Terug
Gepubliceerd op 24/05/2023

Bijkomende agenda  gemeenteraad

do 25/05/2023 - 19:30 de raadzaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 27 april 2023

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Intercommunales en maatschappijen

      • IMEWO - algemene vergadering, tevens jaarvergadering van 19 juni 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Met een aangetekende brief van 03 april 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op maandag 19 juni 2023 om 18u00 in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.

        De agenda werd door de raad van bestuur op 10 maart 2023 als volgt samengesteld:

        1. Kennisneming verslagen van Imewo van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
        6. Statutaire benoemingen
        7. Statutaire mededelingen

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

        In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

      • IMEWO - kennisname syntheseverslag activiteiten 2022

        Met een e-mail van 04 mei 2023 stuurt het bestuur van Imewo de syntheseverslag van de activiteiten 2022 over de uitoefening van het mandaat van de bestuurders en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

        Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

        Dit verslag wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

      • Farys ov - algemene jaarvergadering der deelnemers van 16 juni 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Met een e-mail van 28 april 2023 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van Farus ov van vrijdag 16 juni 2023 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

        De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022;

        4. Verslagen van de commissaris;
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022;

        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

        7. Actualisatie presentievergoeding;

        8. Statutaire benoemingen;

        9. Varia

        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

        In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 januari 2023 werd gemeenteraadslid Arthur De Brabander aangeduid als plaatsvervanger. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

      • IVBO - algemene vergadering van 28 juni 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Met een aangetekende brief van 28 april 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 28 juni 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:

        1. Samenstellen van het bureau

        2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - kennisname

        3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname

        4. Goedkeuren jaarrekening 2022, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten

        5. Kwijting aan bestuurders

        6. Kwijting aan de commissaris-revisor

        7. Benoemen van een bestuurder vennoot C

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

      • Vivendo - algemene algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering 12 juni 2023

        Met een e-mail van 08 mei 2023 werd de oproeping met agenda's overgemaakt voor de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering der vernnoten van Vivendo van maandag 12 juni 2023 resp. om 17u30 en om 18u00 in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.

        De agenda van de gewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:

        1. Voorlezing verslag van de bestuurders aan de Algemene Vergadering van 12 juni 2023
        2. Voorlezing van het verslag van de commissaris
        3. Goedkeuring van de jaarrekening, de resultatenrekening en van de bestemming van het resultaat van het boekjaar 2022
        4. Goedkeuring van het bijzonder verslag omtrent het toezicht op het sociaal oogmerk van de vennootschap en de klachtenrapportering
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        6. Definitieve benoeming door de Raad van Bestuur aangestelde bestuurders
        7. Dividend
        8. Mededelingen
        De agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
        1. Vaststelling ontslag bestuurder'
        2. Goedkeuring van het aannemen van het statuut van "woonmaatschappij"
        3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan met verantwoording nopens de aanpassing van het voorwerp, gevolgd door de wijziging van het voorwerp'
        4. Afschaffing bestaande indeling van categorieën van aandelen en invoering van nieuw onderscheid
        5. Goedkeuring stemrechtverdeling
        6. Aannemen van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
        7. Goedkeuring van de "overdracht van bedrijfstak" om niet door de "VZW SOVEKANS SOCIAAL VERHUURKANTOOR'naar"VIVENDO", overeenkomstig de procedure vermeld in de artikelen 12:1,72:93 en L2:103 van het wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
        8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de beslissingen genomen door de algemene vergadering en aan notaris Filip Maertens, te Brugge, om de nodige formaliteiten te vervullen en de statuten te coördineren in overeenstemming met de genomen beslissingen/ en aan "CERTAM", met zetel te 8560 Wevelgem, Kortrijkstraat L45, een -biizonderè volmacht voor de administratieve formaliteiten'.

        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Vivendo laat aan zijn aandeelhouders weten dat zij 15 dagen voor de algemene vergadering, kosteloos inzage kunnen nemen van het verslag van de raad van bestuur, het verslag van de commissaris, de jaarrekening en de resultatenrekening, op de zetel van de maatschappij, Handboogstraat 2/13 te 8000 Brugge.

        In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd schepen Jan Vanassche aangeduid als vertegenwoordiger in de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering van Vivendo, en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda's.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Gemeenteweg verbinding Gevaerts-Noord - Buurtweg nr. 3: Definitieve vaststelling rooilijnplan

        In de zitting van 28 april 2022 besliste de gemeenteraad om de verbindingsweg gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 en chemin nr. 3 te erkennen als gemeenteweg.
        In de gemeenteraadszitting van 23 februari 2023 werd het ontwerp gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld.
        Conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet werd het college belast met het voeren van een openbaar onderzoek dat start binnen de 30 dagen na voorlopige vaststelling. Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 14 maart 2023 en liep tot en met 12 april 2023.

        Adviesverlening:
        De dienst van de deputatie liet weten geen opmerkingen te hebben.
        Het departement verleende geen advies binnen de termijn waardoor aan de adviesvereiste mag voorbijgegaan worden.

        Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift handelt voornamelijk over de reeds genomen beslissing van 28 april 2022 tot erkenning van de verbinding als gemeenteweg. Ingediende beroepen tegen deze gemeenteraadsbeslissing werden ofwel ongegrond ofwel onontvankelijk verklaard. De destijds genomen beslissing blijft gehandhaafd en staat niet langer ter discussie. Dit is geen onderwerp van huidig openbaar onderzoek.

        Het recent gevoerde openbaar onderzoek betreft het ontwerp van rooilijnplan. Over het ontwerp rooilijnplan zelf worden door bezwaarindieners geen opmerkingen gegeven. Bijgevolg is een aanpassing van het plan niet aan de orde.

        Verder werden geen bezwaren ingediend waardoor het ontwerp rooilijnplan, zonder aanpassingen, als definitief kan vastgesteld worden.

    • Kinderopvang

      • Aanpassingen huishoudelijk reglement dienst buitenschoolse kinderopvang

        De vraag naar kinderopvang is fors gestegen, het aanbod gedaald. De dienst kon tot voor enkele jaren steeds erg flexibel opvang aanbieden, maar door het onevenwicht in vraag en aanbod is dit niet meer mogelijk. Het tekort aan geschikt personeel is een probleem in heel Vlaanderen. 

        Er worden heel wat inspanningen geleverd om personeel aan te werven en de job aantrekkelijk te maken, maar de instroom van nieuwe kandidaten is miniem. 

        De dienst stelt vast dat heel wat ouders onnodig opvang aanvragen en deze te laat, of niet, annuleren. Dit heeft als gevolg dat heel wat kinderen onnodig op de reservelijst blijven staan. 

        Voor een optimale inzet van personeel en het aantal kinderopvangplaatsen zo maximaal mogelijk te benutten, dringt een inschrijvings- en annuleringsbeleid zich op.

        Door aanpassingen in de werking van de kinderopvang, dringt een aanpassing van het reglement zich op.

        De dienst kinderopvang stelt volgende aanpassing in het huishoudelijk reglement voor: 

        a. Schrapping van gebruikers kinderopvang: ouders die in Beernem werken -> wordt geschrapt. Gebruikers beperken zich tot kinderen die in Beernem school lopen of waarvan één van de ouders in Beernem woont.

        b. Toevoeging van inschrijvings- en annuleringsbeleid:

        • In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor- en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot 2 weken voor de opvangdag annuleren.

        • Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang tot het einde van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.

        • Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.

        c. Kinderen onder de 8 jaar (voorheen 10 jaar) mogen de opvang alleen verlaten mits schriftelijke toestemming van de ouder of voogd. Deze maatregel wordt in de praktijk al jaren toegepast (rechtzetting vorig reglement).

        De bestaande inlichtingenbrochure voor de ouders zal na goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen aan het reglement in de gemeenteraad in die zin aangepast worden.

        Het college gaf ter zitting van 11 mei 2023 gunstig advies aan de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en vraagt aan de gemeenteraad de goedkeuring ervan.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet Lokaal Bestuur: Label Sportbedrijf

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 25 mei 2023.

        Het agendapunt handelt over een 'label sportbedrijf'.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met het voorstel rond het 'label sportbedrijf'.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: