De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
De jaarrekening 2022 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld.
De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening 2022 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 werd vastgesteld.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door Tom Gevaert, financieel directeur.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Gijs Degrande beantwoord door financieel directeur Tom Gevaert, burgemeester Jos Sypré en schepen Claudio Saelens.
De N-VA fractie wenst volgende verklaring toe te voegen :
Bij de vaststelling van de jaarrekening moeten we rekening houden met enkele niet onbelangrijke contextfactoren. Deze legislatuur hebben we verhoogde belastingen met jaarlijks een pak hogere inkomsten. De inflatie duwt die belastingen straks nog eens extra de hoogte in. De gemeentelijke schuld blijft hangen op een hoog niveau en er is een grote stijging van de personeelsuitgaven. Uit de jaarrekening blijkt evenwel dat de investeringen stilvallen. In 2022 zijn weinig investeringen gebeurd, verschillende projecten worden doorgeschoven naar de komende jaren en de voorgaande jaren was al stevig geschrapt in zowel investeringen als exploitatie.
De jaarrekening maakt ook duidelijk de risico’s van de Beernemse begroting zichtbaar. De oplopende inflatie is niet altijd voorzien in de budgetten voor verschillende projecten, maar de hogere inkomsten werden wel enthousiast doorgerekend. De nieuwe ramingen voor de belastingen geven echter lagere cijfers aan wat onvermijdelijk voor extra spanning op de begroting zal zorgen. Ook wordt op geen enkele manier geanticipeerd, hetzij door het aanleggen van een buffer, hetzij door het opstellen van een robuuste begroting, op uitgaven die sowieso op ons afkomen. Denken we aan de grotere dotaties voor de hulpverleningszones, de exploitatie van het nieuwe zwembad of de afbraak van het oude. Grote kosten die zeker komen en dat bovenop de noodzakelijke onderhoudswerken die vandaag worden uitgesteld.
Deze jaarrekening bevestigt helaas onze eerdere analyses en voorspellingen: ondanks verhoogde belastingen en een opgelopen schuld, is er niet alleen een stilstand op vlak van investeringen. Ook de exploitatie blijft onder druk staan. Er is geen buffer voor de toekomst, er wordt niet gespaard maar wel uitgegeven wat nog niet is verdiend. Hoe langer deze situatie zo blijft, hoe meer en hoe zwaarder de risico’s en gevolgen gaan doorwegen. De stilstand wordt op deze manier achteruitgang.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 voor zijn gedeelte vast.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 integraal (inclusief het OCMW-luik dat door de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 22 juni 2023 werd vastgesteld) goed.
Artikel 3: Deze rekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.
Het bevat o.a. de volgende elementen:
Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.
De rapportering voor 2021 - 2022 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de artikelen 217 tot en met 220, betreffende organisatiebeheersing.
Het rapport organisatiebeheersing geeft weer welke stappen er op dit vlak werden gezet in 2021, 2022 en in het voorjaar van 2023 waaronder de identificatie van risico’s en beheersmaatregelen op vlak van volgende zelfevaluatiethema's: thema 6 personeelsbeleid, thema 9 facilitaire middelen, opdrachten en contracten, thema 3 monitoring. Het rapport bevat de effectieve rapportering over de beheersmaatregelen en aandachtspunten met een stand van zaken op vandaag.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor algemeen bestuur en beleid.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré en algemeen directeur Els Declerck.
Artikel 1: Het rapport organisatiebeheersing 2021 - 2022, zoals opgesteld door de algemeen directeur in overleg met het managementteam wordt ter kennis genomen. Dit rapport maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente is voor de inzameling en verwerking van het afval op haar grondgebied, aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
De statuten van IVBO, laatst goedgekeurd in de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018.
Met de intercommunale werking streeft men door samenwerking over de gemeentegrenzen heen naar synergiën die kaderen binnen een effectief afvalbeleid en meer efficiëntie.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 28 januari 2021 betreffende de overdracht aan IVBO fase 1 en 2.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 15 december 2022 betreffende principiële goedkeuring van het voorstel van intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd principiële goedkeuring verleend voor het voorstel van intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
Hiertoe diende de vereiste beheersovereenkomst nog opgemaakt te worden. In overleg tussen IVBO en Beernem, Oostkamp en Zedelgem werden een beheers- en bruikleenovereenkomst opgemaakt.
De beheersovereenkomst regelt de afspraken inzake de overdracht van het beheer van het recyclagepark aan IVBO. De aanwezige roerende goederen worden in volle eigendom overgedragen aan de ontlener.
Het college verleende in de zitting van 11 mei 2023 gunstig advies voor de beheersovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor afvalbeleid.
Beheersovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO + bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse namens de N-VA Fractie.
Bij de principiële goedkeuring over het intercommunaal beheer van het recyclagepark door IVBO op de gemeenteraad van 12 december 2022 formuleerde de N-VA-fractie drie duidelijke krachtlijnen die in de beheersovereenkomst diende te bevatten:
1. een overdracht mag niet resulteren in een meerkost voor de gemeente naar uitbating en beheer van het recyclagepark;
2. een overdracht mag geen prijsstijging betekenen voor de inwoners van Beernem, dus ook geen verdoken belastingverhoging via andere tarieven zoals de huisvuilzak. De gemeenteraad moet het laatste woord krijgen over prijssetting en tarifering;
3. er zijn duidelijke garanties nodig voor de medewerkers.
Die elementen vinden we evenwel niet terug in voorliggende overeenkomst. Daarom leggen we volgende aanpassingen voor :
De tussenkomst wordt beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Volgende amendementen worden goedgekeurd met eenparigheid van stemmen:
Volgend amendement wordt verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen en 0 onthoudingen.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent goedkeuring voor de beheersovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO met de goedgekeurde amendementen aangepaste overeenkomst.
Artikel 2: De verdere uitwerking en modaliteiten worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente is voor de inzameling en verwerking van het afval op haar grondgebied, aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
De statuten van IVBO, laatst goedgekeurd in de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018.
Met de intercommunale werking streeft men door samenwerking over de gemeentegrenzen heen naar synergiën die kaderen binnen een effectief afvalbeleid en meer efficiëntie.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 28 januari 2021 betreffende de overdracht aan IVBO fase 1 en 2.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 15 december 2022 betreffende principiële goedkeuring van het voorstel van intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd principiële goedkeuring verleend voor het voorstel van intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
Hiertoe diende de vereiste beheersovereenkomst nog opgemaakt te worden. In overleg tussen IVBO en Beernem, Oostkamp en Zedelgem werden een beheers- en bruikleenovereenkomst opgemaakt.
De bruikleenovereenkomst regelt de overdracht van de infrastructuur en het beheer van het recyclagepark aan IVBO. Het recyclagepark (grond en de er op opgerichte gebouwen) wordt in bruikleen gegeven in de staat waarin het zich op heden bevindt.
Het college verleende in de zitting van 11 mei 2023 gunstig advies voor de bruikleenovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor afvalbeleid.
Bruikleenovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO + bijlagen
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent goedkeuring voor de bruikleenovereenkomst voor het intercommunaal beheer van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
Artikel 2: De verdere uitwerking en modaliteiten worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
In voorbereiding van de geplande weg- en rioleringswerken met aanleg van fietspad in de Akkerstraat en Beverhoutsveldstraat worden ook de aan te passen of te vernieuwen nutsleidingen bekeken. In deze straten bevindt zich nog een bovengronds elektriciteitsnet. Alle netten ondergronds brengen heeft een grote financiële impact. Daarom wordt voorgesteld om, zoals in het verleden, de netten bovengronds te houden in landelijk gebied en enkel ondergronds te brengen ter hoogte van woonzone.
Daar waar de bovengrondse netten worden weggenomen verdwijnen de bijhorende betonnen steunpalen en dus ook de bestaande openbare verlichting die hier aan vast hangt. Hier moeten dus nieuwe verlichtingspalen komen. Het vernieuwen van de armaturen was sowieso voorzien binnen het project verledding.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
De werken zullen uitgevoerd worden in 2 fazen: 1ste fase is de Beverhoutsveldstraat in het najaar van 2023. Dit heeft geen impact op de huidige wegomleiding voor de werken in de Scherpestraat/Beernemstraat. In een tweede fase, nadat de doortocht Beernem-Oedelem weer opengesteld is, kan er gewerkt worden in de Akkerstraat. Dat zal dan in 2024 zijn.
Er werd een offerte opgevraagd bij Fluvius voor het ondergronds brengen van het net en voor het vernieuwen van de openbare verlichting.
De kostprijs voor het ondergronds brengen van het net bedraagt € 163.594,95 (excl. btw) voor de Akkerstraat en € 88.619,86 (excl. btw) voor de Beverhoutsveldstraat. Totaal bedrag is € 252.214,81 (excl. btw) of € 305.179,92 (incl. btw). Hiervoor is op artikel 0670-00/2250007 - nutsleidingen in 2023 € 252.028,00 beschikbaar en in 2024 € 85.000,00.
De kostprijs voor het vernieuwen van de openbare verlichting bedraagt € 142.120,07 (incl. btw) voor beide straten samen.
Dit OV-project met kostenraming kadert in het reglement "overname bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen, investeringen en onderhoud van openbare verlichting door de distributiebeheerder IMEWO". Dit reglement werd tijdens de gemeenteraadszitting van 14 november 2019 goedgekeurd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor nutsvoorzieningen en openbare werken.
Dienst |
infrastructuur |
Omschrijving |
ondergronds brengen elektriciteitsnet |
Raming (incl. btw) |
€ 305.179,92 (incl. btw) |
Budgetcode |
0670-00/2250007 - nutsleidingen |
Beschikbaar krediet |
in 2023 € 252.028 en in 2024 € 85.000,00 |
Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2023/036.
Dienst |
infrastructuur |
Omschrijving |
vernieuwen OV |
Raming (incl. btw) |
€ 142.120,07 (incl. btw) te betalen via IMEWO volgens overeenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 14 november 2019 |
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: Het ontwerp, opgemaakt door Fluvius voor het ondergronds brengen van het net, met een totale raming van € 305.179,92 (incl. btw) ten laste van de gemeente, wordt goedgekeurd. De betaling zal gebeuren met het beschikbaar krediet (in 2023 € 252.028,00 en in 2024 € 85.000,00) onder budgetcode 0670-00/2250007 - nutsleidingen.
Artikel 2: Het ontwerp, opgemaakt door Fluvius voor het vernieuwen van de openbare verlichting met een totale raming van € 142.120,07 (incl. btw) te betalen door IMEWO volgens de overeenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 14 november 2019, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De uitvoering van de werken wordt toegewezen aan Fluvius.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
In de zitting van 15 september 2016 keurde de gemeenteraad het trage wegen plan Oostveld goed. Hierin werd de verbinding Tinhoutstraat/Steenoven opgenomen als te realiseren.
In uitwerking van dit besluit heeft landmeter-expert Christoffel Vanden Bussche op 19 oktober 2018 (met laatste wijziging 01 juni 2022) een opmetingsplan opgemaakt en werd een onderhandelaar aangesteld van de Trage Wegen vzw om tot een minnelijke aankoop over te gaan. Voor de innames 5 en 8 van het opmetingsplan werden de akten verleden op 09 februari 2023 (GR 15 december 2022).
Ondertussen is een overeenkomst afgesloten met Katelijne Lammens, Tinhoutstraat 95, Beernem voor de aankoop van inname 1, een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie C, nummer 546 02 C, met een oppervlakte van 397,65 m². Het perceel wordt aangekocht voor het bedrag van € 3.453,49 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
Vastgoedtransacties heeft volgens deze overeenkomst de ontwerpakte opgemaakt.
Voor de verwerving van de overige innames worden de onderhandelingen/onteigeningsprocedure verdergezet.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Dienst |
Grondbeleid en patrimonium |
Omschrijving |
kleine grondaankopen wegen |
Raming (incl. btw) |
€ 3.453,49 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 63.651,78 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aankoop van grond voor de realisatie van de trage weg Oostveld, Steenoven, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte voor inname 1 volgens het opmetingsplan van 19 oktober 2018 (met laatste wijziging 1 juni 2022) van landmeter-expert Christoffel Vanden Bussche, die daartoe werden opgemaakt door Vastgoedtransacties, voor een totale vergoeding van € 3.453,49 wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen, zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor het verlijden van de akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In zitting van 23 maart 2023 werden de verkoopbeloften voor 28 innemingen en 10 beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.
Aquafin heeft ondertussen voor 7 innemingen een verkoopbelofte afgesloten met de eigenaars en 2 beloften afstand van gebruik:
De totale vergoeding voor deze aankopen bedraagt € 26.286,85 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - verkoopbeloften en belofte tot afstand van gebruik |
Raming (incl. btw) |
€ 26.286,85 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 152.967,25 |
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: De aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat wordt goedgekeurd .
Artikel 2: De verkoopbeloften voor 7 innames van grond met 2 bijgaande beloften tot afstand van gebruik, die daartoe werden opgemaakt door Aquafin, voor een totale vergoeding van € 26.286,85 worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen en afstand van gebruik zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 43 e.v. DLB
Sinds 2019 werken we in de vervoerregio Brugge met alle betrokken gemeenten en mobiliteitspartners aan een gezamenlijke toekomstvisie voor de 9 gemeenten en bijna 260.000 inwoners in de regio.
Bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan (RMP) werd in een eerste fase informatie verzameld over de planningscontext, kansen en knelpunten (= oriëntatiefase). De oriëntatienota werd goedgekeurd door vervoerregioraad op 21 februari 2020.
In de tweede fase, de synthesefase bepaalden we welke richting we uitgaan met de mobiliteit in onze regio. We legden de doelstellingen vast in de visienota.
In een laatste fase, de beleidsplanfase werd een actieplan opgemaakt met een actietabel.
Dit resulteerde in het voorlopig ontwerp Regionaal MobiliteitsPlan dat bestaat uit:
Dit plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het Ontwerp plan-MER. Het Ontwerp plan-MER beschrijft de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.
Na de vaststelling van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan inclusief het Ontwerp Plan-MER door de vervoerregioraad Brugge op 30 maart 2023 heeft ook Vlaams Minister van Mobiliteit & Openbare Werken, Lydia Peeters haar akkoord gegeven tot verderzetting van de procedure (cfr. de bepalingen van artikel 6 § 2 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage).
Het voorlopig ontwerp RMP wordt samen met het ontwerp MER nu ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Als adviesinstantie heeft de gemeenteraad 90 dagen de tijd om schriftelijk advies uit te brengen. De adviestermijn start op 19 mei 2023 en eindigt op 16 augustus 2023. Parallel loopt er een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen - dit van 31 mei 2023 tot en met 29 juli 2023.
Participatie
Op vlak van participatie werd gewerkt met overleg met stakeholders en bevragingen. De stakeholders waren organisaties uit het middenveld met een regionaal karakter. De stakeholdermomenten vonden op verschillende momenten doorheen het proces plaats, meestal themagericht. Er was een startevent op 29 januari 2020, zowel voor gemeenteraadsleden als stakeholders en een slotevent is gepland op 02 mei, met leden van de vervoerregioraad, stakeholders en gemeenteraadsleden. Er was n.a.v. de validatie van de visienota ook een infomoment over die visienota op 06/9/2022 zowel voor stakeholders als voor gemeenteraadsleden.
Er was een grote burgerbevraging in de zomer van 2020, waarbij 5000 burgers werden uitgenodigd om een enquête in te vullen (616 burgers namen uiteindelijk deel aan deze enquête). Daarnaast was er ook een bevraging van de georganiseerde burger in januari 2023.
Krachtlijnen (zie ook visienota)
Thema fiets (zie ook kaart fietsnetwerk)
De vervoerregio wenst fietsgebruik verder te stimuleren.
Thema Auto (zie ook kaart Wegencategorisering)
De vervoerregio wenst enerzijds het aantal autokilometers terug te dringen en anderzijds de resterende autokilometers te vergroenen
Belangrijk hierbij is de leeswijzer bij het actieplan. Er wordt gewerkt met een kolom acties. In deze kolom omschrijven we de actie zelf. Een actie wordt in de actietabel opgenomen indien deze voldoende strategisch van aard is, past binnen de visie van het RMP en indien de actie een regionaal belang heeft. Dit betekent dat de actie een mobiliteitsimpact heeft over de grenzen van de individuele lokale besturen heen en waarvoor opvolging vanuit de vervoerregio wenselijk is. In de kolom deelacties worden deelacties opgesomd in een niet-exhaustieve lijst van voorbeelden waarin de actie inhoudelijk of ruimtelijk concreter wordt benoemd. De lijst is eveneens dynamisch en kan bij elke voortgangsrapportage worden bijgestuurd en geactualiseerd. Hierbij kunnen uitgevoerde acties geschrapt worden en deelacties die actueler worden toegevoegd worden.
Wijziging ten opzichte van eerder kennisgave
In zitting van 28 januari 2021 nam de gemeenteraad kennis van het nieuw openbaar vervoerplan. Daarin werden ook de mobipunten bepaald. Ondertussen hebben de mobipunten een naamswijziging ondergaan - dat zijn nu hoppinpunten. Begin 2022 is er een nieuw Besluit Vlaamse Regering gekomen waarbij de categorisering van de hoppinpunten op een andere manier gebeurde. Hierdoor zijn 2 lokale hoppinpunten (Oostveld kerk en PC Sint-Amandus) omgezet naar buurthoppinpunten en Oedelem de Pluime omgezet naar een flexhalte. Het Station blijft een regionaal hoppinpunt en Beernem Gemeentehuis, Sint-Joris Smissestraat en Oedelem Dorp blijven lokale hoppinpunten.
Vervolg procedure
Na afloop van de adviestermijn zullen de adviezen worden verwerkt, met een eventuele bijsturing van het voorlopig ontwerp RMP tot gevolg. Dit gebeurt in samenspraak met de vervoerregioraad. Uiteindelijk zal het definitief ontwerp RMP worden vastgesteld door de vervoerregioraad en vervolgens door de minister, met kennisgeving aan de Vlaamse Regering.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er is een tussenkomst door Gijs Degrande namens de N-VA fractie.
De N-VA fractie wenst volgende opmerkingen toe te voegen aan het advies:
1. We pleiten voor een maximale en optimale ontsluiting van de bedrijventerreinen, en specifiek voor Beernem vragen we opnieuw om de mogelijkheden voor een ontsluitingsweg langs E40 te onderzoeken;
2. We vragen een versterking van het treinaanbod in Beernem met voldoende aansluitingen;
3. Wat betreft de pistes inzake kilometerheffing en rekeningrijden die zijn opgenomen, is het voor ons belangrijk dat rekeningrijden niet mag resulteren in een belastingverhoging. Dit moet gepaard gaan met een afschaffing van de bestaande verkeersbelastingen (jaarlijkse verkeersbelasting, belasting op in verkeerstelling) en extra inkomsten van buitenlandse bestuurders.
4. Verder bepleiten we een versterking van het busvervoer op de piekmomenten, zoals bijvoorbeeld ’s morgens voor de schoolgaande jeugd;
5. De visienota is voor wat de wegencategorisering betreft (en daaraan gekoppeld de mogelijkheid om zwaar vervoer te beperken) alleen bedoeld om de regionale en interlokale wegen te definiëren. Vandaag zijn er echter geen dergelijke wegen in onze gemeente. De verdere categorisering zal later door de gemeente moeten gebeuren, waarop de vervoerregio dan advies zal geven. Wij vragen dan ook om bij die categorisering door de gemeente maximaal rekening te houden met een beperking van de doortocht van zwaar vervoer door onze dorpskernen.
De tussenkomst wordt beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
De gemeenteraad beslist om de opmerkingen - mits kleine aanpassing aan punt 1 van het voorstel - toe te voegen aan het advies.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft gunstig advies op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Brugge, inclusief het ontwerp plan-MER, rekening houdend met volgende opmerkingen/suggesties/bezwaren:
1. We pleiten voor een maximale en optimale ontsluiting van de bedrijventerreinen.
2. We vragen een versterking van het treinaanbod in Beernem met voldoende aansluitingen;
3. Wat betreft de pistes inzake kilometerheffing en rekeningrijden die zijn opgenomen, is het voor ons belangrijk dat rekeningrijden niet mag resulteren in een belastingverhoging. Dit moet gepaard gaan met een afschaffing van de bestaande verkeersbelastingen (jaarlijkse verkeersbelasting, belasting op in verkeerstelling) en extra inkomsten van buitenlandse bestuurders.
4. Verder bepleiten we een versterking van het busvervoer op de piekmomenten, zoals bijvoorbeeld ’s morgens voor de schoolgaande jeugd;
5. De visienota is voor wat de wegencategorisering betreft (en daaraan gekoppeld de mogelijkheid om zwaar vervoer te beperken) alleen bedoeld om de regionale en interlokale wegen te definiëren. Vandaag zijn er echter geen dergelijke wegen in onze gemeente. De verdere categorisering zal later door de gemeente moeten gebeuren, waarop de vervoerregio dan advies zal geven. Wij vragen dan ook om bij die categorisering door de gemeente maximaal rekening te houden met een beperking van de doortocht van zwaar vervoer door onze dorpskernen.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Op 01 juli 2023 gaat de eerste fase van het nieuw openbaar vervoerplan in werking. Daarvoor dienen nog enkele zaken geregeld te worden.
a) Knesselarestraat:
Er komt een 30 min verbinding Brugge-Oedelem. Hiervoor rijdt een extra bus van Brugge tot Oedelem en keert dan terug naar Brugge. De bus heeft een wachtzone nodig om te halteren zodat de bus op het gepaste tijdstip zich terug kan aanmelden ter hoogte van de Markt om de terugrit naar Brugge aan te vangen. De bus zal komende van Brugge een extra afstaphalte ter hoogte van bakkerij Coucke krijgen en dan via de Markt en de Oudezakstraat en de Knesselarestraat terug keren naar de Markt. De enige voldoende ruime parkeerzone is gelegen in de Knesselarestraat ter hoogte van de voormalige KBC-bank. De daar aanwezige parkeerplaatsen moeten opgeofferd worden als parkeerzone voor autobussen.
Deze locatie betreft een gewestweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
b) Stationsplein:
Ook de nieuwe lijn Beernem-Torhout start. Hier dezelfde problematiek - de bus heeft een standplaats nodig om te halteren tot hij de terugrit naar Torhout kan aanvangen. Hiervoor komt een langsparking in stationsplein in aanmerking. Het gaat om de zone palend aan de grond van Vivendo (voormalig Reigerlo), net voor Kerkhofdreef.
Deze locatie betreft een gemeenteweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Locatieaanduiding parkeerzones autobus
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
De N-VA fractie voegt volgende verklaring toe bij hun stemgedrag:
Het is een heel goede zaak dat er extra buslijnen komen. Zeker de halfuurverbinding tussen Oedelem en Brugge juichen we toe. Wat betreft het voorliggend agendapunt met betrekking tot het stationeren van een bus ter hoogte van de voormalige KBC: dit gaat om één van de meest kritieke punten, bij het binnenrijden van het dorp. Als er opstoppingsproblemen zijn, is het niet weinig daar. Dat lijkt geen goede locatie. We beseffen dat het geen eenvoudige oplossing is, maar we stellen voor : ‘nader onderzoek’.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' aangevuld als volgt:
Artikel 3.4) Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor autobussen:
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' aangevuld als volgt:
Artikel 14.10) Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor autobussen:
De parkeerzone wordt gesignaleerd door de plaatsing van een bord E9a met onderbord 'autobus'
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Er bestond vroeger een verbinding tussen Steenoven en Oostveld door de landerijen en langs de Parochiezaal.
Deze doorgang werd frequent gebruikt door bewoners van Steenoven en Oostveld tot half jaren 80.
De weg is niet opgenomen in de atlas van de buurtwegen. Het betrof dus een niet officieel wegje dat door het publiek gebruikt werd, maar met een private bedding.
Het gemeentebestuur wenst deze oude verbinding in ere te herstellen door er een nieuwe gemeenteweg van te maken, in hoofdzaak omdat dit voor de zwakke weggebruiker (zowel fietsers als voetgangers) een veel veiligere en aangenamere verbinding is tussen het gehucht ‘Steenoven’ en Oostveld. Het gehucht Steenoven is ook sterk georiënteerd naar Oostveld voor het verenigingsleven, school, kerk, ….
Fietsers en voetgangers vanuit Steenoven moeten nu via het smalle dubbelrichtingsfietspad, aanliggend (!) langs de N337 rijden en deze gewestweg ook 2 x dwarsen. Het is duidelijk dat het in ere herstellen van deze verbinding een grote verbetering zal zijn qua veiligheid.
Bijkomend is deze verbinding ook recreatief een grote meerwaarde. Op mobiliteitsvlak stimuleert dergelijke directe veilige verbinding de verplaatsingen te voet en met de fiets.
Deze verbinding is eveneens opgenomen binnen het tragewegenplan van Oostveld. Dit tragewegenplan is opgemaakt conform de methodiek van de provincie West-Vlaanderen en in samenwerking met vertegenwoordigers van een hele brede basis van belangengroepen: alle gemeentelijke adviesraden (waaronder landbouwraad, milieuraad,….), verenigingen van Oostveld en politieke fracties.
Bij de opmaak van een startkaart werd uitgegaan van alle wegen die zichtbaar waren op historische kaarten en op de atlas van de buurtwegen (zie bijlage A - Trage wegen Oostveld – startkaart zone geel (met aanduiding van de herkomst)). Het is namelijk een logisch uitgangspunt om te vertrekken van wegen die ooit bestaan hebben.
Er werd een inventarisatiekaart opgemaakt (zie bijlage B - startkaart inventarisatiefase (met nummering van de wegen voor inventarisatie en bespreking)). Hieruit kwamen voor de verbinding Steenoven - Oostveld deze mogelijke tracés uit voort:
Via plaatsbezoeken werd de toestand van die tracés geïnventariseerd (foto’s, afgesloten of niet, verharding, andere opmerkingen….). Op basis van deze fiches werd een nieuwe kaart opgemaakt (met nieuwe nummering) met verder te bespreken verbindingen (zie bijlage C - Trage Wegen Oostveld – te bespreken). Hierbij werden erftoegangswegen, wegen die geen verbinding maken naar andere historische verbindingen of bestaand wegennet,… verwijderd. Zo verdween ook geel 3. Deze kan immers géén connectie maken met de Tinhoutstraat gezien de bebouwde percelen.
Daardoor bleef enkel nog het tracé geel 5 en verder via geel 4 en 4b over, in de nieuwe kaart van het trage wegenplan hernummerd naar de verbinding 10-11. In het traject 11 bestond historisch een verbinding via 11a en 11b. Gezien 11b bij nader onderzoek dwars door een kadastraal perceel bleek te lopen werd dit niet weerhouden. Bijgevolg werd gekozen voor 11a.
Omschrijving van het goed - aankoop gronden
Om tot realisatie en aanleg van deze verbinding door de gemeente te kunnen over gaan en deze ook in de toekomst te kunnen vrijwaren is het noodzakelijk hier een gemeenteweg van te maken.
Het gemeentewegendecreet – artikel 26 (realisatie van gemeentewegen) §2 stelt dat in geval van nieuwe gemeentewegen de gemeente overgaat tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
Verder vermeld artikel 27 van datzelfde besluit dat ‘elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg van gemeentewegen en de realisatie van rooilijnplannen door onteigening tot stand kan worden gebracht.’
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 03 september 2018 landmeter Vanden Bussche aan. Er werd een rooilijnplan en onteigeningsplan opgemaakt.
Het onteigeningsplan bevat overeenkomstig artikel 11, §1 van het Vlaams Onteigeningsdecreet al de volgende elementen:
1. de omtrek van de te onteigenen onroerende goederen, afzonderlijk of samengevoegd;
2. de kadastrale vermelding van de afdeling, de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en de onroerende goederen;
3. de naam van de eigenaars volgens de kadastrale of andere voor de onteigenende instantie beschikbare gegevens;
4. de onteigenende instantie per perceel en onroerend goed dat onteigend wordt.
Voor de weg langs de parochiezaal werden de kadastrale percelen met aard ‘weg’ volledig opgenomen. Deze percelen hebben een breedte van 5 meter.
Voor de verbinding naar Steenoven toe wordt vanaf de rand van het perceel een strook afgebakend die varieert tussen 2 tot 3 meter. Dit heeft te maken met de toestand van het landschap waarbij op de grens tussen twee percelen soms een gracht of bomenrij aanwezig is. Deze strook wordt mee aangekocht, maar is geen netto oppervlakte voor de wegbedding zelf. We streven naar een begaanbare bedding van 2 meter.
In de zitting van 23 januari 2017 besliste het college een prijsvraag te voeren voor de begeleiding en onderhandeling in het realiseren van enkele trage verbindingen. De verbinding Steenoven-Oostveld wordt hierin nominatief vernoemd.
De vzw Trage wegen werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 april 2017 aangesteld voor procesbegeleiding en om in latere fase de nodige onderhandelingen te voeren om de grond in der minne aan te kopen.
In de zitting van 21 februari 2020 werd Vastgoedtransacties aangesteld voor de opmaak van een schattingsverslag en het verlijden van de akten.
Hiermee werden de onderhandelingen in der minne gestart.
1) Gemeentelijk rooilijnplan
Bij beslissingen over de aanleg van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Artikel 3: stelt dat het gemeentewegendecreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te bereiken voeren de gemeenten een beleid dat gericht is op 1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. -> Deze beslissing kadert duidelijk in de decretale doelstelling, omdat beoogd wordt een verkeersveilige verbinding te creëren die het netwerk aan trage wegen in de gemeente versterkt
Artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; -> voorgestelde verbinding staat helemaal in dienst van het algemeen belang. Bedoeling is immers een publieke doorgang te creëren voor eender welke fietser of voetganger die zich van Steenoven naar Oostveld wenst te begeven en omgekeerd.
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; -> dit is niet van toepassing, het gaat immers om de realisatie van een nieuwe gemeenteweg en niet om de wijziging, verplaatsing of afschaffing van een bestaande weg.
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; -> de aanleg van de trage verbinding heeft onder andere als doel de verkeersveiligheid van de fietser te verhogen door een directe verbinding uit te bouwen tussen Steenoven en Oostveld. De bestaande ontsluiting van de landerijen wordt gevrijwaard.
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief; -> deze nieuw te realiseren trage verbinding paalt niet aan en heeft géén impact op andere gemeenten.
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. -> dit is niet van toepassing gezien er actueel geen gemeenteweg is.
Artikel 11 van het gemeentewegendecreet bepaalt dat de gemeenten de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen.
Door landmeter Vanden Bussche werd een rooilijnplan opgemaakt conform artikel 16§2 van het gemeentewegendecreet.
In zitting van 23 maart 2023 werd het rooilijnplan voorlopig vastgesteld.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 12 april 2023 tot en met 12 mei 2023. In toepassing van artikel 33 van het Vlaams Onteigeningsdecreet werd het openbaar onderzoek van het onteigeningsplan geïntegreerd in het openbaar onderzoek van het rooilijnplan.
Het departement en de dienst van de deputatie verleenden geen advies binnen de termijn waardoor aan de adviesvereiste mag voorbijgegaan worden.
Op het ontwerp rooilijnplan zelf werden geen opmerkingen of bezwaren geformuleerd.
Bijgevolg is een aanpassing van het plan niet aan de orde en kan het ontwerp rooilijnplan als definitief vastgesteld worden (bijlage 1).
2) onteigeningsbesluit
De gemeente Beernem, met bestuurszetel te 8730 Beernem, Bloemendalestraat 112 en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0207.527.936 zal optreden als onteigenende instantie.
Zij beschikt daartoe over de vereiste onteigeningsbevoegdheid conform artikel 6, 1° van het Vlaams onteigeningsdecreet.
Voorliggend onteigeningsplan vindt haar wettelijke grondslag in artikel 27 ven het decreet Gemeentewegen, dat bepaalt dat elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg door onteigening kan tot stand gebracht worden.
Meer algemeen voorziet artikel 7 van het Vlaams onteigeningsdecreet dat gemeenten kunnen overgaan tot onteigening in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
In de memorie van toelichting bij het Vlaams Onteigeningsdecreet wordt uitgegaan van een ‘vermoeden van algemeen nut’, wanneer het te onteigenen goed een bestemming van openbaar gebruik krijgt. Met openbaar gebruik wordt bedoeld het gebruik van een bepaald goed dat een (onbepaalbaar en variabel) aantal mensen op niet-exclusieve wijze, rechtstreeks of onrechtstreeks kan maken.
Zoals reeds eerder verduidelijkt gaat het hier om de aanleg van een trage weg tussen Steenoven en Oostveld waarbij een verkeersveilig alternatief geboden wordt voor de fietsers en voetgangers, zowel voor functioneel gebruik als recreatief. Iedereen, te voet of met de fiets, zonder uitzondering, mag en zal van de te realiseren verbinding gebruik kunnen maken. De aanleg dient géén private belangen. Het onteigeningsdoel is bijgevolg van algemeen nut.
- doel van de onteigening
Zoals omschreven in artikel 3 van het gemeentewegendecreet heeft dat decreet tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling te realiseren voeren gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. De te realiseren verbinding valt hier helemaal onder. Met andere woorden: het is de taak van de gemeente om dergelijke veilige verbindingen te realiseren. Het doel van de onteigening is bijgevolg noodzakelijk.
- de onteigening als middel
Uit historisch kaartonderzoek blijkt onvoldoende een ononderbroken tijdsreeks van meer dan 30 jaar openbaar gebruik op basis waarvan de betrokken bedding een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang zou uitmaken. Een procedure voor de burgerlijke rechtbank om deze publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang vast te stellen, lijkt in het realiseren van de beoogde verbinding alvast uitgesloten.
Zoals reeds vermeld in de paragraaf 'omschrijving van het goed - aankoop gronden' werd de vzw trage wegen aangesteld als onderhandelaar om de gronden in der minne aan te kopen. In de loop van 2021 werden alle betrokken eigenaars gecontacteerd en bezocht.
Er werden ondertussen 3 verkoopbeloften ondertekend nl voor de innemingen 1,5 en 8. Een minnelijke eigendomsoverdracht voor de andere innemingen 2, 3, 4, 6 en 7 lijkt onmogelijk waardoor de voorbereiding van een onteigeningsinitiatief voor deze innemingen noodzakelijk wordt geacht.
- het voorwerp van de onteigening
De te onteigenen gronden zijn van essentieel belang voor het bereiken van het vooropgestelde doel van algemeen nut. Feit is dat de beschreven gronden de ontbrekende schakels zijn tussen de gronden waarvoor reeds verkoopbeloften werden ondertekend (innemingen 1, 5 en 8). Bij het ontbreken van deze gronden kan bijgevolg géén gemeenteweg aangelegd worden.
Onteigeningsplan - Projectnota
Conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet worden een onteigeningsplan en een projectnota toegevoegd als bijlagen van het definitief onteigeningsbesluit. Deze bijlagen werden ook reeds aan het voorlopig onteigeningsbesluit gevoegd, maar deze worden nu hernomen en eveneens als bijlage
gevoegd. (bijlage 2 en bijlage 3)
Het onteigeningsplan toont de te onteigenen kadastrale percelen.
De projectnota gaat dieper in op het projectplan, met een beschrijving van het project en van de daarbij te realiseren werken, de realisatietermijnen voor de uitvoering van de werken, de beheersmodaliteiten van het openbaar domein....
Verslag van het openbaar onderzoek:
Overeenkomstig artikel 17 tot en met 23 van het Vlaams Onteigeningsdecreet 2017 en het bijhorende Uitvoeringsbesluit werd een openbaar onderzoek georganiseerd.
In toepassing van artikel 33 van het Vlaams Onteigeningsdecreet werd het openbaar onderzoek van het onteigeningsplan geïntegreerd in het openbaar onderzoek van het rooilijnplan.
Tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 12 april 2023 tot en met 12 mei 2023 lagen het voorlopig onteigeningsbesluit, het onteigeningsplan en de projectnota en het rooilijnplan ter inzage.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend. Voor de gemotiveerde weerlegging van deze ingediende bezwaarschriften kan worden teruggevallen op de motieven zoals deze zijn weergegeven in het verslag van 26 mei 2023 van het openbaar onderzoek houdende de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die geuit zijn tijdens het openbaar onderzoek. Het verslag van 26 mei 2023 wordt integraal bijgetreden, als bijlage bij dit besluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit. (bijlage 4 met inbegrip van bijlagen A, B, C en D).
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het verslag van het openbaar onderzoek, gehouden van 12 april tot en met 12 mei 2023, goed.
Artikel 2: Het gemeentelijk rooilijnplan en het onteigeningsplan met inbegrip van de projectnota voor de trage weg Oostveld-Steenoven worden definitief vastgesteld.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt onderhavig onteigeningsbesluit goed inclusief de motivering van het algemeen nut en de onteigeningsnoodzaak zoals hierboven uiteengezet.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentewegendecreet wat het rooilijnplan betreft en van het Vlaams Onteigeningsdecreet en diens uitvoeringsbesluit wat de onteigening betreft.
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit definitieve onteigeningsbesluit.
De huidige speelkoffer van de jeugddienst, die momenteel enkel kan ontleend worden door organisatoren van speelstraten en/of buurtfeesten, wordt weinig ontleend.
Om initiatieven die het buitenspelen bevorderen en de ontlening van de speelkoffer weer meer leven in te blazen, heeft de jeugddienst een nieuw reglement uitgewerkt.
Via Sport Vlaanderen ontvingen we ook gratis een grote container met heel wat sport- en spelmateriaal. Vooral materiaal van nieuwe en nog weinig bekende sporten zijn in de container terug te vinden. We hebben dit sportmateriaal toegevoegd aan het aanbod van de speelkoffer. Met de inhoud van de oude speelkoffer en het materiaal ontvangen van Sport Vlaanderen, konden drie nieuwe sport- en speelkoffers samengesteld worden.
Er zijn nu twee sport- en speelkoffers en één circuskoffer.
De jeugddienst maakte een nieuw reglement op.
De belangrijkste wijzigingen in het nieuwe reglement t.o.v. het oude zijn de volgende:
De jeugdraad nam het nieuwe reglement door en schreef een advies, waarop de jeugddienst een voorstel tot antwoord uitwerkte.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
De jeugdraad nam het nieuwe reglement door en schreef een advies, waarop de jeugddienst een voorstel tot antwoord uitwerkte.
Het nieuwe reglement dat het oude reglement zal vervangen wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor jeugd.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste en Lien Dewispelaere beantwoord door schepen Ruben Strobbe en raadslid Piet De Rycke.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het nieuwe reglement voor het ontlenen van sport- en speelkoffers en heft het oude reglement op.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De locatie in de Lattenklieversstraat 46 werd in 2020 volledig aangepast en ingericht om er kinderopvang voor baby's en peuters te organiseren met twee samenwerkende onthaalouders, aangesloten bij de dienst onthaalgezinnen.
De twee onthaalouders die aan het werk waren op deze locatie, hebben in 2022 beslist om hun werk als onthaalouder niet verder te zetten. Ondanks verschillende pogingen om nieuwe onthaalouders aan te trekken om het kinderopvanginitiatief uit te baten, werd er niemand gevonden en staat het pand sinds augustus 2022 leeg.
De locatie is ingericht en aangepast om er kinderopvang voor baby's en peuters te organiseren.
Het aantrekken en werven van onthaalouders is een zeer moeilijke opdracht en dat heeft verschillende redenen:
Omdat de gemeente nood heeft aan kinderopvangplaatsen en de organisatie van kinderopvang wil garanderen op deze locatie, wordt het pand in concessie aangeboden zodat er opnieuw kinderopvang georganiseerd kan worden.
De gemeente wil de locatie in concessie verlenen aan een speler die interesse heeft om kinderopvang te organiseren op deze locatie zodoende dat het kinderopvangaanbod in Beernem opnieuw uitgebreid wordt. Op die manier kunnen er opnieuw extra kinderopvangplaatsen aangeboden worden voor gezinnen. De site is ook ideaal gelegen aangezien deze grenst aan het consultatiebureau van Kind en Gezin én de buitenschoolse kinderopvang.
Er werd een bestek met bijhorende gunningsvoorwaarden opgesteld waarop geïnteresseerden eventueel kunnen intekenen. Zo kan er een marktverkenning gebeuren.
Het pand wordt aangeboden in concessie zodat de locatie opnieuw de invulling van kinderopvang kan krijgen.
In de samenwerking met onthaalouders bleek het niet altijd een evident verhaal om de continuïteit te waarborgen (ziekte van de onthaalouder die niet kan vervangen worden waardoor de opvang moet sluiten, de samenwerking die niet goed loopt, zwangerschap van de onthaalouder waardoor een begeleider uitvalt, het niet vinden van (vervang)onthaalouders, ...).
Aangezien er geen onthaalouders worden gevonden en het moeilijk is om nieuwe onthaalouders aan te trekken en te werven, is het niet haalbaar om nog kinderopvang te organiseren op gemeentelijk niveau met onthaalouders.
Bijkomend werd de locatie volledig ingericht en aangepast aan het organiseren van kinderopvang voor baby's en peuters.
De gemeente wil de locatie in concessie verlenen aan een speler die interesse heeft om kinderopvang te organiseren op deze locatie zodoende dat het kinderopvangaanbod in Beernem opnieuw uitgebreid wordt. Op die manier kunnen er opnieuw extra kinderopvangplaatsen aangeboden worden voor gezinnen. De site is ook ideaal gelegen aangezien deze grenst aan het consultatiebureau van Kind en Gezin én de buitenschoolse kinderopvang.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Bestek & bijhorende bijlagen
Dienst |
Onthaalgezinnen |
Omschrijving |
Concessie voor het organiseren van groepsopvang in Sint-Joris |
Raming (incl. btw) |
€ 6.000 (incl. btw) |
Budgetcode |
0945-02/7050001 |
Beschikbaar krediet |
€ 5.000 |
Er is een tussenkomst door raadslid Lien Dewispelaere, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/GD/012 en bijhorende bijlagen voor de opdracht “Concessie voor het organiseren van groepsopvang in Sint-Joris”, opgesteld door de dienst onthaalgezinnen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De ontvangst voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetartikel 0945-02/7050001 van de gewone dienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Studie van de provincie: proeftuin ambulante handel.
Een voorstel tot aanpassing van het gemeentelijk reglement ambulante handel wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het betreft het omvormen van de wekelijkse markt naar ambulante handel op openbaar domein.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
Gemeentelijk reglement ambulante handel: afdeling 1 - organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markt wordt opgeheven.
De standplaatsen op de parking van O.C. De Kleine Beer worden toegevoegd aan de afdeling: organisatie van ambulante handel op openbaar domein.
Er wordt een deel van de parking O.C. De Kleine ter beschikking gesteld op vrijdagvoormiddag van 07.30u tot 12.00u. Dit voor max. 4 plaatsen.
Advies raad lokale economie:
De raad voor lokale economie gaat akkoord met het opheffen van de wekelijkse markt en het opnemen van de standplaatsen in de lijst voor openbaar domein en reglement ambulante handel.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor lokale economie.
Gemeentelijk reglement ambulante handel
Er is een tussenkomst door raadslid Barbara Vandenbrande beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing aan het gemeentelijk reglement ambulante handel goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Studie van de provincie: proeftuin ambulante handel.
Er is een groeiend aanbod van automaten in de gemeente Beernem. Sommige automaten hangen vast aan een fysieke winkel, andere automaten niet. Er is momenteel geen wetgevend kader rond de plaatsing van automaten. Door de stijgende vraag is het noodzakelijk om een reglement op te maken die dergelijke ambulante verkoop regelt op plaatsen waar het wenselijk is.
Het voorstel 'reglement voor het uitbaten van verkoopautomaten en automatenshops in Beernem' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De raad lokale economie gaf advies op 22 mei 2023.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
Conclusie en aanbevelingen studie proeftuin ambulante handel:
Automaten in een gemeente genereren verkoop aan mensen die niet tijdens de openingsuren dichtbij aan hun dagdagelijkse goederen geraken. Voor een lokale handelaar kan dit zeker een mooie aanvulling zijn van zijn omzet en hij kan mensen bereiken buiten de openingsuren. Anderzijds is het een risico voor de gemeente om al té gemakkelijk automaten toe te laten. Je wil toch niet dat alle bakkers en slagers enkel en alleen nog hun dienstverlenging verrichten via een automaat. Een fysiek bemande winkel heeft een totaal andere aanblik en brengt meer leven in de gemeente dan een rij automaten. Automaten moeten een aanvulling zijn, maar geen vervanging van de fysieke winkel. Bovendien kan een automaat (of een bundeling van automaten) ook voor overlast zorgen zoals nachtlawaai, zwerfvuil, vandalisme… Er zijn reeds vele Vlaamse gemeenten die het plaatsen van automaten reglementeren. Dit om zowel wildgroei te voorkomen alsook de plaatsing van de automaten correct te laten gebeuren. Gezien de opkomst van de automaten in Beernem lijkt ons dit zeker geen overbodige luxe. Een reglement op en rond de plaatsing van automaten in de gemeente Beernem dringt zich op. Een heffing van een belasting lijkt ons ook zeker te bekijken, gezien automaten ook mee genieten van een goed beleid van de gemeente en mogelijk ook voor overlast kunnen zorgen.
Zie bijlage: Reglement voor het uitbaten van verkoopautomaten en automatenshops in Beernem.
Advies raad lokale economie:
De raad voor lokale economie gaat akkoord met het nieuwe reglement voor het plaatsen van automaten op openbare domein en privé domein.
Er worden 2 aanvullingen gesuggereerd:
Advies dienst lokale economie:
De adviesraad suggereerde 2 terechte aanvullingen. Deze worden opgenomen in de vergunning van de gemeente.
De contactgegevens moeten meteen na plaatsing aanwezig zijn. Het attest van de verzekering moet uiterlijk 1 maand na plaatsing aan de gemeente worden bezorgd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor lokale economie.
Reglement voor het uitbaten van verkoopautomaten en automatenshops in Beernem
Er is een tussenkomst door raadslid Barbara Vandenbrande beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
De N-VA fractie dient een amendement in om artikel 8 aan te passen en de overgangsperiode van 5 jaar naar 10 jaar te brengen.
' ... vrijgesteld worden van de voorschriften inzake ruimtelijke ligging en dit voor een periode van 5 jaar, ingaand op datum van inwerkingtreding van dit reglement'
Het amendement wordt evenwel verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement voor het uitbaten van verkoopautomaten en automatenshops in Beernem goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Er werd in het college van 18 november 2022 kennis genomen van de adviezen van de betrokken adviesraden i.v.m. het voorstel voor een gezamenlijke prijsuitreiking voor de verschillende domeinen (sport, jeugd, cultuur, lokale economie, inclusie).
Het college nam het standpunt in om ad hoc verdienstelijke prestaties te huldigen op het moment van de prestatie. Voor de sport wordt een gemeentelijke kampioenenviering georganiseerd.
Bijgevolg is een opheffing van de reglementen noodzakelijk.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur
De Reglementen:
Er werd in het college van 18 november 2022 kennis genomen van de adviezen van de betrokken adviesraden i.v.m. het voorstel voor een gezamenlijke prijsuitreiking voor de verschillende domeinen (sport, jeugd, cultuur, lokale economie, inclusie).
Het college nam het standpunt in om ad hoc verdienstelijke prestaties te huldigen op het moment van de prestatie. Voor de sport wordt een gemeentelijke kampioenenviering georganiseerd.
Advies Raad lokale economie
RLE gaat akkoord met het stopzetten van de Bizz Awards maar wil de verschillende raden en/of belangengroepen stimuleren om na te denken over events.
Het is belangrijk dat de gemeente het belang blijft zien rond netwerking bij alle inwoners en business to business contacten.
Adviesraad Cultuur en Erfgoed
Advies 1. De cultuur- en erfgoedraad geeft negatief advies op de vraag van het Gemeentebestuur om alle prijzen op één avond en plaats te organiseren.
Advies 2. De cultuur- en erfgoedraad adviseert om geen cultuurprijzen meer uit te reiken, maar ter vervanging een cultureel ambassadeurschap in te voeren.
Adviesraad Sport en Beweging
Op het overleg van 13 september 2022 stond dit op de agenda van de adviesraad sport en beweging. Er waren voor- en tegenstanders, men kwam niet tot een compromis.
Advies gemeentelijke diensten
De diensten zijn voorstander van een huldiging van verdienstelijke personen/prestaties eerder dan van één gemeentelijke prijs. Het is nagenoeg onmogelijk om een reglement uit te schrijven met criteria die steek houden om waardevolle prestaties te vergelijken, zelfs binnen één discipline. Daartoe dienen de reglementen voor de verschillende gemeentelijke prijzen die gemeentelijk worden georganiseerd opgeheven te worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor feestelijkheden.
Reglement uitreiking Bizz Awards
Reglement-gouden-beren.pdf
Reglement-cultuurprijs-van-beernem.pdf
Reglement-cultuurprijzen.pdf
Reglement-publieksprijs-in-het-kader-van-het-beerlanderke.pdf
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad heft de volgende reglementen op:
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Wetswijziging cateringmateriaal VLAREMA 9 vanaf 15 juni 2023.
Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in wegwerpbekers bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% ervan wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 01 januari 2025 geldt het verbod ook voor petflessen en blikjes.
Plan van aanpak:
Om het inzetten van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal bij evenementen te stimuleren wordt een subsidiereglement voorgelegd aan de gemeenteraad. Het subsidiereglement voorziet een terugbetaling van 50% van het bedrag van de eindfactuur voor huur of aankoop van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal, incl. leveringskost en waskost. Dit omvat dus niet de kosten van beschadigde, verloren, sterk verontreinigde en te laat teruggebrachte bekers of duurzaam cateringmateriaal, annuleringskosten, boetes... De organisator kan jaarlijks maximaal 2 aanvragen doen voor een maximumsubsidie van € 500,00 (inclusief btw) per jaar.
Advies jeugddienst: In de Boest is er voldoende ruimte om met herbruikbare bekers te werken tijdens een fuif. De verenigingen kunnen met een huurovereenkomst werken waarbij de bekers ongewassen teruggebracht mogen worden. Een subsidie die het huren van de herbruikbare bekers ondersteunt, is een pluspunt. De jeugdverenigingen hebben al veel kosten aan huur zaal, installatie licht en geluid, etc... Anders houden zij geen winst meer over aan de organisatie van hun fuif.
Advies milieudienst: In de jaarlijkse afvalrapportering aan OVAM komt het aspect 'herbruikbaar cateringmateriaal' aan bod. OVAM verwacht van de gemeenten toezicht/handhaving voor die evenementen waar gebruik gemaakt wordt van niet-herbruikbare drankrecipiënten. Voor deze evenementen geldt dat men min. 95% van de wegwerpdrankverpakkingen (bekers, blikjes, flesjes) selectief inzamelt. De handhaving op deze 95%-regel en de rapportering door de organisator zijn vrij arbeidsintensief. Het financieel stimuleren van het gebruik van herbruikbare drankrecipiënten leidt daarentegen tot een pro-actieve, positieve benadering van de nieuwe verplichting en een verwachte doeltreffende daling van het gebruik van wegwerpdrankverpakkingen.
Advies sportdienst: Bij sportwedstrijden zoals loopwedstrijden (bv. Berenloop, Kallemoeietriatlon (loopgedeelte)) is het niet evident om te werken met herbruikbare bekers omdat de bevoorrading nu gebeurt met plastieke wegwerpbekers die al lopend worden genomen, uitgedronken om daarna weg te gooien (en opgeraapt worden door de vrijwilligers). Ik weet niet of de herbruikbare bekers die aangeboden worden stevig genoeg zijn en tegen een stootje kunnen?
Bij bv. de natuurloop is het wel zo dat er nu al een paar jaar gewerkt wordt met herbruikbare bekers die de deelnemers zelf moeten meenemen omdat er niet echt met een klassement wordt gewerkt en de deelnemers de tijd hebben/nemen om hun eigen beker te vullen om daarna terug door te lopen.
Bij de meeste andere sportevenementen kan er wel gewerkt worden met herbruikbare bekers of eigen bidons...
In onze beide sporthallen hebben we nu waterdispensers geplaatst waarbij de sporters hun drinkfles kunnen vullen om op die manier het gebruik van pmd te verminderen.
'Subsidiereglement voor het gebruik van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal bij evenementen' in bijlage:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor leefmilieu.
'Subsidiereglement voor het gebruik van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal bij evenementen'
Dienst |
feestelijkheden |
Omschrijving |
subsidie voor herbruikbare bekers |
Raming (incl. btw) |
€ 5.000,00 (incl. btw) in 2023 - € 7.500,00 (incl. btw) in 2024 - € 7.500,00 (incl. btw) in 2025 |
Budgetcode |
Nog niets voorzien |
Beschikbaar krediet |
€ 0,00 |
Financieel advies: Indien gewenst zal het noodzakelijk zijn om de budgetten te voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Er is een tussenkomst door raadslid Els Vyncke beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het 'subsidiereglement voor het gebruik van herbruikbare bekers en duurzaam cateringmateriaal bij evenementen' goed.
Artikel 2: Bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing wordt een budgetwijziging in het meerjarenplan 2020-2025 voorzien van € 5.000,00 voor dienstjaar 2023. En telkens € 7.500,00 voor het dienstjaar 2024 en 2025.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad van 22 juni 2023 en dit met terugwerkende kracht vanaf 15 juni 2023.
Artikel 4: Dit subsidiereglement is geldig tot en met 31 december 2025 en wordt daarna geëvalueerd.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de cultuur- en erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 6 trage wegen.
De naamgeving voor 5 trage wegen werd al goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 september 2021. Voor de trage weg in Gevaerts-Noord gelegen tussen huisnummer 10 en 11 werd gekozen om de straatnaamgeving uit te stellen tot het rooilijnplan definitief werd goed gekeurd. Dit gebeurde in de gemeenteraadszitting van 25 mei 2025. Voor deze trage weg wordt de naam 'De Panne' voorgesteld.
Voor de trage weg gelegen Gevaerts-Noord tussen huisnummer 10 en 11 wordt de naam 'De Panne' voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Deze trage weg, die tegenwoordig zeer vaak als wandelweg dient, wordt al meer dan 100 jaar De Panne genoemd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg gelegen Gevaerts-Noord tussen huisnummer 10 en 11 wordt principieel de straatnaam 'De Panne' toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Arthur Mortier
Verlichting Beukendreef
Vorig jaar had ik een opmerking over de verlichting aan de parking van de Beukendreef, kinderopvang. Op de plaats waar de auto’s parkeren is er helemaal geen verlichting. Dit is juist de plaats waar fietsers, voetgangers, in- en uitstappende kinderen samenkomen en waar auto’s aankomen of wegrijden. De schepen erkende het probleem en gaf aan dat er bijkomende verlichting zou geplaatst worden. Hopelijk wordt de bijkomende verlichting geplaatst voor de volgende winter.
Bestrijding Japanse duizendknoop
De Japanse duizendknoop is niet meer weg te denken in onze contreien, tijdens de Kallemoeietriatlon kon men vanop de brug van Sint-Joris de plant bewonderen in al zijn glorie. De plant sterkt zich op deze plaats uit vanaf de brug tot aan het café De Brug. Deze invasieve plant met zijn lange en beresterke wortels kan funderingen, leidingen beschadigen of zelfs het wegdek vernielen. Ook Elia de uitbater van het hoogspanningsnetwerk, maakt zich grote zorgen over de uitbreiding van de plant op hun terreinen. Elia zal een kudde schapen inzetten in een poging om deze plant te verwijderen. Misschien een idee voor mensen in Beernem die daar last van hebben of voor haarden op het openbaar terrein. Ik heb het probleem al eens aangekaart op een vorige GR. Zou het op z’n minst niet mogelijk zijn om alle haarden van deze plant in onze gemeente in kaart te brengen in afwachting van een oplossing?
Raadslid Lode Vanneste
Eeuwelingentuin
Mensen worden steeds ouder. Externe demografen stellen dat het aantal 100-jarigen om de tien jaar zal verdubbelen. Sommige buitenlandse experts beweren zelfs dat tegen 2060 de helft van de bevolking 100 jaar zal worden.
Uit cijfers van Statistiek Vlaanderen blijkt dat er in Vlaanderen in 2021 maar liefst 1.400 honderdjarigen waren. In 2018 bleek trouwens uit een onderzoek van de Krant van West-Vlaanderen dat er nergens zoveel honderdjarigen zijn als in onze provincie. Bijna 19 op de 100.000 West-Vlamingen bleken toen 100 jaar of ouder. In Limburg was dat slechts 9 op de 100.000.
Om de eeuwelingen uit onze gemeente te vieren en in de bloemetjes te zetten, stelt de N-VA-fractie voor om elke inwoner die zijn of haar 100ste verjaardag viert, een fruitboom te geven die vervolgens wordt aangeplant in een eeuwelingentuin. Deze nieuwe tuin komt op een plaats op het openbare domein die voor iedereen toegankelijk is. Het wordt zo een ontmoetingsplaats voor jong en oud waar men kan genieten van de rust en het fruit van de eeuwelingenbomen. De bedoeling is dat de eeuwelingentuin uitgroeit tot een heuse hoogstamboomgaard. In deze tuin kunnen er ook een of meerdere zitbanken en schommels worden voorzien. Eenmaal per jaar kan de gemeente er dan een samenkomst in organiseren met de 100-jarigen en hun familie.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Branco François
Paaltjes Kasteeldreef
In de Kasteeldreef staan er nu al een tijdje paaltjes om de grasperkjes af te schermen. Deze paaltjes maken het zeer moeilijk om elkaar te kruisen met de wagen. Hoe evalueert het gemeentebestuur de plaatsing van deze paaltjes? Worden er maatregelen genomen?
Raadslid Lien De Wispelaere
BKO – plaats-tekort voor vakantie
Naar ik hoor is de vraag naar opvang in de vakantie zeer groot. In elk geval blijkt de vraag een pak groter dan het aanbod. Klopt deze schets? Wat zijn de concrete cijfers, welke oorzaken ziet men en op welke manier wil het bestuur hier een antwoord bieden?
Restauratie kerktoren Sint-Lambertus
Ik wou graag eens informeren hoever het staat met de plannen i.v.m. het herstellen van de kerktoren van Sint-Lambertus? Is er al een timing vooropgesteld wanneer die zouden kunnen starten?
Raadslid Els Vyncke (deze vraag wordt uitgesteld naar de volgende gemeenteraad)
Inclusieve sportdag
In april 2018 vond in Beernem voor de eerste keer een Inclusieve Sportdag plaats waaraan meer dan 400 sporters, met en zonder beperking, deelnamen in 5 verschillende sportdisciplines georganiseerd door 5 Beernemse sportclubs. Deze sportdag was een grandioos succes en er werd voorgesteld om een soortgelijk evenement om de 2 jaar te organiseren. Uiteraard heeft Corona er voor gezorgd dat er in 2020 en 2021 zo een sportmanifestatie niet kon plaats vinden. Maar we zijn intussen al 2023 en steeds meer heb ik de indruk dat er geen nieuwe inclusieve sportdag meer komt. Graag een stand van zaken a.u.b ?
Raadslid Gijs Degrande
Werken Akkerstraat – Beverhoutsveldstraat
Momenteel loopt een openbaar onderzoek in het kader van de rioleringswerken in de Akkerstraat en Beverhoutsveldstraat. Het gaat om een vergunningsaanvraag voor onder meer bronbemaling en het kappen van bomen. De impact van de bronbemaling mag niet onderschat worden, op korte maar zeker ook op lange termijn. Het verlagen van de grondwaterstand kan leiden tot schade door verdroging, zettingen of verzilting. In het bijzonder gezien de ligging net naast het Beverhoutsveld en naast belangrijk landbouwgebied is het aangewezen zeer omzichtig te werk te gaan. Graag had ik toelichting bij deze vergunningsaanvraag. In het bijzonder had ik graag ook duiding bij de beslissing om geen hydrologische studie te laten uitvoeren en het feit dat er geen fasering is voorzien, zowel wat betreft tijd (3 jaar) als afstand (6250 m). Op welke manier wil men het opgepompte water maximaal terug in de ondergrond te brengen? En hoe wil men de schade aan de omgeving beperken.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Participatietraject her- of nevenbestemmingen parochiekerken
Dit traject werd gelopen met ‘Het Kapittel’ om een draagvlak te creëren. Er worden tal van mogelijke gebruikers wakker gemaakt uit hun dromen nu de gewone verkoop dreigt. Onze gemeente heeft doorheen de jaren miljoenen geïnvesteerd in de bouw en renovatie van de gebouwen. Wil het college a.u.b. onderhandelen met de kerkbesturen om deze quasi gemeenschapsgoederen niet in handen te laten vallen van private eigenaars. Doel moet toch zijn dat er verschillende gemeenschapsactiviteiten blijvend kunnen doorgaan in deze huidige gemeenschapsgebouwen.
Ondersteuning antenne dienstencentrum
De gemeente ondersteunt al jaren Curando en het dienstencentrum Mirte te Beernem. Het dienstencentrum Flora is erbij gekomen in Oedelem en voor Sint-Joris en Oostveld zou er een antenne opgericht worden. Dit laatste objectief werd evenwel door het dienstencentrum definitief verlaten.
Wil het gemeentebestuur nu de plaatselijke vereniging ‘Oostveld Leeft’ die samenwerkt met zorginstelling Ter Muiden ondersteunen op logistiek en financieel vlak om in eigen gemeenschap weliswaar een beperktere dienstverlening mogelijk te maken? Mocht het gemeentebestuur logistieke en financiële steun brengen, dan is een dergelijke organisatie met vrijwilligers in Sint-Joris best ook mogelijk.
De Notelaar
Planning van de start bouwwerken voor de Notelaar en de gehele verhuis van internaat en verhuis kleuters en verbouwwerken kleuterklassen willen we graag uitgesteld zien. Dit kan zonder het mogelijk verlies van de subsidies bij Agion en meteen ook de gehele moeilijke omgeving voor beide scholen waarin ze hun onderwijs moeten bieden. Beide onderwijsteams en directies krijgen al heel wat vernieuwingen op onderwijsvlak uit te werken. Om deze en de puur logistieke redenen willen ook zij dat deze bijkomende moeilijkheden voor hun werking er niet komen. Wil het bestuur deze vraag tot uitstel positief beantwoorden?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter