Terug gemeenteraad

Thu 19/06/2025 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

    • Raadsleden Martine De Roo, Barbara Vandenbrande, Arthur De Brabander en Elodie Wildemeersch zijn verontschuldigd; 
    • Op 3 juli is er een commissievergadering die vanaf 13.30 uur start MET DE FIETS in het 't Fort. Wie nog niet ingeschreven is kan dit nog doen ten laatste tegen morgen 20 juni. De uitnodiging werd per mail bezorgd aan de raadsleden;
    • Save the date : voorlopige datum voor commissievergadering rond het meerjarenplan = donderdag 2 oktober 2025 om 19.30 uur.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Financiën en begroting

  • Vaststelling jaarrekening 2024

    De jaarrekening 2024 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur en zijn medewerkers. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld.
    De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

    De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

    De jaarrekening 2024 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).

    De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 werd vastgesteld.

Bestuur en beleid

  • Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk 30 juni van het daaropvolgende jaar.

    In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.

    Het bevat o.a. de volgende elementen:

    • het model dat wordt gehanteerd (= Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen);
    • de periodiciteit waarmee de werking wordt geëvalueerd;
    • de aanpak en verantwoordelijkheden in verband met organisatiebeheersing;
    • de wijze waarop de algemeen directeur aan het politieke niveau rapporteert over de organisatiebeheersing.

    Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.

    De rapportering voor 2021-2025 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • De uitbater van de pitazaak kan geen gebruik meer maken van de 4 parkeerplaatsen op het privaat domein van de site gelegen Wingene Steenweg 47-49-51. Deze werden afgezet door de eigenaar. De uitbater vraagt de invoering van kort parkeren in de Wingene Steenweg in de omgeving van zijn zaak. Ook van het telecomcenter kreeg het gemeentebestuur een vraag tot uitbreiding van de parkeerplaatsen max. 30 min parkeren. 

    Parkeerplaatsen voor kort parkeren worden enkel voorzien in de omgeving van handelszaken die het moeten hebben van vlotte passage (bv. bakker, krantenwinkel,...) waar  parkeerdruk wordt vastgesteld. Wanneer men er niet vlot kan parkeren rijdt men door naar de volgende gelijkaardige handelszaak. Ook voor afhaling van gerechten zijn bestuurders niet bereid ver te stappen. Het gebrek aan beschikbare parkeerplaatsen werkt het fout parkeren in de hand zoals hier parkeren op het dubbelrichtingsfietspad of de bushalte vlak voor de handelszaak. Dit is niet wenselijk.

    In de huidige situatie zijn er enkel parkeerplaatsen voor kort parkeren voorzien aan de zijde van de even nummers.
    In deze omgeving werd er bij eerdere tellingen een grote parkeerdruk vastgesteld (door de aanbouw van de appartementen op de hoek met de K. Cardijnlaan).
    Er wordt dan ook voorgesteld om een zone voor kort parkeren voor 2 wagens te voorzien ter hoogte van de woningen Wingene Steenweg 41-45.
    Deze parkeerplaatsen komen ten goede aan de handelszaken in deze omgeving, inclusief Telecomcenter aan de overzijde (voor bestuurders die uit de richting van de E40 komen en parkeerplaats zoeken mee in hun rijrichting).

    De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2: blauwe zone' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).

    Dit reglement betreft een gewestweg (N370-Wingene Steenweg).

  • Het gemeentebestuur ontving de vraag van de bewoners van de Isidorus Lemahieustraat 1 tot het invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap voor de woning.

    In hoofdzaak legt het gemeentebestuur mindervaliden parkeerplaatsen aan bij openbare bestemmingen (bv. gemeentehuis, bib, ontmoetingsplaatsen, ...).
    Op vragen voor de aanleg van een voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap bij private gebouwen wordt niet ingegaan als:

    • de bewoners mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren
    • er geen parkeerdruk is in de straat en er dus geen nood is aan het reserveren van een parking

    In dit geval hebben de 3 woningen in de Isidorus Lemahieustraat géén mogelijk om te parkeren op privaat domein. De bouw dateert nog van voor de parkeernorm. Idem voor het appartementsgebouw. Daar zijn wel parkeerplaatsen, maar ook niet volgens de huidige norm. Er is daar dus wel druk op de enige 3 parkeerplaatsen op openbaar domein.
    Om de hoek in de Hommels ligt nog een parkeerstrook, maar deze ligt deels op verharde berm, deels op de rijweg. Dit is onvoldoende toegankelijk voor personen met een handicap.

    De bewoner beschikt over een geldige parkeerkaart.

    Dit reglement betreft een gemeenteweg.

    De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14.1 van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 3 juli 2014).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de aanvulling in het gecoördineerd gemeentelijke aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

Omgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Claus Invest - Kim Claus met als contactadres Sint-Ritastraat 3 te 8340 Damme, voor het bouwen van een meergezinswoning gelegen te Beernem, hoek Knesselarestraat - Oudezakstraat. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie B, nrs. 0086H2, 0087W, 0086G2, 0087T.

    Aangezien de aanvraag tevens een wijziging van de rooilijn betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

    De kosten vallen ten laste van de aanvrager.

    Het rooilijnplan in deze omgevingsaanvraag voor het bouwen van een meergezinswoning gelegen te Beernem, hoek Knesselarestraat - Oudezakstraat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Toerisme

  • Westtoer werkt nauw samen met de gemeente op het vlak van toerisme en recreatie. Deze samenwerking werd vastgelegd in een meerjarige samenwerkingsovereenkomst voor Toerisme en Recreatie (STER). Een nieuwe overeenkomst 2026-2031 dient vanaf januari 2026 in te gaan.

    Net zoals vorige jaren wordt hierin een bijdrage gevraagd van de gemeente. Dit bedrag omvat een basisbijdrage en een bijdrage aan de regionale promotiepool van het Brugse Ommeland.

    Westtoer zal de eerste bijdrage gebruiken voor de werking van het regioteam, voor het bijhouden van relevante aanbod- en vraaggegevens per gemeente en het ontsluiten ervan via de regionale trendrapporten, voor regiobrede onderzoeken, voor toeristische ICT-toepassingen en voor regio-overstijgende marketinginitiatieven.

    De samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Onderwijs

  • De samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging van de Academie voor Muziek, Woord en Dans bepaalt dat het jaarverslag 2024 moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

    Op gedeelde kosten onder alle gemeenten van de interlokale vereniging is een verdeelsleutel van toepassing. Deze verdeelsleutel wordt bepaald op basis van het aantal gesubsidieerde uren deeltijds kunstonderwijs dat in de gemeente werd georganiseerd het jaar ervoor. De administratieve verdeelsleutel 2024 is voor Beernem 10,31 %, de verdeelsleutel toezicht is 8,94 %. Deze zijn van toepassing op het budget 2025. De berekening van de verdeelsleutel staat in het jaarverslag 2024.

  • Door de fusie van de gemeente Ruiselede met Wingene en bij gevolg de uitstap van de gemeente Ruiselede uit de Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, dienen het huishoudelijk reglement en de statuten van de Interlokale Vereniging aangepast te worden.

    De aangepaste statuten hebben geen invloed op de inhoudelijke werking.

    Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd.

  • De samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging van de Academie voor beeldende kunst KUMA Maldegem-Beernem bepaalt dat het jaarverslag en het budget jaarlijks moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

Sociale dienst

  • De Vlaamse regering heeft de ambitie om meer mensen aan de slag te krijgen en zet een werkzaamheidsgraad van 80% voorop. Het activeren van mensen is een belangrijke hefboom in het gevoel om te mogen deelnemen aan de maatschappij.

    Het ontbreekt OCMW's vaak in tijd en middelen om dit te combineren met de andere opdrachten binnen de sociale dienst. Om hieraan bij te dragen keurde de Vlaamse Regering in 2023 de eerste oproep voor een lokaal activeringspact goed. Deze oproep had tot doel om de lokale besturen die extra inspanningen leverden om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren financieel te ondersteunen. Via deze ondersteuning had de Vlaamse regering de bevordering van de uitstroom naar werk van (equivalent) leefloongerechtigden in Vlaanderen voor ogen.

    De deelname aan deze projectoproep (LAP1) werd goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 27 oktober 2023. Na het indienen van een ontwerp met een plan van aanpak (goedgekeurd door de VDAB), het uitstroomengagement en een financiële toelichting waaruit bleek waarvoor de gevraagde middelen zouden ingezet worden om de toeleiding van de (equivalent) leefloongerechtigden tot de arbeidsmarkt te verhogen, werd de ontvankelijkheid van dit project bevestigd door de Vlaamse Regering.

    Het project is van start gegaan op 01 december 2023 met de uitvoering van de goedgekeurde acties tot 30 november 2024 en een laatste meting van de resultaten in april 2025.

    Intussen dient ten laatste op 30 juni 2025 het eindrapport, met de inhoudelijke en financiële rapportering, ingediend te worden.

    Met gunstig advies van het vast bureau (d.d. 03 juni 2025) wordt aan de gemeenteraad gevraagd om deze eindrapportering goed te keuren.

Kerkfabrieken

  • Het Centraal Kerkbestuur van Beernem heeft na overleg met het gemeentebestuur een kerkenbeleidsplan opgemaakt voor de federatie Beernem.

    Dit plan wordt voor officiële goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Er werd een nieuwe afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem voor het meerjarenplan 2026-2031 opgemaakt. Deze werd besproken in de overlegvergadering van 5 mei 2025 en ondertussen ondertekend door het centraal kerkbestuur.

    De afsprakennota wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Na goedkeuring door de gemeenteraad licht het centraal kerkbestuur alle betrokken kerkbesturen officieel in over de nieuwe afspraken.

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Anja Coens

    Studeren in groep – nood aan locatie in Oedelem voor tweede zittijd

    Studeren in groep is de laatste jaren steeds populairder geworden bij studenten in onze gemeente. Het is dan ook positief dat er zowel in Beernem als in Oedelem locaties worden voorzien waar jongeren tijdens de blokperiode samen in alle rust kunnen studeren. Deze inspanning wordt door de studenten duidelijk gewaardeerd en zowel in Beernem als in Oedelem is er telkens een grote opkomst.

    Tijdens de huidige blokperiode (van half april tot eind juni) voor de eerste zittijd is er echter in Oedelem een probleem gerezen: er was aanvankelijk geen geschikte locatie beschikbaar. Gelukkig werd er in samenwerking met VVC Beernem nog een tijdelijke oplossing gevonden in de voetbalkantine op sportpark Den Akker, waar inmiddels zo’n twintig studenten volop gebruik van maken.

    Voor de tweede zittijd (dit van half juli tot uiterlijk half september) lijkt die tijdelijke oplossing echter niet meer beschikbaar te zijn. Dit omwille van het voetbalseizoen dat dan al van start is gegaan. Studenten uit Oedelem dreigen dus uit de boot te vallen, terwijl ook zij nood hebben aan een stille en toegankelijke studieplek om in groep te kunnen studeren.

    Mijn concrete vragen zijn dan ook de volgende:

    1. Zijn de studenten reeds op de hoogte gebracht dat de huidige locatie in de voetbalkantine slechts tijdelijk voor de eerste zittijd gebruikt kan worden.
    2. Wat is de huidige stand van zaken in het zoeken naar een geschikte locatie in Oedelem waar studenten tijdens de tweede zittijd in groep kunnen studeren? Is er al een oplossing gevonden.
    3. Indien ja, zijn de studenten hierover reeds geïnformeerd?
    4. Vanaf wanneer zou een eventuele nieuwe locatie ter beschikking kunnen worden gesteld?
    5. Wordt er ook verder op zoek gegaan naar een geschikte locatie op lange termijn ( voor de blokperiode december/ januari 2025) voor de studenten van Oedelem?

    Onderhoud van de begraafplaats in Oostveld en de toegangswegen

    In de voorbije weken hebben verschillende inwoners en bezoekers mij aangesproken over de staat van de begraafplaats in Oostveld. Volgens hen – en ik heb dit inmiddels ook zelf ter plaatse kunnen vaststellen – oogt de begraafplaats op dit moment niet netjes. Ook de weg ernaartoe en de paden rond de kerk laten een slordige indruk na.

    Een verzorgde begraafplaats is belangrijk uit respect voor de overledenen én voor de nabestaanden die hun dierbaren willen herdenken in een serene en verzorgde omgeving.

    Hierover enkele vragen:

    1. Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van de begraafplaats in Oostveld? Wordt dit door de gemeentelijke diensten uitgevoerd of werd dit uitbesteed aan een externe partij?
    2. Het is vooral tussen de graven en rond grafstenen die er wat verlaten bij liggen dat er heel wat onkruid/ lang gras staat. Wat wordt er van de familie van overledenen verwacht met betrekking tot het onderhoud van graven en de omgeving tussen de graven? Wat is hun verantwoordelijkheid en wat is die van de gemeente?
    3. Hoe vaak per jaar wordt de begraafplaats normaal gezien onderhouden? Is er toezicht/ opvolging vanuit de gemeentelijke diensten indien deze werken aan externen worden uitgegeven.
    4. Wat betreft de weg naar de begraafplaats, de openbare parking en de paden rond de kerk Sint- Petrus:
      1. Worden deze nog steeds onderhouden door de gemeentelijke diensten, zoals vroeger het geval was?
      2. Of is dit inmiddels de verantwoordelijkheid van het kerkbestuur en wat zijn de afspraken hieromtrent?

    Kunnen er op korte termijn onderhoudswerken worden ingepland zodat ook deze begraafplaats opnieuw een serene en verzorgde plek wordt.            

    Raadslid Greet Claeys

    Mentaal welzijn van jongeren binnen onze gemeente

    In 2024 bleek uit een grootschalig onderzoek van de KU Leuven dat bijna één op vijf jongeren (leeftijd 6 tot 18 jaar) kampt met matige tot ernstige mentale problemen.

    Dat merken ook de CLB’s van de verschillende onderwijsnetten: zij zagen het aantal vragen over mentaal welzijn de afgelopen vijf jaar met 40 procent toenemen.

    Hoewel de coronacrisis inmiddels achter ons ligt, zou het mentaal welzijn van kinderen en jongeren nog altijd bovenaan de regeringsagenda moeten staan.

    “Het is zorgwekkend dat mentaal welzijn bij jongeren niet als prioriteit wordt aanschouwd door beleidsmakers”. “Het is voor jongeren nu al moeilijk om de weg te vinden naar de juiste hulpverlening.

    Deze beslissing zal die zoektocht alleen maar verder bemoeilijken.”

    Mijn vraag is dan ook, aan de Schepen van Jeugd, hoe wij als gemeente  een meerwaarde kunnen zijn naar deze kwetsbare doelgroep binnen onze gemeente  ?

    Ik verwijs hierbij eveneens naar een jongerenbevraging van stad Damme. 

    Kunnen we  analoog Stad Damme ook es aftoetsen hoe het met het mentaal welzijn van onze jongeren in Beernem gesteld is om van daar uit eventueel acties te kunnen ondernemen  ?

    Zij zijn onze toekomst, ook in Groot Beernem.

    Enquête Damme om te projecteren: Jongerenbevraging

    Raadslid Piet De Rycke

    Meerijbankje

    Heel wat inwoners van deelgemeenten hebben geen toegang tot eigen vervoer en het openbaar vervoer biedt niet altijd een toereikend alternatief. Tegelijkertijd rijden veel auto’s met lege zitplaatsen richting het centrum.

    Het project “Mee-Rij-Bankje" (Beweging.net) biedt een eenvoudige, ecologische en verbindende oplossing om sociale isolatie tegen te gaan! Het oorspronkelijk Duits concept (+zie vb https://www.bezoekdiksmuide.be/meerijbankjes ) geeft de inwoners op locaties waar het openbaar vervoer beperkt is de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te carpoolen naar het centrum.

    Hoe werkt het?
    Wie op één van de (strategisch geplaatste) bankjes gaat zitten, geeft aan op zoek te zijn naar een lift richting centrum (of bij meerdere banken een van de omliggende dorpen). Voorbijgangers of dorpsgenoten met een wagen kunnen gratis een rit aanbieden. Waar normaal gesproken een opgestoken duim het universele liftgebaar is, zorgt hier het bankje zelf voor een duidelijke signaalfunctie.

    Deze ‘eigentijdse’ manier van liften (met uiteraard de nodige basisregels!) richt zich specifiek op korte afstanden binnen de gemeente, van deelgemeente naar centrum en is in principe eerder aanvullend op het openbaar vervoer. Het gaat hier dus niet over een structurele oplossing voor de vervoersarmoede of een vangnet voor het ontbreken van openbaar vervoer maar wel eerder over een ‘warme’ actie “van onderuit” om de problematiek van de mobiliteit in het buitengebied onder de aandacht te brengen. Het stimuleert bovendien ook burenhulp en versterkt het gemeenschapsgevoel.

    Het initiatief wordt gedragen door beweging.net en zal ook buurtorganisaties betrekken. Via een intentieverklaring met het gemeentebestuur zou dit ook als Leader-project ingediend worden.

    Het feit dat de inbreng van het lokaal bestuur in dit burgerinitiatief tot het strikte minimum beperkt wordt (= locatie en eventuele plaatsing) en heel wat inspanningen door de initiatiefnemers zelf worden gedragen, zijn m.i. heel sterke troeven.

    Zien we dit zitten in bv. Oostveld?

    Raadslid Lode Vanneste

    Voskesbos

    In de legislatuur 2013 – 2018 gebeurde er een ongezien aantal investeringen op vlak van jeugd. Zo was er op 10 oktober 2015 de opening van een speelbos in het Hazenpad. ’t Voskesbos staat sindsdien alle dagen open voor kinderen, gezinnen en jeugdverenigingen. Het nieuwe stukje speelnatuur kwam er op initiatief van de private eigenaar, VZW Bosgroep Houtland en toenmalig schepen van Jeugd Gijs Degrande. Oranje Beernem, de school De Regenboog en een buurtbewoner namen toen een peterschap op. In overleg met de Bosgroep werden gevaarlijke bomen verwijderd en werd een omheining voorzien die de veiligheid moet verzekeren. Aan de kant van het Hazenpad werd een onthaalplek gerealiseerd. Het was daarbij ook de bedoeling dat de Jeugddienst maandelijks zou langskomen om het bos proper te houden.

    Verschillende bezoekers gebruiken het bos om er te picknicken ondanks het gebrek aan een bank of een picknicktafel. Jammer genoeg ligt het Voskesbos ook regelmatig met zwerfvuil bezaaid. Het stukje natuur ligt er ook wat overwoekerd bij waardoor er amper plaatsen zijn waar kan gespeeld worden door jeugdverenigingen. Hierover de volgende vragen:

    • Kan er een vuilnisbak geplaatst worden bij de ingang van het bos?
    • Kan er ook een bank of picknickbank voorzien worden aan de ingang van het bos?
    • Op welke manier het onderhoud van het bos momenteel? Op welke manier zorgt het gemeentebestuur er voor dat maximaal bespeelbaar blijft voor kinderen en jeugdverenigingen?

    Baskettoren 3X3

    Elke Beernemnaar nog meer aanzetten tot sporten, het blijft de absolute prioriteit van de N-VA. Zo trokken we richting de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2024 met het voorstel om de sportsite van Den Akker uit te breiden met een baskettoren voor 3x3 basket. 

    De populariteit van basket is al een tijdje in stijgende lijn. Op 14 mei 2024 kondigde Sport Vlaanderen daarom aan dat de Vlaamse overheid zou investeren in 90 nieuwe basketbalpleintjes, waarvan 75 extra 3x3-pleintjes en 15 luxueuze 'Cats Courts'. De infrastructuur moet bijdragen aan het vergroten van het sportaanbod en het toegankelijk maken van basketbal voor een breder publiek. Het regeerakkoord onderstreept het belang van groepsaankopen en ondersteuning voor lokale besturen, groot en klein, om dergelijke sportvoorzieningen te realiseren.

    Ook collega Piet Derycke is voorstander van een extra outdoor basketring. Op de gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde hij aan de schepen van Sport voor om extra basketfaciliteiten te voorzien op de site van Drogenbrood. De schepen antwoordde positief en benadrukte de populariteit van basket in onze gemeente. De diensten waren blijkbaar ook bezig om een visie en keuze te maken over deze kwestie  die dan mogelijk in het MJP zou opgenomen worden.

    Collega-raadslid en parlementslid Gijs Degrande onderzocht dit voorstel verder en stelde  op 12 maart 2025 een parlementaire vraag aan de minister van Sport Annick De Ridder. Daarbij bleek dat er in kader van het Vlaamse subsidiereglement voor investeringen in baskettorens 3x3 via de raamovereenkomst van Sport Vlaanderen 12 gemeenten waren die een aanvraag hadden ingediend.  Ondanks het enthousiasme van de schepen van Sport was de gemeente Beernem daar niet bij.

    Eind mei 2025 maakte de huidige meerderheid eindelijk een beleidsakkoord bekend. Het thema sport bevat amper acht lijntjes en daarbij ontbreekt enige verwijzing naar de realisatie van extra basketfaciliteiten.

    Hierover de volgende vragen:

    1. Waarom heeft het gemeentebestuur geen aanvraag ingediend bij Sport Vlaanderen voor de aankoop van een baskettoren 3x3?
    2. Waarom staat de realisatie van een nieuw basketveld op een van onze sportsites niet in het ‘beleidsakkoord’ dat de huidige meerderheid eind mei 2025 communiceerde?
    3. Zal het gemeentebestuur alsnog stappen ondernemen om dit voorstel van de N-VA te realiseren en het op te nemen in het nieuwe meerjarenplan?

    Raadslid Branco François

    Werkspeeddate laatstejaars

    Veel jongeren trekken na hun studies weg uit de regio. Vaak weten ze niet welke jobopportuniteiten er hier zijn. Nochtans hebben we ook in Beernem en omgeving interessante bedrijven en jobs.

    Kan het gemeentebestuur onderzoeken of we jaarlijks een werkspeeddate kunnen organiseren tussen laatstejaarsleerlingen en lokale bedrijven?
    Zo brengen we jongeren in contact met wat hier bestaat, en houden we meer talent in Beernem. Eventueel kunnen we hiervoor samenwerken met omliggende gemeenten.