Terug
Gepubliceerd op 13/06/2025

Bijkomende agenda  gemeenteraad

do 19/06/2025 - 19:30 de raadzaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

      - Save the date : voorlopige datum voor commissievergadering rond het meerjarenplan  = donderdag 02 oktober 2025 om 19u30

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 22 mei 2025

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Vaststelling jaarrekening 2024

        De jaarrekening 2024 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur en zijn medewerkers. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld.
        De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De jaarrekening 2024 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).

        De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 werd vastgesteld.

    • Bestuur en beleid

      • Organisatiebeheersing 2021-2025 - rapport

        Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.

        Het bevat o.a. de volgende elementen:

        • het model dat wordt gehanteerd (= Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen);
        • de periodiciteit waarmee de werking wordt geëvalueerd;
        • de aanpak en verantwoordelijkheden in verband met organisatiebeheersing;
        • de wijze waarop de algemeen directeur aan het politieke niveau rapporteert over de organisatiebeheersing.

        Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.

        De rapportering voor 2021-2025 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer: kort parkeren Wingenesteenweg

        De uitbater van de pitazaak kan geen gebruik meer maken van de 4 parkeerplaatsen op het privaat domein van de site gelegen Wingene Steenweg 47-49-51. Deze werden afgezet door de eigenaar. De uitbater vraagt de invoering van kort parkeren in de Wingenesteenweg in de omgeving van zijn zaak. Ook van het telecomcenter kreeg het gemeentebestuur een vraag tot uitbreiding van de parkeerplaatsen max. 30 min parkeren. 

        Parkeerplaatsen voor kort parkeren worden enkel voorzien in de omgeving van handelszaken die het moeten hebben van vlotte passage (bv. bakker, krantenwinkel,...) waar  parkeerdruk wordt vastgesteld. Wanneer men er niet vlot kan parkeren rijdt men door naar de volgende gelijkaardige handelszaak. Ook voor afhaling van gerechten zijn bestuurders niet bereid ver te stappen. Het gebrek aan beschikbare parkeerplaatsen werkt het fout parkeren in de hand zoals hier parkeren op het dubbelrichtingsfietspad of de bushalte vlak voor de handelszaak. Dit is niet wenselijk.

        In de huidige situatie zijn er enkel parkeerplaatsen voor kort parkeren voorzien aan de zijde van de even nummers.
        In deze omgeving werd er bij eerdere tellingen een grote parkeerdruk vastgesteld (door de aanbouw van de appartementen op de hoek met de K. Cardijnlaan).
        Er wordt dan ook voorgesteld om een zone voor kort parkeren voor 2 wagens te voorzien ter hoogte van de woningen Wingene Steenweg 41-45.
        Deze parkeerplaatsen komen ten goede aan de handelszaken in deze omgeving, inclusief Telecomcenter aan de overzijde (voor bestuurders die uit de richting van de E40 komen en parkeerplaats zoeken mee in hun rijrichting).

        De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2: blauwe zone' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).

        Dit reglement betreft een gewestweg (N370-Wingenesteenweg).

      • Aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer: parkeerplaats voor personen met een handicap in de Isidorus Lemahieustraat

        Het gemeentebestuur ontving de vraag van de bewoners van de Isidorus Lemahieustraat 1 tot het invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap voor de woning.

        In hoofdzaak legt het gemeentebestuur mindervaliden parkeerplaatsen aan bij openbare bestemmingen (bv. gemeentehuis, bib, ontmoetingsplaatsen, ...).
        Op vragen voor de aanleg van een voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap bij private gebouwen wordt niet ingegaan als:

        • de bewoners mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren
        • er geen parkeerdruk is in de straat en er dus geen nood is aan het reserveren van een parking

        In dit geval hebben de 3 woningen in de Isidorus Lemahieustraat géén mogelijk om te parkeren op privaat domein. De bouw dateert nog van voor de parkeernorm. Idem voor het appartementsgebouw. Daar zijn wel parkeerplaatsen, maar ook niet volgens de huidige norm. Er is daar dus wel druk op de enige 3 parkeerplaatsen op openbaar domein.
        Om de hoek in de Hommels ligt nog een parkeerstrook, maar deze ligt deels op verharde berm, deels op de rijweg. Dit is onvoldoende toegankelijk voor personen met een handicap.

        De bewoner beschikt over een geldige parkeerkaart.

        Dit reglement betreft een gemeenteweg.

        De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14.1 van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 3 juli 2014).

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de aanvulling in het gecoördineerd gemeentelijke aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

    • Omgeving

      • Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2025021389 - goedkeuring rooilijnplan

        Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Claus Invest - Kim Claus met als contactadres Sint-Ritastraat 3 te 8340 Damme, voor het bouwen van een meergezinswoning gelegen te Beernem, hoek Knesselarestraat - Oudezakstraat. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie B, nrs. 0086H2, 0087W, 0086G2, 0087T.

        Aangezien de aanvraag tevens een wijziging van de rooilijn betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

        De kosten vallen ten laste van de aanvrager.

        Het rooilijnplan in deze omgevingsaanvraag voor het bouwen van een meergezinswoning gelegen te Beernem, hoek Knesselarestraat - Oudezakstraat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Toerisme

      • Samenwerkingsovereenkomst 2026-2031 voor Toerisme en Recreatie met Westtoer

        Westtoer werkt nauw samen met de gemeente op het vlak van toerisme en recreatie. Deze samenwerking werd vastgelegd in een meerjarige samenwerkingsovereenkomst voor Toerisme en Recreatie (STER). Een nieuwe overeenkomst 2026-2031 dient vanaf januari 2026 in te gaan.

        Net zoals vorige jaren wordt hierin een bijdrage gevraagd van de gemeente. Dit bedrag omvat een basisbijdrage en een bijdrage aan de regionale promotiepool van het Brugse Ommeland.

        Westtoer zal de eerste bijdrage gebruiken voor de werking van het regioteam, voor het bijhouden van relevante aanbod- en vraaggegevens per gemeente en het ontsluiten ervan via de regionale trendrapporten, voor regiobrede onderzoeken, voor toeristische ICT-toepassingen en voor regio-overstijgende marketinginitiatieven.

        De samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Onderwijs

      • Academie voor Woord, Muziek en Dans: goedkeuring jaarverslag 2024

        De samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging van de Academie voor Muziek, Woord en Dans bepaalt dat het jaarverslag 2024 moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        Op gedeelde kosten onder alle gemeenten van de interlokale vereniging is een verdeelsleutel van toepassing. Deze verdeelsleutel wordt bepaald op basis van het aantal gesubsidieerde uren deeltijds kunstonderwijs dat in de gemeente werd georganiseerd het jaar ervoor. De administratieve verdeelsleutel 2024 is voor Beernem 10,31 %, de verdeelsleutel toezicht is 8,94 %. Deze zijn van toepassing op het budget 2025. De berekening van de verdeelsleutel staat in het jaarverslag 2024.

      • Interlokale Vereniging Academie Muziek, Woord en Dans: goedkeuring aanpassing statuten en huishoudelijk reglement

        Door de fusie van de gemeente Ruiselede met Wingene en bij gevolg de uitstap van de gemeente Ruiselede uit de Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, dienen het huishoudelijk reglement en de statuten van de Interlokale Vereniging aangepast te worden.

        De aangepaste statuten hebben geen invloed op de inhoudelijke werking.

        Aan het college wordt gevraagd gunstig advies te verlenen m.b.t. de aanpassingen opdat deze ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Academie Beeldende Kunst KUMA Maldegem - Beernem: jaarrapport 2023-2024 en budget 2024-2025

        De samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging van de Academie voor beeldende kunst KUMA Maldegem-Beernem bepaalt dat het jaarverslag en het budget jaarlijks moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

    • Sociale dienst

      • Lokaal activeringspact: inhoudelijk en financieel eindrapport

        De Vlaamse regering heeft de ambitie om meer mensen aan de slag te krijgen en zet een werkzaamheidsgraad van 80% voorop. Het activeren van mensen is een belangrijke hefboom in het gevoel om te mogen deelnemen aan de maatschappij.

        Het ontbreekt OCMW's vaak in tijd en middelen om dit te combineren met de andere opdrachten binnen de sociale dienst. Om hieraan bij te dragen keurde de Vlaamse Regering in 2023 de eerste oproep voor een lokaal activeringspact goed. Deze oproep had tot doel om de lokale besturen die extra inspanningen leverden om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren financieel te ondersteunen. Via deze ondersteuning had de Vlaamse regering de bevordering van de uitstroom naar werk van (equivalent) leefloongerechtigden in Vlaanderen voor ogen.

        De deelname aan deze projectoproep (LAP1) werd goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 27 oktober 2023. Na het indienen van een ontwerp met een plan van aanpak (goedgekeurd door de VDAB), het uitstroomengagement en een financiële toelichting waaruit bleek waarvoor de gevraagde middelen zouden ingezet worden om de toeleiding van de (equivalent) leefloongerechtigden tot de arbeidsmarkt te verhogen, werd de ontvankelijkheid van dit project bevestigd door de Vlaamse Regering.

        Het project is van start gegaan op 01 december 2023 met de uitvoering van de goedgekeurde acties tot 30 november 2024 en een laatste meting van de resultaten in april 2025.

        Intussen dient ten laatste op 30 juni 2025 het eindrapport, met de inhoudelijke en financiële rapportering, ingediend te worden.

        Met gunstig advies van het vast bureau (d.d. 03 juni 2025) wordt aan de gemeenteraad gevraagd om deze eindrapportering goed te keuren.

    • Kerkfabrieken

      • Goedkeuring kerkenbeleidsplan federatie Beernem

        Het Centraal Kerkbestuur van Beernem heeft na overleg met het gemeentebestuur een kerkenbeleidsplan opgemaakt voor de federatie Beernem.

        Dit plan wordt voor officiële goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem voor het meerjarenplan 2026-2031

        Er werd een nieuwe afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem voor het meerjarenplan 2026-2031 opgemaakt. Deze werd besproken in de overlegvergadering van 5 mei 2025 en ondertussen ondertekend door het centraal kerkbestuur.

        De afsprakennota wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Na goedkeuring door de gemeenteraad licht het centraal kerkbestuur alle betrokken kerkbesturen officieel in over de nieuwe afspraken.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de Groen-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement: 'Humanitaire situatie in Gaza en maatregelen Israël'

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de Groen-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 19 juni 2025.

        Het agendapunt handelt over: 'Humanitaire situatie in Gaza en maatregelen Israël'.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan om duidelijke keuzes te maken zodoende er druk kan worden uitgeoefend op nationale beleidsmakers.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: