nieuwe en nog weinig bekende sporten zijn in de container terug te vinden. We hebben dit sportmateriaal toegevoegd aan het aanbod van de speelkoffer. Met de inhoud van de oude speelkoffer en het materiaal ontvangen van Sport Vlaanderen, konden drie nieuwe sport- en speelkoffers samengesteld worden.
Er zijn nu twee sport- en speelkoffers en één circuskoffer.
De jeugddienst maakte een nieuw reglement op.
De belangrijkste wijzigingen in het nieuwe reglement t.o.v. het oude zijn de volgende:
De jeugdraad nam het nieuwe reglement door en schreef een advies, waarop de jeugddienst een voorstel tot antwoord uitwerkte.
Het nieuwe reglement dat het oude reglement zal vervangen wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De locatie in de Lattenklieversstraat 46 werd in 2020 volledig aangepast en ingericht om er kinderopvang voor baby's en peuters te organiseren met twee samenwerkende onthaalouders, aangesloten bij de dienst onthaalgezinnen.
De twee onthaalouders die aan het werk waren op deze locatie, hebben in 2022 beslist om hun werk als onthaalouder niet verder te zetten. Ondanks verschillende pogingen om nieuwe onthaalouders aan te trekken om het kinderopvanginitiatief uit te baten, werd er niemand gevonden en staat het pand sinds augustus 2022 leeg.
De locatie is ingericht en aangepast om er kinderopvang voor baby's en peuters te organiseren.
Het aantrekken en werven van onthaalouders is een zeer moeilijke opdracht en dat heeft verschillende redenen:
Omdat de gemeente nood heeft aan kinderopvangplaatsen en de organisatie van kinderopvang wil garanderen op deze locatie, wordt het pand in concessie aangeboden zodat er opnieuw kinderopvang georganiseerd kan worden.
De gemeente wil de locatie in concessie verlenen aan een speler die interesse heeft om kinderopvang te organiseren op deze locatie zodoende dat het kinderopvangaanbod in Beernem opnieuw uitgebreid wordt. Op die manier kunnen er opnieuw extra kinderopvangplaatsen aangeboden worden voor gezinnen. De site is ook ideaal gelegen aangezien deze grenst aan het consultatiebureau van Kind en Gezin én de buitenschoolse kinderopvang.
Er werd een bestek met bijhorende gunningsvoorwaarden opgesteld waarop geïnteresseerden eventueel kunnen intekenen. Zo kan er een marktverkenning gebeuren.
Het bestek met bijhorende gunningsvoorwaarden wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een voorstel tot aanpassing van het gemeentelijk reglement ambulante handel wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het betreft het omvormen van de wekelijkse markt naar ambulante handel op openbaar domein.
Het gemeentelijk reglement ambulante handel: afdeling 1 - organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markt wordt opgeheven.
De standplaatsen op de parking van O.C. De Kleine Beer worden toegevoegd aan de afdeling: organisatie van ambulante handel op openbaar domein.
Er wordt een deel van de parking O.C. De Kleine ter beschikking gesteld op vrijdagvoormiddag van 07.30u tot 12.00u. Dit voor max. 4 plaatsen.
Het aangepast gemeentelijk reglement ambulante handel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 22 juni 2023.
Er is een groeiend aanbod van automaten in de gemeente Beernem. Sommige automaten hangen vast aan een fysieke winkel, andere automaten niet. Er is momenteel geen wetgevend kader rond de plaatsing van automaten. Door de stijgende vraag is het noodzakelijk om een reglement op te maken die dergelijke ambulante verkoop regelt op plaatsen waar het wenselijk is.
Het voorstel 'reglement voor het uitbaten van verkoopautomaten en automatenshops in Beernem' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De raad lokale economie gaf advies op 22 mei 2023.
Er werd in het college van 18 november 2022 kennis genomen van de adviezen van de betrokken adviesraden i.v.m. het voorstel voor een gezamenlijke prijsuitreiking voor de verschillende domeinen (sport, jeugd, cultuur, lokale economie, inclusie).
Het college nam het standpunt in om ad hoc verdienstelijke prestaties te huldigen op het moment van de prestatie. Voor de sport wordt een gemeentelijke kampioenenviering georganiseerd.
Bijgevolg is een opheffing van de bestaande reglementen noodzakelijk. Deze opheffing van de bestaande reglementen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in wegwerpbekers bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% ervan wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 01 januari 2025 geldt het verbod ook voor petflessen en blikjes.
Plan van aanpak:
Om het inzetten van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal bij evenementen te stimuleren wordt een subsidiereglement voorgelegd aan de gemeenteraad. Het subsidiereglement voorziet een terugbetaling van 50% van het bedrag van de eindfactuur voor huur of aankoop van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal, incl. leveringskost en waskost. Dit omvat dus niet de kosten van beschadigde, verloren, sterk verontreinigde en te laat teruggebrachte bekers of duurzaam cateringmateriaal, annuleringskosten, boetes... De organisator kan jaarlijks maximaal 2 aanvragen doen voor een maximumsubsidie van € 500,00 (inclusief btw) per jaar.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de cultuur- en erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 6 trage wegen.
De naamgeving voor 5 trage wegen werd al goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 september 2021. Voor de trage weg in Gevaerts-Noord gelegen tussen huisnummer 10 en 11 werd gekozen om de straatnaamgeving uit te stellen tot het rooilijnplan definitief werd goed gekeurd. Dit gebeurde in de gemeenteraadszitting van 25 mei 2025. Voor deze trage weg wordt de naam 'De Panne' voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam 'De Panne' principieel goed te keuren.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Arthur Mortier
Verlichting Beukendreef
Vorig jaar had ik een opmerking over de verlichting aan de parking van de Beukendreef, kinderopvang. Op de plaats waar de auto’s parkeren is er helemaal geen verlichting. Dit is juist de plaats waar fietsers, voetgangers, in- en uitstappende kinderen samenkomen en waar auto’s aankomen of wegrijden. De schepen erkende het probleem en gaf aan dat er bijkomende verlichting zou geplaatst worden. Hopelijk wordt de bijkomende verlichting geplaatst voor de volgende winter.
Bestrijding Japanse duizendknoop
De Japanse duizendknoop is niet meer weg te denken in onze contreien, tijdens de Kallemoeietriatlon kon men vanop de brug van Sint-Joris de plant bewonderen in al zijn glorie. De plant sterkt zich op deze plaats uit vanaf de brug tot aan het café De Brug. Deze invasieve plant met zijn lange en beresterke wortels kan funderingen, leidingen beschadigen of zelfs het wegdek vernielen. Ook Elia de uitbater van het hoogspanningsnetwerk, maakt zich grote zorgen over de uitbreiding van de plant op hun terreinen. Elia zal een kudde schapen inzetten in een poging om deze plant te verwijderen. Misschien een idee voor mensen in Beernem die daar last van hebben of voor haarden op het openbaar terrein. Ik heb het probleem al eens aangekaart op een vorige GR. Zou het op z’n minst niet mogelijk zijn om alle haarden van deze plant in onze gemeente in kaart te brengen in afwachting van een oplossing?
Raadslid Lode Vanneste
Eeuwelingentuin
Mensen worden steeds ouder. Externe demografen stellen dat het aantal 100-jarigen om de tien jaar zal verdubbelen. Sommige buitenlandse experts beweren zelfs dat tegen 2060 de helft van de bevolking 100 jaar zal worden.
Uit cijfers van Statistiek Vlaanderen blijkt dat er in Vlaanderen in 2021 maar liefst 1.400 honderdjarigen waren. In 2018 bleek trouwens uit een onderzoek van de Krant van West-Vlaanderen dat er nergens zoveel honderdjarigen zijn als in onze provincie. Bijna 19 op de 100.000 West-Vlamingen bleken toen 100 jaar of ouder. In Limburg was dat slechts 9 op de 100.000.
Om de eeuwelingen uit onze gemeente te vieren en in de bloemetjes te zetten, stelt de N-VA-fractie voor om elke inwoner die zijn of haar 100ste verjaardag viert, een fruitboom te geven die vervolgens wordt aangeplant in een eeuwelingentuin. Deze nieuwe tuin komt op een plaats op het openbare domein die voor iedereen toegankelijk is. Het wordt zo een ontmoetingsplaats voor jong en oud waar men kan genieten van de rust en het fruit van de eeuwelingenbomen. De bedoeling is dat de eeuwelingentuin uitgroeit tot een heuse hoogstamboomgaard. In deze tuin kunnen er ook een of meerdere zitbanken en schommels worden voorzien. Eenmaal per jaar kan de gemeente er dan een samenkomst in organiseren met de 100-jarigen en hun familie.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Branco François
Paaltjes Kasteeldreef
In de Kasteeldreef staan er nu al een tijdje paaltjes om de grasperkjes af te schermen. Deze paaltjes maken het zeer moeilijk om elkaar te kruisen met de wagen. Hoe evalueert het gemeentebestuur de plaatsing van deze paaltjes? Worden er maatregelen genomen?
Raadslid Lien De Wispelaere
BKO – plaats-tekort voor vakantie
Naar ik hoor is de vraag naar opvang in de vakantie zeer groot. In elk geval blijkt de vraag een pak groter dan het aanbod. Klopt deze schets? Wat zijn de concrete cijfers, welke oorzaken ziet men en op welke manier wil het bestuur hier een antwoord bieden?
Restauratie kerktoren Sint-Lambertus
Ik wou graag eens informeren hoever het staat met de plannen i.v.m. het herstellen van de kerktoren van Sint-Lambertus? Is er al een timing vooropgesteld wanneer die zouden kunnen starten?
Raadslid Els Vyncke (deze vraag wordt uitgesteld naar de volgende gemeenteraad)
Inclusieve sportdag
In april 2018 vond in Beernem voor de eerste keer een Inclusieve Sportdag plaats waaraan meer dan 400 sporters, met en zonder beperking, deelnamen in 5 verschillende sportdisciplines georganiseerd door 5 Beernemse sportclubs. Deze sportdag was een grandioos succes en er werd voorgesteld om een soortgelijk evenement om de 2 jaar te organiseren. Uiteraard heeft Corona er voor gezorgd dat er in 2020 en 2021 zo een sportmanifestatie niet kon plaats vinden. Maar we zijn intussen al 2023 en steeds meer heb ik de indruk dat er geen nieuwe inclusieve sportdag meer komt. Graag een stand van zaken a.u.b ?
Raadslid Gijs Degrande
Werken Akkerstraat – Beverhoutsveldstraat
Momenteel loopt een openbaar onderzoek in het kader van de rioleringswerken in de Akkerstraat en Beverhoutsveldstraat. Het gaat om een vergunningsaanvraag voor onder meer bronbemaling en het kappen van bomen. De impact van de bronbemaling mag niet onderschat worden, op korte maar zeker ook op lange termijn. Het verlagen van de grondwaterstand kan leiden tot schade door verdroging, zettingen of verzilting. In het bijzonder gezien de ligging net naast het Beverhoutsveld en naast belangrijk landbouwgebied is het aangewezen zeer omzichtig te werk te gaan. Graag had ik toelichting bij deze vergunningsaanvraag. In het bijzonder had ik graag ook duiding bij de beslissing om geen hydrologische studie te laten uitvoeren en het feit dat er geen fasering is voorzien, zowel wat betreft tijd (3 jaar) als afstand (6250 m). Op welke manier wil men het opgepompte water maximaal terug in de ondergrond te brengen? En hoe wil men de schade aan de omgeving beperken.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Participatietraject her- of nevenbestemmingen parochiekerken
Dit traject werd gelopen met ‘Het Kapittel’ om een draagvlak te creëren. Er worden tal van mogelijke gebruikers wakker gemaakt uit hun dromen nu de gewone verkoop dreigt. Onze gemeente heeft doorheen de jaren miljoenen geïnvesteerd in de bouw en renovatie van de gebouwen. Wil het college a.u.b. onderhandelen met de kerkbesturen om deze quasi gemeenschapsgoederen niet in handen te laten vallen van private eigenaars. Doel moet toch zijn dat er verschillende gemeenschapsactiviteiten blijvend kunnen doorgaan in deze huidige gemeenschapsgebouwen.
Ondersteuning antenne dienstencentrum
De gemeente ondersteunt al jaren Curando en het dienstencentrum Mirte te Beernem. Het dienstencentrum Flora is erbij gekomen in Oedelem en voor Sint-Joris en Oostveld zou er een antenne opgericht worden. Dit laatste objectief werd evenwel door het dienstencentrum definitief verlaten.
Wil het gemeentebestuur nu de plaatselijke vereniging ‘Oostveld Leeft’ die samenwerkt met zorginstelling Ter Muiden ondersteunen op logistiek en financieel vlak om in eigen gemeenschap weliswaar een beperktere dienstverlening mogelijk te maken? Mocht het gemeentebestuur logistieke en financiële steun brengen, dan is een dergelijke organisatie met vrijwilligers in Sint-Joris best ook mogelijk.
De Notelaar
Planning van de start bouwwerken voor de Notelaar en de gehele verhuis van internaat en verhuis kleuters en verbouwwerken kleuterklassen willen we graag uitgesteld zien. Dit kan zonder het mogelijk verlies van de subsidies bij Agion en meteen ook de gehele moeilijke omgeving voor beide scholen waarin ze hun onderwijs moeten bieden. Beide onderwijsteams en directies krijgen al heel wat vernieuwingen op onderwijsvlak uit te werken. Om deze en de puur logistieke redenen willen ook zij dat deze bijkomende moeilijkheden voor hun werking er niet komen. Wil het bestuur deze vraag tot uitstel positief beantwoorden?
Twee nieuwe leden wensen toe te treden tot de adviesraad Cultuur en erfgoed. Het college van burgemeester en schepenen verleende in de zittingen van 26 mei 2023 en 9 juni 2023 positief advies over het gemotiveerde voorstel van toetreding tot de adviesraad. Het gemotiveerde voorstel van toetreding van de desbetreffende kandidaten wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt tevens in kennis gesteld van het ontslag van twee leden uit de adviesraad Cultuur en erfgoed.