De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023.
Er is een tussenkomst door schepen Claudio Saelens, beantwoord door raadslid Gijs Degrande.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 03 april 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op maandag 19 juni 2023 om 18u00 in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.
De agenda werd door de raad van bestuur op 10 maart 2023 als volgt samengesteld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Met een aangetekend schrijven van 03 april 2022 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de algemene vergadering van Imewo d.d. 19 juni 2023. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in de zitting van 10 maart 2023 werd aan de gemeente overgemaakt.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepenen Patricia Waerniers en Jan Vanassche.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring gehecht aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 19 juni 2023:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van resp. 15 december 2022 en 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 19 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen, genomen in de gemeenteraadszitting van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Met een e-mail van 04 mei 2023 stuurt het bestuur van Imewo de synthese van het activiteitenverslag 2022 over de uitoefening van het mandaat van de bestuurders en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Het verslag wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Syntheseverslag activiteiten 2022 van Imewo
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het syntheseverslag activiteiten 2022 van Imewo.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een e-mail van 28 april 2023 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farus ov van vrijdag 16 juni 2023 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
Actualisatie presentievergoeding;
Statutaire benoemingen;
Varia
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij Farys ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in Farys ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 januari 2023 werd gemeenteraadslid Arthur De Brabander aangeduid als plaatsvervanger. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farys ov die plaatsvindt op 16 juni 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Gemeenteraadslid Piet De Rycke werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter zitting van de gemeenteraad van 18 november 2021 en gemeenteraadslid Arthur De Brabander werd aangeduid als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 21 januari 2023.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farys op 16 juni 2023 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Farys ov gestuurd worden hetzij per post t.a.v. Farys ov, p/a Intercommunaal beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20230616AVTMVW@farys.be
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 28 april 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 28 juni 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:
1. Samenstellen van het bureau
2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - kennisname
3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname
4. Goedkeuren jaarrekening 2022, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten
5. Kwijting aan bestuurders
6. Kwijting aan de commissaris-revisor
7. Benoemen van een bestuurder vennoot C
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 28 juni e.k.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging AV van IVBO en bijlagen
Link naar het jaarverslag 2022: url: https://shorturl.at/bgrt2
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 28 juni 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 28 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 e.v. decreet lokaal bestuur
Met een e-mail van 08 mei 2023 werd de oproeping met agenda's overgemaakt voor de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vernnoten van Vivendo van maandag 12 juni 2023 resp. om 17u30 en om 18u00 in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.
De agenda van de gewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vivendo laat aan zijn aandeelhouders weten dat zij 15 dagen voor de algemene vergadering, kosteloos inzage kunnen nemen van het verslag van de raad van bestuur, het verslag van de commissaris, de jaarrekening en de resultatenrekening, op de zetel van de maatschappij, Handboogstraat 2/13 te 8000 Brugge.
Het decreet over het lokaal bestuur
Met gunstig advies van het college wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de voorgestelde agenda's en om overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad ter zitting van 21 februari 2019 schepen Jan Vanassche aangeduid als vertegenwoordiger in de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering van Vivendo af te vaardigen of raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter.
Mail van 08 mei 2023
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda's en elk van de afzonderlijke punten van de agenda's en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo die plaatsvindt op 12 juni 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Schepen Jan Vanassche werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke werd aangeduid als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2019.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo op 12 juni 2023 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo vastgesteld op 12 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Vivendo gestuurd worden per post t.a.v. Vivendo, Handboogstraat 2 bus 13, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Adviesverlening:
De dienst van de deputatie liet weten geen opmerkingen te hebben.
Het departement verleende geen advies binnen de termijn waardoor aan de adviesvereiste mag voorbijgegaan worden.
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaarschrift handelt over:
De raad neemt volgend gemotiveerd standpunt in:
Het recent gevoerde openbaar onderzoek betreft het ontwerp van rooilijnplan. Over het ontwerp rooilijnplan zelf worden door bezwaarindieners geen opmerkingen gegeven. Bijgevolg is een aanpassing van het plan niet aan de orde.
Verder werden geen bezwaren ingediend waardoor het ontwerp rooilijnplan, zonder aanpassingen, als definitief kan vastgesteld worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor trage wegen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het ingediende bezwaarschrift wordt ongegrond verklaard. Er worden géén wijzigingen aan het ontwerp rooilijnplan doorgevoerd.
Artikel 2: Het gemeentelijk rooilijnplan voor de verbinding gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 en chemin nr. 3 wordt definitief vastgesteld.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4: In uitvoering van artikel 18 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 zal dit besluit gepubliceerd worden op de gemeentelijke website en aangeplakt aan het gemeentepunt en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het weggedeelte. Tevens zal iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend, met een beveiligde zending op de hoogte worden gebracht van dit besluit. Het rooilijnplan wordt samen met het besluit bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen.
Artikel 5: Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019. Als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep als vermeld in artikel 24 van het Gemeentewegendecreet, dan wordt het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan conform artikel 19 van het Gemeentewegendecreet ook bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
De vraag naar kinderopvang is fors gestegen, het aanbod gedaald. De dienst kon tot voor enkele jaren steeds erg flexibel opvang aanbieden, maar door het onevenwicht in vraag en aanbod is dit niet meer mogelijk. Het tekort aan geschikt personeel is een probleem in heel Vlaanderen.
Er worden heel wat inspanningen geleverd om personeel aan te werven en de job aantrekkelijk te maken, maar de instroom van nieuwe kandidaten is miniem.
De dienst stelt vast dat heel wat ouders onnodig opvang aanvragen en deze te laat, of niet, annuleren. Dit heeft als gevolg dat heel wat kinderen onnodig op de reservelijst blijven staan.
Voor een optimale inzet van personeel en het aantal kinderopvangplaatsen zo maximaal mogelijk te benutten, dringt een inschrijvings- en annuleringsbeleid zich op.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
De dienst kinderopvang stelt volgende aanpassing in het huishoudelijk reglement voor:
a. Schrapping van gebruikers kinderopvang: ouders die in Beernem werken -> wordt geschrapt. Gebruikers beperken zich tot kinderen die in Beernem school lopen of waarvan één van de ouders in Beernem woont.
b. Toevoeging van inschrijvings- en annuleringsbeleid:
In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor- en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot 2 weken voor de opvangdag annuleren.
Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang tot het einde van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.
Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.
De bestaande inlichtingenbrochure voor de ouders zal na goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen aan het reglement in de gemeenteraad in die zin aangepast worden.
Het lokaal overleg kinderopvang gaf positief advies ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen (zie bijlage).
Het college gaf ter zitting van 11 mei 2023 gunstig advies aan de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en vraagt aan de gemeenteraad de goedkeuring ervan.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lien Dewispelaere en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt volgende wijzigingen aan het reglement 'buitenschoolse kinderopvang' goed:
a. Schrapping van gebruikers kinderopvang: ouders die in Beernem werken -> wordt geschrapt. Gebruikers beperken zich tot kinderen die in Beernem school lopen of waarvan één van de ouders in Beernem woont.
b. Toevoeging van inschrijvings- en annuleringsbeleid:
c. Kinderen onder de 8 jaar (voorheen 10 jaar) mogen de opvang alleen verlaten mits schriftelijke toestemming van de ouder of voogd. Deze maatregel wordt in de praktijk al jaren toegepast (rechtzetting vorig reglement).
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Sportende en bewegende werknemers blijken steevast productiever, gemotiveerder en minder vaak ziek. Door samen te sporten met collega’s is er ook meer sociaal contact. Uit onderzoek blijkt ook dat werkgevers die sport- en beweegmogelijkheden aanbieden een hogere reputatie hebben en een hogere loyaliteit genieten bij hun personeel.
Daarom beloont Sport Vlaanderen sinds 2022 bedrijven en organisaties die investeren in de gezondheid van hun werknemers door hen voldoende te laten bewegen en sporten via het label ‘Sportbedrijf’’.
Bedrijven (en dus ook steden en gemeenten) kunnen het hele jaar het label aanvragen en mogen het, na toekenning, twee jaar lang gebruiken. Het label toont aan dat het bedrijf een engagement aangaat naar zijn werknemers waarbij de focus ligt op gezondheid, sporten en bewegen. En dat de genomen initiatieven daarin kwaliteitsvol werden bevonden door Sport Vlaanderen. Om het label te behalen moeten werkgevers voldoen aan vier van de zeven categorieën.
Elke categorie bestaat uit verschillende subcriteria. Om te voldoen aan een categorie moet minstens de helft van de subcriteria behaald worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door raadslid Lode Vanneste.
Er is een tussenkomst door schepen Patricia Waerniers beantwoord door raadslid Lode Vanneste.
Artikel 1 en 2 zijn verworpen met 8 stemmen voor van de N-VA fractie en 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen. Er zijn 0 onthoudingen.
Artikel 1: De gemeente Beernem schrijft zich in 2023 bij Sport Vlaanderen in voor het Label van Sportbedrijf en dient na de verwerking van de inschrijving een dossier in.
Artikel 2: De gemeenteraad roept het college op om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
foto's bij vraag i.v.m. Bargepark
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Rolle Debruyne
De oude trambedding
De oude trambedding tussen het Zwarte Paard en Ver-Assebroek is nu toegankelijk voor alle verkeer.
Vanuit toeristisch oogpunt lijkt me dit geen goede zaak, nu loopt zowel het fietsknooppuntennetwerk als het voetgangersnetwerk langs dit deel.
Zou de gemeente niet kunnen opteren om dit gedeelte van de weg enkel toegankelijk te maken voor de aangelanden en niet meer voor ander gemotoriseerd verkeer? Kwestie van 2 verkeersborden te voorzien, eentje voorbij de kruising aan de Theeroos en eentje aan de gemeentegrens met Assebroek, zo wordt gemotoriseerd verkeer vermeden.
Raadslid Roos Lambrecht
Stemrecht vanaf 16 jaar
Een belangrijke verwezenlijking van de federale regering is de uitbreiding van het stemrecht voor de Europese verkiezingen naar zestien- en zeventienjarigen.
Jongeren die in België willen stemmen voor het Europees parlement moeten zich in het kiesregister van hun gemeente of in een consulaire post inschrijven. Zodra ze geregistreerd zijn, zijn ze onderworpen aan de verplichting om te stemmen.
Dit is een positieve evolutie: voor meer democratie, voor meer Europa en voor de jonge generaties. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee. We willen immers zoveel mogelijk jongeren ook effectief laten gaan stemmen. Hiervoor is het essentieel werk te maken van bewustmaking, een laagdrempelige registratieprocedure en samenwerking tussen besturen en middenveld.
Vanaf mei 2023 kunnen jongeren zich dus registreren voor de Europese verkiezingen in juni 2024. De betrokken jongeren zullen in het najaar van 2023 ook rechtstreeks door de federale overheid worden gecontacteerd via een brief waarin wordt uitgelegd hoe zij zich kunnen registreren voor de verkiezingen.
Er is hierbij echter ook een zeer grote rol weggelegd voor de lokale besturen: het zijn de steden en gemeenten die de praktische registratie van de jongere kiezers zullen opvolgen en die een grote rol kunnen spelen bij het motiveren van zoveel mogelijk jongeren om zich ook werkelijk te registreren. Een aantal steden en gemeenten, zoals Gent en Mechelen, kondigden hiertoe reeds een reeks initiatieven aan.
Al deze voorbereidingen hebben pas zin wanneer alle jongeren voldoende geïnformeerd zijn over de mogelijkheid tot registratie en wanneer er zoveel mogelijk van hen ook werkelijk de keuze hebben gemaakt om zich te registeren. Hier ligt er een grote kans voor onze gemeente om de stem van onze jongeren maximaal te laten horen bij de volgende Europese verkiezingen.
Zal het college zoveel mogelijk initiatieven nemen om de registratiegraad van jongeren op te krikken? Dit kan in samenwerking met jeugdraad en jeugdbewegingen. Krijgen ze naast de federale brief nog een extra brief dicht bij de registratiedeadline? Worden er debatten en informatiemomenten voorzien?
Raadslid Christine Stroobandt
Bargepark
Ouders en grootouders van kinderen die gebruik maken van het speelpleintje in het Bargepark vragen of het mogelijk is enkele zitbanken te plaatsen. Er staat er een maar die staat met de rugleuning naar de speeltuin zodat men zicht heeft op het struikgewas. (Dat kan misschien ook interessant zijn !) Het is natuurlijk de bedoeling een oogje in het zeil te houden op de spelende kinderen. Eén bank is ook weinig. Bij het tennisplein en het rugbyveld staan er twee. Dus graag ook wat zitbanken voor ouders en grootouders die met hun kinderen en kleinkinderen naar het Bargepark komen.
Raadslid Gijs Degrande
Parkeergelegenheid Industriepark
Op verschillende plekken in het industriepark is er sprake van parkeerdruk. Op bepaalde momenten is er veel verkeer en wagens mogen er doorgaans ook niet in de groenstroken parkeren. Dat geeft naast parkeerproblemen niet alleen onveilige situaties. De vele wagens op de weg bemoeilijken ook een vlotte doorgang van verkeer en transport. Daarom de vraag om samen met de WVI de noden op dit vlak aan te pakken. Dat kan bijvoorbeeld eenvoudig door extra publieke parkeerzones aan te leggen.
Raadslid Lode Vanneste
Het VeloVeilig-rapport van Beernem
Van 03 tot 12 mei konden alle Vlamingen gevaarlijke fietspunten aanduiden op de VeloVeilig-kaart van Het Laatste Nieuws. In totaal werden er in Vlaanderen 18.846 onveilige fietspunten aangeduid. Daarbij gaat het steevast om gevaarlijke kruispunten, fietspaden die tegen de rijweg plakken of putten en bulten in het wegdek
Op de site van HLN is er intussen per gemeente een rapport beschikbaar. Dit zijn enkele cijfers voor Beernem:
Hierover de volgende vragen:
Aanpak Stationskruispunt
Eén van de 46 gevaarlijke fietspunten in het VeloVeilig-Rapport is het stationskruispunt. Zoals bekend heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plannen voor de herinrichting van het stationskruispunt en de aanpassing van de spoorwegbrug. Via een nieuwe verkeerslichteninstallatie en de aanpassing van het wegprofiel op de brug wil AWV er de veiligheid en doorstroming verhogen. Het Vlaams Gewest zal voor dit project 1,5 miljoen euro vrijmaken.
Begin 2023 maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters het GIP 2023 bekend. Het bevat alle investeringen die in 2023 in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken gepland zijn. Het project rond de herinrichting van het stationskruispunt werd hierin niet opgenomen. Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens diende daarom op verzoek van onze fractie een schriftelijke vraag in bij minister Peeters. Uit het antwoord van zijn SV 1052 van 27 maart 2023 antwoordde de minister het volgende:
“Ik verwijs naar mijn antwoord op schriftelijke vraag nr. 484 van 22 december 2022, waarbij geen significante veranderingen in de status van het project te vermelden zijn, behalve dat de omgevingsvergunningsaanvraag niet zoals verhoopt in het voorjaar van 2023 kon worden ingediend. Dat noopt tot een bijsturen van de planning van het project. Dat zal gebeuren in relatie met het geheel van de projecten die in de oefening van de doorkijk GIP 2024 - 2025 vervat zitten. Hierover dient nog nader terug gekoppeld te worden met de gemeente.”
Hierover de volgende vragen:
Cursus Elektrisch fietsen voor senioren
Eind februari 2023 publiceerde het VIAS-instituut de laatste Verkeersveiligheidbarometer. Uit cijfers blijkt dat er vorig jaar 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (t.o.v. 69 in 2021) om het leven kwamen. Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af:
Deze grote tendensen zijn al langer bekend. Het was de aanleiding voor onze fractie om op de gemeenteraad van 15 december 2022 voor te stellen om een cursus elektrisch fietsen te organiseren voor senioren. Op die manier proberen we het aantal ongevallen in onze gemeente tot een minimum te beperken door een aantal aspecten van het elektrisch fietsen onder de aandacht brengen. Schepen van senioren Claudio Saelens beloofde ons voorstel af te toetsen in de Beernemse seniorenraad.
Wat is de stand van dit zaken in dit dossier ?
Hondenweide
Op de gemeenteraad van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de partijen van de meerderheid.
In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris. In 2021 gebeurde er vervolgens een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van € 7500,00 voorzien voor de realisatie van een hondenweide.
Zowel op de gemeenteraad van oktober 2021 en juni 2022 vroeg ik de schepen Vanassche naar een stand van zaken. Op m’n laatste vraag antwoordde de schepen dat de gemeente op dat moment een tekort aan mankracht had en dat er voorlopig andere prioriteiten waren dan het realiseren van een losloopzone.
Hierover de volgende vragen:
Het archief van onze gemeente beschikt over heel wat waardevolle documenten. Om goed voor te bereiden of uitzonderlijke incidenten of calamiteiten (=een zeldzame gebeurtenis die een zeer grote impact heeft op de veiligheid van mensen, een gebouw en/of een archief) zoals een brand, stroomstoring, rookontwikkeling, een waterlek, een storm, een overstroming … zijn er verschillende Vlaamse steden en gemeenten die beschikken over een calamiteitenplan. Dit is een stappenplan met maatregelen en acties gericht op de omgeving van een voorwerp of collectie met als doel om toekomstige schade of verlies te voorkomen en te minimaliseren.
Een calamiteitenplan bevat een risicoanalyse en een incidentenlijst en beschrijft welke maatregelen genomen worden ter preventie van incidenten. Het plan legt procedures, taken en verantwoordelijkheden vast, bevat contact- en materiaallijsten en grondplannen; en geeft heldere instructies om te reageren op een incident; Tenslotte bevat een calamiteitenplan afspraken voor revisie en inoefening van het plan.
Dit plan bereidt dus voor op noodsituaties en zorgt voor preventieve conservering. Een calamiteit kan men niet voorkomen. Men kan zich wel zo goed mogelijk voorbereiden, zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Er bestaan ook calamiteitenabonnementen die genomen kunnen worden bij een erkende instelling die beschikt over de nodige expertise in eerste hulp bij calamiteiten met erfgoed.
Hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:
Raadslid Branco François
Teken in park
Enkele buurtbewoners van het Bargepark melden dat er opmerkelijk veel teken in het park aanwezig zijn. Niet onlogisch in de "Maai Mei Niet" maand. Mogelijk ondervinden ook andere parken in Beernem meer teken. Daarom de suggestie om op een gepaste manier te communiceren over de gevaren van de teek en hoe ze veilig te verwijderen. Dit kan eventueel via Open Blad. Ook informatie ter plaatse of via de sociale media van de gemeente kan helpen.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter