De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Met een brief van 13 juli 2021 diende raadslid Arthur Coucke zijn ontslag in als gemeenteraadslid. Dit ontslag als gemeenteraadslid wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
Artikelen 13, 14 en 15 van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter.
Ontslagbrief van dhr. Arthur Coucke
Er zijn geen tussenkomsten.
Beslist
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het ontslag van dhr. Arthur Coucke als gemeenteraadslid van Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad
Dhr. Arthur Coucke deelde als verkozen gemeenteraadslid van de N-VA-lijst met een brief van 13 juli 2021 zijn ontslag in.
De gemeenteraad heeft hiervan kennis genomen in de huidige zitting.
Mevr. Els Vyncke is de eerste opvolger op de lijst nr. 02 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoort, die in aanmerking komt voor de opvolging. Dit blijkt uit het PV van de installatievergadering d.d. 02 januari 2019 - punt 1 "geldigverklaring van de resultaten van de verkiezingen".
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke blijkt dat zij nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet in een geval van onverenigbaarheid bevindt, hetzij wegens uitoefening van een bediening, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap. Het bewijs is ook geleverd dat voornoemde opvolger Belg of EU-onderdaan is en voldoet aan de voorwaarden van leeftijd en woonst.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter.
Geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden om als gemeenteraadslid te zetelen, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Er wordt akte genomen van de eedaflegging door mevr. Els Vyncke die in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen" aflegt.
Artikel 3: Mevr. Els Vyncke wordt als gemeenteraadslid aangesteld.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur. De Vlaamse Regering wordt hiervan binnen de 20 dagen ook op de hoogte gebracht via een elektronische aangifte naar de mandatendatabank.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van 02 januari 2019 werd de rangorde van de raadsleden vastgesteld. Dit werd vastgelegd in het P.V. van de installatievergadering onder punt 3 "Installatie van de gemeenteraadsleden en vaststelling van hun rangorde".
Met het ontslag van dhr. Arthur Coucke als gemeenteraadslid en de aanstelling van mevr. Els Vyncke als opvolgend raadslid dient de rangorde opnieuw te worden vastgesteld.
Omzendbrief KB/ABB 2018/3 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode, punt 2.4
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter.
Nieuwe rangorde van de raadsleden
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt overgegaan tot hervaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden volgens de bijhorende bijlage.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 01 juli 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 01 juli 2021.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 01 juli 2021 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 e.v. decreet lokaal bestuur
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Het "opvolgingsrapport eerste semester 2021, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2021
Er zijn tussenkomsten door de raadsleden Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse en Branco François, beantwoord door schepen Patricia Waerniers, burgemeester Jos Sypré en schepenen Jan Vanassche, Ruben Strobbe en Claudio Saelens.
Beslist
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het "opvolgingsrapport eerste semester 2021, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. DLB m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Rode Kruis lanceert een grootschalige solidariteitsactie: "helpen helpt". Rode Kruis-Vlaanderen en Croix-Rouge de Belgique slaan de handen in elkaar om de noodhulp naar aanleiding van de overstromingen te coördineren. Het Rode Kruis is op heel veel plaatsen aanwezig en kan daardoor snel in actie schieten en noodhulp bieden. Daarom lijsten ze in eerste instantie de concrete noden in de getroffen regio’s op. Op basis van die analyse zullen concrete noodhulpacties ondernomen worden. De beste manier om de getroffenen vooruit te helpen is met een financiële gift.
Omwille van de nefaste gevolgen van de overstromingen in de maand juli in zuidelijk België, wordt voorgesteld om de getroffen bevolking te ondersteunen met noodhulp. De directe media-aandacht is voorbij maar veel mensen leven tot op vandaag nog van veldkeukens en hulp van de anderen. Het dagelijks bestuur van de GROS adviseert aan het gemeentebestuur om € 1.000,00 noodhulp toe te kennen aan het Rode Kruis voor bijstand aan de getroffen bevolking.
Aangezien het echter gaat om een uitzonderlijke noodtoestand in eigen land, vraagt dit om een extra inspanning van alle andere lokale besturen. Hiervoor zou er uitzonderlijk afgeweken worden van het gemeentelijk subsidiereglement voor noodhulpsituaties. Dit reglement bepaalt dat het maximumbedrag per subsidie € 1.500 bedraagt.
Voorstel is om het resterende bedrag voor 2021 te schenken, i.e. € 2.500.
Daarnaast rest op de budgetpost "Toelage projecten ontwikkelingssamenwerking" voor 2021 nog € 500. Dit bedrag zou worden samengevoegd met de "Toelage voor noodhulp", waardoor aan een totaalbedrag van € 3.000 wordt gekomen.
Het college heeft dit voorstel in de zitting van 20 augustus 2021 goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om noodhulp ten voordele van Rode Kruis Vlaanderen en Croix-Rouge Belgique te schenken voor een bedrag van € 3.000. Het is een uitzonderlijke watersnood wat de afwijking van de toepassing van het reglement uitzonderlijk kan verantwoorden.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor Volksgezondheid.
| Dienst |
Noord-Zuiddienst |
| Omschrijving |
Noodsituatie overstromingen |
| Raming (incl. btw) |
€ 2.500,00 |
| Budgetcode |
artikel 0160-00/6499999 "toelage noodhulp" van de gewone begroting 2021 |
| Beschikbaar krediet |
€ 2.500,00 |
| Dienst |
Noord-Zuiddienst |
| Omschrijving |
Noodsituatie overstromingen |
| Raming (incl. btw) |
€ 500,00 |
| Budgetcode |
artikel 0160-01/6493000 "toelage projecten ontwikkelingssamenwerking" van de gewone begroting 2021 |
| Beschikbaar krediet |
€ 500,00 |
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt noodhulp toegekend voor een bedrag van € 3.000,00 ten voordele van Rode Kruis Vlaanderen i.s.m. Croix-Rouge de Belgique. Het bedrag wordt overgeschreven op het rekeningnummer BE70 0000 0000 2525 van Rode Kruis Vlaanderen.
Artikel 2: De toelage wordt voor € 2.500,00 benomen op artikel 0160-00/6499999 "toelage noodhulp" van de gewone begroting 2021 en voor € 500,00 op artikel 0160-01/6493000 "toelage projecten ontwikkelingssamenwerking" van de gewone begroting 2021.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De begroting dienstjaar 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd aan het gemeentebestuur overgemaakt op 31 augustus 2021.
Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2022 zoals blijkt uit de begroting 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen. De exploitatietoelage bedraagt € 603.212 (zeshonderdendrieduizend tweehonderd en twaalf euro).
| Verdeelsleutel 2021 |
Gesimuleerde gewone toelage 2021 |
Verdeelsleutel 2022 |
Gesimuleerde gewone toelage 2022 |
Verdeelsleutel 2023 |
Gesimuleerde gewone toelage 2023 |
Verdeelsleutel 2024 |
Gesimuleerde gewone toelage 2024 |
| 1,9982 % |
€ 589.379 |
2,0451 |
€ 603.212 |
2,0920 |
€ 617.046 |
2,1389 |
€ 630.879 |
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de zonecommandant, Filiep Dekiere.
Begroting dienstjaar 2022 Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen
| Dienst |
Financiën - gemeentelijke toelage Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen |
| Omschrijving |
Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem dienstjaar 2022 |
| Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2022 bedraagt € 603.212 (zeshonderdendrieduizend tweehonderd en twaalf euro) |
| Budgetcode |
0410-00/6494000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 603.212 |
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande, beantwoord door de zonecommandant dhr. Filiep Dekiere.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de totale werkingsbijdrage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen wordt vastgesteld op € 603.212 (zeshonderdendrieduizend tweehonderd en twaalf euro) op budgetsleutel 0410-00/6494000 van het exploitatiebudget 2022.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Zoneraad van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen, Siemenslaan 8, 8020 Oostkamp, en aan de gemeentelijke dienst financiën.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Op 22 september 2014 werd een verkavelingsvergunning verleend aan Immo Joost Danneels voor het verkavelen van grond gelegen te Oedelem, Pottenbakkersstraat. De verkaveling bestaat uit 8 loten bestemd voor alleenstaande eengezinswoningen. Deze verkaveling bevat nieuwe wegenis.
Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 03 juli 2014.
In de verkavelingsvergunning werd een kosteloze afstand van de wegzate en van de infrastructuurwerken bedongen. Op basis van het opmetingsplan van 06 oktober 2015, opgemaakt door landmeter-expert ir. Philippe Lobelle uit Jabbeke (Varsenare), heeft notaris Philippe Vanlatum een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.
De af te stane grond heeft volgens het opmetingsplan een oppervlakte van 788 m² voor de nieuwe wegenis en 26 m² voor een strook langs de bestaande weg Nieuwendorpe voor verbreding van het voetpad. De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie B, nummers 1687 A en D.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De kosteloze grondafstand van de wegzate en de infrastructuurwerken te Oedelem, Pottenbakkersstraat, (kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie B, nummers 1687 A en D volgens het opmetingsplan van 06 oktober 2015, opgemaakt door landmeter-expert ir. Philippe Lobelle uit Jabbeke (Varsenare), en voor een totale oppervlakte van 788 m² en 26 m², wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte, opgemaakt door notaris Philippe Vanlatum uit Oedelem, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De grond, kosteloos verkregen, is bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 5: De voorzitter en de algemeen directeur worden ertoe gemachtigd in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte van kosteloze grondafstand.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door HYBOMA, met als contactadres Wilgenlaan 39 te 8610 Kortemark, voor het verkavelen van grond in 10 loten bestemd voor het oprichten van 8 eengezinswoningen in open bebouwing en 2 eengezinswoningen in halfopen bebouwing op een terrein te Beernem, Citroenstraat 14. Het betreft de kadastrale percelen afdeling 3, sectie A, nrs. 0528t, 0528n, 0523b, 0524e, 0527f, 0527L, 0527m, 0527n, en 0527g.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 25 mei 2021 t.e.m. 23 juni 2021. Er werden 3 digitale bezwaarschriften ingediend.
De bezwaren handelen hoofdzakelijk over de schending van de privacy door het toelaten van woningen bestaande uit 2 bouwlagen met eventueel zadeldak.
De bezwaren die werden ingediend hebben geen betrekking op het wegenisdossier en kunnen niet in verband worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 03 mei 2019.
Overeenkomstig art. 31 van het omgevingsdecreet roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Door Studiebureau Jonckheere BV, Koningin Astridlaan 134/5 te 8200 Brugge, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 255.272,64 (excl. btw en proefkosten). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Wegenisdossier
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wegenis en het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_ 2021055877 dat op 30 maart 2021 werd ingediend bij de gemeente Beernem door HYBOMA, met als contactadres Wilgenlaan 39 te 8610 Kortemark, voor het verkavelen van grond in 10 loten bestemd voor het oprichten van 8 eengezinswoningen in open bebouwing en 2 eengezinswoningen in halfopen bebouwing op een terrein te Beernem, Citroenstraat 14. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 3, sectie A, nrs. 0528t, 0528n, 0523b, 0524e, 0527f, 0527L, 0527m, 0527n en 0527g.
Artikel 2: Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Citroenstraat 14 te Beernem, opgemaakt door het Studiebureau Jonckheere BV, Koningin Astridlaan 134/5 8200 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 255.272,64 (excl. btw en proefkosten) worden goedgekeurd.
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken en alle nutsvoorzieningen vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de wegzate met de daarop uitgevoerde werken naderhand en ten laatste bij de definitieve overname van de wegeniswerken kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 5: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 7: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De gouverneur heeft de gemeenteraadsbeslissing inzake de samenstelling van de adviesraden vernietigd omwille van twee redenen:
Op basis van bovenstaande opmerkingen was het wijselijk om de statuten van de adviesraden aan te passen en op basis van vernieuwde statuten de adviesraden opnieuw samen te stellen.
Het ontwerp is voorgelegd bij de adviesraden:
Rekening houdend met de opmerkingen van de GROS, is het ontwerp wat aangepast. Dit ontwerp is preventief ter nazicht opgestuurd naar ABB. Rekening houdend met de terugkoppeling van ABB is de ontwerptekst nog verder aangepast.
De ontwerpstatuten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor communicatie.
Ontwerpstatuten
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De nieuwe statuten van de adviesraden worden goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Het Algemeen Politiereglement, dat uniform is voor alle gemeenten van politiezone "Het Houtsche" (Beernem, Oostkamp en Zedelgem ), is laatst aangepast in 2015-2016. Ondertussen heeft het een nieuwe update ondergaan:
Zoals wettelijk voorzien is het advies van de Jeugdraad ingewonnen. De Jeugdraad geeft positief advies.
De gemeenteraadsleden van de drie gemeenten van politiezone "Het Houtsche" hadden op 10 juni 2021 een (online) informatievergadering waarin de politie het geactualiseerde GAS-reglement heeft toegelicht.
Het aangepaste reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor veiligheid.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande, beantwoord door de burgemeester.
Artikel 1: Het "Algemeen Politiereglement" wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Dit reglement treedt in werking op 01 oktober 2021.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Westtoer wenst te investeren in het inrichten van een picknickzone in heel wat locaties in West-Vlaanderen, zo ook in de gemeente Beernem. Picknickzones moeten langs een provinciale fiets- of wandelroute liggen en niet in concurrentie treden met de horeca.
In de zitting van 11 december 2020 ging het schepencollege akkoord met de plaatsing door Westtoer van een picknickbank en twee fietsparkeersystemen aan Oedelemberg.
Hierrond werd een samenwerkingsovereenkomst met Westtoer opgemaakt. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor toerisme.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst met Westtoer i.v.m. de realisatie van een picknickzone aan Oedelemberg wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Het burgemeestersoverleg van de regio Brugge had de wens geuit in 2019 om meer samenwerking te stimuleren op het vlak van cultuur in de regio.
Bij het merendeel van de afzonderlijke besturen in de regio was er interesse tot deelname aan deze versterkte samenwerking in het algemeen, en voor een verkenning tot deelname aan UiTPAS in het bijzonder. Daarom werd op 30 januari 2020 een ambtelijke werkgroep opgestart van coördinatoren Vrije Tijd in de regio Brugge onder coördinatie van de WVI rond een projectmatige samenwerking van de regio met de verkenning van UiTPAS. Er werden meerdere infosessies gehouden waarbij Publiq vzw en de regio’s Westhoek, Meetjesland, Zuid-West-Vlaanderen, en stad Oostende hun UiTPAS-systeem toelichtten. Op 24 maart 2021, op een overleg voor mandatarissen in de regio lanceerde de stad Brugge een voorstel voor een regionale UiTPAS samen met een financieel voorstel voor de aanwerving van een regionale UiTPAS-coördinator.
Na dit overleg op 24 maart 2021 verklaarden de gemeenten Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout en Zuienkerke zich samen met Brugge principieel akkoord tot deelname aan een regionale UiTPAS en het delen van de loonkost van een intergemeentelijke/regionale UiTPAS-coördinator volgens het aantal inwoners per lokaal bestuur.
De UiTPAS is een vrijetijdspas voor elke burger waaraan een spaar- en voordelenprogramma wordt gekoppeld én die de mogelijkheid biedt aan kwetsbare doelgroepen om meteen aan een voordelig kansentarief te participeren aan vrijetijdsactiviteiten waardoor de financiële drempel verlaagd wordt. Binnen de regio Brugge is er momenteel een veelheid en versnippering aan kortingspassen/toegangspassen voor burgers om te kunnen participeren aan het ruime vrijetijdsaanbod in de regio. Inwoners van 1 gemeente uit de regio hebben momenteel ook niet de mogelijkheid om te genieten van voordelen in de andere gemeenten van de regio. Vrijetijdsaanbieders maar ook OCMW’s en andere hulpverleningsorganisaties ondervinden momenteel moeilijkheden om kwetsbare doelgroepen te stimuleren of te laten participeren aan het aanbod van vrijetijdsactiviteiten. De regio Brugge wil de UiTPAS inzetten als katalysator voor een regionaal geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
De UiTPAS wordt door Publiq vzw over heel Vlaanderen en Brussel (Paspartoe) aangeboden en ondersteund. Volgens Publiq is voor de uitbouw van UiTPAS in de regio Brugge een voltijds regionaal coördinator nodig met een werkingsbudget.
Volgens de inschatting van stad Brugge is het aangewezen dat de regionale UiTPAS-coördinator een medewerker op B-niveau met 5 jaar ervaring is. De loonkost van de intergemeentelijke/regionale UiTPAS-coördinator volgens het aantal inwoners per lokaal bestuur met 8 deelnemende gemeenten bedraagt € 0,22/inwoner. Er is een werkingsbudget nodig van minimum € 20.000 wat volgens het aantal inwoners per lokaal bestuur met 8 deelnemende gemeenten € 0,08/inwoner bedraagt.
De andere kosten die aan UiTPAS verbonden zijn, zijn 3-ledig:
In de meerjarenplanwijziging van juli 2021 werd budget voorzien voor de implementatie van de regionale UiTPAS in Beernem. Er werd hiervoor in 2022 € 10.000 voorzien en van 2023 tot en met 2025 telkens € 5.000/jaar. Daarnaast kan ook het budget/de subsidie die Beernem ontvangt voor het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie aangewend worden.
De regionale UiTPAS-coördinator kan pas aangeworven worden na goedkeuring van het regionaal UiTPAS-dossier door de bevoegde commissie. De eerstvolgende datum van indiening van een regionaal UiTPAS-dossier is 15 oktober 2021. De officiële goedkeuring van het regionaal UiTPAS-dossier kan verwacht worden in januari 2022.
Publiq vzw raadt aan om in afwachting van de goedkeuring van het regionaal UiTPAS-dossier voor de verdere voorbereiding ervan en de implementatie van UiTPAS, een regionale werkgroep IT, Communicatie en Toeleiding én een regionale stuurgroep samen te stellen. De drie regionale werkgroepen IT, Communicatie en Toeleiding, verantwoordelijk voor het projectmanagement, worden voorbereid en geleid door één coördinator of een groep van lokale coördinatoren van de deelnemende gemeenten.
De regionale stuurgroep, voorgezeten door een regionaal voorzitter, waakt over de voortgang van het project en heeft de bevoegdheid om de beslissingen en voorstellen van de werkgroepen te valideren, en legt wanneer nodig budgetvragen en bepaalde afspraken rond regionale samenwerking, doelgroepen, lancering, enz. ook voor aan de schepencolleges van de deelnemende besturen.
De stuurgroep wordt samengesteld door maximum één persoon per deelnemende gemeente naar keuze (ambtelijk of politiek).
Publiq vzw en de WVI zullen de verdere voorbereiding van het regionaal UiTPAS-dossier en de verdere voorbereiding van de implementatie (kosteloos) mee ondersteunen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld zich principieel akkoord te verklaren om het regionale aanvraagdossier tot implementatie van UiTPAS in de regio Brugge mee in te dienen.
Indien alle gemeenten deze engagementsverklaring goedkeuren, gaat een eerste versie van het aanvraagdossier naar Publiq vzw, die door de Vlaamse Overheid is aangesteld om de UiTPAS te coördineren. De opmerkingen van Publiq worden dan meegenomen in het definitieve aanvraagdossier voor het oprichten van een UiTPAS-regio dat kan ingediend worden voor 15 oktober 2021.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Verslag overleg UiTPAS regio Brugge d.d. 29 juni 2021
| Dienst |
Cultuur |
| Omschrijving |
UITPAS |
| Raming (incl. btw) |
€ 10.000 in 2022 (daarna jaarlijks 5.000,00 euro) |
| Budgetcode |
0709-04/6159999 |
| Beschikbaar krediet |
€ 10.000 in 2022 en daarna jaarlijks 5.000,00 euro |
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De gemeenteraad verklaart zich principieel akkoord om het regionale aanvraagdossier tot implementatie van UiTPAS in de regio Brugge mee in te dienen bij Publiq vzw.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om bij goedkeuring van het aanvraagdossier door de bevoegde commissie effectief over te gaan tot de implementatie van UiTPAS regio Brugge binnen de eigen gemeente.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt de naam "St.-Janswegel" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt de naam "St.-Janswegel" voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: "St.-Janswegel" is als naam sterk verbonden met de locatie van de trage weg.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt definitief de straatnaam "St.-Janswegel" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg die nieuw is aangelegd in het kader van de vernieuwing van het spoor en die loopt tussen het Stationsplein en de Vijverstraat wordt de naam "Pensejoagersstroate" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Voor de trage weg die nieuw is aangelegd in het kader van de vernieuwing van het spoor en die loopt tussen het Stationsplein en de Vijverstraat wordt de naam "Pensejoagersstroate" voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: De Stropers van Sint-Joris gingen destijds via deze omgeving altijd naar wat nu de Tiengemeten is. De locatie was bekend bij konijnenstropers omdat het er toen krioelde van de konijnen. De dialectnaam "Pensejoagersstroate" is hierdoor op zijn plaats.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg die nieuw is aangelegd in het kader van de vernieuwing van het spoor en die loopt tussen het Stationsplein en de Vijverstraat wordt definitief de straatnaam "Pensejoagersstroate" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Sportstraat en de Bruggestraat wordt de naam "Karel de Goede" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt de naam "'t Molentje" voorgesteld door de Cultuur- en Erfgoedraad.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: "'t Molentje" is de naam van het gehucht waar de trage weg loopt.
Het college volgt dit voorstel niet. De buurt/het gehucht "'t Molentje" is noordelijker gelegen (omgeving Parochieweg-Lindemeers-Oostmeers-Westmeers). Zie onder andere bushalte "Molentje" ter hoogte van de Zandgrachtstraat - Bruggestraat. Vroeger was er daar ook een café 't Molentje.
Het college stelt dan ook voor om de straatnaam Karel de Goede te gebruiken. Dit naar het volkscafé dat op deze locatie stond.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Sportstraat en de Bruggestraat wordt definitief de straatnaam "Karel de Goede" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt de naam "Tempelhofwegel" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt de naam "Tempelhofwegel" voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Tempelhof(wegel) is een heel mooie naam en heeft historische verwijzingen die echter niet zo oud zijn.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt definitief de straatnaam "Tempelhofwegel" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt de naam "Hanegemwegel" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt de naam "Hanegemwegel" voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: "Hanegemwegel" is een mooie naam en verwijst naar een oorspronkelijke naam in de omgeving.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt definitief de straatnaam "Hanegemwegel" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 17 september 2020 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling, aangevraagd door Bouwbedrijf J. Van Hamme nv, gelegen tussen de Waterstraat en de Fortstraat, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de vergadering van 30 juni 2021 verleende de culturele raad positief advies voor de straatnaam "Louisabrugstraat". De motivatie van de culturele raad is de volgende: De naam van deze nieuwe straat is een verwijzing naar de Louisabrug.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Plan van de verkaveling
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: Aan de nieuwe straat, gelegen tussen de Waterstraat en de Fortstraat wordt principieel de straatnaam "Louisabrugstraat" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De ingediende vragen en suggesties werden als volgt behandeld:
Raadslid Marjan Lootens
Veilige fietsoversteek Miseriestraat
Afgelopen zomer mocht ik zelf ondervinden dat de fietsoversteek op het kruispunt van de Sint-Jorisstraat met de Miseriestraat, komende van het Industriepark, niet duidelijk aangeduid is.
Je hebt de neiging om de Sint-Jorisstraat recht over te steken, maar het is de bedoeling dat je wat naar links rijdt om daar de voorziene oversteek te nemen.
Kan het bekeken worden om de oversteekplaats beter aan te duiden op het kruispunt en de oversteek zelf eventueel rood te beschilderen zodat dit voor iedere fietser duidelijk is?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat het klopt dat de oversteek niet duidelijk is en zo voor verwarring zorgt. De oversteek in het rood kleuren wordt evenwel niet gedaan. Rood is de kleur van het fietspad en wordt enkel gebruikt als de fietser voorrang heeft. Dit is niet het geval bij deze oversteek.
Er wordt gekeken of de situatie kan verbeterd worden door bewegwijzering specifiek voor fietsers te plaatsen, bv. naar Beernem centrum, een naar links op het einde van de Miseriestraat en dan aan de oversteek een naar rechts.
Communicatie dienst landbouw
Dit jaar is er voor onze gemeente een mooi nieuw fris logo in gebruik genomen. Ook heel wat diensten (de bibliotheek, dienst toerisme en Huis van het Kind) maken in hun communicatie gebruik van een algemeen mailadres en logo eigen aan hun dienst.
Nu er een nieuwe deskundige landbouw aangesteld is, die met een frisse kijk de zaken zal bekijken, zou er misschien werk kunnen gemaakt worden van een algemeen mailadres en eigen logo voor de dienst landbouw?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat na afronding van de examenprocedure voor “deskundige landbouw” het schepencollege binnenkort de nieuwe medewerker voor de dienst landbouw zal aanstellen. Het nieuwe algemeen e-mailadres voor de dienst landbouw is er al, nl. landbouw@beernem.be.
Niet iedere dienst werkt met een eigen logo. Dit past niet in de huisstijl van de gemeente en het zou voor versnippering zorgen. Het nieuwe gemeentelijk logo moet de gemeente nog duidelijker in beeld brengen. Het zal de herkenbaarheid van Beernem verder verhogen en de visuele identiteit van de gemeente verder versterken. Dit zorgt voor eenheid in de communicatie. Bovendien is het voor de inwoners duidelijker dat de activiteit of de info uitgaat van de gemeente Beernem. In die zin is het niet nodig dat iedere dienst over een eigen specifiek logo beschikt.
De bib en het OC hebben een eigen logo dat gekend is bij het doelpubliek. Het Huis van het Kind gebruikt het algemene logo, ontwikkeld door Kind en Gezin. Je ziet dit logo bij alle gemeenten terugkomen. De dienst voor Toerisme heeft geen eigen logo maar werkt met het logo Visit Beernem. Dit is een overkoepelend logo voor toerisme en ondernemen.
Er kan nog gekeken worden op welke manieren de uitstraling van de dienst landbouw kan vergroot worden.
Raadslid Piet De Rycke
Digitaal-vaardig
Eerder dit jaar (GR 22 april 2021) stelde ik een vraag over e-inclusie. Ik belichtte een reeks projecten en opleidingen die reeds in onze gemeente opgezet worden om elke bewoner mee te krijgen op de “digitale sneltrein”. Het was alvast duidelijk dat onze bib hierin (nu al) een heel belangrijke en centrale rol speelt!
De Vlaamse Regering heeft het verhaal van iedereen digitaal-vaardig blijkbaar ook opgepikt en lanceert nu een subsidie-oproep “Uitbouw lokaal e-inclusiebeleid”.
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat het zeer interessante vraag is en dat de diensten volop bezig zijn om dit uit te werken.
Er zijn inderdaad Beernemse projecten die hiervoor in aanmerking komen, maar de vraag is niet zo eenduidig te beantwoorden.
De coronapandemie heeft inderdaad gezorgd voor een versnelling inzake digitalisering. Dit zorgt voor opportuniteiten voor de lokale besturen in functie van de dienstverlening voor de burgers. Dit zorgt tevens voor de uitdaging om alle burgers maximale kansen te bieden op toegang, opleiding en gebruik van digitalisering: e-inclusie. De lokale besturen worden als belangrijke partner gezien in dit kader. Aangezien digitalisering en e-inclusie een transversaal thema is en gezien de veelheid aan bestaande en potentiële initiatieven, is het niet eenvoudig dit alles op te volgen en uit te werken vanuit elk bestuur apart.
De uitdaging is drievoudig:
- Wat is de verhouding tussen wat reeds bestaat en wat nieuw kan ontwikkeld worden?
- Wat kan best lokaal worden aangepakt en waar kunnen we beter de krachten bundelen door regionale samenwerking en een breed netwerk?
- Wat kan op korte termijn worden gerealiseerd en wat betekent dit in functie van verankering op lange termijn?
Door de veelheid aan oproepen en het feit dat deze nog in volle ontwikkeling zijn is er geen exact overzicht.
Hieronder volgt wat reeds gekend is:
Het mag duidelijk zijn dat afstemming en ondersteuning in dit kader meer dan wenselijk zijn. Het gevaar bestaat dat erg fragmentarisch en heel erg versnipperd te werk wordt gegaan. Wie neemt een rol op in functie van het opvolgen van de oproepen, het uitbouwen van netwerken en partnerschappen en de opmaak van concrete aanvraagdossiers? Samenwerking dringt zich hier op.
Hiertoe heeft het vast bureau zich op de zitting van 16 juli 2021 ermee akkoord verklaard dat Werkkracht10 (= intergemeentelijk samenwerkingsverband dat 10 lokale besturen uit de regio beslaat) het mandaat krijgt om op te treden als platform voor de regionale samenwerking en als trekker in aanloop naar concrete projecten, met de duidelijke voorwaarde dat de noden van landelijke gemeente ook voldoende aan bod komen.
Momenteel wordt hard gewerkt om de aanvraag voor “iedereen digitaal” rond te krijgen tegen begin oktober. Een tweede oproep Digibanken wordt ook nog verwacht in september.
E-inclusiebeleid voor lokale besturen is enkel gericht op de lokale besturen. Een projectaanvraag e-inclusiebeleid moet inderdaad een bereik hebben van minimum 50.000 inwoners. Samenwerking is dus een voorwaarde. In het kader van de hierboven omschreven samenwerking met Werkkracht10 is beslist om 2 aanvragen te doen voor onze regio voor de oproep “iedereen digitaal”. Stad Brugge kan in deze oproep niet indienen maar wel partner zijn.
De mogelijke spreiding van de twee projectoproepen Digibanken en e-inclusiebeleid werd op elkaar afgestemd binnen de regio van Werkkracht10. Hierbij blijft men binnen de krijtlijnen van de 10 lokale besturen. De afbakening van de eerstelijnszones is een richtgraad. Concreet betekent dit enerzijds een samenwerking tussen Blankenberge, Damme, Knokke-Heist en Zuienkerke (Eerstelijnszone Oostkust) met een totaal bereik van 67.3770 inwoners en anderzijds een samenwerking tussen Jabbeke, Beernem, Oostkamp, Torhout en Zedelgem (Eerstelijnszone 40 + Torhout) met een bereik van 97.679 inwoners.
Deze twee samenwerkingsverbanden dienen elk een dossier in rond e-inclusiebeleid lokale besturen. Per samenwerkingsverband moet één van de gemeenten het dossier indienen. In casu fungeert Beernem als penhouder. Brugge en Werkkracht10 zijn partner binnen de twee aanvraagdossiers.
Voor het komende project Digibanken zouden dan 3 dossiers ingediend worden: naast de bovenstaande samenwerkingsverbanden nog een dossier vanuit Brugge.
Wat de vraag betreft naar de mogelijke ondersteuning van de bib door het Sociaal Huis, antwoordt de burgemeester dat de rol van het Sociaal Huis bestaat uit doorverwijzen en bekendmaken. Via het Sociaal Huis worden cliënten bijgestaan in het leren omgaan met digitale aanvragen, online bankieren, etc. Na sociaal en financieel onderzoek kan er een financiële tussenkomst verleend worden voor internet, GSM en laptops. En in samenwerking met BIZ wordt onderzocht of mensen online schuldhulpverlening kunnen aanvragen.
Een computer kan desgewenst voorzien worden in Oedelem in het Schepenhuys. Dit zal bekeken worden.
Er is geen provinciale subsidie bekend i.v.m. digitale geletterdheid. Er is alleen terug te vinden dat de provincie voor het verhogen van de digitale geletterdheid verwijst naar haar subsidiemogelijkheden binnen het subsidiereglement flankerend onderwijsbeleid. Dit betekent dat er binnen dat flankerend onderwijsbeleid subsidiedossiers ingediend kunnen worden om ervoor te zorgen dat de digitale geletterdheid in de schoolomgeving verhoogd wordt. Dat is dus niet relevant voor de gemeente.
Voor de rest is er geen subsidiemogelijkheid bij de provincie in het kader van digitale geletterdheid. Het enige wat ze momenteel doet is bestaande initiatieven in kaart brengen in de “digiwijzer”, zodat van elkaar geleerd kan worden, en inspiratiemomenten/studiedagen organiseren.
Tot slot legt de burgemeester uit dat Beernem wel degelijk bezig is om te proberen middelen binnen te halen om ook voor de inwoners in te zetten op digitale geletterdheid en e-inclusie. Maar met het geld dat wordt binnengehaald zal het accent vooral moeten liggen op in te zetten personeel, want binnen de bestaande diensten die nu al rond e-inclusie hun best doen (bib en Sociaal Huis) is er personeelsmatig geen ruimte om meer te doen dan wat nu wordt gedaan.
Raadslid Rolle De Bruyne
Verdwenen natuurwaarden herwaarderen
Wellicht is het je ook al eens opgevallen dat, vooral na wegeniswerken, plots bloemen of planten,
zoals klaprozen, die je er voorheen nooit zag, ineens uit het niets opduiken.
Door het omwoelen van de grond is de dieper liggende zaadbank aangesproken en zien zaden die jaren in de ondergrond vertoeven, ineens hun kans schoon om, door de veranderde omstandigheden, tot kiemen over te gaan.
Dit was ook het geval tussen het Vliegend Paard en de landbouwschool, toen men bij de aanleg van het nieuwe fietspad ook een nieuwe gracht aanlegde. Men heeft deze gracht ook geschuind, zoals dat in natuurtechnische termen heet. Dat wil zeggen dat men beide zijden van de gracht schuin afgeplagd heeft. Daardoor heeft men twee interessante zaken bereikt: door het afplaggen heeft men ook weer de dieperliggende zaadbank aangeboord waardoor er een ongelooflijke planten- en bloemenrijkdom ontkiemd is, en ten tweede heeft men door het schuinen van de gracht de capaciteit om water te bufferen erg vergroot. De biodiversiteit die ontstaan is, is merkwaardig.
Je ziet er allerlei bloemen zoals mooi purperbloeiende wikke, boerenwormkruid, smeerwortel, alsem en ga zo maar door. Ook de brem is er opvallend aanwezig.
De suggestie en aanbeveling zou zijn, zowel aan de gemeentelijke groendienst als aan alle burgers, om zoiets te melden zodat deze bloemen en struiken blijvend zijn en niet zomaar weggemaaid worden.
Daarom moet er in gesprek gegaan worden met pachters en eigenaars van deze percelen.
Schepen Jan Vanassche antwoordt dat de aanleg van de gracht door het Agentschap voor Natuur en Bos inderdaad een mooi voorbeeld is van vegetatieherstel én inrichting van de oevers als infiltratiezone voor hemelwater.
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de nota om de kandidatuur Waterlandschap 2.0 in het kader van de Blue Deal te verdedigen. Daarin wordt beoogd met een brede coalitie bestaande uit het polderbestuur, de gemeenten Beernem en Oostkamp, de provincie, Inagro, het Regionaal Landschap Houtland en Boerennatuur in het Beverhoutsveld inrichtingswerken te doen om o.a. beekvalleien in te richten die hemelwater kunnen laten infiltreren om droogte te bestrijden en als buffer kunnen dienen bij wateroverlast.
Concreet ingebrachte suggesties zijn o.a. 1) een hydrologische studie als basis, 2) waterbeheer door renovatie van grachten en beken tussen de percelen en plaatsen van kleine stuwen om water op te houden in de percelen of te lozen bij veel water, 3) kleinschalige pompen om water naar hogere percelen te brengen en te laten infiltreren, 4) houtsnippers gebruiken van de knotwilgen om in de percelen te brengen om de grond te verbeteren als onderdeel van carbon farming, 5) hagen voorzien tussen percelen om een zone bio-landbouw te isoleren, 6) permanente graslanden die zijn gescheurd in de natte zones terug omzetten naar grasland.
Op 29 september zal het dossier verdedigd worden door schepen Saelens en mezelf. Het dossier is nu reeds geselecteerd en hopelijk wordt het genomineerd. Dit project zal de biodiversiteit in het Beverhoutsveld een boost geven en het gebied weerbaar maken tegen droogte en wateroverlast in harmonie met alle stakeholders van het landschap. En uiteraard zal men sensibiliseren naar de bevolking.
Het Regionaal Landschap Houtland is momenteel gestart met een nieuw bermenbeheersplan dat rekening zal houden met ecologisch bermenbeheer. Dus ook daar zal de gemeente een bijdrage leveren.
Raadslid Lode Vanneste
Inzet robotmaaier bij onderhoud van voetbalterreinen
De gemeente Oudenburg koos er recent voor om twee robotmaaiers in te zetten voor het onderhoud van een van haar voetbalterreinen. Het is een keuze die ook in steeds meer andere gemeenten bewust wordt toegepast. Robotmaaiers maaien zelfstandig een voetbalveld af zonder dat het veel tijd en werk kost. Het is enkel nodig om in te stellen hoe lang de robotmaaier moet maaien en welk gebied er moet aangepakt worden.
Dankzij het zogeheten mulching-systeem (waarbij de resten gras worden uitgeblazen over de grasmat) zitten de voetbalclubs ook niet met het grasafval. Bovendien is dit een natuurlijke en verantwoorde manier van bemesten en krijgt de grasmat zo extra voedingsstoffen. Bovendien beschermt dit verpulverd laagje gras de grasmat tegen hitte en zorgt het voor een betere vochtbalans. Ook de luchtdoorlaatbaarheid van het voetbalveld is door deze techniek 20 tot 40 procent hoger.
Verder is er minder onkruid en is de grasmat groener en voller. De schijven van de robotmaaier herstellen ook kleine beschadigingen van de grasmat. Een ander positief aspect van de robotmaaier is het lichte gewicht. Hierdoor wordt het grasveld niet beschadigd en laat de grasrobot geen druksporen achter. Het voetbalveld ziet er dus altijd mooi uit.
Zelfs bij regen kan de robotmaaier op het voetbalveld gewoon doorgaan met grasmaaien. Op die manier kan de club dus zorgen voor continuïteit en wordt de grasmat altijd gemaaid wanneer dat gepland staat en nodig is.
Hierover de volgende vraag: Hoe staat het schepencollege tegenover de inzet van een of meerdere robotmaaiers voor het onderhoud van de voetbalterreinen? Overweegt het college de aankoop van een of meerdere robotmaaiers?
Schepen Patricia Waerniers antwoordt dat de sportdienst voor de verdere uitwerking van het “optimalisatieplan voetbalterreinen” dit jaar focust op het luik “maaien”. Er wordt gepoogd te evolueren naar een soort “maaiplan” met duidelijke afspraken tussen de groendienst en de voetbalclubs. De vaststelling is echter dat het voor de groendienst quasi niet haalbaar is (zeker niet in een zomerseizoen zoals het voorbije) om te kunnen beantwoorden aan wat in de feiten wenselijk zou zijn om tot een goede voetbal-grasmat te komen. De sportdienst is daarom sinds het voorjaar aan het bekijken hoe het “wenselijke” kan gekoppeld worden aan het “haalbare” , en welke rol een mogelijke automatisering via maairobots daarin kan spelen.
Hondenweide Sint-Joris (= uitgestelde vraag van de gemeenteraadszitting van juli 2021)
Tijdens de gemeenteraadszitting van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de meerderheidspartijen. In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris.
Intussen werd ook via een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van 7.500 euro voorzien voor de realisatie van een hondenweide.
In deze context de volgende vragen:
Schepen Jan Vanassche antwoordt dat momenteel nog niet gekend is waar de hondenweide zal komen. De evaluatie van mogelijke locaties loopt nog.
Er is nu een budget van 7.500,00 euro vrijgemaakt en er zijn reeds verkennende gesprekken gevoerd met de Vlaamse Waterweg om te kijken of er een mogelijkheid bestaat op het “eiland” in Sint-Joris.
De timing zal afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van man power bij de gemeentelijke diensten. Aangezien er momenteel vacatures lopen voor personeel voor de diensten Landbouw/Milieu en Ruimtelijke ordening en de bevoegde ambtenaar in zwangerschapsverlof is, zal dit zeker niet de eerstkomende maanden zijn.
In principe zou het voorziene budget van 7.500 euro moeten volstaan om een basis voor een losloopzone te creëren. Bij terreinbezoeken in Maldegem, Ryckevelde en Bulskampveld is er reeds een ruwe budgettaire inschatting gemaakt van de kosten voor de omheining, de toegang en de terreininrichting. Dit is de basis voor het voorliggende budget. Het is niet de bedoeling om uitgebreide voorzieningen te voorzien. De nadruk ligt op honden te laten loslopen op een veilige manier.
Raadslid Barbara Vandenbrande
Plaatsen van mobiele zorgunits in tuin
Mensen in Vlaanderen leven steeds langer dankzij de stijgende welvaart en de verbeterde gezondheidszorg. De stijgende vergrijzing in Vlaanderen vormt een van onze grootste uitdagingen voor de toekomst. Mensen die hulpbehoevend zijn willen steeds vaker niet naar de traditionele hulpinstanties zoals een woonzorgcentrum of klassieke instelling. Ze willen liever zo lang mogelijk in hun eigen thuisomgeving blijven wonen, omringd door de mensen die ze liefhebben.
Minister van Omgeving Zuhal Demir werkte daarom de voorbije maanden een nieuwe regeling uit. Het resultaat is een nieuw decreet van de Vlaamse overheid rond zorgwonen dat sinds 16 augustus 2021 in werking is. Voortaan is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om een zorgwoning te maken in een bestaand, vrijstaand bijgebouw of in een tijdelijke, verplaatsbare constructie vlakbij de hoofdwoning (een woonunit). Als zo'n zorgwoning aan een aantal voorwaarden voldoet, volstaat een melding in plaats van een omgevingsvergunning.
De gemeente Malle startte in dit verband enkele maanden geleden met een bijzonder initiatief. De inwoners kunnen bij de gemeente een tijdelijke zorgunit aanvragen om in de tuin te laten plaatsen voor hun zorgbehoevende familieleden. Een gespecialiseerde firma komt dan de kant- en klare unit plaatsen in de tuin. Hier kan de patiënt dan in verblijven zolang hij of zij verzorging krijgt. Wanneer de zorg is afgerond, komt datzelfde bedrijf de unit opnieuw ophalen.
Hierover de volgende vragen:
Schepen Jan Vanassche antwoordt dat 1 vergunning werd afgeleverd in 2019 voor zorgwonen binnen het hoofdgebouw, in 2020 waren dat er 4. Ook in het voorbije jaar werden 4 vergunningen verleend. De goedgekeurde zorgwoningen zijn zorgwoningen binnen de eengezinswoning.
De gemeente Malle heeft een verordening opgemaakt alvorens het nieuwe decreet in voege is getreden. Door de invoering van het decreet zijn sommige aspecten van de verordening achterhaald en/of niet in overeenstemming met het decreet. Zo is het zorgwonen in bijgebouwen nu toegevoegd en dat was niet opgenomen in de verordening van de gemeente Malle. Men is momenteel de verordening aan het aanpassen conform het zorgdecreet.
Ook in Malle is er momenteel geen vraag naar dit soort van zorgwonen. Beernem volgt het decreet en de codex RO. Beernem zal dergelijke meldingen positief beoordelen binnen de wetgeving maar laat het initiatief over aan de eigenaar en private bedrijven, wat betreft het initiatief zorgunits.
Aangezien er nu een decretale basis is, heeft het weinig zin om hierrond nog een gemeentelijke verordening uit te werken, het decreet staat voor zich.
Naast de melding van een tijdelijke bestemmingswijziging voor zorgwonen dient er uiteraard nog steeds een bouwaanvraag te worden gedaan om een nieuwe constructie te plaatsen.
Raadslid Els Vyncke
Projectoproep Foodsavers
De Vlaamse overheid investeert in kader van het Vlaamse relanceplan de komende vier jaar 2,8 miljoen euro in het sociale distributieplatform Foodsavers dat voedselhulp verstrekt in elf Vlaamse regio’s. Het netwerk dat restanten ophaalt bij supermarkten, veilingen en ook boeren zag de vraag naar voedselhulp vorig jaar significant stijgen met 27 procent. In totaal werd zo in Vlaanderen 1.750.000 kilogram aan voedseloverschotten verdeeld. Ook hier heeft corona een belangrijke rol gespeeld: mensen die vroeger nooit een beroep hebben moeten doen op voedselhulp, moesten dat nu wel. Die distributieplatformen zorgen ervoor dat voedseloverschotten die niet verkocht raken in de winkel of niet geserveerd geraken in de horeca niet verloren gaan en heel snel bij de juiste mensen terecht komen.
Via een nieuwe projectoproep wil de regering nu zorgen voor een aanbod in heel Vlaanderen. Vzw's, sociale ondernemingen en lokale besturen kunnen tot 30 september een projectaanvraag indienen voor financiële ondersteuning. De projectperiode start op 1 december 2021 en eindigt op 30 november 2025.
Hierover enkele vragen:
Schepen Vicky Reynaert antwoordt dat Beernem niet heeft ingetekend op de projectoproep. De gemeente Beernem kan op zijn eentje immers niet intekenen op deze projectoproep omdat het werkingsgebied van de projectoproep een of meerdere referentieregio’s is en je maar één project kan indienen per referentieregio. Dat zou dus betekenen dat Beernem een dergelijk project zou moeten indienen met alle lokale besturen binnen die referentieregio. Daarnaast zijn er noch personeelsleden noch middelen om een dergelijk project te trekken vanuit de gemeente.
De Stad Brugge heeft echter al een sociaal distributieplatform, dat FLAVOUR heet en dat op dit ogenblik gefinancierd wordt met zowel Europese middelen als met middelen van Stad Brugge, waarbij Brugge het grootste gedeelte financiert. Brugge heeft al in februari 2021 de vraag gesteld aan de omliggende gemeenten of ze willen meestappen in een opschaling van het project. Beernem is daar nog niet op ingegaan, en de reden daarvoor is dat nog niet geweten is hoeveel het zal kosten en dat er ook geen middelen voor voorzien zijn in de gemeentelijke begroting.
De Europese subsidies van het FLAVOUR-project stoppen namelijk in 2022. Brugge is geïnteresseerd in de projectoproep van de Vlaamse regering, maar dan moeten alle lokale besturen van de referentieregio meedoen in het project, en dat is een mogelijks ernstig obstakel. Als Brugge geen beroep kan doen om die Vlaamse subsidies, is de stad van plan om een bijdrage te vragen aan de deelnemende gemeenten. Het is nog niet duidelijk hoeveel dat dan zou zijn. Ook al zou Beernem willen meedoen, er zijn hiervoor geen middelen voorzien in de begroting op dit ogenblik.
Indien Beernem mee instapt, zou dat wel willen zeggen dat de ophaling van het voedsel gebeurt door het distributieplatform FLAVOUR. De voedselbank van Beernem zou dat voedsel dan via het OCMW van Beernem ontvangen en zou dus zelf geen ophaling meer moeten doen.
Op de vraag of de vzw de Beernemse Notenkraker betrokken wordt, antwoordt de schepen dat dit nog niet besproken werd met de raad van bestuur van de vzw De Notenkraker. Eerst en vooral omdat de raad van bestuur van de vzw momenteel niet samenkomt, maar vooral en ten tweede, omdat de gemeente Beernem hiervoor zelf geen geld voorzien heeft, en er bij de toetreding tot het platform een een bijdrage gevraagd wordt van de lokale besturen.
Privaatwegen in Beernem
De Coronapandemie deed de Beernemnaar massaal wandelen en fietsen in eigen gemeente. Vele mensen hebben zo mooie, onbekende plekjes leren kennen in Beernem. Volgens een nieuw Vlaams decreet zullen privaatwegen in de toekomst vrij mogen bewandeld worden onder bepaalde voorwaarden.
Hierover de volgende vragen:
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat de gemeentediensten geen weet hebben van dergelijk decreet, tenzij het over het “goederenrecht” uit het burgerlijk wetboek gaat. Dit werd onlangs hervormd waardoor privépercelen die niet bebouwd of bewerkt zijn zouden mogen bewandeld worden, op voorwaarde dat er geen bordje “verboden toegang” staat of het perceel omheind is.
Sinds 2019 bestaat ook het decreet “gemeentewegen”. Dit decreet biedt wel de mogelijkheid om private wegen op te nemen als gemeenteweg, wegen dus met openbaar karakter, maar uiteraard is dit gebonden aan zeer strikte voorwaarden. Onder dit nieuw decreet tracht het gemeentebestuur nieuwe trage wegen te openen.
Alles in kaart brengen is moeilijk, veel onbebouwde percelen blijven niet onbebouwd. Wel kan er nagedacht worden om enkele mogelijke doorgangen met een openbaar karakter te bekijken en te openen.
Raadslid Arthur Mortier voor raadslid Christine Stroobandt
Sluiting bankkantoren
In de media wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan het feit dat bankkantoren massaal de deuren sluiten.
Het is ook een grote bezorgdheid van vele Beernemnaars.
Hier en daar hoort men dat er oplossingen in de maak zijn: er is bijvoorbeeld een overeenkomst tussen de federale regering en de bankensector waarbij tegen 60 euro per jaar een pakket verrichtingen wordt aangeboden dat kwetsbare mensen beter moet beschermen en moet zorgen voor een betere dienstverlening voor hen. Ook zetten de grootste vier banken van ons land een gezamenlijk netwerk van neutrale toestellen op die ervoor moeten zorgen dat 95 % van de Belgische bevolking binnen de 5 km een geldautomaat, los van de kantoren uitgebaat, moet vinden.
Het zou mensen geruststellen als ze op de hoogte zijn van mogelijke oplossingen voor het ongemak veroorzaakt door de sluiting van de banken.
Heeft de gemeente een stappenplan om tot een aanvaardbare oplossing te komen en wanneer zal hierover gecommuniceerd worden?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat het inderdaad zo is dat er, vooral door Covid, een aantal bankkantoren versneld sluiten, ook in Beernem.
Anderzijds kan gesteld worden dat België na Cyprus en Spanje op de 3e plaats prijkt van de Europese lijst met het meeste aantal bankkantoren per miljoen inwoners. Nederland bengelt helemaal onderaan, samen met Letland en het Verenigd Koninkrijk. De digitalisering zal daar al flink z’n intrede genomen hebben.
Een aantal gemeenten hebben onderzocht of ze samen met een private aanbieder automaten konden plaatsen. De kost hiervan was veel te groot.
Eigenlijk heeft de gemeente hier geen rol in te spelen.
Er is een akkoord tussen de 4 grootbanken om gezamenlijk bankautomaten te plaatsen. Ook is er in het parlement een resolutie ingediend om bankautomaten te voorzien volgens het aantal inwoners, waarbij spreiding en bereikbaarheid belangrijk zijn. Eenmaal meer duidelijkheid daarover zal er wel communicatie komen.
Feit is ook dat het cash geld flink dalende is en dat de smartphone het middel wordt om te betalen.
Het is dus goed dat de gemeente sterk inzet op het gebruik van de smartphone. Dat wordt onder meer gedaan met een aanbod in de bib en in het lokaal dienstencentrum Mirte. Naar de toekomst toe wordt daar nog sterker op ingezet zodat zoveel mogelijk inwoners er weg mee kunnen.
Raadslid Gijs Degrande
Doorstorten Vlaamse coronasteun
Sinds de start van COVID-19 pleitte N-VA tijdens de zittingen van de Beernemse gemeenteraad al acht keer voor extra coronasteun aan de verenigingen. De meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit stemden echter ieder voorstel van N-VA Beernem consequent weg. Onbegrijpelijk want de Vlaamse Regering gaf op 02 juni 2020 maar liefst 165.000 euro voor de ondersteuning van de Beernemse sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Die centen waren integraal bedoeld voor de ondersteuning van alle Beernemse sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Tot op heden is daarvan slechts 70.000 euro doorgestort. Bij deze doen wij nogmaals de oproep om het Vlaamse coronageld eindelijk uit te keren aan de Beernemse verenigingen.
Op de zitting van 01 juli 2021 bleek dat de bestuursmeerderheid dan toch een brief zou sturen naar de verenigingen waarbij de vraag zou gesteld worden welke financiële ondersteuning iedere vereniging nodig heeft.
Schepen Patricia Waerniers antwoordt dat de gemeente ten volle inzet op de ondersteuning van het verenigings- en vrijetijdsleven door middel van 6 ondersteunings-maatregelen.
Ondersteuningsmaatregel 1 omvat rechtstreekse financiële steun.
Subsidies voor verenigingen hangen in Beernem deels af van het aantal georganiseerde activiteiten, die in 2020 vaak niet konden doorgaan wegens corona. Toch zal de gangbare subsidie voor elke vereniging gegarandeerd blijven door het subsidiebedrag van 2019 te hanteren (jaarlijks ongeveer € 100.000).
De tweede ondersteuningsmaatregel betreft specifieke financiële steun d.m.v. het nood- en heropstartfonds. Een eerste fonds van € 25.000 werd verdeeld over de verenigingen die een aanvraag indienden voor een extra financiële tegemoetkoming wegens financiële problemen omwille van de coronacrisis. Er is een tweede ronde van € 45.OOO (die in de volgende gemeenteraadszitting zal verdeeld worden).
Ondersteuningsmaatregel 3 houdt onrechtstreekse financiële steun in d.m.v. kwijtschelding van huurgelden voor gemeentelijke infrastructuur. De omvang van deze maatregel wordt geraamd op € 30.000 ten gunste van de verenigingen.
De vierde ondersteuningsmaatregel is logistieke ondersteuning. De gemeente heeft voor het coronaproof organiseren van activiteiten heel wat materiaal gratis ter beschikking gesteld (bv. nadars). Daarenboven werd voor alle verenigingen een veiligheidskit (met o.a. mondmaskers, handgel …) voorzien voor een totaalbedrag van € 10.000.
Ondersteuningsmaatregel 5 gaat om informatieve ondersteuning en coaching. De gemeentelijke vrijetijdsdiensten geven op vraag van verenigingen de nodige inhoudelijke informatieve ondersteuning en coaching om activiteiten coronaproof te organiseren.
De zesde ondersteuningsmaatregel ten slotte betreft het tijdelijk overnemen van de rol van de verenigingen door de gemeente. Voor het gemeentebestuur werd het duidelijk dat -indien we tijdens de zomermaanden een vrijetijdsinvulling zouden willen voor de inwoners (die bovendien ook geconfronteerd werden met staycation)- het lokaal bestuur tijdelijk de rol van de verenigingen (deels of helemaal) zou moeten overnemen, eerder dan hen sterk te pushen om alsnog zelf activiteiten te organiseren. Hiertoe werd vanuit de gemeente het programma “Beernem Zomert” met o.a. Paraschol opgezet, waarbij zoveel mogelijk verenigingen werden betrokken, maar waarbij de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid (die in deze coronatijd uiteraard niet min is) bij de gemeente lag. Op die manier werkte de gemeente faciliterend en ondersteunend naar de verenigingen & clubs die tijdens de corona-periode toch iets wilden organiseren of mee wilden helpen aan een vrijetijdsinvulling naar de Beernemnaars toe.
Met het programma “Beernem Zomert” met o.a. Paraschol, de erfgoedexpo’s, de bewegingselementen, de apenparcours enz. sloegen de gemeente en de verenigingen en clubs de handen in elkaar (samen ong. € 65.000).
In totaal is dat al een financiële ondersteuning van 175.000 euro!
De toegekende ondersteuning (165.000 euro) van de Vlaamse Overheid moest ook niet in 2020 uitgegeven worden en kan gespreid worden in de tijd. Dat is wat Beernem nu doet. Stapsgewijs kijken wat er nodig is.
Normaal gezien zal tijdens de volgende gemeenteraadszitting het dossier rond de steun voorgelegd worden. Momenteel zit dit bij de Kernraden. Er werden 9 dossiers ingediend.
Raadslid Els Vyncke voor raadslid Christine Stroobandt
Projectoproep Erfgoedpremies
Vlaams Minister van Onroerend Erfgoed wil gemeenten een duwtje in de rug geven en lanceerde recent een relanceoproep voor erfgoedpremies. Er zijn daarbij zeven thema’s en zeven oproepen. Een van de oproepen betreft de herbestemming en structurele nevenbestemming van kerken. Daarbij is de focus tweeledig:
Met deze oproep wil de minister projecten steunen die inzetten op instandhoudings- en restauratiewerken die nodig zijn om de herbestemming en structurele nevenbestemming van beschermde kerken te verzekeren. De maximale uitvoeringstermijn van het project is drie jaar (afronding uiterlijk op 31 december 2025). Het totaalbudget dat verdeeld wordt onder de projecten bedraagt 5 miljoen euro. Het minimumbedrag dat in aanmerking komt voor de berekening van de erfgoedpremie is 750.000 euro, exclusief btw. Het maximumbedrag dat in aanmerking komt voor de berekening is 2.000.000 euro, exclusief btw. Het totaalbudget wordt verdeeld onder de geselecteerde projecten volgens de rangschikking bepaald door de jury, en dit tot het budget op is. De jury kan bij de opmaak van de rangschikking een maximale benutting van het totaalbudget nastreven.
Een oproep bestaat daarbij uit twee rondes: een preselectieronde, waarbij de jury het conceptdossier in een vroeg stadium beoordeelt, en een definitieve indieningsronde, waarbij de geselecteerde kandidaten het eigenlijke premiedossier kunnen indienen. Gemeenten kunnen een preselectiedossier indienen tot uiterlijk 01 november 2021, om 23u59.
Heeft het gemeentebestuur intussen een preselectiedossier ingediend?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat Beernem niet in aanmerking komt voor deze subsidie omdat ze enkel bedoeld is voor beschermde kerkgebouwen en er in de gemeente geen enkele kerk beschermd is.
Raadslid Lien De Wispelaere
Reservatiesysteem Kinderopvang
Tijdens de eerste maand van het nieuwe schooljaar is het opnieuw mogelijk voor ouders en hun kinderen om vrij gebruik te maken van de kinderopvang. Uit een e-mail die naar de verschillende ouders werd gestuurd blijkt echter dat de Beernemse kinderopvang opnieuw van plan is om vanaf 01 oktober te starten met inschrijvingen voor alle opvangmomenten (voor- en naschoolse opvang, woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen). De dienst is momenteel bezig met de uitrol van een nieuw inschrijvingsprogramma.
Dit reservatiesysteem werd eerder al ingevoerd tijdens de coronacrisis met de bedoeling om de verschillende “bubbels” niet met elkaar te vermengen.
Hierover de volgende vragen:
Schepen Vicky Reynaert antwoordt dat de beslissing om te werken met een reservatiesysteem werd genomen tijdens het schepencollege van 20 augustus 2021. Er is maar 1 reden waarom inschrijvingen worden ingevoerd en dat is omwille van het zeer grote personeelstekort dat er momenteel is in de kinderopvang. Er zijn doorheen de jaren reeds heel veel inspanningen geleverd om nieuw personeel aan te trekken. Daarnaast wordt momenteel gekeken om de contracturen uit te breiden. De job van kinderbegeleider is in heel Vlaanderen een knelpuntberoep en dat is omdat die mensen heel specifieke kwalificaties moeten hebben, en dan nog eens op heel onregelmatige uren moeten werken, van 06u00 tot 09u00 ’s ochtends, en van 16u00 tot 18u30, en daartussen niet.
Over heel Vlaanderen kampt de kinderopvang met hetzelfde probleem. In bijna heel Vlaanderen moeten ouders inschrijven voor de opvang, Beernem was hierop een uitzondering, maar de situatie is gewoonweg niet meer houdbaar. Door het personeelstekort moet de kinderopvang op sommige dagen draaiende gehouden worden met de helft van het personeel of minder. De wetgeving moet evenwel gerespecteerd worden en die stelt dat er een (gekwalificeerde) kinderbegeleider per 14 kinderen aanwezig moet zijn. Als dat personeel er niet is, dan kunnen die kinderen niet opvangen worden, en moet het aantal plaatsen in de kinderopvang beperkt worden. En dat wil het bestuur vermijden. Aan de hand van inschrijvingen wordt gekeken om een optimale personeelsplanning op te maken zodat het personeel ingezet kan worden op die locaties waar dat het meeste nodig is, aan de regels voldaan wordt, en toch hopelijk voor iedereen een plaats kan worden voorzien.
Jammer genoeg konden de ouders hierin niet bevraagd worden aangezien er geen andere keuze meer rest om de inschrijvingen in te voeren. Zonder de begeleidsters is er immers helemaal geen kinderopvang meer.
Er wordt gestart met een flexibel systeem voor ouders waarbij ook gerekend wordt op de verantwoordelijkheid van ouders om hun kind(eren) zo correct mogelijk in te schrijven.
Er werd een informatiebrochure opgemaakt en aan alle ouders bezorgd. Inschrijven kan tot 2 werkdagen voordien. Voor last minute opvang de ochtend zelf, wordt gevraagd om contact op te nemen met de opvanglocatie om te polsen of er nog plaats is. Voor last minute opvang ’s avonds kunnen ouders telefonisch contact opnemen met de dienst kinderopvang tijdens de openingsuren. Als ouders de dag voorzien nog beseffen dat ze opvang nodig hebben, dan kunnen ze ook contact opnemen met de dienst kinderopvang.
Tot slot legt de schepen uit dat er voorlopig geen sancties zullen opgelegd worden. Er wordt op de verantwoordelijkheidszin van ouders gerekend om de dienst zoveel mogelijk op de hoogte te brengen wanneer ze toch geen opvang nodig hebben. Op die manier kunnen gericht andere ouders geholpen worden. In het begin zal geprobeerd worden om ouders te sensibiliseren door hen aan te spreken wanneer hun kind niet ingeschreven was of wanneer ze niet geannuleerd hebben.
Het werken met inschrijvingen zal regelmatig geëvalueerd worden. Bijsturen kan dan overwogen worden.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter