Terug
Gepubliceerd op 21/10/2022

Notulen  OCMW-raad

do 15/09/2022 - 21:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Marjan Lootens, leden raad voor maatschappelijk welzijn
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen zitting d.d. 23 juni 2022

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
      Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Marjan Lootens, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 23 juni 2022

      Tussenkomsten

      Er zijn geen tussenkomsten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2022 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Opvolgingsrapport eerste semester 2022 - uitvoering meerjarenplan 2020-2025

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Marjan Lootens, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 77, 78 e.v. decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.

        Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.

        Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).

        Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.

        De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

        Het "opvolgingsrapport eerste semester 2022, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.

        Regelgeving
        • Artikel 263 tweede lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
        • Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2022

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Beslist

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het 'opvolgingsrapport eerste semester 2022, uitvoering meerjarenplan 2020-2025' voor gemeente en OCMW Beernem.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Sociale dienst

      • Flavour: deelname aan het sociaal voedseldistributieplatform en samenwerkingsovereenkomst

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Marjan Lootens, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en voorgeschiedenis

        Nooit eerder deden zoveel mensen een beroep op de voedselbanken. Ook in Beernem kunnen mensen, die het financieel moeilijk hebben, aanspraak maken op gratis materiële hulp in de Beernemse Notenkraker. Dit gebeurt na doorverwijzing vanuit het Sociaal Huis dat vervolgens tevens een onderzoek opstart dat moet leiden naar een structurele oplossing voor de financiële problemen.

        Uit diverse statistieken blijkt inmiddels dat dit aantal nog zal toenemen ingevolge de stijging van de consumptieprijzen, de energiecrisis, alsook door de oorlog in Oekraïne. Op lokaal vlak kan deze forse stijging vooralsnog niet vastgesteld worden. Niettemin wordt ook de Beernemse Notenkraker geconfronteerd met tal van logistieke problemen, voedseloverschotten of -tekorten:

        • 1 x per maand wordt een vrachtwagen gehuurd om voedsel vanuit de centrale voedselbank in Kuurne te transporteren (kostprijs voor de Beernemse Notenkraker: +/- € 2.000,00 per jaar). Daarnaast wordt maandelijks een medewerker van de gemeente een volledige dag ingeschakeld om dit transport op zich te nemen ( loonkost +/- € 1.642,64 per jaar);
        • Diverse vrijwilligers gaan wekelijks naar diverse lokale handelaars om schenkingen op te halen. Dit vraagt niet alleen veel mankracht, tijd en energie maar ook planning en verduurzaming;
        • Gemiddeld worden er 80 gerechtigden vanuit het sociaal huis doorverwezen naar de voedselbank. De ½ van het aantal gerechtigden haakt af en het is steeds koffiedik kijken hoeveel mensen er wekelijks beroep zullen doen op deze vorm van steun. Als gevolg hiervan wordt de voedselbank afwisselend geconfronteerd met overschotten of tekorten.
        Argumentatie

        Argumentatie voor deze samenwerking:

        • Een vereenvoudigde logistiek  voor de gemeente en de Beernmese Notenkraker: Rudderstove neemt het transport over van/ naar de voedselbank in Kuurne, inclusief het transport van FEAD producten;
        • Rudderstove staat in voor de ophaling en verdeling van schenkingen vanuit de voedingsindustrie. Het staat lokale handelaars vrij om voeding te schenken aan de plaatselijke voedselbank;
        • Voedseloverschotten en of –tekorten, worden vermeden door een evenwichtige bevoorrading;
        • Een versterking van bestaande initiatieven;
        • Duurzaamheid en verankering van de reeds bestaande voedselbank;
        • Een stuurgroep wordt samengesteld bestaande uit de leden van het Beheerscomité Werkksracht 10. Bijgevolg wordt de inspraak in de stuurgroep op regionaal niveau met een vertegenwoordiging van alle, participerende lokale besturen, gegarandeerd;
        • CO₂ winst creëren door het ophalen van voedseloverschotten en het gebruik van een elektrische koelwagen en fiets;
        • M.b.v. de werkvloerbegeleiding: mensen met een afstand op de arbeidsmarkt terug aan het werk krijgen + mogelijkheid tot doorstroming binnen Ruddersstove;
        • Een overzicht wordt ter beschikking gesteld van de opgehaalde en geschonken voeding per gemeente.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Bijlage: samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en Welzijnsvereniging Rudderstove.

        Financiële impact

        Dienst

        Sociaal Huis

        Omschrijving

        Werking sociale dienst

        Budget

        Vast bedrag: € 2.678,65 ( periode van 01/10/2022 tot 31/12/2025 =

        • Aandeel 2022: € 206,05
        • Aandeel 2023: € 824,20
        • Aandeel 2024: € 824,20
        • Aandeel 2025: € 824,20

        Variabel bedrag:raming

        • Aandeel 2022: € 746,56
        • Aandeel 2023 tot en met 2025: € 2.000,00 per jaar

        Budgetcode

         0909-02/6499000

         

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Els Vyncke, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De Raad voor Maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de deelname aan het sociaal voedseldistributieplatform FLAVOUR en keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter