Thu 19/10/2023 - 19:30 de raadzaal
De voorzitter Rolle De Bruyne opent de zitting met een aantal mededelingen:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 14 september 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 legt als doelstelling op dat elke woning, ongeacht de woonvorm, moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids-, en woonkwaliteitsvereisten. Het verplicht maken van een conformiteitsattest is een maatregel die rechtstreeks concrete uitwerking geeft van deze decretale doelstelling. Door het proactief screenen van alle huurwoningen worden onveilige, ongezonde en kwaliteitsarme huurwoningen gedetecteerd en kan duurzaam herstel worden opgelegd en mogelijks krotverhuurders worden opgespoord.
Om dit doel te realiseren moet elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of (onder)verhuurder een woning verhuurt, te huur aanbiedt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats een conformiteitsattest van de woning kunnen voorleggen.
De gemeente Zedelgem werd vastgesteld als beherende gemeente van de interlokale vereniging de Woonwinkel.
De gemeente Zedelgem beheert de rekening van IGS De Woonwinkel en belast haar financieel directeur met de inning van de facturen, in concreto betekent dit dat de gemeente Zedelgem centraal de facturen int voor rekening van de desbetreffende gemeenten voor het afleveren van het conformiteitsattest op hun grondgebied.
Het bedrag van de retributie voor het aanvragen van een conformiteitsattest wordt vastgesteld op € 90,00.
Het bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex september 2023. Het geïndexeerde bedrag van de retributie wordt afgerond naar het lager geheel getal.
Indien er maar één woningonderzoek noodzakelijk is, wordt het conformiteitsattest gratis afgeleverd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement goed te keuren.
De Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) is een dienstverlenende vereniging binnen Farys met als doel het opzetten en deelnemen aan aankoopcentrales, aankoopactiviteiten, raamovereenkomsten en gezamenlijke overheidsopdrachten. De service wordt als een geïntegreerd concept aangeboden door CREAT. In het aanbod zitten zowel leveringen, diensten als maatwerk vervat.
Kort samengevat: na intekening kan de gemeente Beernem gebruik maken van een soort aankoopcatalogus verpakt onder de noemer van verschillende raamovereenkomsten. Er zijn raamovereenkomsten voor o.a. meubilair, brandstoffen, strooizout, poetsproducten, wegmarkeringen, kopiemachines, brandpreventie, ... De prijzen zijn online raadpleegbaar en er kan steeds vrijblijvend besteld worden op afroep via een digitaal platform. De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
Lijst van de aangeboden leveringen en diensten door CREAT - zie bijlage.
Voordelen CREAT
Toetreding
De deelname wordt bekrachtigd door een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan.
Het aantal aandelen wordt vastgelegd op basis van het aantal inwoners. Concreet: 1 TMVS-aandeel per volledig vijfduizendtal, met een minimum van 1 TMVS-aandeel (nominale waarde: € 1.000, voor 1/4 te volstorten).
Het is niet mogelijk om toe te treden in een verkiezingsjaar (2024).
Vanuit verschillende diensten wordt de toetreding positief geadviseerd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot de intergemeentelijke vereniging TMVS.
Voor het rioleringsdossier 'Aansluiting Akkerstraat-Beverhoutsveldstraat' werd studiebureau Sweco aangesteld. De werken zijn een samenwerking met nv Aquafin, die instaat voor een deel van de rioolaanleg en de provincie West-Vlaanderen die instaat voor de aanleg van een fietspad.
Het ontwerp van de wegenis voorziet onder andere een weg in asfalt, een rondpunt ter hoogte van het kruispunt Beekstraat, enkelrichtingsfietspaden in de Akkerstraat en een dubbelrichtingsfietspad aan de westkant van de Beverhoutsveldstraat.
Het ontwerp riolering voorziet in een combinatie van gravitaire riolering en persleiding.
De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op € 11.670.348,35 (excl. btw). Hiervan valt € 3.656.551,05 (excl. btw) ten laste van Beernem. Met een geraamde subsidie van € 584.605,92 bedraagt het eigen aandeel € 3.071.945,13 (excl. btw). Hierbij moet € 310.891,32 niet aftrekbare btw voorzien worden volgens de raming.
De gezamenlijke opdracht zal gegund worden via de openbare procedure door de bouwheer van het project: Aquafin.
Van het ontwerp, opgemaakt door studieubureau Sweco, worden het bestek met nr. 23.093/BRN3018, de gunningswijze, het ramingsbedrag en de lastvoorwaarden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeente Beernem is eigenaar van een perceel gelegen langs de Biezemoerstraat en kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, nummer 163 E. De aanpalende eigenaars Francis Van Hulle en Kimmy Lootens, Bloemendalestraat 32 wensen een gedeelte van het perceel aan te kopen.
Het perceel is gelegen in BPA Bloemendale en heeft de bestemming 'zone voor aaneengesloten woningen'. Het perceel heeft een oppervlakte van 305 m² en heeft een driehoekige vorm waardoor het niet mogelijk is om op dit perceel een woning te bouwen. Dit perceel dient samengevoegd te worden met de aanpalende percelen om te kunnen ontwikkelen.
Landmeter-expert Jens Danneels uit Zwevezele heeft op 23 augustus 2022 een opmetingsplan opgemaakt waarbij het perceel op de meest gunstige manier opgesplitst wordt in 2 loten zodat deze door samenvoeging met de achterliggende percelen bebouwbaar worden. Volgens het schattingsverslag van 25 augustus 2022 eveneens opgemaakt door landmeter-expert Jens Danneels wordt de grond geschat op € 190,00/m².
Uit navraag blijkt dat enkel de aanpalende eigenaars Francis Van Hulle en Kimmy Lootens, Bloemendalestraat 32 interesse hebben tot aankoop van lot 1 met een oppervlakte van 102 m² volgens het opmetingsplan van 13 juni 2023 aan de geschatte prijs aan te kopen. Het totaalbedrag is € 19.380,00.
Notaris Evy Thielemans uit Beernem heeft hiertoe een ontwerpakte opgemaakt.
Deze akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vanuit IGS De Woonwinkel is er het voorstel om een reglement op te stellen m.b.t. het verplicht conformiteitsattest in uitvoering van artikel 3.2 van de Vlaamse Codex Wonen. Door het proactief screenen van alle huurwoningen, i.f.v. het verkrijgen van een conformiteitsattest, worden onveilige, ongezonde en kwaliteitsarme huurwoningen gedetecteerd en kan duurzaam herstel worden opgelegd en mogelijks krotverhuurders worden opgespoord.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement betreffende het verplicht conformiteitsattest goed te keuren.
In de gemeenteraad van 04 juli 2019 werd het reglement impulssubsidie voor Beernemse culturele projecten goedgekeurd. Sindsdien werden al een aantal aanvragen goedgekeurd, maar merken we ook dat de in het reglement voorziene aanvraagperiode ervoor zorgt dat bepaalde projecten geen subsidie kunnen aanvragen.
De cultuur- en erfgoedraad geeft het advies om het reglement impulssubsidie Beernemse culturele projecten aan te passen, zodat de periode flexibeler wordt om de subsidie aan te vragen. Nu kan er enkel aangevraagd worden in september voor het jaar erna, wat betekent dat in het najaar quasi nooit projecten doorgaan omdat de initiatiefnemers meer dan een jaar op voorhand nog veel te weinig informatie hebben om de aanvraag in te dienen.
Voorstel voor aanpassing:
Het is uiteindelijk de bedoeling dat de voorziene budgetten effectief aangewend worden voor cultuur en niet door een te dwingende termijn verloren gaan voor culturele initiatieven.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorgestelde aanpassingen aan het reglement goed te keuren.
Zoals goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 09 juni 2023, worden in zowel Covias (De Klaver) als LDC Flora digipunten geopend. Dit kadert in het project Digibanken Brugge West. De samenwerkingsovereenkomsten hiervoor worden ter goedkeuring voorgelegd.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met de medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de cultuur- en erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 6 trage wegen.
De naamgeving voor 5 trage wegen werd al goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 september 2021. Voor de trage weg in Gevaerts-Noord gelegen tussen huisnummer 10 en 11 werd gekozen om de straatnaamgeving uit te stellen tot het rooilijnplan definitief werd goed gekeurd. Dit gebeurde in de gemeenteraadszitting van 25 mei 2023.
In de zitting van 22 juni 2023 keurde de gemeenteraad de nieuwe straatnaam De Panne principieel goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze straatnaam definitief toe te kennen.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2024 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 01 juni 2023 (Sint-Amandus), 22 juni 2023 (H.M.M.Gods), 02 mei 2023 (Sint-Lambertus), 29 juni 2023 (Sint-Petrus) en 27 juni 2023 (Sint-Georgius).
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2024 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 07 september 2023. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 27 oktober 2023) om akte te nemen van de budgetten 2024.
De budgetten van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van de budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
De kerkfabriek Sint-Lambertus heeft haar budget 2023 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 2 mei 2023 en ingediend bij het gemeentebestuur op 7 september 2023.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de goedgekeurde meerjarenplanwijzigingen.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 27 oktober 2023) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2023.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 19 oktober 2023.
Het agendapunt handelt over een 'Aanpassing verlichtingsplan door te kiezen voor een regime van dimmen'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met het voorstel rond het 'Aanpassing verlichtingsplan door te kiezen voor een regime van dimmen'.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 19 oktober 2023.
Het agendapunt handelt over het 'aanpassen van de conceptnota fietspad Beekstraat met dubbelrichtingsfietspad binnen het bestaande wegtracé'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met het voorstel over het 'aanpassen van de conceptnota fietspad Beekstraat met dubbelrichtingsfietspad binnen het bestaande wegtracé'.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Els Vyncke (uitgestelde vraag GR 22 juni 2023 en GR 14 september) – schriftelijk antwoord werd verstuurd
Inclusieve sportdag
In april 2018 vond in Beernem voor de eerste keer een Inclusieve Sportdag plaats waaraan meer dan 400 sporters, met en zonder beperking, deelnamen in 5 verschillende sportdisciplines georganiseerd door 5 Beernemse sportclubs. Deze sportdag was een grandioos succes en er werd voorgesteld om een soortgelijk evenement om de 2 jaar te organiseren. Uiteraard heeft Corona er voor gezorgd dat er in 2020 en 2021 zo een sportmanifestatie niet kon plaats vinden. Maar we zijn intussen al 2023 en steeds meer heb ik de indruk dat er geen nieuwe inclusieve sportdag meer komt. Graag een stand van zaken a.u.b ?
Raadslid Gijs Degrande
Reveil (uitgestelde vraag GR 14 september – werd doorgestuurd naar schepen P. Waerniers met verzoek tot schriftelijk antwoord) – schriftelijk antwoord werd verstuurd
Graag doe ik een oproep om Reveil dit jaar wel te laten doorgaan in onze gemeente.
Raadslid Branco François
Fixmystreet
In Brussel is het alvast een success. Fixmystreet.brussels, een website en app die men kan gebruiken om verschillende types incidenten in Brussel aan de juiste overheid te melden. Dit kan gaan over verkeersborden, putten, sluikstorten, groen... Fixmystreet beschikt over een kaart waar iedereen kan volgen welke incidenten al gerapporteerd zijn. Verder kan je volgen welke incidenten momenteel behandeld worden of al behandeld zijn, je abonneren op verdere updates, de geschiedenis van een incident lezen, of aanvullingen/opmerkingen geven.
Goed nieuws. De code voor van het https://fixmystreet.ca/ project van visiblegovernment.ca is open source. Kort samengevat, fixmystreet bevat veel elementen die een verbetering zouden zijn zowel in functionaliteit als gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van het e-loket.
Uittrede van de Sint
Dit jaar valt 6 december op een woensdag. Dit lijkt mij een ideaal moment om de uittrede van de Sint opnieuw te organiseren. Zullen we Sinterklaas terug kunnen uitzwaaien in Beernem dit jaar?
Raadslid Lode Vanneste
Voetpad Rollebaanstraat
Dagelijks rijden heel wat rolstoelgebruikers (meestal vergezeld van een begeleider) langs de Rollebaanstraat ter hoogte van Woonzorgcentrum Mariawende. Daarbij verplaatsen ze zich vanuit het woonzorgcentrum links of rechts de rijbaan op voor een wandeling. Jammer genoeg ligt het voetpad er bijzonder slecht bij en zorgt dit voor problemen en gevaarlijke situaties voor de mensen in de rolstoel en hun begeleider. Hierover de volgende vragen:
Deelname Operatie Proper
Ondanks de vele inspanningen van onze scholen, verenigingen en de vrijwillige mooimakers blijft zwerfvuil en sluikstorten ook in onze gemeente een hardnekkig probleem. Mooimakers (=het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG) werkte een mooie actie uit onder de noemer ‘Operatie Proper’. De bedoeling is om scholen en verenigingen extra te stimuleren om mee te werken aan een propere gemeente. Via actieplannen houden ze zo hun school, schoolomgeving, speelpleintjes… proper. En ze worden bovendien beloond voor de geleverde inspanningen in de vorm van een geldelijke vergoeding.
De beloning voor scholen en verenigingen varieert tussen de 475 euro en 950 euro en hangt af van de gekozen acties en actiepunten. Om recht te hebben op die beloning is de deelname aan het project van het lokaal bestuur echter de eerste noodzakelijke voorwaarde.
Om de werklast te beperken en de job voor de lokale besturen zo eenvoudig mogelijk te maken, zorgen ze ook zelf voor een toegankelijk online platform waar scholen, verenigingen en clubs mee aan de slag kunnen. Actieplannen op maat van de verschillende type deelnemers en voor educatieve pakketten, opruim- en communicatiemateriaal. Een ideaal project dus om aan deel te nemen en een unieke kans om onze gemeente nog properder te maken.
De inschrijvingen voor schooljaar 2023-2024 lopen van 16 augustus t.e.m. 31 oktober 2023. In West-Vlaanderen zijn er momenteel 57 gemeenten die deelnemen. Onze gemeente is daarom jammer genoeg niet bij.
Onze fractie doet daarom het voorstel om dit schooljaar wel deel te nemen aan de Operatie Proper. Dat betekent dat onze gemeente zich aanmeldt op de site van Mooimakers en dat er tegelijk zo snel mogelijk breed gecommuniceerd wordt over dit project richting onze scholen en verenigingen.
Week van de Handhaving
Van 2 tot en met 8 oktober 2023 was er opnieuw de Week van de Handhaving. Tijdens die week vraagt Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG aan de lokale besturen om extra controles uit te voeren en overtreders aan te spreken. Lokale besturen die rapporteren over deze acties, kunnen een vergoeding van 750 euro aanvragen. Gemeenten of intercommunales dienen daarbij in de maand oktober één of meerdere acties te organiseren of ondersteunen in het kader van de Week van de Handhaving. Gemeenten of organisaties moeten daarbij voor hun grondgebied of werkingsgebied een actieplan opmaken voor 2023 dat in de online rapporteringsmodule van Mooimakers moet geregistreerd worden.
Acties dienen best voor de start van de Week van de Handhaving geregistreerd worden. Er dient nadien ook over de resultaten in de online rapporteringsmodule gerapporteerd worden. Dat kan van zodra de actie is uitgevoerd en moet ten laatste gebeuren op 31 oktober van het jaar waarin de acties plaatsvonden. Er dient daarbij zoveel mogelijk samengewerkt te worden met verschillende actoren in de gemeente die betrokken zijn bij de handhaving van zwerfvuil en sluikstort.
Hierover de volgende vragen:
Inzet camera tegen sluikstorten
In de vorige legislatuur besliste de gemeente onder impuls van toenmalig schepen van Afvalbeleid Jef Vansteenhuyse om een mobiele camera aan te kopen in te zetten in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil. Onze gemeente kende tot dan het systeem van GAS-boetes maar kon nooit officieel vaststellingen doen. Met die camera kwam daarin eindelijk verandering in.
De voorbije jaren stelden we met onze fractie verschillende vragen over het gebruik van de camera. Zo bleek dat er in 2019 en 2020 respectievelijk slechts één en vier pv’s werden uitgeschreven. Op de gemeenteraad van mei 2021 stelde collega Jef Vansteenhuyse daarom voor om subsidies aan te vragen bij de Vlaamse Overheid een extra camera aan aan te kopen.
Hierover de volgende vragen:
Aanstelling stadsdichter
Verschillende steden en gemeenten in Vlaanderen hebben de voorbije jaren een stadsdichter aangesteld. Deze stadsdichter wordt doorgaans door het college van burgemeester en schepenen aangesteld om in een bepaalde periode een aantal gedichten te schrijven over de stad of gemeente en de gebeurtenissen binnen die stad of gemeente. Aan de benoeming van de stadsdichter gaat steevast een procedure aan vooraf. Daarbij wordt een onafhankelijke jury van experts aangesteld die uit de kandidaturen een laureaat voordraagt aan het schepencollege. In sommige steden moet de stadsdichter in de stad of gemeente wonen terwijl bij andere procedures het vooral belangrijk is dat er een emotionele binding met de stad is. In andere procedures gaan steden en gemeenten zelf dichters gaan benaderen.
De N-VA stelt voor om ook in Beernem een stadsdichter aan te stellen en dat telkens voor een periode van twee aansluitende jaren. Wij vragen aan het schepencollege om een kandidatuur voor het stadsdichterschap uit te schrijven en een externe en onafhankelijke jury samen te stellen die uit de verschillende kandidaturen een stadsdichter zullen voordragen. De stadsdichter zal daarna zelf de inhoud van zijn gedichten bepalen. Het CBS kan naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen of evenementen suggesties bezorgen aan de stadsdichter.
De Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) is een dienstverlenende vereniging binnen Farys met als doel het opzetten en deelnemen aan aankoopcentrales, aankoopactiviteiten, raamovereenkomsten en gezamenlijke overheidsopdrachten. De service wordt als een geïntegreerd concept aangeboden door CREAT. In het aanbod zitten zowel leveringen, diensten als maatwerk vervat.
De gemeenteraad beslist in zitting van 19 oktober 2023 om vanaf 01 november 2023 toe te treden tot TMVS.
Elke deelnemend bestuur dient een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering aan te duiden.
Het college stelt voor om raadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger af te vaardigen naar de algemene vergaderingen van TMVS.
***N-VA kan eveneens kandidaten voordragen. Voor het opmaken van het stembiljet is het praktisch dat de namen van de kandidaten aan de algemeen directeur doorgegeven worden, ten laatste op woensdag 18 oktober 2023 overeenkomstig artikel 4 §3 van huishoudelijk reglement.