Terug
Gepubliceerd op 23/06/2023

Notulen  gemeenteraad

do 25/05/2023 - 19:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
      Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:

      • Zijn verontschuldigd schepen Vicky Reynaert, raadsleden Arthur Mortier en Arthur De Brabander
      • De uitnodiging voor de commissievergadering van donderdag 06 juli 2023 wordt ter zitting aan de raadsleden bezorgd. De voorzitter doet een warme oproep om te bevestigen of men al dan niet aanwezig zal zijn en te laten weten wat men 's avonds graag wenst te eten. Het avondmaal wordt voorzien voor wie het volledige dagprogramma kan meevolgen.
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 27 april 2023

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
      Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023.

      Tussenkomsten

      Er is een tussenkomst door schepen Claudio Saelens, beantwoord door raadslid Gijs Degrande. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Intercommunales en maatschappijen

      • IMEWO - algemene vergadering, tevens jaarvergadering van 19 juni 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Met een aangetekende brief van 03 april 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op maandag 19 juni 2023 om 18u00 in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.

        De agenda werd door de raad van bestuur op 10 maart 2023 als volgt samengesteld:

        1. Kennisneming verslagen van Imewo van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
        6. Statutaire benoemingen
        7. Statutaire mededelingen

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Argumentatie

        De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energie­voorziening in West- en Oost-Vlaanderen.

        Met een aangetekend schrijven van 03 april 2022 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de algemene vergadering van Imewo d.d. 19 juni 2023. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in de zitting van 10 maart 2023 werd aan de gemeente overgemaakt.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

        Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.

        Verwijzingsdocumenten
        • Uitnodiging, nazending en bijlagen AV IMEWO
        • Presentatie IMEWO infosessie gemeenteraadsleden 03 mei 2023
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepenen Patricia Waerniers en Jan Vanassche.  

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt goedkeuring gehecht aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 19 juni 2023:

        1. Kennisneming verslagen van Imewo van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
        6. Statutaire benoemingen
        7. Statutaire mededelingen

        Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van resp. 15 december 2022 en 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger.
        Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 19 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen, genomen in de gemeenteraadszitting van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
        Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
        Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • IMEWO - kennisname syntheseverslag activiteiten 2022

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Met een e-mail van 04 mei 2023 stuurt het bestuur van Imewo de synthese van het activiteitenverslag 2022 over de uitoefening van het mandaat van de bestuurders en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

        Regelgeving

        Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Argumentatie

        Het verslag wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.

        Verwijzingsdocumenten

        Syntheseverslag activiteiten 2022 van Imewo

        Tussenkomsten

        Er zijn  geen tussenkomsten.

        Beslist

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het syntheseverslag activiteiten 2022 van Imewo.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Farys ov - algemene jaarvergadering der deelnemers van 16 juni 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Met een e-mail van 28 april 2023 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farus ov van vrijdag 16 juni 2023 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

        De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022;
        4. Verslagen van de commissaris;
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

        7. Actualisatie presentievergoeding;

        8. Statutaire benoemingen;

        9. Varia

        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Argumentatie

        Beernem is aangesloten bij Farys ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in Farys ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

        In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 januari 2023 werd gemeenteraadslid Arthur De Brabander aangeduid als plaatsvervanger. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.

        Verwijzingsdocumenten
        • Oproepingsbrief
        • Agenda en bijlagen
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farys ov die plaatsvindt op 16 juni 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.

        Artikel 2: Gemeenteraadslid Piet De Rycke werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter zitting van de gemeenteraad van 18 november 2021 en gemeenteraadslid Arthur De Brabander werd aangeduid als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 21 januari 2023.

        Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farys op 16 juni 2023 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Farys ov gestuurd worden hetzij per post t.a.v. Farys ov, p/a Intercommunaal beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20230616AVTMVW@farys.be

        Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • IVBO - algemene vergadering van 28 juni 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Met een aangetekende brief van 28 april 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 28 juni 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:

        1. Samenstellen van het bureau

        2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - kennisname

        3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname

        4. Goedkeuren jaarrekening 2022, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten

        5. Kwijting aan bestuurders

        6. Kwijting aan de commissaris-revisor

        7. Benoemen van een bestuurder vennoot C

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Argumentatie

        Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.

        Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 28 juni e.k.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.

        Verwijzingsdocumenten

        Uitnodiging AV van IVBO en bijlagen

        Link naar het jaarverslag 2022: url: https://shorturl.at/bgrt2

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 28 juni 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
        Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
        Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 28 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
        Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
        Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Vivendo - algemene algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering 12 juni 2023

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 e.v. decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Met een e-mail van 08 mei 2023 werd de oproeping met agenda's overgemaakt voor de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vernnoten van Vivendo van maandag 12 juni 2023 resp. om 17u30 en om 18u00 in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.

        De agenda van de gewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:

        1. Voorlezing verslag van de bestuurders aan de Algemene Vergadering van 12 juni 2023
        2. Voorlezing van het verslag van de commissaris
        3. Goedkeuring van de jaarrekening, de resultatenrekening en van de bestemming van het resultaat van het boekjaar 2022
        4. Goedkeuring van het bijzonder verslag omtrent het toezicht op het sociaal oogmerk van de vennootschap en de klachtenrapportering
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        6. Definitieve benoeming door de Raad van Bestuur aangestelde bestuurders
        7. Dividend
        8. Mededelingen
        De agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
        1. Vaststelling ontslag bestuurder'
        2. Goedkeuring van het aannemen van het statuut van "woonmaatschappij"
        3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan met verantwoording nopens de aanpassing van het voorwerp, gevolgd door de wijziging van het voorwerp'
        4. Afschaffing bestaande indeling van categorieën van aandelen en invoering van nieuw onderscheid
        5. Goedkeuring stemrechtverdeling
        6. Aannemen van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
        7. Goedkeuring van de "overdracht van bedrijfstak" om niet door de "VZW SOVEKANS SOCIAAL VERHUURKANTOOR'naar"VIVENDO", overeenkomstig de procedure vermeld in de artikelen 12:1,72:93 en L2:103 van het wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
        8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de beslissingen genomen door de algemene vergadering en aan notaris Filip Maertens, te Brugge, om de nodige formaliteiten te vervullen en de statuten te coördineren in overeenstemming met de genomen beslissingen/ en aan "CERTAM", met zetel te 8560 Wevelgem, Kortrijkstraat L45, een -biizonderè volmacht voor de administratieve formaliteiten'.

        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Vivendo laat aan zijn aandeelhouders weten dat zij 15 dagen voor de algemene vergadering, kosteloos inzage kunnen nemen van het verslag van de raad van bestuur, het verslag van de commissaris, de jaarrekening en de resultatenrekening, op de zetel van de maatschappij, Handboogstraat 2/13 te 8000 Brugge.

        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur

        Argumentatie

        Met gunstig advies van het college wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de voorgestelde agenda's en om overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad ter zitting van 21 februari 2019 schepen Jan Vanassche aangeduid als vertegenwoordiger in de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering van Vivendo af te vaardigen of raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter.

        Verwijzingsdocumenten

        Mail van 08 mei 2023

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De agenda's en elk van de afzonderlijke punten van de agenda's en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo die plaatsvindt op 12 juni 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.

        Artikel 2: Schepen Jan Vanassche werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke werd aangeduid als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2019.

        Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo op 12 juni 2023 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo vastgesteld op 12 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Vivendo gestuurd worden per post t.a.v. Vivendo, Handboogstraat 2 bus 13, 8000 Brugge.

        Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Gemeenteweg verbinding Gevaerts-Noord - Buurtweg nr. 3: Definitieve vaststelling rooilijnplan

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. DLB

        Feiten en voorgeschiedenis
        • In de zitting van 28 april 2022 besliste de gemeenteraad om de verbindingsweg gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 en chemin nr. 3 te erkennen als gemeenteweg.
        • In de gemeenteraadszitting van 23 februari 2023 werd het ontwerp gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld.
        • Conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet werd het college belast met het voeren van een openbaar onderzoek dat start binnen de 30 dagen na voorlopige vaststelling. Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 14 maart 2023 en liep tot en met 12 april 2023.
        Regelgeving
        • Het decreet houdende gemeentewegen van 03 mei 2019
        Argumentatie

        Adviesverlening:
        De dienst van de deputatie liet weten geen opmerkingen te hebben.
        Het departement verleende geen advies binnen de termijn waardoor aan de adviesvereiste mag voorbijgegaan worden.

        Er werd 1 bezwaarschrift ingediend.
        Dit bezwaarschrift handelt over:

        • een verwijzing naar een eerder ingediend bezwaar d.d. 8 januari 2022.
          Daarin werd al duidelijk gesteld dat de desbetreffende wegzate een private landbouwweg is onder beheer van een particulier/landbouwer. Deze landbouwweg staat dan alleen open voor privaat verkeer; dat is verkeer dat specifiek bestemd is voor de eigenaar en aangelanden op grond van het eigendomsrecht; erfdienstbaarheid van doorgang en recht van uitweg. Deze landbouwweg ressorteert dan ook volgens het gemeentewegendecreet onder private weg. Daarenboven was de landbouwweg langs weerszijden (kant chemin nr. 3 en Gevaerts-Noord) duidelijk afgebakend met wettige borden 'privaat eigendom verboden toegang', ruime tijd vóór de beslissing van de gemeenteraad d.d. 28 april 2022.

          Er valt ook op te merken dat volgens het gemeentewegendecreet geëist wordt dat 
          redenen van rechtszekerheid en bewijsbaarheid het niet voldoende is dat een strook private grond "ooit eens " voor dertig jaar publiek werd gebruikt; in dit geval door zestig anonieme getuigen, dit automatisch een recht van publieke doorgang betekent zoals de gemeenteraad op d.d. 28 april 2022 beweerde.
        • Wat ook bijzonder opviel was dat NA de beslissing door de gemeenteraad d.d. 28 april 2022 alle borden 'privaat eigendom verboden toegang' stelselmatig werden gevandaliseerd ontvreemd/diefstal waarbij zelfs een persoon (bekend en aanpalende eigenaar) op heterdaad werd betrapt. Deze incidenten werden telkenmale vastgesteld en gemeld aan Politie Het Houtsche Beernem. Er is hier dus overduidelijk kwaad opzet in het spel (occasionele wandelaars zullen zich immers niet wagen aan dergelijke misdrijven). Hier rijst dus het vermoeden dat 'locals' de intentie hebben om deze strook private landbouwweg van nog geen 200 m lengte zich toe te eigenen voor eigen belang en niet de recreanten/wandelaars of fietsers; er zijn immers in de directe omgeving tientallen kilometers bewegwijzerde wandel en fietsroutes voorhanden (bv. strook Vaart Noord - Natuurpunt/Kanaalberm richting Moerbrugge /Beverhoutsveld enz. ... ).

        De raad neemt volgend gemotiveerd standpunt in:

        • Bezwaarindiener herhaalt zijn motivering met betrekking tot de volgens hem niet correcte beslissing van de gemeenteraad d.d. 28 april 2022 waarbij de bedoelde weg erkend werd als gemeenteweg op basis van het 30-jarig gebruik. De destijds ingediende weerlegging (d.d. 8 januari 2022) van het 30-jarig gebruik werd reeds in de betreffende gemeenteraadszitting besproken. Voor de motivering hiervan verwijzen we integraal naar het gemeenteraadsbesluit.

          De beslissing tot erkenning van de verbinding als gemeenteweg werd weloverwogen genomen. Ingediende beroepen tegen deze gemeenteraadsbeslissing werden ofwel ongegrond ofwel onontvankelijk verklaard. De destijds genomen beslissing blijft gehandhaafd en staat niet langer ter discussie. Dit is geen onderwerp van huidig openbaar onderzoek.
        • Bezwaarindiener maakt melding van het vandaliseren van bordjes 'verboden toegang' en vermoedt dat dit door 'locals' werd uitgevoerd met de intentie zich een private weg toe te eigenen voor eigen belang. Hiervoor verwijzen we eveneens naar de eerdere gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2022 waarbij we maar liefst 65 getuigenissen ontvingen over het gebruik van deze weg in het verleden, dat is meer dan van wat locals. Bovendien gaat het om een pad dat al meer dan 30 jaar gebruikt werd door de GrotRoutepaden. De erkenning als gemeenteweg dient dus niet het eigen belang van enkele locals maar het algemeen belang.

        Het recent gevoerde openbaar onderzoek betreft het ontwerp van rooilijnplan. Over het ontwerp rooilijnplan zelf worden door bezwaarindieners geen opmerkingen gegeven. Bijgevolg is een aanpassing van het plan niet aan de orde.

        Verder werden geen bezwaren ingediend waardoor het ontwerp rooilijnplan, zonder aanpassingen, als definitief kan vastgesteld worden.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor trage wegen.

        Verwijzingsdocumenten
        • Rooilijnplan
        • Bezwaarschrift 1
        • Gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2022 tot erkenning van de verbinding als gemeenteweg op basis van het 30-jarig publiek gebruik
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het ingediende bezwaarschrift wordt ongegrond verklaard. Er worden géén wijzigingen aan het ontwerp rooilijnplan doorgevoerd.
        Artikel 2: Het gemeentelijk rooilijnplan voor de verbinding gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 en chemin nr. 3 wordt definitief vastgesteld.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        Artikel 4: In uitvoering van artikel 18 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 zal dit besluit gepubliceerd worden op de gemeentelijke website en aangeplakt aan het gemeentepunt en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het weggedeelte. Tevens zal iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend, met een beveiligde zending op de hoogte worden gebracht van dit besluit. Het rooilijnplan wordt samen met het besluit bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen.
        Artikel 5: Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019. Als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep als vermeld in artikel 24 van het Gemeentewegendecreet, dan wordt het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan conform artikel 19 van het Gemeentewegendecreet ook bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.

         

    • Kinderopvang

      • Aanpassingen huishoudelijk reglement dienst buitenschoolse kinderopvang

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        De vraag naar kinderopvang is fors gestegen, het aanbod gedaald. De dienst kon tot voor enkele jaren steeds erg flexibel opvang aanbieden, maar door het onevenwicht in vraag en aanbod is dit niet meer mogelijk. Het tekort aan geschikt personeel is een probleem in heel Vlaanderen. 

        Er worden heel wat inspanningen geleverd om personeel aan te werven en de job aantrekkelijk te maken, maar de instroom van nieuwe kandidaten is miniem. 

        De dienst stelt vast dat heel wat ouders onnodig opvang aanvragen en deze te laat, of niet, annuleren. Dit heeft als gevolg dat heel wat kinderen onnodig op de reservelijst blijven staan. 

        Voor een optimale inzet van personeel en het aantal kinderopvangplaatsen zo maximaal mogelijk te benutten, dringt een inschrijvings- en annuleringsbeleid zich op.

        Regelgeving

        Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Argumentatie

        De dienst kinderopvang stelt volgende aanpassing in het huishoudelijk reglement voor: 

        a. Schrapping van gebruikers kinderopvang: ouders die in Beernem werken -> wordt geschrapt. Gebruikers beperken zich tot kinderen die in Beernem school lopen of waarvan één van de ouders in Beernem woont.

        b. Toevoeging van inschrijvings- en annuleringsbeleid:

        • In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor- en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot 2 weken voor de opvangdag annuleren.

        • Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang tot het einde van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.

        • Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.

        c. Kinderen onder de 8 jaar (voorheen 10 jaar) mogen de opvang alleen verlaten mits schriftelijke toestemming van de ouder of voogd. Deze maatregel wordt in de praktijk al jaren toegepast (rechtzetting vorig reglement).

        De bestaande inlichtingenbrochure voor de ouders zal na goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen aan het reglement in de gemeenteraad in die zin aangepast worden.

        Het lokaal overleg kinderopvang gaf positief advies ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen (zie bijlage).

        Het college gaf ter zitting van 11 mei 2023 gunstig advies aan de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en vraagt aan de gemeenteraad de goedkeuring ervan.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten
        • Huishoudelijk reglement Buitenschoolse kinderopvang (voorgestelde wijzigingen)
        • Huishoudelijke reglement Buitenschoolse kinderopvang (definitieve versie)
        • Verslag lokaal overleg kinderopvang 09 mei 2023
        • Advies lokaal overleg kinderopvang
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lien Dewispelaere en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt volgende wijzigingen aan het reglement 'buitenschoolse kinderopvang' goed:

        a. Schrapping van gebruikers kinderopvang: ouders die in Beernem werken -> wordt geschrapt. Gebruikers beperken zich tot kinderen die in Beernem school lopen of waarvan één van de ouders in Beernem woont.

        b. Toevoeging van inschrijvings- en annuleringsbeleid:

        • In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor- en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot 2 weken voor de opvangdag annuleren.
        • Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang tot het einde van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.
        • Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.

        c. Kinderen onder de 8 jaar (voorheen 10 jaar) mogen de opvang alleen verlaten mits schriftelijke toestemming van de ouder of voogd. Deze maatregel wordt in de praktijk al jaren toegepast (rechtzetting vorig reglement).

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet Lokaal Bestuur: Label Sportbedrijf

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 18 mei 2023 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen - Het agendapunt handelt over een voorstel rond 'een label sportbedrijf' waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan met het voorstel.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        Sportende en bewegende werknemers blijken steevast productiever, gemotiveerder en minder vaak ziek. Door samen te sporten met collega’s is er ook meer sociaal contact. Uit onderzoek blijkt ook dat werkgevers die sport- en beweegmogelijkheden aanbieden een hogere reputatie hebben en een hogere loyaliteit genieten bij hun personeel. 

        Daarom beloont Sport Vlaanderen sinds  2022 bedrijven en organisaties die investeren in de gezondheid van hun werknemers door hen voldoende te laten bewegen en sporten via het label ‘Sportbedrijf’’.

        Bedrijven (en dus ook steden en gemeenten) kunnen het hele jaar het label aanvragen en mogen het, na toekenning, twee jaar lang gebruiken. Het label toont aan dat het bedrijf een engagement aangaat naar zijn werknemers waarbij de focus ligt op gezondheid, sporten en bewegen. En dat de genomen initiatieven daarin kwaliteitsvol werden bevonden door Sport Vlaanderen. Om het label te behalen moeten werkgevers voldoen aan vier van de zeven categorieën.

        • Een Sportbedrijf heeft een geïntegreerd sport- en beweegbeleid
        • Een Sportbedrijf heeft een beweeg- en sportambassadeur (= organiseren, coördineren en promoten van bewegen en sport binnen het bedrijf)
        • Een Sportbedrijf promoot de beweeg- en sportactiviteiten naar al het personeel
        • Een Sportbedrijf organiseert verschillende initiatieven om hun medewerkers aan te zetten tot sporten en bewegen
        • Een Sportbedrijf heeft infrastructuur om bewegen en sport mogelijk te maken.
        • Een Sportbedrijf neemt initiatieven omtrent woon-werkverkeer
        • Een Sportbedrijf doet beroep op kwalitatieve begeleiding van een externe aanbieder

        Elke categorie bestaat uit verschillende subcriteria. Om te voldoen aan een categorie moet minstens de helft van de subcriteria behaald worden.

        Regelgeving
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad
        • Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door raadslid Lode Vanneste.

        Verwijzingsdocumenten
        • Leidraad - Label Sportbedrijf
        • Reglement - Label Sportbedrijf
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door schepen Patricia Waerniers beantwoord door raadslid Lode Vanneste. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 14 stemmen tegen
        Beslist

        Artikel 1 en 2 zijn verworpen met 8 stemmen voor van de N-VA fractie en 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen.  Er zijn 0 onthoudingen. 

        Artikel 1: De gemeente Beernem schrijft zich in 2023 bij Sport Vlaanderen in voor het Label van Sportbedrijf en dient na de verwerking van de inschrijving een dossier in.

        Artikel 2: De gemeenteraad roept het college op om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, vijfde schepen
        Arthur Mortier, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Verwijzingsdocumenten

        foto's bij vraag i.v.m. Bargepark

        Beslist

        De volgende vragen en suggesties worden behandeld:

        Raadslid Rolle Debruyne

        De oude trambedding 

        De oude trambedding tussen het Zwarte Paard en Ver-Assebroek is nu toegankelijk voor alle verkeer. 

        Vanuit toeristisch oogpunt lijkt me dit geen goede zaak, nu loopt zowel het fietsknooppuntennetwerk als het voetgangersnetwerk langs dit deel. 

        Zou de gemeente niet kunnen opteren om dit gedeelte van de weg enkel toegankelijk te maken voor de aangelanden en niet meer voor ander gemotoriseerd verkeer? Kwestie van 2 verkeersborden te voorzien, eentje voorbij de kruising aan de Theeroos en eentje aan de gemeentegrens met Assebroek, zo wordt gemotoriseerd verkeer vermeden.

        Raadslid Roos Lambrecht

        Stemrecht vanaf 16 jaar 

        Een belangrijke verwezenlijking van de federale regering is de uitbreiding van het stemrecht voor de Europese verkiezingen naar zestien- en zeventienjarigen.   

        Jongeren die in België willen stemmen voor het Europees parlement moeten zich in het kiesregister van hun gemeente of in een consulaire post inschrijven. Zodra ze geregistreerd zijn, zijn ze onderworpen aan de verplichting om te stemmen. 

        Dit is een positieve evolutie: voor meer democratie, voor meer Europa en voor de jonge generaties. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee. We willen immers zoveel mogelijk jongeren ook effectief laten gaan stemmen. Hiervoor is het essentieel werk te maken van bewustmaking, een laagdrempelige registratieprocedure en samenwerking tussen besturen en middenveld. 

        Vanaf mei 2023 kunnen jongeren zich dus registreren voor de Europese verkiezingen in juni 2024.  De betrokken jongeren zullen in het najaar van 2023 ook rechtstreeks door de federale overheid worden gecontacteerd via een brief waarin wordt uitgelegd hoe zij zich kunnen registreren voor de verkiezingen.  

        Er is hierbij echter ook een zeer grote rol weggelegd voor de lokale besturen: het zijn de steden en gemeenten die de praktische registratie van de jongere kiezers zullen opvolgen en die een grote rol kunnen spelen bij het motiveren van zoveel mogelijk jongeren om zich ook werkelijk te registreren. Een aantal steden en gemeenten, zoals Gent en Mechelen, kondigden hiertoe reeds een reeks initiatieven aan. 

        Al deze voorbereidingen hebben pas zin wanneer alle jongeren voldoende geïnformeerd zijn over de mogelijkheid tot registratie en wanneer er zoveel mogelijk van hen ook werkelijk de keuze hebben gemaakt om zich te registeren. Hier ligt er een grote kans voor onze gemeente om de stem van onze jongeren maximaal te laten horen bij de volgende Europese verkiezingen. 

        Zal het college zoveel mogelijk initiatieven nemen om de registratiegraad van jongeren op te krikken? Dit kan in samenwerking met jeugdraad en jeugdbewegingen. Krijgen ze naast de federale brief nog een extra brief dicht bij de registratiedeadline? Worden er debatten en informatiemomenten voorzien?

        Raadslid Christine Stroobandt

        Bargepark

        Ouders en grootouders van kinderen die gebruik maken van het speelpleintje in het Bargepark vragen of het mogelijk is enkele zitbanken te plaatsen.  Er staat er een maar die staat met de rugleuning naar de speeltuin zodat men zicht heeft op het struikgewas. (Dat kan misschien ook interessant zijn !) Het is natuurlijk de bedoeling een oogje in het zeil te houden op de spelende kinderen. Eén bank is ook weinig. Bij het tennisplein en het rugbyveld staan er twee. Dus graag ook wat zitbanken voor ouders en grootouders die met hun kinderen en kleinkinderen naar het Bargepark komen.

        Raadslid Gijs Degrande

        Parkeergelegenheid Industriepark

        Op verschillende plekken in het industriepark is er sprake van parkeerdruk. Op bepaalde momenten is er veel verkeer en wagens mogen er doorgaans ook niet in de groenstroken parkeren. Dat geeft naast parkeerproblemen niet alleen onveilige situaties. De vele wagens op de weg bemoeilijken ook een vlotte doorgang van verkeer en transport. Daarom de vraag om samen met de WVI de noden op dit vlak aan te pakken. Dat kan bijvoorbeeld eenvoudig door extra publieke parkeerzones aan te leggen.

        Raadslid Lode Vanneste

        Het VeloVeilig-rapport van Beernem

        Van 03 tot 12 mei konden alle Vlamingen gevaarlijke fietspunten aanduiden op de VeloVeilig-kaart van Het Laatste Nieuws. In totaal werden er in Vlaanderen 18.846 onveilige fietspunten aangeduid. Daarbij gaat het steevast om gevaarlijke kruispunten, fietspaden die tegen de rijweg plakken of putten en bulten in het wegdek 

        Op de site van HLN is er intussen per gemeente een rapport beschikbaar.   Dit zijn enkele cijfers voor Beernem:

        • Er werden 46 gevaarlijke fietspunten ingegeven.
        • 52 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilige fietsgemeente is.
        • De bewoners geven het fietsbeleid van Beernem een score van 41 op 100
        • 57 % van de bewoners vindt Beernem een veilige fietsgemeente voor jonge fietsers
        • 48 % van de bewoners vindt dat er in Beernem nog te weinig fietspaden zijn
        • 50 % van de bewoners vindt dat de fietspaden van Beernem in goede staat zijn
        • 53 % van de bewoners vindt dat het nu veiliger is om te fietsen in Beernem dan 5 jaar geleden
        • 75 % van de inwoners vindt dat er te weinig wordt geïnvesteerd in fietspaden

        Hierover de volgende vragen:

        1. Hoe reageert het gemeentebestuur op het VeloVeilig Fietsrapport van Beernem ?
        2. Welke concrete  initiatieven zal de het gemeentebestuur op korte en op lange termijn nemen om de fietsveiligheid in onze gemeente te verhogen ? Zal het bestuur daarvoor extra middelen voorzien ?

        Aanpak Stationskruispunt

        Eén van de 46 gevaarlijke fietspunten in het VeloVeilig-Rapport is het stationskruispunt.  Zoals bekend heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plannen voor de herinrichting van het stationskruispunt en de aanpassing van de spoorwegbrug.  Via een nieuwe verkeerslichteninstallatie en de aanpassing van het wegprofiel op de brug wil AWV er de veiligheid en doorstroming verhogen. Het Vlaams Gewest zal voor dit project 1,5 miljoen euro vrijmaken.

        Begin 2023 maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters het GIP 2023 bekend. Het bevat alle investeringen die in 2023 in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken gepland zijn. Het project rond de herinrichting van het stationskruispunt werd hierin niet opgenomen. Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens diende daarom op verzoek van onze fractie een schriftelijke vraag in bij minister Peeters. Uit het antwoord van zijn SV 1052 van 27 maart 2023 antwoordde de minister het volgende:

        “Ik verwijs naar mijn antwoord op schriftelijke vraag nr. 484 van 22 december 2022, waarbij geen significante veranderingen in de status van het project te vermelden zijn, behalve dat de omgevingsvergunningsaanvraag niet zoals verhoopt in het voorjaar van 2023 kon worden ingediend. Dat noopt tot een bijsturen van de planning van het project. Dat zal gebeuren in relatie met het geheel van de projecten die in de oefening van de doorkijk GIP 2024 - 2025 vervat zitten. Hierover dient nog nader terug gekoppeld te worden met de gemeente.”

        Hierover de volgende vragen:

        1. Wanneer vond het laatste overleg plaats tussen de gemeente Beernem en AWV ? Welke afspraken werden daarbij gemaakt ?
        2. Welke initiatieven zal het gemeentebestuur nemen om dit project eindelijk effectief op te starten ?

        Cursus Elektrisch fietsen voor senioren

        Eind februari 2023 publiceerde het VIAS-instituut de laatste Verkeersveiligheidbarometer. Uit cijfers blijkt dat er vorig jaar 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (t.o.v. 69 in 2021) om het leven kwamen. Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af:

        • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
        • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval. De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen).

        Deze grote tendensen zijn al langer bekend. Het was de aanleiding voor onze fractie om op de gemeenteraad van 15 december 2022 voor te stellen om een cursus elektrisch fietsen te organiseren voor senioren. Op die manier proberen we het aantal ongevallen in onze gemeente tot een minimum te beperken door een aantal aspecten van het elektrisch fietsen onder de aandacht brengen. Schepen van senioren Claudio Saelens beloofde ons voorstel af te toetsen in de Beernemse seniorenraad.

        Wat is de stand van dit zaken in dit dossier ?

        Hondenweide

        Op de gemeenteraad van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten.  Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de partijen van de meerderheid.

        In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris. In 2021 gebeurde er vervolgens een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van € 7500,00 voorzien voor de realisatie van een hondenweide.

        Zowel op de gemeenteraad van oktober 2021  en juni 2022 vroeg ik de schepen Vanassche naar een stand van zaken. Op m’n laatste vraag antwoordde de schepen dat de gemeente op dat moment een tekort aan mankracht had en dat er voorlopig andere prioriteiten waren dan het realiseren van een losloopzone.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Welke stappen werden het voorbije jaar in dit dossier gezet ?
        2. Is er al zicht op de op de locatie waar de hondenweide zal worden gerealiseerd ?
        3. Zal de losloopzone nog tijdens deze legislatuur gerealiseerd wordt ?
        Raadslid Barbara Vandenbrande

        Calamiteitenplan voor het gemeentelijk archief

        Het archief van onze gemeente beschikt over heel wat waardevolle documenten. Om goed voor te bereiden of uitzonderlijke incidenten of calamiteiten (=een zeldzame gebeurtenis die een zeer grote impact heeft op de veiligheid van mensen, een gebouw en/of een archief) zoals een brand, stroomstoring, rookontwikkeling, een waterlek, een storm, een overstroming … zijn er verschillende Vlaamse steden en gemeenten die beschikken over een calamiteitenplan. Dit is een stappenplan met maatregelen en acties gericht op de omgeving van een voorwerp of collectie met als doel om toekomstige schade of verlies te voorkomen en te minimaliseren.

        Een calamiteitenplan bevat een risicoanalyse en een incidentenlijst en beschrijft welke maatregelen genomen worden ter preventie van incidenten. Het plan legt procedures, taken en verantwoordelijkheden vast, bevat contact- en materiaallijsten en grondplannen; en geeft heldere instructies om te reageren op een incident; Tenslotte bevat een calamiteitenplan afspraken voor revisie en inoefening van het plan.

        Dit plan bereidt dus voor op noodsituaties en zorgt voor preventieve conservering. Een calamiteit kan men niet voorkomen. Men kan zich wel zo goed mogelijk voorbereiden, zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft.  Er bestaan ook calamiteitenabonnementen die genomen kunnen worden bij een erkende instelling die beschikt over de nodige expertise in eerste hulp bij calamiteiten met erfgoed.

        Hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:

        1. Heeft onze gemeente voor het gemeentelijk archief een calamiteitenplan?
        2. Indien niet: is de gemeente bereid om een calamiteitenplan op te maken?
        3. Indien wel: in welk jaar werd het plan opgemaakt? Werd het intussen ook geactualiseerd? Werden er al oefeningen gehouden?
        4. Heeft onze gemeente een calamiteitenabonnement bij een gespecialiseerde firma ? Indien niet: is de gemeente bereid om een calamiteitenabonnement af te sluiten ?

        Raadslid Branco François

        Teken in park

        Enkele buurtbewoners van het Bargepark melden dat er opmerkelijk veel teken in het park aanwezig zijn. Niet onlogisch in de "Maai Mei Niet" maand. Mogelijk ondervinden ook andere parken in Beernem meer teken. Daarom de suggestie om op een gepaste manier te communiceren over de gevaren van de teek en hoe ze veilig te verwijderen. Dit kan eventueel via Open Blad. Ook informatie ter plaatse of via de sociale media van de gemeente kan helpen.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter