De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
- Schepen Vicky Reynaert komt iets later - raadslid Arthur Mortier moet de zitting vroegtijdig verlaten straks;
- Een exemplaar van het 'Masterplan DNA van het Dorp' wordt meegegeven aan elk raadslid;
- Op 16 februari 2023 is er om 19.30 u een commissievergadering gepland in de raadzaal van het gemeentehuis. De raadsleden ontvingen hiervoor deze week een uitnodiging.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 15 december 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 15 december 2022.
Er is een tussenkomst van raadslid Jef Vansteenhuyse die vraagt om een antwoord te krijgen op zijn tussenkomst/vraag over TMVW gesteld in de zitting van december 2022. Hij kreeg een antwoord van de schepen van financiën maar niet op de in december geformuleerde vraag. Er wordt gevraagd om hem alsnog een antwoord te bezorgen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 15 december 2022 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad besliste in de zitting van 20 februari 2020 om het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) intergemeentelijk te ondertekenen in de verregaande vorm van samenwerking (optie 2), waarbij de gevormde groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen bestaat uit Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke.
Door de intergemeentelijke ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie optie 2 verbindt de groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen zich ertoe om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:
De WVI (West-Vlaamse intercommunale) werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid.
De WVI kon uitstel met een maximum van 18 maanden verkrijgen vanuit het secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Het feit dat het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw heeft bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden;
Het feit dat volgens de bevindingen van het IPCC mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen zijn ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;
Het feit dat de gemeenteraad in zitting van 20 februari 2020 besliste het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) intergemeentelijk te ondertekenen in de verregaande vorm van samenwerking (optie 2), waarbij de gevormde groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen bestaat uit Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke;
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021, ondertekend in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021;
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;
Het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikel 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche.
duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepenen Jan Vanassche en Claudio Saelens.
De N-VA fractie wenst volgende verklaring toe te voegen aan hun stemgedrag:
“In het Burgemeestersconvenant lezen we vooral wat men wil doen maar niet of te weinig wat men doet of concreet zal doen. Heel veel nadruk op communicatie en sensibilisering. Veel maatregelen zeggen wat de burger, ondernemer, landbouwer moet doen en hoe hij dat moet doen, maar veel minder is duidelijk wat het bestuur zelf gaat doen. Voor veel doelstellingen en acties ontbreekt het aan duidelijkheid, aan een timing en vooral aan centen. Het lijkt er ook op dat we veel kostbare jaren verloren hebben met studiewerk terwijl men beter het vorige Burgemeestersconvenant had uitgevoerd. We moeten vaststellen dat de feiten de aankondigingen niet volgen. Kortom, toch een teleurstelling. Het document bevestigt de vaststelling uit de bestuurskrachtmeting dat klimaatbeleid geenszins een prioriteit is van het Beernems gemeentebestuur. De ambitie is beperkt. En al zeker geen sprake van een omslag in het beleid. We vragen ook naar een lijst met concrete acties en maatregelen die voor 2024 worden uitgevoerd en opgestart.”
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Lokaal Klimaatbeleid Noord-West-Vlaanderen goed.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft de WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
In het college van 02 september 2022 werd een mogelijke fasering van de renovatiewerken aan het Bargepark voorgesteld. Er werd toen beslist om dit masterplan verder te uit te werken en een budgetraming op te maken. De studies werden uitgevoerd in samenwerking met Fluvius enerzijds en MGC anderzijds.
Beide studies zijn afgerond.
Fluvius heeft een complete raming gemaakt voor het vervangen van de verwarmingsinstallatie, het renoveren van de daken en het vervangen van de enkele beglazing.
De Studie werd bij Fluvius aangevraagd voor de renovatie van de stookplaats en het nagaan om de totale energiekost te doen dalen.
Fluvius heeft het geheel in verschillende fases opgesplitst.
Parallel aan deze studie hebben de MGC en de dienst patrimonium enkele controleprijzen opgevraagd en enkele bijkomende studies gemaakt.
