Thu 20/02/2025 - 19:30 de raadzaal
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Aan de raad wordt de geldigheidsverklaring van de verkiezing van de politieraadsleden ter kennisgeving voorgelegd.
Aan de raad wordt de aanduiding van de vertegenwoordiging voor het beheerscomité van Raakvlak voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Creat Services DV voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Farys ov voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de adviescomités van Farys ov voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Zefier voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van WVI voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Fluvius Imewo voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van IVBO voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Oostkustpolder voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van Academie voor Muziek, Woord en Dans voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van KUMA Maldegem - Beernem (DKO) voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van de Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Poolstok voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van EthiasCo voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van VVSG voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Kringwinkel 't Rad voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Prolocus voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in het bekkenbestuur van het Bekken van de Brugse Polder voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Regionaal Landschap Houtland voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van Bosgroep Houtland voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van WE40 voorgelegd.
Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van OVSG voorgelegd.
Met een aangetekende brief van 19 december 2024 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 26 februari 2025 om 18u30 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.
De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 20 februari 2025 werden Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een aangetekend schrijven van 19 december 2024 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 26 februari 2025 om 18u30 in centrum d'Abdij, Baron Ruzettelaan 435, 8310 Brugge (Assebroek).
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging voor de BAV van WVI met de agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de zitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Arthur De Brabander als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Met een aangetekende brief van 07 januari 2025 nodigt Fluvius Imewo het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op maandag 17 maart 2025 om 19u00 in Van der Valk, Akkerhage 10 te 9000 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur op 18 november 2024 als volgt samengesteld:
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Martine De Roo als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van Fluvius Imewo. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Met een mail van 11 december 2024 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering der deelnemers van Creat services dv van dinsdag 25 maart 2025 om 14u30 in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristie.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 statuten
Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van bestuur
Varia
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Creat Services dv aangeduid en gemeenteraadslid Greet Claeys als plaatsvervanger. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende buitengewone algemene vergadering te bevestigen.
Met een aangetekende brief van 06 december 2024 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering der deelnemers van Farys ov van vrijdag 28 maart 2025 om 14u30 in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd Janne Martelez als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
De dienst is tevreden over de huidige zitmaaier die in 2019 werd aangekocht.
Er werd sinds 2023 een maaiplan opgemaakt waarbij de maaiploeg maait in een regime van 3 weken. Het volhouden van dit regime is een hele uitdaging door nieuwe graszones die er jaarlijks bijkomen (o.a. nieuwe verkavelingen) en bij natte zomers zoals in 2024.
In de zomer van 2024 viel de huidige zitmaaier in panne, in volle groeiseizoen. Er werd toen tijdelijk ondersteuning ingeschakeld via een aannemer. De zitmaaier was uiteindelijk 3 weken weg voor herstel.
Het is belangrijk om het 3 wekelijks regime aan te houden. Vooral in groeizaam weer mag er niet meer tijd tussen de maaibeurten zitten om te vermijden dat het gras ophoopt, opstropt in de turbine of niet volledig wordt opgezogen.
Om komend groeiseizoen eventuele panne van de zitmaaier te kunnen opvangen, maar ook om het jaarlijks bijkomend areaal aan gras te kunnen bijhouden wordt er voorgesteld om een 2e zitmaaier aan te kopen. Met de tweede zitmaaier kan het maaibeheer opgesplitst worden in 2 zone's. Op die manier wordt het maairegime gewaarborgd en is er een back-up wanneer er een zitmaaier in panne staat of onderhouden moet worden. Het besturen van de 2e zitmaaier is haalbaar binnen het bestaand personeelsbestand.
Er wordt geopteerd om een iets lichter model aan te kopen dan de huidige machine. Er wordt voorgesteld om een cabine te voorzien op de zitmaaier. Voor het comfort van de maaier blijft dit aangewezen, ondanks de meerkost van ca. € 9.000,00 (incl. btw).
De aankoop van een 2e zitmaaier wordt geraamd op ca. € 60.000,00 (incl. btw).
Er is op heden geen budget beschikbaar op budgetnummer 0200-00/2430200. Het volledige aankoopbedrag moet voorzien worden in de volgende meerjarenplanaanpassing voor de aankoop van de zitmaaier.
Daarom wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd om een zitmaaier aan te kopen en t.a.v. het bestek en de lastvoorwaarden en om het bedrag van € 60.000,00 (incl. btw) te voorzien op het budget met budgetnummer 0200-00/2430200 bij de volgende meerjaarplanaanpassing.
De nieuwbouw van de gemeenteschool De Notelaar werd uitgesteld. De school blijft dus langer op zijn huidige locatie. De elektriciteit in het gebouw zal niet meer gekeurd geraken zonder grondige renovatie werken. Hierdoor werd er in de meerjarenplanning 2020-2025 een budget voorzien om verfraaiingswerken uit te voeren aan het gebouw.
Bijgevolg werd een bestek tot prijsvraag opgesteld.
De renovatiekosten worden geraamd op € 60.000,00.
Er is budget voorzien binnen het meerjarenplan op artikel 0800-00/2210207 van de buitengewone dienst.
Er wordt gekozen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven t.a.v. het bestek en de lastenvoorwaarden voor het renoveren van de elektriciteit.
Het klachtenrapport 2024 wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het gemeentebestuur wil blijvend inzetten op participatie. De adviesraden zijn hierin een belangrijke schakel. De huidige adviesraden zijn aangesteld voor een periode van 3 jaar: van 2022 tot en met 2024. Volgens de statuten blijven de huidige adviesraden in functie totdat de nieuwe adviesraden aangesteld zijn. Vooraleer de nieuwe adviesraden voor 2025-2027 aan te stellen, zijn een paar kleine aanpassingen in de statuten nodig. De statuten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op zondag 06 april 2025 passeert de Ronde van Vlaanderen in onze gemeente. In 2025 is Beernem Dorp van de Ronde waardoor het parcours een mooie lus maakt in Beernem. Deze wielerwedstrijd brengt traditioneel veel volk op de been. Bovendien worden er ook tal van commerciële activiteiten langsheen het parcours georganiseerd. Om alles in goede banen te kunnen leiden die dag is het wenselijk om een tijdelijke politieverordening goed te keuren om de openbare orde en veiligheid beter te kunnen beheersen.
Het reglement buurtfeest/speelstraat/sneeuwstraat van 2024 werd geüpdatet.
De periode voor de aanvraag van een buurtoppepper werd uitgebreid. Elke straat/buurtcomité kan een financiële ondersteuning van € 100,00 (= buurtoppepper) ontvangen per buurtfeest, speelstraat, sneeuwstraat, met een maximum van 2 buurtoppeppers per jaar.
Het aangepaste reglement Buurtfeest-speelstraat-sneeuwstraat 2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op zaterdag 05 april 2025 passeert de Ronde van Vlaanderen Cyclo in onze gemeente. Dit evenement houdt risico's in waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn.
Traditioneel zal de doortocht van dit wielerevenement veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich meebrengen. Het risico bestaat dat deelnemers mogelijks de wegcode niet respecteren en daardoor andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen. Het is daarom aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken gemaakt worden inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen en communicatie. Het is opportuun deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator. Deze afspraken zijn bij best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator. Het is echter praktisch bijna onmogelijk om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen. Daarom is een bovenlokaal samenwerkingsverband aangewezen om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren. Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking. De burgemeester, inherent aan zijn bevoegdheden is het best geplaatst om de gemeente te vertegenwoordigen.
Per mail van 30 januari 2025 verzoeken de federale diensten van de gouverneur van West-Vlaanderen om dit voor te leggen op de eerstvolgende gemeenteraad en een afschrift van de beslissing te bezorgen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd, op gunstig advies van het college (d.d. 07 februari 2025) om goedkeuring te geven aan :
1. het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie,
2. de oprichting van de interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen Cyclo' (artikel 26 van het convenant)
3. de gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.
4. De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
De huidige raad van beheer bibliotheek en gemeenschapscentrum is aangesteld voor een periode van 6 jaar: van 2019 tot en met 2024. Binnen de zes maand (02 mei 2025) na de installatie van de gemeenteraad moet de nieuwe raad van beheer samengesteld zijn. In functie van een continue werking is een snellere samenstelling aangeraden.
Voordat de nieuwe raad van beheer aangesteld kan worden, moet het organiek reglement opnieuw goedgekeurd worden.
Er zijn geen inhoudelijke aanpassingen in het organiek reglement, alleen aanpassingen op vlak van opmaak en taal. Het organiek reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De raad van beheer van de bibliotheek en het gemeenschapscentrum dient binnen de 6 maanden volgend op de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad opnieuw samengesteld worden. Gezien de raad van beheer verantwoordelijk is voor de programmatie is het opportuun om zo snel mogelijk de raad opnieuw samen te stellen, gezien de programmatie voor het culturele seizoen 2025-2026 ten laatste in maart moet worden vastgelegd om nog tijdig alles te kunnen inplannen.
De raad van beheer wordt samengesteld uit:
De vorige samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Beernem en Woonzorgzone Curando Oost inzake de organisatie van digipunten liep af op 31 december 2024. De nieuwe samenwerkingsovereenkomst ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De vorige samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Beernem en 4Veld vzw inzake de organisatie van een digipunt liep af op 31 december 2024. De nieuwe samenwerkingsovereenkomst ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Jan Vanassche
Wadi voetbalterreinen Drogenbrood
Een vraagje over de aanleg van de wadi als compensatie voor de grondwaterwinning voetbal terreinen Drogenbrood in het kader van een integrale waterhuishouding voor de site ( dossier opgestart in 2022):
Wat is de stand van zaken in dit dossier dat een bindende voorwaarde had in de vergunning met deadline voor de WADI in het najaar 2023?"
Raadslid Martine Deloof
De Lijn - Oostveld
Zou er toch nog eens gevraagd kunnen worden aan De Lijn om toch 1 keer in de voormiddag en 1 keer in de namiddag langs Oostveld te rijden. Wij zijn in Oedelem, Beernem, Sint-Joris zo verwend dat de bus elk half uur langskomt. En in Oostveld zo veel mensen die graag gebruik van de bus zouden maken bv. om 10 uur en om 15 uur laten ze in de kou staan ! Ik heb vernomen dat deze vraag op 01 februari 2024 al eens gesteld is, maar dit is toch al een jaar geleden ?
De Lijn – bushalte Stationstraat
Er is vorig jaar (?) gevraagd om de bushalte aan de Stationstraat nr. 139 aan Bistro Uniek te verplaatsen wegens overlast. Sommige mensen staan te wachten op de bus, maken lawaai, laten hun blikken en ander vuilnis daar achter, bij slecht weer staan ze binnen in de hall van het appartement te roken en te drinken. De halte is verplaatst naar de Sint-Jorisstraat waarvoor dank, maar de bushalte, de paal dus, is aan de Stationstraat nr. 139 niet weggenomen dus staan er op enkele meters van mekaar 2 haltes. Dus probleem blijft en brengt verwarring mee. Is het mogelijk om deze weg te nemen ?
Raadslid Greet Claeys
Toiletten
Met deze vraag stuur ik graag eerst een knipoog uit naar voormalig gemeenteraadslid Kurt Vanneste, omdat hij hier destijds al meermaals een vraagstelling voor deed.
Meerdere malen werd ik door burgers aangesproken omtrent de bruikbaarheid van de openbare toiletten in Beernem.
Het openbaar toilet aan de begraafplaats Hogenakker te Oedelem zou meermaals niet goed onderhouden zijn.
Het openbaar toilet in het Schepenhuis te Oedelem is enkel nog toegankelijk als het Schepenhuis open is, maar wel goed onderhouden.
Ik deed zelf proef op de som en veel lijkt hier wel te kloppen.
Ik kon vaststellen dat slechts 1 van de openbare toiletten, meer bepaald het toilet aan het fietspunt, voldoet aan alles wat een burger kan verlangen, modern, proper, duidelijk toegankelijk ook voor rolstoelgebruikers.
Het toilet in het schepenhuis in Oedelem is enkel toegankelijk als er iets te doen is in het Schepenhuis (studenten, bib, kaarting okra, …)
De andere toiletten lijken mij zeer oud en ook niet proper onderhouden.
Mijn vraag is dan ook in het belang van onze inwoners :
Kerkwegel Steenoven en kerkwegels in het algemeen
Volgende vraag gaat niet alleen over de kerkwegel in de Steenoven te Oostveld waar al veel over gesproken werd maar ook over alle mogelijke andere kerkwegels/trage wegen in Beernem.
Trage wegen zijn rustige weggetjes waar quasi geen gemotoriseerde voertuigen langskomen, waar de rust en de veiligheid ook voelbaar is. Het zijn weggetjes waar je tijdens een wandeling of fietstocht even kan ontsnappen aan de drukte in het verkeer.
Ze zorgen ook voor een veilige fiets en wandelverbinding van punt A naar punt B.
Als inwoner van de Steenoven merk ik op dat er steeds meer jonge gezinnen wonen.
Als de kinderen groter zullen worden en met de fiets zelfstandig naar de school of de jeugdbeweging willen dan moeten ze nu telkenmale de drukke Knesselarestraat vier maal oversteken (twee maal heen en twee maal terug).
Dit zou eenvoudig kunnen opgelost worden door het openstellen van de kerkwegel wat bijdraagt tot de veiligheid en de zelfstandigheid van kinderen.
Het openstellen van de kerkwegel zou ook een meerwaarde zijn voor wandelaars, fietsers, lopers om zo rechtstreeks vanuit de Steenoven het mooie natuurgebied Burkel richting Maldegem te kunnen bereiken.
Mijn vraag is dan de volgende :
Raadslid Piet De Rycke
Speeltoestellen Drogenbrood - opvolging
In de GR van juni 2024 vroeg ik om wat speeltoestellen te installeren in sportpark Drogenbrood.
Doorgang en parking Gaaiveld
Ik deed vorig jaar de suggestie om een trage verbinding te maken zodat zwakke weggebruikers vanaf de Parkstraat via Gaaiveld het sportpark Drogenbrood of het zwembad zouden kunnen bereiken. Op deze manier zouden velen de toch wel heel drukke Wellingstraat kunnen vermijden.
Raadslid Christine Stroobandt
Pastorie St-Amandus en HMMG
Zijn er plannen voor de pastorie van Sint-Amandus en de Moedergodskerk, nu er daar geen pastoors meer zijn ?
Raadslid Elodie Wildemeersch
Evaluatie huidige wachtlijst opslagplaats ’t Fort
Verschillende verenigingen in Beernem geven aan dat ze door groei en investeringen nood hebben aan een opslagplaats, maar dat de wachtlijst erg lang is. In 2022 stond de langst wachtende vereniging al sinds 2015 op de lijst en in 2024 is dat opgeschoven naar 2016. Aangezien er pas plaats vrijkomt wanneer een andere vereniging vertrekt, rijst de vraag of er mogelijkheden zijn om de capaciteit te vergroten of alternatieve oplossingen te voorzien.
Elektrisch laden
Tijdens de vorige gemeenteraad van 23 januari 2025 werd het actieplan gedeelde mobiliteit goedgekeurd, met als doel 32 deelwagens te voorzien tegen 2030. Verschillende inwoners hebben echter hun bezorgdheid geuit over het aantal beschikbare laadpunten, aangezien een deel van de bestaande laadpalen wordt ingenomen door deelwagens (bijvoorbeeld: stationsplein van Beernem). Dit vermindert het aantal laadmogelijkheden voor particuliere gebruikers. Gezien het streefdoel van 32 deelwagens tegen 2030, betekent dit dat er minstens 32 laadpalen exclusief voor deelwagens nodig zullen zijn.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Suggestie - studie personeel/personeelslasten
Uit analyse van VVSG gebruik makend van BBC-analysetool blijkt dat ook Beernem met een zeer zware personeelslast zit. We doen het in vergelijking met al onze gemeenten uit onze regio het slechts. Cijfers worden geprojecteerd tijdens de gemeenteraad.
Nathalie Debast stelt dat deze situatie “problematisch” is. Bijkomend aan het citaat stelt ze: ‘Dat betekent minder fietspaden, minder créches en minder evenementen’.
Wat zal het bestuur ondernemen om tot een structurele aanpassing te komen om de zware hypotheek op de toekomst tegen te gaan?
Raadslid William Brysse
Grasplein Kleine Beer als volwaardige evenementenlocatie
Het grasplein werd door de jaren heen reeds gebruikt als locatie voor bepaalde evenementen. Dit blijft echter eerder sporadisch waardoor het plein nog een groot onbenut potentieel heeft.
Door het officieel als evenementenlocatie te vermarkten en een toegankelijk (politie)reglement op te stellen geven we meer houvast en duidelijkheid aan potentiële organisatoren. Zo zou het gemakkelijker moeten worden om een evenement te laten doorgaan op het grasplein.
Daarom volgende vraag. Is het college deze suggestie genegen en zullen de mogelijkheden daartoe onderzocht worden?
Raadslid Lien De Wispelaere
Sleutelsysteem gemeentelijke gebouwen
Geregeld horen we dat het niet altijd evident is om sleutels af te halen wanneer verenigingen of mensen een zaal gehuurd hebben. Er is ook soms nog wat onduidelijkheid over de afhaalmomenten en plaatsen en die zijn ook niet altijd ideaal voor mensen die uit werken gaan. Dat zorgt soms voor misverstanden en extra onnodige zorgen. Straks komt het afhalen van de sleutels voor Drogenbrood daar ook nog bij. Ik had een aantal vragen hierover:
Raadslid Lode Vanneste
Dorp van de Ronde
Op zondag 6 april 2025 is er opnieuw de Ronde van Vlaanderen. De 109de editie start dit jaar vanuit Brugge en passeert dus ook door Beernem. Onze gemeente is bovendien ook opnieuw Dorp van De Ronde. Dat betekent dat de gemeente heel wat middelen investeert om de RVV maximaal door Beernem te laten rijden. Het is een ideale gelegenheid om ook de horeca, verenigingen en handelszaken mee te laten genieten van het evenement. Om de return voor hen te maximaliseren, stelt N-VA Beernem volgende iniatieven voor. Hoe staat de gemeente tegenover deze suggesties van de N-VA? Welke eigen initiatieven zal de gemeente nemen in kader van de Ronde van Vlaanderen?
Raadslid Martine De Roo
We zijn oud, maar niet out!
Senioren maken voor 1/3 deel uit van de bevolkingsgroep in Beernem.
Je kan er over discuteren wanneer je je senior kan noemen, (vanaf 50, 55 ?). We hanteren vanaf 60 jaar, dan zijn we op een bevolking van 16.339 inwoners met meer dan 5096 60 plus!
Dit zal de komende jaren nog toenemen ! De groep senioren kan je dan nog in categorieën onderverdelen, de jonge senior 60 à 75 jarigen, de 75 tot 85 jaar en boven de 85 jarigen.
Naar beleid toe geen sinecure ….
Toch deze opmerkingen en suggesties.
Het is goed dat senioren zo lang als mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven.
Dank aan de kinderen en kleinkinderen, voor de aandacht en warmte voor hun ouders en grootouders.
Dank aan het Sociaal Huis voor de geleverde inspanningen voor de senioren die het moeilijk hebben.
Dank aan de seniorenverenigingen van Beernem (S-Plus, Neos en Okra) en aan de externe partners, zoals Curando die allen in onze gemeente schitterend werk verrichten.
Ik heb 3 suggesties:
Bij deze mijn suggestie om hiervoor naar de toekomst toe goed samen te werken met Curando.
Ook de aandacht om de seniorenverenigingen van Beernem in hun werking te blijven ondersteunen door te zorgen voor gepaste lokalen enz .
Graag met deze suggesties rekening houden bij de opmaak van het bestuursakkoord.
Dank voor de aandacht voor onze senioren.
We zijn oud, maar niet out!