Terug gemeenteraad

Thu 26/01/2023 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

    - Schepen Vicky Reynaert komt iets later - raadslid Arthur Mortier moet de zitting vroegtijdig verlaten straks;

    - Een exemplaar van het 'Masterplan DNA van het Dorp' wordt meegegeven aan elk raadslid;

    - Op 16 februari 2023 is er om 19.30 u een commissievergadering gepland in de raadzaal van het gemeentehuis. De raadsleden ontvingen hiervoor deze week een uitnodiging.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Bestuur en beleid

  • De gemeenteraad besliste in de zitting van 20 februari 2020 om het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) intergemeentelijk te ondertekenen in de verregaande vorm van samenwerking (optie 2), waarbij de gevormde groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen bestaat uit Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke.

    Door de intergemeentelijke ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie optie 2 verbindt de groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen zich ertoe om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:

    • De uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op het gezamenlijk grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
    • Haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering;
    • Een emissieberekening (CO2-nulmeting) en een beoordeling van de risico’s van en de kwetsbaarheid voor klimaatverandering uit te voeren als uitgangspunten voor het actieplan;
    • Het duurzaam energie- en klimaatplan (SECAP) binnen de twee jaar na de formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant in te dienen;
    • De nodige middelen in te zetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
    • Het maatschappelijk middenveld op het grondgebied actief te betrekken bij het opstellen van het klimaatactieplan;
    • Minstens elke twee jaar na indiening van het actieplan te rapporteren over de geboekte vooruitgang, met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie.

    De WVI (West-Vlaamse intercommunale) werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid.

    De WVI kon uitstel met een maximum van 18 maanden verkrijgen vanuit het secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.

    Het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

Beheer patrimonium

  • In het college van 02 september 2022 werd een mogelijke fasering van de renovatiewerken aan het Bargepark voorgesteld. Er werd toen beslist om dit masterplan verder te uit te werken en een budgetraming op te maken. De studies werden uitgevoerd in samenwerking met Fluvius enerzijds en MGC anderzijds. 

    Beide studies zijn afgerond. 

    Fluvius heeft een complete raming gemaakt voor het vervangen van de verwarmingsinstallatie, het renoveren van de daken en het vervangen van de enkele beglazing.

    De Studie werd bij Fluvius aangevraagd voor de renovatie van de stookplaats en het nagaan om de totale energiekost te doen dalen.
    Fluvius heeft het geheel in verschillende fases opgesplitst

      • Fase 1 omvat de stookplaats voor heel het gebouw alsook het dak en het schrijnwerk van het politiegebouw. (2023) Totale raming € 703.726,03 (incl. btw).
      • Fase 2 omvat het dak en het schrijnwerk van de "Rode Zaal" (2024) Totale raming € 261.126,00 (incl. btw).
      • Fase 3 omvat het dak en het schrijnwerk van het jeugdlokaal (KLJ) en het lokaal (TC Bloemendale). (2025) Totale raming € 297.706,00 (incl. btw).

    Parallel aan deze studie hebben de MGC en de dienst patrimonium enkele controleprijzen opgevraagd en enkele bijkomende studies gemaakt. 

    • MGC heeft een studie en raming gemaakt voor het vervangen van het dak.
    • De dienst patrimonium heeft een marktconsultatie uitgevoerd voor het vervangen van de enkele beglazing. 

    Beide studies bevestigen de studie en ramingen van Fluvius. Er mag vanuit gegaan worden dat de studie van Fluvius een compleet en correct beeld weergeeft van de te verwachten kosten.

    Voor de eenvoud, begrijpelijkheid en om een compleet beeld van de totale renovatiekost te schetsen is de samenvattende budgettaire tabel van Fluvius het meest relevant.

    Het college stelt voor om het Bargegebouw te renoveren en om de fasering aan te passen. Het totaal bedrag van Fase 1 is te groot.

    • Er wordt voorgesteld (in samenspraak met Fluvius) om fase 1 te reduceren tot het renoveren van de gehele stookplaats ( stookplaats + toevoerleidingen).
      Later moet dan bekeken worden wanneer de andere fases aangepakt worden.
      • Fase 1: Renovatie stookplaats + leidingen --> 2023: ca. € 268.000,00 (incl. btw)

    Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de stookplaats te renoveren in samenwerking met Fluvius en akkoord te gaan om de nodige extra budgetten in te schrijven in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

    Als het dossier in aanmerking komt voor subsidiëring in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) kan de ontvangen subsidie uiteraard in mindering gebracht worden van de meerkost.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • In de gemeenteraad d.d. 17 december 2020 werd het charter 'Masterplan toegankelijke halten' ondertekend. Het gemeentebestuur kreeg begeleiding van Inter voor de screening van de gemeentelijke halten. In het college van 26 november 2021 werd de ambitie van de gemeente bekrachtigd op basis van een eerste inventaris.
    Gemeente Beernem heeft 16 halten in gemeentelijk beheer. Hierbij is het de ambitie dat minstens 50% van de halten tegen 2030 toegankelijk zijn - voor Beernem gaat dat dus over minstens 8 halten. Bovendien is het de bedoeling dat 100% van de hoppinpunten toegankelijk zijn - voor Beernem gaat dat over 4 halten (deze tellen wel mee voor het realiseren van de doelstelling van min. 8 toegankelijke halten), met uitbreiding van de bediening in Oedelem worden dat er 5.
    Om deze ambitie te realiseren werd een actieplan opgemaakt. Dit plan geeft een overzicht van alle halten in gemeentelijk beheer, een samenvatting van de screening, wat er moet gebeuren, prioriteit en timing, te volgen procedure, budget en een stand van zaken.

    Actieplan:

    2 halten werden recent toegankelijk aangelegd (1 halte aan het station bij de herinrichting en 1 halte t.h.v. van het rond punt Scherpestraat in het lopende rioleringsdossier).
    2 halten zullen in 2023 bijkomend toegankelijk aangelegd worden n.a.v. het rioleringsdossier Scherpestraat-Beernemstraat (=de halten aan Zuiddamme).
    In het actieplan wordt verder voorzien dat alle hoppinpunten met halte De Lijn tegen ten laatste 2025 worden aangelegd (= de beide halten in de Sint-Joris aan de Smissestraat en de tegenhalte aan het station). Dit gaat dus over 3 halten. De recent aangelegde halte aan het station is conform de richtlijnen.
    Met de realisatie van deze halten verkrijgen we in elke deelgemeente ook een integraal toegankelijke halte. Deze spreiding zorgt voor een sterk verbeterde toegankelijkheid.
    Na 2025 worden ook de halten ter hoogte van Sint-Joris 't Hof ingepland. Hiermee voldoen we aan de gestelde ambities.
    Uiteraard kan er ondertussen nog werk gemaakt worden van andere halten als er zich opportuniteiten voordoen. Zo weten we dat de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) nood heeft aan een heraanleg. Dit kwam voort uit het verkeersleefbaarheidsonderzoek. Tijdens deze heraanleg (voorlopig nog niet concreet ingepland) kunnen de halten ter hoogte van de M. Sabbestraat toegankelijk ingericht worden.

    Budget:

    Er werden ruwe ramingen opgemaakt voor het toegankelijk maken van halten.
    De herinrichting van een gewone halte wordt geraamd op € 15.000,00 (incl. btw en studiekosten), voor een halte met schuilhuisje op € 18.000,00 (incl. btw en studiekosten), voor een halte met hoppinpunt op € 30.000,00 (incl. btw, excl. studiekosten (studiekosten voor een regionaal hoppinpunt worden geraamd op € 5.000,00, voor een lokaal hoppinpunt op € 3.000,00)). Het is de bedoeling om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande raamcontracten en de bestaande kredieten zoals bij aankoop van signalisatie, aankoop van straatmeubilair en werken door derden aan wegen.
    Voor elke toegankelijk aangelegde halte kan een subsidie bekomen worden van € 5.000,00. Ook voor de aanleg van een hoppinpunt kan een subsidie bekomen worden (50% voor een regionaal hoppinpunt en 100% voor een lokaal hoppinpunt op geselecteerde onderdelen, inclusief studiekosten).
    Om het goed gebruikte krediet 'werken door derden aan wegen' te ontlasten wordt voorgesteld telkens de ontvangen subsidies terug toe te voegen aan dit krediet.

    Het college legt het 'Masterplan toegankelijke halten: Actieplan' met gunstig advies voor aan de gemeenteraad en vraagt om het goed te keuren.

  • Het gemeentebestuur ontving de vraag van een bewoner van het appartementsgebouw Marichal, Elzenbosselke 82/83 om een mindervaliden parkeerplaats aan te leggen op de openbare parkeerplaats in het Elzenbosselke.

    In hoofdzaak legt het gemeentebestuur mindervaliden parkeerplaatsen aan bij openbare bestemmingen (bv. gemeentehuis, bib, ontmoetingsplaatsen, ...). In dit geval gaat het om een appartementsgebouw in een wijk. Volgens de huidige regelgeving moeten appartementsgebouwen voorzien worden van een bepaald aantal parkeerplaatsen waaronder parkeerplaatsen voor mindervaliden. Dit gebouw dateert van voor deze wetgeving waardoor er geen mindervaliden parkeerplaats voorzien is. In het kader van toegankelijkheid kan wel het principe aangehouden worden dat bij gegroepeerde parkeerplaatsen op openbaar domein ook een mindervaliden parkeerplaats wordt voorzien wanneer er nood aan is.

    De parking uiterst links kan hiervoor ingericht worden. De parkeerplaats dient hiervoor wel verruimd te worden (1 m breder en 1 m langer). Zie locatieaanduiding op plan in bijlage. Dit is mogelijk doordat deze paalt aan een groenzone.

    De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14.1 van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aanvulling in het gecoördineerd gemeentelijke aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

  • In de gemeenteraad d.d. 28 april 2022 werd reeds beslist om van de Stationsstraat tussen gewestweg N370 en het kanaal een fietsstraat te maken. Deze fietsstraat sluit aan de ene zijde aan op de fietspaden langs de gewestweg en langs de andere zijde op de fietssnelweg langs het kanaal en op de fietsbrug richting centrum. Voorbij de fietsbrug kan men het fietspad volgen richting Bloemendalestraat. De Bloemendalestraat wordt veelvuldig gebruikt door fietsers en is een beter alternatief dan de fietspaden langs de Parkstraat. Daarom wordt voorgesteld om ook van de Bloemendalestraat een fietsstraat te maken van het kanaal tot aan het rond punt waar deze straat in alle richtingen aansluit op fietspaden. Ze maakt ook de verbinding met de reeds bestaande fietsstraat in de Rollebaanstraat en zal via de nog aan te leggen/te vernieuwen fietssuggestiestroken in de Hoornstraat ook verbinding maken met de fietspaden langs de Hoornstraat. Zo wordt een aaneengesloten verfijnd veilig netwerk voor fietsers gefaciliteerd.

    In huidige situatie geldt in de Bloemendalestraat een voorrang van rechts, deze geldt uiteraard ook voor de fietser. Hier wordt voorgesteld om van de Bloemendalestraat een voorrangsweg te maken ten voordele van een vlotte en veilige doorstroming van de fietser. 

    Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

    Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 6 'Voorrangsregeling' en artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

    Aan de gemeenteraad wordt met gunstig advies van het college voorgesteld om de aanvulling in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer goed te keuren.

Omgeving

  • De notarissen en vastgoedmakelaars vragen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aan. Het is belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

    De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Hiervoor wordt samen gewerkt met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.

    Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. De gemeente kan via het VIP de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.

    Voor het bezorgen van de vastgoedinformatie heeft de gemeenteraad op 17 december 2013 een retributiereglement goedgekeurd. Volgens dit reglement wordt een retributie van € 50,00 aangerekend per aanvraag door notarissen, vastgoedmakelaars en andere, naar aanleiding van de overdracht van een onroerend goed. Als volledig dossier wordt begrepen alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, aan elkaar grenzend en in handen van dezelfde eigenaar.

    Aangezien het aanleveren van de informatie en het aanrekenen van een retributie via dit platform zal gebeuren, dient de bepaling rond retributie voor alle gemeenten gelijkgeschakeld te worden. Het retributiereglement van 17 december 2013 wordt integraal vervangen. Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd op € 50,00 per aanvraag. Een aanvrager dient eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

    • De percelen aangrenzend zijn
    • De percelen binnen eenzelfde gemeentelijke grens liggen
    • Er maximaal op één perceel één of meer gebouweenheden geregistreerd zijn.

    De aansluiting tot het VIP voor Beernem is voorzien op 20 februari 2023.

    De aansluiting tot het VIP en de wijziging van het retributiereglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Jeugd

  • Werkingsverslag JONG DOBS 2022

    JONG DOBS is de intergemeentelijke samenwerking tussen Beernem, Damme en Oostkamp. Deze intergemeentelijke verenging bestaat uit de tienerwerking T-rit en een inclusieve werking Dobbertje Dobs.

    Het werkingsverslag 2022 werd reeds unaniem goedgekeurd door het beheerscomité. Vervolgens moet het dossier door de gemeenteraden van Beernem, Damme en Oostkamp worden goedgekeurd.

    Het werkingsverslag 2022 wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Feestelijkheden en plechtigheden

  • Op zondag 02 april 2023 passeert de Ronde van Vlaanderen in onze gemeente. In 2023 is Beernem Dorp van de Ronde waardoor het parcours een mooie lus maakt in Beernem. Deze wielerwedstrijd brengt traditioneel veel volk op de been. Bovendien worden er ook tal van commerciële activiteiten langsheen het parcours georganiseerd. Om alles in goede banen te kunnen leiden die dag is het wenselijk om een tijdelijke politieverordening goed te keuren om de openbare orde en veiligheid beter te kunnen beheersen.

Erfgoed en monumentenzorg

  • De vaststelling van de inventaris bouwkundig erfgoed in de provincie West-Vlaanderen is voorzien in 2023-2024. Het agentschap Onroerend Erfgoed organiseert het openbaar onderzoek van 01 april 2023 tot en met 30 mei 2023. 

    Het gewijzigde Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 geeft erkende onroerenderfgoedgemeenten vanaf 01 januari 2023 de mogelijkheid hun inventaris bouwkundig erfgoed zelf geheel of gedeeltelijk vast te stellen (Art. 4.1.1). Vlaanderen is op dat ogenblik niet meer bevoegd om in deze gemeenten de inventaris van bouwkundig erfgoed te gaan vaststellen. Het wijzigingsdecreet voorziet hierin wel een overgangsbepaling (artikel 59) die toelaat dat de Vlaamse overheid de inventaris van het bouwkundig erfgoed nog een laatste maal vaststelt zodat er een gelijke juridische vertrekbasis is voor alle Vlaamse gemeenten.

    Een onroerenderfgoedgemeente kan ervoor kiezen om de inventaris bouwkundig erfgoed op haar grondgebied mee te laten opnemen in de Vlaamse vaststellingsprocedure die start op 01 april 2023. Hiervoor geeft ze in een gemeenteraadsbesluit haar akkoord voor de vaststelling door de Vlaamse Regering van de inventaris bouwkundig erfgoed in haar gemeente ten laatste op 14 februari 2023. Als het agentschap geen akkoord heeft ontvangen zal het de onroerende goederen zoals opgenomen in de inventaris van de betreffende onroerenderfgoedgemeente niet mee opnemen in de vaststellingsprocedure die start op 01 april 2023. Het vaststellingsbesluit van 2014 blijft dan geldig voor de inventaris bouwkundig erfgoed van die gemeente.

    Aangezien er sinds de laatste vaststellingsronde van 2014 al heel wat gewijzigd is aan de inventaris bouwkundig erfgoed is het opportuun om deel te nemen aan de nieuwe vaststellingsprocedure. Bovendien zorgt deelname aan deze vaststellingsprocedure voor een gelijke juridische vertrekbasis in alle Vlaamse gemeenten, aangezien de procedure al in alle andere provincies is afgerond en ook zeker al in alle gemeenten van West-Vlaanderen die geen onroerend erfgoedgemeente zijn, zal worden uitgevoerd.

Burgerlijke stand en bevolking

  • De gemeenteraad keurde in de zitting van 16 september 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Citroenstraat 14, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
    Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.

    In de zitting van 20 oktober 2022 keurde de gemeenteraad de nieuwe straatnaam Boldersstraat principieel goed. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze straatnaam definitief toe te kennen.

  • Identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, reispassen en rijbewijzen worden aangevraagd bij de gemeente, maar niet door de gemeente zelf aangemaakt. 
    De aanmaakkosten worden gefactureerd aan de gemeenten. De gemeenten kunnen deze kost, verhoogd met een retributie, vervolgens doorrekenen aan de burger.

    De laatste gemeenteraadsbeslissing over de tarieven op de afgifte van administratieve stukken dateert van 23 januari 2014.
    Naar aanleiding van de jaarlijkse indexering en de nieuwe kaarten die er zijn bijgekomen voor vreemde onderdanen van derde landen, wordt het retributiereglement geactualiseerd.

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Els Vyncke (uitgestelde vraag van de GR van 15 december 2022)

    Subsidie “De Komkommer
    De gemeente Beernem kreeg € 100.000,00 subsidie voor het opstarten van de mobiele kruidenier - De Komkommer. Looptijd van dit project is van 1 maart 2022 tot 29 februari 2024.

    • Hoe ver staat het met dit project?
    • Welke bedrag is hiervoor al uitgegeven en waarvoor?
    • Wat zijn de volgende stappen?

    Raadslid Rolle De Bruyne

    Verblindende fietsers
    Het is wellicht herkenbaar : er komt een elektrische fiets of speedpedelec aangevlogen
    en je bent helemaal verblind door zijn felle koplamp. Ook als automobilist kan je er
    last van hebben. Waarom staat het licht niet op de weg gericht, vraag je je af,
    het is toch de bedoeling dat ze zien waar ze rijden? Gezien zijn ze toch al.
    Kunnen we dat niet eens aankaarten in open blad ? En allicht bij de politie ook, die
    controle doet op de verlichting van fietsen ?

    Raadslid Roos Lambrecht

    Overleg met Brugge i.v.m. fietspad Astridlaan
    Dagelijks rijden heel wat fietsers uit onze gemeente richting Brugge (en terug) via het fietspad langs de Astridlaan. Dit fietspad is veel te smal en op sommige plaatsen is er dan ook een veel te smalle parkeerstrook, waardoor het voor de jongeren op weg naar school en volwassenen op weg naar hun werk (en terug) erg gevaarlijk is. Dit is een probleem waar al lang over geklaagd wordt, maar waar Beernemnaars dagelijks mee geconfronteerd worden. Is er een overleg mogelijk met Brugge, zodat hier eindelijk eens werk van gemaakt kan worden?

    Raadslid Piet De Rycke

    Hemelwaterplan

    In het weekend van 14 januari (2020) kregen we in West-Vlaanderen heel wat regen te verwerken. Op enkele plaatsen in Beernem kwamen (gelukkig zonder veel erg) enkele straten blank. Zuiddammestraat, Rietstraat, Vossepad, Wittemoerstraat, …

    3 jaar geleden stelde ik in de gemeenteraad de vraag of er een hemelwaterplan zal opgemaakt worden voor ons grondgebied.

    Wat is de stand van zaken daaromtrent?

    Welke prioritaire acties worden daar in opgenomen om bovenstaande problematiek op te verbeteren?

    Trage verbinding t.h.v. Di Coylde

    Fervente fietsers en wandelaars kennen ongetwijfeld de trage weg om van het kanaal via de Hugo Verrieststraat  en achterkant Industriepark-Noord en zo langs Di Coylde naar het station te gaan (via tunneltje en Pensejoagersstroate). De verbinding is ook opgenomen in het fietsknooppuntennetwerk.

    Onlangs werd het stukje grond verkocht schuin tegenover de Bokke. Via de oversteek aan de Sint-Jorisstraat loopt door dit bosje (zie 1) een kort stukje grindpad die verbinding maakt.
    Kan deze verbinding behouden blijven onder de nieuwe eigenaars?

    De gemeente heeft ook een overeenkomst om de (private) weg langs Di Coylde naar de tunnel te onderhouden. Het tarmac-baantje werd gebruikt als toegangsweg voor de werken aan het spoor en is in zeer slechte staat door het zware werfverkeer. Wanneer wordt dit aangepakt?

    Raadslid Branco François

    Themaweek artificiële intelligentie

    Na DALL-E Mini is OpenAI eind 2022 ook met ChatGPT op de proppen gekomen. Beide open source AI tools steunen op het GPT-3 model (Generative Pre-trained Transformer), een deep-learning model dat het menselijk brein probeert na te bootsen. Maar zal Artificiele Intelligentie het menselijk brein ook kunnen vervangen? Momenteel is dit nog een ver van ons bed show, maar de verandering die dergelijke open-source tools brengen zijn niet te min en brengt ook enkele uitdagingen voor onze inwoners.

    Daarom doe ik de suggestie om een themaweek rond Artificiële Intelligentie in te richten in onze bibliotheek. Een week waarin zowel kinderen, jongeren en volwassenen kunnen leren wat deze tools wel en niet kunnen, maar ook hoe ze wel en niet te gebruiken. Een samenwerking met onze scholen lijkt me ideaal, maar we kunnen de Beernemse bedrijven betrekken. Deze verandering heeft dan ook een impact op iedereen.

    Raadslid Barbara Vandenbrande

    Parkeerproblematiek  Sint-Amanduslaan - K. Cardijnlaan

    Sinds de bouw van het appartementsgebouw ‘De Berepoort’ komt er parkeerdruk in de straten rondom het gebouw. Vooral in de Sint-Amanduslaan is de situatie problematisch. Auto’s parkeren zich op straat, er is geen dubbele doorgang meer mogelijk en door de lange aansluitende rij geparkeerde wagens moeten wagens soms achteruit rijden indien een tegenligger eraan komt. Kan dit eens bekeken worden ?

    Raadslid Els Vyncke

    Plantjesverkoop Kom Op Tegen Kanker

    Onlangs kregen alle vrijwilligers die zich jaarlijks inzetten voor de azalea-plantjesverkoop voor Kom Op Tegen Kanker een brief vanuit de gemeente dat de gemeente niet meer zal instaan voor de organisatie van de plantjesactie 2023. In de brief wordt meermaals aangehaald hoe “Warm” onze gemeente wel is. De vrijwilligers worden, terecht overigens, bedankt voor de geleverde prestaties van de voorbije jaren en aangemaand een werkgroep of comité op te richten om deze actie verder te zetten. Wij vinden het jammer dat de groep vrijwilligers, waarvan heel wat leden en mandatarissen van ALLE partijen, niet betrokken zijn geweest bij deze beslissing. Hier zou burgerparticipatie erg nuttig geweest zijn. Vandaar mijn vragen. Waarom heeft de gemeente beslist om deze actie niet meer zelf te coördineren. Wat bedoelt de gemeente met de zin, en ik citeer “We willen wel vanuit het bestuur een poging doen om de organisatie van dit initiatief over te dragen aan een werkgroep/comité.” Hoe ziet men deze “poging”?

    Waarom werden de vrijwilligers niet geraadpleegd of samen geroepen om vóór deze beslissing eens samen te zitten en samen te zoeken naar oplossingen?

    Raadslid Lode Vanneste

    Sijselestraat - Aanpak onverharde zones

    In 2022 voerde Aquafin rioleringswerken uit in de Sijselestraat in het gedeelte tussen de Danegemstraat en de Praatstraat. De rioleringsbuizen werden deels onder de rijbaan en deels onder de zone naast de rijbaan (aan de kant van huizen) geplaatst.  Naast de rijbaan aan de kant van de huizen bevonden zich voor de werken kasseisstenen. Die kasseistenen zijn nu vervangen door (het verlengde van bestaande) opritten, parkeerplaatsen (in grasdallen) en gewone grasstroken.

    Met het blote oog is er amper een verschil te merken tussen de verharde en onverharde (gras)stroken. Bovendien liggen verschillende onverharde grasstroken door de hevige regenval van de voorbije weken er bijzonder modderig bij. Het zorgde er voor dat een aantal voertuigen zich recent (al dan niet volledig) vastreden in de onverharde stroken naast de rijweg.

    Hierover de volgende vragen:

    1. Is het gemeentebestuur zich bewust van deze problematiek? Is hierover al overleg geweest met Aquafin?
    2. Welke oplossingen op korte en lange termijn voorziet het gemeentebestuur? Komen er permanente paaltjes (met reflectoren) om te verhinderen dat chauffeurs nog op de onverharde stroken rijden? Komen er overal grasdalen op de gedeeltes die geen deel uitmaken van de oprit van een van de bewoners?

Besloten

Intercommunales en maatschappijen

  • N.a.v. het ontslag van mevr. Marjan Lootens uit de gemeenteraad werd raadslid Anja Coens in de zitting van de gemeenteraad van 15 december 2022 als plaatsvervanger aangesteld in de algemene vergadering van TMVW ov.

    Per mail van 19 december 2022 liet de divisiemanager statutair beheer en deelnemers TMVW weten dat er een onverenigbaarheid is, meerbepaald dat mevr. Coens lid is van het adviescomité Secundaire Diensten en dat artikel 447 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 38 van de statuten van TMVW bepalen dat een mandaat als bestuurder en lid van een adviescomité niet verenigbaar is met vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

    Bijgevolg kan raadslid Anja Coens niet opgenomen worden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering voor de gemeente Beernem.

    Het college stelde in zitting van 13 januari 2023 voor om raadslid Arthur De Brabander als plaatsvervanger in de algemene vergadering van TMVW ov aan te duiden.

    ***N-VA kan eveneens kandidaten voordragen. Voor het opmaken van het stembiljet is het praktisch dat de namen van de kandidaten aan de algemeen directeur doorgegeven worden, ten laatste op woensdag 25 januari 2023 overeenkomstig artikel 4 §3 van huishoudelijk reglement.

  • De Woonwinkel : vertegenwoordiging

    Met een e-mailbericht van 22 december 2022 diende mevr. Vicky Verstringe haar ontslag in als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    Mevr. Verstringe is in het beheerscomité van de woonwinkel aangesteld als vertegenwoordiger van de meerderheid.

    Concreet mogen er per lokaal bestuur twee vertegenwoordigers afgevaardigd te worden. Uit het beheerscomité wordt er eveneens een stuurgroep samengesteld. De leden van deze stuurgroep dienen minstens lid te zijn van het college van burgemeester en schepenen.
    Daarnaast dient er ook een bestuurder uit de oppositie afgevaardigd te worden. De drie gemeenten die niet de voorzitter of de ondervoorzitter aanleveren hebben nl. een extra vertegenwoordiger vanuit de oppositie. De functie van voorzitter en ondervoorzitter wisselt om de drie jaar.

    Het voorstel vanuit De Woonwinkel is dat ieder lokaal bestuur 2 vertegenwoordigers aanduidt uit de meerderheid (waarvan minstens één zetelt in het college van burgemeester en schepenen) en een vertegenwoordiger vanuit de oppositie aanstelt. Deze vertegenwoordiger zal gedurende de legislatuur zetelen, maar de exacte periode zal bepaald worden naar aanleiding van de aanstelling van een voorzitter en ondervoorzitter binnen De Woonwinkel.

    Dhr. Jan Vanassche werd in de zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger vanuit het college.

    De oppositie mocht ook een vertegenwoordiger aanduiden, maar heeft er destijds voor gekozen om geen vertegenwoordiger voor te dragen.

    Er dient door het ontslag van mevr. Vicky Verstringe een nieuwe vertegenwoordiger van de meerderheid aangesteld te worden.  De vertegenwoordiger mag terug een lid van het bijzonder comité zijn.

    Het college stelt voor om mevr. Anja Coens als vertegenwoordiger vanuit de meerderheid aan te duiden in het beheerscomité van de woonwinkel en legt dit ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor.

  • Met een e-mailbericht van 22 december 2022 diende mevr. Vicky Verstringe haar ontslag in als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    Mevr. Vicky Verstringe is aangesteld als plaatsvervanger in het beheerscomité van Wijk-up en schepen Vicky Reynaert is aangeduid als vertegenwoordiger ter zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2019.

    Naar aanleiding van het ontslag van mevr. Verstringe dient een nieuwe plaatsvervanger te worden aangesteld. 

    Overeenkomstig artikel 7 van de statuten wordt een beheerscomité samengesteld uit de daartoe door de gemeenteraad aangestelde leden van het college van burgemeester en schepenen, die elke deelnemende gemeente op zich vertegenwoordigen. De deelnemende gemeenten hebben recht op een vertegenwoordiger. Voor iedere vertegenwoordiger kan een plaatsvervanger uit de desbetreffende gemeente aangeduid worden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dhr. Jan Vanassche als plaatsvervanger aan te duiden in het beheerscomité van Wijk-Up.

    ***N-VA kan eveneens kandidaten voordragen.  Voor het opmaken van het stembiljet is het praktisch dat de namen van de kandidaten aan de algemeen directeur doorgegeven worden, ten laatste woensdag 25 januari overeenkomstig artikel 4 van het huishoudelijk reglement.