Terug
Gepubliceerd op 04/05/2022

Besluit  gemeenteraad

do 28/04/2022 - 19:30

Aanvullend reglement in kader van het verkeersleefbaarheidsonderzoek omgeving Burgemeester Claeysstraat

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Barbara Vandenbrande, Christine Stroobandt, gemeenteraadsleden
Feiten en voorgeschiedenis

Er werd een verkeersleefbaarheidsonderzoek gehouden in de zone tussen kanaal en Gewestweg N368/N370, meer bepaald in de straten B. Claeysstraat, Stationsstraat, Oude Vaartstraat, Kanunnik Davidstraat, Guido Gezellestraat en Stijn Streuvelsstraat. Met inspraak van de bewoners en met advies van de verkeerscommissie werd een plan opgemaakt om de veiligheid en leefbaarheid in dit gebied te verhogen. Voor het totaalpakket aan maatregelen - zie bijlage overzichtskaart.

Regelgeving
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
  • Gecoördineerd algemeen politiereglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen van Beernem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014, en latere wijzigingen en aanvullingen.
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Argumentatie

Enkele voorgestelde ingrepen betreffen verkeersmaatregelen welke dienen gereglementeerd te worden via een aanvullend reglement.

Concreet gaat het om volgende maatregelen:

1. Invoeren zone 30 in het volledige gebied. Dit gaat gepaard met de realisatie van een knip in de Oudevaartstraat om het sluipverkeer te weren. Hierdoor worden heel wat straten 'doodlopend' en dus verblijfsgebied. Zone 30 is hier verantwoord, zeker met de school die zich in het gebied bevindt.
2. Fietsstraat in de Stationsstraat (deel tussen kanaal en gewestweg). Dit is de logische verbinding tussen fietsbrug/fietssnelweg en station. Vanaf de gewestweg liggen er fietspaden.
3. Invoeren beperkt éénrichtingsverkeer in de burgemeester Claeysstraat vanaf de Parkstraat in de richting van en tot aan het kanaal. Dit beperkt het verkeer in de straat en vermijdt chaos aan de schoolpoort van auto's die er draaien. Dit zal gecombineerd worden met het markeren van parkeervakken afwisselend van zijde om de snelheid onder controle te houden. Beperkt éénrichtingsverkeer houdt in dat de regel enkel geldt voor gemotoriseerd verkeer en fietsers dus in beide richtingen mogen rijden.
4. Invoeren parkeerverbod aan het begin van de straten Kanunnik Davidstraat, Guido Gezellestraat en Stijn Streuvelsstraat komende van de gewestweg. Dit om indraaiend verkeer altijd de kans te geven zich al te verwijderen van de gewestweg.

Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van respectievelijk artikel 4 'Snelheidsbeperking', artikel 16 'Fietsstraten', artikel 1 'verbod in één richting' en artikel 11 'parkeerverbod' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.

Verwijzingsdocumenten
  • Overzichtsplan voorgestelde maatregelen
Tussenkomsten

Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste, beantwoord door burgemeester Jos Sypré en raadslid Roos Lambrecht: 

De N-VA wenst het volgende amendement aan het agendapunt toe te voegen, meerbepaald door een vijfde verkeersmaatregel toe te voegen welke dient gereglementeerd te worden via het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

Concreet gaat het om deze maatregel:

- Fietsstraat in de Burgemeester Claeysstraat. Op die manier wordt benadrukt dat de auto op de achtergrond moet blijven. De fietsstraat heeft zo een sensibiliserend effect en toont dat in deze straat fietsen en wandelen altijd de voorkeur geniet.

I.c. zou dit dan om een toevoeging gaan van artikel 4

Artikel 4: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locatie toegevoegd:

  • Stationsstraat tussen Oudevaartstraat en N368
  • Burgemeester Claeysstraat

Het amendement wordt verworpen met 7 Ja -stemmen van de N-VA fractie en 16 neen-stemmen van de fracties van CD&V, Groen en Vooruit.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslist

Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 1.2) "Op volgende wegen geldt beperkt éénrichtingsverkeer waar enkel het verkeer van fietsers in beide richtingen toegelaten is" de volgende locatie toegevoegd:

  • Burgemeester Claeysstraat vanaf het kruispunt met de Parkstraat in de richting van en tot aan de Stationsstraat (kanaal).

Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden C1 met onderbord M2 bij het begin van het wegvak met verboden richting en met het verkeersbord F19 met onderbord M4 bij het begin van het wegvak met éénrichtingsverkeer.

Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 4.3) "Op volgende wegen of weggedeelten wordt een "zone 30" uitgebouwd" de locatie "Burgemeester Claeysstraat vanaf de Parkstraat tot 150 m voorbij de schoolingang van de basisschool de Drie beertjes" vervangen als volgt: 

  • Burgemeester Claeysstraat, Stationsstraat (gedeelte vanaf de N368 tot kanaal + het weggedeelte langs het kanaal), Oude Vaartstraat, Kanunnik Davidstraat, Guido Gezellestraat en Stijn Streuvelsstraat.

Deze "zone 30" wordt afgebakend door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang van de "zone 30".

Artikel 3: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 11.2) "Op volgende wegen of wegvakken is het parkeren verboden" de volgende locaties toegevoegd:

  • rechts aan het begin van de straten Kanunnik Davidstraat, Guido Gezellestraat en Stijn Streuvelsstraat komende van de gewestweg telkens over een lengte van 5 m buiten de bocht.

De maatregel zal ter kennis gebracht worden door een gele onderbroken streep aangebracht op de werkelijke rand van de rijbaan, of op de trottoirband of boordsteen van een verhoogde berm.

Artikel 4: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locatie toegevoegd:

  • Stationsstraat tussen Oudevaartstraat en N368

Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord F111.

Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.