Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

Notulen  gemeenteraad

do 16/12/2021 - 19:30 digitaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
Martine De Roo, Vita Van Belleghem, Piet De Rycke, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
      Martine De Roo, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:

      - De voorzitter bedankt raadslid Martine De Roo voor het leiden van de vorige vergadering.  

      - Schepen Claudio Saelens en raadslid Martine De Roo zijn verontschuldigd voor de ganse zitting. 

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 18 november 2021

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
      Martine De Roo, Vita Van Belleghem, Piet De Rycke, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 november 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 november 2021.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 november 2021 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Vaststelling aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente Beernem en goedkeuring aangepast geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW Beernem

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 e.v. DLB

        Feiten en voorgeschiedenis

        In de gemeenteraadszitting van 19 december 2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 van Beernem vastgesteld.
        De aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW is vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 01 juli 2021.

        Het ontwerp van aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter vaststelling voorgelegd aan resp. de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 16 december 2021. Het geïntegreerde aangepast meerjarenplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Argumentatie

        Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen:
        1. de strategische nota;
        2. de financiële nota, die bestaat uit:
            a. het financiële doelstellingenplan (schema M1);
            b. de staat van het financieel evenwicht (schema M2);
            c. het overzicht van de kredieten (schema M3);
        3. de toelichting.

        De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad (de aanpassing van) het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het (aangepaste) meerjarenplan definitief is vastgesteld.
        De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
        Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
        • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

         

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.

        Verwijzingsdocumenten
        • aanpassing 4 van het meerjarenplan Beernem 2020-2025
        • schema M2: staat van het financieel evenwicht
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door de raadsleden Jef Vansteenhuyse Gijs Degrande, beantwoord door schepen Patricia Waerniers en burgemeester Jos Sypré.

        De N-VA-fractie - die neen stemt bij dit agendapunt - wenst volgende stemverklaring toe te voegen:  

        1. Uit deze MJP-aanpassing blijkt duidelijk wat de impact betekent van de beslissing om op eigen kracht, zonder samenwerking met andere partners, het noodzakelijke, nieuwe zwembad te realiseren. We zien dat er budget wordt weggehaald op verschillende andere projecten om de begroting te doen kloppen. Concreet gaat het om schrappen van het budget voor nieuwe voetpaden en woonstraten, het schrappen van studiekosten voor rioleringen die toch zullen moeten gebeuren, het schrappen van noodzakelijke investeringen voor het onderhoud van het patrimonium, het schrappen van noodzakelijke IBA’s om de doelstellingen inzake waterkwaliteit te halen, het schrappen van het fietspad naar Hertsberge, enz. De afbraak van het oude zwembad wordt nog niet voorzien. Dat gaat om 617.175,00 euro, een factuur die straks sowieso betaald moet worden, er wordt geen rekening gehouden met toekomstige beheerskosten en de schuld stijgt op termijn tot maar liefst 29 miljoen.
        1. De budgettaire toestand maakt nieuwe projecten onmogelijk of het is onduidelijk hoe deze kunnen worden gefinancierd. Het gebrek financiële ruimte wordt verdoezeld door de aankondiging van studies, inspraaktrajecten, intentieverklaringen, enz. Inspraak is uiteraard goed en kan op onze steun rekenen, maar betekent voor onze fractie ook uitspraak. En daar zijn geen middelen voor.
        1. Het vooruitschuiven van rekeningen die sowieso betaald moeten worden, is geen oplossing, maar het probleem verdoezelen. Rekeningen kan je niet wegtoveren, enkel wegsteken. Het is net waar men in de bestuurskrachtmeting voor waarschuwt. Het is het tegenovergestelde van wat de administratie in haar adviezen vraagt.

        Onder meer daarom kan de N-VA-fractie deze aanpassing van het MJP niet goedkeuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Tegenstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 stemmen tegen
        Beslist

        Artikel 1:
        De aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt vastgesteld. De gewijzigde kredieten voor 2021 en de kredieten voor 2022 worden vastgesteld.

        Artikel 2:
        De aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 inclusief de gewijzigde kredieten voor 2021 en de kredieten voor 2022, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor het OCMW-Beernem in de zitting van 16 december 2021, wordt goedgekeurd.

        Artikel 3:
        De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 bestaande uit de wettelijke rapporten en toelichting voor gemeente en OCMW Beernem in zijn geheel is derhalve vastgesteld.

        Artikel 4: Deze beslissingen worden gemotiveerd door het principe van goed bestuur waarbij de nodige budgetten voorzien worden om de doelstellingen te realiseren die het bestuur voor ogen heeft.

        Artikel 5: Het voorliggende geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 wordt voor goedkeuring aan de toezichthoudende overheid en in een digitaal bestand aan de Vlaamse Regering overgemaakt.

        Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het DLB.

      • Wijzigen werkingstoelage I.M.D.H. vzw voor werking MUG-helikopter

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeente Beernem kent al jarenlang een werkingstoelage toe aan de vzw Instituut Medische Dringende Hulpverlening voor de uitbating van de MUG-helikopter in West-Vlaanderen.

        Tot op heden betaalde de gemeente jaarlijks 0,34 euro per inwoner.
        Bij schrijven van 10 september 2021 vraagt de vzw aan de gemeenten om de jaarlijkse bijdrage op 0,50 euro per inwoner te brengen.

        Argumentatie

        Het schrijven werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op vrijdag 19 november 2021.

        De werking van deze vzw is een meerwaarde voor de hulpverlening in Beernem en het is dan ook verantwoord om de werking verder te blijven ondersteunen.
        Het lijkt dan ook logisch en verantwoord om vanaf 2022 de jaarlijkse bijdrage aan de vzw I.M.D.H. te verhogen naar 0,50 euro per inwoner.

        De nodige middelen zijn ingeschreven in de aanpassing 4 van het meerjarenplan, goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 16 december 2021 (0440-00/6493000).

         

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Reynaert.

        Verwijzingsdocumenten

        Schrijven IMDH

        Financiële impact
        Dienst hulpdiensten
        Omschrijving Bijdrage Helihulp
        Raming (incl. btw) € 8.000
        budgetcode 0440-00/6493000
        beschikbaar krediet

        € 8.000

        visumnummer + datum n.v.t.
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt vanaf 2022 een werkingsbijdrage toegekend aan de vzw Instituut Medische Dringende Hulpverlening ten bedrage van 0,50 euro per inwoner voor het uitbaten van de MUG-helikopter West-Vlaanderen.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Bestuur en beleid

      • Kennisname beslissing gouverneur provincie West-Vlaanderen

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Op 13 oktober 2021 bracht het Agentschap Binnenlands Bestuur het college op de hoogte van een klacht van een inwoner in verband met het verder bijeenkomen van de kernraden ondanks de vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van 23 april 2020 houdende de samenstelling van de kernraden 2020-2022 door de gouverneur op 06 juli 2020.

        Op 02 december 2021 werd een antwoord ontvangen op deze klacht. Samengevat luidt het antwoord als volgt:
        De kernraden mochten niet meer adviseren. De adviezen die door de verschillende kernraden van de gemeentelijke adviesraden werden uitgebracht na 06 juli 2020 werden niet rechtsgeldig uitgebracht omdat de samenstelling van de raden was vernietigd.
        Voor bijna alle gemeenteraadsbeslissingen die genomen zijn na voorlegging van deze adviezen is de toezichtstermijn echter verstreken. Zodra de toezichtstermijn verstreken is, wordt een (niet-vernietigde) beslissing definitief. 
        De adviesraden moeten spoedig opnieuw samengesteld worden volgens de nieuwe statuten. De huidige kernraden mogen niet meer bijeengeroepen worden.

        De beslissing van de gouverneur wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter, Kris Vincke.

        Verwijzingsdocumenten
        • 20211006 klacht Dhr. Tyteca
        • 20211013 ABB klacht opvraging
        • 20211029 antwoord op klacht Tyteca
        • 20211202 antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur aan de gemeente
        • 20211202 antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur aan de klager
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Personeelszaken

      • Agendapunt ingediend door N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: Fietslease voor gemeentepersoneel

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Lode Vanneste d.d. 12 november 2021 waarbij een agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen - Het agendapunt handelt over het voorstel om fietslease aan te bieden aan de medewerkers van de gemeente.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        Steeds meer mensen verkiezen om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto. De komst van de elektrische fiets en speedpedelecs is daar niet vreemd aan. De coronacrisis heeft die trend bovendien nog versterkt. Mensen werken meer van thuis, genieten van de groene fietswegen, en willen niet terug in de file gaan staan.

        Lokale besturen konden hun personeel al een tijdje een fietsvergoeding aanbieden, maar kunnen sinds de goedkeuring van het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 12 maart 2021 ook fietslease aanbieden aan hun medewerkers. Dit besluit regelt de mogelijkheid voor lokale besturen om personeelsleden vrijwillig vakantiedagen en/of eindejaarstoelage en/of fietsvergoeding in te laten ruilen tegen voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit.

        Concreet kunnen de volgende voordelen ingeruild worden voor fietsmobiliteit: eindejaarstoelage, fietsvergoeding, 24+ vakantiedagen (voor OCMW-personeel in specifieke diensten) en 28+ vakantiedagen (voor het overige OCMW-personeel en gemeentepersoneel).

        Het aanbieden van fietslease gebeurt daarbij op vrijwillige basis. Het lokaal bestuur beslist vrijwillig over het al dan niet aanbieden van fietslease én over de voordelen die kunnen worden ingeruild. Het individueel personeelslid beslist vrijwillig om al dan niet bestaande voordelen om te zetten naar fietslease én welke voordelen ingeruild worden.

        Vooraleer het gemeentebestuur kan starten met het aanbieden van fietslease, dient het de nadere regels bij het aanbieden van fietslease op te nemen in de lokale rechtspositieregeling.
        Tot slot is het belangrijk dat het gemeentebestuur, na de aanpassingen aan de lokale rechtspositieregeling, rekening houdt met de volgende aandachtspunten bij de uitrol van fietslease: de organisatie van een overheidsopdracht voor samenwerking met een fietsleasepartner en de praktische organisatie van de lokale personeelsdienst.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur
        • huishoudelijk reglement gemeenteraad
        Argumentatie

        Door het aanbieden van het systeem van fietslease aan haar medewerkers bereikt de gemeente Beernem een dubbel doel: meer mensen op de fiets en elk individueel personeelslid bepaalt zelf hoe zijn loon wordt samengesteld. Het draagt bij tot een modern en flexibel personeelsbeleid en draagt bij aan de lokale klimaatambities. Via een kleine compensatie in loon of afstand van een aantal vakantiedagen kan een werknemer dus een fiets ontlenen. Op die manier wordt een gepersonaliseerde en fiscaal voordelige leasefiets ook voor hen toegankelijk.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.

        Verwijzingsdocumenten
        • modeltekst voor de wijziging van de lokale rechtspositieregeling

        • voorbeeld fietspolicy

        • persbericht Fietsberaad

        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie

        • E-mailbericht Lode Vanneste

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré, beantwoord door raadslid Lode Vanneste.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 14 stemmen tegen
        Beslist

        Artikel 1: Het agendapunt wordt verworpen omdat nog verder onderzocht moet worden of er voldoende draagvlak is binnen het bestuur en het personeel en er nog overlegd moet worden met de vakbonden.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Grondbeleid

      • Overeenkomst gebruik gemeentelijke gronden in Sint-Joris door BTMC vzw

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De Beernemse Telegeleide Modelbouw Club is reeds actief in de sporthal van De Zande voor indoor RC activiteiten. De club is al een hele tijd op zoek naar een buitenterrein om zijn activiteiten uit te oefenen. De gemeentelijke gronden gelegen aan de Kauter in Sint-Joris, achter de begraafplaats, zijn nog niet in gebruik genomen. Op 26 oktober 2021 werd een plaatsbezoek georganiseerd om de mogelijkheden te bekijken.  

        Er werd een overeenkomst opgesteld voor het gebruik van de gronden.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Argumentatie

        Het gebruik van het terrein is toegelaten zonder omgevingsvergunning voor wat betreft het stedenbouwkundig luik. Verder moet er steeds voldaan worden aan de VCRO. Verhardingen, permanente constructies, reliëfwijzigingen,... zijn niet toegelaten. Hiervoor kan geen omgevingsvergunning bekomen worden.

        Er is een omgevingsvergunning, aktename klasse 3, nodig voor terreinen die gebruikt worden als opstijg- en landingsplaats, waarbij wordt gevlogen met ten minste drie modelzweefvliegtuigen of modelvliegtuigen, aangedreven door een elektrische motor. (N.B. Zonder melding klasse 3 kan met maximaal 2 model(zweef)vliegtuigen met elektrische motor op hetzelfde moment gevlogen worden.)

         

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.

        Verwijzingsdocumenten
        • Toegangsvoorwaarden RC Terrein Sint-Joris
        • Overeenkomst betreffende het gebruik van gemeentelijke gronden door BTMC
        • Aanvraag buitenterrein in Sint-Joris door BTMC
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Gijs Degrande en Barbara Vandenbrande, beantwoord door schepen Patricia Waerniers. 

        De N-VA-fractie die zich tijdens de stemming van dit agendapunt onthouden heeft, wenst volgende stemverklaring toe te voegen: 

        Onze fractie heeft geen probleem met de vliegclub, integendeel, noch met het feit dat een terrein ter beschikking wordt gesteld voor deze club. Wel merken we op dat voor dezelfde site al suggesties zijn gedaan, zoals een begraafbos, natuurbegraafpark of een hondenweide. Onze fractie vindt het jammer dat deze opties niet gelicht werden. Vandaar de onthouding.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: De overeenkomst omtrent het gebruik van de gemeentelijke gronden gelegen aan de Kauter in Sint-Joris door BTMC wordt goedgekeurd, op voorwaarde dat door BTMC de nodige omgevingsvergunning, aktename klasse 3, bekomen wordt voor het gebruik van het terrein als opstijg- en landingsplaats, waarbij wordt gevlogen met ten minste drie modelzweefvliegtuigen of modelvliegtuigen, aangedreven door een elektrische motor.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Beheer patrimonium

      • Aankoop deel schooldomein Beernemstraat 4 - goedkeuring ontwerpakte

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeenteraad heeft op 17 december 2020 de samenwerkingsovereenkomst met GO! tot aankoop van een deel van het schooldomein, Beernemstraat 4, 8730 Beernem (Oedelem) goedgekeurd.

        De commissaris van Afdeling Vastgoedtransacties heeft de ontwerpakte opgesteld volgens deze overeenkomst en volgens het opmetingsplan van 08 maart 2021, opgemaakt door landmeter-expert Luc De Brabander van landmeetbureel De Brabander uit Diksmuide.

        Loten 1, 3 en 4 van het opmetingsplan worden aangekocht. Deze loten zijn delen van het perceel, kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie E, nummer 652 F, en hebben een totale oppervlakte van 72 a 13 ca (7.213 m²). De totale aankoopprijs bedraagt € 898.262,00.

        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten
        • Ontwerpakte maart 
        • Opmetingsplan van 08 maart 2021
        Financiële impact

        Dienst

         patrimonium

        Budgetcode

         0800-00/2210200

        Omschrijving

         Aankoop site Beernemstraat gemeenteschool

        Beschikbaar budget

         € 905.000,00

        visumnummer + datum

         2021/054 d.d. 25 november 2021

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Raadslid Gijs Degrande dient namens de N-VA-fractie 2 amendementen in bij dit agendapunt:

        - Amendement 1 – Het voorliggend agendapunt ‘Aankoop deel schooldomein Beernemstraat 4’ wordt uitgesteld naar een volgende gemeenteraad in afwachting van de antwoorden op de vragen en adviezen van de verschillende partners en betrokkenen en in afwachting van de bespreking hiervan door het college zoals voorzien op 22 december 2021.

        ** Het amendement wordt verworpen met 9 ja-stemmen van de N-VA-fractie, 14 nee-stemmen van de fracties van CD&V, Groen en Vooruit en 0 onthoudingen.

        - Amendement 2 – Alvorens de aanvraag tot de omgevingsvergunning wordt ingediend, wordt het ontwerp van de nieuwe gemeenteschool aan de gemeenteraad of gemeenteraadscommissie ter bespreking voorgelegd.

        ** Het amendement wordt verworpen met 9 ja-stemmen van de N-VA-fractie, 14 nee-stemmen van de fracties van CD&V, Groen en Vooruit en 0 onthoudingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: De aankoop van een deel van het schooldomein, Beernemstraat 4, 8730 Beernem (Oedelem), meer bepaald loten 1, 3 en 4 van het opmetingsplan van 08 maart 2021, opgemaakt door landmeter-expert Luc De Brabander van landmeetbureel De Brabander uit Diksmuide en kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie E, deel van nummer 652 F, met een totale oppervlakte van 72 a 13 ca (7.213 m²), en voor een aankoopprijs van € 898.262,00, wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: De ontwerpakte tot aankoop, die daartoe werd opgemaakt door de Vlaamse commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.
        Artikel 3: De verwerving is bestemd voor openbaar nut.
        Artikel 4: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
        Artikel 5: De voorzitter en de algemeen directeur worden ertoe gemachtigd om in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
        Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Recyclagepark en afvalbeleid

      • Aanpassing retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119bis en 135, §2.
        • Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikels 2, 40 en 41.
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
        • Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
        • Het Samenwerkingsakkoord van 04 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval (hierna het Interregionaal Samenwerkingsakkoord verpakkingsafval genoemd).
        • Het besluit van de Interregionale verpakkingscommissie van 20 december 2018 tot erkenning van de vzw Fost Plus als organisme voor verpakkingsafval.
        • De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
        • Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2013 houdende vaststelling retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
        • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 november 2014, 25 februari 2016, 25 maart 2021 en 18 november 2021 houdende wijziging retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
        • De collegebeslissingen van 21 oktober 2013, 13 januari 2014, 19 januari 2015 en 29 januari 2018 houdende actualisatie retributie aanvoer landbouwfolie naar het recyclagepark Beernem.
        Feiten en voorgeschiedenis

        In de gemeenteraadszitting van 25 maart 2021 werd reeds beslist om asbestzakken te koop aan te bieden op het recyclagepark.

        Naderhand bleek dat het grootste formaat niet praktisch is voor de allergrootste platen. Daarom stelt IVBO nu ook grote plooizakken (3m x 3m) met flappen ter beschikking van de recyclageparken. De aan- en verkoopprijs bedraagt € 6,00/plooizak.


        In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd de retributie voor de verkoop van GFT-zakken reeds vastgesteld.

        De raad van bestuur van IVBO besliste dat de GFT-zak een intercommunale zak zal zijn waarbij IVBO deze zakken aan de vennoten zal verkopen aan de retributie -10%, en het is de bedoeling dat deze ook aan de retributie -10% doorverkocht worden aan alle winkels.

        Regelgeving
        • Nieuwe Gemeentewet.
        • Decreet Lokaal Bestuur.
        • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet genoemd).
        • Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
        Argumentatie

        In het kader van de veiligheid en de gezondheid van de inwoners en medewerkers worden de asbestplooizakken bij voorkeur zo snel mogelijk te koop aangeboden op het recyclagepark.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze plooizakken voor asbest via het recyclagepark te koop aan te bieden aan de inwoners, tegen de vastgestelde retributie van € 6,00 / plooizak, vanaf 17 december 2021.


        Op heden wordt in artikel 1 §4. van het retributiereglement reeds een korting van 2% op de retributie van de afvalzakken toegestaan aan de winkels.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit artikel aan te passen tot:

        "Art. 1 § 4. Aan handelaars die in hun winkel de officiële zakken te koop aanbieden, wordt een korting van 2% verleend in geval van contante betaling bij levering, m.u.v. de GFT-zakken waarvoor een korting van 10% verleend wordt. Een nieuwe levering zakken kan ten vroegste als de vorige levering vereffend is."

        en deze wijziging te laten ingaan vanaf 17 december 2021 zodat de winkels tijdig kunnen bevoorraad worden tegen de start van de GFT-ophaling vanaf 2022.

        Hiertoe wordt het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 17 december 2021, ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.


        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.

        Verwijzingsdocumenten

        Retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Financiële impact

        Voor de aankoop van asbestzakken en beschermingskits is krediet voorzien op begrotingsartikel 0309-01/6159999.

        Advies financieel directeur m.b.t. 10% korting:
        Akkoord met voorstel om enkel de 10% korting toe te kennen (en niet nog eens de 2%) aan de handelszaken voor de verkoop van GFT-zakken. Het is wettelijk niet toegelaten om met verlies te verkopen.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2021 houdende wijziging van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
        Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 17 december 2021.
        Artikel 4
        : Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:

        • de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge
        • de voorzitter van de politierechtbank te Brugge
        • de lokale politie
        • de IVBO
        • de OVAM
        • de Afdeling Milieu-inspectie van het departement Omgeving.
    • Onderwijs

      • De Notelaar: goedkeuring begroting scholengemeenschap De Oostkant boekjaar 2021-2022

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011. Voornoemde intergemeentelijke samenwerking en overeenkomst werden bij gemeenteraadsbeslissing van 24 mei 2011 verlengd tot 31 augustus 2014, bij gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2014 verlengd tot 31 augustus 2020 en bij gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2020 verlengd tot 31 augustus 2026. 

        In artikel 9, §3 van deze overeenkomst staat vermeld dat het beheerscomité een begroting en een rekening opmaakt, die ter goedkeuring voorgelegd worden aan de betrokken gemeenteraden. Volgens artikel 10, §3 van het reglement van orde van het beheerscomité loopt het boekjaar van 01 september tot 31 augustus. 

        Het budget boekjaar 2021-2022 van scholengemeenschap 'De Oostkant' wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving
        • Gemeenteraadsbeslissing van 23 mei 2005 houdende de goedkeuring van de overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' zoals verlengd bij gemeenteraadsbeslissingen van 24 mei 2011, 22 mei 2014 en 02 juli 2020.
        • Overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'.
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 42 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. 
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.

        Verwijzingsdocumenten

        Begroting boekjaar 2021-2022.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het voorgelegde budget van het boekjaar 2021-2022, opgemaakt door het beheerscomité van de scholengemeenschap 'De Oostkant’, wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal samen met een exemplaar van de goedgekeurde rekening opgestuurd worden naar het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant’, Kragendijk 182 te 8300 Knokke-Heist.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

      • De Notelaar: goedkeuring jaarverslag met rekening scholengemeenschap De Oostkant schooljaar 2020-2021

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011. Voornoemde intergemeentelijke samenwerking en overeenkomst werden bij gemeenteraadsbeslissing van 24 mei 2011 verlengd tot 31 augustus 2014, bij gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2014 verlengd tot 31 augustus 2020 en bij gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2020 verlengd tot 31 augustus 2026. 

        In de overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking ‘Scholengemeenschap De Oostkant’ staat in artikel 9 §3 dat de begroting en de rekening, opgemaakt door het beheerscomité, samen met het jaarverslag worden voorgelegd aan de betrokken gemeenteraden. Het jaarverslag is een instrument om de werking van de scholengemeenschap te evalueren (artikel 9 §4).

        Regelgeving
        • Gemeenteraadsbeslissing van 23 mei 2005 houdende de goedkeuring van de overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' zoals verlengd bij gemeenteraadsbeslissingen van 24 mei 2011, 22 mei 2014 en 02 juli 2020. 
        • Overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap De Oostkant.
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Argumentatie

        Het jaarverslag met daarin opgenomen de rekening van het schooljaar 2020-2021 en een opsomming van feiten en gebeurtenissen van het voorbije schooljaar met betrekking tot de werking van de scholengemeenschap 'De Oostkant' waarvan de gemeenteschool De Notelaar deel uitmaakt wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.

        Verwijzingsdocumenten

        Jaarverslag scholengemeenschap De Oostkant 2020-2021

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het jaarverslag met daarin opgenomen de rekening van het schooljaar 2020-2021 van de scholengemeenschap 'De Oostkant' waarvan De Notelaar deel uitmaakt, wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant', Kragendijk 182, 8300 Knokke-Heist.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
        Martine De Roo, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De volgende vragen en suggesties worden behandeld:

        Raadslid Roos Lambrecht
        Openbare boekenkastjes of boekenhuisjes voor ‘weesboeken’
        In verscheidene gemeenten en steden staan er openbare boekenkastjes. In zo’n boekenhuisje kunnen mensen hun boeken stoppen die ze al gelezen hebben of die ze kwijt willen. De weesboeken kunnen een nieuw “leven” krijgen bij een andere geïnteresseerde lezer. Wie een boek meeneemt, stopt dan een ander boek in de plaats in de kast.
        Het zijn een soort mini-uitleenpunten, maar zonder dat de bib zelf hierin moet tussenkomen. Wel is het belangrijk dat er voor elk boekenkastje een peter of meter kan aangeduid worden die zich over zo’n boekenhuisje wil ontfermen zoals: ervoor zorgen dat er geen boeken op de grond rondslingeren, echt kapotte boeken eruit halen, enz. Zo’n peter of meter kan een bibvrijwilliger zijn of iemand die in de buurt van zo’n boekenhuisje woont.
        Bedoeling is dat mensen volgens de kringloopgedachte en op een laagdrempelige manier boeken kunnen nemen en geven.
        Het maken van de kastjes zou uitbesteed kunnen worden aan bv. een Beernemse secundaire school (past wellicht binnen STEM-technieken), Vierveld, enz.

        Raadslid Lode Vanneste
        Renovatie dak – sporthal Den Akker
        Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 blijkt dat het dak van sporthal Den Akker dringend aan renovatie toe is. Zo staat in de notulen van 21 oktober 2021 het volgende te lezen: “Bij de opmaak van de meerjarenplanning werd de totaalrenovatie van het dak van sporthal Den Akker voorgesteld tegen een bedrag van ruim € 500.000,00. Sommige delen van het dak zijn van hoge leeftijd en sterk versleten. Andere delen zijn recenter en vertonen enkel plaatselijke problemen. Het renovatiedossier werd in totaliteit geweerd uit de MJP, hoewel het gekend is dat een renovatie van de oudste dakdelen zich mogelijks op korte termijn zou opdringen. Naar aanleiding van frequent voorkomende waterinsijpeling aan het dak van sporthal Den Akker en de vaststelling dat plaatselijk herstel geen optie meer is, stelden sportdienst en technische dienst in de zitting van 09 juli 2021 voor aan het college om (via gebouwbeheerder Farys) een studie te laten uitvoeren, met de bedoeling zo snel mogelijk een renovatie van de slechtste dakdelen te laten uitvoeren. Het college besliste geen studie te laten uitvoeren, met de bedoeling meteen aannemers aan te spreken en aan die aannemers te vragen om een beperkte studie uit te voeren in het kader van de opmaak van hun offerte”.

        Uit argumentatie van Farys blijkt dat deze optie omwille van verschillende redenen niet realistisch is.  Er werd daarom (net als tijdens de collegezitting van 09 juli 2021) tijdens de collegezitting van 21 oktober 2021 opnieuw voorgesteld om Farys de opdracht te geven deze voorstudie te laten uitvoeren binnen hun raamovereenkomst met studiebureau Robuust tegen het maximale bedrag van 3.000 euro. Gezien de onmogelijkheid om verdere schade aan het gebouw te voorkomen via plaatselijk herstel, werd eveneens voorgesteld om vervolgens zo snel mogelijk de nodige budgetten voor uitvoering te voorzien via budgetwijziging / aanpassing MJP.

        Hierover de volgende vragen:
        1) Kan het schepencollege meer toelichting geven bij de huidige staat van het dak van Den Akker? Wat is de huidige raming van de kosten die nodig zijn voor de renovatie ervan?
        2) Waarom werd dit renovatiedossier in zijn totaliteit geweerd uit het meerjarenplan hoewel het duidelijk was dat een renovatie op korte termijn zich zou opdringen?
        3) Wat zijn de verdere stappen die het college zal nemen in dit dossier? Zal het college de nodige middelen voorzien in de aanpassing van het MJP voor de renovatie van dit dak? 


        Raadslid Piet De Rycke
        Afbraak Bloemendalezwembad

        Onze burgemeester verwoordde op de vorige gemeenteraadszitting dat het bestaande Bloemendalezwembad niet zou afgebroken worden.
        Het lijkt me inderdaad kostenbesparend dat de afbraak en nieuwbouw van het nieuwe ontwerp op deze plaats (met o.a. jeugdhuis) in één dossier gebundeld worden. Fijn om horen dat het jeugdhuis The Nooddle betrokken wordt in de voorbereiding van dit alles en ook dat het nadenken over de omgeving van het Bloemendalezwembad vervat zit in het participatietraject “DNA van het Dorp”, waarbij ook de inwoners een stem krijgen.
        1)    Ik heb een vraag en een suggestie over de site van het Bloemendalezwembad.
        Wat wordt er concreet gedaan om het gebouw gedurende de komende 3 jaar veilig te houden.
        2)    Kunnen er wanden voor de ramen geplaatst worden die kunnen dienen voor bv. info over het nieuwe zwembad, info over bib/OC, erfgoedfoto's van zwembad, graffitiwand voor de jongeren gekoppeld aan een workshop,.... Het lijkt me leuk om het zwembad een verdere functie te geven en op deze manier nog even positief bij te dragen aan de omgeving.


        Kanaalzwemmen 3.0
        De gemeente kreeg onlangs het bericht dat we een Vlaamse subsidie binnenhaalden voor het Kanaalzwemmen. Een dikke duim aan onze sportdienst die het project wat coördineert en het subsidiedossier opmaakte!
        Ik heb met eigen ogen kunnen vaststellen dat door het slechte weer van deze zomer de bezoekerscijfers helaas wat tegenvielen. Maar de versie 2.0 van deze zomer werd terug een goeie samenwerking tussen de gemeente, de zwemclubs en de Kallemoeietriatlon.
        T.o.v. de eerste editie (2020) kreeg deze editie wat uitbreiding in tijd met 3 x 1 uur (14u-17u) en startte ze eind mei al i.p.v. vroeger enkel juli-augustus.
        De instapzone veranderde ook van kant van het kanaal (zoals ik eerder al voorstelde) en is zowel logistiek als mobiliteitsgewijs (parkeren, fietsverkeer) een goeie verbetering.
        Zal de versie 3.0 terug in samenwerking met Oostkamp georganiseerd worden?
        Ik doe graag ook enkele verbetervoorstellen.
        Heeft de uitbreiding van uren (die moeten betaald worden) een meerwaarde?
        Kan er ook een uurtje “speel”zwemmen (i.p.v. enkel “baantjes trekken”) voor de echte recreant georganiseerd worden?
        Een abonnement van € 25 voor niet-leden blijkt toch een drempel. Kan dit toegankelijker?

         

        Ambulante handel
        Sinds de ambulante handel wordt toegelaten in Beernem merk ik dat al heel wat handelaars een machtiging hebben gekregen. Ik kreeg de opmerking dat het niet zo duidelijk is wie nu waar, wanneer en wat aanbiedt.
        Aangezien dit soms ook korte, wisselende engagementen zijn is het moeilijk als inwoner een overzicht te vinden. Een publicatie lijkt me hier dan ook niet zo efficiënt.
        Maar is het niet mogelijk de lopende toelatingen (wie/wat/waar/wanneer) te publiceren op de “handels”-pagina van onze gemeentelijke site?
        Eventueel kan deze webpagina in Open Blad gepubliceerd worden.

        Raadslid Lode Vanneste
        TV-abonnement in sporthal Drogenbrood
        Verschillende Beernemse sportclubs betwisten (twee)wekelijks hun wedstrijd(en) in sporthal Drogenbrood. Daarbij baten ze meestal ook de kantine van de sporthal uit. De inkomsten die ze daarbij genereren, zijn ook vaak hun grootste bron van inkomsten.
        Daarbij is het uiteraard belangrijk dat er zoveel mogelijk supporters naar de wedstrijden komen en dat de aanwezige supporters na de wedstrijd ook effectief de cafetaria bezoeken. Vaak zijn er tijdens het weekend echter topwedstrijden in verschillende andere sporttakken (voetbal, wielrennen veldrijden…etc.) die live te zien zijn op televisie. Mensen blijven daardoor dikwijls thuis om die wedstrijden te volgen of keren na hun bezoek aan Drogenbrood snel huiswaarts.
        Een mogelijke oplossing bestaat er in om zelf sportwedstrijden te tonen in de kantine van de sporthal op een tv-scherm. Daarom het voorstel waarbij de gemeente een digitaal tv-abonnement neemt bij een van de providers met een sportpakket. Vervolgens stelt Beernem dit gratis ter beschikking van de verenigingen die gebruik maken van de cafetaria.

         

        Suggestie promotievideo gemeente Beernem
        Jaarlijks organiseert het gemeentebestuur een officiële verwelkoming van de nieuwe inwoners in Beernem. Door de coronamaatregelen wordt dit mooie initiatief uitgesteld naar het voorjaar van 2022.  Om dit jaarlijkse evenement in een nieuw jasje te stoppen, doe ik graag de suggestie voor de opmaak van een promotievideo over Beernem.
        Via dit filmpje tonen we verschillende troeven van onze gemeente via aantrekkelijke videofragmenten en dronebeelden. Naast een stukje geschiedenis maakt de promotiefilm de nieuwe bewoners ook wegwijs in de verschillende gemeentelijke diensten. Daarbij kunnen er verschillende inwoners van onze gemeente fungeren als figurant.
        De video wordt vervolgens getoond op de jaarlijkse ontvangt van de nieuwe inwoners. Daarnaast kan hij ook permanent op de gemeentelijke website of facebook geplaatst worden.

        Raadslid Barbara Vandenbrande
        Oproep Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) - Begeleiding van lokale besturen voor een opwaardering van hun kerngebieden met “Profploeg”
        Eind juni werd de open oproep van de profploeg gelanceerd via VLAIO. De profploeg is een team van experts en innovatieve denkers die lokale besturen bijstaan met concrete antwoorden, ideeën en maatregelen om hun lokale kernen bedrijviger te maken. De begeleidingen duren enkele dagen en worden kosteloos aangeboden aan steden en gemeenten die ervoor intekenen.
        Iedere gemeente die deelneemt krijgt niet enkel een evaluatie van het gelopen traject maar ook advies over de vervolgstappen die ze kunnen zetten na de begeleiding van de profploeg om met hun beleid de bedrijvige kernen te versterken.
        De uiterste indieningsdatum voor begeleidingen die ingepland worden vanaf september 2021 was vrijdag 13 augustus 2021. Voor begeleidingen vanaf januari 2022 kan men het formulier indienen tot vrijdag 12 november. Er werden in totaal 35 aanvragen ingediend voor de indieningsdatum van 13 augustus. In West-Vlaanderen alleen al zijn 13 gemeenten geselecteerd.

        1. Waarom heeft Beernem geen aanvraag ingediend?
        2. Heeft het bestuur deelgenomen aan de tweede oproep?

         

        Raadslid Christine Stroobandt
        Een digitaal verenigingsloket
        De Vlaamse Regering investeert, in het kader van haar relanceplan “Vlaamse Veerkracht” 2,85 miljoen euro in de ontwikkeling van een volledig digitaal verenigingsloket. Het V-loket wil alle interacties tussen verenigingen en dienstverleners op een plaats samenbrengen en vereenvoudigen. Een van de stappen in het traject naar het realiseren van het V-loket is het verzamelen van heel veel input. Alleen dan maakt het plan kans op slagen. Aan verenigingen en (lokale) overheden wordt gevraagd hun mening te delen en aan te geven waar zij struikelblokken en hefbomen voor het V-loket zien.

        1. Wordt er door de gemeente en de verenigingen al op deze oproep ingegaan?
        2. Kan de website waarop men ideeën en opmerkingen kwijt kan via de website van de gemeente of in “Open Blad” kenbaar gemaakt worden (https://community.denkbeelden-verenigingsloket.be)?


        FoodWIN
        Een paar gemeenteraadszittingen geleden deed N-VA, naar aanleiding van de resultaten van de klimaatenquête, die erop wijzen dat voedselverspilling een bezorgdheid is van een groot deel van de deelnemers, een oproep om samen te werken met FoodWIN. Er werd toen geantwoord dat Beernem op zich niets zou ondernemen maar dat er zou worden samengewerkt met Oostkamp, Zedelgem en Damme. Werden er ondertussen al stappen gezet en weet men al welke acties zullen worden ondernomen?


        Raadslid Arthur Mortier

        Parking kinderopvang, jeugdlokalen aan de Beukendreef
        De Beukendreef en het pad vanaf de parking richting kinderopvang zijn voldoende verlicht. De parking zelf en het pad naast de parking helemaal niet, net een plaats waar fietsers, auto’s en voetgangers samenkomen. Een onverlichte plaats waar auto’s moeten achteruitrijden om te keren, meestal op het ogenblik als andere ouders zich met hun kinderen van of naar de kinderopvang begeven. Het hoeft geen betoog dat een aangepaste verlichting hier op zijn plaats zou zijn. Is het mogelijk een lichtpunt te plaatsen aan de parking van de jeugdlokalen en de kinderopvang, aan de Beukendreef?  Is het mogelijk om dit te bekijken?


        Raadslid Els Vyncke
        Kindergemeenteraad
        Op woensdag 17 november werd de Kindergemeenteraad geïnstalleerd. Een initiatief dat door onze fractie absoluut wordt geapprecieerd en gesteund. Zelf ben ik werkzaam in de gehandicaptenzorg en het viel mij op dat alle scholen van Groot-Beernem vertegenwoordigd waren in deze kindergemeenteraad behalve leerlingen van MPI De Bevertjes.
        Ik weet en besef dat het niet altijd gemakkelijk is om leerlingen met een mentale beperking te betrekken bij zo een gemeenteraad. Ook in de voorziening waar ik werk is er een inspraakraad waarbij de bewoners gecoacht worden door hun eigen begeleiders en dat werkt prima. Het zou toch heel erg jammer zijn indien er in onze gemeente, die toch erg begaan is met integratie en inclusie, er geen kans zou zijn om kinderen met een mentale beperking te laten deelnemen aan dit orgaan.
        Vandaar dus mijn vragen:

        1. Is de school, die verbonden is aan het MPI, gecontacteerd om haar leerlingen deel te laten nemen aan de kindergemeenteraad?
        2. Hoe heeft de school hierop gereageerd?


        Raadslid Branco Francois

        Infrastructuur voor hybride meetings en projectie
        Online meetings zullen niet meer verdwijnen uit ons leven. Daarom de suggestie om te investeren in infrastructuur voor hybride meetings in de gemeentelijke vergaderruimtes. Daarnaast kan deze infrastructuur ook gebruikt worden voor projectie.

        Plan asbest
        Het is geen geheim dat de lokalen van Oranje Beernem nog asbest bevatten. Dit baart zorgen bij verschillende stakeholders van deze vereniging. Ook vanuit andere hoeken hoor ik vaak verhalen over asbest in de gemeentelijke infrastructuur. Is er een overzicht van de huidige infrastructuur die asbest bevat en is er een aansluitend plan om dit structureel te gaan verwijderen?

        In­ves­te­rings­sub­si­dies voor kwa­li­teits­vol­le ba­sis­voor­zie­nin­gen en in­rich­ting van jeugd­infra­struc­tuur
        Is onze gemeente van plan in te tekenen op de investeringssubsidies voor kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van jeugdinfrastructuur? Zo denk ik aan het nieuwe jeugdhuis, nieuwe lokalen voor Oranje, het nieuwe skatepark… Daarnaast stel ik voor de kans te geven aan jeugdverenigingen om zelf voorstellen in te kunnen dienen bij de gemeente die hieronder vallen. Zo denk ik aan dringende kleine ingrepen in jeugdlokalen om de veiligheid te verbeteren. (zie ook: https://www.vlaanderen.be/cjm/nl/cultuur-en-jeugdinfrastructuur/investeringssubsidies-voor-kwaliteitsvolle-basisvoorzieningen-en-inrichting-van-jeugdinfrastructuur )

         

        Raadslid Kurt Vanneste
        Resultaten initiatieven ter stimulering van lokale handel en horeca
        De gemeente heeft het laatste jaar diverse nieuwe initiatieven gelanceerd om lokale handel en horeca te stimuleren.
        Wat zijn de resultaten van gebruik en wat is de return naar lokale economie van o.a.
        -      kras en win voor de horeca?
        -      de horecavouchers die werden uitgedeeld op de kermissen in St.-Joris, Beernem en Oedelem?
        -      het nieuwe cadeaubonnensysteem?

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter