Terug gemeenteraad

Thu 25/05/2023 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

    • Zijn verontschuldigd schepen Vicky Reynaert, raadsleden Arthur Mortier en Arthur De Brabander.
    • De uitnodiging voor de commissievergadering van donderdag 06 juli 2023 wordt ter zitting aan de raadsleden bezorgd. De voorzitter doet een warme oproep om te bevestigen of men al dan niet aanwezig zal zijn en te laten weten wat men 's avonds graag wenst te eten. Het avondmaal wordt voorzien voor wie het volledige dagprogramma kan meevolgen.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Intercommunales en maatschappijen

  • Met een aangetekende brief van 03 april 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op maandag 19 juni 2023 om 18u00 in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.

    De agenda werd door de raad van bestuur op 10 maart 2023 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming verslagen van Imewo van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
    6. Statutaire benoemingen
    7. Statutaire mededelingen

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

    In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een e-mail van 04 mei 2023 stuurt het bestuur van Imewo de syntheseverslag van de activiteiten 2022 over de uitoefening van het mandaat van de bestuurders en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

    Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

    Dit verslag wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Met een e-mail van 28 april 2023 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farus ov van vrijdag 16 juni 2023 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

    De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022;

    4. Verslagen van de commissaris;
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;

    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

    7. Actualisatie presentievergoeding;

    8. Statutaire benoemingen;

    9. Varia

    De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

    In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 januari 2023 werd gemeenteraadslid Arthur De Brabander aangeduid als plaatsvervanger. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een aangetekende brief van 28 april 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 28 juni 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:

    1. Samenstellen van het bureau

    2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - kennisname

    3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname

    4. Goedkeuren jaarrekening 2022, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten

    5. Kwijting aan bestuurders

    6. Kwijting aan de commissaris-revisor

    7. Benoemen van een bestuurder vennoot C

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een e-mail van 08 mei 2023 werd de oproeping met agenda's overgemaakt voor de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vernnoten van Vivendo van maandag 12 juni 2023 resp. om 17u30 en om 18u00 in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.

    De agenda van de gewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:

    1. Voorlezing verslag van de bestuurders aan de Algemene Vergadering van 12 juni 2023
    2. Voorlezing van het verslag van de commissaris
    3. Goedkeuring van de jaarrekening, de resultatenrekening en van de bestemming van het resultaat van het boekjaar 2022
    4. Goedkeuring van het bijzonder verslag omtrent het toezicht op het sociaal oogmerk van de vennootschap en de klachtenrapportering
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Definitieve benoeming door de Raad van Bestuur aangestelde bestuurders
    7. Dividend
    8. Mededelingen
    De agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
    1. Vaststelling ontslag bestuurder'
    2. Goedkeuring van het aannemen van het statuut van "woonmaatschappij"
    3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan met verantwoording nopens de aanpassing van het voorwerp, gevolgd door de wijziging van het voorwerp'
    4. Afschaffing bestaande indeling van categorieën van aandelen en invoering van nieuw onderscheid
    5. Goedkeuring stemrechtverdeling
    6. Aannemen van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
    7. Goedkeuring van de "overdracht van bedrijfstak" om niet door de "VZW SOVEKANS SOCIAAL VERHUURKANTOOR'naar"VIVENDO", overeenkomstig de procedure vermeld in de artikelen 12:1,72:93 en L2:103 van het wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
    8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de beslissingen genomen door de algemene vergadering en aan notaris Filip Maertens, te Brugge, om de nodige formaliteiten te vervullen en de statuten te coördineren in overeenstemming met de genomen beslissingen/ en aan "CERTAM", met zetel te 8560 Wevelgem, Kortrijkstraat L45, een -biizonderè volmacht voor de administratieve formaliteiten'.

    De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Vivendo laat aan zijn aandeelhouders weten dat zij 15 dagen voor de algemene vergadering, kosteloos inzage kunnen nemen van het verslag van de raad van bestuur, het verslag van de commissaris, de jaarrekening en de resultatenrekening, op de zetel van de maatschappij, Handboogstraat 2/13 te 8000 Brugge.

    In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd schepen Jan Vanassche aangeduid als vertegenwoordiger in de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering van Vivendo, en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda's.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • In de zitting van 28 april 2022 besliste de gemeenteraad om de verbindingsweg gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 en chemin nr. 3 te erkennen als gemeenteweg.
    In de gemeenteraadszitting van 23 februari 2023 werd het ontwerp gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld.
    Conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet werd het college belast met het voeren van een openbaar onderzoek dat start binnen de 30 dagen na voorlopige vaststelling. Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 14 maart 2023 en liep tot en met 12 april 2023.

    Adviesverlening:
    De dienst van de deputatie liet weten geen opmerkingen te hebben.
    Het departement verleende geen advies binnen de termijn waardoor aan de adviesvereiste mag voorbijgegaan worden.

    Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift handelt voornamelijk over de reeds genomen beslissing van 28 april 2022 tot erkenning van de verbinding als gemeenteweg. Ingediende beroepen tegen deze gemeenteraadsbeslissing werden ofwel ongegrond ofwel onontvankelijk verklaard. De destijds genomen beslissing blijft gehandhaafd en staat niet langer ter discussie. Dit is geen onderwerp van huidig openbaar onderzoek.

    Het recent gevoerde openbaar onderzoek betreft het ontwerp van rooilijnplan. Over het ontwerp rooilijnplan zelf worden door bezwaarindieners geen opmerkingen gegeven. Bijgevolg is een aanpassing van het plan niet aan de orde.

    Verder werden geen bezwaren ingediend waardoor het ontwerp rooilijnplan, zonder aanpassingen, als definitief kan vastgesteld worden.

Kinderopvang

  • De vraag naar kinderopvang is fors gestegen, het aanbod gedaald. De dienst kon tot voor enkele jaren steeds erg flexibel opvang aanbieden, maar door het onevenwicht in vraag en aanbod is dit niet meer mogelijk. Het tekort aan geschikt personeel is een probleem in heel Vlaanderen. 

    Er worden heel wat inspanningen geleverd om personeel aan te werven en de job aantrekkelijk te maken, maar de instroom van nieuwe kandidaten is miniem. 

    De dienst stelt vast dat heel wat ouders onnodig opvang aanvragen en deze te laat, of niet, annuleren. Dit heeft als gevolg dat heel wat kinderen onnodig op de reservelijst blijven staan. 

    Voor een optimale inzet van personeel en het aantal kinderopvangplaatsen zo maximaal mogelijk te benutten, dringt een inschrijvings- en annuleringsbeleid zich op.

    Door aanpassingen in de werking van de kinderopvang, dringt een aanpassing van het reglement zich op.

    De dienst kinderopvang stelt volgende aanpassing in het huishoudelijk reglement voor: 

    a. Schrapping van gebruikers kinderopvang: ouders die in Beernem werken -> wordt geschrapt. Gebruikers beperken zich tot kinderen die in Beernem school lopen of waarvan één van de ouders in Beernem woont.

    b. Toevoeging van inschrijvings- en annuleringsbeleid:

    • In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor- en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot 2 weken voor de opvangdag annuleren.

    • Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang tot het einde van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.

    • Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.

    c. Kinderen onder de 8 jaar (voorheen 10 jaar) mogen de opvang alleen verlaten mits schriftelijke toestemming van de ouder of voogd. Deze maatregel wordt in de praktijk al jaren toegepast (rechtzetting vorig reglement).

    De bestaande inlichtingenbrochure voor de ouders zal na goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen aan het reglement in de gemeenteraad in die zin aangepast worden.

    Het college gaf ter zitting van 11 mei 2023 gunstig advies aan de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en vraagt aan de gemeenteraad de goedkeuring ervan.

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Rolle Debruyne

    De oude trambedding 

    De oude trambedding tussen het Zwarte Paard en Ver-Assebroek is nu toegankelijk voor alle verkeer. 

    Vanuit toeristisch oogpunt lijkt me dit geen goede zaak, nu loopt zowel het fietsknooppuntennetwerk als het voetgangersnetwerk langs dit deel. 

    Zou de gemeente niet kunnen opteren om dit gedeelte van de weg enkel toegankelijk te maken voor de aangelanden en niet meer voor ander gemotoriseerd verkeer? Kwestie van 2 verkeersborden te voorzien, eentje voorbij de kruising aan de Theeroos en eentje aan de gemeentegrens met Assebroek, zo wordt gemotoriseerd verkeer vermeden.

    Raadslid Roos Lambrecht

    Stemrecht vanaf 16 jaar 

    Een belangrijke verwezenlijking van de federale regering is de uitbreiding van het stemrecht voor de Europese verkiezingen naar zestien- en zeventienjarigen.   

    Jongeren die in België willen stemmen voor het Europees parlement moeten zich in het kiesregister van hun gemeente of in een consulaire post inschrijven. Zodra ze geregistreerd zijn, zijn ze onderworpen aan de verplichting om te stemmen. 

    Dit is een positieve evolutie: voor meer democratie, voor meer Europa en voor de jonge generaties. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee. We willen immers zoveel mogelijk jongeren ook effectief laten gaan stemmen. Hiervoor is het essentieel werk te maken van bewustmaking, een laagdrempelige registratieprocedure en samenwerking tussen besturen en middenveld. 

    Vanaf mei 2023 kunnen jongeren zich dus registreren voor de Europese verkiezingen in juni 2024.  De betrokken jongeren zullen in het najaar van 2023 ook rechtstreeks door de federale overheid worden gecontacteerd via een brief waarin wordt uitgelegd hoe zij zich kunnen registreren voor de verkiezingen.  

    Er is hierbij echter ook een zeer grote rol weggelegd voor de lokale besturen: het zijn de steden en gemeenten die de praktische registratie van de jongere kiezers zullen opvolgen en die een grote rol kunnen spelen bij het motiveren van zoveel mogelijk jongeren om zich ook werkelijk te registreren. Een aantal steden en gemeenten, zoals Gent en Mechelen, kondigden hiertoe reeds een reeks initiatieven aan. 

    Al deze voorbereidingen hebben pas zin wanneer alle jongeren voldoende geïnformeerd zijn over de mogelijkheid tot registratie en wanneer er zoveel mogelijk van hen ook werkelijk de keuze hebben gemaakt om zich te registeren. Hier ligt er een grote kans voor onze gemeente om de stem van onze jongeren maximaal te laten horen bij de volgende Europese verkiezingen. 

    Zal het college zoveel mogelijk initiatieven nemen om de registratiegraad van jongeren op te krikken? Dit kan in samenwerking met jeugdraad en jeugdbewegingen. Krijgen ze naast de federale brief nog een extra brief dicht bij de registratiedeadline? Worden er debatten en informatiemomenten voorzien?

    Raadslid Christine Stroobandt

    Bargepark

    Ouders en grootouders van kinderen die gebruik maken van het speelpleintje in het Bargepark vragen of het mogelijk is enkele zitbanken te plaatsen.  Er staat er een maar die staat met de rugleuning naar de speeltuin zodat men zicht heeft op het struikgewas. (Dat kan misschien ook interessant zijn !) Het is natuurlijk de bedoeling een oogje in het zeil te houden op de spelende kinderen. Eén bank is ook weinig. Bij het tennisplein en het rugbyveld staan er twee. Dus graag ook wat zitbanken voor ouders en grootouders die met hun kinderen en kleinkinderen naar het Bargepark komen.

    Raadslid Gijs Degrande

    Parkeergelegenheid Industriepark

    Op verschillende plekken in het industriepark is er sprake van parkeerdruk. Op bepaalde momenten is er veel verkeer en wagens mogen er doorgaans ook niet in de groenstroken parkeren. Dat geeft naast parkeerproblemen niet alleen onveilige situaties. De vele wagens op de weg bemoeilijken ook een vlotte doorgang van verkeer en transport. Daarom de vraag om samen met de WVI de noden op dit vlak aan te pakken. Dat kan bijvoorbeeld eenvoudig door extra publieke parkeerzones aan te leggen.

    Raadslid Lode Vanneste

    Het VeloVeilig-rapport van Beernem

    Van 03 tot 12 mei konden alle Vlamingen gevaarlijke fietspunten aanduiden op de VeloVeilig-kaart van Het Laatste Nieuws. In totaal werden er in Vlaanderen 18.846 onveilige fietspunten aangeduid. Daarbij gaat het steevast om gevaarlijke kruispunten, fietspaden die tegen de rijweg plakken of putten en bulten in het wegdek 

    Op de site van HLN is er intussen per gemeente een rapport beschikbaar.   Dit zijn enkele cijfers voor Beernem:

    • Er werden 46 gevaarlijke fietspunten ingegeven.
    • 52 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilige fietsgemeente is.
    • De bewoners geven het fietsbeleid van Beernem een score van 41 op 100
    • 57 % van de bewoners vindt Beernem een veilige fietsgemeente voor jonge fietsers
    • 48 % van de bewoners vindt dat er in Beernem nog te weinig fietspaden zijn
    • 50 % van de bewoners vindt dat de fietspaden van Beernem in goede staat zijn
    • 53 % van de bewoners vindt dat het nu veiliger is om te fietsen in Beernem dan 5 jaar geleden
    • 75 % van de inwoners vindt dat er te weinig wordt geïnvesteerd in fietspaden

    Hierover de volgende vragen:

    1. Hoe reageert het gemeentebestuur op het VeloVeilig Fietsrapport van Beernem ?
    2. Welke concrete  initiatieven zal de het gemeentebestuur op korte en op lange termijn nemen om de fietsveiligheid in onze gemeente te verhogen ? Zal het bestuur daarvoor extra middelen voorzien ?

    Aanpak Stationskruispunt

    Eén van de 46 gevaarlijke fietspunten in het VeloVeilig-Rapport is het stationskruispunt.  Zoals bekend heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plannen voor de herinrichting van het stationskruispunt en de aanpassing van de spoorwegbrug.  Via een nieuwe verkeerslichteninstallatie en de aanpassing van het wegprofiel op de brug wil AWV er de veiligheid en doorstroming verhogen. Het Vlaams Gewest zal voor dit project 1,5 miljoen euro vrijmaken.

    Begin 2023 maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters het GIP 2023 bekend. Het bevat alle investeringen die in 2023 in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken gepland zijn. Het project rond de herinrichting van het stationskruispunt werd hierin niet opgenomen. Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens diende daarom op verzoek van onze fractie een schriftelijke vraag in bij minister Peeters. Uit het antwoord van zijn SV 1052 van 27 maart 2023 antwoordde de minister het volgende:

    “Ik verwijs naar mijn antwoord op schriftelijke vraag nr. 484 van 22 december 2022, waarbij geen significante veranderingen in de status van het project te vermelden zijn, behalve dat de omgevingsvergunningsaanvraag niet zoals verhoopt in het voorjaar van 2023 kon worden ingediend. Dat noopt tot een bijsturen van de planning van het project. Dat zal gebeuren in relatie met het geheel van de projecten die in de oefening van de doorkijk GIP 2024 - 2025 vervat zitten. Hierover dient nog nader terug gekoppeld te worden met de gemeente.”

    Hierover de volgende vragen:

    1. Wanneer vond het laatste overleg plaats tussen de gemeente Beernem en AWV ? Welke afspraken werden daarbij gemaakt ?
    2. Welke initiatieven zal het gemeentebestuur nemen om dit project eindelijk effectief op te starten ?

    Cursus Elektrisch fietsen voor senioren

    Eind februari 2023 publiceerde het VIAS-instituut de laatste Verkeersveiligheidbarometer. Uit cijfers blijkt dat er vorig jaar 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (t.o.v. 69 in 2021) om het leven kwamen. Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af:

    • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
    • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval. De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen).

    Deze grote tendensen zijn al langer bekend. Het was de aanleiding voor onze fractie om op de gemeenteraad van 15 december 2022 voor te stellen om een cursus elektrisch fietsen te organiseren voor senioren. Op die manier proberen we het aantal ongevallen in onze gemeente tot een minimum te beperken door een aantal aspecten van het elektrisch fietsen onder de aandacht brengen. Schepen van senioren Claudio Saelens beloofde ons voorstel af te toetsen in de Beernemse seniorenraad.

    Wat is de stand van dit zaken in dit dossier ?

    Hondenweide

    Op de gemeenteraad van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten.  Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de partijen van de meerderheid.

    In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris. In 2021 gebeurde er vervolgens een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van € 7500,00 voorzien voor de realisatie van een hondenweide.

    Zowel op de gemeenteraad van oktober 2021  en juni 2022 vroeg ik de schepen Vanassche naar een stand van zaken. Op m’n laatste vraag antwoordde de schepen dat de gemeente op dat moment een tekort aan mankracht had en dat er voorlopig andere prioriteiten waren dan het realiseren van een losloopzone.

    Hierover de volgende vragen:

    1. Welke stappen werden het voorbije jaar in dit dossier gezet ?
    2. Is er al zicht op de op de locatie waar de hondenweide zal worden gerealiseerd ?
    3. Zal de losloopzone nog tijdens deze legislatuur gerealiseerd wordt ?
    Raadslid Barbara Vandenbrande

    Calamiteitenplan voor het gemeentelijk archief

    Het archief van onze gemeente beschikt over heel wat waardevolle documenten. Om goed voor te bereiden of uitzonderlijke incidenten of calamiteiten (=een zeldzame gebeurtenis die een zeer grote impact heeft op de veiligheid van mensen, een gebouw en/of een archief) zoals een brand, stroomstoring, rookontwikkeling, een waterlek, een storm, een overstroming … zijn er verschillende Vlaamse steden en gemeenten die beschikken over een calamiteitenplan. Dit is een stappenplan met maatregelen en acties gericht op de omgeving van een voorwerp of collectie met als doel om toekomstige schade of verlies te voorkomen en te minimaliseren.

    Een calamiteitenplan bevat een risicoanalyse en een incidentenlijst en beschrijft welke maatregelen genomen worden ter preventie van incidenten. Het plan legt procedures, taken en verantwoordelijkheden vast, bevat contact- en materiaallijsten en grondplannen; en geeft heldere instructies om te reageren op een incident; Tenslotte bevat een calamiteitenplan afspraken voor revisie en inoefening van het plan.

    Dit plan bereidt dus voor op noodsituaties en zorgt voor preventieve conservering. Een calamiteit kan men niet voorkomen. Men kan zich wel zo goed mogelijk voorbereiden, zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft.  Er bestaan ook calamiteitenabonnementen die genomen kunnen worden bij een erkende instelling die beschikt over de nodige expertise in eerste hulp bij calamiteiten met erfgoed.

    Hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:

    1. Heeft onze gemeente voor het gemeentelijk archief een calamiteitenplan?
    2. Indien niet: is de gemeente bereid om een calamiteitenplan op te maken?
    3. Indien wel: in welk jaar werd het plan opgemaakt? Werd het intussen ook geactualiseerd? Werden er al oefeningen gehouden?
    4. Heeft onze gemeente een calamiteitenabonnement bij een gespecialiseerde firma ? Indien niet: is de gemeente bereid om een calamiteitenabonnement af te sluiten ?

    Raadslid Branco François

    Teken in park

    Enkele buurtbewoners van het Bargepark melden dat er opmerkelijk veel teken in het park aanwezig zijn. Niet onlogisch in de "Maai Mei Niet" maand. Mogelijk ondervinden ook andere parken in Beernem meer teken. Daarom de suggestie om op een gepaste manier te communiceren over de gevaren van de teek en hoe ze veilig te verwijderen. Dit kan eventueel via Open Blad. Ook informatie ter plaatse of via de sociale media van de gemeente kan helpen.