Beide studies bevestigen de studie en ramingen van Fluvius. Er mag vanuit gegaan worden dat de studie van Fluvius een compleet en correct beeld weergeeft van de te verwachten kosten.
Voor de eenvoud, begrijpelijkheid en om een compleet beeld van de totale renovatiekost te schetsen is de samenvattende budgettaire tabel van Fluvius het meest relevant.
Het college stelt voor om het Bargegebouw te renoveren en om de fasering aan te passen. Het totaal bedrag van Fase 1 is te groot.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de stookplaats te renoveren in samenwerking met Fluvius en akkoord te gaan om de nodige extra budgetten in te schrijven in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Als het dossier in aanmerking komt voor subsidiëring in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) kan de ontvangen subsidie uiteraard in mindering gebracht worden van de meerkost.
De overeenkomst geldt in uitvoering van een kaderovereenkomst gesloten tussen de gemeente Beernem en Fluvius op 20 februari 2020 en dient derhalve beschouwd als een zogenaamde specifieke overeenkomst. Deze overeenkomst maakt integraal deel uit van de kaderovereenkomst en is derhalve onderworpen aan de bepalingen van deze kaderovereenkomst.
Fluvius zal de noodzakelijke overheidsopdrachten uitschrijven, gunnen en toewijzen aan (een) kandida(a)t(en), zie opdrachtnemer(s), en toezien op de realisatie van het definitief ontwerp door de opdrachtnemer(s), dit alles binnen de grenzen van de beschreven modaliteiten in de kaderovereenkomst.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor beheer patrimonium.
Dienst |
Technische dienst |
Omschrijving |
aanpassen gebouw Bargepark |
Raming (incl. btw) |
Fase 1: € 268.000,00 |
Budgetcode |
0119-00/2210007 |
Beschikbaar krediet |
€ 84.855,84 |
Bij een volgende meerjarenplanning zal het nodige krediet voorzien moeten worden.
Advies financieel directeur:
LET op: onvoldoende budget beschikbaar.
Indien gewenst zullen bij de eerstvolgende aanpassing MJP het krediet verbouwing gemeentehuis politie (€ 30.800,00 op 0119-00/2210007) overgeboekt moeten worden naar het budget aanpassen gebouw Bargepark.
Bovendien zal vermoedelijk extra minimaal € 153.000,00 krediet voorzien worden om dit te kunnen uitvoeren.
Als het dossier in aanmerking komt voor subsidiëring in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) kan de ontvangen subsidie uiteraard in mindering gebracht worden van de meerkosten.
Visum financieel directeur : Akkoord met ondertekening overeenkomst met Fluvius vermits gemeenteraad zich engageert om de nodige budgetten in te schrijven in een eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan (artikel 3). Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2023/002.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepenen Ruben Strobbe, Patricia Waerniers en Jan Vanassche.
De N-VA fractie wenst volgende verklaring toe te voegen aan hun stemgedrag:
‘Vier jaar na de opmaak van het MJP is er nu eindelijk een raming van de kosten voor het vervangen van de verwarmingsinstallatie, het renoveren van de daken en het vervangen van de enkele beglazing. Voor alle werken is in totaal ruim 1,25 miljoen euro nodig. Als we het advies van de financieel beheerder lezen, dan is er vandaag 85.000 euro beschikbaar. Gevolg : de voorgestelde fasering kan niet aangehouden worden, meer nog, de eerste fase moet op haar beurt ook nog eens gefaseerd en gereduceerd worden tot de vernieuwing van de stookplaats van het gebouw. Dat het bestuur na vier jaar moeten vaststellen dat er geen centen zijn, bevestigt opnieuw een vaststelling uit de bestuurskrachtmeting, namelijk dat er een gebrek is aan een langetermijnplanning rond infrastructuur zowel naar investeringen, onderhoud als financieel. De vernieuwing van de stookketel is nodig en steunen we uiteraard, maar we betreuren hoe dit dossier is blijven liggen, en nu de mist ingaat. We vragen om die langetermijnstrategie rond infrastructuur nu eindelijk uit te werken, met bijzondere aandacht voor het Bargegebouw, en ook duidelijkheid te verschaffen aan de gebruikers over de concrete stappen dit zullen genomen worden.’
Artikel 1: Er wordt beslist over te gaan tot de renovatie van de stookplaats van het gebouw Bargepark (ketels en leidingen) in samenwerking met Fluvius ten bedrage van vermoedelijk € 267.427,00 (incl. btw en projectkost).
Artikel 2: Er wordt beslist om het voorgelegde projectcontract goed te keuren en Fluvius System Operator cvba aan te stellen als opdrachtgever in naam en voor rekening van de netbeheerder.
Artikel 3: Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de nodige extra middelen voorzien worden om deze werken te financieren.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
In de gemeenteraad d.d. 17 december 2020 werd het charter 'Masterplan toegankelijke halten' ondertekend. Het gemeentebestuur kreeg begeleiding van Inter voor de screening van de gemeentelijke halten. In het college van 26 november 2021 werd de ambitie van de gemeente bekrachtigd op basis van een eerste inventaris.
Gemeente Beernem heeft 16 halten in gemeentelijk beheer. Hierbij is het de ambitie dat minstens 50% van de halten tegen 2030 toegankelijk zijn - voor Beernem gaat dat dus over minstens 8 halten. Bovendien is het de bedoeling dat 100% van de hoppinpunten toegankelijk zijn - voor Beernem gaat dat over 4 halten (deze tellen wel mee voor het realiseren van de doelstelling van min. 8 toegankelijke halten), met uitbreiding van de bediening in Oedelem worden dat er 5.
Om deze ambitie te realiseren werd een actieplan opgemaakt. Dit plan geeft een overzicht van alle halten in gemeentelijk beheer, een samenvatting van de screening, wat er moet gebeuren, prioriteit en timing, te volgen procedure, budget en een stand van zaken.
Actieplan:
2 halten werden recent toegankelijk aangelegd (1 halte aan het station bij de herinrichting en 1 halte t.h.v. van het rond punt Scherpestraat in het lopende rioleringsdossier).
2 halten zullen in 2023 bijkomend toegankelijk aangelegd worden n.a.v. het rioleringsdossier Scherpestraat-Beernemstraat (=de halten aan Zuiddamme).
In het actieplan wordt verder voorzien dat alle hoppinpunten met halte De Lijn tegen ten laatste 2025 worden aangelegd (= de beide halten in de Sint-Joris aan de Smissestraat en de tegenhalte aan het station). Dit gaat dus over 3 halten. De recent aangelegde halte aan het station is conform de richtlijnen.
Met de realisatie van deze halten verkrijgen we in elke deelgemeente ook een integraal toegankelijke halte. Deze spreiding zorgt voor een sterk verbeterde toegankelijkheid.
Na 2025 worden ook de halten ter hoogte van Sint-Joris 't Hof ingepland. Hiermee voldoen we aan de gestelde ambities.
Uiteraard kan er ondertussen nog werk gemaakt worden van andere halten als er zich opportuniteiten voordoen. Zo weten we dat de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg) nood heeft aan een heraanleg. Dit kwam voort uit het verkeersleefbaarheidsonderzoek. Tijdens deze heraanleg (voorlopig nog niet concreet ingepland) kunnen de halten ter hoogte van de M. Sabbestraat toegankelijk ingericht worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Budget:
Er werden ruwe ramingen opgemaakt voor het toegankelijk maken van halten.
De herinrichting van een gewone halte wordt geraamd op € 15.000,00 (incl. btw en studiekosten), voor een halte met schuilhuisje op € 18.000,00 (incl. btw en studiekosten), voor een halte met hoppinpunt op € 30.000,00 (incl. btw, excl. studiekosten (studiekosten voor een regionaal hoppinpunt worden geraamd op € 5.000,00, voor een lokaal hoppinpunt op € 3.000,00)). Het is de bedoeling om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande raamcontracten en de bestaande kredieten zoals bij aankoop van signalisatie, aankoop van straatmeubilair en werken door derden aan wegen.
Voor elke toegankelijk aangelegde halte kan een subsidie bekomen worden van € 5.000,00. Ook voor de aanleg van een hoppinpunt kan een subsidie bekomen worden (50% voor een regionaal hoppinpunt en 100% voor een lokaal hoppinpunt op geselecteerde onderdelen, inclusief studiekosten).
Om het goed gebruikte krediet 'werken door derden aan wegen' te ontlasten wordt voorgesteld telkens de ontvangen subsidies terug toe te voegen aan dit krediet.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het actieplan 'toegankelijke halten' goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeentebestuur ontving de vraag van een bewoner van het appartementsgebouw Marichal, Elzenbosselke 82/83 om een mindervaliden parkeerplaats aan te leggen op de openbare parkeerplaats in het Elzenbosselke.
In hoofdzaak legt het gemeentebestuur mindervaliden parkeerplaatsen aan bij openbare bestemmingen (bv. gemeentehuis, bib, ontmoetingsplaatsen, ...). In dit geval gaat het om een appartementsgebouw in een wijk. Volgens de huidige regelgeving moeten appartementsgebouwen voorzien worden van een bepaald aantal parkeerplaatsen waaronder parkeerplaatsen voor mindervaliden. Dit gebouw dateert van voor deze wetgeving waardoor er geen mindervaliden parkeerplaats voorzien is. In het kader van toegankelijkheid kan wel het principe aangehouden worden dat bij gegroepeerde parkeerplaatsen op openbaar domein ook een mindervaliden parkeerplaats wordt voorzien wanneer er nood aan is.
De parking uiterst links kan hiervoor ingericht worden. De parkeerplaats dient hiervoor wel verruimd te worden (1 m breder en 1 m langer). Zie locatieaanduiding op plan in bijlage. Dit is mogelijk doordat deze paalt aan een groenzone.
De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14.1 van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Situeringsplan
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14.1 Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden aan voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap' aangevuld als volgt:
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
In de gemeenteraad d.d. 28 april 2022 werd reeds beslist om van de Stationsstraat tussen gewestweg N370 en het kanaal een fietsstraat te maken. Deze fietsstraat sluit aan de ene zijde aan op de fietspaden langs de gewestweg en langs de andere zijde op de fietssnelweg langs het kanaal en op de fietsbrug richting centrum. Voorbij de fietsbrug kan men het fietspad volgen richting Bloemendalestraat. De Bloemendalestraat wordt veelvuldig gebruikt door fietsers en is een beter alternatief dan de fietspaden langs de Parkstraat. Daarom wordt voorgesteld om ook van de Bloemendalestraat een fietsstraat te maken van het kanaal tot aan het rond punt waar deze straat in alle richtingen aansluit op fietspaden. Ze maakt ook de verbinding met de reeds bestaande fietsstraat in de Rollebaanstraat en zal via de nog aan te leggen/te vernieuwen fietssuggestiestroken in de Hoornstraat ook verbinding maken met de fietspaden langs de Hoornstraat. Zo wordt een aaneengesloten verfijnd veilig netwerk voor fietsers gefaciliteerd.
In huidige situatie geldt in de Bloemendalestraat een voorrang van rechts, deze geldt uiteraard ook voor de fietser. Hier wordt voorgesteld om van de Bloemendalestraat een voorrangsweg te maken ten voordele van een vlotte en veilige doorstroming van de fietser.
Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.
Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 6 'Voorrangsregeling' en artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste, Anja Coens en Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 6.1) Aan volgende wegen wordt voorrang toegekend" de volgende locatie toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door het verkeersbord B15 op de hoofdweg en B1 op al de er op uitkomende wegen.
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locatie toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord F111.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
De notarissen en vastgoedmakelaars vragen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aan. Het is belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Hiervoor wordt samen gewerkt met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het vastgoedinformatieplatform (VIP) is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. De gemeente kan via het VIP de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Voor het bezorgen van de vastgoedinformatie heeft de gemeenteraad op 17 december 2013 een retributiereglement goedgekeurd. Volgens dit reglement wordt een retributie van € 50,00 aangerekend per aanvraag door notarissen, vastgoedmakelaars en andere, naar aanleiding van de overdracht van een onroerend goed. Als volledig dossier wordt begrepen alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, aan elkaar grenzend en in handen van dezelfde eigenaar.
Aangezien het aanleveren van de informatie en het aanrekenen van een retributie via dit platform zal gebeuren, dient de bepaling rond retributie voor alle gemeenten gelijkgeschakeld te worden. Het retributiereglement van 17 december 2013 wordt integraal vervangen. Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd op € 50,00 per aanvraag. Een aanvrager dient eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aansluiting tot het VIP voor Beernem is voorzien op 20 februari 2023.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor ruimtelijke ordening.
Verwerkingsovereenkomst
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2: Opheffing retributiereglement
De gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2013 inzake de vaststelling retributie op de afgifte van vastgoedinformatie wordt opgeheven op 19 februari 2023.
Artikel 3: Algemeen
De gemeente Beernem verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen, doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier en stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 20 februari 2023 wordt ten voordele van gemeente Beernem een retributie geheven op aanvragen, gedaan zowel via het Vastgoedinformatieplatform als analoog, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 4: Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 5: Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
€ 50,00 |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 6: Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 7: Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Beernem voor de doeleinden omschreven in artikel 3 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 3 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 3 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Beernem bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 3, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Beernem verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Beernem bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Beernem doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 3. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Beernem, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage 1.
Artikel 8: Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Beernem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform, alsook analoge aanvraagdossiers.
Artikel 10: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, overeenkomstig artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
JONG DOBS is de intergemeentelijke samenwerking tussen Beernem, Damme en Oostkamp. Deze intergemeentelijke verenging bestaat uit de tienerwerking T-rit en een inclusieve werking Dobbertje Dobs.
Het werkingsverslag 2022 werd reeds unaniem goedgekeurd door het beheerscomité. Vervolgens moet het dossier door de gemeenteraden van Beernem, Damme en Oostkamp worden goedgekeurd.
Het werkingsverslag 2022 wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JONG DOBS is de intergemeentelijke samenwerking tussen Beernem, Damme en Oostkamp. De intergemeentelijke verenging bestaat uit de tienerwerking T-rit en een inclusieve werking Dobbertje Dobs.
Decreet over het Lokaal Bestuur
De oprichtingsovereenkomst en het huishoudelijk reglement van de intergemeentelijke vereniging JONG DOBS, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beernem op 17 maart 2003, de gemeenteraad van Damme op 24 april 2003 en de gemeenteraad van Oostkamp op 20 maart 2003.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor jeugd.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Anja Coens en Branco François beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Het werkingsverslag JONG DOBS wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad
Op zondag 02 april 2023 passeert de Ronde van Vlaanderen in onze gemeente. In 2023 is Beernem Dorp van de Ronde waardoor het parcours een mooie lus maakt in Beernem. Deze wielerwedstrijd brengt traditioneel veel volk op de been. Bovendien worden er ook tal van commerciële activiteiten langsheen het parcours georganiseerd. Om alles in goede banen te kunnen leiden die dag is het wenselijk om een tijdelijke politieverordening goed te keuren om de openbare orde en veiligheid beter te kunnen beheersen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor feestelijkheden.
Tijdelijke politieverordening ter gelegenheid van de Ronde van Vlaanderen
Er zijn geen tussenkomsten.
De gemeenteraad keurt de tijdelijke politieverordening goed ter gelegenheid van de Ronde van Vlaanderen en bezorgt een afschrift van dit besluit aan de gouverneurs van West- en Oost-Vlaanderen.
De vaststelling van de inventaris bouwkundig erfgoed in de provincie West-Vlaanderen is voorzien in 2023-2024. Het agentschap Onroerend Erfgoed organiseert het openbaar onderzoek van 01 april 2023 tot en met 30 mei 2023.
Het gewijzigde Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 geeft erkende onroerenderfgoedgemeenten vanaf 01 januari 2023 de mogelijkheid hun inventaris bouwkundig erfgoed zelf geheel of gedeeltelijk vast te stellen (Art. 4.1.1). Vlaanderen is op dat ogenblik niet meer bevoegd om in deze gemeenten de inventaris van bouwkundig erfgoed te gaan vaststellen. Het wijzigingsdecreet voorziet hierin wel een overgangsbepaling (artikel 59) die toelaat dat de Vlaamse overheid de inventaris van het bouwkundig erfgoed nog een laatste maal vaststelt zodat er een gelijke juridische vertrekbasis is voor alle Vlaamse gemeenten.
Artikel 59 van het decreet van 10 juni 2022 tot wijziging van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, wat betreft de uitvoering van de visienota lokaal erfgoedbeleid en de toekenning van beboetingsbevoegdheid aan de gewestelijke beboetingsentiteit (toegevoegd in bijlage).
Een onroerenderfgoedgemeente kan ervoor kiezen om de inventaris bouwkundig erfgoed op haar grondgebied mee te laten opnemen in de Vlaamse vaststellingsprocedure die start op 01 april 2023. Hiervoor geeft ze in een gemeenteraadsbesluit haar akkoord voor de vaststelling door de Vlaamse Regering van de inventaris bouwkundig erfgoed in haar gemeente ten laatste op 14 februari 2023. Als het agentschap geen akkoord heeft ontvangen zal het de onroerende goederen zoals opgenomen in de inventaris van de betreffende onroerenderfgoedgemeente niet mee opnemen in de vaststellingsprocedure die start op 01 april 2023. Het vaststellingsbesluit van 2014 blijft dan geldig voor de inventaris bouwkundig erfgoed van die gemeente.
Aangezien er sinds de laatste vaststellingsronde van 2014 al heel wat gewijzigd is aan de inventaris bouwkundig erfgoed is het opportuun om deel te nemen aan de nieuwe vaststellingsprocedure. Bovendien zorgt deelname aan deze vaststellingsprocedure voor een gelijke juridische vertrekbasis in alle Vlaamse gemeenten, aangezien de procedure al in alle andere provincies is afgerond en ook zeker al in alle gemeenten van West-Vlaanderen die geen onroerend erfgoedgemeente zijn, zal worden uitgevoerd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor erfgoedbeleid.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft conform artikel 59 van het decreet van 10 juni 2022 tot wijziging van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, wat betreft de uitvoering van de visienota lokaal erfgoedbeleid en de toekenning van beboetingsbevoegdheid aan de gewestelijke beboetingsentiteit, haar akkoord voor een laatste vaststelling door de Vlaamse Regering van het bouwkundig erfgoed, zoals opgenomen in de Inventaris onroerend erfgoed, waarvan het openbaar onderzoek plaatsvindt in 2023.
Artikel 2: De gemeente zal tijdens de lopende procedure de betrokken onroerende goederen niet opnemen in een ander openbaar onderzoek voor het vaststellen van de inventaris van bouwkundig erfgoed zoals vermeld in het Onroerenderfgoeddecreet.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 16 september 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Citroenstraat 14 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de collegezitting van 20 mei 2022 besliste het college om een oproep te lanceren in Open Blad om suggesties voor een nieuwe straatnaam in te dienen.
Er werden door de bevolking 14 verschillende suggesties ingediend.
De straatnaam die meermaals genoemd werd, is Boldersstraat. Dit is een verwijzing naar de boltent die aanwezig was op de plaats van de verkaveling.
In de zitting van 20 oktober 2022 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed.
Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 21 november 2022 tot en met 21 december 2022 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
In de vergadering van 11 oktober 2022 verleende de Cultuur- en Erfgoedraad positief advies voor de straatnaam Boldersstraat.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de de verkaveling gelegen Citroenstraat 14, wordt definitief de straatnaam "Boldersstraat" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, reispassen en rijbewijzen worden aangevraagd bij de gemeente, maar niet door de gemeente zelf aangemaakt.
De aanmaakkosten worden gefactureerd aan de gemeenten. De gemeenten kunnen deze kost, verhoogd met een retributie, vervolgens doorrekenen aan de burger.
De laatste gemeenteraadsbeslissing over de tarieven op de afgifte van administratieve stukken dateert van 23 januari 2014.
Naar aanleiding van de jaarlijkse indexering en de nieuwe kaarten die er zijn bijgekomen voor vreemde onderdanen van derde landen, wordt het retributiereglement geactualiseerd.
Het reglement wordt opgemaakt volgens dezelfde principes van de gemeenteraadsbeslissing van 01 februari 2014:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor burgerzaken.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het reglement is van kracht op 01 februari 2023.
Artikel 3: Deze beslissing wordt er kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Els Vyncke (uitgestelde vraag van de GR van 15 december 2022)
Subsidie “De Komkommer
De gemeente Beernem kreeg € 100.000,00 subsidie voor het opstarten van de mobiele kruidenier - De Komkommer. Looptijd van dit project is van 1 maart 2022 tot 29 februari 2024.
Raadslid Rolle De Bruyne
Verblindende fietsers
Het is wellicht herkenbaar : er komt een elektrische fiets of speedpedelec aangevlogen
en je bent helemaal verblind door zijn felle koplamp. Ook als automobilist kan je er
last van hebben. Waarom staat het licht niet op de weg gericht, vraag je je af,
het is toch de bedoeling dat ze zien waar ze rijden? Gezien zijn ze toch al.
Kunnen we dat niet eens aankaarten in open blad ? En allicht bij de politie ook, die
controle doet op de verlichting van fietsen ?
Raadslid Roos Lambrecht
Overleg met Brugge i.v.m. fietspad Astridlaan
Dagelijks rijden heel wat fietsers uit onze gemeente richting Brugge (en terug) via het fietspad langs de Astridlaan. Dit fietspad is veel te smal en op sommige plaatsen is er dan ook een veel te smalle parkeerstrook, waardoor het voor de jongeren op weg naar school en volwassenen op weg naar hun werk (en terug) erg gevaarlijk is. Dit is een probleem waar al lang over geklaagd wordt, maar waar Beernemnaars dagelijks mee geconfronteerd worden. Is er een overleg mogelijk met Brugge, zodat hier eindelijk eens werk van gemaakt kan worden?
Raadslid Piet De Rycke
Hemelwaterplan
In het weekend van 14 januari (2020) kregen we in West-Vlaanderen heel wat regen te verwerken. Op enkele plaatsen in Beernem kwamen (gelukkig zonder veel erg) enkele straten blank. Zuiddammestraat, Rietstraat, Vossepad, Wittemoerstraat, …
3 jaar geleden stelde ik in de gemeenteraad de vraag of er een hemelwaterplan zal opgemaakt worden voor ons grondgebied.
Wat is de stand van zaken daaromtrent?
Welke prioritaire acties worden daar in opgenomen om bovenstaande problematiek op te verbeteren?
Trage verbinding t.h.v. Di Coylde
Fervente fietsers en wandelaars kennen ongetwijfeld de trage weg om van het kanaal via de Hugo Verrieststraat en achterkant Industriepark-Noord en zo langs Di Coylde naar het station te gaan (via tunneltje en Pensejoagersstroate). De verbinding is ook opgenomen in het fietsknooppuntennetwerk.
Onlangs werd het stukje grond verkocht schuin tegenover de Bokke. Via de oversteek aan de Sint-Jorisstraat loopt door dit bosje (zie 1) een kort stukje grindpad die verbinding maakt.
Kan deze verbinding behouden blijven onder de nieuwe eigenaars?
De gemeente heeft ook een overeenkomst om de (private) weg langs Di Coylde naar de tunnel te onderhouden. Het tarmac-baantje werd gebruikt als toegangsweg voor de werken aan het spoor en is in zeer slechte staat door het zware werfverkeer. Wanneer wordt dit aangepakt?
Raadslid Branco François
Themaweek artificiële intelligentie
Na DALL-E Mini is OpenAI eind 2022 ook met ChatGPT op de proppen gekomen. Beide open source AI tools steunen op het GPT-3 model (Generative Pre-trained Transformer), een deep-learning model dat het menselijk brein probeert na te bootsen. Maar zal Artificiele Intelligentie het menselijk brein ook kunnen vervangen? Momenteel is dit nog een ver van ons bed show, maar de verandering die dergelijke open-source tools brengen zijn niet te min en brengt ook enkele uitdagingen voor onze inwoners.
Daarom doe ik de suggestie om een themaweek rond Artificiële Intelligentie in te richten in onze bibliotheek. Een week waarin zowel kinderen, jongeren en volwassenen kunnen leren wat deze tools wel en niet kunnen, maar ook hoe ze wel en niet te gebruiken. Een samenwerking met onze scholen lijkt me ideaal, maar we kunnen de Beernemse bedrijven betrekken. Deze verandering heeft dan ook een impact op iedereen.
Raadslid Barbara Vandenbrande
Parkeerproblematiek Sint-Amanduslaan - K. Cardijnlaan
Sinds de bouw van het appartementsgebouw ‘De Berepoort’ komt er parkeerdruk in de straten rondom het gebouw. Vooral in de Sint-Amanduslaan is de situatie problematisch. Auto’s parkeren zich op straat, er is geen dubbele doorgang meer mogelijk en door de lange aansluitende rij geparkeerde wagens moeten wagens soms achteruit rijden indien een tegenligger eraan komt. Kan dit eens bekeken worden ?
Raadslid Els Vyncke
Plantjesverkoop Kom Op Tegen Kanker
Onlangs kregen alle vrijwilligers die zich jaarlijks inzetten voor de azalea-plantjesverkoop voor Kom Op Tegen Kanker een brief vanuit de gemeente dat de gemeente niet meer zal instaan voor de organisatie van de plantjesactie 2023. In de brief wordt meermaals aangehaald hoe “Warm” onze gemeente wel is. De vrijwilligers worden, terecht overigens, bedankt voor de geleverde prestaties van de voorbije jaren en aangemaand een werkgroep of comité op te richten om deze actie verder te zetten. Wij vinden het jammer dat de groep vrijwilligers, waarvan heel wat leden en mandatarissen van ALLE partijen, niet betrokken zijn geweest bij deze beslissing. Hier zou burgerparticipatie erg nuttig geweest zijn. Vandaar mijn vragen. Waarom heeft de gemeente beslist om deze actie niet meer zelf te coördineren. Wat bedoelt de gemeente met de zin, en ik citeer “We willen wel vanuit het bestuur een poging doen om de organisatie van dit initiatief over te dragen aan een werkgroep/comité.” Hoe ziet men deze “poging”?
Waarom werden de vrijwilligers niet geraadpleegd of samen geroepen om vóór deze beslissing eens samen te zitten en samen te zoeken naar oplossingen?
Raadslid Lode Vanneste
Sijselestraat - Aanpak onverharde zones
In 2022 voerde Aquafin rioleringswerken uit in de Sijselestraat in het gedeelte tussen de Danegemstraat en de Praatstraat. De rioleringsbuizen werden deels onder de rijbaan en deels onder de zone naast de rijbaan (aan de kant van huizen) geplaatst. Naast de rijbaan aan de kant van de huizen bevonden zich voor de werken kasseisstenen. Die kasseistenen zijn nu vervangen door (het verlengde van bestaande) opritten, parkeerplaatsen (in grasdallen) en gewone grasstroken.
Met het blote oog is er amper een verschil te merken tussen de verharde en onverharde (gras)stroken. Bovendien liggen verschillende onverharde grasstroken door de hevige regenval van de voorbije weken er bijzonder modderig bij. Het zorgde er voor dat een aantal voertuigen zich recent (al dan niet volledig) vastreden in de onverharde stroken naast de rijweg.
Hierover de volgende vragen:
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter