Terug gemeenteraad

Thu 18/09/2025 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

    • Raadsleden Justine Van Hoecke en Arthur De Brabander zijn verontschuldigd
    • Ter zitting wordt de uitnodiging voor de commissievergadering overhandigd aan de raadsleden. Deze gaat door op 2 oktober 2025 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. Tijdens deze commissievergadering wordt het meerjarenplan 2026 - 2031 dat in de gemeenteraad/raad voor maatschappelijke welzijn van 18 december 2025 ter goedkeuring wordt voorgelegd, besproken.
    • Ter zitting worden de data van de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 2026 bezorgd aan de raadsleden.
    • Donderdag 25 september organiseert de gemeente een infomarkt over de geplande onthardingswerken in de wijk Lindemeers. Geïnteresseerden zijn welkom in Het Schepenhuys, doorlopend tussen 19 en 21 uur.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Financiën en begroting

  • Tussentijdse opvolgingsrapportering

    In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.

    Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.

    Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).

    Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.

    De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
    1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
    2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
    3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
    4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

    Het "opvolgingsrapport eerste semester 2025, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

    Opmerking: op vraag van de gemeenteraadsleden werden de nieuw toegevoegde zaken of aanvullingen via gele fluokleur (evaluatie 30 juni 2025) zichtbaar gemaakt. Dit moet de overzichtelijkheid van het lijvige document duidelijker maken.

Veiligheidsdiensten

  • In overleg tussen de politiezone Het Houtsche en de burgemeesters werd voorgesteld om extra ANPR camera’s te plaatsen ter uitbreiding van het cameraschild rondom de politiezone. De korpschef van politiezone Het Houtsche richtte hiertoe een toestemmingsaanvraag aan de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de aankoop van de ANPR camera’s te laten verlopen via minicompetitie voor “Uitbreiding ANPR cameraschild” via de raamovereenkomst “VITO ICT Infra 2023”. Hiervoor werd een bestek opgemaakt door politiezone Het Houtsche. Dit bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Bestuur en beleid

  • Oostkamp is de promotor voor de Digibank Brugge West.

    Voor de verdere uitwerking van de Digiwijzer wil men met de Digibanken uit West-Vlaanderen opnieuw een samenwerkingsovereenkomst sluiten met POM West-Vlaanderen. Deze samenwerkingsovereenkomst zou voorgelegd worden aan de Oostkampse gemeenteraad.

    De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 gemeenten van Brugge-West i.k.v. de Digibanken benoemt echter niet expliciet genoeg dat de Oostkampse gemeenteraad hiervoor een mandaat heeft. Daarom wordt een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad. Hierin wordt verduidelijkt dat Oostkamp het mandaat heeft om nieuwe samenwerkingsovereenkomsten af te sluiten in het kader van het digibankentraject.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst die in het kader van het verlengingstraject Digibank Brugge West werd afgesloten werd met andere lokale besturen.

Openbare werken

  • Aquafin vraagt een addendum aan de bestaande dienstverleningsovereenkomst inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer voor de gemeente Beernem van 31 juli 2008.

    Voor de afrekening van de door Aquafin geleverde prestaties vragen ze om af te stappen van de uurtarieven vermeld in de concessieovereenkomst en dit te vervangen door service-uurtarieven. Hierdoor wordt de kost bepaald per service die we krijgen in plaats van per persoon die deze uitvoert.

    Door de toepassing van servicekosten zal het tarief niet meer afhankelijk zijn van de loonklasse van de persoon die deze uitvoert maar van het type service dat gegeven wordt.

    Hierdoor kunnen we ook zelf beter inschatten wat een gevraagde service zal kosten.

Grondbeleid en patrimonium

  • Aan de gemeenteraad wordt de overeenkomst koop-verkoop van de onroerende goederen gelegen site oude steenbakkerij ter goedkeuring voorgelegd.

  • De buurtweg nr. 8 - Heirweg werd bij gemeenteraadbesluit van 18 oktober 2018 gedeeltelijk verlegd. Het in onbruik geraakte deel van de Heirweg wordt toegevoegd aan het provinciedomein Bulskampveld.
    Het plantrecht behoort toe aan de vzw organisatie Broeders van Liefde - PC Sint-Amandus.

