Thu 16/09/2021 - 19:30 de raadzaal
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:
Met een brief van 13 juli 2021 diende raadslid Arthur Coucke zijn ontslag in als gemeenteraadslid. Dit ontslag als gemeenteraadslid wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
Dhr. Arthur Coucke deelde als verkozen gemeenteraadslid van de N-VA-lijst met een brief van 13 juli 2021 zijn ontslag in.
De gemeenteraad heeft hiervan kennis genomen in de huidige zitting.
Mevr. Els Vyncke is de eerste opvolger op de lijst nr. 02 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoort, die in aanmerking komt voor de opvolging. Dit blijkt uit het PV van de installatievergadering d.d. 02 januari 2019 - punt 1 "geldigverklaring van de resultaten van de verkiezingen".
De gemeenteraad dient de geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke te onderzoeken en goed te keuren, akte te nemen van haar eedaflegging als gemeenteraadslid en haar als raadslid aan te stellen.
Na het ontslag van dhr. Arthur Coucke als gemeenteraadslid en de aanstelling van mevr. Els Vyncke als raadslid is de rangorde van de raadsleden opnieuw vast te stellen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 01 juli 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Het "opvolgingsrapport eerste semester 2021, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het Rode Kruis lanceert een grootschalige solidariteitsactie: "helpen helpt". Rode Kruis-Vlaanderen en Croix-Rouge de Belgique slaan de handen in elkaar om de noodhulp naar aanleiding van de overstromingen te coördineren. Het Rode Kruis is op heel veel plaatsen aanwezig en kan daardoor snel in actie schieten en noodhulp bieden. Daarom lijsten ze in eerste instantie de concrete noden in de getroffen regio’s op. Op basis van die analyse zullen concrete noodhulpacties ondernomen worden. De beste manier om de getroffenen vooruit te helpen is met een financiële gift.
Omwille van de nefaste gevolgen van de overstromingen in de maand juli in zuidelijk België, wordt voorgesteld om de getroffen bevolking te ondersteunen met noodhulp, door ten voordele van Rode Kruis Vlaanderen en Croix-Rouge Belgique een bedrag van € 3.000 te schenken.
Dit voorstel wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De begroting dienstjaar 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd aan het gemeentebestuur overgemaakt op 31 augustus 2021. Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2022 zoals blijkt uit de begroting 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen. De exploitatietoelage bedraagt € 603.212 (zeshonderdendrieduizend tweehonderd en twaalf euro).
|
Verdeelsleutel 2021 |
Gesimuleerde gewone toelage 2021 |
Verdeelsleutel 2022 |
Gesimuleerde gewone toelage 2022 |
Verdeelsleutel 2023 |
Gesimuleerde gewone toelage 2023 |
Verdeelsleutel 2024 |
Gesimuleerde gewone toelage 2024 |
|
1,9982 % |
€ 589.379 |
2,0451 |
€ 603.212 |
2,0920 |
€ 617.046 |
2,1389 |
€ 630.879 |
Op 22 september 2014 werd een verkavelingsvergunning verleend aan Immo Joost Danneels voor het verkavelen van grond gelegen te Oedelem, Pottenbakkersstraat. De verkaveling bestaat uit 8 loten bestemd voor alleenstaande eengezinswoningen. Deze verkaveling bevat nieuwe wegenis.
Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 03 juli 2014.
In de verkavelingsvergunning werd een kosteloze afstand van de wegzate en van de infrastructuurwerken bedongen. Op basis van het opmetingsplan van 06 oktober 2015, opgemaakt door landmeter-expert ir. Philippe Lobelle uit Jabbeke (Varsenare), heeft notaris Philippe Vanlatum een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.
De af te stane grond heeft volgens het opmetingsplan een oppervlakte van 788 m² voor de nieuwe wegenis en 26 m² voor een strook langs de bestaande weg Nieuwendorpe voor verbreding van het voetpad. De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie B, nummers 1687 A en D.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door HYBOMA, met als contactadres Wilgenlaan 39 te 8610 Kortemark, voor het verkavelen van grond in 10 loten bestemd voor het oprichten van 8 eengezinswoningen in open bebouwing en 2 eengezinswoningen in halfopen bebouwing op een terrein te Beernem, Citroenstraat 14. Het betreft de kadastrale percelen afdeling 3, sectie A, nrs. 0528t, 0528n, 0523b, 0524e, 0527f, 0527L, 0527m, 0527n, en 0527g.
Aangezien de aanvraag tevens nieuwe wegenis betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.
Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond in 10 loten, te Citroenstraat 14 te Beernem, opgemaakt door het Studiebureau Jonckheere BV, Koningin Astridlaan 134/5 8200 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 255.272,64 (excl. btw en proefkosten) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gouverneur heeft de gemeenteraadsbeslissing inzake de samenstelling van de adviesraden vernietigd omwille van twee redenen:
1. De gemeenteraad moet de leden van de adviesraden aanduiden, niet de tijdelijke werkgroep.
2. De aanduiding van de leden moet gemotiveerd worden.
Op basis van bovenstaande opmerkingen was het wijselijk om de statuten van de adviesraden aan te passen en op basis van vernieuwde statuten de adviesraden opnieuw samen te stellen.
Het ontwerp is voorgelegd bij de adviesraden:
Rekening houdend met de opmerkingen van de GROS, is het ontwerp wat aangepast. Dit ontwerp is preventief ter nazicht opgestuurd naar ABB. Rekening houdend met de terugkoppeling van ABB is de ontwerptekst nog verder aangepast.
De ontwerpstatuten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Algemeen Politiereglement, dat uniform is voor alle gemeenten van politiezone "Het Houtsche" (Beernem, Oostkamp en Zedelgem ), is laatst aangepast in 2015-2016. Ondertussen heeft het een nieuwe update ondergaan.
Dit aangepaste reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De samenwerkingsovereenkomst met Westtoer voor de inrichting van een picknickzone aan Oedelemberg, bestaande uit een picknickbank en twee fietsparkeersystemen, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Er wordt, op initiatief van het burgemeestersoverleg, al geruime tijd een regionale UiTPAS voorbereid voor 8 gemeenten in de regio Brugge: Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout en Zuienkerke.
In de laatste vergadering van het ambtelijk overleg werden een aantal afspraken gemaakt omtrent doelgroepenbepaling en kostenverdeling. Deze afspraken werden daarna afgetoetst op het burgemeestersoverleg. Daar werd beslist dat het dossier klaar is om een engagementsverklaring voor te leggen aan de deelnemende gemeenten, zodat het aanvraagdossier voor het oprichten van een UiTPAS-regio kan ingediend worden voor de deadline van 15 oktober 2021.
Indien alle gemeenten deze engagementsverklaring goedkeuren, gaat een eerste versie van het aanvraagdossier naar Publiq vzw, die door de Vlaamse Overheid is aangesteld om de UiTPAS te coördineren. De opmerkingen van Publiq worden dan meegenomen in het definitieve aanvraagdossier. Voor dit wordt ingediend, wordt het engagement ter goedkeuring voorgelegd aan de respectievelijke gemeenteraden.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt de naam "St.-Janswegel" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de straatnaam "St.-Janswegel" definitief toe te kennen.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg die nieuw is aangelegd in het kader van de vernieuwing van het spoor en die loopt tussen het Stationsplein en de Vijverstraat wordt de naam "Pensejoagersstroate" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de straatnaam "Pensejoagersstroate" definitief toe te kennen.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Sportstraat en de Bruggestraat wordt de naam "Karel de Goede" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de straatnaam "Karel de Goede" definitief toe te kennen.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt de naam "Tempelhofwegel" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de straatnaam "Tempelhofwegel" definitief toe te kennen.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen. Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt de naam "Hanegemwegel" voorgesteld.
In de zitting van 01 juli 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 13 juli 2021 tot 13 augustus 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de straatnaam "Hanegemwegel" definitief toe te kennen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 17 september 2020 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling, aangevraagd door Bouwbedrijf J. Van Hamme nv, gelegen tussen de Waterstraat en de Fortstraat, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de vergadering van 30 juni 2021 verleende de culturele raad positief advies voor de straatnaam "Louisabrugstraat". De motivatie van de culturele raad is de volgende: De naam van deze nieuwe straat is een verwijzing naar de Louisabrug.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam "Louisabrugstraat" principieel goed te keuren.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Marjan Lootens
Veilige fietsoversteek Miseriestraat
Afgelopen zomer mocht ik zelf ondervinden dat de fietsoversteek op het kruispunt van de Sint-Jorisstraat met de Miseriestraat, komende van het Industriepark, niet duidelijk aangeduid is.
Je hebt de neiging om de Sint-Jorisstraat recht over te steken, maar het is de bedoeling dat je wat naar links rijdt om daar de voorziene oversteek te nemen.
Kan het bekeken worden om de oversteekplaats beter aan te duiden op het kruispunt en de oversteek zelf eventueel rood te beschilderen zodat dit voor iedere fietser duidelijk is?
Communicatie dienst landbouw
Dit jaar is er voor onze gemeente een mooi nieuw fris logo in gebruik genomen. Ook heel wat diensten (de bibliotheek, dienst toerisme en Huis van het Kind) maken in hun communicatie gebruik van een algemeen mailadres en logo eigen aan hun dienst.
Nu er een nieuwe deskundige landbouw aangesteld is, die met een frisse kijk de zaken zal bekijken, zou er misschien werk kunnen gemaakt worden van een algemeen mailadres en eigen logo voor de dienst landbouw?
Raadslid Piet De Rycke
Digitaal-vaardig
Eerder dit jaar (GR 22 april 2021) stelde ik een vraag over e-inclusie. Ik belichtte een reeks projecten en opleidingen die reeds in onze gemeente opgezet worden om elke bewoner mee te krijgen op de “digitale sneltrein”. Het was alvast duidelijk dat onze bib hierin (nu al) een heel belangrijke en centrale rol speelt!
De Vlaamse Regering heeft het verhaal van iedereen digitaal-vaardig blijkbaar ook opgepikt en lanceert nu een subsidie-oproep “Uitbouw lokaal e-inclusiebeleid”.
Raadslid Rolle De Bruyne
Verdwenen natuurwaarden herwaarderen
Wellicht is het je ook al eens opgevallen dat, vooral na wegeniswerken, plots bloemen of planten,
zoals klaprozen, die je er voorheen nooit zag, ineens uit het niets opduiken.
Door het omwoelen van de grond is de dieper liggende zaadbank aangesproken en zien zaden die jaren in de ondergrond vertoeven, ineens hun kans schoon om, door de veranderde omstandigheden, tot kiemen over te gaan.
Dit was ook het geval tussen het Vliegend Paard en de landbouwschool, toen men bij de aanleg van het nieuwe fietspad ook een nieuwe gracht aanlegde. Men heeft deze gracht ook geschuind, zoals dat in natuurtechnische termen heet. Dat wil zeggen dat men beide zijden van de gracht schuin afgeplagd heeft. Daardoor heeft men twee interessante zaken bereikt: door het afplaggen heeft men ook weer de dieperliggende zaadbank aangeboord waardoor er een ongelooflijke planten- en bloemenrijkdom ontkiemd is, en ten tweede heeft men door het schuinen van de gracht de capaciteit om water te bufferen erg vergroot. De biodiversiteit die ontstaan is, is merkwaardig.
Je ziet er allerlei bloemen zoals mooi purperbloeiende wikke, boerenwormkruid, smeerwortel, alsem en ga zo maar door. Ook de brem is er opvallend aanwezig.
De suggestie en aanbeveling zou zijn, zowel aan de gemeentelijke groendienst als aan alle burgers, om zoiets te melden zodat deze bloemen en struiken blijvend zijn en niet zomaar weggemaaid worden.
Daarom moet er in gesprek gegaan worden met pachters en eigenaars van deze percelen.
Raadslid Lode Vanneste
Inzet robotmaaier bij onderhoud van voetbalterreinen
De gemeente Oudenburg koos er recent voor om twee robotmaaiers in te zetten voor het onderhoud van een van haar voetbalterreinen. Het is een keuze die ook in steeds meer andere gemeenten bewust wordt toegepast. Robotmaaiers maaien zelfstandig een voetbalveld af zonder dat het veel tijd en werk kost. Het is enkel nodig om in te stellen hoe lang de robotmaaier moet maaien en welk gebied er moet aangepakt worden.
Dankzij het zogeheten mulching-systeem (waarbij de resten gras worden uitgeblazen over de grasmat) zitten de voetbalclubs ook niet met het grasafval. Bovendien is dit een natuurlijke en verantwoorde manier van bemesten en krijgt de grasmat zo extra voedingsstoffen. Bovendien beschermt dit verpulverd laagje gras de grasmat tegen hitte en zorgt het voor een betere vochtbalans. Ook de luchtdoorlaatbaarheid van het voetbalveld is door deze techniek 20 tot 40 procent hoger.
Verder is er minder onkruid en is de grasmat groener en voller. De schijven van de robotmaaier herstellen ook kleine beschadigingen van de grasmat. Een ander positief aspect van de robotmaaier is het lichte gewicht. Hierdoor wordt het grasveld niet beschadigd en laat de grasrobot geen druksporen achter. Het voetbalveld ziet er dus altijd mooi uit.
Zelfs bij regen kan de robotmaaier op het voetbalveld gewoon doorgaan met grasmaaien. Op die manier kan de club dus zorgen voor continuïteit en wordt de grasmat altijd gemaaid wanneer dat gepland staat en nodig is.
Hierover de volgende vraag: Hoe staat het schepencollege tegenover de inzet van een of meerdere robotmaaiers voor het onderhoud van de voetbalterreinen? Overweegt het college de aankoop van een of meerdere robotmaaiers?
Hondenweide Sint-Joris (= uitgestelde vraag van de gemeenteraad van juli 2021)
Tijdens de gemeenteraadszitting van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de meerderheidspartijen. In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris.
Intussen werd ook via een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van 7.500 euro voorzien voor de realisatie van een hondenweide.
In deze context de volgende vragen:
Raadslid Barbara Vandenbrande
Plaatsen van mobiele zorgunits in tuin
Mensen in Vlaanderen leven steeds langer dankzij de stijgende welvaart en de verbeterde gezondheidszorg. De stijgende vergrijzing in Vlaanderen vormt een van onze grootste uitdagingen voor de toekomst. Mensen die hulpbehoevend zijn willen steeds vaker niet naar de traditionele hulpinstanties zoals een woonzorgcentrum of klassieke instelling. Ze willen liever zo lang mogelijk in hun eigen thuisomgeving blijven wonen, omringd door de mensen die ze liefhebben.
Minister van Omgeving Zuhal Demir werkte daarom de voorbije maanden een nieuwe regeling uit. Het resultaat is een nieuw decreet van de Vlaamse overheid rond zorgwonen dat sinds 16 augustus 2021 in werking is. Voortaan is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om een zorgwoning te maken in een bestaand, vrijstaand bijgebouw of in een tijdelijke, verplaatsbare constructie vlakbij de hoofdwoning (een woonunit). Als zo'n zorgwoning aan een aantal voorwaarden voldoet, volstaat een melding in plaats van een omgevingsvergunning.
De gemeente Malle startte in dit verband enkele maanden geleden met een bijzonder initiatief. De inwoners kunnen bij de gemeente een tijdelijke zorgunit aanvragen om in de tuin te laten plaatsen voor hun zorgbehoevende familieleden. Een gespecialiseerde firma komt dan de kant- en klare unit plaatsen in de tuin. Hier kan de patiënt dan in verblijven zolang hij of zij verzorging krijgt. Wanneer de zorg is afgerond, komt datzelfde bedrijf de unit opnieuw ophalen.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Els Vyncke
Projectoproep Foodsavers
De Vlaamse overheid investeert in het kader van het Vlaamse relanceplan de komende vier jaar 2,8 miljoen euro in het sociale distributieplatform Foodsavers dat voedselhulp verstrekt in elf Vlaamse regio’s. Het netwerk dat restanten ophaalt bij supermarkten, veilingen en ook boeren zag de vraag naar voedselhulp vorig jaar significant stijgen met 27 procent. In totaal werd zo in Vlaanderen 1.750.000 kilogram aan voedseloverschotten verdeeld. Ook hier heeft corona een belangrijke rol gespeeld: mensen die vroeger nooit een beroep hebben moeten doen op voedselhulp, moesten dat nu wel. Die distributieplatformen zorgen ervoor dat voedseloverschotten die niet verkocht raken in de winkel of niet geserveerd geraken in de horeca niet verloren gaan en heel snel bij de juiste mensen terechtkomen.
Via een nieuwe projectoproep wil de regering nu zorgen voor een aanbod in heel Vlaanderen. Vzw's, sociale ondernemingen en lokale besturen kunnen tot 30 september een projectaanvraag indienen voor financiële ondersteuning. De projectperiode start op 01 december 2021 en eindigt op 30 november 2025.
Hierover enkele vragen:
Privaatwegen in Beernem
De Coronapandemie deed de Beernemnaar massaal wandelen en fietsen in eigen gemeente. Vele mensen hebben zo mooie, onbekende plekjes leren kennen in Beernem. Volgens een nieuw Vlaams decreet zullen privaatwegen in de toekomst vrij mogen bewandeld worden onder bepaalde voorwaarden.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Arthur Mortier
Sluiting bankkantoren
In de media wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan het feit dat bankkantoren massaal de deuren sluiten.
Het is ook een grote bezorgdheid van vele Beernemnaars.
Hier en daar hoort men dat er oplossingen in de maak zijn: er is bijvoorbeeld een overeenkomst tussen de federale regering en de bankensector waarbij tegen 60 euro per jaar een pakket verrichtingen wordt aangeboden dat kwetsbare mensen beter moet beschermen en moet zorgen voor een betere dienstverlening voor hen. Ook zetten de grootste vier banken van ons land een gezamenlijk netwerk van neutrale toestellen op die ervoor moeten zorgen dat 95 % van de Belgische bevolking binnen de 5 km een geldautomaat, los van de kantoren uitgebaat, moet vinden.
Het zou mensen geruststellen als ze op de hoogte zijn van mogelijke oplossingen voor het ongemak veroorzaakt door de sluiting van de banken.
Heeft de gemeente een stappenplan om tot een aanvaardbare oplossing te komen en wanneer zal hierover gecommuniceerd worden?
Raadslid Gijs Degrande
Doorstorten Vlaamse coronasteun
Sinds de start van COVID-19 pleitte N-VA tijdens de zittingen van de Beernemse gemeenteraad al acht keer voor extra coronasteun aan de verenigingen. De meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit stemden echter ieder voorstel van N-VA Beernem consequent weg. Onbegrijpelijk want de Vlaamse Regering gaf op 02 juni 2020 maar liefst 165.000 euro voor de ondersteuning van de Beernemse sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Die centen waren integraal bedoeld voor de ondersteuning van alle Beernemse sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. Tot op heden is daarvan slechts 70.000 euro doorgestort. Bij deze doen wij nogmaals de oproep om het Vlaamse coronageld eindelijk uit te keren aan de Beernemse verenigingen.
Op de zitting van 01 juli 2021 bleek dat de bestuursmeerderheid dan toch een brief zou sturen naar de verenigingen waarbij de vraag zou gesteld worden welke financiële ondersteuning iedere vereniging nodig heeft.
Raadslid Christine Stroobandt
Projectoproep Erfgoedpremies
Vlaams Minister van Onroerend Erfgoed wil gemeenten een duwtje in de rug geven en lanceerde recent een relanceoproep voor erfgoedpremies. Er zijn daarbij zeven thema’s en zeven oproepen. Een van de oproepen betreft de herbestemming en structurele nevenbestemming van kerken. Daarbij is de focus tweeledig:
Met deze oproep wil de minister projecten steunen die inzetten op instandhoudings- en restauratiewerken die nodig zijn om de herbestemming en structurele nevenbestemming van beschermde kerken te verzekeren. De maximale uitvoeringstermijn van het project is drie jaar (afronding uiterlijk op 31 december 2025). Het totaalbudget dat verdeeld wordt onder de projecten bedraagt 5 miljoen euro. Het minimumbedrag dat in aanmerking komt voor de berekening van de erfgoedpremie is 750.000 euro, exclusief btw. Het maximumbedrag dat in aanmerking komt voor de berekening is 2.000.000 euro, exclusief btw. Het totaalbudget wordt verdeeld onder de geselecteerde projecten volgens de rangschikking bepaald door de jury, en dit tot het budget op is. De jury kan bij de opmaak van de rangschikking een maximale benutting van het totaalbudget nastreven.
Een oproep bestaat daarbij uit twee rondes: een preselectieronde, waarbij de jury het conceptdossier in een vroeg stadium beoordeelt, en een definitieve indieningsronde, waarbij de geselecteerde kandidaten het eigenlijke premiedossier kunnen indienen. Gemeenten kunnen een preselectiedossier indienen tot uiterlijk 01 november 2021, om 23u59.
Heeft het gemeentebestuur intussen een preselectiedossier ingediend?
Raadslid Lien De Wispelaere
Reservatiesysteem Kinderopvang
Tijdens de eerste maand van het nieuwe schooljaar is het opnieuw mogelijk voor ouders en hun kinderen om vrij gebruik te maken van de kinderopvang. Uit een e-mail die naar de verschillende ouders werd gestuurd blijkt echter dat de Beernemse kinderopvang opnieuw van plan is om vanaf 01 oktober te starten met inschrijvingen voor alle opvangmomenten (voor- en naschoolse opvang, woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen). De dienst is momenteel bezig met de uitrol van een nieuw inschrijvingsprogramma.
Dit reservatiesysteem werd eerder al ingevoerd tijdens de coronacrisis met de bedoeling om de verschillende “bubbels” niet met elkaar te vermengen.
Hierover de volgende vragen: