Thu 25/01/2024 - 19:30 de raadzaal
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan door de voorzitter:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
In de meerjarenplanning is een budget van € 400.000,00 voorzien in 2024 voor de afbraak van het gesloten zwembad Bloemendale.
In 2009 is de gemeente toegetreden tot de S-divisie van Farys waarbij o.a. het gebruiksrecht van het zwembad werd ingebracht.
Het zwembad is gesloten om veiligheidsredenen sinds 19 juli 2021. De gemeente wenst het zwembad zelf af te breken en het perceel een nieuwe bestemming te geven.
Om dit te realiseren is het aangewezen dit gebruikrecht terug te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de terugname van het gebruiksrecht van het zwembad uit de S-divisie van Farys goed te keuren voor wat betreft de percelen kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie C, nr. 82M2, gelegen langs de C. Marichalstraat 3 te 8370 Beernem.
Het jaaractieplan 2024 van de hulpverleningszone werd voorgelegd aan het zonecollege en werd voorlopig vastgelegd door de zoneraad in haar zitting van 18 december 2023. Het schepencollege nam kennis van het jaaractieplan 2024 ter zitting van 05 januari 2024. Het jaaractieplan wordt ter definitieve goedkeuring voorgelegd in de zoneraad van 29 januari 2024. Het gaat om een verderzetting van het meerjarenplan 2020-2025.
Op voorstel van het zonecollege en de zoneraad wordt het jaaractieplan 2024 aan de gemeenten van haar werkingsgebied bezorgd om het ter advies voor te leggen aan de resp. gemeenteraden.
De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessie-opdracht. De Vlaamse Regering duidde laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar deze uitrol zullen verzorgen, voor de gemeente Beernem is dat TotalEnergies.
Het is de taak van de gemeente om hiervoor geschikte parkeerplaatsen ter beschikking te stellen en deze ook te reglementeren.
Binnen het concept 'paal volgt wagen' werd een nieuwe aanvraag goedgekeurd.
Concreet gaat het om 2 parkeerplaatsen op de dolomietparking palend aan het appartementsgebouw Parkstraat 70 (maar dus gelegen in de Stationsstraat).
De geselecteerde locatie betreft een gemeenteweg.
Deze moet gereglementeerd worden als 'parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen'. Om te vermijden dat eigenaars van elektrische wagens deze plaats continu bezetten, wordt er aangeraden om een maximale parkeerduur op te leggen, bv. max. 3 uur. Dit is voldoende om de auto te laden. Daarna moet de auto verplaatst worden om anderen de mogelijkheid te geven op te laden.
Deze maatregel kan worden gereglementeerd door een aanvulling in "Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'Parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' " van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
In de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg aan het station) en de M. Sabbestraat werd een verkeersleefbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Grootste bekommernissen zijn de te hoge snelheid en het sluipverkeer dat de lichten in de Sint-Andreaslaan wil ontwijken. Samen met de bewoners en in overleg met de verkeerscommissie werden enkele verbetervoorstellen geformuleerd.
De Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) is een woonstraat waar ook een toegang naar het Station is gelegen. Deze straat heeft géén functie van doorgangsstraat - doorgaand verkeer dient de gewestweg N368 Sint Andreaslaan te volgen en via de lichten de N368 Stationsstraat in te rijden. De aanwezigheid van een toegang naar het station trekt uiteraard ook heel wat fietsers aan wat we willen ondersteunen en ook veilig willen laten verlopen. Niet bestemmingsverkeer willen we zoveel mogelijk weren.
Zo zal onder andere een proefopstelling met éénrichtingsverkeer uitgetest worden.
Daarnaast wordt voorgesteld in de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf het kruispunt met de Sint-Andreaslaan tot aan het station), in de Stationsstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf gewestweg tot aan het station) en in de M. Sabbestraat een zone met snelheidsbeperking tot 30km/u in te stellen. De doodlopende zijstraten van de Sint-Jorisstraat, de Alice Nahonstraat en Binnenweg vallen automatisch binnen deze afbakening.
Deze maatregel betreft enkel gemeentewegen.
Dit kan gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 4 'snelheidsbeperkingen' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Aan de gemeenteraad wordt met gunstig advies van het college voorgesteld om de aanvulling in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer goed te keuren.
De Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) is in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer opgenomen in de lijst met straten waar voorrang wordt aan toegekend. In praktijk staat dit zo ook aangeduid aan de zijstraten maar niet aan de Binnenweg, daar geldt dus voorrang van rechts.
De straten die opgenomen zijn op de lijst van voorrangsstraten zijn voornamelijk onze hoofdstraten.
De Sint-Jorisstraat is echter een woonstraat, wel met een toegang naar het station. Hier wordt in principe enkel bestemmingsverkeer verwacht, doorgaand verkeer moet de N368 volgen. In dergelijke straten laten we normaal de algemene regel gelden, namelijk voorrang van rechts. Dit werkt ook snelheidsremmend gezien men aan de kruispunten moet inhouden voor mogelijks verkeer van rechts.
Daarom wordt voorgesteld de voorrangsweg in de Sint-Jorisstraat op te heffen en er de algemene voorrang van rechts te laten gelden aan alle kruispunten.
Deze maatregel betreft enkel gemeentewegen.
Hiervoor zal de Sint-Jorisstraat geschrapt worden uit de lijst van artikel 6 'Voorrangsregeling' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Aan de gemeenteraad wordt met gunstig advies van het college voorgesteld om de wijziging in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer goed te keuren.
Artsen zonder Grenzen is een onafhankelijke, onpartijdige en neutrale humanitaire organisatie. Ze werken alleen op basis van medische nood en gaan daar naartoe waar die het grootst is. In Gaza, een van de dichtstbevolkte gebieden op aarde, worden ongeveer 2,2 miljoen mensen die al een chronische crisis doormaakten, nu geconfronteerd met een humanitaire ramp. Ziekenhuizen zijn overweldigd en hebben een kritiek tekort aan voorraden, brandstof en elektriciteit. Sommige zijn helemaal niet meer operationeel.
Sinds 1989 werken AZG-teams in Palestina, waar ze traumazorg en geestelijke gezondheidszorg bieden en een gespecialiseerd project voor reconstructieve chirurgie runnen. Momenteel hebben ze ongeveer 300 medewerkers in Gaza.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan het voorstel tot noodhulp.
Het reglement buurtfeest/speelstraat/sneeuwstraat van 2019 werd geüpdatet. De periode voor de aanvraag van een sneeuwstraat werd uitgebreid en de subsidie 'Buurtoppepper' werd aan het reglement toegevoegd.
Het aangepaste reglement Buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat 2024 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering van januari 2018 van een pilootproject 'lerarenplatform' betreffende het bieden van werkzekerheid en een opdracht die voldoende substantieel is aan tijdelijke leerkrachten werd een protocol afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisatie(s) ACOD, COV en VSOA.
De deelnemende samenwerkingsplatformen uit het basis- en secundair onderwijs krijgen hierdoor de mogelijkheid om een aantal leerkrachten een aanstelling te geven van 01 september tot en met 30 juni van het lopend schooljaar.
Het protocol wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Lode Vanneste
Dak – sporthal Den Akker (uitgestelde vraag van vorige gemeenteraadszitting)
Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 bleek dat het dak van sporthal Den Akker dringend aan renovatie toe is. Zo stond in de notulen van 21 oktober 2021 het volgende te lezen:
“Bij de opmaak van de meerjarenplanning werd de totaalrenovatie van het dak van sporthal Den Akker voorgesteld tegen een bedrag van ruim € 500.000,00. Sommige delen van het dak zijn van hoge leeftijd en sterk versleten. Andere delen zijn recenter en vertonen enkel plaatselijke problemen. Het renovatiedossier werd in totaliteit geweerd uit de MJP, hoewel het gekend is dat een renovatie van de oudste dakdelen zich mogelijks op korte termijn zou opdringen. Naar aanleiding van frequent voorkomende waterinsijpeling aan het dak van sporthal Den Akker en de vaststelling dat plaatselijk herstel geen optie meer is, stelden sportdienst en technische dienst in de zitting van 09 juli 2021 voor aan het college om (via gebouwbeheerder Farys) een studie te laten uitvoeren, met de bedoeling zo snel mogelijk een renovatie van de slechtste dakdelen te laten uitvoeren. Het college besliste geen studie te laten uitvoeren, met de bedoeling meteen aannemers aan te spreken en aan die aannemers te vragen om een beperkte studie uit te voeren in het kader van de opmaak van hun offerte”.
Uit argumentatie van Farys bleek echter dat deze optie omwille van verschillende redenen niet realistisch is. Er werd daarom tijdens de collegezitting van 21 oktober 2021 opnieuw voorgesteld om Farys de opdracht te geven deze voorstudie te laten uitvoeren binnen hun raamovereenkomst met studiebureau Robuust tegen het maximale bedrag van € 3.000,00. Gezien de onmogelijkheid om verdere schade aan het gebouw te voorkomen via plaatselijk herstel, werd eveneens voorgesteld om vervolgens zo snel mogelijk de nodige budgetten voor uitvoering te voorzien via budgetwijziging / aanpassing MJP.
Ik kaartte deze toestand aan op de gemeenteraad van december 2021. De schepen van Sport antwoordde toen dat er een studie liep rond de renovatie van het dak van de Sporthal.
De hevige regenval van de voorbije weken bracht blijkbaar extra schade toe aan het dak van Den Akker. Daardoor zou de kantine van de sporthal momenteel niet meer gebruikt kunnen worden. Hierover de volgende vragen:
Raadslid Roos Lambrecht
Audit fietsersbond
In de vorige legislatuur bestelde het gemeentebestuur na een suggestie van Groen een audit over de toestand van de fietspaden op het grondgebied. Die audit uitgevoerd in september 2014, (rapport d.d. 16 okt 2014) gebeurde door de Fietsersbond met een meetfiets met apparatuur die de fietspaden gedetailleerd in kaart bracht. Onze vraag: vormt deze audit nog altijd de richtlijn voor de optimalisatie van onze fietspaden of gebeurt dit nu op een andere manier?
Wateroverlast - zandzakjes
Tijdens de hevige regenval van de afgelopen weken, maakten sommige inwoners zich zorgen over mogelijke wateroverlast en vroegen ze aan de gemeente preventief zandzakjes. Dit werd toen door de gemeente geweigerd. De argumentatie hiervoor was:
De gemeente heeft een strategische voorraad zakjes ter beschikking, gebaseerd op een risico- analyse die samen met de brandweer, de politie en de gemeente is opgemaakt. Doel van deze strategische voorraad is om openbare gebouwen en installaties te vrijwaren van overstromingsgevaar. Daarnaast worden de zakjes ingezet bij dreigend overstromingsgevaar van woningen op vraag van inwoners. Dit gebeurt door de gemeente en door de brandweer.
Er worden geen zandzakjes preventief uitgedeeld aan inwoners om te vermijden dat er een stormloop ontstaat op de zakjes die dan misschien niet gebruikt worden. Dit kan als gevolg hebben dat de strategische voorraad door particulieren wordt gehamsterd en dat er als gevolg een tekort kan ontstaan voor de gemeente. De gemeente zorgt er wel voor dat de grachten goed onderhouden worden, zodat het water makkelijk kan wegstromen en infiltreren.
We begrijpen het standpunt van de gemeente, maar misschien is een andere oplossing mogelijk, namelijk: een groepsaankoop met hulp van de gemeente om dergelijke zandzakjes preventief aan te schaffen. Die kunnen dan dienen om preventief klaar te liggen of om bv. een stal of tuinhuis tegen wateroverlast te beschermen.
Wat is de visie van het gemeentebestuur hierover?
Wateroverlast - speelpleinen
Ook in verband met de wateroverlast: door de hevige en langdurige regenval geraakten ook de speelpleintjes onder water. Dat meldden ons enkele ouders. Ook onze speelpleinen zullen dus in de toekomst klimaatrobuust moeten gemaakt worden. Is hier een oplossing voor?
Raadslid Rolle Debruyne
Repetitieruimte Harmonie
We horen regelmatig hoe spijtig het is dat de expositieruimte in het Schepenhuys al anderhalf jaar niet meer beschikbaar is omdat de ruimte gebruikt wordt als repetitieruimte voor de harmonie Sint-Cecilia van Oedelem. We vernemen dat de akoestiek er ook niet optimaal is, zodat dit voor niemand een echt bevredigende oplossing is. Dit was evenwel een noodoplossing die te maken had met de nieuwbouw van de gemeenteschool. Nu die nieuwbouw uitgesteld is, vragen velen met ons af of de harmonie opnieuw kan terugkeren naar haar oorspronkelijke stek in De Notelaar? Of is er een andere oplossing voorhanden?
Voorstel nieuwe rubriek V&S
Ik zou graag een nieuwe rubriek lanceren bij V&S namelijk om gedurende vijf minuten iets naar voor te brengen, iets wat je bezighoudt en wat de materie van losliggende tegels overstijgt, dat je in het midden wilt gooien ter bedenking of ter discussie.
Daarna kan er, alweer gedurende vijf minuten op ingegaan worden, en dat is het. Ikzelf bv. denk hierbij aan iets wat mij bezighoudt zoals het onderwerp planbaten, planschade en bouwshift. We zouden deze rubriek ook een aparte naam kunnen geven.
Raadslid Branco François
Speelpleinwerking Beirejong
Enkele vragen over de vernieuwde speelpleinwerking Beirjong. De doe-dingen hadden in 2023 een budget van € 5.754,70. Zal speelpleinwerking Beirejong in 2024 nog steeds op dit volledige budget kunnen rekenen bovenop het budget dat het speelplein al kreeg. Voor de nieuwe naam werden geen namen gezocht bij de bevolking, waarom werd deze keuze gemaakt? Als er activiteiten voorbereid worden tijdens de activiteiten, is het aantal animatoren dan niet lager dan vroeger op de drukste momenten? Waarom wordt er niet geopteerd om dit tijdens het vrij spel van de kinderen te doen wanneer het minder druk is?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Uitvoering hemelwaterplan Sijselestraat/nivellering
Bij een eerdere vraag om de waterproblematiek in de Sijselestraat op te lossen, werd verwezen naar het op te maken hemelwaterplan. Daarin wordt uitdrukkelijk vermeld dat dit een prioritaire actie moet zijn voor de gemeente. Nu het HWP en de conclusies al een jaar bekend zijn, hoor ik graag welke actie er concreet werd ondernomen om het probleem opgelost te krijgen.
Bijkomend staat in het HWP dat er moet gekozen worden voor buffering en infiltratie. In verschillende collegeverslagen lezen we dat particulieren bij bv. aanvraag van omgevingsvergunning moeten voorzien in voldoende infiltratie en bufferingscapaciteit. De natuurlijke buffers die er zijn moeten behouden blijven. Uiteraard liggen deze veelal op landbouwgronden maar daar wordt veelal toestemming gegeven tot wegwerken van deze buffers door nivelleringen of ophogingen van deze akkers of weiland. Wat is de visie van het college in deze en volgt het de aanbevelingen van het aangenomen en goedgekeurd HWP?
Raadslid Barbara Vandenbrande
Geluidschermen E40
Graag had ik de stand van zaken vernomen i.v.m. het plaatsen van geluidschermen langs E40. Is ter zake overleg met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en welke afspraken zijn er gemaakt? Graag duiding bij de stappen die het college heeft ondernemen om de problematiek aan te kaarten. Welke middelen zijn hiervoor voorzien?
Raadslid Gijs Degrande
Parkeerterrein Drogenbrood
Welke concrete plannen zijn er om de parkeercapaciteit rond Drogenbrood te verhogen? Werd de parkeernood ondertussen gemonitord en wat zijn de resultaten? Wanneer zal het braakliggende stuk aangelegd worden en hoeveel bijkomende parkeerplaatsen moet dit opleveren?