In de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg aan het station) en de M. Sabbestraat werd een verkeersleefbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Grootste bekommernissen zijn de te hoge snelheid en het sluipverkeer dat de lichten in de Sint-Andreaslaan wil ontwijken. Samen met de bewoners en in overleg met de verkeerscommissie werden enkele verbetervoorstellen geformuleerd.
De Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) is een woonstraat waar ook een toegang naar het Station is gelegen. Deze straat heeft géén functie van doorgangsstraat - doorgaand verkeer dient de gewestweg N368 Sint Andreaslaan te volgen en via de lichten de N368 Stationsstraat in te rijden. De aanwezigheid van een toegang naar het station trekt uiteraard ook heel wat fietsers aan wat we willen ondersteunen en ook veilig willen laten verlopen. Niet bestemmingsverkeer willen we zoveel mogelijk weren.
Zo zal onder andere een proefopstelling met éénrichtingsverkeer uitgetest worden.
Daarnaast wordt voorgesteld in de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf het kruispunt met de Sint-Andreaslaan tot aan het station), in de Stationsstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf gewestweg tot aan het station) en in de M. Sabbestraat een zone met snelheidsbeperking tot 30km/u in te stellen. De doodlopende zijstraten van de Sint-Jorisstraat, de Alice Nahonstraat en Binnenweg vallen automatisch binnen deze afbakening.
Deze maatregel betreft enkel gemeentewegen.
Dit kan gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 4 'snelheidsbeperkingen' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste, Barbara Vandenbrande, Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré, voorzitter Kris Vincke en raadslid Piet De Rycke.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 4.3) Op volgende wegen of weggedeelten wordt een zone 30 uitgebouwd" de volgende locatie toegevoegd:
Deze "zone 30" wordt afgebakend door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang van de "zone 30".
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.