Terug gemeenteraad

Thu 20/02/2025 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

    • Raadsleden Branco François en Jef Vansteenhuyse laten zich verontschuldigen

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Juridische zaken

Intercommunales en maatschappijen

Groen

  • Aankoop zitmaaier 2025

    De dienst is tevreden over de huidige zitmaaier die in 2019 werd aangekocht.

    Er werd sinds 2023 een maaiplan opgemaakt waarbij de maaiploeg maait in een regime van 3 weken. Het volhouden van dit regime is een hele uitdaging door nieuwe graszones die er jaarlijks bijkomen (o.a. nieuwe verkavelingen) en bij natte zomers zoals in 2024.

    In de zomer van 2024 viel de huidige zitmaaier in panne, in volle groeiseizoen. Er werd toen tijdelijk ondersteuning ingeschakeld via een aannemer. De zitmaaier was uiteindelijk 3 weken weg voor herstel.

    Het is belangrijk om het 3 wekelijks regime aan te houden. Vooral in groeizaam weer mag er niet meer tijd tussen de maaibeurten zitten om te vermijden dat het gras ophoopt,  opstropt in de turbine of niet volledig wordt opgezogen.

    Om komend groeiseizoen eventuele panne van de zitmaaier te kunnen opvangen, maar ook om het jaarlijks bijkomend areaal aan gras te kunnen bijhouden wordt er voorgesteld om een 2e zitmaaier aan te kopen. Met de tweede zitmaaier kan het maaibeheer opgesplitst worden in 2 zone's. Op die manier wordt het maairegime gewaarborgd en is er een back-up wanneer er een zitmaaier in panne staat of onderhouden moet worden. Het besturen van de 2e zitmaaier is haalbaar binnen het bestaand personeelsbestand.

    Er wordt geopteerd om een iets lichter model aan te kopen dan de huidige machine. Er wordt voorgesteld om een cabine te voorzien op de zitmaaier. Voor het comfort van de maaier blijft dit aangewezen, ondanks de meerkost van ca. € 9.000,00 (incl. btw).

    De aankoop van een 2e zitmaaier wordt geraamd op ca. € 60.000,00 (incl. btw). 

    Er is op heden geen budget beschikbaar op budgetnummer 0200-00/2430200. Het volledige aankoopbedrag moet voorzien worden in de volgende meerjarenplanaanpassing voor de aankoop van de zitmaaier.

    Daarom wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd om een zitmaaier aan te kopen en t.a.v. het bestek en de lastvoorwaarden en om het bedrag van € 60.000,00 (incl. btw) te voorzien op het budget met budgetnummer 0200-00/2430200 bij de volgende meerjaarplanaanpassing.

Beheer patrimonium

  • De nieuwbouw van de gemeenteschool De Notelaar werd uitgesteld. De school blijft dus langer op zijn huidige locatie. De elektriciteit in het gebouw zal niet meer gekeurd geraken zonder grondige renovatie werken. Hierdoor werd er in de meerjarenplanning 2020-2025 een budget voorzien om verfraaiingswerken uit te voeren aan het gebouw. 

    Bijgevolg werd een bestek tot prijsvraag opgesteld.

    De renovatiekosten worden geraamd op € 60.000,00.

    Er is budget voorzien binnen het meerjarenplan op artikel 0800-00/2210207 van de buitengewone dienst.

    Er wordt gekozen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven t.a.v. het bestek en de lastenvoorwaarden voor het renoveren van de elektriciteit.

Communicatie

  • Klachtenrapport 2024

    Het klachtenrapport 2024 wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Statuten adviesraden

    Het gemeentebestuur wil blijvend inzetten op participatie. De adviesraden zijn hierin een belangrijke schakel. De huidige adviesraden zijn aangesteld voor een periode van 3 jaar: van 2022 tot en met 2024. Volgens de statuten blijven de huidige adviesraden in functie totdat de nieuwe adviesraden aangesteld zijn. Vooraleer de nieuwe adviesraden voor 2025-2027 aan te stellen, zijn een paar kleine aanpassingen in de statuten nodig. De statuten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Feestelijkheden en plechtigheden

  • Op zondag 06 april 2025 passeert de Ronde van Vlaanderen in onze gemeente. In 2025 is Beernem Dorp van de Ronde waardoor het parcours een mooie lus maakt in Beernem. Deze wielerwedstrijd brengt traditioneel veel volk op de been. Bovendien worden er ook tal van commerciële activiteiten langsheen het parcours georganiseerd. Om alles in goede banen te kunnen leiden die dag is het wenselijk om een tijdelijke politieverordening goed te keuren om de openbare orde en veiligheid beter te kunnen beheersen.

  • Het reglement buurtfeest/speelstraat/sneeuwstraat van 2024 werd geüpdatet. 
    De periode voor de aanvraag van een buurtoppepper werd uitgebreid. Elke straat/buurtcomité kan een financiële ondersteuning van € 100,00 (= buurtoppepper) ontvangen per buurtfeest, speelstraat, sneeuwstraat, met een maximum van 2 buurtoppeppers per jaar.

    Het aangepaste reglement Buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat 2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Op zaterdag 05 april 2025 passeert de Ronde van Vlaanderen Cyclo in onze gemeente. Dit evenement houdt risico's in waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn.

    Traditioneel zal de doortocht van dit wielerevenement veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich meebrengen. Het risico bestaat dat deelnemers mogelijks de wegcode niet respecteren en daardoor andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen. Het is daarom aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken gemaakt worden inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen en communicatie. Het is opportuun deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator. Deze afspraken zijn bij best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator. Het is echter praktisch bijna onmogelijk om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen. Daarom is een bovenlokaal samenwerkingsverband aangewezen om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren. Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking. De burgemeester, inherent aan zijn bevoegdheden is het best geplaatst om de gemeente te vertegenwoordigen.

    Per mail van 30 januari 2025 verzoeken de federale diensten van de gouverneur van West-Vlaanderen om dit voor te leggen op de eerstvolgende gemeenteraad en een afschrift van de beslissing te bezorgen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd, op gunstig advies van het college (d.d. 07 februari 2025) om goedkeuring te geven aan :

    1. het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie,

    2. de oprichting van de interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen Cyclo' (artikel 26 van het convenant)

    3. de gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.

    4. De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.

Cultuur

  • De huidige raad van beheer bibliotheek en gemeenschapscentrum is aangesteld voor een periode van 6 jaar: van 2019 tot en met 2024. Binnen de zes maand (02 mei 2025) na de installatie van de gemeenteraad moet de nieuwe raad van beheer samengesteld zijn. In functie van een continue werking is een snellere samenstelling aangeraden.

    Voordat de nieuwe raad van beheer aangesteld kan worden, moet het organiek reglement opnieuw goedgekeurd worden.

    Er zijn geen inhoudelijke aanpassingen in het organiek reglement, alleen aanpassingen op vlak van opmaak en taal. Het organiek reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Bibliotheek

  • De raad van beheer van de bibliotheek en het gemeenschapscentrum dient binnen de 6 maanden volgend op de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad opnieuw samengesteld worden. Gezien de raad van beheer verantwoordelijk is voor de programmatie is het opportuun om zo snel mogelijk de raad opnieuw samen te stellen, gezien de programmatie voor het culturele seizoen 2025-2026 ten laatste in maart moet worden vastgelegd om nog tijdig alles te kunnen inplannen. 

    De raad van beheer wordt samengesteld uit:

    • 9 vertegenwoordigers aangeduid door de fracties van de gemeenteraad, waaronder de schepen voor cultuur en bibliotheek, volgens het Lisostelsel. In dit stelsel wordt bij de verdeling van mandaten – bij wijze van voorafname – aan elke fractie uit de gemeenteraad één mandaat toegekend. Het resterende aantal mandaten wordt dan verder verdeeld via het evenredigheidsstelsel (stelsel-D’Hondt). Voor deze legislatuur betekent dit: 3 vertegenwoordigers namens CD&V, 3 vertegenwoordigers namens N-VA, 2 vertegenwoordigers namens Vooruit en 1 vertegenwoordiger namens Groen.
    • gebruikers van het gemeenschapscentrum en de bibliotheek:
      • 3 actieve gebruikers van de bibliotheek
      • 3 actieve gebruikers van het gemeenschapscentrum (gebruikers van de lokalen en/of deelnemers aan de eigen programmatie.
      • 1 persoon die de doelgroep senioren kent of ertoe behoort
      • 1 persoon die de doelgroep jeugd kent of ertoe behoort
      • 1 persoon die het culturele verenigingsleven kent en wil vertegenwoordigen
      • 1 persoon die de Beernemse sociale instellingen kent en hun doelgroep wil vertegenwoordigen.
      • 1 persoon die werkt binnen de Beernemse scholen en hen wil vertegenwoordigen.

Sociale zaken

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Jan Vanassche

    Wadi voetbalterreinen Drogenbrood

    Een vraagje over de aanleg van de wadi als compensatie voor de grondwaterwinning voetbal terreinen Drogenbrood in het kader van een integrale waterhuishouding voor de site ( dossier opgestart in 2022):

    Wat is de stand van zaken in dit dossier dat een bindende voorwaarde had in de vergunning met deadline voor de WADI in het najaar 2023?"

    Raadslid Martine Deloof

    De Lijn - Oostveld

    Zou er toch nog eens gevraagd kunnen worden aan De Lijn om toch 1 keer in de voormiddag en 1 keer in de namiddag langs Oostveld te rijden. Wij zijn in Oedelem, Beernem, Sint-Joris zo verwend dat de bus elk half uur langskomt. En in Oostveld zo veel mensen die graag gebruik van de bus zouden maken bv. om 10 uur en om 15 uur laten ze in de kou staan ! Ik heb vernomen dat deze vraag op 01 februari 2024 al eens gesteld is, maar dit is toch al een jaar geleden ?

    De Lijn – bushalte Stationstraat

    Er is vorig jaar (?) gevraagd om de bushalte aan de Stationstraat nr. 139 aan Bistro Uniek te verplaatsen wegens overlast. Sommige mensen staan te wachten op de bus, maken lawaai, laten hun blikken en ander vuilnis daar achter, bij slecht weer staan ze binnen in de hall van het appartement te roken en te drinken. De halte is verplaatst naar de Sint-Jorisstraat waarvoor dank, maar de bushalte, de paal dus, is aan de Stationstraat nr. 139 niet weggenomen dus staan er op enkele meters van mekaar 2 haltes. Dus probleem blijft en brengt verwarring mee. Is het mogelijk om deze weg te nemen ?

    Raadslid Greet Claeys

    Toiletten

    Met deze vraag stuur ik graag eerst een knipoog uit naar voormalig gemeenteraadslid Kurt Vanneste, omdat hij hier destijds al meermaals een vraagstelling voor deed.
    Meerdere malen werd ik door burgers aangesproken omtrent de bruikbaarheid van de openbare toiletten in Beernem.
    Het openbaar toilet aan de begraafplaats Hogenakker te Oedelem zou meermaals niet goed onderhouden zijn.
    Het openbaar toilet in het Schepenhuis te Oedelem is enkel nog toegankelijk als het Schepenhuis open is, maar wel goed onderhouden.
    Ik deed zelf proef op de som en veel lijkt hier wel te kloppen.
    Ik kon vaststellen dat slechts 1 van de openbare toiletten, meer bepaald het toilet aan het fietspunt, voldoet aan alles wat een burger kan verlangen, modern, proper, duidelijk toegankelijk ook voor rolstoelgebruikers.
    Het toilet in het schepenhuis in Oedelem is enkel toegankelijk als er iets te doen is in het Schepenhuis (studenten, bib, kaarting okra, …)
    De andere toiletten lijken mij zeer oud en ook niet proper onderhouden.

    Mijn vraag is dan ook in het belang van onze inwoners :

    1. Kan het openbaar toilet te Oedelem dagelijks open zijn? 
    2. Kan er budget vrijgemaakt worden om de verouderde openbare toiletten te vernieuwen analoog aan het openbaar toilet aan het fietspunt, inclusief onderhoud? Er bestaat misschien ook al een systeem om het openbaar toilet enkel toegankelijk te maken via identiteitskaart?
    3. Kan er ook meer toegezien worden op het goede onderhoud van de openbare toiletten? Hoe kan dit aangepakt worden?

    Kerkwegel Steenoven en kerkwegels in het algemeen

    Volgende vraag gaat niet alleen over de kerkwegel in de Steenoven te Oostveld waar al veel over gesproken werd maar ook over alle mogelijke andere kerkwegels/trage wegen in Beernem.

    Trage wegen zijn rustige weggetjes waar quasi geen gemotoriseerde voertuigen langskomen,  waar de rust en de veiligheid ook voelbaar is. Het zijn weggetjes waar je tijdens een wandeling of fietstocht even kan ontsnappen aan de drukte in het verkeer.

    Ze zorgen ook voor een veilige fiets en wandelverbinding van punt A naar punt B.

    Als inwoner van de Steenoven merk ik op dat er steeds meer jonge gezinnen wonen.

    Als de kinderen groter zullen worden en met de fiets zelfstandig naar de school of de jeugdbeweging willen dan moeten ze nu telkenmale de drukke Knesselarestraat vier maal oversteken (twee maal heen en twee maal terug).

    Dit zou eenvoudig kunnen opgelost worden door het openstellen van de kerkwegel wat bijdraagt tot de veiligheid en de zelfstandigheid van kinderen.

    Het openstellen van de kerkwegel zou ook een meerwaarde zijn voor wandelaars, fietsers, lopers om zo rechtstreeks vanuit de Steenoven het mooie natuurgebied Burkel richting Maldegem te kunnen bereiken.

    Mijn vraag is dan de volgende :

    1. Kunnen we toezien op een kordate verwezenlijking van de kerkwegel in de Steenoven?
    2. Bestaat er een tragewegenplan in Groot Beernem? Zo ja, kan dit gepromoot worden naar de burgers?
    3. Kunnen we ook toezien op het verwezenlijken van andere kerkwegels in Groot-Beernem?

    Raadslid Piet De Rycke

    Speeltoestellen Drogenbrood - opvolging

    In de GR van juni 2024 vroeg ik om wat speeltoestellen te installeren in sportpark Drogenbrood.

    • Hoe staat het met dit dossier die in principe op budget van vorig jaar beloofd werd?
    • Graag doe ik bijkomende suggestie om een (street)basketring te installeren.
      Hierbij alvast een tip omtrent richtlijnen en afmetingen van bv 3x3 basket-terrein
      https://www.basketbal.vlaanderen/documenten/3x3/Guidelines-openlucht-basketbalveldjes.pdf

    Doorgang en parking Gaaiveld

    Ik deed vorig jaar de suggestie om een trage verbinding te maken zodat zwakke weggebruikers vanaf de Parkstraat via Gaaiveld het sportpark Drogenbrood of het zwembad zouden kunnen bereiken. Op deze manier zouden velen de toch wel heel drukke Wellingstraat kunnen vermijden.

    • Dit is echt een heel eenvoudige ingreep waarbij overleg zou gepleegd worden met de voetbalvereniging, wat is daarvan de stand van zaken?
    • Enkele weken geleden was het razend druk in Drogenbrood voor o.a. een cyclocross-wedstrijd, de bijkomende parkeerplaatsen in Gaaiveld zouden zo de hoofdparking kunnen ontlasten?
    • De drukke Wellingstraat zal door de werken aan het stationskruispunt nog drukker worden. Welke maatregelen zullen genomen worden om deze straat toch leefbaar te houden?     

    Raadslid Christine Stroobandt

    Pastorie St-Amandus en HMMG

    Zijn er plannen voor de pastorie van Sint-Amandus en de Moedergodskerk, nu er daar geen pastoors meer zijn ?

    Raadslid Elodie Wildemeersch

    Evaluatie huidige wachtlijst opslagplaats ’t Fort

    Verschillende verenigingen in Beernem geven aan dat ze door groei en investeringen nood hebben aan een opslagplaats, maar dat de wachtlijst erg lang is. In 2022 stond de langst wachtende vereniging al sinds 2015 op de lijst en in 2024 is dat opgeschoven naar 2016. Aangezien er pas plaats vrijkomt wanneer een andere vereniging vertrekt, rijst de vraag of er mogelijkheden zijn om de capaciteit te vergroten of alternatieve oplossingen te voorzien.

    • Wordt er gecontroleerd of deze opslagplaatsen nog steeds gepast opgevuld en actief gebruikt worden?
    • Zijn er plannen om extra betaalbare opslagruimtes te creëren voor verenigingen?

    Elektrisch laden

    Tijdens de vorige gemeenteraad van 23 januari 2025 werd het actieplan gedeelde mobiliteit goedgekeurd, met als doel 32 deelwagens te voorzien tegen 2030. Verschillende inwoners hebben echter hun bezorgdheid geuit over het aantal beschikbare laadpunten, aangezien een deel van de bestaande laadpalen wordt ingenomen door deelwagens (bijvoorbeeld: stationsplein van Beernem). Dit vermindert het aantal laadmogelijkheden voor particuliere gebruikers. Gezien het streefdoel van 32 deelwagens tegen 2030, betekent dit dat er minstens 32 laadpalen exclusief voor deelwagens nodig zullen zijn.

    • Zijn er op dit moment plannen voor het plaatsen van extra laadplaatsen? En kan er gegarandeerd worden dat er voldoende laadcapaciteit blijft voor zowel de 32 deelwagens als de particuliere gebruikers?
    • Wordt er ook op een proactieve manier gekeken om laadplaatsen te voorzien?

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    Suggestie - studie personeel/personeelslasten

    Uit analyse van VVSG gebruik makend van BBC-analysetool blijkt dat ook Beernem met een zeer zware personeelslast zit. We doen het in vergelijking met al onze gemeenten uit onze regio het slechts. Cijfers worden geprojecteerd tijdens de gemeenteraad.

    Nathalie Debast stelt dat deze situatie “problematisch” is. Bijkomend aan het citaat stelt ze: ‘Dat betekent minder fietspaden, minder créches en minder evenementen’.

    Wat zal het bestuur ondernemen om tot een structurele aanpassing te komen om de zware hypotheek op de toekomst tegen te gaan?

    Raadslid William Brysse

    Grasplein Kleine Beer als volwaardige evenementenlocatie

    Het grasplein werd door de jaren heen reeds gebruikt als locatie voor bepaalde evenementen. Dit blijft echter eerder sporadisch waardoor het plein nog een groot onbenut potentieel heeft.

    Door het officieel als evenementenlocatie te vermarkten en een toegankelijk (politie)reglement op te stellen geven we meer houvast en duidelijkheid aan potentiële organisatoren. Zo zou het gemakkelijker moeten worden om een evenement te laten doorgaan op het grasplein.

    Daarom volgende vraag. Is het college deze suggestie genegen en zullen de mogelijkheden daartoe onderzocht worden?

    Raadslid Lien De Wispelaere

    Sleutelsysteem gemeentelijke gebouwen

    Geregeld horen we dat het niet altijd evident is om sleutels af te halen wanneer verenigingen of mensen een zaal gehuurd hebben. Er is ook soms nog wat onduidelijkheid over de  afhaalmomenten en plaatsen en die zijn ook niet altijd ideaal voor mensen die uit werken gaan. Dat zorgt soms voor misverstanden en extra onnodige zorgen. Straks komt het afhalen van de sleutels voor Drogenbrood daar ook nog bij. Ik had een aantal vragen hierover:

    • Waar zullen deze sleutels afgehaald moeten worden en op welke tijdstippen?
    • Ik kon de ophaal- en terugbrengplaatsen en uren wanneer afhalen mogelijk is niet terugvinden op de site van de gemeente? Misschien kan dit daar vermeld worden of opgenomen worden in het gebruiksreglement?
    • En kan er misschien nog eens nagedacht worden over een ander of flexibeler systeem voor het afhalen van de sleutels?

    Raadslid Lode Vanneste

    Dorp van de Ronde

    Op zondag 6 april 2025 is er opnieuw de Ronde van Vlaanderen. De 109de editie start dit jaar vanuit Brugge en passeert dus ook door Beernem. Onze gemeente is bovendien ook opnieuw Dorp van De Ronde. Dat betekent dat de gemeente heel wat middelen investeert om de RVV maximaal door Beernem te laten rijden. Het is een ideale gelegenheid om ook de horeca, verenigingen en handelszaken  mee te laten genieten van het evenement.  Om de return voor hen te maximaliseren, stelt N-VA Beernem volgende iniatieven voor. Hoe staat de gemeente tegenover deze suggesties van de N-VA? Welke eigen initiatieven zal de gemeente nemen in kader van de Ronde van Vlaanderen?

    • Zorg in elke deelgemeente voor een feestzone met groot scherm en stel een evenemententent ter beschikking voor verenigingen en horeca-uitbaters. Zo geven we hen de kans  om een drankstand uit te baten;
    • Zorg in elke feestzone voor de nodige randanimatie. Dat kan bijvoorbeeld via dj’s , muziekoptredens, een concert van onze harmonieën, de inrichting van een kinderdorp…
    • Organiseer in de week van de Ronde van Vlaanderen in samenwerking met de Sportdienst een lezing, gespreksavond, voordracht… over de wielersport in Beernem en/of de Ronde van Vlaanderen.
    • Werk een etalagewedstrijd uit rond Vlaanderens Mooiste in samenwerking met onze lokale handelaars. Daarbij vragen we aan handelaars om hun etalage in een koerskleedje te stoppen. In elke etalage wordt daarna een letter verstopt. Wie dan met alle letters een juiste zin kan vormen, maakt kan op een mooie prijs. Op die manier maken mensen kennis met handelszaken waar ze anders misschien minder komen. Tegelijk wordt onze gemeente in een echte koerssfeer ondergedompeld.

    Raadslid Martine De Roo

    We zijn oud, maar niet out!

    Senioren maken voor 1/3  deel uit van de bevolkingsgroep in Beernem.

    Je kan er over discuteren wanneer je je senior kan noemen, (vanaf 50, 55 ?). We hanteren vanaf 60 jaar,  dan zijn we op een bevolking van 16.339 inwoners met meer dan 5096 60 plus!

    Dit zal de komende jaren nog toenemen ! De groep senioren kan je dan nog in categorieën onderverdelen, de jonge senior 60 à 75 jarigen, de 75 tot 85 jaar en boven de 85 jarigen.

    Naar beleid toe geen sinecure ….

    Toch deze opmerkingen en suggesties.

    Het is goed dat senioren zo lang als mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven.

    Dank aan de kinderen en kleinkinderen, voor de aandacht en warmte voor hun ouders en grootouders.

    Dank aan het Sociaal Huis voor de geleverde inspanningen voor de senioren die het moeilijk hebben.

    Dank aan de seniorenverenigingen van Beernem (S-Plus, Neos en Okra) en aan de externe partners, zoals Curando die allen in onze gemeente schitterend werk verrichten.

    Ik heb 3 suggesties:

    • Gemeente Beernem ondersteunt Curando voor de uitbouw van de lokale dienstencentra 'Mirte' en 'Flora'. Ik ben er langs geweest en heb er gezien en vernomen dat Curando vooral inzet op :  
      • Van maandag tot vrijdag , van 10.00 tot 17.00 elke dag  bereikbaar voor senioren, ontmoeten,  medicijn tegen eenzaamheid!
      • Elke dag warme maaltijden, samen eten …
    • Bij deze mijn suggestie om Curando te blijven ondersteunen, zodat onze senioren er verder warmte en ontmoeting kunnen krijgen.
    • Curando heeft plannen om een antennewerking op te starten van het lokaal dienstencentrum in Sint-Joris-ten-Distel en Oostveld, zodat ook de inwoners daar kunnen genieten van het mooie aanbod.

    Bij deze mijn suggestie om hiervoor naar de toekomst toe goed samen te werken met Curando.

    Ook de aandacht om de seniorenverenigingen van Beernem in hun werking te blijven ondersteunen door te zorgen voor gepaste lokalen enz .

    Graag met deze suggesties rekening houden bij de opmaak van het bestuursakkoord.

    Dank voor de aandacht voor onze senioren.

    We zijn oud, maar niet out!