Terug gemeenteraad

Thu 24/02/2022 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De waarnemend voorzitter Martine De Roo opent de zitting met een aantal mededelingen.

    • Verontschuldigingen:
      • Voorzitter Kris Vincke en raadslid Arthur Mortier zijn verontschuldigd
      • Schepen Vicky Reynaert en raadslid Jef Vansteenhuyse komen iets later

    • De zitting van de gemeenteraad van 07 juli 2022 wordt verplaatst naar 23 juni 2022 omwille van het dossier van de gemeenteschool dat voor 01 juli 2022 aanbestedingsklaar moet ingediend worden.

    • Er is een onthaal voor nieuwe inwoners op dinsdag 22 maart 2022 om 19u30 in het OC De Kleine Beer.

    • Er zijn kapitteldagen over de toekomst van de kerk:
      • voor de HMMG kerk is dat op 15 en 22 maart 2022 om 18u30 - 22u00.
      • voor de kerk in Oostveld is dat op 29 en 31 maart 2022 om 18u30 - 22u00.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Bestuur en beleid

  • Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden vaak al veel ervaring met digitaal  vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen los van de coronapandemie. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen, voor zowel de gemeente- als de OCMW-raad als men dit wenst.

    Het is niet de bedoeling om nog op basis van een burgemeestersbesluit digitaal of hybride te vergaderen. Dit soort vergaderingen kunnen in principe enkel nog voor de omstandigheden die vastliggen in het huishoudelijk reglement.
    De burgemeester behoudt weliswaar de bevoegdheid, op basis van de nieuwe gemeentewet, om maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn bij onvoorziene gebeurtenissen.

    Omwille van de dynamiek van het vergaderen en de technisch (beperkte) mogelijkheden die momenteel ter beschikking zijn in ons bestuur, wordt voorgesteld om enkel de mogelijkheid om digitaal te vergaderen te voorzien in het huishoudelijk reglement.

    Een ontwerp-addendum aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt ter goedkeuring voorgelegd in de gemeenteraad.
  • In het kader van nood- en heropstartfonds (in het kader van de coronapandemie) wordt een voorstel van toekenning van steun aan verenigingen onder de vorm van nominatieve toelagen ter goedkeuring voorgelegdaan de gemeenteraad. 
    Eveneens wordt voorgesteld om het gratis ter beschikking stellen van de gemeenschapscentra, de vergaderzalen en het gemeentelijk feestmateriaal aan de erkende verenigingen te verlengen tot 31 december 2022.

Grondbeleid en patrimonium

  • Op 06 maart 2017 werd aan de Vlaamse maatschappij voor sociaal wonen (VMSW), Koloniënstraat 40, Brussel een stedenbouwkundige vergunning verleend voor wegen-, riolerings- en omgevingswerken in de wijk "Berenheem", Rollebaanstraat in Beernem. Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 07 juli 2016.

    In de vergunning werd een kosteloze afstand van de wegzate, van de infrastructuurwerken en de groenzone bedongen.

    Op basis van het opmetingsplan van 15 oktober 2019, opgemaakt door dhr. Koen Jonckheere, handelende namens het Studiebureau Jonckheere BVBA, uit Brugge heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

    Als bijzondere voorwaarde is het volgende opgenomen: Er zitten 2 private regenputten in het openbaar domein alsook een private kelder. De gemeente Beernem kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor enige schade aan de putten en de kelder alsook voor de schade aan het wegdek tgv. de putten en de kelder.

    De af te stane grond heeft volgens het opmetingsplan een oppervlakte van 876 m². Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, nummers 222 B2.

    De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Op 29 mei 2015 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend aan de West-Vlaamse intercommunale (WVI) voor de aanleg van nieuwe wegverharding en rioleringen ter ontsluiting van de percelen van het aan te leggen bedrijventerrein "Industriepark Oost", buffering van hemelwater en de groenaanleg.

    Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 maart 2015. De kosteloze afstand van de wegzate, infrastructuur en de groenzone werd bedongen.

    Op basis van het opmetingsplan van 29 september 2017, opgemaakt door landmeter-expert Luc Vanpoucke uit Beernem, heeft notaris Pieter Van Hoestenberghe uit Jabbeke een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

    De af te stane grond bestaat volgens het opmetingsplan uit lot 1, wegenis (8.951 m²) en uit loten 2, 3 en 4, groenzone (11.719 m²). De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 3 e afdeling, sectie D, deel van nummers 97 C, 103 M-P-S-T-V-W-X-Z, 203 C en 212 C.

    Deze ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Landinrichting

  • In juni 2021 lanceerde de Vlaamse overheid een oproep voor Water+Land+Schap (WLS 2.0), met als deadline 30 juli. Via deze oproep (pad 2) dienden de gemeenten Beernem en Oostkamp een idee in rond het Beverhoutsveld. Gemeente Beernem trad in deze op als trekker van het dossier.

    Op 05 januari 2022 volgde de beslissing over welke voorstellen verder uitgewerkt worden tot een volledig dossier, met een engagement van de gebiedscoalitie. Het dossier Beverhoutsveld werd gegund en mag nu in 2 fasen worden uitgewerkt. Fase 1 is de opmaak van het effectief inrichtingsdossier met concreet begrote acties en een eigen gebiedscoalitie. Na goedkeuring van fase 1 volgt fase 2: de uitvoeringsfase. 

    Fase 1 omhelst heel concreet de opmaak van een GNOP 2.0. Dit met een op heden zeer strakke deadline van 30 september 2022 voor indiening van de het dossier. Mede door het feit dat het dossier door de gemeenteraad van september de goedkeuring moet krijgen en een verlofperiode aan die gemeenteraad voorafgaat is het een must om voor de zomer het gebiedsprogramma af te werken.
    Na eventuele goedkeuring van het gebiedsprogramma eind 2022 kan er aanspraak gemaakt worden op subsidies om concrete maatregelen op het terrein te realiseren.

    Om een gedragen gebiedsprogramma te realiseren wordt een gebiedscoalitie opgericht. De leden in deze coalitie staan niet vast. Uitbreiding of verandering is steeds mogelijk:

    • gemeente Beernem
    • gemeente Oostkamp
    • provincie West-Vlaanderen
    • Inagro
    • Regionaal Landschap Houtland & Polders
    • Agrobeheersgroep Beverhoutsveld / Boerennatuur vzw
    • Oostkustpolder
    • Natuurpunt
    • Vertegenwoordiging adviesraad landbouw Beernem
    • ANB
    • VLM

    Op vrijdag 21 januari 2022 gaf mevr. Ine Soenen van de provincie West-Vlaanderen een toelichting aan het college van burgemeester en schepenen over het landschapspark Bulskampveld, het DNA van het Dorp, het Waterlandschap edm. Voor het dossier Waterlandschap werd de mogelijkheid tot samenwerking met de provincie besproken om de subsidie van € 25.000 die we verkrijgen voor het aanstellen van een procesbegeleider door te storten aan de provincie om zo gezamenlijk iemand aan te stellen. Hiertoe wordt een samenwerkingsprotocol opgemaakt met volgende doelstelling:

    De gemeente Beernem, gemeente Oostkamp en de provincie West-Vlaanderen zijn de dragende partners van het initiatief rond WLS Beverhoutsveld. De samenwerking is gericht op het opzetten en het realiseren van een concreet programma met inrichtings- en beheersmaatregelen, met resultaten die op het terrein zichtbaar het verschil maken. De ondertekenaars dragen, elk binnen de eigen bevoegdheden en beschikbare middelen, bij tot een geïntegreerde ontwikkeling voor het Beverhoutsveld. Die ontwikkeling zorgt voor concretisering van gedragen visievorming en geeft invulling aan de doelstellingen van de betrokken partners.
    Om de doelstellingen in fase 1 te realiseren binnen de door Vlaanderen vooropgestelde tijdspanne draagt de gemeente Beernem het coördinatiebudget van € 25.000 over aan de provincie West-Vlaanderen, ten einde een coördinator Water+Land+Schap aan te werven op de payroll van de Provincie. Deze coördinator werkt dit traject samen uit met Beernem, Oostkamp en de overige coalitiepartners hierboven vermeld.

    Concreet engageert Beernem zich tot: 

    • Het voorzitten van de op te richten stuurgroep met de coalitiepartners in het samenwerkingsverband Beverhoutsveld;
    • Het geven van de nodige input en knowhow omtrent de gewenste ambities en acties in het Beverhoutsveld;
    • Het opstarten van een toekomstgericht en duurzaam beleid voor Beverhoutsveld met aandacht voor landbouw en natuur, met water als leidend principe;
    • Het opmaken van een gericht en gebudgetteerd plan voor concrete en zichtbare terreinrealisaties;
    • Het onderling uitwisselen van informatie en afstemmen van ambities met alle coalitiepartners omtrent het Beverhoutsveld;
    • Het aanduiden van een ambtelijk contactpersoon als direct aanspreekpunt voor de coördinator WLS bij de provincie West-Vlaanderen;
    • Het instaan van de interne communicatie naar alle betrokkenen binnen het gemeentebestuur Beernem via de ambtelijk contactpersoon;
    • Het overhevelen van het coördinatiebudget gekoppeld aan het WLS naar Provincie West-Vlaanderen voor de aanwerving van een coördinator WLS op de payroll van de provincie.

    De overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 24 februari 2022.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • In de gemeenteraad werd gevraagd te onderzoeken om de voorrang van rechts af te schaffen in Gevaerts-Zuid en dit ten voordele van de fietser.  Omwille van een conflict met verkeer dat uit de Halvemaanstraat komt.

    Gevaerts-Zuid is onderdeel van de fietssnelweg F6 tussen Gent en Brugge en naar inrichting de bevoegdheid van de Provincie. Hiervoor werd een overleg ingepland.

    De Provincie werkt momenteel aan een bewegwijzeringsplan voor de F6 van Brugge tot de grens met Knesselare. Het is het uitgelezen moment om de visie op de fietssnelweg wat uit te diepen.

    Volgende inrichtingsprincipes worden naar voor geschoven:

    • waar mogelijk krijgt de fietssnelweg een eigen bedding. Dat is op het traject in Beernem het geval voor ongeveer 65%.
    • op de andere gedeelten wordt de fietser zoveel mogelijk in de voorrang gesteld en beschermd. In de gedeelten waar er gemengd verkeer toegelaten is, wordt voorgesteld een fietsstraat in te voeren en voorrang in te stellen voor de fietsstraat (dus geen voorrang van rechts meer).

    Concreet gaat dit voor Beernem om de gedeelten vanaf café de Brug via Vaart-Zuid tot aan het laatste straatje van 't Hof en om Gevaerts-Zuid vanaf het kruispunt met de Fortstraat tot op het jaagpad waar het verbod voor auto's en bromfietsen start. (Zie ook bijgevoegd plan - zones aangeduid in het groen).

    Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

    Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 6 'Voorrangsregeling' en artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

    Het voorstel om een aanvulling te doen aan artikel 6 'Voorrangsregeling' en artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Extra ingediende agendapunten

  • In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 24 februari 2022.

    Het agendapunt handelt over een voorstel tot invoeren van een burgerbudget in Beernem waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om het systeem van een burgerbudget in te voeren.

  • In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 24 februari 2022.

    Het agendapunt handelt over maatregelen inzake aanpak wateroverlast.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

    1. aan te dringen op een versnelde opmaak van het hemelwaterplan;

    2. aan het college te vragen om de mogelijkheden van de nodige buffercapaciteit stroomopwaarts langs de Zoetebeek, bijv. ten noorden van de Knesselarestraat, te onderzoeken en daar vervolgens uitvoering aan te geven;

    3. de dimensionering van de waterdoorvoer van de Poelagiebeek onder de Sijselestraat ter hoogte van de Danegemstraat te vergroten en stroomopwaarts bijkomende stuwen te voorzien.

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Anja Coens
    Wegdek 1ste deel Bloemendalestraat tussen de rotonde en Sint-Amanduskerk
    Precies een jaar geleden in de GR van 25 februari 2021 stelde ik de vraag i.v.m met het slechte wegdek in de Bloemendalestraat tussen de rotonde en de Sint-Amanduskerk. Het stuk die nu beklinkerd is, ligt er nog steeds heel erbarmelijk bij.
    Er is toen gezegd geweest dat dit stukje de nodige aandacht zou krijgen om te herstellen.
    Het voorbije jaar heb ik ook verschillende keren info gewonnen bij de betrokken diensten. Het betreffende wegdek kon voorlopig niet definitief hersteld worden, maar het zou opgenomen worden om voorlopig te herstellen met een slimlaag en dit voor het einde van het jaar 2021 of toch zeker voor de werken in de Scherpestraat/Beernemstraat zouden starten, aangezien de wegomleiding van deze werken langs het betreffende stukje wordt geleid.
    Ondertussen zijn we 2022 en zijn ook de werken in de Scherpestraat van start gegaan, maar is er nog niks veranderd aan het wegdek in de Bloemendale. Kan het herstellen van het stukje Bloemendale, tussen de rotonde en de Sint-Amanduskerk met hoogdringendheid aangepakt worden?

    Bijkomende verlichting op de begraafplaats Sint-Lambertus
    In 2016 werd het kerkhof van Sint-Lambertus omgevormd tot een groen begraafpark. O.a. werd het rode grind vervangen door gras en een nieuw kasseipad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding tussen de omliggende woonwijken, de parking en het centrum van Oedelem.
    Deze wandel- en fietsverbinding wordt ook heel intens gebruikt, wat een goede zaak is.
    Verschillende bewoners spraken mij echter aan dat het er ’s avonds nogal zeer donker is, waardoor het gevaarlijk passeren is en vaak een onveilig gevoel geeft om deze verbinding te gebruiken.
    Begin februari was ik in de vooravond aanwezig bij de inhuldiging van de Calvarie op het Sint- Lambertuskerkhof en kon ik ook zelf vaststellen dat verschillende fietsers/wandelaars gebruik maken van de verbinding, maar dat het er inderdaad zeer donker is. Dit vooral waar men het kerkhof verlaat, net voor men op het kerkplein komt.
    Mijn vraag: Is er een mogelijkheid dat er een 2-tal extra lichtpunten geplaatst worden langs het kasseipad op het Sint-Lambertuskerkhof zodat deze verkeersveilige verbinding voor fietsers en voetgangers zonder gevaar en met een veilig gevoel kan gebruikt worden, ook wanneer het donder  wordt of is.

    Raadslid Piet De Rycke

    Opvolging vraag geluidsschermen E40
    Op de gemeenteraad van 01 juli 2021 vroeg ik of er geluidmetingen konden gebeuren voor de geluidsoverlast van de E40. Ik las in een collegeverslag van december dat de resultaten van het agentschap wegen en verkeer (AWV) binnen waren en deze verder met hen zouden besproken worden.
    De plaatsing van geluidsschermen in Aalter steekt iedereen de ogen uit.
    Graag vraag ik naar :

    • het resultaat van de metingen?
    • het resultaat van het overleg?

    Wateroverlast
    Op 11 december 2021 kampten we op verschillende plaatsen in onze gemeente met wateroverlast. Zoals je kan zien op de resultaten van het meetstation in Oostkamp viel die dag in onze regio tot 25 l/m². Dat zijn onze rioleringen en grachten niet gewoon om op korte termijn te verwerken.
    Een samenloop van omstandigheden zorgde ervoor dat het kruispunt met de Scherpestraat vanaf het rondpunt in Beernem helemaal onderliep. De straat werd een tijdlang afgesloten. Gelukkig liepen hier geen huizen onder water.
    Eerst werd gedacht aan een verstopping, maar de gemeente had als goede huisvader begin december al voorzorgen genomen. Alle straatkolken op de kritieke punten werden toen gereinigd.
    De oorzaak lag elders. Om Brugge te vrijwaren van wateroverlast werd de keersluis op het kanaal gesloten. De verhoging van het waterpeil stroomopwaarts op het kanaal zorgde ervoor dat het lozingspunt van verschillende gemeentelijke waterlopen onder water kwamen en zo moeilijk hun water kwijt konden. Door de opstuwing kon de Biezemoerbeek stroomopwaarts het water niet meer slikken binnen zijn loop.
    Ik doe graag de suggestie om binnen het hemelwaterplan de actie op te nemen een duurzame oplossing te realiseren.
    Bv. zou men stroomopwaarts de Biezemoerbeek en de Zoetebeek een bufferbekken kunnen realiseren die geactiveerd wordt bij wateroverlast. Bijkomend zou het bekken in de zomer wat water kunnen ophouden om zo de verdroging tegen te gaan.
    Uiteraard hoor ik graag ook een stand van zaken van het hemelwaterplan en eventuele acties?

    Raadslid Rolle De Bruyne

    Veilige fietsoversteek
    Er is me nogmaals gevraagd waarom er geen veilige fietsoversteek kan gemaakt worden voor de fietsers die naar het OC of de BIB willen, komende van het rondpunt aan de Akkerstraat en de Scherpestraat.

    Raadslid Gijs Degrande

    Nieuwe gemeenteschool
    In kader van het ontwerp voor de nieuwe gemeenteschool zijn diverse adviezen opgevraagd bij verschillende betrokken actoren. Zowel de school zelf, leerkrachten en directie, Schoolraad, Oudercomité, Cantando, Kunstacademie, Koninklijke Harmonie, de buurt enz. hebben hun vragen en opmerkingen bezorgd. Ook vanuit N-VA stuurden we onze vragen en opmerkingen door.  Na de bespreking en behandeling in het College van Burgemeester en Schepenen blijft het voor de gemeenteraad wachten op de antwoorden op de verschillende opmerkingen en wensen. Nochtans werden deze antwoorden al beloofd en aangekondigd voor de gemeenteraad van januari en vervolgens februari 2022. Graag hadden wij dan ook het overzicht gekregen van de antwoorden aan de verschillende gebruikers met daarbij telkens de motivering waarom een aanpassing al dan niet is aangebracht aan het voorontwerp. Deze antwoorden en overzicht kunnen schriftelijk worden bezorgd.

    Buffer het regenwater op de gemeentelijke loodsen
    In tijden van droogte telt elke druppel. Daarom ondersteunt Vlaanderen gemeenten die regenwater op openbaar domein opvangen en hergebruiken. Projecten kunnen tot 75% subsidie ontvangen en kunnen nog tot 07 maart 2022 worden ingediend.
    Op de gemeenteraadszitting van 02 juli 2020  deed ik het voorstel om het regenwater van de gemeentelijke loodsen te bufferen. De grote hoeveelheden regenwater die vallen op de daken van de loodsen, bieden tal van mogelijkheden. Zo kan de gemeente het water gebruiken voor de eigen technische dienst en groendienst, voor de beregening van de gemeentelijke planten, bomen en sportvelden. Het resterende water kunnen we daarna bufferen en vertraagd laten infiltreren.
    Graag herneem ik mijn vraag naar de opvang van regenwater op de site van de gemeentelijke loodsen en stel ik voor om in het kader van de nieuwe subsidie-oproep rond collectieve regenwaterprojecten een dossier in te dienen.

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    Participatietraject herbestemmen parochiekerken
    Met N-VA staan we 100% achter de bevraging van de bevolking voor de toekomst van onze parochiekerken. Er wordt in samenspraak met een externe partner een traject afgelegd dat kan uitmonden in een plan. Wij hopen dat dit traject tot een goed einde kan gebracht worden.
    Dit einde brengt natuurlijk het begin van uitvoering ook dichter. Hier stelt zich dan ook de vraag wat het aandeel wordt van het gemeentebestuur in de uitvoering van zo’n gedragen plan.
    Concreet is de vraag in hoeverre het gemeentebestuur bereid is om de nodige financiële middelen te voorzien, eventuele noodzakelijke RUP’s te maken voor beide kerken? Is er een minimum - en/of maximumbedrag bepaald om mee te kunnen stappen in het toekomstplan?

    Aansluiting bij pensioenfonds of Organisme voor de Financiering van Pensioenen
    Momenteel zitten we als gemeente met de problematiek om geschikt personeel te vinden. Verloning is natuurlijk een belangrijke beslissingsfactor om de werkplek te
    bepalen. Nieuwe werknemers komen meestal in het beginstatuut van contractuele werknemer. Voor hen is er de mogelijkheid van de 2de pensioenpijler ingevoerd sedert 2017.
    Wordt voor elke werknemer zo’n 2de pensioenpijler opgebouwd? Wordt er in de vacature verwezen naar deze bijkomende troef om voor onze gemeente te komen werken?
    Begin 2022 wordt het mogelijk om over te stappen van een groepsverzekering naar een OFP, meer bepaald Prolocus. Het wordt een grote publieke speler met als troef dat deze kostenefficiënter zal zijn, wat voordeliger wordt voor het gemeentebestuur. Suggestie om de overstap te bestuderen.

    Raadslid Christine Stroobandt

    Handhaving zwerfvuil stationsomgeving
    Vlaams minister Zuhal Demir besliste in 2021 om zwerfvuilhandhavers aan het werk te zetten in Vlaanderen als sluitstuk van het zwerfvuilbeleid. Nog tot midden 2024 kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op de 30 handhavers van OVAM die zich uitsluitend bezighouden met het controleren op zwerfvuil.  De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststeller in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen rond zwerfvuil.

    Het enige wat het lokaal bestuur moet doen, is de handhavers als GAS-vaststeller laten aanduiden door de gemeenteraad. Via patrouilles op het terrein (steeds per 2), ook ’s avonds en in het weekend, wordt getracht overtreders op heterdaad te betrappen. Beernem heeft het draaiboek voor het traject aangevraagd (3 november 2021).

    Werden er ondertussen al verdere stappen ondernomen? Concreet stellen we voor om een aanvraag in te dienen voor de vernieuwde stationsomgeving.

    Raadslid Lode Vanneste

    Beveiliging kruispunt Hoornstraat – Kasteeldreef
    Een van onze inwoners contacteerde mij recent over het kruispunt van de Kasteeldreef met de Hoornstraat. Op het tracé langs de Hoornstraat tussen de wegversmalling en de kruising met de Kasteeldreef ligt aan beide zijden van de weg een parkeerzone. Volgens de burger in kwestie staan er regelmatig campers en grote camionettes geparkeerd in de Hoornstraat vlakbij het kruispunt de Kasteeldreef. Daardoor wordt het zicht voor chauffeurs die uit de Kasteeldreef komen beperkt en worden zo andere weggebruikers die uit Oostveld komen bijzonder laat zichtbaar.
    Hierover de volgende vragen:

    • Hoeveel ongevallen gebeurden er op dit kruispunt sinds 2016? Graag daarbij vermelding van de verschillende types weggebruiker/vervoermiddel (fietsers, voetgangers, personenwagens, vrachtwagens etc.).
    • Is het gemeentebestuur bereid om de veiligheid op dit kruispunt te onderzoeken en eventueel een deel van de parkeerzone ter hoogte van het kruispunt in te korten?

    Beveiliging camera’s station Beernem
    In de gemeenteraad van juni 2021 ondervroeg ik de burgemeester over de nieuwe stationsomgeving. Uit zijn antwoord bleek dat op de nieuwe perrons en de hellingen met fietsenstallingen in totaal 14 camera’s zouden komen. De hellingen zouden daarbij volledig door camera’s gecoverd zijn. Verder bleek dat de toestellen vanaf de zomer van 2021 actief zouden zijn en dat de NMBS volledig zou instaan voor de financiering. Intussen zijn we acht maanden verder en is de vernieuwde stationsomgeving zo goed als af. Jammer genoeg laten reizigers en/of andere passanten regelmatig veel zwerfvuil achter in de omgeving van het station. Daarnaast passeren ook regelmatig berichten op de sociale media over gestolen of gevonden fietsen nabij het station. Uit cijfers die ik hierover opvroeg bij de politiezone bleek dat er in de eerste negen maanden van 2021 in onze gemeente 16 fietsdiefstallen gebeurden waaronder vijf in de omgeving van het station.
    Hierover de volgende vragen:

    • Zijn de camera’s intussen actief? Indien dit niet het geval is, welke initiatieven zal het gemeentebestuur nemen bij de NMBS om versneld werk te maken van de plaatsing en installatie van deze camera’s?
    • Wat is het uiteindelijke aantal fietsdiefstallen dat in 2021 in Beernem werd geregistreerd? Hoeveel fietsen werden daarvan gestolen in de omgeving van het station?

    Groepsaankoop regenwatertonnen
    De droge zomers van 2019 en 2020 maakten duidelijk dat water een kostbaar goed is. Met de N-VA deden we daarom al een aantal keer de oproep om hemelwaterplan op te stellen en hemelwater te bufferen op de gemeentelijke sites. Ook initiatieven bij onze burgers kunnen het verschil maken. Verschillende lokale besturen organiseren in dat verband de groepsaankoop van regenwatertonnen. Op die manier kunnen inwoners regenwater gebruiken voor hun planten, tuin, het schoonmaken van de wagen of fiets. Bovendien besparen ze zo op drinkbaar kraantjeswater. Hierbij graag de suggestie om zelf een dergelijke groepsaankoop te organiseren en daarbij een aantal types van kwalitatieve en duurzame regenwatertonnen ter beschikking te stellen aan bijzondere scherpe voorwaarden. Daarbij wordt ook de optionele levering en installatie aangeboden als bijhorende service.

    Raadslid Els Vyncke

    Suggestie buurtwerker prioritair inzetten in de Smoutweg
    De voorbije maanden ontvingen wij verschillende meldingen van één en ander dat fout loopt in de Smoutweg. Het is geen geheim dat zowel gemeente en politie op de hoogte zijn van meerdere kleine en minder kleine incidenten. Mensen ergeren zich, heel terecht, aan omgeplooide ruitenwissers, afgerukte spiegels, bekraste autoportieren enzovoort. Veelvuldig patrouilleren van de politiediensten kan bijdragen tot een mogelijke oplossing, maar misschien kan, mits wat preventie hier ook al vooruitgang geboekt worden.
    Vandaar mijn suggestie: "Is het mogelijk om de buurtwerker van de gemeente een opdracht te geven om met de mensen uit deze buurt te gaan praten en zo een preventieve campagne op te zetten of op zijn minst met de mensen te overleggen wat de oorzaken, de overlast en de gevolgen zijn voor deze sociale buurt. Preventie lijkt ons de eerste stap in een goed nabuurschap. Tegen ernstige overlast moet natuurlijk worden opgetreden."