De voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2025.
Er is een tussenkomst van raadslid Piet De Rycke, beantwoord door de voorzitter.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
De jaarrekening 2024 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur en zijn medewerkers. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld.
De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening 2024 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 werd vastgesteld.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor financiën.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse, Jan Vanassche, Gijs Degrande beantwoord door schepen Claudio Saelens en voorzitter Kris Vincke.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 voor zijn gedeelte vast.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 integraal (inclusief het OCMW-luik dat door de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 19 juni 2025 werd vastgesteld) goed.
Artikel 3: Deze rekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk 30 juni van het daaropvolgende jaar.
In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.
Het bevat o.a. de volgende elementen:
Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.
De rapportering voor 2021-2025 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de 217 tot en met 220, betreffende organisatiebeheersing.
Het rapport organisatiebeheersing geeft weer welke stappen er op dit vlak werden gezet tussen 2021 en 2025 waaronder de identificatie van risico’s en beheersmaatregelen op vlak van volgende zelfevaluatiethema's: thema 6 personeelsbeleid, thema 9 facilitaire middelen, opdrachten en contracten, thema 3 monitoring, thema 1 doelstellingenmanagement, thema 2 belanghebbendenmanangement, thema 4 financieel management, thema 10 ICT, thema 5 organisatiestructuur en thema 7 organisatiecultuur. Het rapport bevat de effectieve rapportering over de beheersmaatregelen en aandachtspunten met een stand van zaken op vandaag.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor algemeen bestuur en beleid.
Rapport organisatiebeheersing 2021-2025 (+ bijlagen bij het rapport).
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Raadslid Gijs Degrande bezorgde volgende verklaring namens de N-Va fractie:
Onze fractie wil duidelijk stellen dat onze opmerkingen over de uitdagingen rond organisatiebeheersing geenszins bedoeld zijn als kritiek op de inzet of het werk van de gemeentelijke diensten. Integendeel, wij waarderen de dagdagelijkse inzet van de medewerkers bijzonder. Onze kritiek is gericht op het politieke niveau, op het gebrek aan sturing, visie en strategisch leiderschap.
De conclusies uit de bestuurskrachtmeting van IDEA Consult zijn ondubbelzinnig en ernstig. Wat daar wordt geschetst, zijn structurele tekorten in de beleidsvoering en organisatieaansturing: een onduidelijke toekomstvisie, gebrekkige afstemming, onrealistische financiële inschattingen en een gebrek aan coördinatie en opvolging. Dit is geen kwestie van kleine aanpassingen maar van fundamentele hervorming.
We zien in het nieuwe bestuursakkoord helaas geen antwoord op deze pijnpunten. Er ontbreekt ambitie, scherpte en duidelijke keuzes. De grote vragen blijven onbeantwoord terwijl de uitdagingen niet kleiner worden. Daarom roepen wij het bestuur op om dit rapport te zien als een wake-up call. Er is werk aan de winkel.
Artikel 1: Het rapport organisatiebeheersing 2021- 2025, zoals opgesteld door de algemeen directeur in overleg met het managementteam wordt ter kennis genomen. Dit rapport maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De uitbater van de pitazaak kan geen gebruik meer maken van de 4 parkeerplaatsen op het privaat domein van de site gelegen Wingene Steenweg 47-49-51. Deze werden afgezet door de eigenaar. De uitbater vraagt de invoering van kort parkeren in de Wingene Steenweg in de omgeving van zijn zaak. Ook van het telecomcenter kreeg het gemeentebestuur een vraag tot uitbreiding van de parkeerplaatsen max. 30 min parkeren.
Parkeerplaatsen voor kort parkeren worden enkel voorzien in de omgeving van handelszaken die het moeten hebben van vlotte passage (bv. bakker, krantenwinkel,...) waar parkeerdruk wordt vastgesteld. Wanneer men er niet vlot kan parkeren rijdt men door naar de volgende gelijkaardige handelszaak. Ook voor afhaling van gerechten zijn bestuurders niet bereid ver te stappen. Het gebrek aan beschikbare parkeerplaatsen werkt het fout parkeren in de hand zoals hier parkeren op het dubbelrichtingsfietspad of de bushalte vlak voor de handelszaak. Dit is niet wenselijk.
In de huidige situatie zijn er enkel parkeerplaatsen voor kort parkeren voorzien aan de zijde van de even nummers.
In deze omgeving werd er bij eerdere tellingen een grote parkeerdruk vastgesteld (door de aanbouw van de appartementen op de hoek met de K. Cardijnlaan).
Er wordt dan ook voorgesteld om een zone voor kort parkeren voor 2 wagens te voorzien ter hoogte van de woningen Wingene Steenweg 41-45.
Deze parkeerplaatsen komen ten goede aan de handelszaken in deze omgeving, inclusief Telecomcenter aan de overzijde (voor bestuurders die uit de richting van de E40 komen en parkeerplaats zoeken mee in hun rijrichting).
De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2: blauwe zone' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 3 juli 2014).
Dit reglement betreft een gewestweg (N370-Wingene Steenweg).
Mondelinge toelichting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Situeringsplan (voorstel uitbreiding ingekleurd in blauw)
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 3 juli 2014 wordt 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2.2) Op volgende plaatsen wordt de parkeerduur beperkt tot max. 30 min met verplichting tot leggen van de parkeerschijf' als volgt aangevuld:
N370, Wingene Steenweg, voor en aan de zijde van huisnrs. 41-45, voor 2 parkeerplaatsen
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeentebestuur ontving de vraag van de bewoners van de Isidorus Lemahieustraat 1 tot het invoeren van een parkeerplaats voor personen met een handicap voor de woning.
In hoofdzaak legt het gemeentebestuur mindervaliden parkeerplaatsen aan bij openbare bestemmingen (bv. gemeentehuis, bib, ontmoetingsplaatsen, ...).
Op vragen voor de aanleg van een voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap bij private gebouwen wordt niet ingegaan als:
In dit geval hebben de 3 woningen in de Isidorus Lemahieustraat géén mogelijk om te parkeren op privaat domein. De bouw dateert nog van voor de parkeernorm. Idem voor het appartementsgebouw. Daar zijn wel parkeerplaatsen, maar ook niet volgens de huidige norm. Er is daar dus wel druk op de enige 3 parkeerplaatsen op openbaar domein.
Om de hoek in de Hommels ligt nog een parkeerstrook, maar deze ligt deels op verharde berm, deels op de rijweg. Dit is onvoldoende toegankelijk voor personen met een handicap.
De bewoner beschikt over een geldige parkeerkaart.
Dit reglement betreft een gemeenteweg.
De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14.1 van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 3 juli 2014).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Situeringsplan
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 3 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14.1. Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden aan voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap' aangevuld als volgt:
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Claus Invest - Kim Claus met als contactadres Sint-Ritastraat 3 te 8340 Damme, voor het bouwen van een meergezinswoning gelegen te Beernem, hoek Knesselarestraat - Oudezakstraat. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie B, nrs. 0086H2, 0087W, 0086G2, 0087T.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 12 april 2025 t.e.m. 11 mei 2025. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 8 digitale bezwaarschriften ontvangen. De bezwaarpunten handelen hoofdzakelijk over de verkeersveiligheid, de toename van het verkeer, tekort aan parkeerplaatsen, de ligging in het overstromingsgevoelig gebied en het effect op het watersysteem, de inkijk en de belemmering van de lichtinval.
Voor wat betreft het bezwaarpunt i.v.m. het op-en afrijden van bestaande oprit zal de voorwaarde worden opgelegd in de omgevingsvergunning dat het uitzetten van de voorziene verschuiving van de parkeerstrook met groenvak bij uitvoering van de werken in samenspraak dient te gebeuren met de dienst publieke ruimte van de gemeente. Het verschuiven van de parkeerplaatsen heeft geen invloed op het rooilijnplan.
Het bezwaarpunt omtrent het overstromingsgevoelig gebied en het effect op het watersysteem wordt bijgetreden. De aanvraag zal moeten worden aangepast. Maar dit zal geen invloed hebben op het rooilijnplan.
De bezwaren die werden ingediend hebben geen betrekking op de rooilijn die gewijzigd wordt en kunnen niet in verband worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3, 4 en desgevallend artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor omgevingsvergunningen.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jan Vanassche en Gijs Degrande beantwoord door voorzitter Kris Vincke en schepen Ruben Strobbe.
Raadslid Jan Vanassche vraagt om volgend amendement toe te voegen aan het agendapunt namens de groen-fractie :
De goedkeuring wordt verstrekt onder de bindende voorwaarde dat:
Het amendement wordt eenparig goedgekeurd en dus toegevoegd aan de beslissing.
Artikel 1: De goedkeuring met dit agendapunt wordt verstrekt onder de bindende voorwaarde dat:
bij de verdere uitwerking van de plannen.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_2025021389 dat op 20 februari 2025 werd ingediend bij de gemeente Beernem door Claus Invest - Kim Claus met als contactadres Sint-Ritastraat 3 te 8340 Damme, voor het bouwen van een meergezinswoning gelegen te Beernem, hoek Knesselarestraat - Oudezakstraat. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie B, nrs. 0086H2, 0087W, 0086G2, 0087T
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de wijziging van de rooilijn en de inrichting van het openbaar domein vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de grond met de daarop uitgevoerde werken naderhand kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 6: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 7: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 8: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 9: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Westtoer werkt nauw samen met de gemeente op het vlak van toerisme en recreatie. Deze samenwerking werd vastgelegd in een meerjarige samenwerkingsovereenkomst voor Toerisme en Recreatie (STER). Een nieuwe overeenkomst 2026-2031 dient vanaf januari 2026 in te gaan.
De betreffende overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
VERBINTENISSEN VAN DE GEMEENTE
Participatie aan regionale overlegstructuren
De burgemeester en de schepen voor toerisme maken ambtshalve deel uit van het beleidsoverleg toerisme en recreatie Brugse Ommeland.
De gemeente duidt eveneens een afgevaardigde aan voor het ambtelijk overlegplatform tussen Westtoer en de diensten voor toerisme van de bestemming Brugse Ommeland.
