De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 maart 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 maart 2022.
Er is een tussenkomst van raadslid Jef Vansteenhuyse. In de notulen bij de mededelingen staat raadslid Jef Vansteenhuyse niet aangegeven als verontschuldigd. De notulen worden aangepast en aangevuld.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 maart 2022 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Met een e-mailbericht van 17 maart 2022 nodigt Zefier bvba het gemeentebestuur uit tot de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die plaatsvindt op donderdag 09 juni 2022 om 14u00 in Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te Leuven.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Zefier cvba is de in 2018 nieuw opgerichte coöperatieve vennootschap die alle hernieuwbare activiteiten van de voormalige financieringsverenigingen (onder meer Finiwo) bundelt.
De gemeente Beernem is vennoot in Zefier cvba. Vanuit deze rol dient de gemeente zich uit te spreken over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
De uitnodiging met de agendapunten wordt dan ook voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. Er wordt daarom voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden de financieel directeur als volmachthouder en schepen Patricia Waerniers als plaatsvervangend volmachthouder aangeduid om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit tot het einde van de legislatuur. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Uitnodiging tot de algemene vergadering van Zefier en bijlagen
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten wordt goedkeuring gehecht aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 09 juni 2022, zijnde:
Artikel 2: De vertegenwoordiger - dhr. Tom Gevaert of mevr. Patricia Waerniers - aangeduid door de gemeenteraad in de zitting van 21 februari 2019 als volmachthouder resp. plaatsvervangend volmachthouder tot het einde van de legislatuur - die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 09 juni 2022 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze zitting van de gemeenteraad.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 en volgende van de decreet lokaal bestuur.
Met een aangetekend schrijven van 31 maart 2022 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 08 juni 2022 om 18u30 in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 08 juni 2022 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 08 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Het bestuur voorziet sinds 01 januari 2010 in een tweede pensioenpijler voor het contractueel personeel, om de pensioenkloof tussen het statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur had voor de tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds). Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering dient het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af te vaardigen die naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf. Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:
1) het bestuur via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten;
2) meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
3) geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS;
4) OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering. Er bestaat ook de mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage waardoor het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen: defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen. De voorgestelde formule is een vaste bijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage 2,5 % (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Er speelt in een MIPS-Groep ook een onderlinge solidariteit.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelszaken.
Het bestuur zal minimum de vastgestelde bijdrage moeten betalen. Indien het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen waarbij in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement moet behaald worden. Dit is momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (= een aangeslotenen in dienst van het bestuur) en 0% voor passieve aangeslotenen (= een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) Als bijkomende veiligheid wordt de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorzien in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 worden vastgelegd op € 1.000,00 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds. De verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Jaarlijkse pensioentoezegging van 2,5% = € 68.000
Jaarlijkse aansluitings- en beheerskost = € 2.230
Pre-financiëring ten belope van 5% van jaarlijkse pensioentoezegging = € 3.400 per jaar x 5 jaar = € 17.000
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS, het kaderreglement, het bijzonder pensioenreglement met vaste basisbijdrage, de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2: Er wordt beslist om met ingang van 01 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3: Er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon.
Artikel 5: De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 6: Deze beslissing tot toetreding wordt aan OFP PROLOCUS meegedeeld en aan de algemene vergadering van OFP PROLOCUS wordt gevraagd om de kandidatuur goed te keuren.
Artikel 7: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
In het meerjarenplan 2020-2025 werd € 760.000,00 voorzien voor het rollend materiaal (voertuigen/rijdende werktuigen) van de technische dienst. De meest dringend te vervangen voer- en werktuigen zijn de DAF kraanvrachtwagen met containersysteem, de zoutstrooier (aan te vullen met aankoop sneeuwschuif) zijn reeds aangekocht. De Mercedes Unimog (met toebehoren) dient nog vervangen te worden.
De configuratie wordt afgestemd op de noden van de technische dienst, op de wensen en bezorgdheden van de betrokken medewerkers.
De aankoop van deze smalspoortractor past in de lange termijn visie rond duurzaam groenbeheer en duurzaam onderhouden van het openbaar terrein waarin vegen een essentiële taak is. De aankoop van dit voertuig met zijn toebehoren past in een rationalisatie oefening van de voertuigen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit bestek samen met het voorstel tot gunningswijze - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - goed te keuren.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens bevoegd voor openbare werken en technische dienst.
| Dienst |
Technische dienst |
| Omschrijving |
Aankoop smalspoortractor |
| Raming (incl. btw) |
€ 100.000 (incl. btw) |
| Budgetcode |
0200-00/2430200 |
| Beschikbaar krediet |
€ 171.955,05 |
Advies financieel directeur: gunstig
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad stemt in met de aankoop van een smalspoortractor tegen een geraamd bedrag van € 100.000,00 (incl. btw).
Artikel 2: De gemeenteraad stemt in met de wijze van gunnen - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - en met het bestek voor deze aankoop.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Het gemeentebestuur ontving een verzoekschrift tot erkenning van de verbindingsweg, gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 richting chemin nr 3, als gemeenteweg op grond van 30-jarig openbaar gebruik.
Conform artikel 13 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
Het gemeentewegendecreet biedt geen specifieke procedure voor het behandelen van dergelijk verzoekschrift. Het gemeentebestuur dient bijgevolg te oordelen met in acht neming van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder met het zorgvuldigheidsbeginsel en met de hoorplicht.
Het college besliste daarom in zitting van 26 november 2021 tot het organiseren van een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek werd gestart op 06 december 2021 en liep tot en met 10 januari 2022. Dit onderzoek had als doel alle mogelijke relevante informatie - zowel ter staving als ter weerlegging - te verzamelen aangaande het 30-jarig publiek gebruik.
We ontvingen 67 reacties/getuigenissen (officieel 72, maar waarvan 5 dubbele). De nummers tussen aanhalingstekens verwijzen naar de genummerde getuigenissen. Sommige nummers worden niet vermeld in onderstaande samenvatting omdat enkele reacties niet vallen onder de noemer getuigenis, maar eerder de bevestigende vraag om het wandelpad open te houden.
Getuigenissen ter staving van het 30-jarig gebruik (chronologisch gerangschikt)
Getuigenissen van gebruik zonder databepaling: (2)(4)(6)(10)(12)(16) (26) (28) (31) (44=65) (64)
Getuigenissen ter weerlegging van het 30-jarig gebruik
Beoordeling
A. Er werden twee getuigenissen ontvangen (van de eigenaar en van een aanpalende buur - reacties nrs. 21 en 37) met argumenten om het kwestieuze pad NIET te erkennen als gemeenteweg. Deze argumenten worden achtereenvolgens beoordeeld.
Volgens vaste rechtspraak doet het niet ter zake of een publieke erfdienstbaarheid al dan niet in de aankoopakte van een goed is opgenomen.
bv. Vredegerecht Hasselt, 2017, nr. 16A265 (eveneens bevestigd in beroep) - zie verwijzing rechtspraak 1
De verwijzing naar “al de lijdende erfdienstbaarheden” is een verwijzing naar de standaardclausule in dergelijke aktes (zie ook -bij voorbeeld- het tussenvonnis Vredegerecht van het kanton Dendermonde van 22.10.2019) - zie verwijzing rechtspraak 2
Een bijzonder gedocumenteerd vonnis in Herent (nr. 21A1/1 van 13 januari 2022) citeert de rechtsleer in deze kwestie: - zie verwijzing rechtspraak 3
Het argument kan niet worden gevolgd.
Op het perceel 294F rust inderdaad geen erfdienstbaarheid. De bedoelde verbinding ligt echter naast het perceel 294F. Het argument doet dus geen afbreuk aan het bestaan van de kwestieuze weg als publieke erfdienstbaarheid.
Er wordt beweerd dat gedurende het aanleggen van de keersluis door Waterwegen en Zeekanaal tussen 1995 en 1999 er geen publieke toegang mogelijk was op het kwestieuze pad. Deze bewering wordt niet bevestigd aan de hand van fotomateriaal of een schriftelijke verklaring door de bouwheer van de keersluis. Het tracé van de GR 129 werd in elk geval tijdens de loop van deze werken nooit aangepast, wat doet vermoeden dat de doorgang steeds mogelijk is geweest. Het argument verliest eveneens aan betekenis gezien de samenhangende getuigenverklaringen van het gebruik van de kwestieuze weg sinds 1921. De publieke erfdienstbaarheid zou dus reeds lang gevestigd zijn vóór de aanvang van deze werken.
De vergunning van de waterwegen maakt melding van een private inname van openbaar domein. Zij bekijken welke zones privatief gebruikt worden, hiervoor moet retributie betaald worden. In praktijk betalen zij retributie voor de aangelegde verharding met uitsluiting van hun enige toegangsweg, welke samenvalt met het verbindingspad. Uit deze vergunning kan hoegenaamd niet worden begrepen dat de publieke doorgang over het kwestieuze pad wordt beperkt, enkel dat het openbaar domein ook privatief kan gebruikt worden
- De eigenaar weerlegt echter de 30-jarige publieke doorgang niet. Hij meldt dat ‘wat wij misschien oogluikend hebben toegestaan niet kan gezien worden als publiek toegankelijk maken’. Hieruit blijkt dat hij wel degelijk op de hoogte was van het publiek gebruik en dit ook gedoogd heeft.
Deze borden werden pas geplaatst in 2021, lang nadat de publieke doorgang reeds was gevestigd.
Dergelijke publieke doorgangen worden beschouwd als kleine openbare wegen, zelfs indien zij op private gronden legen. Tot op heden bevestigt het Veldwetboek in art. 88, 9 dat het strafbaar is om op enigerlei wijze “openbare wegen van welke aard ook” te beschadigen of zich een strook ervan toe te eigenen.
Verkeersborden die aangeven dat een bepaalde weg een privaat karakter heeft, maken deze weg op zich niet privaat. (RvVb 28 juli 2015, nr. A/2015/0439 en RvVb. 9 januari 2018, nr. A/1718/0386 met noot J. Gebruers, STORM, 2019, 9-11)
Volgens de rechtsleer (Praktijkgids Gemeentewegendecreet, Charlier F. et al, nr. 38, 2020) kan bovendien het “in extremis afsluiten” van een weg niet worden tegengeworpen aan de vaststelling van een dertigjarig publiek gebruik in het kader van het art. 13, Gemeentewegendecreet.
Het bovenstaande argument kan dus niet worden gevolgd.
De kwestieuze weg komt niet voor op de Atlas der Buurtwegen. Volgens vaste rechtsleer (Cass. 19 december 1895, Cass. 29 november 1996) en rechtspraak (Handboek Wegenrecht, Wastiels F., Brugge, die Keure, 1986, nr. 120) kunnen openbare wegen ook ontstaan buiten een inschrijving in de Atlas der Buurtwegen, wat net de aanleiding is voor de onderhavige procedure.
Het bovenstaande argument kan dus niet worden gevolgd.
Het publiek dat een weg gebruikt als doorgangsweg hoeft hiervoor geen toestemming te bekomen om dit daadwerkelijk te mogen doen. Het is aan de eigenaar of bezitter van de grondstroken om tijdig en ondubbelzinnig het gebruik van de weg te beperken.
Om. het Vonnis van het Vredegerecht van Brasschaat van 8 januari 2019 (nr. 18A408) spreekt zich uitdrukkelijk in deze zin uit: - zie verwijzing rechtspraak 4
Bovendien wordt de bewering dat het publiek gebruik “zonder medeweten” plaatsvond tegengesproken door de eigenaar zelf, in het eerder aangehaalde bezwaarschrift (21):… ‘wat wij misschien oogluikend hebben toegestaan niet kan gezien worden als publiek toegankelijk maken’.
Er wordt dus gehint op het oogluikend toestaan (gedogen), maar voor het toepassingsgebied van de gedoogzaamheid is rechtsleer duidelijk:
Het onderscheid tussen een recht van overgang en een gedoogzaamheid ligt in het feit dat deze laatste enkel aan bepaalde personen toekomt (Claeys-Bouuaert, "Openbare wegen op private grond" T. Not. 1966, pag. 241 e.v.) veelal binnen het kader van een vriendschapsrelatie of een relatie van nabuurschap (H. Vuye, Bezit en bezitsbescherming van onroerende goederen en onroerende rechten, Die Keure, 1995, blz. 68) wat hier gelet op de talrijke getuigenverklaringen geenszins het geval is.
Het bovenstaande argument kan dus niet worden gevolgd.
B. Argumenten ter staving van de erkenning van de weg als gemeenteweg
De verste getuigenis gaat terug tot 1921, maar is vooral vanaf de jaren ’40 dat er meerdere getuigenissen zijn met gelijklopende verhalen. De naam ‘De Panne’ komt in meerdere getuigenissen naar voor. Vanaf de jaren ‘70-‘80 wordt er, naast het functionele gebruik naar woningen en landerijen bijkomend steeds meer melding gemaakt van het recreatief gebruik van het pad door wandelaars en fietsers. In 1990 verscheen de eerste treinstapper waarin dit pad is opgenomen.
(zie bundel met getuigenissen)
Door de consequente vermelding op historisch kaartmateriaal, kan de gemeente er vanuit uitgaan dat er in de periode waarover getuigenissen spreken er ook steeds daadwerkelijk een weg aanwezig geweest is op het terrein.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er is een tussenkomst door raadslid Marjan Lootens, beantwoord door burgemeester Jos Sypré en schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist op basis van het voorliggende bewijsmateriaal om de verbindingsweg, gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 richting om chemin nr. 3 te erkennen als gemeenteweg, met de vestiging van een publieke erfdienstbaarheid van doorgang tot gevolg, overeenkomstig art. 13, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019;
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor de weg in kwestie, eveneens volgens art. 13, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Er werd een verkeersleefbaarheidsonderzoek gehouden in de zone tussen kanaal en Gewestweg N368/N370, meer bepaald in de straten B. Claeysstraat, Stationsstraat, Oude Vaartstraat, Kanunnik Davidstraat, Guido Gezellestraat en Stijn Streuvelsstraat. Met inspraak van de bewoners en met advies van de verkeerscommissie werd een plan opgemaakt om de veiligheid en leefbaarheid in dit gebied te verhogen. Voor het totaalpakket aan maatregelen - zie bijlage overzichtskaart.
Enkele voorgestelde ingrepen betreffen verkeersmaatregelen welke dienen gereglementeerd te worden via een aanvullend reglement.
Concreet gaat het om volgende maatregelen:
1. Invoeren zone 30 in het volledige gebied. Dit gaat gepaard met de realisatie van een knip in de Oudevaartstraat om het sluipverkeer te weren. Hierdoor worden heel wat straten 'doodlopend' en dus verblijfsgebied. Zone 30 is hier verantwoord, zeker met de school die zich in het gebied bevindt.
2. Fietsstraat in de Stationsstraat (deel tussen kanaal en gewestweg). Dit is de logische verbinding tussen fietsbrug/fietssnelweg en station. Vanaf de gewestweg liggen er fietspaden.
3. Invoeren beperkt éénrichtingsverkeer in de burgemeester Claeysstraat vanaf de Parkstraat in de richting van en tot aan het kanaal. Dit beperkt het verkeer in de straat en vermijdt chaos aan de schoolpoort van auto's die er draaien. Dit zal gecombineerd worden met het markeren van parkeervakken afwisselend van zijde om de snelheid onder controle te houden. Beperkt éénrichtingsverkeer houdt in dat de regel enkel geldt voor gemotoriseerd verkeer en fietsers dus in beide richtingen mogen rijden.
4. Invoeren parkeerverbod aan het begin van de straten Kanunnik Davidstraat, Guido Gezellestraat en Stijn Streuvelsstraat komende van de gewestweg. Dit om indraaiend verkeer altijd de kans te geven zich al te verwijderen van de gewestweg.
Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.
Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van respectievelijk artikel 4 'Snelheidsbeperking', artikel 16 'Fietsstraten', artikel 1 'verbod in één richting' en artikel 11 'parkeerverbod' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste, beantwoord door burgemeester Jos Sypré en raadslid Roos Lambrecht:
De N-VA wenst het volgende amendement aan het agendapunt toe te voegen, meerbepaald door een vijfde verkeersmaatregel toe te voegen welke dient gereglementeerd te worden via het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Concreet gaat het om deze maatregel:
- Fietsstraat in de Burgemeester Claeysstraat. Op die manier wordt benadrukt dat de auto op de achtergrond moet blijven. De fietsstraat heeft zo een sensibiliserend effect en toont dat in deze straat fietsen en wandelen altijd de voorkeur geniet.
I.c. zou dit dan om een toevoeging gaan van artikel 4
Artikel 4: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locatie toegevoegd:
Het amendement wordt verworpen met 7 Ja -stemmen van de N-VA fractie en 16 neen-stemmen van de fracties van CD&V, Groen en Vooruit.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 1.2) "Op volgende wegen geldt beperkt éénrichtingsverkeer waar enkel het verkeer van fietsers in beide richtingen toegelaten is" de volgende locatie toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden C1 met onderbord M2 bij het begin van het wegvak met verboden richting en met het verkeersbord F19 met onderbord M4 bij het begin van het wegvak met éénrichtingsverkeer.
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 4.3) "Op volgende wegen of weggedeelten wordt een "zone 30" uitgebouwd" de locatie "Burgemeester Claeysstraat vanaf de Parkstraat tot 150 m voorbij de schoolingang van de basisschool de Drie beertjes" vervangen als volgt:
Deze "zone 30" wordt afgebakend door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang van de "zone 30".
Artikel 3: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 11.2) "Op volgende wegen of wegvakken is het parkeren verboden" de volgende locaties toegevoegd:
De maatregel zal ter kennis gebracht worden door een gele onderbroken streep aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan, of op de trottoirband of boordsteen van een verhoogde berm.
Artikel 4: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locatie toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord F111.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Tegen 01 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgt het lokale bestuur een trekkersrol.
Op vrijdag 23 oktober 2020 ontvingen alle burgemeesters daarom een brief van de Vlaamse minister van Wonen met de oproep om deze afbakening te starten. Bij gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2021 werd geadviseerd om de gemeente Beernem tot een werkingsgebied met de volgende gemeenten te laten behoren: Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem. De werkingsgebieden in Vlaanderen werden op 04 februari 2022 definitief vastgelegd.
De steden en gemeenten van het arrondissement Brugge (met name Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp en Zedelgem) maken deel uit van de afbakening van een gezamenlijk werkingsgebied voor een nieuwe woonmaatschappij, die de opdrachten van de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociaal verhuurkantoren zal verenigen. Als naam voor de nieuwe woonmaatschappij wordt gekozen voor “Woonmaatschappij REGIO BRUGGE”.
Het werkingsgebied voldoet aan de verwachtingen van de minister van Wonen, zoals opgenomen in zijn schrijven aan de gemeenten van 23 oktober 2020, en verankerd in het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen.
Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed heeft in een schrijven van 07 februari 2022 aan de colleges gevraagd om criteria voor te stellen voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij.
De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria:
maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
De gemeente kan uiterlijk op 13 mei 2022 advies geven.
De regelgeving bepaalt dat de gemeenten die samen het werkingsgebied van een woonmaatschappij vormen over minimaal 50% + 1 van de stemrechten beschikken. Zo verankert de nieuwe regelgeving de gemeenten en steden in de lokale woonmaatschappij en erkent ze de regierol van de lokale besturen. Daarbij vraagt de Vlaamse regering aan de betrokken gemeenten om samen een voorstel van onderlinge stemverhouding te formuleren.
De betrokken gemeenten van de “Woonmaatschappij REGIO BRUGGE” (Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp en Zedelgem) stellen voor om voor de onderlinge verdeling van de stemrechten enkel rekening te houden met het aantal sociale huurwoningen in de gemeenten én met het aantal huishoudens. Aan de eerste indicator wordt een gewicht van 60/100ste toegekend, aan de tweede een gewicht van 40/100ste.
Daarnaast beklemtonen de betrokken gemeenten de ‘Woonmaatschappij REGIO BRUGGE’ als een samenwerking van de partners-gemeenten. Daarom wordt in deze onderlinge verdeling van stemrechten volgende achtereenvolgende correcties ingebouwd:
De uiteindelijke verdeling van de stemrechten wordt gebaseerd op het aantal sociale huurwoningen en huishoudens van 2020. Ze kan bij iedere nieuwe legislatuur worden aangepast aan de actuele situatie.
Voorstel stemrechten woonmaatschappij REGIO BRUGGE:
Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor woonbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criteria :
Artikel 2: De ‘Woonmaatschappij REGIO BRUGGE’ is een samenwerking van de partners-gemeenten. In deze onderlinge verdeling van stemrechten worden volgende achtereenvolgende correcties ingebouwd:
De uiteindelijke verdeling van de stemrechten wordt gebaseerd op het aantal sociale huurwoningen en huishoudens van 2020. Ze kan bij iedere nieuwe legislatuur worden aangepast aan de actuele situatie.
Artikel 3: Voor de toekomstige woonmaatschappij Regio Brugge wordt dan ook volgende verdeling van stemrechten in de algemene vergadering voorgesteld :
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Het erkenningsreglement is verouderd en aan een update toe.
Er wordt voorgesteld om de volgende wijzigingen aan te brengen:
Met deze wijzigingen zal het mogelijk zijn om zoveel mogelijk clubs te erkennen die zich effectief inzetten voor Beernemse inwoners.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Erkenningsreglement sportverenigingen
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het gewijzigde erkenningsreglement voor sportverenigingen wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Het erkenningsreglement is verouderd en aan een update toe.
Er wordt voorgesteld om volgende wijziging aan te brengen aan het erkenningsreglement:
De wijzigingen zullen geen gevolgen hebben voor de sportorganisatiecomités die momenteel al erkend zijn.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Erkenningsreglement sportorganisatiecomités
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het gewijzigde erkenningsreglement voor sportorganisatiecomités wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 42 en 43 van het gemeentedecreet m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Op 14 augustus vond er in het zuidwesten van Haïti een verwoestende aardbeving plaats waarbij naar schatting zo’n 2.200 mensen omkwamen en ruim 12.000 mensen gewond raakten. Honderdduizenden Haïtianen werden dakloos. Door de ramp zijn velen alles kwijt en moeten ze hun leven weer van nul opbouwen.
Haïti, een van de armste landen ter wereld, kan de hulpverlening en de wederopbouw niet alleen aan. Daarvoor heeft het land hulp nodig van buitenaf: medische hulp, voedselhulp, hulp om het puin te ruimen, hulp om mensen aan een dak boven het hoofd te helpen, enz…
Het dagelijks bestuur van de GROS adviseert op 4 april 2022 aan het gemeentebestuur om € 1.500,00 noodhulp toe te kennen aan Artsen Zonder Grenzen om het getroffen land en zijn bevolking te helpen. Alle leden van de adviesraad staan achter dit advies.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor ontwikkelingssamenwerking.
| Dienst |
Noord-Zuiddienst |
| Omschrijving |
Overstromingen Haïti |
| Raming (incl. btw) |
€ 1.500,00 |
| Budgetcode |
artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van de gewone begroting 2022 |
| Beschikbaar krediet |
€ 4.000,00 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt noodhulp toegekend voor een bedrag van € 1.500,00 ten voordele van de slachtoffers van de aardbeving in Haïti. Het bedrag wordt overgeschreven op het rekeningnummer IBAN BE73 0000 0000 6060 van Artsen Zonder Grenzen .
Artikel 2: De toelage wordt benomen op artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van het budget van begrotingsjaar 2022.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 42 en 43 m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Onder de naam Oekraïne 12-12 lanceren de leden van Consortium 12-12 een gemeenschappelijke oproep ten voordele van de slachtoffers van de crisis in Oekraïne. De zeven humanitaire organisaties die deel uitmaken van het consortium zijn bezorgd over de gevolgen van het militaire conflict voor de inwoners van het land. Het doel van deze gezamenlijke actie is de nodige financiële middelen in te zamelen om humanitaire operaties te financieren in Oekraïne en in de omliggende buurlanden die geconfronteerd worden met een sterke influx van vluchtelingen uit Oekraïne.
Oekraïne 12-12 roept de Belgische bevolking op om te doneren voor de getroffen kinderen, vrouwen en mannen. De nood is hoog. De beste manier om te helpen is met een financiële gift.
Naar aanleiding van dit conflict kan er, met advies van de Gros en na goedkeuring door de gemeenteraad, een bedrag van maximum € 1.500,00 aan noodhulp worden toegekend aan het consortium 12-12. De oproep voldoet aan het reglement voor noodhulp.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor ontwikkelingssamenwerking.
| Dienst |
Noord-Zuiddienst |
| Omschrijving |
Noodhulp Oekraïne |
| Raming (incl. btw) |
€ 1.500,00 |
| Budgetcode |
artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van de gewone begroting 2022 |
| Beschikbaar krediet |
€ 4.000,00 |
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt noodhulp toegekend voor een bedrag van € 1.500,00 ten voordele van de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Het bedrag wordt overgeschreven op het rekeningnummer IBAN: BE 19 0000 0000 1212 van het Belgisch Consortium voor noodhulpsituaties.
Artikel 2: De toelage wordt benomen op artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van het budgetjaar 2022.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Vanaf 01 september 2021 wordt het principe van de geïndividualiseerde functiebeschrijvingen verlaten en mogen nog enkel de kerntaken vastgelegd worden in de functiebeschrijvingen die lokaal per ambt en desgevallend binnen een ambt per functie, worden vastgelegd. De instellingsgebonden taken horen dus niet langer thuis in de functiebeschrijvingen.
Er werd ook een evaluatiereglement opgesteld, een lijst met instellingsgebonden opdrachten, model coachingshistoriek en een model van verslag eerste formeel functioneringsgesprek.
Het schoolbestuur moet bij toekenning van een vaste benoeming rekening houden met kandidaten die zich op voorrang kunnen beroepen. Daarna kiest het bestuur uit de resterende kandidaten, te starten met de TADD'er met de hoogste dienstanciënniteit. Het bestuur onderhandelt in het OCSG criteria die het zal hanteren als er voor een vacant verklaarde betrekking meerdere kandidaten zijn met dezelfde dienstanciënniteit.
De nieuwe functiebeschrijvingen, het evaluatiereglement , de lijst met instellingsgebonden opdrachten, het model coachingshistoriek, het model van verslag eerste formeel functioneringsgesprek en het protocol voorrangsregeling vaste benoeming werden opgemaakt op basis van de modellen van OVSG en goedgekeurd door het ABOC.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Er is een tussenkomst door de raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de functiebeschrijvingen, het evaluatiereglement, de lijst met instellingsgebonden opdrachten, het model coachingshistoriek en het model van verslag eerste formeel functioneringsgesprek goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Verschillende lokale besturen en onderwijsinstellingen organiseerden vorige zomer met succes zomerscholen. Deze zomerscholen slaagden er relatief goed in om kwetsbare leerlingen die het meest gebaat zijn met een kwalitatief sterk zomerschoolaanbod te bereiken. Bovendien was de tevredenheid bij de betrokkenen gemiddeld genomen hoog en schatten velen onder hen de effectiviteit van het zomerschoolaanbod hoog in.
Ook dit jaar stelt de Vlaamse overheid een budget ter beschikking aan lokale besturen en onderwijsinstellingen voor de organisatie van zomerscholen.
Zomerscholen
In een zomerschool krijgen leerplichtige leerlingen en kleuters tijdens de zomervakantie gedurende 10 volle (of 20 halve) dagen een leertraject op maat, gekoppeld aan sport, spel of een ander vrijetijdsaanbod. In het buitengewoon onderwijs kan ook een beperkte periode van 5 volle (of 10 halve) dagen.
Deelname aan de zomerscholen is gratis voor de kinderen.
Scholen en lokale besturen kunnen een zomerschoolaanbod organiseren voor:
Financiering
Voor lokale besturen die een regierol (willen) opnemen in de organisatie van zomerscholen op hun grondgebied is een financiering voorzien van 20 euro per leerling voor de volledige duur van de zomerschool. Dit bedrag is aanvullend op het bedrag per leerling per dag van 45 euro voor de organisatie van een onderwijsaanbod en het vrijetijdsaanbod (sport, cultuur,…).
Regierol lokale besturen
Als lokaal bestuur een regierol opnemen wil dat zeggen dat je voor alle of verschillende zomerscholen op het grondgebied de regie opneemt of dat je bij het zelf organiseren van een zomerschool regietaken vervult. Om voor de middelen voor regierol in aanmerking te komen, moeten – naast het lokaal bestuur – minstens twee onderwijsinstellingen betrokken zijn bij de zomerscholen op het grondgebied.
In dat geval wordt er slechts 1 aanvraag ingediend door het lokaal bestuur. Dit betekent dat de scholen waarover het lokaal bestuur een regierol uitoefent, geen eigen (aparte) aanvraag indienen.
De regierol van een lokaal bestuur bestaat minimaal uit de volgende taken:
Digitaal aanvragen ten laatste op 30 mei
Onderwijsinstellingen en lokale besturen dienen een voorstel tot zomerschool in aan de hand van het digitaal aanvraagformulier. Als ze een samenwerkingsverband aangaan met een organisatie, dan vermelden ze dat in de aanvraag.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Voor lokale besturen die een regierol (willen) opnemen in de organisatie van zomerscholen op hun grondgebied is een financiering voorzien van € 20,00 per leerling voor de volledige duur van de zomerschool. Dit bedrag is aanvullend op het bedrag per leerling per dag van € 45,00 voor de organisatie van een onderwijsaanbod en het vrijetijdsaanbod (sport, cultuur,…).
Er is een tussenkomst door schepen Ruben Strobbe, beantwoord door raadslid Jef Vansteenhuyse.
De artikelen 1 t.e.m. 4 worden verworpen met 7 stemmen voor van de N-VA fractie en 16 stemmen tegen van de fracties van CD&V, Groen en Vooruit.
Artikel 1: Het gemeentebestuur zet een project rond zomerscholen op. Het bestuur neemt hierbij een regierol op en zorgt voor de nodige administratieve, logistieke en infrastructurele ondersteuning.
Artikel 2: Het gemeentebestuur dient een aanvraag voor de organisatie van een zomerschool in bij de Vlaamse Overheid.
Artikel 3: Er wordt in samenspraak met de verschillende schoolbesturen een coördinatiegroep opgericht die de doelen, partners, medewerkers, leerlingen vastlegt alsook het programma en de evaluatie opstelt.
Artikel 4: Er wordt een oproep verricht bij aangrenzende gemeenten om een gezamenlijke aanvraag af te toetsen en mogelijks uit te voeren.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Kurt Vanneste
Opgravingen Fluxysaardgasleiding
In 2015 vonden er opgravingen plaats in Beernem en Oedelem naar aanleiding van de aanleg van een Fluxysgasleiding van Alveringem tot in Maldegem.
Er werden toen vele opgravingen gedaan van archeologische waarde.
Er was sprake van dat een expo van deze vondsten zou worden georganiseerd via een rondreizende tentoonstelling.
Deze vondsten moesten eerst aan een onderzoek onderworpen worden en er ging een subsidie voor syntheseonderzoek aangevraagd worden bij het agentschap onroerend erfgoed.
Kunt u me de stand van zaken geven op dit ogenblik?
Raadslid Roos Lambrecht
Straatnamen : meer vrouwennamen
Vanuit Groen willen we dat er bij de toekenning van straatnamen in nieuwe verkavelingen ook vrouwennamen gekozen worden. Nu worden in Beernem de meeste straten naar mannen genoemd. Het is overduidelijk dat er weinig straten naar vrouwen genoemd worden. Nog vrij recent werden zelfs 3 straten in Sint- Joris naar (de uitsluitend mannelijke) voorzitters van de plaatselijke voetbalclub genoemd. Het wordt hoog tijd om ook verdienstelijke of belangrijke vrouwen een plaats te geven op een van de straatnaamborden van nieuwe straten. Daarom vragen we om eens uit te zoeken welke vrouwen er in het verleden veel betekend hebben voor Beernem en een straatnaam verdienen, zodat deze in de toekomst gebruikt kunnen worden.
Raadslid Branco Francois
Ethisch hacken
In 2020 hebben we ingetekend op het Traject Ethisch Hacken van de VVSG en Howest. Dit voorjaar kan er opnieuw ingetekend worden op dit traject. Hoe werd dit traject geëvalueerd? Zijn er al stappen ondernomen op basis van dit traject? Blijven wij dit traject verder zetten?
Raadslid Lode Vanneste
Inzet robotmaaiers
Tijdens de zitting van het schepencollege op 4 maart 2022 werd de opmaak van een Maaiplan besproken. In de notulen over dit agendapunt stond onder meer het maaien van de sportterreinen vermeld. Daarbij stond ook het advies van de sportdienst te lezen om tijdens het groeiseizoen het gras twee keer te maaien en om dat bij voorkeur net voor het weekend te doen.
Omdat het niet evident is om alle terreinen net voor het weekend kort te maaien, dringt de sportdienst er op aan om naar oplossingen te zoeken waarbij er twee keer gemaaid wordt in plaats van een keer. De sportdienst geeft aan dat dit kan door de inzet van maairobots of door een externe firma in te schakelen die de groendienst kan ontlasten bij het maaien van de velden.
Het voorstel om robotgrasmaaiers in te schakelen lanceerde ik op de gemeenteraad van september 2021. De bevoegde schepen bleek op dat moment al de nodige research te hebben gedaan in de gemeente Oudenburg waar deze toestellen worden ingezet.
Hierover de volgende vragen:
a) Wat is de stand van zaken in dit dossier? Welke stappen werden genomen sinds september 2021?
b) Wanneer worden de eerste robots door de groendienst in gebruik genomen?
Staat voetbalterreinen
Verschillende voetbalterreinen in onze gemeente bleken dit seizoen opnieuw in een bijzonder matige toestand. Vooral op de velden van Drogenbrood was en is het amper mogelijk om op een normale manier de voetbalsport te beoefenen. In het verslag van het schepencollege van 18 februari staat in dat verband te lezen dat de opdracht ‘renovatie grasvelden 2022-2023-2024’ opnieuw zal worden uitbesteed aan de hand van een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Daarbij zullen verschillende aannemers worden aangesteld.
Welke bijkomende initiatieven zal het gemeentebestuur nemen om de staat van de Beernemse voetbalterreinen (in het bijzonder de velden in Drogenbrood) volgend seizoen structureel te verbeteren?
Raadslid Kurt Vanneste
Stationsplein
Nu de opening van het stationsplein achter de rug is en het officieel geopend is, stel ik graag de vraag of dit plein kan opgenomen worden in het reglement ambulante handel?
Ook stel ik graag de vraag of het eventueel een nieuwe locatie kan worden voor de Beernemse vrijdagmarkt?
Raadslid Rolle De Bruyne
Snelheid landbouwverkeer
Omwonenden klagen al een tijd over de volgens hen te hoge snelheid waarmee loonwerkers en landbouwers met hun mestkar door de dorpskern van Oedelem razen. Dit zorgt voor heel veel lawaai en schrikt o.a. fietsers af die zich niet veilig voelen wanneer die grote gevaarten door de straten van het centrum denderen.
Ik vraag daarom aan het gemeentebestuur om de klachten hieromtrent ernstig te nemen en bijvoorbeeld via extra politietoezicht dit probleem aan te pakken.
Raadslid Lode Vanneste
IGOS
Tijdens de gemeenteraad van maart 2022 stond de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag 2021 van de interlokale vereniging “burensportdienst IGOS” op de agenda. Omdat de schepen van Sport niet aanwezig was tijdens de zitting, gaf de burgemeester toelichting bij dit agendapunt. Daarbij stelde ik de volgende twee vragen:
Gezien de burgemeester niet aanwezig was op de vergaderingen van IGOS kon hij bijgevolg niet antwoorden op de vragen. Daarom stel ik graag deze twee vragen opnieuw aan de bevoegde schepen.
Trajectcontrole Sint-Jorisstraat
Het dossier van de beloofde trajectcontrole langs de N368 tussen Knesselare en Beernem sleept al jaren aan. Eind 2018 kwamen Beernem en Aalter overeen om een intergemeentelijke en interprovinciale trajectcontrole te voorzien langs deze gewestweg. Nadat er eerst problemen waren met de homologatie van de camera besliste Aalter in juni 2021 om toch geen samenwerking aan te gaan met onze gemeente.
Tijdens de gemeenteraad van 1 juli 2021 hield ik daarom een pleidooi om dan zelf maar de trajectcontrole langs de N368 te realiseren, enkel op het grondgebied van Beernem. Het gemeentebestuur liet toen weten dat ze zelf geen trajectcontrole zou voorzien. Er zou wel onderzocht worden om één ANPR-camera te installeren langs de Sint-Jorisstraat.
Tijdens de zomervakantie van 2021 besliste Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om extra budget te reserveren om op vraag van lokale besturen en politiezones bijkomende snelheidshandhaving op gewestwegen te plaatsen. AWV lanceerde daarbij een vernieuwde aanvraagprocedure voor lokale besturen voor het plaatsen van extra flitscamera’s en/of trajectcontroles. AWV zou daarbij de investeringskosten voor 100 % op zich nemen terwijl de lokale besturen en politiezones na de oplevering instaan voor het onderhoud van de installaties. Het gemeentebestuur reageerde op deze oproep en besliste om een aanvraag in te dienen voor een trajectcontrole langs de N368.
Uit mediaberichtgeving op donderdag 21 april blijkt nu dat er in West-Vlaanderen 15 nieuwe trajectcontroles bijkomen. Beernem blijkt niet geselecteerd te zijn.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Gijs Degrande
Lokaal Energie- en Klimaatpact
Op 21 oktober 2021 keurde de gemeenteraad het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed. Daarmee engageerde de gemeente zich tot een reeks bindende maatregelen alsook tot het waarmaken van engagementen op vier werven. De gemeente verbond zich ertoe een planning over de verschillende werven en jaren heen op te maken en daartoe ook de nodige middelen in te zetten.
Eerder gaf de gemeenteraad op 20 februari 2020 haar goedkeuring aan het Burgemeesterconvenant 2030. De WVI kreeg de opdracht om dit klimaatplan 2030 op te maken.
Graag verneem ik een stand van zaken wat betreft de opmaak en uitvoering van het Klimaatplan 2030 en van de engagementen in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Trage weg Steenoven
Eerder vanavond werd de behandeling van de trage weg aan Gevaerts-Noord behandeld.
Raadslid Arthur Mortier
Japanse duizendknoop
De Japanse duizendknoop is een invasieve plant die steeds meer voorkomt in Vlaanderen.
Het is een plant die heel moeilijk te verwijderen is, en die door zijn sterke groeikracht inheemse plantensoorten verdringt. Het kan schade veroorzaken aan gebouwen, leidingen en wegen. Bij het snoeien, verwijderen moet omzichtig met het afval omgegaan worden, want ieder stukje achtergebleven snoeisel kan makkelijk wortelschieten en terug uitgroeien tot een complete plant. Ook in Beernem is deze plant op veel plaatsen zichtbaar. Een voorbeeld waar er helemaal niet correct is omgegaan met deze invasieve plant, is te Sint-Joris, op de kanaalberm, tussen Café De Brug en de brug over kanaal. Toen men vorig jaar de kanaalberm heeft gesnoeid, een punt waar er trouwens veel kritiek op kwam, werd helemaal geen rekening gehouden met de Japanse duizendknoop die toen matig aanwezig was. Gevolg is dat nu de hele berm vol staat met deze moeilijk te verwijderen exoot.
Afgedankt isolatiemateriaal
Op het containerpark kan men geen afgedankt isolatiemateriaal, zoals rotswol aanbieden. Nochtans doen veel inwoners bij verbouwingen zelf de afbraakwerken. Het zou handig zijn indien men ook dit isolatiemateriaal kon aanbieden in het containerpark. Kleine fracties worden nu in de klassieke vuilzakken gestopt en gaan naar de verbrandingsoven, dit kan toch niet de bedoeling zijn? Is er een reden waarom dit niet mag aangeboden worden?
Raadslid Branco Francois
Nutteloze borden wandeling
In de gemeentes Berlare, Ieper, Ninove en Hoogstraten kunnen mensen een nutteloze borden wandeling maken. Een nutteloze borden wandeling is een wandeling die verschillende komische “nutteloze” borden verbindt. Hierbij doe ik de suggestie om ook in Beernem een nutteloze borden wandeling te organiseren in samenwerking met de Nationale Vereniging voor Nutteloze Borden. Dit project zou nog mooier zijn als onze burgers de mogelijkheid krijgen om zelf voorstellen tot nutteloze borden in te dienen.
Een voorbeeld: https://www.nuttelozeborden.be/wandelingen
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter