Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

Notulen  gemeenteraad

do 25/01/2024 - 19:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
      Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
      Aanleiding en/of bevoegdheid

      Artikel  57 ev DLB

      Feiten en voorgeschiedenis

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan door de voorzitter:

      • Schepen Vicky Reynaert en raadsleden Arthur Mortier en Arthur De Brabander zijn verontschuldigd 
      • De gemeente heeft de verplichting de aansluiting te voorzien op de riolering en waterzuivering van woningen op 7 plaatsen in Sint-Joris. De studie om te bepalen hoe de aansluitingen het beste kunnen worden uitgevoerd is pas opgestart. De bewoners en raadsleden worden op maandag 29 januari 2023 om 19u30 in zaal Sinjo, Lattenklieversstraat 28 uitgenodigd op een infoavond om de opstart en verdere te nemen stappen in dit project te bespreken.
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 14 december 2023

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
      Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 december 2023.

      Tussenkomsten

      Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 december 2023 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Farys – Secundaire diensten : terugname gebruiksrecht zwembad Bloemendale

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

        Feiten en voorgeschiedenis

        In de meerjarenplanning is een budget van € 400.000,00 voorzien in 2024 voor de afbraak van het gesloten zwembad Bloemendale.
        In 2009 is de gemeente toegetreden tot de S-divisie van Farys waarbij o.a. het gebruiksrecht van het zwembad werd ingebracht.
        Het zwembad is gesloten om veiligheidsredenen sinds 19 juli 2021. De gemeente wenst het zwembad zelf af te breken en het perceel een nieuwe bestemming te geven.

        Om dit te realiseren is het aangewezen dit gebruikrecht terug te nemen.

        Regelgeving
        • Artikel 42 van het gemeentedecreet
        • Beslissing gemeenteraad van 12 oktober 2009 tot toetreding tot de S-divisie van Farys.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.

        Financiële impact
        Dienst  Financiën
        Omschrijving  Afbraak zwembad
        Raming (incl. btw)   € 400.000,00 (incl. btw)
        Budgetcode  0740-02/2210407
        Beschikbaar krediet   € 400.000,00

        Bovendien zal in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan de terugname van de investering moeten voorzien worden ten bedrage van € 112.293,00 (terwijl de openstaande leasingschuld ook zal dalen).

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Met ingang van 01 februari 2024 wordt beslist tot terugname van het gebruiksrecht van het zwembad uit de S-divisie van Farys voor wat betreft de percelen kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie C, nr. 82M2, gelegen langs de C. Marichalstraat 3 te 8370 Beernem.

        Artikel 2: Deze beslissing gebeurt conform de bepalingen van de statuten:

        • Het ingebracht gebruiksrecht eindigt van rechtswege met de terugname van het gebruiksrecht.
        • De aandelensituatie wijzigt als volgt:
        Tabel: toepassing van de statuaire bepalingen voor de gemeente Beernem
          Huidige toestand Zwembad Toestand na terugname gebruiksrecht Omzetting aandelen Toestand na omzetting aandelen

        Boekwaarde (€)

        Inbrengwaarde (€)

        € 1.543.927,71

        € 771.963,86

        - € 715.976,39

        - € 357.988,20 

        € 827.951,32

        € 413.975,66

         

        € 827.951,32

        € 413.975,66

        Eenmalige vergoeding (€)

        Jaarlijkse schijf (€)

        € 270.187,35

        € 22.515,61

        - € 125.295,87

        - € 10.441,32

        € 144.891,48

        € 12.074,29

         

        € 144.891,48

        € 12.074,29

        Saldo € 501.776,51 - € 232.692,33 € 269.084,18   € 269.084,18

        Nominale waarde S-aandelen

        Uitgiftepremie

        € 360.000,00

        € 141.776,51

        - € 180.000,00

        - € 52.692,33

        - € 180.000,00

        - € 89.084,18

        € 89.050,00

        - € 89.050,00

        € 269.050,00

        € 34,18

        Aandelen Sk - na statutenwijziging
        december 2019

        Aandelen S - na statutenwijziging
        december 2019

        50

         

        7.200

         

         

        - 3.600

        50

         

        3.600

         

         

        1.781

        50

         

        5.381

         

        • De gemeente Beernem beschikt na de terugname over 50 Sk-aandelen en 5.381 S-aandelen. De resterende uitgiftepremie bedraagt € 34,18.
        • De overeenkomstige exploitatierekening wordt afgesloten en de overeenkomstige werkingstoelage zal aan de gemeente Beernem desgevallend worden opgevraagd, samen met de jaarafrekening.
        • Gezien er investeringen zijn uitgevoerd op de betrokken percelen, dient de openstaande boekwaarde te worden opgevraagd bij de gemeente (basis toestand 31 december 2023 – terugname in 2024 - bedrag € 112.293,00), alsook de regularisatie van BTW te worden uitgevoerd (bedrag € 1.021,00).
        • Eventuele kosten eigen aan de beslissing tot terugname van het gebruiksrecht, zijn ten laste van de gemeente Beernem, en zullen separaat op eenvoudig verzoek door Farys worden overgemaakt voor vereffening en dit volgens gangbare afspraken.

        Artikel 3: Met betrekking tot de eventueel nog door Farys voor rekening van de gemeente Beernem afgesloten contracten en overeenkomsten, wordt principieel waar nodig, een overname door de gemeente voorzien. De overdracht naar de gemeente wordt desgevallend voorzien middels een driepartijenovereenkomst.

        Artikel 4: In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de nodige budgetten voorzien worden voor de financiële afhandeling van de terugname van het gebruiksrecht van het oude zwembad.

        Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 6Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Veiligheidsdiensten

      • Hulpverleningszone 1 - advies op jaaractieplan 2024

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Conform artikel 23 §3 van de Wet betreffende de civiele veiligheid wordt het Jaarlijks Actieplan ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Het jaaractieplan 2024 van de hulpverleningszone werd voorgelegd aan het zonecollege en werd voorlopig vastgelegd door de zoneraad in haar zitting van 18 december 2023. Het schepencollege nam kennis van het jaaractieplan 2024 ter zitting van 05 januari 2024. Het jaaractieplan wordt ter definitieve goedkeuring voorgelegd in de zoneraad van 29 januari 2024. Het gaat om een verderzetting van het meerjarenplan 2020-2025.

        Op voorstel van het zonecollege en de zoneraad wordt het jaaractieplan 2024 aan de gemeenten van haar werkingsgebied bezorgd om het ter advies voor te leggen aan de resp. gemeenteraden.

        Regelgeving
        • Artikel 40 e.v. van het decreet voor het lokaal bestuur
        • Artikel 23 §3 van de Wet betreffende de civiele veiligheid
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten
        • Jaarlijks Actieplan 2024 HVZ1
        • Uittreksel Zoneraad 18 december 2024 - voorlopige vastlegging Jaarlijks Actieplan 2024
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt gunstig advies verleend met betrekking tot het jaaractieplan 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Elektrische laadinfrastructuur - aanvullend reglement voor parkeren

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessie-opdracht. De Vlaamse Regering duidde laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar deze uitrol zullen verzorgen, voor de gemeente Beernem is dat TotalEnergies.
        Het is de taak van de gemeente om hiervoor geschikte parkeerplaatsen ter beschikking te stellen en deze ook te reglementeren.

        Regelgeving
        • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
        • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
        • Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
        • Gecoördineerd algemeen politiereglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen van Beernem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014, en latere wijzigingen en aanvullingen.
        • Decreet Lokaal Bestuur
        Argumentatie

        Binnen het concept 'paal volgt wagen' werd een nieuwe aanvraag goedgekeurd. 

        Concreet gaat het om 2 parkeerplaatsen op de dolomietparking palend aan het appartementsgebouw Parkstraat 70 (maar dus gelegen in de Stationsstraat).

        De geselecteerde locatie betreft een gemeenteweg.

        Deze moet gereglementeerd worden als 'parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen'. Om te vermijden dat eigenaars van elektrische wagens deze plaats continu bezetten, wordt er aangeraden om een maximale parkeerduur op te leggen, bv. max. 3 uur. Dit is voldoende om de auto te laden. Daarna moet de auto verplaatst worden om anderen de mogelijkheid te geven op te laden.

        Deze maatregel kan worden gereglementeerd door een aanvulling in "Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'Parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' " van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.

        Verwijzingsdocumenten
        • inplantingsplan Stationsstraat 1
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste en Kurt Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré en schepenen Jan Vanassche en Ruben Strobbe.

        Raadslid Lode Vanneste  stelt namens de N-VA fractie volgend amendement aan de beslissing voor:

        "Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14.9) worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen' aangevuld als volgt:

        Stationsstraat - op de dolomietparking palend aan Parkstraat 70 - voor 2 parkeerplaatsen (uiterst links) en beperkt tot max. 4 uur

        Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het bord E9a met afbeelding van parkeerschijf, aangevuld met een onderbord ‘elektrische voertuigen’ met daarin het logo van een auto en een onderbord ‘max. 4 uur van 8 u tot 20u’"

        Het amendement wordt verworpen met 8 stemmen voor van de fracties van N-VA, 14 stemmen tegen van de fracties van Groen en CD&V en 0 onthoudingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14.9) worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen' aangevuld als volgt:

        • Stationsstraat - op de dolomietparking palend aan Parkstraat 70 - voor 2 parkeerplaatsen (uiterst links) en beperkt tot max. 3 uur

        Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het bord E9a met afbeelding van parkeerschijf, aangevuld met een onderbord ‘elektrische voertuigen’ met daarin het logo van een auto en een onderbord ‘max. 3 uur’.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Aanvullend reglement: Invoeren zone 30 in de Stationsomgeving - Sint-Jorisstraat en M. Sabbestraat

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        In de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg aan het station) en de M. Sabbestraat werd een verkeersleefbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Grootste bekommernissen zijn de te hoge snelheid en het sluipverkeer dat de lichten in de Sint-Andreaslaan wil ontwijken. Samen met de bewoners en in overleg met de verkeerscommissie werden enkele verbetervoorstellen geformuleerd.

        Regelgeving
        • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
        • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
        • Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
        • Gecoördineerd algemeen politiereglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen van Beernem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014, en latere wijzigingen en aanvullingen.
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Argumentatie

        De Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) is een woonstraat waar ook een toegang naar het Station is gelegen. Deze straat heeft géén functie van doorgangsstraat - doorgaand verkeer dient de gewestweg N368 Sint Andreaslaan te volgen en via de lichten de N368 Stationsstraat in te rijden. De aanwezigheid van een toegang naar het station trekt uiteraard ook heel wat fietsers aan wat we willen ondersteunen en ook veilig willen laten verlopen. Niet bestemmingsverkeer willen we zoveel mogelijk weren.
        Zo zal onder andere een proefopstelling met éénrichtingsverkeer uitgetest worden.

        Daarnaast wordt voorgesteld in de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf het kruispunt met de Sint-Andreaslaan tot aan het station), in de Stationsstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf gewestweg tot aan het station) en in de M. Sabbestraat een zone met snelheidsbeperking tot 30km/u in te stellen. De doodlopende zijstraten van de Sint-Jorisstraat, de Alice Nahonstraat en Binnenweg vallen automatisch binnen deze afbakening.

        Deze maatregel betreft enkel gemeentewegen.

        Dit kan gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 4 'snelheidsbeperkingen' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.

        Verwijzingsdocumenten
        • zone 30 afbakeningsplan
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste, Barbara Vandenbrande, Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré, voorzitter Kris Vincke en raadslid Piet De Rycke.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 4.3) Op volgende wegen of weggedeelten wordt een zone 30 uitgebouwd" de volgende locatie toegevoegd:

        • Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf het kruispunt met de Sint-Andreaslaan tot aan het station), de Stationsstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf gewestweg tot aan het station), M. Sabbestraat, Alice Nahonstraat en Binnenweg

        Deze "zone 30" wordt afgebakend door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang van de "zone 30". 

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

      • Aanvullend reglement: Wijziging voorrangsregeling Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg)

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) is in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer opgenomen in de lijst met straten waar voorrang wordt aan toegekend. In praktijk staat dit zo ook aangeduid aan de zijstraten maar niet aan de Binnenweg, daar geldt dus voorrang van rechts.

        Regelgeving
        • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
        • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
        • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
        • Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
        • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
        • Gecoördineerd algemeen politiereglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen van Beernem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014, en latere wijzigingen en aanvullingen.
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Argumentatie

        De straten die opgenomen zijn op de lijst van voorrangsstraten zijn voornamelijk onze hoofdstraten.
        De Sint-Jorisstraat is echter een woonstraat, wel met een toegang naar het station. Hier wordt in principe enkel bestemmingsverkeer verwacht, doorgaand verkeer moet de N368 volgen. In dergelijke straten laten we normaal de algemene regel gelden, namelijk voorrang van rechts. Dit werkt ook snelheidsremmend gezien men aan de kruispunten moet inhouden voor mogelijks verkeer van rechts.

        Daarom wordt voorgesteld de voorrangsweg in de Sint-Jorisstraat op te heffen en er de algemene voorrang van rechts te laten gelden aan alle kruispunten.

        Deze maatregel betreft enkel gemeentewegen.

        Hiervoor zal de Sint-Jorisstraat geschrapt worden uit de lijst van artikel 6 'Voorrangsregeling' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door voorzitter Kris Vincke.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 6.1) Aan volgende wegen wordt voorrang toegekend" de volgende locatie geschrapt:

        • Sint-Jorisstraat

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Ontwikkelingssamenwerking

      • Noodhulp - Hulpactie voor Gaza

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 41  e.v. Decreet Lokaal Bestuur  m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Artsen zonder Grenzen is een onafhankelijke, onpartijdige en neutrale humanitaire organisatie. Ze werken alleen op basis van medische nood en gaan daar naartoe waar die het grootst is. In Gaza, een van de dichtstbevolkte gebieden op aarde, worden ongeveer 2,2 miljoen mensen die al een chronische crisis doormaakten, nu geconfronteerd met een humanitaire ramp. Ziekenhuizen zijn overweldigd en hebben een kritiek tekort aan voorraden, brandstof en elektriciteit. Sommige zijn helemaal niet meer operationeel. 

        Sinds 1989 werken AZG-teams in Palestina, waar ze traumazorg en geestelijke gezondheidszorg bieden en een gespecialiseerd project voor reconstructieve chirurgie runnen. Momenteel hebben ze ongeveer 300 medewerkers in Gaza.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan het voorstel tot noodhulp.

        Regelgeving
        • Artikelen 42 en 43 van het gemeentedecreet m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Reglement noodhulp
        Argumentatie

        In Gaza ontvouwt zich een ongeziene humanitaire crisis. AZG-teams doen al het mogelijke om gewonden te behandelen en om de overrompelde ziekenhuizen te bevoorraden. Willekeurige luchtaanvallen en een staat van beleg bedreigen de levens van meer dan 2 miljoen, mannen, vrouwen en kinderen. 

        Op 14 november kwamen 15 internationale en nationale medewerkers van Artsen Zonder Grenzen vanuit Rafah de Gazastrook binnen. Ze doen er alles aan om de medische en chirurgische capaciteit in Gaza te ondersteunen, waar de infrastructuur is ingestort en artsen uitgeput zijn. 
        De levering van humanitaire hulp aan Noord-Gaza blijft uiterst moeilijk en gevaarlijk vanwege de onveiligheid en de onvoorspelbaarheid van bombardementen en grondgevechten. 

        AZG biedt zowel medische als logistieke ondersteuning.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Reglement noodhulp

        Financiële impact

        Dienst

         Noord-Zuiddienst

        Omschrijving

         Noodhulp Noodsituatie Gaza

        Raming (incl. btw)

         € 1.500,00

        Budgetcode

         artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van de gewone begroting

        Beschikbaar krediet

         € 4.000,00

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist om noodhulp toe te kennen voor een totaalbedrag van € 1.500,00 ten voordele van Artsen Zonder Grenzen.
        Het bedrag wordt overgeschreven op het rekeningnummer IBAN BEBE73 0000 0000 6060 van AZG met als mededeling "regionaal fonds- noodsituatie Gaza". 

        Artikel 2: De toelage wordt benomen op artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van het budget van begrotingsjaar 2024.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Feestelijkheden en plechtigheden

      • Reglement buurtfeest/speelstraat/sneeuwstraat 2024

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Het reglement buurtfeest/speelstraat/sneeuwstraat van 2019 werd geüpdatet.  De periode voor de aanvraag van een sneeuwstraat werd uitgebreid en de subsidie 'Buurtoppepper' werd aan het reglement toegevoegd.

        Het aangepaste reglement Buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat 2024 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Argumentatie

        De subsidie 'Buurtoppepper' was nog niet opgenomen in het reglement Buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat 2019.

        De periode voor de aanvraag van een sneeuwstraat werd uitgebreid.  Een sneeuwstraat kan nu worden aangevraagd tussen 01 november en 01 maart.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor feestelijkheden.

        Verwijzingsdocumenten

        Buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat reglement 2024.pdf

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het reglement buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat 2024 wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Onderwijs

      • De Notelaar: scholengemeenschap De Oostkant - protocol lerarenplatform 2023-2024

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        In uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering van januari 2018 van een pilootproject 'lerarenplatform' betreffende het bieden van werkzekerheid en een opdracht die voldoende substantieel is aan tijdelijke leerkrachten werd een protocol afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisatie(s) ACOD, COV en VSOA.
        De deelnemende samenwerkingsplatformen uit het basis- en secundair onderwijs krijgen hierdoor de mogelijkheid om een aantal leerkrachten een aanstelling te geven van 01 september tot en met 30 juni van het lopend schooljaar.

        Regelgeving
        • Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
        • Ministeriële omzendbrief Bao/2018/01 van 9 mei 2018: Lerarenplatform in het basisonderwijs
        • Onderwijsdecreet XXIX 
        Argumentatie

        Het pilootproject lerarenplatform startte op 01 oktober 2018. Via onderwijsdecreet XXIX werd het verlengd. De financiering van de verlenging van het lerarenplatform in het basisonderwijs voor het schooljaar 2023-2024 is opgenomen in de Vlaamse begroting 2023.   

        Dit protocol is noodzakelijk om binnen de scholengemeenschap een eigen beleid te kunnen voeren betreffende reguliere vervangingen van korter dan een schooljaar van personeelsleden aangesteld in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en dit in functie van eigen lokale noden en prioriteiten. Dit heeft tot doel de werkdruk van leerkrachten te verminderen en het comfort van de leerlingen te verhogen. Het samenleggen van de middelen op het niveau van de scholengemeenschap maakt het zo mogelijk een geresponsabiliseerd en flexibel beleid te voeren betreffende deze vervangingen, op maat en in functie van de eigen lokale noden en prioriteiten.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs. 

        Verwijzingsdocumenten

        Protocol lerarenplatform scholengemeenschap De Oostkant 2023-2024 (handtekeningen verspreid over 3 exemplaren).

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het protocol, afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisaties, in uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering van januari 2018 betreffende een pilootproject 'lerarenplatform', wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal opgestuurd worden naar het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant', Kragendijk 182, 8300 Knokke-Heist.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De volgende vragen en suggesties worden behandeld:

        Raadslid Lode Vanneste

        Dak – sporthal Den Akker (uitgestelde vraag van vorige gemeenteraadszitting)

        Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 bleek dat het dak van sporthal Den Akker dringend aan renovatie toe is. Zo stond in de notulen van 21 oktober 2021 het volgende te lezen:

        “Bij de opmaak van de meerjarenplanning werd de totaalrenovatie van het dak van sporthal Den Akker voorgesteld tegen een bedrag van ruim € 500.000,00. Sommige delen van het dak zijn van hoge leeftijd en sterk versleten. Andere delen zijn recenter en vertonen enkel plaatselijke problemen. Het renovatiedossier werd in totaliteit geweerd uit de MJP, hoewel het gekend is dat een renovatie van de oudste dakdelen zich mogelijks op korte termijn zou opdringen. Naar aanleiding van frequent voorkomende waterinsijpeling aan het dak van sporthal Den Akker en de vaststelling dat plaatselijk herstel geen optie meer is, stelden sportdienst en technische dienst in de zitting van 09 juli 2021 voor aan het college om (via gebouwbeheerder Farys) een studie te laten uitvoeren, met de bedoeling zo snel mogelijk een renovatie van de slechtste dakdelen te laten uitvoeren. Het college besliste geen studie te laten uitvoeren, met de bedoeling meteen aannemers aan te spreken en aan die aannemers te vragen om een beperkte studie uit te voeren in het kader van de opmaak van hun offerte”.

        Uit argumentatie van Farys bleek echter dat deze optie omwille van verschillende redenen niet realistisch is. Er werd daarom tijdens de collegezitting van 21 oktober 2021 opnieuw voorgesteld om Farys de opdracht te geven deze voorstudie te laten uitvoeren binnen hun raamovereenkomst met studiebureau Robuust tegen het maximale bedrag van € 3.000,00. Gezien de onmogelijkheid om verdere schade aan het gebouw te voorkomen via plaatselijk herstel, werd eveneens voorgesteld om vervolgens zo snel mogelijk de nodige budgetten voor uitvoering te voorzien via budgetwijziging / aanpassing MJP.

        Ik kaartte deze toestand aan op de gemeenteraad van december 2021. De schepen van Sport antwoordde toen dat er een studie liep rond de renovatie van het dak van de Sporthal.

        De hevige regenval van de voorbije weken bracht blijkbaar extra schade toe aan het dak van Den Akker. Daardoor zou de kantine van de sporthal momenteel niet meer gebruikt kunnen worden. Hierover de volgende vragen:

        1. Wat is de huidige staat van het dak van Den Akker? Wat is de exacte schade die werd veroorzaakt door de regenval van de voorbije weken?
        2. Welke oplossing wordt voorzien voor de sportverenigingen die momenteel geen gebruik kunnen maken van de kantine van Den Akker?
        3. Welke stappen werden sinds december 2021 gezet in het dossier van de renovatie van het dak van Den Akker?
        4. Wanneer volgt de renovatie van het dak van Den Akker?
        5. Waarom zijn er geen middelen voorzien voor de renovatie van het dak in de aangepaste meerjarenplanning? 

        Raadslid Roos Lambrecht

        Audit fietsersbond

        In de vorige legislatuur bestelde het gemeentebestuur na een suggestie van Groen een audit over de toestand van de fietspaden op het grondgebied. Die audit uitgevoerd in september 2014, (rapport d.d. 16 okt 2014) gebeurde door de Fietsersbond met een meetfiets met apparatuur die de fietspaden gedetailleerd in kaart bracht. Onze vraag: vormt deze audit nog altijd de richtlijn voor de optimalisatie van onze fietspaden of gebeurt dit nu op een andere manier?

        Wateroverlast - zandzakjes

        Tijdens de hevige regenval van de afgelopen weken, maakten sommige inwoners zich zorgen over mogelijke wateroverlast en vroegen ze aan de gemeente preventief zandzakjes. Dit werd toen door de gemeente geweigerd. De argumentatie hiervoor was: 

        De gemeente heeft een strategische voorraad zakjes ter beschikking, gebaseerd op een risico- analyse die samen met de brandweer, de politie en de gemeente is opgemaakt. Doel van deze strategische voorraad is om openbare gebouwen en installaties te vrijwaren van overstromingsgevaar. Daarnaast worden de zakjes ingezet bij dreigend overstromingsgevaar van woningen op vraag van inwoners. Dit gebeurt door de gemeente en door de brandweer. 

        Er worden geen zandzakjes preventief uitgedeeld aan inwoners om te vermijden dat er een stormloop ontstaat op de zakjes die dan misschien niet gebruikt worden. Dit kan als gevolg hebben dat de strategische voorraad door particulieren wordt gehamsterd en dat er als gevolg een tekort kan ontstaan voor de gemeente. De gemeente zorgt er wel voor dat de grachten goed onderhouden worden, zodat het water makkelijk kan wegstromen en infiltreren.

        We begrijpen het standpunt van de gemeente, maar misschien is een andere oplossing mogelijk, namelijk: een groepsaankoop met hulp van de gemeente om dergelijke zandzakjes preventief aan te schaffen. Die kunnen dan dienen om preventief klaar te liggen of om bv. een stal of tuinhuis tegen wateroverlast te beschermen.

        Wat is de visie van het gemeentebestuur hierover?

        Wateroverlast - speelpleinen

        Ook in verband met de wateroverlast: door de hevige en langdurige regenval geraakten ook de speelpleintjes onder water. Dat meldden ons enkele ouders. Ook onze speelpleinen zullen dus in de toekomst klimaatrobuust moeten gemaakt worden. Is hier een oplossing voor?  

        Raadslid Rolle Debruyne

        Repetitieruimte Harmonie

        We horen regelmatig hoe spijtig  het is dat de expositieruimte in het Schepenhuys al anderhalf jaar niet meer beschikbaar is omdat de ruimte gebruikt wordt als repetitieruimte voor de harmonie Sint-Cecilia van Oedelem. We vernemen dat de akoestiek er ook niet optimaal is, zodat dit voor niemand een echt bevredigende oplossing is. Dit was evenwel een noodoplossing die te maken had met de nieuwbouw van de gemeenteschool. Nu die nieuwbouw uitgesteld is, vragen velen met ons af of de harmonie opnieuw kan terugkeren naar haar oorspronkelijke stek in De Notelaar?  Of is er een andere oplossing voorhanden? 

        Voorstel nieuwe rubriek V&S

        Ik zou graag een nieuwe rubriek lanceren bij V&S namelijk om gedurende vijf minuten iets naar voor te brengen, iets wat je bezighoudt en wat de materie van losliggende tegels overstijgt, dat je in het midden wilt gooien ter bedenking of ter discussie.
        Daarna kan er, alweer gedurende vijf minuten op ingegaan worden, en dat is het. Ikzelf bv. denk hierbij aan iets wat mij bezighoudt zoals het onderwerp planbaten, planschade en bouwshift. We zouden deze rubriek ook een aparte naam kunnen geven.

        Raadslid Branco François

        Speelpleinwerking Beirejong

        Enkele vragen over de vernieuwde speelpleinwerking Beirjong. De doe-dingen hadden in 2023 een budget van € 5.754,70. Zal speelpleinwerking Beirejong in 2024 nog steeds op dit volledige budget kunnen rekenen bovenop het budget dat het speelplein al kreeg. Voor de nieuwe naam werden geen namen gezocht bij de bevolking, waarom werd deze keuze gemaakt? Als er activiteiten voorbereid worden tijdens de activiteiten, is het aantal animatoren dan niet lager dan vroeger op de drukste momenten? Waarom wordt er niet geopteerd om dit tijdens het vrij spel van de kinderen te doen wanneer het minder druk is? 

        Raadslid Jef Vansteenhuyse

        Uitvoering hemelwaterplan Sijselestraat/nivellering

        Bij een eerdere vraag om de waterproblematiek in de Sijselestraat op te lossen, werd verwezen naar het op te maken hemelwaterplan. Daarin wordt uitdrukkelijk vermeld dat dit een prioritaire actie moet zijn voor de gemeente. Nu het HWP en de conclusies al een jaar bekend zijn, hoor ik graag welke actie er concreet werd ondernomen om het probleem opgelost te krijgen.

        Bijkomend staat in het HWP dat er moet gekozen worden voor buffering en infiltratie. In verschillende collegeverslagen lezen we dat particulieren bij bv. aanvraag van omgevingsvergunning moeten voorzien in voldoende infiltratie en bufferingscapaciteit. De natuurlijke buffers die er zijn moeten behouden blijven. Uiteraard liggen deze veelal op landbouwgronden maar daar wordt veelal toestemming gegeven tot wegwerken van deze buffers door nivelleringen of ophogingen van deze akkers of weiland. Wat is de visie van het college in deze en volgt het de aanbevelingen van het aangenomen en goedgekeurd HWP? 

        Raadslid Barbara Vandenbrande

        Geluidschermen E40

        Graag had ik de stand van zaken vernomen i.v.m. het plaatsen van geluidschermen langs E40. Is ter zake overleg met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en welke afspraken zijn er gemaakt? Graag duiding bij de stappen die het college heeft ondernemen om de problematiek aan te kaarten. Welke middelen zijn hiervoor voorzien? 

        Raadslid Gijs Degrande

        Parkeerterrein Drogenbrood

        Welke concrete plannen zijn er om de parkeercapaciteit rond Drogenbrood te verhogen? Werd de parkeernood ondertussen gemonitord en wat zijn de resultaten? Wanneer zal het braakliggende stuk aangelegd worden en hoeveel bijkomende parkeerplaatsen moet dit opleveren?

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter