Thu 14/09/2023 - 19:30 de raadzaal
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
1. Zijn verontschuldigd: raadsleden Christine Stroobandt, Arthur Debrandander, schepen Patricia Waerniers. Raadslid Barbara Vandenbrande zal later zijn.
2. De data van de gemeenteraadszittingen en de zittingen van de raad voor maatschappelijk welzijn voor 2024 worden meegedeeld
3. Ontwerp GRUP Ventilus
De Vlaamse Regering stelde op 07 juli 2023 het ontwerp Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Ventilus' voorlopig vast. In uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening ontwerpt de Vlaamse Regering het ontwerpplan aan een openbaar onderzoek van 29 augustus 2023 tot 27 oktober 2023. Het tracé gaat door volgende gemeentes: Anzegem, Ardooie, Avelgem, Blankenberge, Bredene, Brugge, De Haan, Deerlijk, Harelbeke, Ingelmunster, Izegem, Jabbeke, Ledegem, Lendelede, Lichtervelde, Meulebeke, Oostende, Oostkamp, Oudenburg, Pittem, Roeselare, Torhout, Waregem, Wingene, Zedelgem, Zuienkerke en Zwevegem.
Vermits de milieubeoordeling ook betrekking had op andere tracé-alternatieven dan vertaald in het ontwerp GRUP, ligt het plan ook ter inzage bij dienst omgeving van gemeentebestuur Beernem.
De gemeenteraad kan ook advies uitbrengen aan de Vlaamse Regering p/a Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en - projecten en dit uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek. Wanneer geen advies gegeven wordt, wordt aan de adviesvereiste voorbijgegaan.
Aangezien het huidig traject via Brugge, Jabbeke, Zedelgem, grens Oostkamp/Torhout enzoverder loopt, op grote afstand van Beernem oordeelde het college dat het weinig zin had om als lokaal bestuur Beernem een advies te formuleren. Dit wordt ter kennisgeving meegedeeld aan de gemeenteraad.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Tussentijdse opvolgingsrapportering
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Het "opvolgingsrapport eerste semester 2023, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Omdat de politiezone wenst gebruik te maken van verschillende camerasystemen, vraagt zij hiervoor de principiële toestemming aan de respectievelijke gemeenteraden. Het gaat meer bepaald om:
Gemeente Beernem
Bodycams
De politiezone vraagt toestemming tot het zichtbaar gebruik van de bodycams. Enkel leden van het operationeel kader in uniform of met een interventiearmband mogen een bodycam dragen.
De bodycam wordt in principe boven de kogelwerende vest gedragen en wordt bevestigd met de door de firma geleverde bevestigingsmiddelen.
PLAATS |
TOELICHTING |
GEBRUIKSDUUR |
Niet besloten plaatsen |
Openbare weg |
Altijd |
Besloten plaatsen waar de politie beheerder is |
Politiehuis |
Altijd |
Publiek toegankelijk besloten plaatsen |
Stations, horeca, instellingen |
Tijdens de duur van een interventie |
Niet voor publiek toegankelijk besloten plaatsen |
Private woningen |
Tijdens de duur van een interventie |
Deze richtlijnen gelden voor alle leden van de geïntegreerde politie die actief zijn op het grondgebied van de politiezone.
De korpschef van de politiezone vraagt de principiële toestemming om in de gemeenten van de politiezone gebruik te maken van de verschillende camerasystemen, bodycams en dashcams, onder de voorwaarden vermeld in de nota.
Deze principiële toestemmingsaanvraag wordt - met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen - ter goedkeuring voorgelegd in de gemeenteraad.
Overeenkomstig de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002, "titel 3.5. De gemeentelijke dotatie aan de politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen de politiebegroting en gemeentebegroting" wordt het de gemeente ten stelligste aanbevolen de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vast te stellen in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de zone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk het gemeentebudget.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2024 van de politiezone Het Houtsche. De exploitatietoelage bedraagt € 1.528.797,00. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
De exploitatietoelage voor 2024 ligt 3% hoger dan het oorspronkelijke budget voorzien in de meerjarenplanning van 2022 en komt dus op € € 1.528.797,00.
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
exploitatietoelage |
€ 1.201.088,00 |
€ 1.230.296,00 |
€ |
€ 1.399.066,00 |
€ 1.441.038,00 |
€ 1.484.270,00 |
€ 1.528.797,00 |
investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
Er wordt een stijging met 3% van de exploitatietoelage aan de politiezone ten opzichte van het oorspronkelijke budget voorzien in de meerjarenplanning van 2022 vastgesteld, terwijl er geen investeringstoelage moet worden voorzien. De voorziene investeringen worden integraal door een overboeking uit de gewone dienst gefinancierd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gemeentelijke dotatie van de politiezone vast te leggen.
Het agentschap Zorg en Gezondheid meldde dat bij de visuele controle van het water ter hoogte van de dode arm aan Gevaerts-Zuid op 16 augustus 2023 een bloei van cyanobacteriën (blauwalgen) werd vastgesteld. De drijflaag lag in de zone waar het tijdelijk en uitzonderlijk toegelaten is om te zwemmen op donderdagavond. De
gemeente Beernem kreeg hiertoe een vergunning van de Vlaamse Waterweg nv. Die vergunning geldt tot en met donderdag 14 september 2023.
Er werd gemeld dat er ernstige gezondheidsrisico's aanwezig waren bij contact met de drijflaag of bij de inname van water waarin microcystines (toxines die vrijgezet worden bij het afsterven van de cyanobacteriën).
Het agentschap Zorg en Gezondheid adviseerde om een zwemverbod uit te vaardigen.
Gezien de beginnende drijflaag met blauwalgen in de tijdelijke zwemzone lag en de mogelijke gezondheidsrisico’s besliste de burgemeester d.d. 16 augustus 2023 dat het verboden was om te zwemmen ter hoogte van de dode arm aan Gevaerts-Zuid. Dit zwemverbod gold tot het werd opgegeven bij besluit van de burgemeester of tot uiterlijk donderdag 14 september 2023 waarna op deze plaats opnieuw het algemeen zwemverbod zoals voorzien in het Algemeen Politiereglement geldt.
Op zaterdag 26 augustus 2023 liet het agentschap Zorg en Gezondheid per e-mail weten dat bij de visuele controle van het water ter hoogte van de dode arm aan Gevaerts-Zuid de ernstige bloei van cyanobacteriën (blauwalgen) uit de volledige arm verdwenen is.
In navolging van de opvolgingsprocedure voerde de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) op 25 augustus 2023 een monstername uit voor de bepaling van microcystines. Uit de analyseresultaten blijkt dat de gezondheidskundige advieswaarde van 20 µg/l microcystines, op het ogenblik van de monstername, niet overschreden werd.
Omdat de bloei van cyanobacteriën verdwenen was en het gehalte microcystines onder de gezondheidskundige advieswaarde ligt, werd het zwemverbod dat bij burgemeestersbesluit van 16 augustus 2023 werd opgelegd opgeheven bij burgemeestersbesluit van 28 augustus 2023.
Op dinsdag 29 september 2023 liet het agentschap Zorg en Gezondheid per e-mail weten dat bij de visuele controle van het water ter hoogte van de dode arm aan Gevaerts-Zuid opnieuw een bloei van cyanobacteriën werd vastgesteld.
Omdat de drijflaag in de zwemzone ligt en er ernstige gezondheidsrisico's zijn bij contact met de drijflaag of bij de inname van water waarin microcystines (toxines die vrijgezet worden bij het afsterven van de cyanobacteriën) aanwezig zijn, adviseerde het agenschap Zorg en gezondheid om terug een zwemverbod uit te vaardigen.
De vergunning die de gemeente van de Vlaamse Waterweg nv verkregen heeft geldt nog tot en met donderdag 14 september 2023. Daarna geldt op deze plaats het algemeen zwemverbod zoals voorzien in het Algemeen Politiereglement.
De drie burgemeestersbesluiten (zwemverbod, opheffing zwemverbod en opnieuw zwemverbod) worden ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Met het e-mailbericht van 12 juni 2023 nodigt Zefier bvba het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op dinsdag 19 december 2023 om 14u00 in notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging met de agendapunten wordt voor standpuntbepaling en voor het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden de financieel directeur als volmachthouder en schepen Patricia Waerniers als plaatsvervangend volmachthouder aangeduid om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit tot het einde van de legislatuur. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Er wordt voorgesteld goedkeuring te geven aan de voorgestelde agenda en de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Er zijn een aantal aanpassingen gedaan aan het reglement 'Kleine Landschapselementen'. Volgende aanpassingen werden doorgevoerd:
De aanpassing van het reglement werd voor advies voorgelegd aan de landbouwraad, milieuraad en de werkgroep 'Houtig erfgoed' van de erfgoedraad.
Het aangepaste reglement wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd in de gemeenteraad.
In het college van 03 december 2021 werd goedkeuring gegeven voor het PDPO project 'gemeentelijk bomenbeheerplan' dat is opgemaakt door het Regionaal Landschap Westhoek (RLW). Dit plan werd intussen opgemaakt. Dit plan wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat zijn vestigingen van erfdienstbaarheden voor ondergrondse afvalcollectoren, de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters voor de aankoop van de grond. In zitting van 23 maart 2023 en 22 juni 2023 werden de verkoopbeloften voor 35 innemingen en 11 beloften van afstand van gebruik goedgekeurd t.o.v. de gemeente.
Aquafin heeft ondertussen bijkomend voor 5 innemingen een verkoopbelofte afgesloten met de eigenaars en 2 beloften afstand van gebruik t.o.v. de gemeente:
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessie-opdracht. De Vlaamse Regering duidde laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar deze uitrol zullen verzorgen, voor de gemeente Beernem is dat TotalEnergies.
Het is de taak van de gemeente om hiervoor geschikte parkeerplaatsen ter beschikking te stellen en deze ook te reglementeren.
Binnen het concept paal volgt wagen werden reeds 2 aanvragen goedgekeurd.
Concreet gaat het om:
1) Kardinaal Cardijnlaan: 2 parkeerplaatsen op de recent vernieuwde parking aan het kruispunt met de Wingenesteenweg, naast de voorziene parkeerplaats voor mindervaliden
2) Stationsplein: 2 parkeerplaatsen op de recent aangelegde parking op het Stationsplein, palend aan het appartementsgebouw Stationsplein 18
De geselecteerde locaties betreffen enkel gemeentewegen.
Deze moeten gereglementeerd worden als 'parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen'. Om te vermijden dat eigenaars van elektrische wagens deze plaats continu bezetten, wordt er aangeraden om een maximale parkeerduur op te leggen, bv. max. 3 uur. Dit is voldoende om de auto te laden, daarna moet de auto verplaatst worden om anderen de mogelijkheid te geven op te laden.
Deze maatregel kan worden gereglementeerd door een aanvulling in "Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'Parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' " van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
De buitenschoolse kinderopvang meldt dat het afzetten van kinderen aan de BKO Sint-Joris niet vlot verloopt doordat de parkeerplaatsen in de omgeving van de kinderopvang bijna altijd ingenomen zijn door bewoners voor langdurig parkeren.
Er wordt daarom voorgesteld om de 2 parkeerplaatsen aan de ingang van de kinderopvang in de Maria-Aaltersteenweg in te richten als parkeerplaatsen max. 15 min parkeren met plaatsen van parkeerschijf. Dit enkel 'op schooldagen' telkens 'van 07u00 tot 09u00 en van 16u00 tot 18u00'. Zo kunnen de bewoners hier overdag, 's avonds en in het weekend ook gebruik van maken. Het gaat om de 2 parkeerplaatsen aansluitend op de parkeerplaats voor mindervaliden.
Dit reglement betreft een gemeenteweg.
De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling I Gemeentewegen - artikel 13' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het Departement Omgeving door Aquafin, met als contactadres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, voor rioleringswerken en wegeniswerken in de Akkerstraat, Beverhoutveldstraat en aangrenzende straten, het rooien van 127 (67 vergunningsplichtige) bomen en heraanplant en dempen en her aanleggen van grachten en een tijdelijke inrichting van een bronbemaling voor de aanleg van riolering in de Beverhoutsveldstraat en Akkerstraat en lozing van het bemalingswater en het bijstellen van voorwaarden i.v.m. lozen van bedrijfsafvalwater en controle ervan (Project 23.093 Aansluiting Kasteel-& Lijsterhoek (fase 1: Akkerstraat)) op een terrein te Beernem, Akkerstraat, Beverhoutsveldstraat, Veldkapellestraat, Vullaertstraat, Beekstraat, Rogierveldstraat, Lijsterhoek, Molenstraat, Berendonkstraat.
Het betreft hier de kadastrale percelen gekend onder afdeling 1ste AFD (BEERNEM), secties A, B, C, 2de AFD (OEDELEM), secties E, F, G.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 23 mei 2023 tot en met 21 juni 2023. Er werden 6 analoge en 29 digitale bezwaarschriften ingediend. De bezwaarschriften handelen hoofdzakelijk over de effecten die de bronbemaling met zich zal meebrengen en de maatregelen die moeten worden genomen, de bomen die maximaal moeten behouden blijven, de impact op het landschap en de omgeving door het verlies van de bomen.
De bezwaarschriften die werden ingediend, kunnen niet in verband worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3, 4 en desgevallend artikel 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 03 mei 2019.
Departement Omgeving vraagt, volgens artikel 47 van het omgevingsbesluit, aan de gemeenteraad om een beslissing uit te brengen over de zaak der wegen in dit dossier.
Overeenkomstig de artikelen 13 en 18 van de afgesloten overeenkomst van de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS" dient de jaarrekening van de interlokale vereniging ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de participerende steden en gemeenten en dient de jaarlijkse evaluatie te gebeuren door de bespreking van het jaarverslag.
De stukken worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het meerjarenplan 2020-2025 werden de nodige acties opgenomen om een heraanleg van speelplein Wagenweg te realiseren.
Daarnaast werd nog budget vrijgemaakt om ook speelplein Bargepark aan te pakken.
Het bestek met nr. 2023/BD/004 werd opgesteld om via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking over te gaan tot prijsvraag.
Voor de uitbouw van speelplein Wagenweg is een totaalbudget van € 25.000,00 (incl. btw) beschikbaar in het meerjarenplan 2020-2025 onder artikelnummer 0711-00/2300000 van de buitengewone dienst. Voor de uitbouw van speelplein Bargepark is een totaalbudget van € 50.000,00 (incl. btw) beschikbaar onder artikelnummer 0711-00/2300000 van de buitengewone dienst.
De inschrijvers mogen binnen dit vooropgesteld budget een voorstel doen op basis van de opgegeven minimumvereisten, richtlijnen en algemene voorwaarden binnen de krijtlijnen van het bestek. De inschrijver die het beste inspeelt op de gevraagde functionaliteiten, speelwaarde, participatie, technische vereisten, … zal de opdracht toegewezen krijgen. Omdat het bestek 2 afzonderlijke percelen beschrijft, kunnen dus ook 2 leveranciers aangesteld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het bestek.
De buurtoppepper is een ondersteuning voor buurtbewoners die samen een activiteit organiseren om te bouwen aan de samenhorigheid, de uitstraling, de leefbaarheid… van hun buurt of straat. Het is gericht op spontane initiatieven van bewoners, buurtcomités, wijkcomités,… Een buurtfeest, speelstraat, sneeuwstraat komen in aanmerking.
Via de buurtoppepper krijgt een organisatie éénmalig een financiële ondersteuning voor de buurtactiviteit. De ondersteuning bedraagt € 100,00 en het initiatief heeft plaats tussen 01 december 2023 en 31 januari 2024.
Aan de gemeenteraad wordt de toekenning van de subsidie voor goedkeuring voorgelegd.
De Vlaamse overheid voorziet in uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en in uitvoering van het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 een subsidie van € 10.000,00 per jaar voor personeelsmiddelen voor eigen personeel voor de periode 2024-2026.
Hiervoor is eind 2022 een subsidieaanvraag ingediend. De subsidie-aanvraag is intussen goedgekeurd.
Om deze subsidie te ontvangen moet:
De te ontvangen subsidie van € 10.000,00 is echter geen pure 'winst' op de begroting. De Vlaamse Overheid heeft middelen verschoven. Voor deze decreetswijziging werd Raakvlak, de intergemeentelijk onroerend erfgoeddienst voor Brugge en Ommeland door de Vlaamse Overheid extra gesubsidieerd omdat ze Beernem ondersteunen met de uitvoering van haar taken als onroerend erfgoedgemeente. Deze subsidie valt weg en wordt vervangen door een subsidie die uitbetaald wordt aan de gemeente Beernem. Met Raakvlak dienen nieuwe afspraken gemaakt te worden omtrent de vergoeding voor de taken die zij voor Beernem extra opnemen omdat Beernem een onroerend erfgoedgemeente is. Taken die zij voor de andere gemeenten van hun werkingsgebied niet opnemen omdat deze gemeenten geen onroerend erfgoedgemeente zijn).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018 bevat een nieuw kader voor het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten van overheidsinstanties, incl. lokale besturen (vanaf 01 januari 2019). In het uitvoeringsbesluit werd een centraal register, het Serieregister, opgenomen waarin overheidsinstanties de categorieën van bestuursdocumenten waarvoor ze bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen en de selectieregels moeten publiceren. De gemeente draagt bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het goede beheer en de goede, geordende en toegankelijke bewaring van haar bestuursdocumenten. De gemeente maakt of ontvangt deze bestuursdocumenten in het kader van de uitvoering van haar taken, haar dienstverlening aan de burger of ter handhaving van haar eigen rechten.
Vanaf 2024 worden de selectielijsten van de VVBAD (Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief en Documentatie) vervangen door het Serieregister, een webapplicatie van Digitaal Archief Vlaanderen. Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) is een dienstverlening van het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid en staat open voor instanties van de Vlaamse overheid, van lokale overheden en van instellingen met een publieke taak.
Het Serieregister zal een overzicht geven van alle processen en taken binnen de organisatie. Aan elke serie of categorie van bestuursdocumenten worden beheersregels gekoppeld inzake bestemming, bewaartermijn, openbaarheid (privacy), hergebruik, … Het gaat zowel om analoog als digitaal archief. De beheersregels moeten vastgelegd, opgevolgd en uitgevoerd worden door een lokale verantwoordelijke die een deontologische code naleeft en voldoende deskundig is op het vlak van langetermijnbewaring, inventarisering en contextualisering, vernietiging van bestuursdocumenten, verwerving en vervreemding, toegang en raadpleging van bestuursdocumenten en het wettelijke kader.
Aansluiting bij het Serieregister is decretaal verplicht vanaf 2024.
Praktisch dient voor de aansluiting op het Serieregister een toetredingsovereenkomst te worden afgesloten met Digitaal Archief Vlaanderen. De aansluiting bij Digitaal Archief Vlaanderen en de instap op het Serieregister is gratis. Andere modules (E-depot, depotbeheer en documentenkluis) zijn betalend en maken op vandaag geen deel uit van dit voorstel.
Het kerkbestuur Sint-Lambertus heeft een tweede wijziging van haar meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 09 februari 2023 en voorziet in 2023 extra krediet voor de studiekosten van de geplande werken aan de toren.
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 13 juli 2023 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
De gemeenteraad dient deze wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Els Vyncke (uitgestelde vraag GR 22 juni 2023)
Inclusieve sportdag
In april 2018 vond in Beernem voor de eerste keer een Inclusieve Sportdag plaats waaraan meer dan 400 sporters, met en zonder beperking, deelnamen in 5 verschillende sportdisciplines georganiseerd door 5 Beernemse sportclubs. Deze sportdag was een grandioos succes en er werd voorgesteld om een soortgelijk evenement om de 2 jaar te organiseren. Uiteraard heeft Corona er voor gezorgd dat er in 2020 en 2021 zo een sportmanifestatie niet kon plaats vinden. Maar we zijn intussen al 2023 en steeds meer heb ik de indruk dat er geen nieuwe inclusieve sportdag meer komt. Graag een stand van zaken a.u.b ?
Raadslid Kurt Vanneste
Openbare vuilnisbakken
In de notulen van het schepencollege heb ik vernomen dat er terug een aankoop wordt voorzien van 12 vuilnisbakken en 22 verkleinde inwerpopeningen.
Ik ben verheugd dat er terug een aantal extra vuilbakken worden voorzien omdat ik in vorige gemeenteraden hier sterk op heb aangedrongen.
Mijn vraag is nu: Is er al bepaald waar deze vuilbakken zullen geplaatst worden ?
Raadslid Piet De Rycke
Opvolging waterschaarste (effluent en waterspaarbekken)
Op de gemeenteraad van 19 september 2019 reikte ik i.k.v. waterschaarste enkele suggesties aan om waterproblematiek aan te pakken.
Ten eerste droomde ik toen van de recuperatie van het effluent van de RWZI in het nieuwe industriepark. Aquafin hapte toen om verschillende redenen niet toe.
Maar onlangs is i.k.v. de Blue Deal (integraalwaterbeleid.be) het project Restwater-Aquafin opgestart.
https://bluedeal.integraalwaterbeleid.be/projecten/hergebruik-restwater/restwaterproject-aquafin
Het project heeft als doel om het gebruik van alternatieve waterbronnen aan te moedigen in de land- en tuinbouwsector. Kan mijn droom hierdoor realiteit worden?
Ten tweede vroeg ik toen ook te laten onderzoeken of de realisatie van een waterspaarbekken (i.s.m. de Provincie) mogelijk is. Enerzijds om wat water beschikbaar te hebben voor de landbouw in de zomer en eventueel bijkomende wateroverlast in de winter op te lossen. In 2022 (n.a.v. de wateroverlast in de Zuiddammestraat) deed ik de suggestie om dit op de Zoetebeek te bekijken. Wat is hier de stand van zaken ?
Opvolging overleg Agentschap Wegen en verkker (AWV)
Ik had 2 vragen die bij het overleg met Agentschap Wegen en Verkeer zouden besproken worden.
1. de resultaten van de geluidsmetingen en of er geluidsschermen langs de E40 kunnen komen?
2. parkstraat 70 of 50 ?
Wat is de stand van zaken ?
Uitbreiding buurtoppepper
De buurtoppepper bleek inderdaad een succes afgelopen winter. Het is hartverwarmend dat onze inwoners graag eens buiten komen en tijd maken om elkaar te leren kennen. Belangrijk in deze snel veranderende wereld!
Ik sta ten volle achter dit kleine impuls van het bestuur. Misschien kan dit ook uitgebreid worden naar straatfeesten in de zomer ?
Raadslid Rolle De Bruyne
Achterstand dossiers VerbouwLening
Sinds 1 september 2022 voorziet de Vlaamse overheid onder bepaalde voorwaarden financiële ondersteuning via de VerbouwLening voor eigenaars of verhuurders die hun huis of appartement willen renoveren. Met deze lening kunnen renovaties gefinancierd worden die zowel focussen op woningkwaliteit als op het verbeteren van de energieprestatie (o.a. isolatie, zonneboiler, warmtepomp(boiler), zonnepanelen. Het maximumbedrag van de lening bedraagt 60.000 euro.
Dit is vanzelfsprekend een heel goed initiatief om mensen te stimuleren om hun woonst energiezuiniger te maken en aan te passen aan de hedendaagse normen.
De Vlaamse overheid heeft de WVI aangesteld als tussenpersoon (Energiehuis) om de aanvragen hieromtrent te behandelen. Via het zogenaamde Energiehuis worden de dossiers opgevolgd. Op zich is de aanpak zeer positief want alle energiepremies worden nu gebundeld, in tegenstelling tot vroeger, waarbij de aanvragers zelf bij verschillende instanties (de gemeente, Fluvius, de provincie,…) op zoek moesten gaan naar de mogelijke premies.
Maar nu blijkt dat het Energiehuis een grote achterstand heeft bij het verwerken van de aanvragen, wat verbouwers in de (financiële) problemen brengt.
Op zijn website vermeldt de Vlaamse overheid dat er een aanzienlijke wachttijd is voor de effectieve behandeling van een dossier. En dat de doorlooptijd van elk dossier gemiddeld 3 maanden (!) bedraagt.
Dat zorgt vanzelfsprekend voor veel frustratie en financiële kopzorgen bij de potentiële verbouwers. Zo is er een gezin uit onze gemeente die, na het bijwonen van een veelbelovende infosessie hierover van de WVI, de nodige verbouwplannen heeft opgemaakt en een dossier heeft ingediend, maar nu van een kale reis terugkomt.
Met ondersteuning van de Woonwinkel heeft het gezin een compleet dossier ingediend begin maart van dit jaar. Hun verbouwing startte halfweg augustus.
Eén aspect blijft een groot vraagteken: het financiële plaatje van deze verbouwing. Het gezin had gerekend op deze lening maar hun dossier blijkt begin juni nog steeds niet behandeld. Gezien de gemiddelde doorlooptijd van 3 maanden voor een dossier, zullen ze hun aannemers in het beste geval pas heel laat kunnen betalen, wat voor alle partijen niet fijn is.
Kunnen wij als lokaal bestuur of vanuit de Woonwinkel een signaal sturen naar de WVI om de achterstand in die dossiers sneller weg te werken?
Raadslid Roos Lambrecht
Beernem toerisme
Beernem heeft veel toeristische troeven. Die mogen gerust nog meer in de verf gezet worden. Is het een interessant idee dat er een folder met bezienswaardigheden en kaartjes met wandel-en fietsroutes niet enkel in het Nederlands, maar ook in het Frans en het Engels wordt opgemaakt? Zodat de logiesuitbaters dit kunnen meegeven met hun gasten. Kan dit in samenwerking met Westtoer ?
Ook het kanaal Brugge-Gent dat door Beernem loopt, kan gebruikt worden als middel om onze gemeente op de kaart te zetten. Langs het fietspad dat langs het kanaal loopt, zouden borden kunnen geplaatst worden met 'Welkom in Beernem'. O.a. aan de grens met Knesselare en aan de grens met Oostkamp en dit in samenwerking met De Vlaamse Waterweg.
Raadslid Gijs Degrande
Reistoelating minderjarige
Tot op vandaag kan een reistoelating voor een minderjarige niet digitaal worden afgeleverd. Voor minderjarigen die bv. op buitenlands kamp met de jeugdbeweging of op buitenlandse schoolreis gaan, moeten ouders dus fysiek naar het gemeentehuis gaan om zo’n attest af te halen. Daarom stellen we voor om het digitaal loket op zijn minst uit te breiden met deze toelating. Dat betekent een vereenvoudiging voor de ouders maar evenzeer voor de diensten.
Waterschade OC De Kleine Beer
Eind augustus heeft een gesprongen centrale verwarmingsleiding grote schade aangericht aan OC Kleine Beer. De waterschade heeft naar verluidt een enorme ravage aangericht. Ingrijpende herstellingswerken zullen vermoedelijk nodig zijn. De schade zorgt ook voor grote hinder voor de werking en geplande activiteiten van het ontmoetingscentrum. Graag had ik duiding bij de omvang van de schade, de gevolgen voor het gebouw en voor de werking van De Kleine Beer. Wat zijn de noodzakelijke herstellingen die moeten uitgevoerd worden, wat is de kostprijs daarvan, wie zal deze uitvoeren en hoeveel tijd zal dit in beslag nemen? Op welke manier worden de gebruikers geholpen en zijn alternatieven voorhanden?
Reveil
Graag doe ik een oproep om Reveil dit jaar wel te laten doorgaan in onze gemeente.
Raadslid Branco François
Onderhoudsplan recreatieve wandel- en fietspaden
In 2019 stelde ik al de vraag of het mogelijk was om meer rekening te houden met populaire wandel en fietsroutes alsook rondom jeugdlokalen en speelpleinen. Toch zien we op deze plaatsen elk jaar dezelfde situatie opnieuw. Het pad is niet meer zichtbaar, lange takken komen tot zeer laag en netels voorkomen de doorgang. Ondanks dat ik de voordelen van deze planten erken, moeten we op zoek gaan naar een harmonie tussen groen, sport/spel en veiligheid. Vooral de situatie aan het kanaal is een hekelpunt. Wordt er in samenspraak met de betrokken partners een plan opgemaakt om hier tegemoed aan te komen? Het lijkt mij een goed idee dit te doen voor de volgende lente.
Een ander voorbeeld waar ik op aangesproken wordt is het pad tussen de parkstraat en het elzenbosselke ter hoogte van de post. Daar is er ook last van overhangende takken. Overigens is het er ook vaak vuil.
(zie bijlagen)
Aan de gemeenteraad wordt de beslissing van ABB ter kennisname voorgelegd, namelijk dat de gouverneur niet zal optreden in voorgelegd dossier.