Terug
Gepubliceerd op 10/06/2021

Besluit  gemeenteraad

do 03/06/2021 - 19:30

Aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer - Stationsomgeving

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marjan Lootens, gemeenteraadslid
Aanleiding en/of bevoegdheid

Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

Feiten en voorgeschiedenis

Door de herinrichting van de Stationsomgeving (zowel de voorzijde als de zijde aan de Sint-Jorisstraat) wijzigt de situatie in de omgeving grondig en moeten een aantal verkeersregels ingevoerd worden. 

Regelgeving
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
  • Gecoördineerd algemeen politiereglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen van Beernem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014, en latere wijzigingen en aanvullingen.
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Argumentatie

Parkeren:

  1. Parkeren voor mindervaliden: er worden twee parkeerplaatsen langs de rijweg aan de voorzijde van het station en 2 parkeerplaatsen op de parking aan de achterzijde van het station voorzien en er zijn er reeds twee gerealiseerd op de nieuwe parking aan de H. d'Ydewallestraat.
  2. Kiss-and-ridezone voor 2 parkeerplaatsen langs de rijweg over het stationsplein.
  3. Het inrichten van de 3 parkings als "Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen". Dit om te vermijden dat aanhangwagens, mobilhomes enz. daar gestald worden.
  4. Het reglementeren van parkeerplaatsen voor bromfietsen dicht bij de fietsenstalling.
  5. Parkeren op verhoogde berm voor de parkings langs het Stationsplein.

Eenrichtingsverkeer:

  1. Het Stationsplein vanaf de Kerkhofdreef tot onder de brug over de Wingene Steenweg werd ontworpen als een eenrichtingsstraat (breedte asfalt 3,3 meter). Fietsers, pedelecs en bromfietsen klasse A worden toegelaten in beide richtingen.

Fietsvoorzieningen:

  1. Het pad vanaf de Stationsstraat langs het park onder de brug door naar de Sint-Jorisstraat wordt gereglementeerd als "verboden doorgang uitgezonderd fietsers en pedelecs". Vanaf de Sint-Jorisstraat wordt er ook een uitzondering gemaakt voor aangelanden omwille van de bereikbaarheid van de daar aanwezige garages.
  2. Invoeren van een verplicht fietspad in de zone onder de brug en ter hoogte van de bushalte aan de kant van de Sint-Jorisstraat.
  3. De dienstweg langs het spoor (die uitkomt op het stationsplein ter hoogte van de Zevende Hemel) wordt gereglementeerd zoals de verbinding verderop langs de spoorweg: "verboden doorgang voor alle bestuurders uitgezonderd fietsers en pedelecs en diensten". Er wordt geen uitzondering gemaakt voor aangelanden, deze moeten toegang nemen via Tiengemeten. Het is immers niet de bedoeling dat men over het plein begint te rijden.

Bovenvermelde regels zijn onderdeel van het ontworpen concept en moeten ingevoerd worden. 


Bijkomend wordt voorgesteld om de zone 30 uit te breiden. Nu start de zone 30 aan het begin van de Kerkhofdreef. Het Stationsplein zit NIET in de zone 30. Er wordt voorgesteld om de zone te starten aan het begin van het Stationsplein en deze over het stationsplein door te laten lopen tot aan het kruispunt met de H. d'Ydewallestraat. Het huidig doodlopend stuk van de H. d'Ydewallestraat is nu ook al zone 30. Enkel het Stationsplein wordt dus toegevoegd. Dit is een logische uitbreiding gelet op de functie van de omgeving.

Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van respectievelijk de artikelen 1.3) 2.2B), 2.2E), 4.3), 7.1), 11.1c), 12.2), 14.1), 14.2) en 14.3)  in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

 

Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.

Verwijzingsdocumenten

Plan stationsplein en zone achterzijde station

Tussenkomsten

Er is een tussenkomst door raadslid Arthur Mortier, beantwoord door de burgemeester.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Declerck
Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslist

Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen" - de volgende artikels aangevuld:

Artikel 2.2B) Tot de volgende wegen is de toegang verboden in beide richtingen voor iedere bestuurder, uitgezonderd voor fietsers en bromfietsen klasse P (= speed pedelecs):

  • Het pad vanaf de Stationsstraat langs het Bloemendalepark onder de brug tot aan de Sint-Jorisstraat. In het laatste gedeelte, vanaf de garageboxen tot aan de Sint-Jorisstraat zijn ook aangelanden toegelaten.

Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden C3 met onderbord M11, indien van toepassing, aangevuld met een blauw onderbord "uitgezonderd aangelanden".

Artikel 2.2E) Tot volgende wegen is de toegang verboden in beide richtingen voor iedere bestuurder, uitgezonderd voor fietsers en bromfietsen klasse P, diensten en aangelanden:

  • De langsweg langs de spoorweg tussen Vijverstraat en Stationsplein, vanaf zijde Stationsplein zijn evenmin aangelanden toegestaan.

Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden C3 met onderbord M11 en blauw onderbord met witte tekst ‘uitgezonderd diensten en aangelanden of voor de toegang via Stationsplein ‘uitgezonderd diensten’ .

Artikel 4.3) Op de volgende wegen of weggedeelten wordt een "zone 30" uitgebouwd:

  • Kerkhofdreef, Kerkhofdreef-Zuid, Tiengemeten, Stationsplein en H. d'Ydewallestraat (doodlopend gedeelte).

Deze "zone 30" wordt afgebakend door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang van de "zone 30".

Artikel 7.1) Op de volgende wegen wordt een verplicht fietspad ingericht:

  • Sint-Joris, ter hoogte van de bushalte;
  • Stationsplein, ter hoogte van de onderdoorgang onder de Wingene Steenweg.

Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door het verkeersbord D7.

Artikel 11.1c) Op de volgende wegen of wegvakken is het parkeren verboden ten gevolge van het instellen van een kiss-and-ridestrook:

  • Stationsplein voor 2 parkeerplaatsen langs het plein.

Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden E1, aangevuld met een blauw onderbord met de beperking in tijd waar van toepassing.

Artikel 12.2) Op de volgende plaatsen wordt een verhoogde berm als parkeerplaats ingericht:

  • Stationsplein, op de ingerichte parkeerstroken langs beide zijden van de weg

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van een verkeersbord E9e.

Artikel 14.1) Op de volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • Hubert d’Ydewallestraat – parking aan station (2);
  • Sint-Jorisstraat, parking aan station (2);
  • Stationsplein (2).

Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het verkeersbord E9a met het symbool dat het parkeren voorbehoudt voor personen met een handicap zoals voorzien in art. 70.2.1.3 °c) van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Artikel 14.2) Op de volgende plaatsen worden parkings ingericht uitsluitend voor motorfietsen, personenwagens, auto's voor dubbelgebruik en minibussen:

  • H. d'Ydewallestraat (doodlopend gedeelte), de beide parkings naast de brug;
  • Stationsplein, de parking gelegen tussen de rijweg en huisnummers 12-14;
  • Sint-Jorisstraat, de parking aan het station.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruiker door plaatsing van een verkeersbord E9b aan de inrit van de parking of aan het begin van de parkeerzone.

Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen" - de volgende artikels toegevoegd:

Artikel 1.3) Op de volgende wegen geldt beperkt eenrichtingsverkeer waar enkel het verkeer van fietsers en bromfietsen klasse P en A in beide richtingen toegelaten is:

  • Stationsplein vanaf het kruispunt met de Kerkhofdreef tot en met de onderdoorgang onder de Wingene Steenweg

Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden C1 met onderbord M12 bij het begin van het wegvak met verboden richting en met het verkeersbord F19 met onderbord M18 bij het begin van het wegvak met eenrichtingsverkeer.

Artikel 14.3) Op de volgende plaatsen worden parkings ingericht uitsluitend voor motorfietsen:

  • Op het stationsplein, palend aan de helling met fietsenstalling.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruiker door plaatsing van een verkeersbord E9i.

Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.