De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 januari 2022 en van de commissievergadering van 9 februari 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 januari 2022 en van de commissievergadering van 9 februari 2022.
Er zijn geen tussenkomsten.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 januari 2022 en van de commissievergadering van 9 februari 2022 worden goedgekeurd.
Artikelen 20, 40 e.v. en 54 van het Decreet over het lokaal bestuur
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden vaak al veel ervaring met digitaal vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen los van de coronapandemie. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen, voor zowel de gemeente- als de OCMW-raad als men dit wenst.
Het is niet de bedoeling om nog op basis van een burgemeestersbesluit digitaal of hybride te vergaderen. Dit soort vergaderingen kunnen in principe enkel nog voor de omstandigheden die vastliggen in het huishoudelijk reglement.
De burgemeester behoudt weliswaar de bevoegdheid, op basis van de nieuwe gemeentewet, om maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn bij onvoorziene gebeurtenissen.
Om verwarring te vermijden is het belangrijk duidelijk het onderscheid te maken tussen digitaal en hybride vergaderen.
Omwille van de dynamiek van het vergaderen en de technisch (beperkte) mogelijkheden die momenteel ter beschikking zijn in ons bestuur, wordt voorgesteld om enkel de mogelijkheid om digitaal te vergaderen te voorzien in het huishoudelijk reglement.
De bepalingen die gevolgd worden staan zowel in het decreet over het lokaal bestuur (art. 20 DLB en art. 54) als in het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen. De algemene uitgangspunten:
Mondelinge toelichting wordt gegeven door de voorzitter van de gemeenteraad, Martine De Roo.
Er zijn geen tussenkomsten van raadsleden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het addendum bij het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad rond digitaal vergaderen goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Tijdens de gemeenteraad van 17 december 2020 werd de aanpassing op het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd. In deze aanpassing werd € 45.000,00 voorzien voor het Nood- en heropstartfonds 2.0.
Gezien de gevoeligheid (het is onmogelijk om voor iedereen goed te doen), de complexiteit (tal van factoren) en het moeilijk verloop van de eerste ronde is de verdeling van dit fonds geen evidentie.
Er is dan ook een heel traject voorafgegaan om een zo verantwoord mogelijke verdeling van de middelen te bewerkstelligen.
In de eerste ronde werden heel wat aanvragen ingediend en dit voor zeer uiteenlopende bedragen. Hierdoor viel de steun vrij beperkt uit.
Voor de tweede ronde werden in het college van 19 februari 2021 (CBS/2021/339) reeds een aantal basisprincipes vastgelegd, dit op advies van diverse betrokkenen:
Traject
Nadat bovenvermelde basisprincipes werden vastgelegd, werd eind februari 2021 een schrijven gericht aan de oppositie met een uitnodiging om deel uit te maken van het panel.
Op 27 februari 2021 mochten we een antwoord ontvangen van de oppositie met de vraag tot verduidelijking van een aantal zaken.
Op 08 maart 2021 werd een antwoord overgemaakt aan de oppositie.
Op 10 maart 2021 mochten we opnieuw een antwoord ontvangen van de oppositie waaruit afgeleid kon worden dat men niet wenste in te gaan op het voorstel zo lang het bedrag van € 45.000,00 niet opgetrokken werd.
Het college bleef bij zijn standpunt om de € 45.000,00 aan te houden. Op 15 maart 2021 werd de oppositie op de hoogte gebracht dat het college van burgemeester en schepenen zonder meer nota nam van hun antwoord.
Op 14 april 2021 vond een eerste digitale brainstorm plaats met als doel een eerste aanzet te geven tot het uitschrijven van een reglement. In aanwezigheid van de diensten sport, jeugd en cultuur, schepen Patricia Waerniers, schepen Ruben Strobbe en vertegenwoordigers vanuit de diverse doelgroepen met kennis van zaken (geen adviesraden cfr. de vernietiging van de samenstelling ervan) werd beslist om af te stappen van het idee om een reglement op te maken en in de plaats daarvan te werken met nominatieve toelagen. Er werd echter wel vastgehouden aan het principe om de steun zeer gericht aan te bieden. Om de noden bij de verschillende erkende verenigingen te kunnen toetsen werd er afgesproken om een mailing te doen naar die verenigingen met volgende vragen:
Deze mailing werd verstuurd op 23 april 2021 met de vraag om uiterlijk op 10 mei 2021 te antwoorden. Op 18 mei 2021 mochten we finaal alle antwoorden ontvangen.
Deze werkwijze impliceert wel het terugdraaien -intrekken- van de beslissing genomen in CBS/2021/339 van 19 februari 2021, m.n. “Artikel 2: Het college gaat principieel akkoord met het samenstellen van een panel om een gedragen reglement op te stellen. Het panel bestaat uit een vertegenwoordiging vanuit de diensten, de diverse adviesraden en waarin qua politieke vertegenwoordiging naast 2 leden van het college ook iemand van de oppositie vertegenwoordigd is. Het reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.”
Op 27 mei 2021 werden met de diensten sport, jeugd en cultuur, schepen Patricia Waerniers, schepen Ruben Strobbe en vertegenwoordigers vanuit de diverse doelgroepen met kennis van zaken de verschillende antwoorden overlopen. Van daaruit werd het voorstel geformuleerd om een communicatie te laten vertrekken naar de verenigingen met 2 boodschappen:
Vermits het gratis ter beschikking stellen van de accommodaties en feestmateriaal een gemeenteraadsbevoegdheid is, kon deze communicatie pas ten vroegste op 02 juli 2021 vertrekken. Deze communicatie zorgde er ook voor dat nog een andere vereniging ook nog een aanvraag indiende (VZW Den Bunker).
Gezien de verlofperiode werd afgesproken om de verenigingen voldoende tijd te geven om hun verantwoording op te bouwen en werd beslist alle dossiers samen te behandelen in september 2021.
Op 10 september vond een voorbereidend intern overleg plaats tussen de betrokken diensten en de betrokken schepenen om de dossiers in te kijken. Op 15 september 2021 werden alle aanvragen overgemaakt aan de vertegenwoordigers vanuit de diverse doelgroepen met kennis van zaken samen met een kort verslag van het intern overleg van 10 september 2021 zodat ook zij zich konden voorbereiden.
Op 30 september 2021 vond opnieuw een digitaal overleg plaats in aanwezigheid van de diensten sport, jeugd en cultuur, schepen Patricia Waerniers, schepen Ruben Strobbe en de vertegenwoordigers vanuit de diverse doelgroepen met kennis van zaken om de dossiers te overlopen. Hier kwam men tot de vaststelling dat voor een aantal dossiers extra verantwoording/duiding nodig was.
Op 13 oktober 2021 werd de extra verantwoording/duiding opgevraagd bij de betreffende verenigingen.
Op 21 oktober 2021 mochten we alle informatie ontvangen en werd alles doorgestuurd naar de betrokken vertegenwoordigers vanuit de diverse doelgroepen met kennis van zaken om advies uit te brengen.
Op 24 november 2021 mochten we de laatste adviezen ontvangen.
Toegekende steun
Op basis van het verleende advies wordt het volgende voorgesteld:
| Vereniging |
gevraagde som |
Advies vertegenwoordigers Cultuur |
Advies vertegenwoordigers Jeugd |
Advies gemeente |
Toegekend bedrag |
| Bloemendale Leeft |
€ 521,00 |
Kleinschaliger vereniging die onder andere Beernem Kermis organiseert. Geen inkomsten. Vorig jaar werd ook een gift aan het goede doel gegeven (€ 500,00). Dit wordt door de Gemeente gezien, als het doorgeven van steun. Het advies is om deze vraag negatief te beantwoorden. |
Geen specifiek advies per dossier. Ze verwijzen ook naar hun advies van februari geweest. Het advies daar is kort samen gevat: - Tussenkomst huur jeugdlokalen - Financiële steun voor mislopen van fuif - Tussenkomst kamp |
10/09/21: De kastoestand is niet gekend. Men vraagt € 521 aan de gemeente, anderzijds heeft men wel € 500 geschonken aan de notenkraker. Uit de aanvraag is niet af te leiden dat het voortbestaan van de vereniging in gevaar is. De diensten zijn geneigd deze aanvraag negatief te adviseren. 30/11: gelet op het advies vanuit cultuur en de bijkomende informatie, blijven we bij ons standpunt om geen financiële steun toe te kennen. |
- |
| Feestcomité Reigerlo Beernem |
€ 500,00 |
Organiseert “foute party”, Rommelmarkten. Geen kasttoestand bekend. Zowel financiële als materiële steun zijn welkom. Deze vraag werd positief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is niet gekend, deze zou opgevraagd worden. Gezien het hier louter over kermisactiviteiten gaat, zou geopteerd worden om dit vanuit het perspectief “kermisgebeuren” te bekijken (m.a.w. gemeenschapsvormende activiteiten). 30/11: gelet op het advies vanuit cultuur, wijzigen we ons standpunt en adviseren we positief. |
€ 500,00 |
|
| Ferm Oostveld |
tussenkomst gebruik parochiezaal |
Geen kosten gemaakt. Deze vraag wordt negatief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is positief geëvolueerd. Het voortbestaan van de vereniging lijkt hier geen probleem te zijn. Tussenkomen in de huur van niet gemeentelijke accommodaties wordt niet gedaan. De diensten zijn geneigd deze aanvraag negatief te adviseren. 30/11: we blijven bij ons standpunt. Negatief advies |
- |
|
| Goodheart Linedancers |
€ 660,00 |
Lessen met de mogelijkheid voor een drankje achteraf. Opbrengst van de drankverkoop betaalt de lesgevers. Om de vereniging verder te laten werken werden videolessen gegeven. Uiteraard leverde dat geen inkomsten, eerder een kost voor de videolessen. Uiteindelijk werd dit een meerkost van € 660,00, maar er was meer dan genoeg reserve op de rekening. Bij de herstart besliste de gemeente om de infrastructuur gratis ter beschikking te stellen. Zalen huren was voor de linedancers de grootste kost, maar nu diende men dit niet te doen. Men stelde de vraag aan de gemeente om de infrastructuur langer gratis ter beschikking te stellen. De steunvraag wordt negatief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is niet gekend, deze zou opgevraagd worden. Daarnaast zou aan de vereniging ook gevraagd worden wat de effectieve meerkost is van een videoles. Nadat deze info verkregen is, zou er pas een standpunt ingenomen kunnen worden. 30/11: de meerkost blijkt € 660,00 te zijn. Gelet op het standpunt vanuit cultuur adviseren we ook negatief.
|
- |
|
| Harmonie De Vrienden van Groot Beernem |
verlies van € 15.000,00 inkomsten |
Doorlopende vaste kosten. Er staat € 9.000,00 minder op de rekening in 2020. De rekeningstand is nu € 3.500,00. Hoge huurkosten. Na stemming wordt het advies positief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is niet gekend, deze zou opgevraagd worden. Indien deze gekend is, zou er overwogen worden om het verschil te compenseren (afhankelijk van de grootorde). 30/11: gelet op de bijkomende informatie en het advies vanuit cultuur adviseren we positief. |
€ 9.000,00 |
|
| VVC Beernem |
verlies van +/- € 15.000,00 inkomsten, bovendien € 24.000,00 extra sponsoring uit eigen zak, kasverschil van € 4.417,58 |
€ 4.000,00 minder op rekening in 2020. Ongeveer € 13.000,00 nog in kas. Deze vraag wordt negatief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is gekend en gezien de private sponsoring om het voortbestaan van de vereniging niet in het gedrang te brengen, zijn de diensten geneigd om het verschil van € 4.417,58 toe te kennen. 30/11: we blijven bij ons standpunt om dit positief te adviseren. Vanuit cultuur houdt men volgens ons te weinig rekening met de eigen inbreng. |
€ 4.417,58 |
|
| Wandelclub Beernem |
Kasverschil van € 19.518,89 vragen bedrag in verhouding tot daling. |
Nog € 41.000 in kas. Deze vraag wordt negatief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is gekend en het verlies is aanzienlijk. Hier zouden we enige duiding van het verlies opvragen (in hoeverre is dit coronagerelateerd?). Zijn er vast kosten? 30/11: gelet op het advies vanuit cultuur en de bijkomende informatie adviseren we negatief. |
- |
|
| Wielercomité |
€ 2.451,00 |
€ 2.451,00 minder op de rekening in 2020. Nog € 3.250,00 op de rekening. Eventuele steun uit feescomité Reigerlo. Er dienen kosten vooraf gemaakt worden voor het organiseren van een wielerwedstrijd. Deze vraag wordt positief beantwoord. |
10/09: De kastoestand is gekend. Gezien het feit dat hun kastoestand het niet toelaat om nog wedstrijden te organiseren, kan gesteld worden dat het voortbestaan van de vereniging in gevaar is. De diensten zouden voorstellen om € 2.451,00 (verschil in kas) toe te kennen. 30/11: positief advies |
€ 2.451,00 |
|
| Young Horses |
€ 6.000,00 |
(Pinto ranch) Aankoop therapiepaard. Enz… Hoort bij andere subsidie mogelijkheden. Er kan hierdoor geen advies gegeven worden. |
10/09: Dit is geen erkende vereniging en komt bijgevolg niet in aanmerking voor dit fonds. Te bekijken wat mogelijk is vanuit welzijn? 30/11: negatief advies gelet op opmerking van 10/09. |
- |
|
| VZW Den Bunker |
€ 2.000,00 |
Geen middelen kunnen verzamelen. Ongeveer € 5.000,00 eigen middelen moeten gebruikt worden door de organisatie van de Kerstmarkt. Er is een aanvraag voor € 2.000,00 Euro subsidie. Er is geen of onvoldoende inzicht in de rekeningen. Discussie over het belang van de Kerstmarkt in Oedelem. Het advies was om deze vraag voor subsidie negatief te beantwoorden. |
De Kerstmarkt is intussen geannuleerd. Negatief advies voor deze aanvraag. Nieuwe aanvraag voor Kermismarkt behoort tot de mogelijkheden. |
- |
|
|
|
|
|
|
TOTAAL: |
€ 16.368,58 |
Er werd bewust voor gekozen om de steun te concentreren op de verenigingen die er echt nood aan hebben. Uit het traject blijkt dat de verenigingen bevraagd werden. Uiteindelijk kregen we een tiental dossiers binnen met specifieke vraag naar financiële steun. Deze aanvragen werden wederom kritisch bekeken.
Dit geeft ons marge om ook de komende maanden eventuele nieuwe aanvragen te behandelen en nog bijkomende steun toe te kennen wanneer dit nodig blijkt.
Nominatieve toelages i.p.v. reglement
Met het college en de diensten werd een gans traject doorlopen samen met de betrokken aanvragers. Alle erkende clubs en verenigingen kregen de kans om een aanvraag in te dienen, onder dien verstande dat er wel extra info (nl. bewijsmateriaal) m.b.t. de financiële toestand van de club kon opgevraagd worden. Bij enkele verenigingen is dit ook gebeurd.
Gezien het voorstel van toekenning van de coronasteun op een transparante en objectieve wijze is gebeurd, acht het college de gevolgde procedure dan ook toereikend om op deze basis diverse toelagen toe te kennen en de genomen beslissing van 19 februari 2021 in te trekken (zie beslissing CBS 11 februari 2022) en niet langer met een reglement te werken maar met nominatieve toelages.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën en cultuur.
Artikel 1: De gemeenteraad verlengt het gratis ter beschikking stellen van de gemeenschapscentra, de vergaderzalen en het gemeentelijk feestmateriaal aan de erkende verenigingen tot 31 december 2022.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de voorgestelde nominatieve toelagen goed.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Op 06 maart 2017 werd aan de Vlaamse maatschappij voor sociaal wonen (VMSW), Koloniënstraat 40, Brussel een stedenbouwkundige vergunning verleend voor wegen-, riolerings- en omgevingswerken in de wijk "Berenheem", Rollebaanstraat in Beernem. Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 07 juli 2016.
In de vergunning werd een kosteloze afstand van de wegzate, van de infrastructuurwerken en de groenzone bedongen.
Op basis van het opmetingsplan van 15 oktober 2019, opgemaakt door dhr. Koen Jonckheere, handelende namens het Studiebureau Jonckheere BVBA, uit Brugge heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.
Als bijzondere voorwaarde is het volgende opgenomen: Er zitten 2 private regenputten in het openbaar domein alsook een private kelder. De gemeente Beernem kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor enige schade aan de putten en de kelder alsook voor de schade aan het wegdek tgv. de putten en de kelder.
De af te stane grond heeft volgens het opmetingsplan een oppervlakte van 876 m². Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, nummers 222 B2.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De kosteloze grondafstand van de wegzate, groenzone en de infrastructuurwerken te Beernem, Rollebaanstraat, kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, nummer 222 B2 volgens het opmetingsplan van 15 oktober 2019, opgemaakt door Koen Jonckheere, handelende namens het Studiebureau Jonckheere BVBA uit Brugge, en voor een totale oppervlakte van 876 m², wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte, opgemaakt door de commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De grond, kosteloos verkregen, is bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor het verlijden van de akte.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Op 29 mei 2015 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend aan de West-Vlaamse intercommunale (WVI) voor de aanleg van nieuwe wegverharding en rioleringen ter ontsluiting van de percelen van het aan te leggen bedrijventerrein "Industriepark Oost", buffering van hemelwater en de groenaanleg.
Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 maart 2015. De kosteloze afstand van de wegzate, infrastructuur en de groenzone werd bedongen.
Op basis van het opmetingsplan van 29 september 2017, opgemaakt door landmeter-expert Luc Vanpoucke uit Beernem, heeft notaris Pieter Van Hoestenberghe uit Jabbeke een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.
De af te stane grond bestaat volgens het opmetingsplan uit lot 1, wegenis (8.951 m²) en uit loten 2, 3 en 4, groenzone (11.719 m²). De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 3 e afdeling, sectie D, deel van nummers 97 C, 103 M-P-S-T-V-W-X-Z, 203 C en 212 C.
Mondeling toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De kosteloze grondafstand van de wegzate, infrastructuurwerken en groenzone te Beernem, Industriepark Oost, kadastraal gekend onder Beernem, 3 e afdeling, sectie D, deel van nummers 97 C, 103 M-P-S-T-V-W-X-Z, 203 C en 212 C, zijnde loten 1, 2, 3 en 4 van het opmetingsplan van 29 september 2017, opgemaakt door landmeter-expert Luc Vanpoucke uit Beernem, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte, opgemaakt door notaris Pieter Van Hoestenberghe uit Jabbeke, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De grond, kosteloos verkregen, is bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 5: De voorzitter en de algemeen directeur worden ertoe gemachtigd in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte van kosteloze grondafstand.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v.DLB
In juni 2021 lanceerde de Vlaamse overheid een oproep voor Water+Land+Schap (WLS 2.0), met als deadline 30 juli. Via deze oproep (pad 2) dienden de gemeenten Beernem en Oostkamp een idee in rond het Beverhoutsveld. Gemeente Beernem trad in deze op als trekker van het dossier.
Op 05 januari 2022 volgde de beslissing over welke voorstellen verder uitgewerkt worden tot een volledig dossier, met een engagement van de gebiedscoalitie. Het dossier Beverhoutsveld werd gegund en mag nu in 2 fasen worden uitgewerkt. Fase 1 is de opmaak van het effectief inrichtingsdossier met concreet begrote acties en een eigen gebiedscoalitie. Na goedkeuring van fase 1 volgt fase 2: de uitvoeringsfase.
Fase 1 omhelst heel concreet de opmaak van een GNOP 2.0. Dit met een op heden zeer strakke deadline van 30 september 2022 voor indiening van de het dossier. Mede door het feit dat het dossier door de gemeenteraad van september de goedkeuring moet krijgen en een verlofperiode aan die gemeenteraad voorafgaat is het een must om voor de zomer het gebiedsprogramma af te werken.
Na eventuele goedkeuring van het gebiedsprogramma eind 2022 kan er aanspraak gemaakt worden op subsidies om concrete maatregelen op het terrein te realiseren.
Om een gedragen gebiedsprogramma te realiseren wordt een gebiedscoalitie opgericht. De leden in deze coalitie staan niet vast. Uitbreiding of verandering is steeds mogelijk:
Op vrijdag 21 januari 2022 gaf mevr. Ine Soenen van de provincie West-Vlaanderen een toelichting aan het college van burgemeester en schepenen over het landschapspark Bulskampveld, het DNA van het Dorp, het Waterlandschap edm. Voor het dossier Waterlandschap werd de mogelijkheid tot samenwerking met de provincie besproken om de subsidie van € 25.000 die we verkrijgen voor het aanstellen van een procesbegeleider door te storten aan de provincie om zo gezamenlijk iemand aan te stellen. Hiertoe wordt een samenwerkingsprotocol opgemaakt met volgende doelstelling:
De gemeente Beernem, gemeente Oostkamp en de provincie West-Vlaanderen zijn de dragende partners van het initiatief rond WLS Beverhoutsveld. De samenwerking is gericht op het opzetten en het realiseren van een concreet programma met inrichtings- en beheersmaatregelen, met resultaten die op het terrein zichtbaar het verschil maken. De ondertekenaars dragen, elk binnen de eigen bevoegdheden en beschikbare middelen, bij tot een geïntegreerde ontwikkeling voor het Beverhoutsveld. Die ontwikkeling zorgt voor concretisering van gedragen visievorming en geeft invulling aan de doelstellingen van de betrokken partners.
Om de doelstellingen in fase 1 te realiseren binnen de door Vlaanderen vooropgestelde tijdspanne draagt de gemeente Beernem het coördinatiebudget van € 25.000 over aan de provincie West-Vlaanderen, ten einde een coördinator Water+Land+Schap aan te werven op de payroll van de Provincie. Deze coördinator werkt dit traject samen uit met Beernem, Oostkamp en de overige coalitiepartners hierboven vermeld.
Concreet engageert Beernem zich tot:
De overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 24 februari 2022.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor duurzaamheid.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Waterlandschap (WLS 2.0) met de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Oostkamp goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In de gemeenteraad werd gevraagd te onderzoeken om de voorrang van rechts af te schaffen in Gevaerts-Zuid en dit ten voordele van de fietser (conflict met verkeer dat uit de Halvemaanstraat komt).
Gevaerts-Zuid is onderdeel van de fietssnelweg F6 tussen Gent en Brugge en naar inrichting de bevoegdheid van de Provincie. Hiervoor werd een overleg ingepland.
De Provincie werkt momenteel aan een bewegwijzeringsplan voor de F6 van Brugge tot de grens met Knesselare. Het is het uitgelezen moment om de visie op de fietssnelweg wat uit te diepen.
Volgende inrichtingsprincipes worden naar voor geschoven:
Concreet gaat dit voor Beernem om de gedeelten vanaf café de Brug via Vaart-Zuid tot aan het laatste straatje van 't Hof en om Gevaerts-Zuid vanaf het kruispunt met de Fortstraat tot op het jaagpad waar het verbod voor auto's en bromfietsen start. (Zie ook bijgevoegd plan - zones aangeduid in het groen).
Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.
Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 6 'Voorrangsregeling' en artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
situatieplan
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré en door raadslid Piet De Rycke.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 6.1) Aan volgende wegen wordt voorrang toegekend" de volgende locaties toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door het verkeersbord B15 op de hoofdweg en B1 op al de er op uitkomende wegen.
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locaties toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord F111.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Participatie is één van de speerpunten in de meerjarenplanning van het gemeentebestuur. Zo staat in de meerjarenplanning te lezen dat er wordt ingezet op een beleid dat de Beernemnaar goed informeert over een mee betrekt in belangrijke keuzes en beslissingen.
De gemeente kan hierbij nog een versnelling hoger schakelen en zelf de burger rechtstreeks laten beslissen op welke manier (een deel van) het gemeentebudget wordt besteed. Het instrument daarvoor is de invoering van een burgerbudget. Daarbij stelt de gemeente een budget ter beschikking van de burgers. De inwoners beslissen zelf waaraan dit bedrag kan besteed worden en kunnen projecten indienen om ze vervolgens mee te realiseren.
Er wordt voorgesteld om zowel in 2023 als in 2024 jaarlijks een burgerbudget te voorzien van € 5.000 euro. Inwoners krijgen in 2022 de kans om een project in te dienen voor 2023. In 2023 kunnen de inwoners een projectaanvraag indienen voor 2024. De Beernemse inwoners kiezen daarna hun favoriete project. De indieners van het winnende project krijgen het burgerbudget ter beschikking en voeren het project daarna uit in samenwerking met de gemeente.
Via een burgerbudget beslissen de burgers zelf hoe een (deel) van het gemeentebudget wordt besteed. Met dit burgerbudget wil het gemeentebestuur in de eerste plaats de sociale cohesie en leefbaarheid in één of meerdere wijken versterken. Inwoners denken projecten uit en slaan de handen in elkaar, ondersteund met een burgerbudget.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Branco François.
Er wordt voorgesteld om in het budgetjaar 2023 en 2024 € 5.000,00 te voorzien voor het burgerbudget. Er wordt gevraagd om een budget van € 10.000,00 te voorzien bij de volgende aanpassing van de meerjarenplanning.
Er zijn tussenkomsten door Schepen Jos Sypré, beantwoord door raadslid Branco François
De artikelen 1 t.e.m. 3 worden verworpen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het principe goed om het systeem van een burgerbudget in te voeren.
Artikel 2: De gemeenteraad verzoekt het college van burgemeester en schepenen om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 3: De gemeenteraad verzoekt het college van Burgemeester en Schepenen om een budget van € 10.000 vrij te maken bij de volgende aanpassing van de meerjarenplanning.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Naast het vasthouden van water in periodes van droogte moeten we er ook voor zorgen dat we in tijden van hevige regenval wateroverlast kunnen voorkomen en beperken. Uiteraard doen we dat in de eerste plaats door in te zetten op het onderhoud en herstel van waterlopen. Maar op cruciale plaatsen zijn ingrijpender maatregelen nodig. Dat betekent het voorzien van collectieve ingrepen die de waterhuishouding ook in tijden van overvloed voor evenwicht kunnen brengen. We hopen en verwachten die straks goed gekozen en efficiënt op elkaar afgestemd in het hemelwaterplan terug te vinden.
Het inrichten van een meer gecontroleerde waterafvoer moet natuurlijk doordacht gebeuren. Dat betekent extra buffercapaciteit waar de grootste knelpunten zijn en waar voldoende ruimte beschikbaar is om water te bufferen. Daarbij moeten we kijken hoe we de beschikbare ruimte en het bestaande reliëf optimaal kunnen gebruiken. Met beperkt ingrepen als een extra stuw op een beek, het verbreden van een gracht of een infiltratiekom- of overstromingsveld kan al een groot stuk van de capaciteit vergroot worden en dus ook een groter volume regenwater vertraagd laten afvloeien. Op die manier beschermen we stroomafwaartse zones tegen wateroverlast.
Zoetebeek - Govaertsbeek
De recente wateroverlast toonde opnieuw aan dat in onze gemeente het gebied rond het rond punt van de Scherpestraat en de Akkerstraat in het bijzonder een kwetsbare zone is. Wellicht is het de meest kritieke plek in onze gemeente op vlak van waterhuishouding. Bij zware regenval komt de Scherpestraat en ook het rond punt zelf, zoals we recent nog hebben moeten vaststellen, snel onder water.
De oorzaak van deze overlast moeten we stroomopwaarts zoeken. Bij hevige regenval verzamelt het water zich vanuit de omgeving van Oostveld en via de questa-rug van Oedelem naar beneden langs het grachtenstelsel, de Govaertsbeek en de Zoetebeek langs de Knesselarestraat om daar de oversteek te maken richting de Schipperstraat en Zuiddamme. Wanneer het gebied langs de Knesselarestraat bij hevige regenval grote verzadiging toont en/of wanneer het water over de weg komt op de Schipperstraat en oversteekt richting Biezemoerbeek, mogen we verder onheil verwachten stroomafwaarts. Dan dreigt wateroverlast bij de aansluiting van de Zoetebeek aan de Scherpestraat en ter hoogte van de aansluiting van de Biezemoerbeek nog dichter bij het rond punt.
Een oplossing voor de wateroverlast ter hoogte van het rond punt en de Scherpestraat moet dan ook stroomopwaarts gezocht worden. Het voorzien van de nodige buffercapaciteit stroomopwaarts van de Zoetebeek en de Govaertsbeek zou in belangrijke mate de dreiging voor toekomstige waterproblemen wegnemen.
Met dit agendapunt vragen we concreet om de mogelijkheden voor de aanleg van die nodige buffercapaciteit stroomopwaarts, bijv. ten noorden van de Knesselarestraat, te onderzoeken en daar vervolgens ook uitvoering aan te geven.
Poelagiebeek
In Oedelem is de Poelagiebeek dan weer de belangrijkste waterloop. De voorbije jaren zijn daar belangrijke inspanningen gebeurd met positief resultaat. Bij zware regenval durft de Sijselestraat helaas nog onder water te komen, met alle problemen op vlak van verkeersveiligheid van dien. Oorzaak is de beperkte dimensionering van de waterafvoer onder de rijweg waardoor het water bij te hoge druk over de rijweg stroomt.
Nu de problemen inzake afwatering verder stroomafwaarts zijn opgelost, kan een grotere dimensionering een oplossing bieden. Daarom stellen we voor om de dimensionering van de waterdoorvoer van de Poelagiebeek onder de Sijselestraat ter hoogte van de Danegemstraat te vergroten, om op deze manier opstopping en overloop over de rijweg tegen te gaan. Daarnaast vragen we om stroomopwaarts nog bijkomende stuwen te voorzien zodat de afwatering bij zware regenval vertraagd kan worden.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Gijs Degrande.
Er zijn tussenkomsten door schepen Claudio Saelens beantwoord door raadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse.
De artikelen 1 t.e.m. 3 worden verworpen.
Artikel 1: De gemeenteraad steunt de opmaak van het hemelwaterplan, en dringt aan om hier versneld werk van te maken.
Artikel 2: De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om de mogelijkheden voor de aanleg van de nodige buffercapaciteit stroomopwaarts langs de Zoetebeek, bijv. ten noorden van de Knesselarestraat, te onderzoeken en daar vervolgens ook uitvoering aan te geven.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt de dimensionering van de waterdoorvoer van de Poelagiebeek onder de Sijselestraat ter hoogte van de Danegemstraat te vergroten, om op deze manier opstopping en overloop over de rijweg tegen te gaan. Daarnaast worden stroomopwaarts nog bijkomende stuwen voorzien.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Anja Coens
Wegdek 1ste deel Bloemendalestraat tussen de rotonde en Sint-Amanduskerk
Precies een jaar geleden in de GR van 25 februari 2021 stelde ik de vraag i.v.m met het slechte wegdek in de Bloemendalestraat tussen de rotonde en de Sint-Amanduskerk. Het stuk die nu beklinkerd is, ligt er nog steeds heel erbarmelijk bij.
Er is toen gezegd geweest dat dit stukje de nodige aandacht zou krijgen om te herstellen.
Het voorbije jaar heb ik ook verschillende keren info gewonnen bij de betrokken diensten. Het betreffende wegdek kon voorlopig niet definitief hersteld worden, maar het zou opgenomen worden om voorlopig te herstellen met een slimlaag en dit voor het einde van het jaar 2021 of toch zeker voor de werken in de Scherpestraat/Beernemstraat zouden starten, aangezien de wegomleiding van deze werken langs het betreffende stukje wordt geleid.
Ondertussen zijn we 2022 en zijn ook de werken in de Scherpestraat van start gegaan, maar is er nog niks veranderd aan het wegdek in de Bloemendale. Kan het herstellen van het stukje Bloemendale, tussen de rotonde en de Sint-Amanduskerk met hoogdringendheid aangepakt worden?
Bijkomende verlichting op de begraafplaats Sint-Lambertus
In 2016 werd het kerkhof van Sint-Lambertus omgevormd tot een groen begraafpark. O.a. werd het rode grind vervangen door gras en een nieuw kasseipad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding tussen de omliggende woonwijken, de parking en het centrum van Oedelem.
Deze wandel- en fietsverbinding wordt ook heel intens gebruikt, wat een goede zaak is.
Verschillende bewoners spraken mij echter aan dat het er ’s avonds nogal zeer donker is, waardoor het gevaarlijk passeren is en vaak een onveilig gevoel geeft om deze verbinding te gebruiken.
Begin februari was ik in de vooravond aanwezig bij de inhuldiging van de Calvarie op het Sint- Lambertuskerkhof en kon ik ook zelf vaststellen dat verschillende fietsers/wandelaars gebruik maken van de verbinding, maar dat het er inderdaad zeer donker is. Dit vooral waar men het kerkhof verlaat, net voor men op het kerkplein komt.
Mijn vraag: Is er een mogelijkheid dat er een 2-tal extra lichtpunten geplaatst worden langs het kasseipad op het Sint-Lambertuskerkhof zodat deze verkeersveilige verbinding voor fietsers en voetgangers zonder gevaar en met een veilig gevoel kan gebruikt worden, ook wanneer het donder wordt of is.
Raadslid Piet De Rycke
Opvolging vraag geluidsschermen E40
Op de gemeenteraad van 01 juli 2021 vroeg ik of er geluidmetingen konden gebeuren voor de geluidsoverlast van de E40. Ik las in een collegeverslag van december dat de resultaten van het agentschap wegen en verkeer (AWV) binnen waren en deze verder met hen zouden besproken worden.
De plaatsing van geluidsschermen in Aalter steekt iedereen de ogen uit.
Graag vraag ik naar :
Wateroverlast
Op 11 december 2021 kampten we op verschillende plaatsen in onze gemeente met wateroverlast. Zoals je kan zien op de resultaten van het meetstation in Oostkamp viel die dag in onze regio tot 25 l/m². Dat zijn onze rioleringen en grachten niet gewoon om op korte termijn te verwerken.
Een samenloop van omstandigheden zorgde ervoor dat het kruispunt met de Scherpestraat vanaf het rondpunt in Beernem helemaal onderliep. De straat werd een tijdlang afgesloten. Gelukkig liepen hier geen huizen onder water.
Eerst werd gedacht aan een verstopping, maar de gemeente had als goede huisvader begin december al voorzorgen genomen. Alle straatkolken op de kritieke punten werden toen gereinigd.
De oorzaak lag elders. Om Brugge te vrijwaren van wateroverlast werd de keersluis op het kanaal gesloten. De verhoging van het waterpeil stroomopwaarts op het kanaal zorgde ervoor dat het lozingspunt van verschillende gemeentelijke waterlopen onder water kwamen en zo moeilijk hun water kwijt konden. Door de opstuwing kon de Biezemoerbeek stroomopwaarts het water niet meer slikken binnen zijn loop.
Ik doe graag de suggestie om binnen het hemelwaterplan de actie op te nemen een duurzame oplossing te realiseren.
Bv. zou men stroomopwaarts de Biezemoerbeek en de Zoetebeek een bufferbekken kunnen realiseren die geactiveerd wordt bij wateroverlast. Bijkomend zou het bekken in de zomer wat water kunnen ophouden om zo de verdroging tegen te gaan.
Uiteraard hoor ik graag ook een stand van zaken van het hemelwaterplan en eventuele acties?
Raadslid Rolle De Bruyne
Veilige fietsoversteek
Er is me nogmaals gevraagd waarom er geen veilige fietsoversteek kan gemaakt worden voor de fietsers die naar het OC of de BIB willen, komende van het rondpunt aan de Akkerstraat en de Scherpestraat.
Raadslid Gijs Degrande
Nieuwe gemeenteschool
In kader van het ontwerp voor de nieuwe gemeenteschool zijn diverse adviezen opgevraagd bij verschillende betrokken actoren. Zowel de school zelf, leerkrachten en directie, Schoolraad, Oudercomité, Cantando, Kunstacademie, Koninklijke Harmonie, de buurt enz. hebben hun vragen en opmerkingen bezorgd. Ook vanuit N-VA stuurden we onze vragen en opmerkingen door. Na de bespreking en behandeling in het College van Burgemeester en Schepenen blijft het voor de gemeenteraad wachten op de antwoorden op de verschillende opmerkingen en wensen. Nochtans werden deze antwoorden al beloofd en aangekondigd voor de gemeenteraad van januari en vervolgens februari 2022. Graag hadden wij dan ook het overzicht gekregen van de antwoorden aan de verschillende gebruikers met daarbij telkens de motivering waarom een aanpassing al dan niet is aangebracht aan het voorontwerp. Deze antwoorden en overzicht kunnen schriftelijk worden bezorgd.
Buffer het regenwater op de gemeentelijke loodsen
In tijden van droogte telt elke druppel. Daarom ondersteunt Vlaanderen gemeenten die regenwater op openbaar domein opvangen en hergebruiken. Projecten kunnen tot 75% subsidie ontvangen en kunnen nog tot 07 maart 2022 worden ingediend.
Op de gemeenteraadszitting van 02 juli 2020 deed ik het voorstel om het regenwater van de gemeentelijke loodsen te bufferen. De grote hoeveelheden regenwater die vallen op de daken van de loodsen, bieden tal van mogelijkheden. Zo kan de gemeente het water gebruiken voor de eigen technische dienst en groendienst, voor de beregening van de gemeentelijke planten, bomen en sportvelden. Het resterende water kunnen we daarna bufferen en vertraagd laten infiltreren.
Graag herneem ik mijn vraag naar de opvang van regenwater op de site van de gemeentelijke loodsen en stel ik voor om in het kader van de nieuwe subsidie-oproep rond collectieve regenwaterprojecten een dossier in te dienen.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Participatietraject herbestemmen parochiekerken
Met N-VA staan we 100% achter de bevraging van de bevolking voor de toekomst van onze parochiekerken. Er wordt in samenspraak met een externe partner een traject afgelegd dat kan uitmonden in een plan. Wij hopen dat dit traject tot een goed einde kan gebracht worden.
Dit einde brengt natuurlijk het begin van uitvoering ook dichter. Hier stelt zich dan ook de vraag wat het aandeel wordt van het gemeentebestuur in de uitvoering van zo’n gedragen plan.
Concreet is de vraag in hoeverre het gemeentebestuur bereid is om de nodige financiële middelen te voorzien, eventuele noodzakelijke RUP’s te maken voor beide kerken? Is er een minimum - en/of maximumbedrag bepaald om mee te kunnen stappen in het toekomstplan?
Aansluiting bij pensioenfonds of Organisme voor de Financiering van Pensioenen
Momenteel zitten we als gemeente met de problematiek om geschikt personeel te vinden. Verloning is natuurlijk een belangrijke beslissingsfactor om de werkplek te
bepalen. Nieuwe werknemers komen meestal in het beginstatuut van contractuele werknemer. Voor hen is er de mogelijkheid van de 2de pensioenpijler ingevoerd sedert 2017.
Wordt voor elke werknemer zo’n 2de pensioenpijler opgebouwd? Wordt er in de vacature verwezen naar deze bijkomende troef om voor onze gemeente te komen werken?
Begin 2022 wordt het mogelijk om over te stappen van een groepsverzekering naar een OFP, meer bepaald Prolocus. Het wordt een grote publieke speler met als troef dat deze kostenefficiënter zal zijn, wat voordeliger wordt voor het gemeentebestuur. Suggestie om de overstap te bestuderen.
Raadslid Christine Stroobandt
Handhaving zwerfvuil stationsomgeving
Vlaams minister Zuhal Demir besliste in 2021 om zwerfvuilhandhavers aan het werk te zetten in Vlaanderen als sluitstuk van het zwerfvuilbeleid. Nog tot midden 2024 kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op de 30 handhavers van OVAM die zich uitsluitend bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststeller in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen rond zwerfvuil.
Het enige wat het lokaal bestuur moet doen, is de handhavers als GAS-vaststeller laten aanduiden door de gemeenteraad. Via patrouilles op het terrein (steeds per 2), ook ’s avonds en in het weekend, wordt getracht overtreders op heterdaad te betrappen. Beernem heeft het draaiboek voor het traject aangevraagd (3 november 2021).
Werden er ondertussen al verdere stappen ondernomen? Concreet stellen we voor om een aanvraag in te dienen voor de vernieuwde stationsomgeving.
Raadslid Lode Vanneste
Beveiliging kruispunt Hoornstraat – Kasteeldreef
Een van onze inwoners contacteerde mij recent over het kruispunt van de Kasteeldreef met de Hoornstraat. Op het tracé langs de Hoornstraat tussen de wegversmalling en de kruising met de Kasteeldreef ligt aan beide zijden van de weg een parkeerzone. Volgens de burger in kwestie staan er regelmatig campers en grote camionettes geparkeerd in de Hoornstraat vlakbij het kruispunt de Kasteeldreef. Daardoor wordt het zicht voor chauffeurs die uit de Kasteeldreef komen beperkt en worden zo andere weggebruikers die uit Oostveld komen bijzonder laat zichtbaar.
Hierover de volgende vragen:
Beveiliging camera’s station Beernem
In de gemeenteraad van juni 2021 ondervroeg ik de burgemeester over de nieuwe stationsomgeving. Uit zijn antwoord bleek dat op de nieuwe perrons en de hellingen met fietsenstallingen in totaal 14 camera’s zouden komen. De hellingen zouden daarbij volledig door camera’s gecoverd zijn. Verder bleek dat de toestellen vanaf de zomer van 2021 actief zouden zijn en dat de NMBS volledig zou instaan voor de financiering. Intussen zijn we acht maanden verder en is de vernieuwde stationsomgeving zo goed als af. Jammer genoeg laten reizigers en/of andere passanten regelmatig veel zwerfvuil achter in de omgeving van het station. Daarnaast passeren ook regelmatig berichten op de sociale media over gestolen of gevonden fietsen nabij het station. Uit cijfers die ik hierover opvroeg bij de politiezone bleek dat er in de eerste negen maanden van 2021 in onze gemeente 16 fietsdiefstallen gebeurden waaronder vijf in de omgeving van het station.
Hierover de volgende vragen:
Groepsaankoop regenwatertonnen
De droge zomers van 2019 en 2020 maakten duidelijk dat water een kostbaar goed is. Met de N-VA deden we daarom al een aantal keer de oproep om hemelwaterplan op te stellen en hemelwater te bufferen op de gemeentelijke sites. Ook initiatieven bij onze burgers kunnen het verschil maken. Verschillende lokale besturen organiseren in dat verband de groepsaankoop van regenwatertonnen. Op die manier kunnen inwoners regenwater gebruiken voor hun planten, tuin, het schoonmaken van de wagen of fiets. Bovendien besparen ze zo op drinkbaar kraantjeswater. Hierbij graag de suggestie om zelf een dergelijke groepsaankoop te organiseren en daarbij een aantal types van kwalitatieve en duurzame regenwatertonnen ter beschikking te stellen aan bijzondere scherpe voorwaarden. Daarbij wordt ook de optionele levering en installatie aangeboden als bijhorende service.
Raadslid Els Vyncke
Suggestie buurtwerker prioritair inzetten in de Smoutweg
De voorbije maanden ontvingen wij verschillende meldingen van één en ander dat fout loopt in de Smoutweg. Het is geen geheim dat zowel gemeente en politie op de hoogte zijn van meerdere kleine en minder kleine incidenten. Mensen ergeren zich, heel terecht, aan omgeplooide ruitenwissers, afgerukte spiegels, bekraste autoportieren enzovoort. Veelvuldig patrouilleren van de politiediensten kan bijdragen tot een mogelijke oplossing, maar misschien kan, mits wat preventie hier ook al vooruitgang geboekt worden.
Vandaar mijn suggestie: "Is het mogelijk om de buurtwerker van de gemeente een opdracht te geven om met de mensen uit deze buurt te gaan praten en zo een preventieve campagne op te zetten of op zijn minst met de mensen te overleggen wat de oorzaken, de overlast en de gevolgen zijn voor deze sociale buurt. Preventie lijkt ons de eerste stap in een goed nabuurschap. Tegen ernstige overlast moet natuurlijk worden opgetreden."
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Martine De Roo
voorzitter wnd.