Samenwerking m.b.t. strategische beleidsplannen en bovenlokale initiatieven
De gemeente zorgt voor de nodige input voor de opmaak van het strategisch beleidsplan voor de bestemming Brugse Ommeland en participeert aan de verschillende overlegmomenten tijdens het planningsproces.
De gemeente werkt mee aan bovenlokale initiatieven die door het bestemmingsteam opgezet worden:
VERBINTENISSEN VAN WESTTOER APB
Als autonoom provinciebedrijf verbinden we mensen rond toerisme en recreatie. We versterken met de toeristische sector de kwaliteit van leven in West-Vlaanderen op economisch, sociaal en ecologisch vlak. We zijn een motor voor de positieve kracht en ontwikkeling van toerisme en recreatie voor inwoners, bezoekers, ondernemers en andere organisaties. We maken werk van betekenisvol en verantwoord toerisme en creëren geluksmomenten voor iedereen met een hart voor West-Vlaanderen.
Westtoer stelt een bestemmingsteam ter beschikking voor de toeristische en recreatieve ontwikkeling van bestemming Brugse Ommeland. Daarnaast heeft Westtoer 4 expertiseteams (recreatie, toeristische ontwikkeling, marketing, kenniscentrum) die ook bestemmingsgericht werken.
Bestemmingsteam
Het bestemmingsteam Brugse Ommeland bestaat uit één bestemmingsmanager, één bestemmingsmedewerker en één medewerker bestemmingsmarketing. Als er projecten zijn met externe financiering, dan wordt het team aangevuld met 1 of meerdere projectmanagers. De gemeente kan altijd een beroep doen op het advies en de ondersteuning van het bestemmingsteam
Het team staat in voor volgende taken:
Westtoer en de gemeenten van de bestemming Brugse Ommeland brengen middelen samen om de toeristisch-recreatieve ontwikkeling en promotie van de bestemming te financieren. Westtoer verdubbelt de middelen die vanuit de gemeentes ingebracht worden. Het bestemmingsteam van Westtoer staat in voor het beheer van de bestemmingspool in nauwe samenwerking met de gemeentes.
De strategische beleidsplannen per bestemming zijn de leidraad voor de verdere toeristische en recreatieve ontwikkeling van de bestemming. Deze plannen worden opgemaakt in nauw overleg met de gemeentes en met de relevante publieke en private toeristisch-recreatieve actoren. Het regionaal strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie per bestemming biedt de mogelijkheid om de strategische projecten van de gemeente op te nemen en in het algemene plan in te passen en omgekeerd.
Expertiseteams
Westtoer beschikt over 4 expertiseteams die bestemmingsgericht werken aan de verdere toeristisch-recreatieve ontwikkeling in West-Vlaanderen.
1. Recreatie
Westtoer neemt een voortouw in een continue ontwikkeling van West-Vlaanderen als recreatieve topbestemming voor fietsen en wandelen door:
Westtoer heeft een aankoopcentrale voor de aankoop van picknickmeubilair waarvan de gemeentes kunnen afnemen. Westtoer verleent aan de dienst voor toerisme van de gemeente een korting van 35% op de recreatieve publicaties van Westtoer en van 20% op de verzamelboxen (vol en leeg).
2. Toeristische Ontwikkeling
Westtoer zet in op een verdere toeristische ontwikkeling van de bestemming door:
Westtoer adviseert de gemeente inzake toeristisch-recreatieve initiatieven en projecten. Voor de beleidsplanning op vlak van toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de gemeente kan Westtoer begeleiding bieden bij het proces.
Westtoer organiseert inspiratie- of vormingssessies voor de medewerkers van de dienst voor toerisme van de gemeente.
3. Marketing
Westtoer zet in op het versterken van de bekendheid en het imago van diverse bestemmingen in West-Vlaanderen:
Toeristisch relevante producten worden hiervoor verzameld in een databank waartoe de gemeente zelf toegang krijgt om gegevens te beheren. Alle content wordt via open data ter beschikking gesteld. Foto’s en video’s worden op een efficiënte manier beheerd en ontsloten via de mediabank.
4. Kenniscentrum
Westtoer engageert zich om relevante kennis op bestemmingsniveau bij te houden door:
Tenslotte is Westtoer bereid om inzake beleidsplanning en onderzoeksopdrachten, dataverzameling consultancyopdrachten uit te voeren voor de gemeente. Westtoer verleent een korting van 20% aan de gemeente op haar tarieven.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor toerisme.
samenwerkingsovereenkomst Westtoer 2026-2031
De gemeente levert een jaarlijkse bijdrage van € 3.381,62 in de werkingsmiddelen van het bestemmingsteam en voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer. Westtoer neemt integraal de personeelskost van het bestemmingsteam voor haar rekening. De basisbijdrage wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
De gemeente draagt jaarlijks bij in de bestemmingspool Brugse Ommeland voor een bedrag van € 7.451,87. De bestemmingspool wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt door Westtoer verdubbeld.
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| regiowerking | € 3.381,62 | € 3.449,25 | € 3.518,24 | € 3.588,60 | € 3.660,37 | € 3.733,58 |
| promopool | € 7.451,87 | € 7.600,73 | € 7.752,75 | € 7.907,80 | € 8.065,96 | € 8.227,28 |
| Totaal | € 10.833,49 | € 11.050,16 | € 11.271,16 | € 11.496,59 | € 11.726,52 | € 11.961,05 |
| Dienst |
toerisme |
| Omschrijving |
samenwerkingsovereenkomst Westtoer |
| Raming (incl. btw) |
2026: € 10.833,49 |
| Budgetcode |
0521-006150006 bijdrage Westtoer |
Advies financieel directeur:
Akkoord met het voorstel voor samenwerkingsovereenkomst met Westtoer, het budget zal aangepast moeten worden in het nieuwe meerjarenplan.
Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2025/040.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De voorgelegde samenwerkingsovereenkomst tussen Westtoer APB en de gemeente Beernem wordt goedgekeurd. De overeenkomst gaat in op 1 januari 2026 en eindigt op 31 december 2031. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 2: Het jaarlijks bedrag wordt in de gemeentebegroting ingeschreven, nl. 2026: € 10.833,49 - 2027: € 11.050,16 - 2028: € 11.271,16 - 2029: € 11.496,59 - 2030: € 11.726,52 - 2031: € 11.961,05.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt voor verder gevolg gestuurd aan het secretariaat van Westtoer en aan de financiële dienst van de gemeente Beernem.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Op gedeelde kosten onder alle gemeenten van de interlokale vereniging is een verdeelsleutel van toepassing. Deze verdeelsleutel wordt bepaald op basis van het aantal gesubsidieerde uren deeltijds kunstonderwijs dat in de gemeente werd georganiseerd het jaar ervoor. De administratieve verdeelsleutel 2024 is voor Beernem 10,31 % en de verdeelsleutel toezicht is 8,94%. Beide zijn van toepassing op het budget 2025.
Het jaarverslag 2024 rapporteert over de volgende zaken:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor onderwijs.
Jaarverslag 2024
| Dienst |
onderwijs |
| Omschrijving |
werkingskosten muziekacademie |
| Raming (incl. btw) |
€ 39.619,28 (incl. btw) |
| Budgetcode |
2024/GBB-ACA/0820-01/6159999 |
| Beschikbaar krediet |
€ 49.451,00 |
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Het jaarverslag 2024 van de Academie voor Muziek, Woord en Dans wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Door de fusie van de gemeente Ruiselede met Wingene en bijgevolg de uitstap van de gemeente Ruiselede uit de Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, dienen de statuten en het huishoudelijk reglement van de Interlokale Vereniging voor Muziek, Woord en Dans aangepast te worden. In november 2024 kwam het beheerscomité van de Interlokale samen om de uitstap van Ruiselede en het te volgen stappenplan te bespreken. Begin december vond een overleg plaats tussen Aalter, Tielt en Ruiselede en werd de overeenkomst en stappenplan definitief afgeklopt.
In de gemeenteraad van 20 maart 2025 gaf de gemeenteraad haar akkoord om de Interlokale Vereniging Academie voor muziek, woord en dans verder te zetten met de gemeentebesturen Aalter en Maldegem.
Door de fusie van de gemeente Ruiselede met Wingene en de uitstap van de gemeente Ruiselede uit de Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, dienen de statuten en het huishoudelijk reglement van de Interlokale Vereniging aangepast te worden voor Aalter, Maldegem en Beernem. De aangepaste statuten hebben geen invloed op de inhoudelijke werking. De aanpassingen werden besproken en goedgekeurd door het beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans in de zitting van 5 februari 2025.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor onderwijs.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De statuten en het huishoudelijk reglement van de Interlokale vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans worden goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan het gemeentebestuur van Aalter, beherende gemeente van de Interlokale vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Op de gedeelde kosten onder alle gemeenten van de interlokale vereniging is een verdeelsleutel van toepassing. Deze verdeelsleutel wordt bepaald op basis van het aantal gesubsidieerde uren deeltijds kunstonderwijs dat in de gemeente werd georganiseerd het jaar ervoor. De administratieve verdeelsleutel is voor Beernem 11% en is van toepassing op het budget 2023-2024.
Het voorgelegde budget is noodzakelijk voor de organisatie van de Academie voor Beeldende Kunst en het voortbestaan voor de verdere uitbouw van de vestigingsplaatsen in Beernem en Oedelem. De kostprijs van deze organisatie is voorzien in het budget 2025 van de gemeente Beernem.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor onderwijs.
Jaarrapport en budget KUMA
| Dienst |
onderwijs |
| Omschrijving |
werkingskosten academies |
| Raming (incl. btw) |
€ 3.899,03 (incl. btw) |
| Budgetcode |
2024/GBB-ACA/0820-01/6159999 |
| Beschikbaar krediet |
€ 49.451,00 |
Financieel advies: Akkoord.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het jaarverslag 2023-2024 en het budget 2024-2025 van de Academie voor Beeldende Kunst KUMA Maldegem-Beernem worden goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 84 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De Vlaamse regering heeft de ambitie om meer mensen aan de slag te krijgen en zet een werkzaamheidsgraad van 80% voorop. Het activeren van mensen is een belangrijke hefboom in het gevoel om te mogen deelnemen aan de maatschappij.
Het ontbreekt OCMW's vaak in tijd en middelen om dit te combineren met de andere opdrachten binnen de sociale dienst. Om hieraan bij te dragen keurde de Vlaamse Regering in 2023 de eerste oproep voor een lokaal activeringspact goed. Deze oproep had tot doel om de lokale besturen die extra inspanningen leverden om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren financieel te ondersteunen. Via deze ondersteuning had de Vlaamse regering de bevordering van de uitstroom naar werk van (equivalent) leefloongerechtigden in Vlaanderen voor ogen.
Om als lokaal bestuur te kunnen inschrijven voor dit lokaal activeringspact 2023 -2024 dienden volgende gegevens aanwezig te zijn:
De deelname aan deze projectoproep (LAP1) werd goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 27 oktober 2023 en de ontvankelijkheid van dit project werd bevestigd door de Vlaamse Regering.
Het project is van start gegaan op 01 december 2023 met de uitvoering van de goedgekeurde acties tot 30 november 2024 en een laatste meting van de resultaten in april 2025. De eindrapportering dient ten laatste op 30 juni 2025 met de inhoudelijke en financiële rapportering, ingediend te worden.
Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Via deze oproep wenst de Vlaamse regering een financiële stimulans te bieden aan de lokale besturen om de ambities op vlak van lokale activering kracht bij te zetten. Voor de kalenderjaren 2023 en 2024 worden tijdelijk extra middelen ter beschikking gesteld om de activering van (equivalent) leefloongerechtigden te stimuleren. De oproep wordt een eerste maal opengesteld voor een bedrag van € 10 miljoen. Midden 2024 volgde een tweede oproep. De verdeling van de middelen over de gemeenten gebeurt proportioneel op basis van het aantal leefloongerechtigden.
Het project is van start gegaan op 01 december 2023 met uitvoering van de goedgekeurde acties tot 30 november 2024 en laatste meting van de resultaten in april 2025.
De inhoudelijke eindrapportering omvat een omschrijving van de uitgevoerde activiteiten en behaalde resultaten in het kader van het uitstroomengagement.
Engagement voor de gemeente Beernem:
| Vlaamse gemiddelde duurzame uitstroom naar werk van 20% |
engagement boven 20% |
uitstroom naar werk |
minimale drempel overschreden? |
% uitstroom t.o.v. 20% |
bijkomend engagement behaald? |
nog uit te stromen t.o.v. engagement |
maximale subsidie |
voorlopige steun |
| 17 |
18 |
30 |
ja |
100% |
nee |
5 |
€ 18.000,00 |
€ 13.000,00 |
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociaal beleid.
Er is een tussenkomst door raadslid William Brysse beantwoord door schepen Vicky Reynaert.
Artikel 1: De eindrapportering van het lokaal activeringspact wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Het aantal parochiepriesters zal in de komende jaren sterk verminderen. Bovendien vermindert het aantal gelovigen die eucharistievieringen bijwonen. Het is niet wenselijk dat kerken die niet meer gebruikt worden leeg staan en verkrotten. Daarom is het belangrijk dat er zo spoedig mogelijk een kerkenbeleidsplan opgemaakt wordt waarin de toekomstvisie voor de 5 Beernemse kerken opgenomen is.
Het ontwerp-kerkenbeleidsplan werd besproken in de overlegvergadering tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van 5 mei 2025.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad
Het voorgelegde kerkenbeleidsplan formuleert een gedragen toekomstvisie. Het college van burgemeester en schepenen gaf er zijn principiële goedkeuring aan in de zitting van 9 mei 2025.
Het Centraal Kerkbestuur bezorgde dit plan eveneens voor principiële goedkeuring aan de diensten van Bisdom Brugge. Het kerkenbeleidsplan van Beernem kreeg op 12 mei 2025 de officiële goedkeuring van de bisschop van Brugge, in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan.
Het Centraal Kerkbestuur bezorgde het goedkeuringsbesluit d.d. 12 mei 2025 van de bisschop van Brugge aan het gemeentebestuur op 14 mei 2025.
Het officiële kerkenbeleidsplan van federatie Beernem wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor kerkenbeleid en kerkbesturen.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke en burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Het kerkenbeleidsplan van de federatie Beernem wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Er werd een nieuwe afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem voor het meerjarenplan 2026-2031 opgemaakt. Deze werd besproken in de overlegvergadering van 5 mei 2025 en ondertussen ondertekend door het centraal kerkbestuur.
De nieuwe afsprakennota is een geactualiseerde versie van de vorige. Deze wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad licht het centraal kerkbestuur alle betrokken kerkbesturen officieel in over de nieuwe afspraken.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkenbeleid en toezicht kerkbesturen.
Er is een tussenkomst door Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De afsprakennota 2026-2031 tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving bezorgd aan het centraal kerkbestuur van Beernem.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De oorlogsmisdaden die momenteel plaatsvinden in Gaza, gepleegd door het Israëlisch leger, zijn ongezien in schaal en gruwel. Sinds oktober 2023 zijn meer dan 50.000 mensen omgekomen, waarvan het merendeel vrouwen en kinderen. Hulpverleners worden vermoord, voedsel wordt tegengehouden en ingezet als oorlogswapen, volledige woonwijken worden met de grond gelijkgemaakt. De beelden van verkoolde kinderlichamen, huilende vaders en moeders, en verwoeste ziekenhuizen zijn onmiskenbaar. Naar schatting 2,4 miljoen mensen leven momenteel in acute humanitaire nood. Dit is niet langer een abstract politiek conflict, maar een serie structurele schendingen van het internationaal humanitair recht – door mensenrechtenorganisaties en juridische experts inmiddels omschreven als oorlogsmisdaden en genocide die zich voor onze ogen voltrekt.
Groen spreekt zich uitdrukkelijk en zonder terughoudendheid uit tegen deze wandaden. Wij roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren, de erkenning van Palestina als staat en een economische en culturele boycot van Israël zolang deze misdaden voortduren. België mag zich niet langer verschuilen achter Europa, maar moet zelf verantwoordelijkheid nemen en daadkrachtig handelen.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door raadslid Jan Vanassche.
Er is een tussenkomst door schepen Vicky Reynaert, raadslid Gijs Degrande beantwoord door raadslid Jan Vanassche, schepen Vicky Reynaert en voorzitter Kris Vincke.
Schepen Vicky Reynaert stelt voor om volgende amendementen goed te keuren:
Volgende amendementen worden voorgesteld :
Artikel 1: Het gemeentebestuur houdt in de toepassing van het regionaal kader duurzame aankopen dat reeds werd uitgewerkt, rekening met mensenrechten en het internationaal recht.
Artikel 2: De gemeenteraad spreekt zich hierbij symbolisch en expliciet uit tegen het geweld in Gaza en de Westelijke Jordaanoever en betuigt hiermee haar solidariteit met de burgerbevolking die onder deze terreur leeft – zoals andere steden en gemeenten dat reeds deden.
Artikel 3: De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit tegen het gebruik van voedsel als oorlogswapen, en sluit zich aan bij de oproep voor een onmiddellijk staakt-het-vuren en een onafhankelijke juridische vervolging van alle oorlogsmisdaden, ongeacht door welke partij ze gepleegd zijn’.
De amendementen worden goedgekeurd met 15 stemmen voor van de groenfractie, CD&V fractie en N-VA raadslid William Brysse, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen van N-VA raadsleden Gijs Degrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobant, Lien De Wispelaere en Branco François.
De amendementen worden dus opgenomen in de beslissing.
Raadslid Gijs Degrande voegt volgende stemverklaring toe:
De situatie in Gaza maar ook de Westelijke Jordaanoever is schrijnend. Het menselijk leed en de gruweldaden in Gaza zijn niet om aan te zien. De tol aan mensenlevens is onnoemelijk hoog. Duizenden vrouwen en kinderen zijn al omgekomen. Families leven in onwetendheid over het lot van hun dierbaren. Zelfs hulpverleners werden niet gespaard van het geweld. Internationaal humanitair recht is voor ons fundamenteel. Humanitaire hulp mag nooit, op geen enkel moment, ter discussie staan. We roepen alle betrokkenen ook op om met spoed en overtuiging de vredesonderhandelingen te hervatten en te steunen.
We begrijpen de verontwaardiging die leeft, ook lokaal. We delen die ook. Toch willen we enkele kanttekeningen plaatsen bij dit concreet voorstel. Sommige voorstellen hebben vooral een symbolisch karakter. Dat is begrijpelijk, maar het is de vraag of ze echt effect sorteren. Bovendien vallen sommige zaken buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad. Daarom onthouden we ons.
De vraag naar een lokaal ethisch aankoopbeleid is zeker waardevol en verdient te worden onderzocht. Dat zou kunnen passen in een algemeen kader waarin ook aandacht is voor lokale verankering, korte keten, circulariteit en duurzaamheid. Dat is zeker het onderzoeken waard maar dat kader werken we best breed uit en niet vertrekkend vanuit één concrete casus – hoe erg die ook is- zodat het algemeen toepasbaar en ook werkbaar is voor de diensten. En als het specifiek gaat over de situatie in Gaza was het wellicht impactvoller geweest om te vragen bijkomende noodhulp vrij te maken. Daarmee doen we wél iets concreet en zouden we verschil kunnen maken.
Artikel 1: Het gemeentebestuur houdt in de toepassing van het regionaal kader duurzame aankopen dat reeds werd uitgewerkt, rekening met mensenrechten en het internationaal recht.
Artikel 2: De gemeenteraad spreekt zich hierbij symbolisch en expliciet uit tegen het geweld in Gaza en de Westelijke Jordaanoever en betuigt hiermee haar solidariteit met de burgerbevolking die onder deze terreur leeft – zoals andere steden en gemeenten dat reeds deden.
Artikel 3: De gemeenteraad spreekt zich hierbij uit tegen het gebruik van voedsel als oorlogswapen, en sluit zich aan bij de oproep voor een onmiddellijk staakt-het-vuren en een onafhankelijke juridische vervolging van alle oorlogsmisdaden, ongeacht door welke partij ze gepleegd zijn.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Anja Coens
Studeren in groep – nood aan locatie in Oedelem voor tweede zittijd
Studeren in groep is de laatste jaren steeds populairder geworden bij studenten in onze gemeente. Het is dan ook positief dat er zowel in Beernem als in Oedelem locaties worden voorzien waar jongeren tijdens de blokperiode samen in alle rust kunnen studeren. Deze inspanning wordt door de studenten duidelijk gewaardeerd en zowel in Beernem als in Oedelem is er telkens een grote opkomst.
Tijdens de huidige blokperiode (van half april tot eind juni) voor de eerste zittijd is er echter in Oedelem een probleem gerezen: er was aanvankelijk geen geschikte locatie beschikbaar. Gelukkig werd er in samenwerking met VVC Beernem nog een tijdelijke oplossing gevonden in de voetbalkantine op sportpark Den Akker, waar inmiddels zo’n twintig studenten volop gebruik van maken.
Voor de tweede zittijd (dit van half juli tot uiterlijk half september) lijkt die tijdelijke oplossing echter niet meer beschikbaar te zijn. Dit omwille van het voetbalseizoen dat dan al van start is gegaan. Studenten uit Oedelem dreigen dus uit de boot te vallen, terwijl ook zij nood hebben aan een stille en toegankelijke studieplek om in groep te kunnen studeren.
Mijn concrete vragen zijn dan ook de volgende:
Onderhoud van de begraafplaats in Oostveld en de toegangswegen
In de voorbije weken hebben verschillende inwoners en bezoekers mij aangesproken over de staat van de begraafplaats in Oostveld. Volgens hen – en ik heb dit inmiddels ook zelf ter plaatse kunnen vaststellen – oogt de begraafplaats op dit moment niet netjes. Ook de weg ernaartoe en de paden rond de kerk laten een slordige indruk na.
Een verzorgde begraafplaats is belangrijk uit respect voor de overledenen én voor de nabestaanden die hun dierbaren willen herdenken in een serene en verzorgde omgeving.
Hierover enkele vragen:
Kunnen er op korte termijn onderhoudswerken worden ingepland zodat ook deze begraafplaats opnieuw een serene en verzorgde plek wordt.
Raadslid Greet Claeys
Mentaal welzijn van jongeren binnen onze gemeente
In 2024 bleek uit een grootschalig onderzoek van de KU Leuven dat bijna één op vijf jongeren (leeftijd 6 tot 18 jaar) kampt met matige tot ernstige mentale problemen.
Dat merken ook de CLB’s van de verschillende onderwijsnetten: zij zagen het aantal vragen over mentaal welzijn de afgelopen vijf jaar met 40 procent toenemen.
Hoewel de coronacrisis inmiddels achter ons ligt, zou het mentaal welzijn van kinderen en jongeren nog altijd bovenaan de regeringsagenda moeten staan.
“Het is zorgwekkend dat mentaal welzijn bij jongeren niet als prioriteit wordt aanschouwd door beleidsmakers”. “Het is voor jongeren nu al moeilijk om de weg te vinden naar de juiste hulpverlening.
Deze beslissing zal die zoektocht alleen maar verder bemoeilijken.”
Mijn vraag is dan ook, aan de Schepen van Jeugd, hoe wij als gemeente een meerwaarde kunnen zijn naar deze kwetsbare doelgroep binnen onze gemeente ?
Ik verwijs hierbij eveneens naar een jongerenbevraging van stad Damme.
Kunnen we analoog Stad Damme ook es aftoetsen hoe het met het mentaal welzijn van onze jongeren in Beernem gesteld is om van daar uit eventueel acties te kunnen ondernemen ?
Zij zijn onze toekomst, ook in Groot Beernem.
Enquête Damme om te projecteren: Jongerenbevraging
Raadslid Piet De Rycke
Meerijbankje
Heel wat inwoners van deelgemeenten hebben geen toegang tot eigen vervoer en het openbaar vervoer biedt niet altijd een toereikend alternatief. Tegelijkertijd rijden veel auto’s met lege zitplaatsen richting het centrum.
Het project “Mee-Rij-Bankje" (Beweging.net) biedt een eenvoudige, ecologische en verbindende oplossing om sociale isolatie tegen te gaan! Het oorspronkelijk Duits concept (+zie vb https://www.bezoekdiksmuide.be/meerijbankjes ) geeft de inwoners op locaties waar het openbaar vervoer beperkt is de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te carpoolen naar het centrum.
Hoe werkt het?
Wie op één van de (strategisch geplaatste) bankjes gaat zitten, geeft aan op zoek te zijn naar een lift richting centrum (of bij meerdere banken een van de omliggende dorpen). Voorbijgangers of dorpsgenoten met een wagen kunnen gratis een rit aanbieden. Waar normaal gesproken een opgestoken duim het universele liftgebaar is, zorgt hier het bankje zelf voor een duidelijke signaalfunctie.
Deze ‘eigentijdse’ manier van liften (met uiteraard de nodige basisregels!) richt zich specifiek op korte afstanden binnen de gemeente, van deelgemeente naar centrum en is in principe eerder aanvullend op het openbaar vervoer. Het gaat hier dus niet over een structurele oplossing voor de vervoersarmoede of een vangnet voor het ontbreken van openbaar vervoer maar wel eerder over een ‘warme’ actie “van onderuit” om de problematiek van de mobiliteit in het buitengebied onder de aandacht te brengen. Het stimuleert bovendien ook burenhulp en versterkt het gemeenschapsgevoel.
Het initiatief wordt gedragen door beweging.net en zal ook buurtorganisaties betrekken. Via een intentieverklaring met het gemeentebestuur zou dit ook als Leader-project ingediend worden.
Het feit dat de inbreng van het lokaal bestuur in dit burgerinitiatief tot het strikte minimum beperkt wordt (= locatie en eventuele plaatsing) en heel wat inspanningen door de initiatiefnemers zelf worden gedragen, zijn m.i. heel sterke troeven.
Zien we dit zitten in bv. Oostveld?
Raadslid Lode Vanneste
Voskesbos
In de legislatuur 2013 – 2018 gebeurde er een ongezien aantal investeringen op vlak van jeugd. Zo was er op 10 oktober 2015 de opening van een speelbos in het Hazenpad. ’t Voskesbos staat sindsdien alle dagen open voor kinderen, gezinnen en jeugdverenigingen. Het nieuwe stukje speelnatuur kwam er op initiatief van de private eigenaar, VZW Bosgroep Houtland en toenmalig schepen van Jeugd Gijs Degrande. Oranje Beernem, de school De Regenboog en een buurtbewoner namen toen een peterschap op. In overleg met de Bosgroep werden gevaarlijke bomen verwijderd en werd een omheining voorzien die de veiligheid moet verzekeren. Aan de kant van het Hazenpad werd een onthaalplek gerealiseerd. Het was daarbij ook de bedoeling dat de Jeugddienst maandelijks zou langskomen om het bos proper te houden.
Verschillende bezoekers gebruiken het bos om er te picknicken ondanks het gebrek aan een bank of een picknicktafel. Jammer genoeg ligt het Voskesbos ook regelmatig met zwerfvuil bezaaid. Het stukje natuur ligt er ook wat overwoekerd bij waardoor er amper plaatsen zijn waar kan gespeeld worden door jeugdverenigingen. Hierover de volgende vragen:
Baskettoren 3X3
Elke Beernemnaar nog meer aanzetten tot sporten, het blijft de absolute prioriteit van de N-VA. Zo trokken we richting de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2024 met het voorstel om de sportsite van Den Akker uit te breiden met een baskettoren voor 3x3 basket.
De populariteit van basket is al een tijdje in stijgende lijn. Op 14 mei 2024 kondigde Sport Vlaanderen daarom aan dat de Vlaamse overheid zou investeren in 90 nieuwe basketbalpleintjes, waarvan 75 extra 3x3-pleintjes en 15 luxueuze 'Cats Courts'. De infrastructuur moet bijdragen aan het vergroten van het sportaanbod en het toegankelijk maken van basketbal voor een breder publiek. Het regeerakkoord onderstreept het belang van groepsaankopen en ondersteuning voor lokale besturen, groot en klein, om dergelijke sportvoorzieningen te realiseren.
Ook collega Piet Derycke is voorstander van een extra outdoor basketring. Op de gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde hij aan de schepen van Sport voor om extra basketfaciliteiten te voorzien op de site van Drogenbrood. De schepen antwoordde positief en benadrukte de populariteit van basket in onze gemeente. De diensten waren blijkbaar ook bezig om een visie en keuze te maken over deze kwestie die dan mogelijk in het MJP zou opgenomen worden.
Collega-raadslid en parlementslid Gijs Degrande onderzocht dit voorstel verder en stelde op 12 maart 2025 een parlementaire vraag aan de minister van Sport Annick De Ridder. Daarbij bleek dat er in kader van het Vlaamse subsidiereglement voor investeringen in baskettorens 3x3 via de raamovereenkomst van Sport Vlaanderen 12 gemeenten waren die een aanvraag hadden ingediend. Ondanks het enthousiasme van de schepen van Sport was de gemeente Beernem daar niet bij.
Eind mei 2025 maakte de huidige meerderheid eindelijk een beleidsakkoord bekend. Het thema sport bevat amper acht lijntjes en daarbij ontbreekt enige verwijzing naar de realisatie van extra basketfaciliteiten.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Branco François
Werkspeeddate laatstejaars
Veel jongeren trekken na hun studies weg uit de regio. Vaak weten ze niet welke jobopportuniteiten er hier zijn. Nochtans hebben we ook in Beernem en omgeving interessante bedrijven en jobs.
Kan het gemeentebestuur onderzoeken of we jaarlijks een werkspeeddate kunnen organiseren tussen laatstejaarsleerlingen en lokale bedrijven?
Zo brengen we jongeren in contact met wat hier bestaat, en houden we meer talent in Beernem. Eventueel kunnen we hiervoor samenwerken met omliggende gemeenten.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter