Terug gemeenteraad

Thu 03/06/2021 - 19:30 digitaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

    • Er vindt een digitaal klimaatatelier plaats op dinsdag 08 juni a.s. om 19u30. De uitnodiging hiervoor werd verstuurd met de agenda.
    • Politiezone Het Houtsche en de burgemeesters nodigen de raadsleden uit op een intergemeentelijke infosessie voor de gemeenteraadsleden van Beernem, Oostkamp en Zedelgem over de aanpassing van het algemeen politiereglement voor politiezone Het Houtsche. Deze infosessie zal digitaal plaatsvinden op donderdag 10 juni om 19 uur (uitnodiging via secretariaat Oostkamp).
    • Op 20 juni 2021 om 11u00 wordt het kunstwerk Egg-Bagg ingehuldigd aan OC De Kleine Beer. De uitnodiging volgt.
    • De gemeenteraadszitting van 01 juli a.s. vindt in principe fysiek plaats in OC De Kleine Beer.
    • Er is dit jaar geen uitstap met de gemeenteraadsleden omwille van corona.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Financiƫn en begroting

  • Vaststelling jaarrekening 2020

    De jaarrekening 2020 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld. De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maten, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

    De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

    De jaarrekening 2020 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).

    De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven aan het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 03 juni 2021 werd vastgesteld.

Intercommunales en maatschappijen

  • Met een aangetekend schrijven van 01 april 2021 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die digitaal via MS Teams plaatsvindt op woensdag 16 juni 2021 om 18u30.

    Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:

    1. goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2020;
    2. verslag van de raad van bestuur (jaarverslag);
    3. verslag van de commissaris;
    4. jaarrekeningen 2020;
    5. kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
    6. mededelingen.

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een aangetekende brief van 23 april 2021 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 23 juni 2021 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:

    1. Samenstelling van het bureau;
    2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - goedkeuring;
    3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname;
    4. Goedkeuren jaarrekening 2020, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten;
    5. Kwijting aan bestuurders;
    6. Kwijting aan de commissaris-revisor.

    De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 februari 2019 werden schepen Ruben Strobbe als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Martine De Roo als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een aangetekende brief van 23 maart 2021 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op woensdag 16 juni 2021 om 18u00 in Restaurant Renard, Dendermondesteenweg 19 te 9080 Lochristi (Beervelde).

    De agenda werd door de raad van bestuur op 12 maart 2021 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming verslagen van Imewo van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2020.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Statutaire mededelingen:
      7.1 Actualisering van het register van de deelnemers
      7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding toetreding Deinze
      7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

    In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een e-mailbericht van 30 april 2021 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van TMVW ov van vrijdag 18 juni 2021 om 14u30.

    De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten;

    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020;
    4. Verslagen van de commissaris;
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020;
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020;

    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

    7. Huishoudelijk reglement;

    8. Statutaire benoemingen;

    9. Varia en mededelingen.


    De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

    De algemene vergadering zal volledig digitaal verlopen via interactieve videoconferencing.

     

    In de gemeenteraadszitting van 04 juni 2020 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van TMVW ov aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

Personeelszaken

  • Aan de gemeentereraad wordt voorgesteld om in de rechtspositieregeling de mogelijkheid te voorzien om bij aanwervingsprocedures voor een betrekking van niveau A, B of C te kunnen afwijken van diplomavoorwaarden.

    Bij gebrek aan geschikte kandidaten voor een moeilijk in te vullen vacature, kan het schepencollege dan bij de vacantverklaring beslissen om af te wijken van de diplomavereiste die normaal geldt voor dat niveau. In dergelijk geval dienen de kandidaten te beschikken over minimum 5 jaar relevante werkervaring en te slagen voor een capaciteitstest voor het niveau van de vacature. 

Beheer patrimonium

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • Door de herinrichting van de Stationsomgeving (zowel de voorzijde als de zijde aan de Sint-Jorisstraat) wijzigt de situatie in de omgeving grondig en moeten een aantal verkeersregels ingevoerd worden. 

    Parkeren:

    1. Parkeren voor mindervaliden: er worden twee parkeerplaatsen langs de rijweg aan de voorzijde van het station en 2 parkeerplaatsen op de parking aan de achterzijde van het station voorzien en er zijn er reeds twee gerealiseerd op de nieuwe parking aan de H. d'Ydewallestraat.
    2. Kiss-and-ridezone voor 2 parkeerplaatsen langs de rijweg over het stationsplein.
    3. Het inrichten van de 3 parkings als "Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen". Dit om te vermijden dat aanhangwagens, mobilhomes enz. daar gestald worden.
    4. Het reglementeren van parkeerplaatsen voor bromfietsen dicht bij de fietsenstalling.
    5. Parkeren op verhoogde berm voor de parkings langs het Stationsplein.

    Eenrichtingsverkeer:

    1. Het Stationsplein vanaf de Kerkhofdreef tot onder de brug over de Wingene Steenweg werd ontworpen als een eenrichtingsstraat (breedte asfalt 3,3 meter). Fietsers, pedelecs en bromfietsen klasse A worden toegelaten in beide richtingen.

    Fietsvoorzieningen:

    1. Het pad vanaf de Stationsstraat langs het park onder de brug door naar de Sint-Jorisstraat wordt gereglementeerd als "verboden doorgang uitgezonderd fietsers en pedelecs". Vanaf de Sint-Jorisstraat wordt er ook een uitzondering gemaakt voor aangelanden omwille van de bereikbaarheid van de daar aanwezige garages.
    2. Invoeren van een verplicht fietspad in de zone onder de brug en ter hoogte van de bushalte aan de kant van de Sint-Jorisstraat.
    3. De dienstweg langs het spoor (die uitkomt op het stationsplein ter hoogte van de Zevende Hemel) wordt gereglementeerd zoals de verbinding verderop langs de spoorweg: "verboden doorgang voor alle bestuurders uitgezonderd fietsers en pedelecs en diensten". Er wordt geen uitzondering gemaakt voor aangelanden, deze moeten toegang nemen via Tiengemeten. Het is immers niet de bedoeling dat men over het plein begint te rijden.

    Bovenvermelde regels zijn onderdeel van het ontworpen concept en moeten ingevoerd worden. 

    Bijkomend wordt voorgesteld om de zone 30 uit te breiden. Nu start de zone 30 aan het begin van de Kerkhofdreef. Het Stationsplein zit NIET in de zone 30. Er wordt voorgesteld om de zone te starten aan het begin van het Stationsplein en deze over het stationsplein door te laten lopen tot aan het kruispunt met de H. d'Ydewallestraat. Het huidig doodlopend stuk van de H. d'Ydewallestraat is nu ook al zone 30. Enkel het Stationsplein wordt dus toegevoegd. Dit is een logische uitbreiding gelet op de functie van de omgeving.

    Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

    Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van respectievelijk de artikelen 1.3) 2.2B), 2.2E), 4.3), 7.1), 11.1c), 12.2), 14.1), 14.2) en 14.3)  in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

Ruimtelijke ordening, wonen en huisvesting

  • De gemeenten hebben volgens de Vlaamse Wooncode de taak om als regisseur van het lokaal woonbeleid het recht op menswaardig wonen in een kwalitatieve woning te vervullen. De intergemeentelijke samenwerking "De Woonwinkel" werkt hieraan als samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem constructief mee.

    De Woonwinkel heeft een jaarverslag 2020 (subsidieperiode 2020 - 2025) opgemaakt waarin het volgende opgenomen is:

    • Subsidiedossier: rapportering activiteiten werkingsjaar 2020;
    • Financieel verslag werkingsjaar 2020;
    • Cijfermateriaal loketwerking Woonsoft;
    • Cijfermateriaal werking woningkwaliteit Vlok;
    • Vooruitblik 2021.

    Dit jaarverslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Omgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door JPB Building met als contactadres Hoogveldstraat 7 te 8020 Oostkamp, voor het verkavelen van grond in 50 loten voor het oprichten van 14 halfopen woningen met een carport in de zijtuinstrook, 20 halfopen woningen met een inpandige garage en 16 gesloten woningen met een inpandige garage op een terrein te Beernem, Bruggestraat 103-105. Het betreft hier de kadastrale percelen Afdeling 2, sectie G, nrs. 0390, 0365C, 0391L, 0391H, 0395K, 0397K, 0391C en 0367K.

    Aangezien de aanvraag tevens nieuwe wegenis betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

    Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Bruggestraat 103-105 te Beernem, opgemaakt door het Studiebureau Jonckheere BV, Koningin Astridlaan 134/5 8200 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 516.116,98 (excl. btw en proefkosten) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De kosten vallen ten laste van de aanvrager.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door dhr. Hans Innegraeve, met adres te Beekstraat 105A 8730 Beernem, dhr. Koen Vanneste met adres te Oude Vaartstraat 7b 8730 Beernem, en mevr. Lies Jonckheere, met adres te Puipaert 8 8730 Beernem, voor open bebouwing langs een bestaande straat, Zavelstraat te Beernem, (‘de Kijkuit fase 2’). Het betreft hier de kadastrale percelen Afdeling 1, sectie C, nrs. 0828N en 0908B.

    In de Zavelstraat is er reeds een goedgekeurde verkaveling van 9 loten met aanleg van wegenis en van een wadi op openbaar domein. Met deze omgevingsvergunningsaanvraag wordt er een aanvraag gedaan voor 7 loten met open bebouwing en de uitbreiding van de bestaand wadi.

    Aangezien de aanvraag tevens de aanleg van openbaar domein betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

    Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Zavelstraat (‘de Kijkuit fase 2’) te Beernem, opgemaakt door het Studiebureau Jonckheere BV, Koningin Astridlaan 134/5 8200 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 37.737,01 (excl. btw en proefkosten) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De kosten vallen ten laste van de aanvrager.

Sport

  • Overeenkomstig de artikelen 13 en 18 van de afgesloten overeenkomst van de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS" dient de jaarrekening van de interlokale vereniging ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de participerende steden en gemeenten en dient de jaarlijkse evaluatie te gebeuren door de bespreking van het jaarverslag.

    Uitzonderlijk werd er in 2021 in Beernem geen algemene vergadering georganiseerd vanwege de corona-maatregelen. De nodige documenten (jaarverslag en jaarrekening 2020) werden schriftelijk ter goedkeuring voorgelegd aan de schepenen van sport.

    Het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de interlokale vereniging werden door alle schepenen van sport van de deelnemende steden en gemeenten digitaal goedgekeurd. De stukken worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Jeugd

  • Skatepark Den Akker in Oedelem is verouderd en de skatetoestellen vertonen ernstige vormen van slijtage. Aangezien de huidige skatetoestellen uit hout bestaan, zullen er blijvende herstellingen nodig zijn aan de toestellen. Daarom werden in het meerjarenplan 2020-2025 de nodige acties opgenomen om de bouw van een nieuw skatepark te onderzoeken.

    Er werd uiteindelijk gekozen om een betonnen skatepark aan te leggen op de locatie van het huidige skatepark in Den Akker. Een betonnen skatepark is duurzamer dan houten toestellen en beter bestand tegen veelvuldig gebruik en weersomstandigheden. Het investeringsbudget werd zodoende verhoogd om dit te kunnen realiseren.

    Het bestek met nr. 2021/BD/006 werd opgesteld om via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking over te gaan tot prijsvraag.

    Voor het ontwerp en de aanleg van het skatepark wordt een totaalbudget van € 86.200 (incl. btw) uitgetrokken.
    De inschrijvers mogen binnen dit vooropgesteld budget een voorstel doen op basis van de opgegeven minimumvereisten, richtlijnen & algemene voorwaarden binnen de krijtlijnen van het bestek. De inschrijver die het beste inspeelt op de gevraagde functionaliteiten, speelwaarde, participatie, technische vereisten, … zal de opdracht toegewezen krijgen.

    Het bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Het reglement voor projectsubsidies werd aangepast en kreeg een nieuwe naam: "impulssubsidies jeugdprojecten".

    De jeugdraad verleende positief advies met betrekking tot het reglement.

    Het reglement wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Lokale economie en middenstand

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het toelagereglement voor Beernemse ondernemers bij coachingtrajecten goed te keuren. Dit reglement zal Beernemse ondernemers die coaching of begeleiding zoeken voor hun bedrijf in coronacrisis een financiële tegemoetkoming geven; dit voor de periode vanaf 07 juni 2021 tot en met 31 december 2022.

Kerkfabrieken

  • In toepassing van het decreet van 07 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012, en de omzendbrief BB 2013/1 van 01 maart 2013 van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, wordt door de gemeenteraad advies gegeven op de rekeningen van de kerkbesturen binnen de vijftig dagen na ontvangst. Vervolgens worden de geadviseerde rekeningen onderworpen aan de goedkeuring van de gouverneur.

    De rekeningen werden via Religiopoint gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur op 03 mei 2021 (en ontvangen bij het gemeentebestuur op 04 mei 2021).

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Roos Lambrecht
    Wees niet gek, doe de tekencheck

    Wandelen is nu in en vooral heel gezond, maar tijdens je wandeling kan je wel eens een tekenbeet krijgen. Teken kun je overal tegenkomen: in bos of tuin, tijdens een wandeling of bij het buitenspelen. Het is dan ook belangrijk dat iedereen weet wat je moet doen wanneer er iemand gebeten is. Lokale besturen kunnen deze boodschap mee verspreiden dankzij het nieuwe campagnemateriaal van de Vlaamse overheid. Ze kunnen gratis affiches, scheurblokken en tekenkaarten bestellen, maar ook gebruik maken van de verschillende digitale dragers, van filmpjes tot afbeeldingen en posts op sociale media.

    Het is belangrijk dat jeugdbewegingen, scholen en de toeristische dienst deze boodschap verspreiden door dit gratis materiaal aan te vragen en te verspreiden.


    Ook rolstoelen herstellen in het Fietspunt
    Is het mogelijk om ook kleine reparaties uit te voeren bij rolstoelen bv. het herstellen van de banden, remmen, spaken tegen een democratische prijs? Kan er ook een reserverolstoel ter beschikking gesteld worden?
    Het is goed dat mensen op een laagdrempelige en betaalbare manier daar terechtkunnen voor eenvoudige herstellingen aan hun rolstoel.


    Raadslid Rolle De Bruyne
    Sensibilisering landbouw pesticideschade

    Ik heb drie klachten gekregen van inwoners die schade ondervonden hebben van de bespuitingen door landbouwers of loonwerkers wegens drift van de gespoten stof.
    In één geval was de schade zichtbaar tot op vijftien meter in zijn tuin, duidelijk zichtbaar op het blad van bessenstruiken.
    Ook op de Facebookpagina van Velt (vereniging voor ecologische leef- en teeltwijze) lees ik veel inbreuken hierop: schade aan gewassen, bespuitingen tot aan de rand van beek en gracht.
    Ook als er in de toekomst percelen in het Beverhoutsveld toegewezen worden aan biologische landbouwers, wat maar normaal en billijk zal zijn, kan dit absoluut niet.
    Daarom vraag ik om actie te ondernemen via de landbouwraad, om dit bespreekbaar te maken, en vooral te zorgen dat dit niet gebeurt.
    De landbouw staat al genoeg onder druk, dat we dit, voor ons imago, voor de veiligheid en de gezondheid, voor de waterkwaliteit en voor de biodiversiteit, kunnen missen als kiespijn.

     

    Raadsleden Gijs Degrande en Barbara Vandenbrande
    Eén jaar corona. Impact voor de Beernemse lokale economie
    Ondanks de moeilijk situatie na ruim één jaar COVID-19 voelen heel wat Beernemse ondernemers zich allesbehalve gesteund door hun gemeentebestuur. Dat blijkt duidelijk uit de digitale bevraging van
    N-VA Beernem die liep van 06 maart tot 07 april 2021. De resultaten schetsen een ontluisterend beeld. Niet alleen zijn de coronamaatregelen op het vlak van lokale economie te weinig bekend bij ondernemers, ze blijken ook niet effectief of zelfs irrelevant te zijn. Ook het coronafonds schoot zijn doel volledig voorbij.

    Eén jaar na corona legde N-VA Beernem haar oor te luister bij de Beernemse zelfstandigen en ondernemers. Met dit initiatief probeerden we te achterhalen wat de gevolgen zijn van COVID-19 voor horeca, handel en bedrijven. 49 ondernemers werkten de enquête helemaal af.

    De helft van de deelnemende bedrijven aan de bevraging moest de voorbije maanden noodgedwongen de deuren voor een wekenlange periode sluiten. De helft zag daarbij meer dan de helft van hun omzet verdwijnen en dat had aanzienlijke gevolgen op het vlak van hun personeel. Maar liefst een op vijf deelnemers zag tijdens de lockdown hun omzet volledig wegvallen. Ruim 30% zag meer dan de helft van de inkomsten verdwijnen: Bij een kwart van de bedrijven werd alle personeel tijdens de lockdown tijdelijk werkloos.

    Twee op vijf verwacht de komende maanden een aanhoudende of verdere daling van hun omzet. Voor een op drie is dat een omzetverlies van meer dan de helft. Op het vlak van reserves zien drie op vijf bevraagde ondernemers problemen waarvan opnieuw bijna een op drie de situatie minder dan een half jaar aankan. Voor drie deelnemende bedrijven lonkte helaas zelf een faillissement binnen één maand. Deze cijfers en antwoorden van onze ondernemers zijn een echte wake-upcall.

    Drie vierde van de bevraagde ondernemers is vragende partij voor extra steun, niet alleen financieel maar ook op het vlak van bedrijfsvoering. Die grote vraag staat in schril contrast met de lage verwachtingen die de respondenten koesteren ten opzichte van het gemeentebestuur. Dat blijkt uit de vele ontgoochelde en teleurgestelde reacties die werden opgetekend.

    N-VA Beernem beseft dat een gemeentebestuur niet in staat is om de financiële noden van elke onderneming helemaal op te vangen. Toch zijn er een aantal hefbomen en instrumenten die mee helpen het verschil maken. In de extra gemeenteraadszitting van 14 mei 2020 stelden we tevergeefs al verschillende extra maatregelen voor. Vandaag, één jaar na datum, herhalen we onze oproep tot actie. Daartoe doen we de volgende suggesties: 

    1. Draai de belastingverhoging terug. Onze burgers en bedrijven kunnen de 850.000 euro extra belastingen nu op een betere manier gebruiken. Het schrappen van deze belastingen is bovendien een eerlijke en sociale maatregel die niemand uitsluit. In Vlaanderen zijn er trouwens slechts vijf gemeentes die dit jaar zowel de personenbelasting als de grondbelasting verhogen. Beernem is daar jammer genoeg een van. 
    2. Voer gedifferentieerde belastingverlaging in voor de Beernemse ondernemingen en economische sectoren die het hardst getroffen zijn.
    3. Maak werk van een heropstartbon + 20%: wie een bon van bv. 100 euro koopt, krijgt er een duw van 20 euro van het gemeentebestuur bovenop.
    4. Geef elke inwoner een horecabon van vijf euro te besteden in een horecazaak in onze gemeente. Op die manier investeren we meer dan 15.000 keer vijf euro voor onze horeca.
    5. Ondersteun en faciliteer de nodige coaching voor ondernemers. Aandacht moet gaan naar begeleiding en coaching op financieel vlak maar ook op het vlak van bedrijfsvoering, logistiek en organisatie. Werk hiervoor samen met ondernemersorganisaties als Unizo en VOKA, maar ook VLAIO en Synthra.
    6. Werk een beleid rond faillissementen uit waarbij we zorgen voor ondernemers in moeilijkheden. Zet een samenwerking op met Dyzo.
    7. Zorg voor een ambitieus strategisch commercieel Plan 2.0. Dat kan via het promoten van onze B&B’s en logies via een fiets- en wandeltocht, een kroegentocht langs onze horecazaken en een foodtruckfestival met focus op lokale ondernemers en acties als handel en wandel.
    8. Betrek ondernemers en ook ondernemersorganisaties meer bij het beleid. Organiseer dialoog en inspraak. De kernraad lokale economie kan hier een spil zijn.
    9. Zorg voor een kader rond openbare aanbestedingen dat aandacht heeft voor een maximale inbreng en return naar lokale ondernemingen.
    10. Geef steun voor ventilatie-advies met het oog op de heropstart van horeca en detailhandel, maar ook ondernemingen. Stel ook CO2-meters ter beschikking.
    11. Geef horecazaken de nodige ondersteuning voor de uitbouw en inrichting van hun terras.
    12. Zet deze zomer een reeks op met kleine concertjes – eventueel met lokale artiesten – bij de horecazaken zelf.
    13. Stel affiches, vloerstickers en signalisatie blijvend ter beschikking.

    (Volledig rapport : zie bijlage).


    Raadslid Gijs Degrande
    DroogteplanVlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) stelde begin mei haar plan tegen waterschaarste voor. Met dit plan wil de minister Vlaanderen beter wapenen tegen periodes van droogte en waterschaarste. In juli vorig jaar stelde de N-VA-fractie nog voor om het regenwater dat valt op de gemeentelijke loodsen van het Fort te bufferen en te hergebruiken. Het voorstel werd helaas afgekeurd en zou worden geïntegreerd in een ruimer droogte- en waterplan. Bijna één jaar later is het echter nog altijd wachten op dit plan.

    1. Wat is hier de stand van zaken?
    2. Daarnaast stellen we voor om niet te wachten met de buffering van het regenwater op de Fort-site.


    Raadslid Branco Francois
    Veilig op het internet
    34 miljoen euro gestolen door phishing in 2020 (Lokale Politie Klein-Brabant). Het aantal phishingincidenten is in 2020 enorm toegenomen. In de eerste helft van vorig jaar stelde de politie vier keer meer pv's op voor internetfraude dan in dezelfde periode het jaar ervoor. In België werd er in 2020 voor 34 miljoen euro gestolen via 67.000 frauduleuze transacties. Daarnaast kon 75% van de pogingen tot frauduleuze overschrijvingen nog worden tegengehouden.

    Het internet brengt zoveel voordelen met zich mee en verhoogt onze welvaart, maar bevat ook vele gevaren. Denk maar aan het eerder genoemde phishing, maar ook andere malware zoals virussen… Dat terwijl alles om ons heen alleen maar sneller en meer gedigitaliseerd wordt. Denk maar aan online bankieren, het verdwijnen van de loketten van de NMBS… Iedereen moet mee en voor onze ouderen wordt het moeilijker en moeilijker om nog te volgen. Het bereiken van deze doelgroep over dit onderwerp is moeilijk. Het is de taak van de gemeente om al haar burgers te beschermen. Daarom doe ik een oproep om onze gebruikelijke kanalen op sociale media en Open Blad in te zetten om iedereen goed en uitgebreid te informeren over wat phishing is en hoe je er het best mee omgaat. Een gerelateerd onderwerp waar ik spontaan aan denk is wachtwoorden en hoe je die beheert of hoe je je data privé houdt. Om onze ouderen niet te missen in deze communicatie stel ik dan ook voor alle 65+’ers in onze gemeente deze informatie per brief te bezorgen.


    E-sport
    In de gemeenteraadszitting van februari 2020 stelde ik de volgende vraag: In het meerjarenplan lees ik dat er ingezet wordt op e-sports. Waarom zou dit in samenwerking met andere gemeentes gebeuren? Over welke concrete e-sports zou dit gaan? Welk doelpubliek willen jullie hiermee bereiken? Er was toen verwarring over welk onderdeel van het meerjarenplan dit toen ging. Ik verwijs naar beleidsdoelstelling 22, actie 22.1.4. Door de tussenkomst van de pandemie was dit even uit het zicht en nu zou ik graag de tijd nemen om hier op terug te komen. We zijn ondertussen ook al een jaar verder dus ik hoor ook graag de stand van zaken omtrent dit actiepunt. Een lockdown was misschien het uitgelezen moment voor een e-sportsevent, maar we kunnen sowieso niet meer om deze booming business heen.


    Raadslid Lode Vanneste
    Kanaalzwemmen
    De Vlaamse Waterweg leverde op 03 mei 2021 een vergunning aan onze gemeente voor het zwemmen in het kanaal Gent-Oostende. Wanneer de waterkwaliteit goed is, kunnen zwemmers dus elke zaterdagnamiddag van 29 mei tot 28 augustus trainen in de dode arm ter hoogte van Gevaerts-Zuid.

    Het project vergt heel wat voorbereiding van de gemeentelijke diensten aangezien De Vlaamse Waterweg een zeer lange lijst met diverse voorwaarden oplegt aan de gemeente als vergunninghouder. Een van de voorwaarden is dat indien er een hengelzone is, er voorafgaandelijk overleg moet gepleegd worden met de hengelaars. Een belangrijke voorwaarde aangezien deze dode kanaalarm zeer populair is bij de iets oudere Beernemse hengelaars voor wie het niet evident is om te hengelen langs andere zones van het kanaal die moeilijker bereikbaar zijn. Bij de afbakening van de zwemzone vorig jaar gingen er verschillende hengelplaatsen verloren tijdens de zwemdagen. Indien deze zone dit jaar (ongeveer 100 meter) wordt opgeschoven en niet in het midden van de oude kanaalarm ligt, gaan er een pak minder hengelplaatsen verloren. Verschillende hengelaars zijn bovendien bezorgd en vrezen dat het kwetsbare visbestand door de wekelijkse zwembeurten het onrustige water zal mijden en zal migreren.

    Een andere voorwaarde is dat geen schade mag worden toegebracht aan de oevers of installaties van De Vlaamse Waterweg nv. In het bijzonder dient rekening gehouden te worden met eventuele waardevolle oevervegetatie en aanwezige broedvogels.
    Verder is enkel sportief zwemmen toegelaten en is recreatief zwemmen verboden.
    Ten slotte dient ook de gemeente in te staan voor het politioneel toezicht en dan specifiek wat betreft de te verwachten problematiek rond wildzwemmers, hangjongeren en buurtoverlast, gemotoriseerd verkeer en parkeren op bermen, begin- en sluitingsuur van het zwemwater, … en dit zowel binnen als buiten de vastgelegde tijdstippen voor sportief zwemmen.

    In deze context de volgende vragen:

    a)    Op welke manier werd er op voorhand afgestemd met de Beernemse hengelaars die hun vaste hengelzone hebben in de oude Kanaalarm van Gevaerts-Zuid?

    b)    Welke initiatieven neemt de gemeente om ervoor te zorgen dat de twee recreatieve functies  (zwemmen en hengelen) optimaal kunnen gecombineerd worden tijdens de duur van het zwemproject?

    c)    Welke maatregelen worden er genomen bij de afbakening van de zwemzone opdat er zo weinig mogelijk hengelplaatsen ingenomen worden tijdens de duur van het zwemproject?

    d)    In de gemeenteraadszitting van juni 2020 stelde collega Piet De Rycke voor om extra platformen te voorzien voor vissers. Wat is de huidige stand van zaken van dit dossier?

    e)    Op welke manier wordt er bij het zwemproject rekening gehouden met de oevervegetatie en de aanwezige broedvogels?

    f)     Welke initiatieven zal het gemeentebestuur nemen opdat het zwemverbod gerespecteerd wordt buiten de vastgelegde tijdstippen voor het zwemmen?


    Vernieuwing station en stationsomgeving – financiering, camerabewaking en openbare toiletten
    De NMBS en Infrabel leggen een derde en vierde spoor aan tussen Gent en Beernem. In het kader van deze werken vernieuwen zij ook volledig het station en de stationsomgeving van Beernem. Zo komen er onder meer twee nieuwe fietsenstallingen. Aan de noordkant van het station komen er 235 fietsplaatsen en 8 buitenformaat- of bromfietsplaatsen. Aan de zuidkant komen er 160 fietsplaatsen en 8 buitenformaat- of bromfietsplaatsen.

    Daarnaast is er ook de aanleg van drie nieuwe parkings voor auto’s. De drie zones hebben in totaal een capaciteit van 119 plaatsen waarvan 6 plaatsen voor chauffeurs met een beperkte mobiliteit. Ook een openbaar toilet zou worden voorzien in de omgeving van het station. Enkele vragen hierbij voor het gemeentebestuur:

    1. Wat is het totale budget van de werken aan het station in Beernem en de stationsomgeving? Wat is daarbij de inbreng van respectievelijk de NMBS, Infrabel en de gemeente Beernem?
    2. Welke concrete projecten worden er gefinancierd door de gemeente Beernem?
    3. De voorbije jaren bleek de stationsomgeving zeer gevoelig voor fietsdiefstallen. Waar en wanneer komt er camerabewaking aan de beide fietsenstallingen? Wie staat in voor de financiering? Welke initiatieven nam het gemeentebestuur het voorbije anderhalf jaar om het aantal fietsdiefstallen zo laag mogelijk te houden?
    4. Bij verschillende treinstations moet er betaald worden om te parkeren op de parkings van de NMBS. Welke afspraken werden er hierover gemaakt tussen het gemeentebestuur en de NMBS? Welke zekerheid heeft de gemeente dat de parkings in Beernem in de toekomst niet betalend worden?
    5. Wat is de huidige stand van zaken wat betreft het nieuwe openbare toilet in de omgeving van het station? Wie staat in voor de financiering?


    Charter Masterplan Toegankelijkheid  - subsidieaanvraag en coachingtraject
    Eind 2020 lanceerde de Vlaamse Regering het Masterplan Toegankelijkheid. Dit is een actieplan dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 toegankelijker wil maken. Het plan kadert in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid. Ook mensen met een beperking of ouderen die slecht ter been zijn, moeten zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. De Vlaamse lokale besturen zijn een zeer belangrijke partner in de aanpak van de (her)aanleg van toegankelijke haltes. Maar liefst 62% van de huidige haltes ligt langs gemeentewegen.

    Daarom lanceerde de Vlaamse Regering samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) het charter “Masterplan Toegankelijkheid”. Op die manier kunnen steden en gemeenten zich proactief engageren om de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. 

    Daarnaast kunnen Vlaamse gemeenten een subsidie aanvragen voor de toegankelijke aanleg of herinrichting van haltes langs een gemeenteweg, uitgevoerd in 2021. Per halte die toegankelijk wordt aangelegd, is er een subsidie voorzien van 5.000 euro. Naast deze financiële steun wil de Vlaamse overheid ook kennis delen rond toegankelijke mobiliteit. Daarom voorziet ze jaarlijks een coachingtraject voor 30 Vlaamse gemeenten. Het doel is om een actieplan op te stellen voor de aanpak van halte-infrastructuur in de begeleide gemeenten. Gemeenten konden zich tot en met 31 mei inschrijven voor dit coachingtraject.

    De gemeenteraad besliste na een toegevoegd agendapunt van de N-VA-fractie in de zitting van 17 december 2020 om dit nieuwe charter te ondertekenen en op die manier de bushaltes op onze lokale wegen toegankelijk te maken voor mensen met een motorische en visuele beperking.

    In deze context de volgende opvolgingsvragen:

    a)    Heeft Beernem intussen een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid voor de toegankelijke aanleg of herinrichting van een of meerdere haltes langs een gemeenteweg? Zo ja, voor welke halte(s) werd(en) en welk bedrag werden er subsidies aangevraagd? Zo nee, wanneer zal een subsidieaanvraag ingediend worden?

    b)    Heeft de gemeente zich intussen ingeschreven voor het coachingtraject?


    Raadslid Arthur Mortier
    Het treinaanbod groeit niet mee met de ontwikkeling van het station
    Drie weken geleden werden de nieuwe treinperrons te Beernem in gebruik genomen. De houten tijdelijke perrons werden reeds verwijderd. Een heel belangrijke verbetering voor onze treinreizigers. Eindelijk kunnen we instappen en uitstappen op een trein waarvan de perronhoogte aangepast is aan de hoogte van de rijtuigen. Straks als de voetgangerstunnel afgewerkt is zullen de reizigers makkelijk de perrons kunnen bereiken.

    Een van de belangrijkste verbeteringen, vooral qua veiligheid voor onze weggebruikers, was het wegwerken van alle overwegen, deze werden vervangen door bruggen en tunnels. In Beernem hebben we 3 fietstunnels, 1 tunnel voor auto’s en 2 bruggen. Straks nog een onderdoorgang aan het station.

    Er zijn natuurlijk ook enkele mindere goede zaken bij deze spoorwerken. De fietsbrug of fietstunnel aan het station komt er niet. Een 2de punt, Beernem heeft nogal wat grond, vooral landbouwgrond, en wat bos moeten afstaan om het derde en vierde spoor te kunnen realiseren. Een ruwe schatting, ongeveer 7 km tussen de grens van Oostkamp en Maria-Aalter, ongeveer 20 meter voor 2 extra sporen en langsliggende wegen, maakt ongeveer 140.000 mgrond die Beernem heeft afgestaan aan Infrabel. 

    Daar mag wel iets voor in de plaats komen, maar het treinaanbod volgt niet. We hebben straks een mooie stationsomgeving, maar weinigen hebben nog interesse om de trein te nemen. De problemen zijn gekend, heel pover treinaanbod tijdens het weekend, bijna eenzelfde aanbod tijdens de week aangevuld met enkele P-treinen. In december volgen, zoals jaarlijks, enkele aanpassingen van het vervoersplan. Daarom een oproep aan ons gemeentebestuur om nu reeds een schrijven te richten aan de NMBS, om nogmaals het povere treinaanbod aan te klagen, en vooral te argumenteren wat we willen voor onze gemeente, namelijk één IC-trein per uur, en één L-trein per uur met aansluiting te Aalter. Op deze manier wordt het treinaanbod verdubbeld. Dan hebben al deze werken, buiten de aangepaste perrons, tenminste iets nuttigs opgeleverd voor onze reizigers of toekomstige reizigers. Als men de modal shift te Beernem echt wil realiseren is dit het absolute minimum.


    Raadslid Christine Stroobandt
    Suggestie brede school
    Op initiatief van de vrije basisschool De Regenboog kwam onlangs een mooi voorbeeld van “Slim Delen” tot stand met als resultaat een speelpleintje dat door de school en de buurt kan worden gebruikt. “Slim Delen” heeft veel voordelen. Daarom de volgende suggestie : kan de mogelijkheid worden bekeken om een lokaal, bijvoorbeeld de schoolrefter, open te stellen voor bepaalde activiteiten. Ik denk in eerste instantie aan een ontmoetingsruimte voor de senioren uit de buurt. Maar ook andere verenigingen zouden er buiten de schooluren gebruik van kunnen maken (bv. voor een gespreksavond over een educatief onderwerp georganiseerd door De Gezinsbond).


    Suggestie helder aanbod digitale ondersteuning
    Tijdens de vorige gemeenteraadszitting werden alle bestaande initiatieven en plannen die ervoor moeten zorgen dat mensen de kans krijgen zich digitaal bij te scholen, opgesomd. Heel belangrijk is dat de mogelijkheden die geboden worden ook op zoveel mogelijk manieren kenbaar gemaakt worden (Open Blad, website enz.). Ik denk dat het interessant zou kunnen zijn alle info betreffende cursussen en andere hulp te bundelen en een telefoonnummer (een soort digitaal noodnummer) te voorzien waar men terecht kan voor hulp bij het zoeken naar een gepaste oplossing.


    Raadslid Piet De Rycke
    Voorpost Brandweer
    In Brugge zal een nieuwe brandweerkazerne gebouwd worden ter vervanging van 2 oudere posten. Welke invloed zal dit hebben op onze bediening?
    Er waren oorspronkelijk plannen om een voorpost van de brandweer te voorzien in Beernem. Dit om de uitruktijd te kunnen verkorten. Hoe staat het met deze plannen?