Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Op 01 juli 2023 gaat de eerste fase van het nieuw openbaar vervoerplan in werking. Daarvoor dienen nog enkele zaken geregeld te worden.
a) Knesselarestraat:
Er komt een 30 min verbinding Brugge-Oedelem. Hiervoor rijdt een extra bus van Brugge tot Oedelem en keert dan terug naar Brugge. De bus heeft een wachtzone nodig om te halteren zodat de bus op het gepaste tijdstip zich terug kan aanmelden ter hoogte van de Markt om de terugrit naar Brugge aan te vangen. De bus zal komende van Brugge een extra afstaphalte ter hoogte van bakkerij Coucke krijgen en dan via de Markt en de Oudezakstraat en de Knesselarestraat terug keren naar de Markt. De enige voldoende ruime parkeerzone is gelegen in de Knesselarestraat ter hoogte van de voormalige KBC-bank. De daar aanwezige parkeerplaatsen moeten opgeofferd worden als parkeerzone voor autobussen.
Deze locatie betreft een gewestweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
b) Stationsplein:
Ook de nieuwe lijn Beernem-Torhout start. Hier dezelfde problematiek - de bus heeft een standplaats nodig om te halteren tot hij de terugrit naar Torhout kan aanvangen. Hiervoor komt een langsparking in stationsplein in aanmerking. Het gaat om de zone palend aan de grond van Vivendo (voormalig Reigerlo), net voor Kerkhofdreef.
Deze locatie betreft een gemeenteweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Locatieaanduiding parkeerzones autobus
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
De N-VA fractie voegt volgende verklaring toe bij hun stemgedrag:
Het is een heel goede zaak dat er extra buslijnen komen. Zeker de halfuurverbinding tussen Oedelem en Brugge juichen we toe. Wat betreft het voorliggend agendapunt met betrekking tot het stationeren van een bus ter hoogte van de voormalige KBC: dit gaat om één van de meest kritieke punten, bij het binnenrijden van het dorp. Als er opstoppingsproblemen zijn, is het niet weinig daar. Dat lijkt geen goede locatie. We beseffen dat het geen eenvoudige oplossing is, maar we stellen voor : ‘nader onderzoek’.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' aangevuld als volgt:
Artikel 3.4) Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor autobussen:
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' aangevuld als volgt:
Artikel 14.10) Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor autobussen:
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.