Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, reispassen en rijbewijzen worden aangevraagd bij de gemeente, maar niet door de gemeente zelf aangemaakt.
De aanmaakkosten worden gefactureerd aan de gemeenten. De gemeenten kunnen deze kost, verhoogd met een retributie, vervolgens doorrekenen aan de burger.
De laatste gemeenteraadsbeslissing over de tarieven op de afgifte van administratieve stukken dateert van 23 januari 2014.
Naar aanleiding van de jaarlijkse indexering en de nieuwe kaarten die er zijn bijgekomen voor vreemde onderdanen van derde landen, wordt het retributiereglement geactualiseerd.
Het reglement wordt opgemaakt volgens dezelfde principes van de gemeenteraadsbeslissing van 01 februari 2014:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor burgerzaken.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het reglement is van kracht op 01 februari 2023.
Artikel 3: Deze beslissing wordt er kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.