De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 september 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 september 2023.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 september 2023 worden goedgekeurd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 legt als doelstelling op dat elke woning, ongeacht de woonvorm, moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids-, en woonkwaliteitsvereisten. Het verplicht maken van een conformiteitsattest is een maatregel die rechtstreeks concrete uitwerking geeft van deze decretale doelstelling. Door het proactief screenen van alle huurwoningen worden onveilige, ongezonde en kwaliteitsarme huurwoningen gedetecteerd en kan duurzaam herstel worden opgelegd en mogelijks krotverhuurders worden opgespoord.
Om dit doel te realiseren moet elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of (onder)verhuurder een woning verhuurt, te huur aanbiedt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats een conformiteitsattest van de woning kunnen voorleggen.
De gemeente Zedelgem werd vastgesteld als beherende gemeente van de interlokale vereniging de Woonwinkel.
De gemeente Zedelgem beheert de rekening van IGS De Woonwinkel en belast haar financieel directeur met de inning van de facturen, in concreto betekent dit dat de gemeente Zedelgem centraal de facturen int voor rekening van de desbetreffende gemeenten voor het afleveren van het conformiteitsattest op hun grondgebied.
Het bedrag van de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest wordt vastgesteld op € 90,00.
Het bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex september 2023. Het geïndexeerde bedrag van de retributie wordt afgerond naar het lager geheel getal.
Indien er maar één woningonderzoek noodzakelijk is, wordt het conformiteitsattest gratis afgeleverd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor ruimtelijke ordening en wonen.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: Met ingang van 01 januari 2024 wordt een retributie geheven op de afgifte van conformiteitsattesten.
Artikel 2: Voor toepassing van dit retributiereglement worden de begrippen en de definities gehanteerd zoals omschreven in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de besluiten ter uitvoering ervan.
Artikel 3: De retributie is verschuldigd door de aanvrager (natuurlijke of rechtspersoon) van het conformiteitsattest.
Artikel 4: Het bedrag van de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest wordt vastgesteld op € 90,00.
Het bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex september 2023.
Het geïndexeerde bedrag van de retributie wordt afgerond naar het lager geheel getal.
Indien er maar één woningonderzoek noodzakelijk is, wordt het conformiteitsattest gratis afgeleverd.
Bij meerdere woningonderzoeken wordt de belasting éénmaal aangerekend bij het tweede woningonderzoek.
De retributie is verschuldigd bij zowel de afgifte als de weigering van het conformiteitsattest.
Artikel 5: De retributie wordt betaald via factuur binnen de maand na factuurdatum. Na betaling van de factuur wordt het conformiteitsattest afgeleverd.
Bij niet-betaling binnen de maand wordt een aanmaning verstuurd met het verzoek te betalen binnen de 14 dagen na datum van de aanmaning.
Bij niet-betaling wordt een aangetekende laatste waarschuwing verstuurd met het verzoek te betalen binnen de 14 dagen. De kosten van de aangetekende zending van € 7,50 vallen ten laste van de retributieplichtige.
Als beherende gemeente beheert Zedelgem de rekening van de IGS De Woonwinkel en int de facturen voor het afleveren van een conformiteitsattest voor rekening van de aangesloten gemeenten.
De gemeente Beernem geeft de toestemming aan de beherende gemeente Zedelgem om de facturen te innen voor de conformiteitsattesten die werden afgeleverd op het grondgebied van Beernem.
Artikel 6: Bij gebrek aan betaling in der minne zal de inning worden gevorderd overeenkomstig de invorderingsprocedure van niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 7: Het retributiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) is een dienstverlenende vereniging binnen Farys met als doel het opzetten en deelnemen aan aankoopcentrales, aankoopactiviteiten, raamovereenkomsten en gezamenlijke overheidsopdrachten. De service wordt als een geïntegreerd concept aangeboden door CREAT. In het aanbod zitten zowel leveringen, diensten als maatwerk vervat.
Kort samengevat: na intekening kan de gemeente Beernem gebruik maken van een soort aankoopcatalogus verpakt onder de noemer van verschillende raamovereenkomsten. Er zijn raamovereenkomsten voor o.a. meubilair, brandstoffen, strooizout, poetsproducten, wegmarkeringen, kopiemachines, brandpreventie, ... De prijzen zijn online raadpleegbaar en er kan steeds vrijblijvend besteld worden op afroep via een digitaal platform. De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
Minimale afname
Het minimale afnamebedrag op jaarbasis wordt vastgelegd op € 2.500,00. Het afnamebedrag betreft de totale som van de eenheidsprijzen gefactureerd door CREAT, zowel afroepen op raamcontracten als maatwerk, incl. de bijdrage in de werking, excl. btw.
De berekening van het minimale afnamebedrag gebeurt per kalenderjaar, en gaat in het vierde jaar nadat de CREAT-klant werd vermeld op de lijst van klanten die aan de bestekken wordt toegevoegd. Als aan een CREAT-klant op jaarbasis minder dan het minimale afnamebedrag van € 2.500,00 (excl. btw) werd gefactureerd, zal een factuur worden opgemaakt voor het bedrag van € 250,00 (excl. btw).
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
De TMVS is een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging die werd opgericht in 2017. De dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS. Uit het toetredingsdossier blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd.
Om te kunnen toetreden dient het bestuur een kapitaalsinbreng cfr de voorgeschreven betalingsmodaliteiten in het toetredingsdossier te doen.
Samenwerking met Creat opent perspectief op schaal- en volume-effecten. Het laat toe kosten te reduceren en/of middelen vrij te maken voor andere initiatieven. Op momenten dat onze (personeels)budgetten onder druk staan, een niet te verwaarlozen voordeel om sneller bepaalde dossiers te kunnen uitvoeren/uitwerken.
Zeker in het kader van de opmaak van verplichte brandpreventieplannen door onze preventieambtenaar kan de aankoopcentrale meteen z'n diensten bewijzen.
Lijst van de aangeboden leveringen en diensten door CREAT - zie bijlage.
Heden maken al meer dan 600 gemeenten, steden en andere organisaties gebruik van de dienstverlening van CREAT. CREAT biedt een brede waaier van kwaliteitsvolle producten en diensten aan tegen interessante prijzen en met een uitstekende service. Men kan beroep doen op CREAT, maar men is niet verplicht. De autonomie van de deelnemende partners wordt dus gerespecteerd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Dienst |
financiële dienst |
Omschrijving |
aankoop aandeel in kader van toetreding TMVS (Creat) |
Raming (incl. btw) |
€ 750,00 |
Budgetcode |
te voorzien in aanpassing meerjarenplanning |
Beschikbaar krediet |
te voorzien in aanpassing meerjarenplanning |
Voor gemeenten en steden wordt gevraagd om 1 aandeel aan te kopen per volledig 5.000 inwoners.
De waarde van 1 aandeel is € 1.000,00 en dient voor ¼ volstort te worden.
16.115 inwoners (d.d. 31 december 2022) = 3 x € 1.000,00 = 25 % van € 3.000,00 = € 750,00.
Advies financieel directeur: Akkoord met het voorstel om toe te treden tot TMVS (Creat).
Hiervoor zal in de aanpassing van het meerjarenplan € 750,00 moeten ingeschreven worden als aankoop van aandelen om toe te treden.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Barbara Vandenbrande en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré en schepen Jan Vanassche.
Namens de N-VA fractie wordt een amendement bij het agendapunt ingediend.
"Vooraleer er een beroep gedaan wordt op de leveringen en diensten aangeboden door CREAT, wordt er gekeken of er Beernemse aanbieders zijn."
Het voorgestelde amendement wordt eenparig goedgekeurd.
Artikel 1: Er wordt beslist om vanaf 01 november 2023 toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt meegedeeld aan TMVS dv (ondern.nr. 0692.624.441), Botermarkt 1, 9000 Gent.
Artikel 3: Vooraleer er een beroep gedaan wordt op de leveringen en diensten aangeboden door CREAT, wordt er gekeken of er Beernemse aanbieders zijn.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Voor het rioleringsdossier 'Aansluiting Akkerstraat-Beverhoutsveldstraat' werd studiebureau Sweco aangesteld. De werken zijn een samenwerking met nv Aquafin, die instaat voor een deel van de rioolaanleg en de provincie West-Vlaanderen die instaat voor de aanleg van een fietspad.
Het ontwerp van de wegenis voorziet onder andere een weg in asfalt, een rondpunt ter hoogte van het kruispunt Beekstraat, enkelrichtingsfietspaden in de Akkerstraat en een dubbelrichtingsfietspad aan de westkant van de Beverhoutsveldstraat.
Het ontwerp riolering voorziet in een combinatie van gravitaire riolering en persleiding.
De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op € 11.670.348,35 (excl. btw). Hiervan valt € 3.656.551,05 (excl. btw) ten laste van Beernem. Met een geraamde subsidie van € 584.605,92 bedraagt het eigen aandeel € 3.071.945,13 (excl. btw). Hierbij moet € 310.891,32 niet aftrekbare btw voorzien worden volgens de raming.
De gezamenlijke opdracht zal gegund worden via de openbare procedure door de bouwheer van het project: Aquafin.
Van het ontwerp, opgemaakt door studieubureau Sweco, worden het bestek met nr. 23.093/BRN3018, de gunningswijze, het ramingsbedrag en de lastvoorwaarden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Dienst |
Infrastructuur |
Omschrijving |
Rioleringswerken Den Doorn-Lijsterhoek fietspad Akkerstr-Beverthoutsveldstr |
Raming (incl. btw) |
€ 3.967.442.37 (incl. btw) met subsidie van € 584.605,92 |
Budgetcode |
0310-05/22700007 |
Beschikbaar krediet |
€ 4.317.643,95 |
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Aansluiting Akkerstraat-Beverhoutsveldstraat”, opgesteld door studiebureau Sweco. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming van het gemeentelijk aandeel bedraagt € 3.656.551,05 met bijkomend € 310.891,32 niet aftrekbare btw en met een subsidie van € 584.605,92.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023-2025 op budgetcode 0310-05/22700007.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem is eigenaar van een perceel gelegen langs de Biezemoerstraat en kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, nummer 163 E. De aanpalende eigenaars Francis Van Hulle en Kimmy Lootens, Bloemendalestraat 32 wensen een gedeelte van het perceel aan te kopen.
Het perceel is gelegen in BPA Bloemendale en heeft de bestemming 'zone voor aaneengesloten woningen'. Het perceel heeft een oppervlakte van 305 m² en heeft een driehoekige vorm waardoor het niet mogelijk is om op dit perceel een woning te bouwen. Dit perceel dient samengevoegd te worden met de aanpalende percelen om te kunnen ontwikkelen.
Landmeter-expert Jens Danneels uit Zwevezele heeft op 23 augustus 2022 een opmetingsplan opgemaakt waarbij het perceel op de meest gunstige manier opgesplitst wordt in 2 loten zodat deze door samenvoeging met de achterliggende percelen bebouwbaar worden. Volgens het schattingsverslag van 25 augustus 2022 eveneens opgemaakt door landmeter-expert Jens Danneels wordt de grond geschat op € 190,00/m².
Uit navraag blijkt dat enkel de aanpalende eigenaars Francis Van Hulle en Kimmy Lootens, Bloemendalestraat 32 interesse hebben tot aankoop van lot 1 met een oppervlakte van 102 m² volgens het opmetingsplan van 13 juni 2023 aan de geschatte prijs aan te kopen. Het totaalbedrag is € 19.380,00.
Notaris Evy Thielemans uit Beernem heeft hiertoe een ontwerpakte opgemaakt.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De verkoop van grond gelegen te Beernem, Biezemoerstraat en kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, deel van nummer 163 E, zijnde lot 1 van het opmetingsplan van 13 juni 2023 opgemaakt door landmeter-expert Jens Danneels met een oppervlakte van 102 m² en voor een totale verkoopprijs van € 19.380,00, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte hiertoe opgemaakt door notaris Evy Thielemans uit Beernem, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de hypotheekbewaarder te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 4: De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennisgeving en voor gepast gevolg bezorgd aan notaris Evy Thielemans, Bloemendalestraat 44, Beernem.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Vanuit IGS De Woonwinkel is er het voorstel om een reglement op te stellen m.b.t. het verplicht conformiteitsattest in uitvoering van artikel 3.2 van de Vlaamse Codex Wonen. Door het proactief screenen van alle huurwoningen, i.f.v. het verkrijgen van een conformiteitsattest, worden onveilige, ongezonde en kwaliteitsarme huurwoningen gedetecteerd en kan duurzaam herstel worden opgelegd en mogelijks krotverhuurders worden opgespoord.
Vlaamse Codex Wonen, art. 3.2. e.v. en haar uitvoeringsbesluiten
Om dit doel te realiseren moet elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of (onder)verhuurder een woning verhuurt, te huur aanbiedt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats een conformiteitsattest van de woning kunnen voorleggen.
Om woningcontroles te kunnen garanderen, rekening houdend met de beschikbare middelen, wordt ervoor gekozen om het conformiteitsattest gefaseerd in te voeren. Er wordt geopteerd voor de fasering op basis van leeftijd omdat oudere woningen vaker niet voldoen aan de opgelegde woningkwaliteitsvereisten door gebrek aan tijdige renovatie en onderhoud.
Daarnaast wordt de focus gelegd op huurwoningen die als hoofdverblijfplaats dienen. Deze keuze houdt rekening met de beschikbare middelen om de woningcontroles te kunnen garanderen. Door de focus op de hoofdverblijfplaats te vestigen, richten we ons naar deze huurders met mogelijks de meest precaire woningkwaliteitsproblemen met een hoge impact op het dagdagelijks wooncomfort.
Het advies van Agentschap Wonen in Vlaanderen op het ontwerpreglement is ingewonnen. Het reglement werd aangepast conform de opmerkingen vanuit dit advies.
Het is de bedoeling om dit reglement als bijlage toe te voegen bij het Algemeen Politiereglement. Bij vaststelling van een inbreuk op het reglement kan een administratieve sanctie worden opgelegd.
Het college verleende in zitting van 29 september 2023 positief advies.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor wonen.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement 'verplicht conformiteitsattest' goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 42 ev DLB
In de gemeenteraad van 04 juli 2019 werd het reglement impulssubsidie voor Beernemse culturele projecten goedgekeurd. Sindsdien werden al een aantal aanvragen goedgekeurd, maar merken we ook dat de in het reglement voorziene aanvraagperiode ervoor zorgt dat bepaalde projecten geen subsidie kunnen aanvragen.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
De cultuur- en erfgoedraad geeft het advies om het reglement impulssubsidie Beernemse culturele projecten aan te passen, zodat de periode flexibeler wordt om de subsidie aan te vragen. Nu kan er enkel aangevraagd worden in september voor het jaar erna, wat betekent dat in het najaar quasi nooit projecten doorgaan omdat de initiatiefnemers meer dan een jaar op voorhand nog veel te weinig informatie hebben om de aanvraag in te dienen.
Voorstel voor aanpassing:
Het is uiteindelijk de bedoeling dat de voorziene budgetten effectief aangewend worden voor cultuur en niet door een te dwingende termijn verloren gaan voor culturele initiatieven.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Branco François en Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
De N-VA fractie stelt voor volgende amendementen aan te brengen aan het agendapunt :
AMENDEMENT Nr. 1
In het reglement ‘impulssubsidie voor Beernemse culturele projecten - aanpassing 2023’ wordt artikel 7 vervangen door volgend nieuw artikel
“Artikel 7. Oproep, aanvraag en toekenning
De cultuurdienst doet halfjaarlijks een oproep voor projectaanvragen:
AMENDEMENT Nr. 2
In de beslissing wordt een nieuw artikel 3 ingevoegd :
“Artikel 3: Het budget projectsubsidies wordt gelijk verdeeld over de 2 halfjaarlijkse oproepen.”
De amendementen worden verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 12 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen 0 onthoudingen.
Artikel 1: Het reglement 'Impulssubsidies voor Beernemse culturele projecten' wordt aangepast met volgende bepalingen:
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Zoals goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 09 juni 2023, worden in zowel Covias (De Klaver) als LDC Flora digipunten geopend. Dit kadert in het project Digibanken Brugge West. De samenwerkingsovereenkomsten hiervoor worden ter goedkeuring voorgelegd.
Principiële goedkeuring van opening digipunten door college van burgemeester en schepenen op 09 juni 2023.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
In juli startte het digipunt in Covias (De Klaver) en in september startte het digipunt in LDC Flora als proef. Na positieve evaluatie kan dit structureel vastgelegd worden in een samenwerkingsovereenkomst.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Dit project wordt gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. Lokaal Bestuur Oostkamp is penhouder en dus ook verantwoordelijk voor de financiële weerslag.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Bestuur Beernem en Woonzorgzone Curando Oost inzake het opstarten van een digipunt in 'Lokaal Dienstencentrum Flora' wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal Bestuur Beernem en 4Veld vzw inzake het opstarten van een digipunt in 'ontmoetingscentrum De Klaver' wordt goedgekeurd.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met de medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de cultuur- en erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 6 trage wegen.
De naamgeving voor 5 trage wegen werd al goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 september 2021. Voor de trage weg in Gevaerts-Noord gelegen tussen huisnummer 10 en 11 werd gekozen om de straatnaamgeving uit te stellen tot het rooilijnplan definitief werd goed gekeurd. Dit gebeurde in de gemeenteraadszitting van 25 mei 2023.
Voor de trage weg gelegen Gevaerts-Noord tussen huisnummer 10 en 11 wordt de naam 'De Panne' voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Deze trage weg, die tegenwoordig zeer vaak als wandelweg dient, wordt al meer dan 100 jaar De Panne genoemd.
In de zitting van 22 juni 2023 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed.
Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 29 augustus 2023 tot en met 29 september 2023 waarbij één bezwaar werd ingediend. Het bezwaar is tijdig ingediend en dus ontvankelijk, maar is ongegrond aangezien het bezwaar verwijst naar een beroep dat ingesteld is bij de Vlaamse Regering tegen het rooilijnplan. Dit beroep is verworpen, wat maakt dat het bezwaar zonder voorwerp is.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg gelegen Gevaerts-Noord tussen huisnummer 10 en 11 wordt definitief de straatnaam 'De Panne' toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2024 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 01 juni 2023 (Sint-Amandus), 22 juni 2023 (H.M.M.Gods), 02 mei 2023 (Sint-Lambertus), 29 juni 2023 (Sint-Petrus) en 27 juni 2023 (Sint-Georgius)
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies aan de budgetten van deze kerkfabrieken. Het advies werd digitaal ondertekend en via de applicatie Religiopoint aan de onderscheiden kerkbesturen overgemaakt op 13 juli 2023.
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2024 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 07 september 2023. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 27 oktober 2023) om akte te nemen van de budgetten 2024.
Over de opmaak van de budgetten 2024 was er overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem op 21 juni 2023.
Op 25 april 2019 keurde de gemeenteraad de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem goed.
De voorgelegde budgetten van de kerkbesturen van Sint-Amandus, Heilige Maria Moeder Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 en zijn opgemaakt in overeenstemming met de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van de budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via ReligioPoint ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het centraal kerkbestuur en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint-Lambertus heeft haar budget 2023 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 2 mei 2023 en ingediend bij het gemeentebestuur op 7 september 2023.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de goedgekeurde meerjarenplanwijzigingen.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 27 oktober 2023) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2023.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van het aangepaste budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Lambertus.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Verschillende lokale besturen hebben zoals Beernem gekozen om de openbare verlichting te doven. Dit om een dubbele reden, m.n. enerzijds energie- en financiële besparing en anderzijds een milieubewuste maatregel tot CO2-reductie. Toen werd reeds beslist om nieuwe openbare verlichting te voorzien van elektriciteitszuinige LED-lampen. Er werd door de gemeente ingestapt in het investeringsplan tot algehele vervanging van de oude straatverlichting naar volledige ledverlichting tegen 2030.
Uit verslaggeving van Fluvius blijkt dat het investeringsprogramma in Beernem al heel ver gevorderd is, zeker voor wat betreft de ‘hoofdstraten’ in de gemeente.
Fluvius heeft ook het technisch programma klaar om reeds gebruik te maken van regimes tot dimmen aangepast aan de wensen van het gemeentebestuur.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Extra agendapunt N-VA voor GR 19 oktober 2023
Er bestaan op heden 2 mogelijke werkwijzen die mede afhankelijk zijn van het type led-verlichting dat geïnstalleerd werd. De gratis versie waarbij er geen bijkomende meters moeten geplaatst worden in de elektriciteitscabines kan nu al overal toegepast worden. Dit zelfs bij de oudste klassieke ledlampen. Wil men meer puntsgewijze, afzonderlijke sturing van de verlichting dan zijn er wel bijkomende kosten voor invoering van het dimregime.
Er is een tussenkomst door schepen Claudio Saelens beantwoord door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Artikel 1: Het agendapunt, ingediend door de N-fractie over het voorstel om het verlichtingsplan aan te passen door te kiezen voor regime(s) van dimmen wordt verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 12 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen en 0 onthoudingen.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De projectnota tot aanleg van fietspad Beekstraat werd in het college van burgemeester en schepenen van 22 september 2023 goedgekeurd.
Er werden wel bijkomende voorwaarden en/of opmerkingen gemaakt die moeten opgenomen worden in het uiteindelijke ontwerp.
De keuze voor enkelrichtingsfietspaden langs beide zijden van de bestaande rijweg met aanleg buiten de bomenrij werd daarin vooropgesteld. Geen vernieuwing van de bestaande rijweg omwille van de reeds hoge kostprijs voor aanleg fietspaden.
Er wordt voorgesteld om een fundamentele wijziging goed te keuren om de vernieuwing van de Beekstraat (deel rondpunt tot grens Moerbrugge) uit te voeren naar analogie van de vernieuwing Schipperstraat – Hoornstraat.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Extra agendapunt N-VA voor GR 19 oktober 2023
Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré, schepenen Claudio Saelens en Jan Vanassche en voorzitter Rolle De Bruyne beantwoord door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Artikel 1: Het agendapunt, ingediend door de N-VA fractie over het voorstel om de conceptnota fietspad Beekstraat aan te passen waarbij de keuze voor een dubbelrichtingsfietspad gemaakt wordt en de aanleg binnen het bestaande wegtracé gebeurt, wordt verworpen.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Els Vyncke (uitgestelde vraag GR 22 juni 2023 en GR 14 september) – schriftelijk antwoord werd verstuurd
Inclusieve sportdag
In april 2018 vond in Beernem voor de eerste keer een Inclusieve Sportdag plaats waaraan meer dan 400 sporters, met en zonder beperking, deelnamen in 5 verschillende sportdisciplines georganiseerd door 5 Beernemse sportclubs. Deze sportdag was een grandioos succes en er werd voorgesteld om een soortgelijk evenement om de 2 jaar te organiseren. Uiteraard heeft Corona er voor gezorgd dat er in 2020 en 2021 zo een sportmanifestatie niet kon plaats vinden. Maar we zijn intussen al 2023 en steeds meer heb ik de indruk dat er geen nieuwe inclusieve sportdag meer komt. Graag een stand van zaken a.u.b ?
Raadslid Gijs Degrande
Reveil (uitgestelde vraag GR 14 september – werd doorgestuurd naar schepen P. Waerniers met verzoek tot schriftelijk antwoord) – schriftelijk antwoord werd verstuurd
Graag doe ik een oproep om Reveil dit jaar wel te laten doorgaan in onze gemeente.
Raadslid Branco François
Fixmystreet
In Brussel is het alvast een success. Fixmystreet.brussels, een website en app die men kan gebruiken om verschillende types incidenten in Brussel aan de juiste overheid te melden. Dit kan gaan over verkeersborden, putten, sluikstorten, groen... Fixmystreet beschikt over een kaart waar iedereen kan volgen welke incidenten al gerapporteerd zijn. Verder kan je volgen welke incidenten momenteel behandeld worden of al behandeld zijn, je abonneren op verdere updates, de geschiedenis van een incident lezen, of aanvullingen/opmerkingen geven.
Goed nieuws. De code voor van het https://fixmystreet.ca/ project van visiblegovernment.ca is open source. Kort samengevat, fixmystreet bevat veel elementen die een verbetering zouden zijn zowel in functionaliteit als gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van het e-loket.
Uittrede van de Sint
Dit jaar valt 6 december op een woensdag. Dit lijkt mij een ideaal moment om de uittrede van de Sint opnieuw te organiseren. Zullen we Sinterklaas terug kunnen uitzwaaien in Beernem dit jaar?
Raadslid Lode Vanneste
Voetpad Rollebaanstraat
Dagelijks rijden heel wat rolstoelgebruikers (meestal vergezeld van een begeleider) langs de Rollebaanstraat ter hoogte van Woonzorgcentrum Mariawende. Daarbij verplaatsen ze zich vanuit het woonzorgcentrum links of rechts de rijbaan op voor een wandeling. Jammer genoeg ligt het voetpad er bijzonder slecht bij en zorgt dit voor problemen en gevaarlijke situaties voor de mensen in de rolstoel en hun begeleider. Hierover de volgende vragen:
Deelname Operatie Proper
Ondanks de vele inspanningen van onze scholen, verenigingen en de vrijwillige mooimakers blijft zwerfvuil en sluikstorten ook in onze gemeente een hardnekkig probleem. Mooimakers (=het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG) werkte een mooie actie uit onder de noemer ‘Operatie Proper’. De bedoeling is om scholen en verenigingen extra te stimuleren om mee te werken aan een propere gemeente. Via actieplannen houden ze zo hun school, schoolomgeving, speelpleintjes… proper. En ze worden bovendien beloond voor de geleverde inspanningen in de vorm van een geldelijke vergoeding.
De beloning voor scholen en verenigingen varieert tussen de 475 euro en 950 euro en hangt af van de gekozen acties en actiepunten. Om recht te hebben op die beloning is de deelname aan het project van het lokaal bestuur echter de eerste noodzakelijke voorwaarde.
Om de werklast te beperken en de job voor de lokale besturen zo eenvoudig mogelijk te maken, zorgen ze ook zelf voor een toegankelijk online platform waar scholen, verenigingen en clubs mee aan de slag kunnen. Actieplannen op maat van de verschillende type deelnemers en voor educatieve pakketten, opruim- en communicatiemateriaal. Een ideaal project dus om aan deel te nemen en een unieke kans om onze gemeente nog properder te maken.
De inschrijvingen voor schooljaar 2023-2024 lopen van 16 augustus t.e.m. 31 oktober 2023. In West-Vlaanderen zijn er momenteel 57 gemeenten die deelnemen. Onze gemeente is daarom jammer genoeg niet bij.
Onze fractie doet daarom het voorstel om dit schooljaar wel deel te nemen aan de Operatie Proper. Dat betekent dat onze gemeente zich aanmeldt op de site van Mooimakers en dat er tegelijk zo snel mogelijk breed gecommuniceerd wordt over dit project richting onze scholen en verenigingen.
Week van de Handhaving
Van 2 tot en met 8 oktober 2023 was er opnieuw de Week van de Handhaving. Tijdens die week vraagt Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG aan de lokale besturen om extra controles uit te voeren en overtreders aan te spreken. Lokale besturen die rapporteren over deze acties, kunnen een vergoeding van 750 euro aanvragen. Gemeenten of intercommunales dienen daarbij in de maand oktober één of meerdere acties te organiseren of ondersteunen in het kader van de Week van de Handhaving. Gemeenten of organisaties moeten daarbij voor hun grondgebied of werkingsgebied een actieplan opmaken voor 2023 dat in de online rapporteringsmodule van Mooimakers moet geregistreerd worden.
Acties dienen best voor de start van de Week van de Handhaving geregistreerd worden. Er dient nadien ook over de resultaten in de online rapporteringsmodule gerapporteerd worden. Dat kan van zodra de actie is uitgevoerd en moet ten laatste gebeuren op 31 oktober van het jaar waarin de acties plaatsvonden. Er dient daarbij zoveel mogelijk samengewerkt te worden met verschillende actoren in de gemeente die betrokken zijn bij de handhaving van zwerfvuil en sluikstort.
Hierover de volgende vragen:
Inzet camera tegen sluikstorten
In de vorige legislatuur besliste de gemeente onder impuls van toenmalig schepen van Afvalbeleid Jef Vansteenhuyse om een mobiele camera aan te kopen in te zetten in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil. Onze gemeente kende tot dan het systeem van GAS-boetes maar kon nooit officieel vaststellingen doen. Met die camera kwam daarin eindelijk verandering in.
De voorbije jaren stelden we met onze fractie verschillende vragen over het gebruik van de camera. Zo bleek dat er in 2019 en 2020 respectievelijk slechts één en vier pv’s werden uitgeschreven. Op de gemeenteraad van mei 2021 stelde collega Jef Vansteenhuyse daarom voor om subsidies aan te vragen bij de Vlaamse Overheid een extra camera aan aan te kopen.
Hierover de volgende vragen:
Aanstelling stadsdichter
Verschillende steden en gemeenten in Vlaanderen hebben de voorbije jaren een stadsdichter aangesteld. Deze stadsdichter wordt doorgaans door het college van burgemeester en schepenen aangesteld om in een bepaalde periode een aantal gedichten te schrijven over de stad of gemeente en de gebeurtenissen binnen die stad of gemeente. Aan de benoeming van de stadsdichter gaat steevast een procedure aan vooraf. Daarbij wordt een onafhankelijke jury van experts aangesteld die uit de kandidaturen een laureaat voordraagt aan het schepencollege. In sommige steden moet de stadsdichter in de stad of gemeente wonen terwijl bij andere procedures het vooral belangrijk is dat er een emotionele binding met de stad is. In andere procedures gaan steden en gemeenten zelf dichters gaan benaderen.
De N-VA stelt voor om ook in Beernem een stadsdichter aan te stellen en dat telkens voor een periode van twee aansluitende jaren. Wij vragen aan het schepencollege om een kandidatuur voor het stadsdichterschap uit te schrijven en een externe en onafhankelijke jury samen te stellen die uit de verschillende kandidaturen een stadsdichter zullen voordragen. De stadsdichter zal daarna zelf de inhoud van zijn gedichten bepalen. Het CBS kan naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen of evenementen suggesties bezorgen aan de stadsdichter.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Rolle De Bruyne
gemeenteraadslid