    Dit gedeelte van de Heirweg is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie G, gereserveerde perceelnummers 384 A en 467 A en zijn volgens het opmetingsplan van 11 oktober 2024 opgemaakt door Tom Hantson, landmeter-expert van de provincie West-Vlaanderen, loten 1 en 2 met een totale oppervlakte van 2.149 m². De verwerving door de provincie gebeurt om reden van openbaar nut, nl. in functie van de uitbreiding van het provinciedomein Bulskampveld en wordt kosteloos overgedragen door de gemeente.

    Op basis van het opmetingsplan heeft de provincie een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

    De ontwerpakte wordt met gunstig advies van het college, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Op 22 augustus 2016 werd een omgevingsvergunning verleend aan Vivendo cvba tot het verkavelen van gronden in 19 loten bestemd voor eengezinswoningen in halfopen en gesloten woningbouw voor het realiseren van 9 sociale huurwoningen en  10 individuele sociale bouwkavels met aanleg van nieuwe wegenis te Beernem, Biezemoerstraat.

    Op 23 april 2015 heeft de gemeenteraad het stratentracé en de weg- en rioleringswerken goedgekeurd. De kosteloze afstand werd bedongen.

    De af te stane grond is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, nummers 96 C, 130 X, 163 K-L-M,  en heeft volgens het opmetingsplan opgemaakt op 5 november 2024 door Koen Jonckheere, beëdigd landmeter, BV Studiebureau Jonckheere te Brugge, een totale oppervlakte van 595 m².

    Op basis van het opmetingsplan heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

    De ontwerpakte wordt met gunstig advies van het college, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Landinrichting

  • Het inrichtingsplan werd goedgekeurd bij ministerieel besluit van 21 augustus 2014 en heeft als belangrijkste doelstelling om de onthaalpoorten Wildenburg en Aanwijs van het Landschapspark Bulskampveld in te richten, te zorgen dat de omgevingskwaliteit van deze onthaalpoorten verbeterd wordt en dat deze onthaalpoorten op een kwaliteitsvolle manier ingeschakeld kunnen worden in het recreatief netwerk van het landschapspark Bulskampveld. Voor de realisatie van het fietspad tussen het kruispunt Predikherenstraat-Vagevuurstraat (Wingene) en het kruispunt Aanwijs op grondgebied Beernem, omvat het inrichtingsplan maatregelen die sedert de initiële goedkeuring gewijzigd werden (laatste relevante wijziging voor deze maatregel bij ministerieel besluit van 10 december 2020) en nu opnieuw gewijzigd worden: de financiering en de uitvoeringstermijn voor de grondverwerving op het grondgebied Beernem wordt geactualiseerd: 5.1.1.a De grondverwerving in der minne of via onteigening in functie van de realisatie van een utilitair fietspad langs de Torenweg. 

    In de voorbije maanden heeft de Vlaamse Landmaatschappij gronden verworven voor de aanleg van het functioneel fietspad langs de Torenweg (Beernem) en Bruggesteenweg (Wingene).

    Voor de gronden van de federale overheid langs de Bruggesteenweg (Wingene) is er een juridisch probleem opgedoken en kan de grondverwerving via onteigening niet uitgevoerd worden door de VLM. Daarom dient het inrichtingsplan inhoudelijk gewijzigd te worden zodat de gemeente Wingene kan instaan voor de grondverwerving via onteigening en hiervoor ook een beroep kan doen op subsidies landinrichting. Tegelijkertijd wordt de financiering geactualiseerd voor de grondverwerving van het ganse traject op basis van de reeds gerealiseerde grondverwerving.

    Deze wijziging brengt de realisatie van het fietspad niet in het gedrang. De omgevingsvergunning is goedgekeurd op 18 januari 2025 en momenteel bereidt de provincie als bouwheer de aanbesteding van de werken voor.

    Financieel brengt dat een wijziging met zich mee:

    De aanvullende verklaring tot instemming van de gemeente Beernem met de wijziging van het goedgekeurde inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs voor aan de gemeente toegewezen taken wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • Aan de gemeenteraad wordt de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan trage weg Oostveld - Steenoven voorgelegd.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een voorlopig onteigeningsbesluit te nemen.

  • Als er vrachtwagens geparkeerd staan op de parkeerstroken in de Beverhoutsveldstraat links en rechts van de Praetbaliestraat is de zichtbaarheid op het aankomend verkeer vanuit de Praetbaliestraat beperkt. Dit punt ligt op het wandelnetwerk en ook heel wat fietsers steken hier over. Hoewel hier geen bebouwde kom is, gaat het hier wel over een woonzone/wijk (landelijke woonzone) waar het parkeren van vrachtwagens niet gewenst is. Daarom wordt voorgesteld om de parkeerstrook zowel links als rechts van het kruispunt in te richten als parkeerstrook voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen. 

    Deze locatie betreft een gemeenteweg.

    De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 3 juli 2014).

  • Op zon- en feestdagen geldt de blauwe zone regeling niet. Op die dag zijn ook heel wat bewoners thuis (anders dan op een werkdag) en staat de Markt dikwijls vol geparkeerd, ook de parkeerplaatsen kort parkeren omdat die ook onder de blauwe zone regeling vallen wat de dagen en uren betreft. Enkel de tijdsaanduiding wijkt af.
    Dit is een probleem voor de handelaars, zeker voor de categorie die het van een kort bezoek of afhaling moeten hebben. Zij vragen om de blauwe zone ook op zondag te laten gelden.

    Om hieraan tegemoet te komen wordt voorgesteld om de 4 langsparkeerplaatsen aan Markt 17-20, die nu al gereglementeerd zijn als max. 30 minuten parkeren uit te breiden naar zon- en feestdagen. Dit kan eenvoudig door een aanvullend onderbord te plaatsen 'ook op zon- en feestdagen'. De reglementering op deze parkeerplaatsen geldt dan alle dagen van de week binnen de normale uren van de blauwe zone, nl. van 9 uur tot 18 uur.

    Dit reglement betreft een gemeenteweg.

    De wijziging aan de parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanpassing in Artikel 13: 'beperkt parkeren' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 3 juli 2014).

  • In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer werden reeds 7 locaties ingericht als voorbehouden voor het laden van elektrische wagens. Hierbij wordt de parkeertijd beperkt tot 3 uur om voldoende roulatie te krijgen op die parkeerplaats én moet je ook je parkeerschrijf gebruiken. Volgens de algemene regeling is dat dan van 9 uur tot 18 uur en dit van maandag t.e.m. zaterdag.

    De vraag werd al meermaals gesteld om de toegelaten parkeertijd te verlengen tot 4 uur, dit vooral omdat op 3 uur een normale wagen aan een standaard laadpaal niet altijd volgeladen is. Om de concessie echter rendabel te houden moet er voldoende roulatie zijn in de laadbeurten.

    Daarom wordt voorgesteld om:

    • de laadtijd te verlengen tot max. 4 uur.
    • de tijd waarin je de schijf moet zetten uit te breiden van 8 uur tot 20 uur, zodat er, met de langere laadtijd van 4 uur, toch evenveel auto’s kunnen laden.
    • de regels ook te laten gelden op zon- en feestdagen. In huidige situatie kan iemand die zijn wagen aan een laadpaal zet op zaterdagnamiddag 15 uur deze laten staan tot maandagochtend 9 uur.

    De huidig ingerichte locaties waarop deze wijziging van toepassing zal worden betreft gemeentewegen.
    Toekomstige laadinfrastructuur zal onder dezelfde nieuwe regeling vallen.

    Deze wijziging kan worden gereglementeerd door een aanpassing van artikel 14.9 'Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

Ruimtelijke ordening, wonen en huisvesting

  • Het intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) ‘de Woonwinkel’ dient een nieuwe subsidieaanvraag in te dienen voor de periode van 1 januari 2026 tot 31 december 2031.

    De subsidieaanvraag met inbegrip van het plan van aanpak voor de eigen initiatieven voor het intergemeentelijk project De Woonwinkel ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2026-2031 wordt met gunstig advies van het college, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Omgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Danneels Development met als contactadres Sint-Baafskerkstraat 1 te 8200 Brugge, voor het verkavelen van grond in 17 loten voor het oprichten van ééngezinswoningen in open en halfopen bebouwing met aanleg van nieuwe wegenis gelegen op een terrein te Beernem, Praetbaliestraat 7. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie G, nrs. 0487a, 0475a, 0488, 0474a en 0477t.

    In de gemeenteraad van 20 maart 2025 werd de wegenis, het rooilijnplan en de weg- en rioleringswerken goedgekeurd.

    Op 18 april 2025 werd deze aanvraag tot omgevingsvergunning echter geweigerd door het college van burgemeester en schepenen en er werd beroep ingediend bij de deputatie. Tijdens de beroepsprocedure werd een wijzigingsverzoek ingediend om tegemoet te komen aan het ongunstig advies van Aquafin. Het ongunstig advies van Aquafin was de reden dat de aanvraag geweigerd werd. In de beroepsprocedure werd er op 4 juli 2025 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht door Aquafin.

    Door de voorziene aanpassingen werd de oppervlakte van de gronden op te nemen in het openbaar domein vergroot naar 3506,30 m² (in de vorige projectversie was dit 3494,70 m²).

    Er is dan ook een nieuwe goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

    Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken en het rooilijnplan in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond in 17 loten voor ééngezinswoningen gelegen op een terrein te Beernem, Praetbaliestraat 7, opgemaakt door het studiebureau Buro Stiel, Meensesteenweg 411 te 8800 Roeselare, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 421.448,33 (excl. btw) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Sport

  • Overeenkomstig de artikelen 13 en 18 van de afgesloten overeenkomst van de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS" dient de jaarrekening van de interlokale vereniging ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de participerende steden en gemeenten en dient de jaarlijkse evaluatie te gebeuren door de bespreking van het jaarverslag.

    De stukken worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Het beheerscomité (Algemene Vergadering) van IGOS besliste op 12 maart 2025 te Jabbeke om verder samen te werken als interlokale vereniging. Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout en Zedelgem.

    Zoals voorzien in artikel 3 van de overeenkomst met statutaire draagkracht is een 'stilzwijgende verlenging' van de overeenkomst uitgesloten. De interlokale vereniging werd opgericht op 28 maart 2007. De gemeenteraad keurde de eerste verlenging goed voor de verdere deelname aan de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS' op 24 april 2014, en een tweede verlenging op 19 september 2019. Nu wordt opnieuw een verlenging gevraagd.

  • Voetbalclub Hogerop Oedelem had sinds 2001 een huurovereenkomst met de gemeente Beernem voor het gebruik van sportcomplex Oostveld. In juli 2025 is Hogerop Oedelem gefusioneerd met VVC Beernem, waardoor de bestaande huurovereenkomst vervalt.

    VVC Beernem wenst een nieuwe overeenkomst aan te gaan voor het gebruik van sportterrein De Bruinberg. Tijdens het college van 25 juli 2025 werd beslist dat er een nieuwe overeenkomst mag worden opgesteld tussen VVC Beernem en het gemeentebestuur van Beernem voor het gebruik van sportterrein De Bruinberg. Deze overeenkomst dient ter goedkeuring geagendeerd te worden op de gemeenteraad.

    De nieuwe overeenkomst treedt met terugwerkende kracht in werking op 27 juli 2025, aangezien het eerste gebruik van de accommodatie op die datum heeft plaatsgevonden.

Ontwikkelingssamenwerking

  • Het consortium 12-12 lanceert een fondsenwervingscampagne om de humanitaire ramp in Myanmar aan te pakken.

    Op 28 maart werd het land getroffen door een verwoestende aardbeving. Meer dan 3.000 mensen kwamen om het leven – een dodental dat nog steeds stijgt. Duizenden anderen raakten gewond, terwijl honderden vermist blijven. 1,2 miljoen mensen zijn ontheemd. Gebrek aan schoon drinkwater en medische zorg vergroten het risico op epidemieën. Wegen en gebouwen zijn verwoest, waaronder ziekenhuizen, scholen en watervoorzieningen. Netwerken en elektriciteitslijnen liggen plat, waardoor mensen zijn afgesneden van essentiële diensten.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om noodhulp toe te kennen voor een bedrag van € 1.500,00 ten voordele van de slachtoffers van de aardbeving in Myanmar.

Lokale economie en middenstand

  • De wetgeving over ambulante activiteiten regelt zowel de uitoefening als de organisatie ervan. Sinds de zesde staatshervorming is dat vanaf 1 juli 2014 een bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. In 2017 voerde de Vlaamse overheid enkele wijzigingen door in de federale wet en het bijhorende koninklijk besluit. In 2023 bracht de Vlaamse overheid opnieuw enkele wijzigingen aan. De wijzigingen zijn van toepassing sinds 1 april 2024. 

    Concreet gaat het om volgende wijzigingen. 

    • De belangrijkste wijziging is dat de machtiging, de zogenaamde ‘leurkaart’, voor ambulante activiteiten en kermisactiviteiten verdwijnt. 
    • Als een standplaats wijzigt en je het abonnement behoudt, geldt een opheffingstermijn van minstens 6 maanden. Bij definitief verlies van zowel standplaats als abonnement geldt een termijn van minstens 12 maanden. 

    Het gemeentelijke reglement ambulante handel wordt aangepast aan de huidige wetgeving. 

    Het aangepast gemeentelijk reglement ambulante handel wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.

  • De wetgeving regelt de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten. Naar aanleiding van de zesde staatshervorming is dat vanaf 1 juli 2014 een bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. In 2017 voerde de Vlaamse overheid enkele wijzigingen door in de federale wet en het bijhorende koninklijk besluit. In 2023 bracht de Vlaamse overheid opnieuw enkele wijzigingen aan. De wijzigingen zijn van toepassing sinds 1 april 2024. 

    Concreet gaat het om volgende wijzigingen. 

    • De machtiging voor kermisactiviteiten en ambulante activiteiten is afgeschaft 
    • De termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement veranderde. Als je standplaats wijzigt maar je je abonnement behoudt, is de termijn minstens 6 maanden. Als je je standplaatsen abonnement verliest, is de termijn minstens 12 maanden. 

    Het kermisreglement wordt aangepast aan de huidige wetgeving. 

    Het aangepast kermisreglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

Feestelijkheden en plechtigheden

Cultuur

  • De referentieregio Brugge werkt op vraag van het burgemeestersoverleg, ondersteund door de WVI, sinds vorige legislatuur op cultureel vlak aan een sterkere samenwerking. De werkgroep 'Gemeenschaps- en Culturele Centra' van de regio Brugge stelt een eerste regionaal project voor om de onderlinge samenwerking te versterken. 

    De gemeenten Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Oostkamp en Zuienkerke hebben een dossier ingediend bij Leader Noord-West-Vlaanderen om een regionaal cultureel project te realiseren voor senioren in woonzorgcentra. Knokke-Heist neemt de rol van promotor op zich, de andere gemeenten zijn copromotor. 

    Het project wil via cultuur een verbinding creëren tussen de gemeentelijke cultuurdiensten, cultuur- en gemeenschapscentra en woonzorgcentra. Door cultuur tot in de woonzorgcentra te brengen, zetten we extra in op toegankelijkheid van cultuur voor senioren en inzetten op de verbinding tussen cultuur en welzijn. Dit is in deze tijden van toenemende vergrijzing geen overbodige luxe. 

    Er wordt door een professioneel kunstenaarscollectief een muziekvoorstelling gecreëerd die zorgt voor extra cohesie binnen de WZC's: in eerste instantie tussen de bewoners onderling, maar ook familie, vrienden en mantelzorgers en zorgpersoneel worden betrokken. Ook andere senioren, lagere schoolkinderen of koren kunnen hun steentje bijdragen. In het muzikale programma zullen gekende en minder gekende streek- en volksliederen verwerkt worden tot een interactief concert. In elke deelnemende gemeente worden 2 voorstellingen ingepland. Daaraan zijn ook workshops gekoppeld. Een workshop voor de voorstelling om liedjes te verzamelen, de doelgroep af te tasten en hun muzikale mogelijkheden. In de workshop na de voorstelling wordt verder muziek gemaakt samen met de hierboven vermelde mogelijke partners. Het liedjesprogramma kan dus per dorp anders zijn. Daarnaast komt er ook een liedboek en een doe-gericht handboek waardoor de WZC's en andere partners na het project zelf nog aan de slag kunnen. 

    Het Leader secretariaat heeft intussen laten weten dat het project is goedgekeurd en deels zal gefinancierd worden met Leader-middelen.

    Om het project goed te beheren, wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de promotor van het dossier, Knokke-Heist en de andere deelnemende gemeentebesturen (copromotoren): Beernem, Blankenberge, Damme, Oostkamp en Zuienkerke. Daarin wordt de taakverdeling en financiering van het project vastgelegd. 

    De geschatte kost/opbrengst voor Beernem (€ 6.060,00) wordt zowel bij uitgaven als bij ontvangsten extra voorzien bij eerstvolgende meerjarenplanaanpassing (budgetjaar 2025) en vervolgens opgenomen in het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 (budgetjaar 2026).

    De samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Onderwijs

  • De gemeenteschool stelde zich kandidaat om een samenwerking aan te gaan met de Academie voor Woord, Muziek en Dans Aalter in het kader van Kunstkuur.

    Kunstkuur stimuleert de samenwerking tussen scholen uit het basis-, secundair of hoger onderwijs en een nabijgelegen Academie, met ondersteuning onder de vorm van extra uren voor het DKO en werkingsmiddelen. 

    Gemeenteschool De Notelaar krijgt opnieuw de goedkeuring om aan het project Kunstkuur - in samenwerking met de Academie voor muziek, woord en dans te Aalter - deel te nemen. De samenwerkingsovereenkomst gaat in op 1 september 2025.

    Het college verleende gunstig advies m.b.t. het lokaal samenwerkingsinitiatief tussen de gemeenteschool en de Academie voor Woord, Muziek en dans Aalter. Het dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • De Academie voor Muziek, Woord en Dans en de Techniekacademie maken gebruik van de schoolgebouwen (Sint-Lutgart) in de Rollebaanstraat voor hun lessen. Tot vorig schooljaar hadden we hiervoor een huurovereenkomst met VTI Brugge. Nu de middenschool is opgedoekt wordt het contract vernieuwd met vzw SKOBO voor de periode van 1 schooljaar.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven ten aanzien van de voorgelegde bruikleenovereenkomst.

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Martine Deloof

    Fietsherstelpaal

    Op 1 van de fietstochten die wij maakten kregen we pech op een plaats waar geen fietshersteldienst in de omgeving te vinden was.

    Gelukkig waren we niet zover van een voor ons onbekende fietsherstelpaal waar de nodige materialen voorradig waren om zelf een kleine herstelling te kunnen uitvoeren.

    Ook een leeglopende band kan hier zonder probleem opgepompt worden, het leek me een goed idee om dergelijke herstelpalen ook in Beernem te installeren op de gekende fietssnelwegen als aanvulling op het fietsherstelpunt aan het station. Deze herstelpalen kunnen aangekocht worden of gehuurd worden met of zonder onderhoudscontract.

    Afvalophaling

    Zou het mogelijk zijn om de inwoners er attent op te maken in Open Blad of ze er rekening zouden willen mee houden dat wanneer er ophaling is van karton, pmd, groen en restafval om dit NIET meer voor de brievenbussen te plaatsen. Misschien een plaats voorzien waar het afval zonder hinder kan verzameld worden ?

    Wij als postbodes ondervinden wekelijks hinder bij het posten van de brievenpost. 

    Raadslid Jan Vanassche

    Voorschot op uitkering

    Steeds meer mensen kloppen aan bij het OCMW voor een voorschot op hun uitkering. De VVSG vraagt dat vakbonden, Hulpkas en mutualiteiten hun verantwoordelijkheid nemen.
    Hoe is de situatie in Beernem?
    Hoe groot is de budgettaire impact voor de gemeente?

    Raadslid Janne Martelez

    Kort parkeren Wingenesteenweg

    Ik werd gecontacteerd door inwoners van de Wingenesteenweg die zich zorgen maken dat de invoering van kort parkeren hun eigen parkeermogelijkheden zou beperken. Hoe wil het bestuur tegemoetkomen aan de bezorgdheden van de bewoners van de Wingenesteenweg, die aangeven dat het invoeren van kort parkeren hun eigen parkeermogelijkheden kan beperken?

    BIN

    Recent kwam tijdens een infoavond met de buurtambassadeurs naar voren dat de politie steeds vaker inzet op WhatsApp groepen om inwoners snel en gericht te bereiken. Daarnaast zagen we vorige week bij de brand in Oedelem dat het Be-Alert bericht zeer doeltreffend werkte. Ook de rol van inwoners in het BIN-netwerk blijft hierbij relevant.

    Met het vroeger donker worden en de langere donkere avonden neemt het belang van goede communicatie en het veiligheidsgevoel van inwoners nog verder toe.

    Gezien dit belang wens ik te vragen:

    • Op welke manier worden inwoners actief betrokken als schakel in de communicatie met hun buurt?
    • Hoe zet de gemeente in op de informatie uitwisseling tussen de inwoners en het bestuur omtrent veiligheid?

    Raadslid Piet De Rycke

    Kanaalzwemmen 6.0

    Als ik het goed heb hadden we afgelopen zomer de 6e editie van ons kanaalzwemmen in de oude kanaalarm aan de Gevaerts. We mogen trots zeggen dat het evenement ondertussen al vrij bekend is in de regio. Naast competitiezwemmers tref je er ook meer en meer recreanten mede dankzij het betaalbare tijdelijk zwemabonnement (zie mijn vraag GR 12/2021 van € 25 naar € 11 werd gebracht).

    • Zijn er bezoekerscijfers van afgelopen seizoen beschikbaar?

    We krijgen alvast navolging want ondertussen wil Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (cd&v) het voor steden en gemeenten makkelijker maken om zwemmen in openlucht te organiseren. Vlaanderen zal de kost en de organisatie van de kwaliteitscontrole van het water op zich nemen via de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). Daarnaast zal de regeling voor kleedhokjes, redders en openbare toiletten versoepelen.

    • Zal er in 2026 terug openluchtzwemmen zijn in het kanaal?
    • Komen andere zones/waterplassen in Beernem ook in aanmerking?

    Ondanks het succes moeten we door blauwalg helaas het kanaalzwemmen soms tijdelijk annuleren of zelfs vroeger dan gepland stopzetten. Te weinig regen en toevoer van vers/zuurstofrijk water is een van de grootste oorzaken. Factoren die we helaas niet in de hand hebben, maar ik zag onlangs in een reportage een idee dat we misschien ook kunnen toepassen in Beernem.

    • Kunnen we ook zoals in Rotselaar (zie onder) testen met bv. een (tweedehands-) beluchter?
    • Op de Sint-Pietersplas in Brugge lukt het om het water ‘gezond’ te houden door kalk in het water te gooien maar mogelijks zijn er nog andere ideeën voor de bestrijding van blauwalg want er is blijkbaar ook expertise binnen onze diensten?

    Bij blauwalg wordt er ook sterk afgeraden om te vissen. Onze vissers moeten zo helaas hun hobby langs het kanaal even staken. Hopelijk komt er voor hen binnenkort ook wat regen om blauwalg te verjagen.

    • Hoe ver staat het dossier ondertussen voor de nieuwe hengelpontons? 

    Veiligheid fietsersbrug

    Na het participatietraject verkeersleefbaarheid Stationsstraat – B. Claeysstraat – wijk Turkije werden heel wat verkeersmaatregelen genomen. Ik deed toen in de GR (11/2021) ook een bijkomende suggestie om de drukte aan de fietsersbrug wat het hoofd te bieden door een voetpad aan te leggen aan de overzijde richting jachthaven of een trap naast de fietsersbrug (naar Capibarapad).

    • De trap is ondertussen uitgevoerd! Wordt het voetpad ook nog uitgevoerd?

    Op de nieuw gedoopte fietssnelweg F6 langs het kanaal passeren gemiddeld 1100 fietsers per dag, met op topdagen bijna 2000 fietsers!!
    Het fietspad is ter hoogte van de aansluiting met de H. Verrieststraat uitgerust met een vast fietstelpunt ingewerkt in de beton van het fietspad. Kan er aan de fietsbrug een zichtbare telzuil geïnstalleerd worden?

    Tellingen zijn publiek beschikbaar via de fietsbarometer van de Provincie West-Vlaanderen.

    Je merkt dat de fietsersbrug ook een afspreekpunt is voor zowel schoolgaande jeugd als recreanten en wielrenners.

    • Kan er een soort wachtzone op de kop (kant station) ingericht worden waar fietsers in de toekomst veilig op elkaar kunnen wachten zonder dat ze de vlotte doorstroming in het gedrang te brengen.
    • Kan er ook wat gesnoeid worden om de zichtbaarheid te verhogen?
    • Aan de kant van Vaart-Noord werd de te ver uitstekende leuning aangepast, kan i.k.v. veiligheid de leuning wat ingekort worden aan de kant van de Stationsstraat?

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    Verkeerscommissie

    Welke items, regelingen of onderwerpen worden op de agenda van de verkeerscommissie gebracht?  Kunnen daar vaste afspraken rond gemaakt worden? Kan elk lid een agendapunt plaatsen?

    Raadslid Christine Stroobandt

    Seniorenwerking Stationswijk

    In ‘Open Blad’ verscheen een artikel waarin werd aangekondigd dat men elke maandag in het Schepenhuys van Oedelem terecht kan voor een Buurtbabbel. Iedereen is welkom op zo’n ontmoetingsmoment. Mijn vraag is of de mogelijkheid bestaat om een dergelijk, mooi initiatief, ook te organiseren in de Stationswijk.

    Resultaten Quick Scan 2.0

    Tijdens de gemeenteraad van april werd ingegaan op mijn suggestie om de Quick Scan 2.0 uit te voeren. Met een beperkte tijdsinvestering (ongeveer een uur) zou de gemeente een duidelijk beeld krijgen van haar sterke punten en waar ze nog kan groeien. Werd de vragenlijst ondertussen reeds beantwoord en zo ja, wat is het resultaat en hoe wordt dit opgevolgd?

    Raadslid Branco François

    Proefproject Hoplr

    Kunnen we deze legislatuur een proefproject opstarten met Hoplr? Hoplr is een app waarmee de gemeente rechtstreeks en gericht kan communiceren met de verschillende buurten. Denk aan informatie over activiteiten, geplande werken of vrijwilligerswerk. Via korte polls kunnen we bovendien op een laagdrempelige manier en in real time de mening van vele inwoners bevragen. Ook verenigingen en sportclubs kunnen het platform gebruiken om hun werking en activiteiten zichtbaar te maken. Daarnaast biedt Hoplr inwoners de kans om onderling te communiceren. Buren kunnen er hulp vragen of aanbieden.

    Raadslid Lien De Wispelaere

    Draagbaar Loket 

    Vlaanderen heeft vorig jaar het project “Draagbaar Loket” uitgerold, waarbij gemeenten met een mobiele kit aan huis of in een woonzorgcentrum officiële documenten zoals een e-ID ter plaatse kunnen aanvragen en afleveren. Volgens de Vlaamse projectinformatie is ook Beernem één van de deelnemende gemeenten.

    Op de website van de gemeente Beernem vind ik hierover echter geen concrete informatie terug. Daarom heb ik volgende vragen:

    a)       Wordt het draagbaar loket momenteel effectief aangeboden in Beernem? Zo ja, wie kan er gebruik van maken?

    b)      Hoe kan een inwoner dit aanvragen en via welke gemeentelijke dienst?

    c)       Indien dit nog niet aangeboden wordt, zal het gemeentebestuur dit project nog opstarten? 

    d)      En tegen wanneer zou de effectieve uitrol dan gepland zijn?

    Raadslid William Brysse

    Timing, kost en oorzaak onderhoud zwembad Drogenbrood

    In augustus sloot het zwembad in Drogenbrood tussen 11 en 26 augustus zijn deuren. Reden daarvoor waren herstellingen van voegen, siliconen en beschadigde tegels. De gemeente kondigde dit nieuws aan met de titel “we houden ons zwembad in topconditie”. Een nieuw zwembad dat na iets meer dan een jaar, 2 weken moet sluiten voor onderhoud, lijkt me allesbehalve in topconditie te verkeren. Uiteraard goed dat nodige herstellingen worden uitgevoerd, maar daarover de volgende vragen aan de schepen:

    a)       Hoe kan het dat een nieuw zwembad na iets meer dan een jaar, al 16 dagen zijn deuren moet sluiten om herstellingen uit te voeren?

    b)      Wat was de kost van de herstellingen en hoe zit de verdeelsleutel tussen Farys, de gemeente en de aannemer?

    c)       Waarom werden de werken midden augustus uitgevoerd?

    Straatverlichting

    Onlangs kon de Beernemnaar via de pers vernemen dat de straatverlichting voortaan gedimd, in plaats van gedoofd zal worden. Dat is een positieve evolutie, waar heel wat inwoners vragende partij voor waren en de N-VA fractie al meermaals voor pleitte.
    Volgens de communicatie zou de omschakeling stapsgewijs verlopen en zou er enkel op de hoofdwegen gedimd worden.

    1. Welke straten vallen onder “hoofdwegen”?
    2. Wordt het dimmen enkel voorzien tijdens de wintermaanden, of zal het principe het hele jaar door toegepast worden?
    3. Wordt er in de aanloop naar de winter ook een aanpassing gedaan aan het huidige regime van de verlichting in de andere straten?
    4. Tot voor kort werd telkens aangegeven dat de straatverlichting enkel per volledig circuit gestuurd kon worden. Wat is er veranderd waardoor het nu wél mogelijk is om de hoofdwegen afzonderlijk te dimmen?

Besloten

Ruimtelijke ordening, wonen en huisvesting