Terug
Gepubliceerd op 18/11/2022

Notulen  gemeenteraad

do 20/10/2022 - 19:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
      Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:

      • Zijn verontschuldigd voor de zitting:
        • Schepen Vicky Reynaert
        • Raadslid Arthur Mortier
      • 20 oktober 2022 is de Dag tegen Kanker. Aan alle raadsleden werd een geel lintje bezorgd als teken van solidariteit met kankerpatiënten en hun omgeving. Op deze manier tonen we dat hun strijd ook de onze is.
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 15 september 2022

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
      Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 15 september 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 15 september 2022.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 15 september 2022 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Intercommunales en maatschappijen

      • IVBO - buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Met een aangetekende brief van 14 september 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 19u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.

        De agendapunten zijn de volgende:

        1. Samenstellen van het bureau;
        2. INT/FIN - statutenwijziging - uitbreiding raad van bestuur

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Argumentatie

        Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.

        Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 14 december e.k.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.

        Verwijzingsdocumenten

        Uitnodiging BAV van IVBO en bijlagen

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke, schepenen Jan Vanassche en Ruben Strobbe en raadslid Marjan Lootens.  

        De N-VA fractie heeft volgende bemerking bij het agendapunt: 

        De N-VA fractie heeft voorbehoud ten aanzien van een onderdeel van de beslissing gezien de mogelijke impact ervan voor onze gemeente:
        'Concreet betreft het de schrapping uit de statuten van de voorwaarde dat meerdere vennoten moeten deelnemen om tot een overname van de recyclageparken te kunnen overgaan. Dat betekent dat één vennoot de uitbating van het recyclagepark door IVBO kan laten verrichten. Dit lijkt ons niet alleen op gespannen voet te staan op het idee van intergemeentelijke samenwerking, maar het zou betekenen dat Stad Brugge nu als enige het werk zou laten doen door IVBO. Daar stellen zich toch vragen inzake kostprijs, overhead enz.
        Het lijkt erop dat met deze beslissing de werkwijze van Brugge-stad op zijn minst richtinggevend en op termijn dwingend wordt voor de andere vennoten. Daarnaast stellen we vast dat de overname al is gebeurd vanaf 1 juli. Iets wat volgens de bestaande statuten niet kon. Hier lijkt er dus een overtreding op de vennootschappenwet.'

        De stemming wordt gevraagd over het feit of de bemerking als bemerking vanuit het bestuur wordt overgemaakt aan IVBO of niet: 

        Er zijn 15 neen-stemmen van de raadsleden van Cd&V en Groen en 8 ja-stemmen van de raadsleden van N-VA. 

        Bijgevolg wordt de opmerking niet overgemaakt aan IVBO.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 14 december 2022, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
        Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
        Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 14 december 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
        Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
        Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Feestelijkheden en plechtigheden

      • Buurtfeest/speelstraat/sneeuwstraat - buurtoppepper tussen 01 december 2022 en 31 januari 2023

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        De buurtoppepper is een ondersteuning voor buurtbewoners die samen een activiteit organiseren om te bouwen aan de samenhorigheid, de uitstraling, de leefbaarheid… van hun buurt of straat. Het is gericht op spontane initiatieven van bewoners, buurtcomités, wijkcomités,… Een buurtfeest, speelstraat, sneeuwstraat komen in aanmerking.

        Via de buurtoppepper krijgt een organisatie éénmalig een financiële ondersteuning voor de buurtactiviteit. De ondersteuning bedraagt € 100,00 en het initiatief heeft plaats tussen 01 december 2022 en 31 januari 2023.

        Argumentatie

        Voor alle initiatieven: buurtfeest, speelstraat en sneeuwstraat tussen 01 december 2022 en 31 januari 2023 wordt een toelage van € 100,00 toegekend. Dit is een forfaitaire toelage.
        Elke straat kan maar éénmalig in aanmerking komen.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor feestelijkheden.

        Verwijzingsdocumenten

        Reglement speelstraat/buurtfeest/sneeuwstraat van 14 november 2019.

        Financiële impact

        Dienst

         feestelijkheden

        Omschrijving

         buurtoppepper 

        Raming (incl. btw)

         € 4.000,00 (incl. btw)

        Budgetcode

        budgetverschuiving van 0709-00/6159999 gemeenschapsvormende activiteiten naar 0710-00/6499999 toelage voor feesten en plechtigheden

        Beschikbaar krediet

         € 26.500,00

        Financieel advies:

        Bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing is een budgetverschuiving in het meerjarenplan 2020-2025 noodzakelijk van € 4.000,00 van budgetartikel 0709-00/6159999 (gemeenschapsvormende activiteiten) naar budgetartikel 0710-00/6499999 (toelage voor feesten en plechtigheden). Dit vanaf dienstjaar 2023.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de subsidie buurtoppepper goed.

        Artikel 2: De buurtoppepper ten bedrage van € 100,00 wordt éénmalig toegekend aan elk initiatief (in het kader van het bestaande reglement buurtfeest, speelstraat en sneeuwstraat goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 november 2019) dat plaatsvindt in de periode van 01 december 2022 tot en met 31 januari 2023.

        Artikel 3: Bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing wordt een budgetverschuiving in het meerjarenplan 2020-2025 voorzien van € 4.000,00 van budgetartikel 0709-00/6159999 (gemeenschapsvormende activiteiten) naar budgetartikel 0710-00/6499999 (toelage voor feesten en plechtigheden) en dit vanaf dienstjaar 2023.

        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Burgerlijke stand en bevolking

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam Boldersstraat

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeenteraad keurde in de zitting van 16 september 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Citroenstraat 14 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend. 

        Regelgeving
        • Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreet van 29 november 2002 (B.S. d.d. 17 december 2002); 
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        Argumentatie

        In de collegezitting van 20 mei 2022 besliste het college om een oproep te lanceren in Open Blad om suggesties voor een nieuwe straatnaam in te dienen.

        Er werden door de bevolking 14 verschillende suggesties ingediend.
        De straatnaam die meermaals genoemd werd, is Boldersstraat. Dit is een verwijzing naar de boltent die aanwezig was op de plaats van de verkaveling.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.

        Verwijzingsdocumenten
        • plan van de verkaveling
        • suggesties bevolking
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Aan de nieuwe straat in de gelegen Citroenstraat 14 wordt principieel de straatnaam "Boldersstraat" toegekend.
        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Kerkfabrieken

      • Goedkeuring 2e wijziging meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Het kerkbestuur van Sint-Amandus heeft een tweede wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt.
        Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 08 juni 2022.
        Op 06 juli 2022 diende het centraal kerkbestuur van de federatie Beernem deze meerjarenplanaanpassing in via de applicatie ReligioPoint. De samenvattende tabel van de voorziene gemeentelijke toelagen wordt voorgelegd.
        De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 15 juli 2022 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.

        De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.

        Regelgeving
        • Decreet van 07 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 43.
        • Omzendbrief BB 2013/01 van 01 maart 2013 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Argumentatie

        Deze meerjarenplanaanpassing bevat de afrekening van het dossier "houtbehandeling aan het dak van de Sint-Amanduskerk".

        Er wordt budget voorzien voor de betaling van de aannemer. De werkelijke kostprijs van de werken is lager dan geraamd. Hierdoor wordt het voorziene bedrag van de gemeentelijke toelage verlaagd naar € 7.950,00.
        Voor de afrekening van het te groot voorschot 'provinciale subsidie voor instandhouding onroerend erfgoed' wordt een uitgavenkrediet voorzien. 

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.

        Verwijzingsdocumenten
        • 2e aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus, samen met de toegevoegde samenvattende tabel van de erin voorziene gemeentelijke toelagen, goedgekeurd door de kerkraad van Sint-Amandus op 28 september 2021.
        • Schrijven van de bisschop van Brugge van 15 juli 2022 waarin wordt meegedeeld dat gunstig advies wordt verleend aan het aangepast meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De 2e wijziging van het meerjarenplan 2020 – 2025 van de Kerkfabriek Sint-Amandus wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het bestuur van de Kerkfabriek Sint-Amandus, het centraal kerkbestuur van Beernem, de provinciegouverneur en de bisschop van Brugge, als het representatief orgaan van de eredienst.
        Artikel 3
        : Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

      • Aktename budgetwijziging nr. 1 – dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De kerkfabriek Sint-Amandus heeft haar budget 2022 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 08 juni 2022 en ingediend bij het gemeentebestuur op 13 september 2022.

        Regelgeving
        • Beslissing van de gemeenteraad van 14 november 2019 houdende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de vijf Beernemse kerkfabrieken en latere wijzigingen
        • Decreet van 07 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 43.
        • Omzendbrief BB 2013/01 van 01 maart 2013 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Argumentatie

        Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelage blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
        De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 02 november 2022) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2022.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.

        Verwijzingsdocumenten
        • Aangepast budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus, samen met de toegevoegde samenvattende tabel van de erin voorziene gemeentelijke toelagen, goedgekeurd door de kerkraad van Sint-Amandus op 08 juni 2022.
        • Schrijven van de bisschop van Brugge d.d. 15 juli 2022 waarin gunstig advies verleend wordt aan het aangepaste budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt akte genomen van het aangepaste budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
        Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

      • Aktename van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Claudio Saelens, Vicky Reynaert, schepenen
        Marjan Lootens, Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2023 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 08 juni 2022 (Sint-Amandus), 24 mei 2022 (H.M.M.Gods), 18 juni 2022 (Sint-Petrus) en 27 juni 2022 (Sint-Georgius).
        De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies aan de budgetten van deze kerkfabrieken. Het advies werd digitaal ondertekend en via de applicatie Religiopoint aan de onderscheiden kerkbesturen overgemaakt op 15 juli 2022.
        Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2023 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 13 september 2022. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 02 november 2022) om akte te nemen van de budgetten 2023.

        Over de opmaak van de budgetten 2023 was er overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem op 18 mei 2022.

        Op 25 april 2019 keurde de gemeenteraad de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem goed.

        Regelgeving
        • Decreet van 07 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 48.
        • Omzendbrief BB 2013/01 van 01 maart 2013 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2019 houdende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de vijf Beernemse kerkfabrieken en latere wijzigingen.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Argumentatie

        De voorgelegde budgetten van de kerkbesturen van Sint-Amandus, Heilige Maria Moeder Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 en zijn opgemaakt in overeenstemming met de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.

        Verwijzingsdocumenten
        • Budgetten 2023 van de kerkfabrieken van Sint-Amandus, H.M.M. Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius; samenvattende tabel en bijlagen
        • Verslag overlegvergadering van 18 mei 2022 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur
        • Positieve adviezen van de bisschop van Brugge
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt akte genomen van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via ReligioPoint ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het centraal kerkbestuur en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
        Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

      • Goedkeuring budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Lambertus

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Marjan Lootens, Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De kerkfabriek Sint-Lambertus heeft haar budget 2023 opgemaakt. Dit werd goedgekeurd door de kerkraad op 30 mei 2022.
        De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies aan dit budget. Het advies werd digitaal ondertekend en via de applicatie Religiopoint aan het kerkbestuur overgemaakt op 15 juli 2022.
        Het centraal kerkbestuur heeft de budgetten 2023 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 13 september 2022. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 02 november2022) om akte te nemen van de budgetten 2023.

        Over de opmaak van de budgetten 2023 was er overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem op 18 mei 2022. Voor de ingeschreven € 20.000,00 gemeentelijke toelage en studiekosten voor het dossier restauratie kerktoren is een meerjarenplanwijziging nodig.

        Op 25 april 2019 keurde de gemeenteraad de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem goed.

        Regelgeving
        • Decreet van 07 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 48.
        • Omzendbrief BB 2013/01 van 01 maart 2013 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2019 houdende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de vijf Beernemse kerkfabrieken en latere wijzigingen.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Argumentatie

        Het voorgelegde budget van het kerkbestuur Sint-Lambertus is opgemaakt in overeenstemming met de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem, maar past niet binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025. Bijgevolg wordt goedkeuring voor dit budget gevraagd in plaats van aktename.

        De ontbrekende meerjarenplanaanpassing zal geagendeerd worden op de volgende gemeenteraad. 

        De gemeentelijke investeringstoelage kan pas opgevraagd worden als de vorige stappen opgenomen in punt 2 van de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur in orde zijn.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.

        Verwijzingsdocumenten
        • Budget 2023 van de kerkfabrieken van Sint-Lambertus
        • Verslag overlegvergadering van 18 mei 2022 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur
        • Positief advies van de bisschop van Brugge
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Lambertus wordt goedgekeurd mits een meerjarenplanaanpassing opgemaakt wordt tot de volgende gemeenteraad.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via ReligioPoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
        Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: Organisatie sporttak-overschrijdende bijscholing n.a.v. Dag van de Trainer

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 13 oktober 2022 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen - Het agendapunt handelt over een voorstel rond de organisatie van een sporttak-overschrijdende bijscholing n.a.v. Dag van de Trainer waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan met het voorstel.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        Samen meer trainers beter opleiden en bijscholen, dat is de missie van de Vlaamse Trainersschool (VTS). Naast de vele opleidingen en bijscholingen die ze het ganse jaar door organiseren en ondersteunen, organiseren ze tweejaarlijks ook de Dag van de Trainer. Die is in 2022 aan een jubileumeditie toe: op zaterdag 10 december 2022 wordt de Dag van de Trainer namelijk voor de tiende keer georganiseerd.

        Sport Vlaanderen en de Vlaamse Trainersschool willen speciaal voor deze tiende editie een samenwerking opzetten met alle Vlaamse steden en gemeenten om die nog meer visibiliteit te geven en tot bij alle trainers te brengen. Elke stad of gemeente kan in aanloop naar het eigenlijke event één of meerdere sporttak-overschrijdende bijscholingen organiseren voor de eigen trainers. De Vlaamse Trainersschool faciliteert en ondersteunt dat.

        Daarbij zijn er vier opties:

        1. De stad of gemeente zoekt zelf naar een geschikt sporttak-overschrijdend thema en contacteert zelf een spreker
        2. De stad of gemeente kiest een thema uit een lijst die de Vlaamse Trainerschool aanreikt en contacteert zelf de spreker die daarbij vermeld wordt (zie bijlage 2)
        3. De stad of gemeente richt een workshop in van ‘Coachen met de M-factor’ (over het motiveren van jeugdspelers)
        4. De stad of gemeente boekt de theatervoorstelling ‘En Garde’ die nauw aansluit bij het coachen met de M-factor.

        Sport Vlaanderen en de Vlaamse Trainersschool voorzien een financiële tussenkomst aan steden en gemeenten die aan de volgende voorwaarden voldoen.

        • De activiteit vindt plaats in de periode 1 oktober – 1 december 2022
        • De activiteit wordt minstens drie weken vooraf gemeld via een webformulier van de Vlaamse Trainersschool
        • De stad of gemeente verwijst op alle communicatie en promotie je naar de Dag van de Trainer (en de Vlaamse Trainersschool)
        • De activiteit is gericht op trainers en is sporttak-overschrijdend
        • Indien het lokaal bestuur een eigen sporttak-overschrijdend thema en een spreker contacteert moeten het thema en de spreker eerst ter goedkeuring voorgelegd worden aan het VTS-secretariaat
        • Er nemen minimum 12 deelnemers deel aan de bijscholingsactiviteit (optie 1, 2 en 3). Kiest de stad of gemeente voor de theatervoorstelling En Garde (optie 4), moeten er minstens 50 deelnemers zijn
        • Na afloop bezorgt de stad of gemeente een lijst met de persoonsgegevens van alle deelnemers (inclusief rijksregisternummer) aan het VTS-secretariaat
        • Lokale besturen moeten de factuur van de spreker kunnen voorleggen

        Steden en gemeenten met minder dan 50.000 inwoners mogen een financiële tussenkomst aanvragen voor 1 activiteit.  De financiële tussenkomst van Sport Vlaanderen bestaat uit een forfaitair bedrag van € 150,00 voor een bijscholing (opties 1, 2 en 3) en € 250,00 voor de toneelvoorstelling En Garde (optie 4).

        Regelgeving
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad (artikel 4)
        • Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur.
        Argumentatie

        De N-VA stelt voor dat de gemeente Beernem 1 activiteit organiseert naar aanleiding van de Dag van de Trainer en op die manier extra bijscholing biedt aan de vele trainers van de sportverenigingen in onze gemeente. Deze activiteit zal georganiseerd worden in de periode tussen 1 oktober en 1 december 2022.

        De gemeente kiest daarbij voor 1 van de vier opties die aangeboden worden via de Vlaamse Trainersschool. Zo kan Beernem, mits ze ook voldoen de andere voorwaarden die de VTS stelt, genieten van een financiële tussenkomst. Bij de keuze van de optie van bijscholing kan de gemeente in dialoog gaan met de Sportraad.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.

        Verwijzingsdocumenten
        • E-mailbericht Gijs Degrande
        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie
        • DVDT 2022 - Communicatie steden en gemeenten
        • DVDT 2022 – Steden en gemeenten - Inspiratie Sprekerslijst
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door schepen Patricia Waerniers beantwoord door raadslid Lode Vanneste. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke
        Onthouders: Marjan Lootens
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 14 stemmen tegen, 1 onthouding
        Beslist

        Het agendapunt wordt verworpen met 14 stemmen tegen van raadsleden van CD&V (Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke) en de raadsleden van Groen, 1 onthouding van raadslid van CD&V Marjan Lootens, 8 ja-stemmen van de raadsleden van N-VA.

        De artikelen 1 t.e.m. 3 worden verworpen:

        Artikel 1: De gemeenteraad verzoekt het gemeentebestuur om 1 bijscholingsactiviteit te organiseren voor de Beernemse sporttrainers in kader van de Dag van de Trainer in de periode tussen 1 oktober 2022 en 1 december 2022

        Artikel 2: De gemeenteraad verzoekt de gemeente om daarbij te kiezen voor een van de vier opties bij de Vlaamse Trainersschool.

        Artikel 3: De gemeente staat volledig in voor de kosten van de organisatie van de bijscholingsactiviteit en biedt de bijscholing ook gratis aan aan alle trainers van een van de Beernemse erkende sportverenigingen

        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: Verkeerseducatieve route(s)

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 13 oktober 2022 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen - Het agendapunt handelt over een voorstel rond verkeerseducatieve route(s) waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan met het voorstel.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        In België raken elke schooldag gemiddeld 13 kinderen gewond bij een verkeersongeval dat zich op weg naar school of op de terugweg naar huis voordoet. Dat bleek in augustus 2022 uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut VIAS.

        Om het aantal ongevallen te verminderen, is het cruciaal te zorgen voor een verkeersveilige schoolomgeving en schoolroutes. Minstens even belangrijk is dat de leerlingen die alleen naar school komen, de route goed bestudeerd en ingeoefend hebben en over de noodzakelijke verkeersvaardigheden beschikken.

        Een ideaal middel om kinderen de nodige verkeerseducatie bij te brengen en hen eerst te laten oefenen op de speelplaats en daarna in het echter verkeer, is een verkeerseducatieve route (VERO). Die biedt scholen een praktische leidraad om ook buiten de schoolmuren hun verkeersvaardigheid te oefenen.

        Een VERO is een route in de schoolomgeving met verkeersoefeningen voor voetgangers en fietsers. De route loopt langs verschillende aandachtspunten in de buurt van de school. Het doel is om leerlingen verkeersvaardig te maken door eerst te oefenen in een beschermde omgeving (speelplaats, turnzaal) en daarna ook stapsgewijs buiten de schoolmuren. Zo stomen de leerlingen zich klaar om zich zelfstandig in het verkeer te bewegen.

        In Vlaanderen zijn er al verschillende gemeenten die beschikken over VERO’s (Brugge, Kortrijk, Asse, Kalken, Kortrijk, Eeklo, Vilvoorde, Merksplas, Oudenaarde, Pellenberg, Rotselaar, Vilvoorde, Veurne, Dessel, Nazareth, Heule, Keerbergen, Neeroeteren, …).

        Er zijn een aantal organisaties en instanties in Vlaanderen die lokale besturen begeleiden bij de opmaak van VERO’s opmaken (Mobiel 21,  Octopusplan…). Daarbij wordt eerst een werkgroep samengesteld met alle betrokken partijen (leden van het gemeentebestuur, de directie, het oudercomité, andere belanghebbenden, een vertegenwoordiger van Mobiel 21, Octopusplan…).

        Daarna wordt een verkeerseducatieve route uitgestippeld op kaart en worden alle verkeerssituaties en – vaardigheden bekeken die aan bod komen. Vervolgens volgt een terreinbezoek om de volledige route te bekijken en de foto’s te nemen. Tenslotte wordt er een routekaart opgemaakt en volgen er optioneel (tijdelijke) routeborden en bewegwijzering.

        Regelgeving
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad (artikel 4)
        • Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur.
        Argumentatie

        De N-VA stelt voor om in de gemeente Beernem ook één of meerdere verkeerseducaties routes te realiseren. Daarbij werkt de gemeente voor de realisatie samen met een organisatie zoals Mobiel 21 of het Octopusplan. Vervolgens wordt er per route een routekaart opgemaakt. De gemeente kan optioneel beslissen om bij de route(s) ook routeborden en/of bewegwijzering te voorzien.

        Door de lancering van deze route(s) maken we onze leerlingen verkeersvaardig. Via de route(s) leren ze de schoolomgeving en -routes kennen met verschillende aandachtspunten en leren ze omgaan met echte verkeerssituaties. Ze leren het gedrag van andere weggebruikers inschatten en kunnen de route(s) oefenen in klasverband, maar ook na schooltijd met de ouders en grootouders.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.

        Verwijzingsdocumenten
        • E-mailbericht Gijs Degrande
        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie
        • Bijlage 1: Infofiche Octopusplan – Verkeerseducatieve route
        • Bijlage 2: mail projectverantwoordelijke Octopusplan
        • Bijlage 3: Voorbeeld routekaart Berlare
        • Bijlage 4 tem 7: Voorbeeld foto’s verkeerseducatieve route Wondelgem
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré beantwoord door raadslid Lode Vanneste. 

        De raadsleden van CD&V en Groen geven volgende verklaring bij hun stemgedrag : 

        "Het agendapunt is wat ons betreft zonder voorwerp gezien het handelt over een dossier dat reeds werd opgestart en het dus geen goedkeuring meer behoeft." 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 15 stemmen tegen
        Beslist

        Het agendapunt wordt verworpen met 15 neen-stemmen van de raadsleden van CD&V en Groen en 8 ja-stemmen van de raadsleden van N-VA.

        De artikelen 1 en 2 worden verworpen:

        Artikel 1: De Gemeenteraad keurt het principe goed om één of meerdere verkeerseducatieve route(s) te realiseren in Beernem.

        Artikel 2: De Gemeenteraad verzoekt het college om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: Naamswijziging deelgemeente Sint-Joris naar oorspronkelijke naam Sint-Joris-ten-Distel

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 14 oktober 2022 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen - Het agendapunt handelt over een voorstel rond de naamswijziging van deelgemeente Sint-Joris naar de oorspronkelijke naam Sint-Joris-ten-Distel waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan met het voorstel.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        In de loop van september 1242 trok Walter de Marvis, bisschop van Doornik, door de streek van het historische Bulskampveld om er de grenzen van de parochie Sint-Joris-ten-Distel en van het Bulskampveld, een enorm uitgestrekt heideveld, vast te leggen. Sint-Joris-ten-Distel werd een nieuw gestichte parochie, ontstaan uit de omringende en toen reeds bestaande parochies Beernem, Oedelem en Knesselare.

        De oorspronkelijke naam Sint-Joris-ten-Distel is een combinatie van een lokaal toponiem met een katholieke heilige. Distel zou niet afkomstig zijn van de plant, maar zou verwijzen naar een woest, onvruchtbaar gebied met de naam "Diesele" (reeds vermeld in 1242). Later is de heilige Joris toegevoegd aan de plaatsnaam (oudste vermelding in 1297).

        In de kerk van Sint-Joris bevindt zich een prachtig houten beeld dat dateert uit de tweede helft van de 15de eeuw. Het beeldje stelt Filips de Schone voor als Sint-Joris. Hij is geharnast. Op het harnas zijn de ketting van het Gulden Vlies en het Bourgondische Sint-Andrieskruis te zien. Historisch onderzoek bevestigt het unieke karakter van het beeld. In het bijzonder de distels onder de draak illustreren de eeuwenoude band tussen de distel en het dorp.

        Door Sint-Joris opnieuw de naam Sint-Joris-ten-Distel te geven, onderstrepen we niet alleen de geschiedenis, maar ook en vooral het unieke karakter van deze mooie deelgemeente. Vandaar de aanvraag tot wijziging naar de oorspronkelijke naam van het dorp : Sint-Joris –ten -Distel.

        Regelgeving
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad (artikel 4)
        • Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door raadslid Barbara Vandenbrande.

        Verwijzingsdocumenten
        • E-mailbericht Gijs Degrande
        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré beantwoord door raadslid Barbara Vandenbrande.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 15 stemmen tegen
        Beslist

        Het agendapunt wordt verworpen met 15 neen-stemmen van de raadsleden van CD&V en Groen en 8 ja-stemmen van de raadsleden van N-VA.

        Artikel 1: Het agendapunt, ingediend door de N-VA-fractie over het voorstel om de naam van de deelgemeente Sint-Joris te wijzigen naar de oorspronkelijke naam Sint-Joris-ten-Distel, wordt verworpen.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De volgende vragen en suggesties worden behandeld:

        Raadslid Rolle De Bruyne (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert - werd schriftelijk beantwoord.)

        Energieprijzen ontploffen

        Welke ondersteuning zal/kan de gemeente geven naar mensen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen? Waar kunnen zij terecht? 

        Raadslid Lien De Wispelaere  (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert - werd schriftelijk beantwoord.)

        Kinderopvang 'De Berenwelpjes'

        Begin juni kregen een aantal ouders te horen dat het aantal opvangplaatsen in 'De Berenwelpjes' in Sint-Joris gereduceerd werd naar 8 plaatsen. Er zou gezocht worden naar een tweede persoon om die plaatsen dan zo snel mogelijk terug in te vullen. Daarna kregen de ouders begin juli nogmaals slecht nieuws, de opvang zou nu volledig sluiten. Ik had daar een aantal vragen over:

        • Wanneer was het gemeentebestuur op de hoogte van de problemen? Op welke manier heeft men geprobeerd hier te anticiperen?
        • Werden de ouders tijdig op de hoogte gebracht?
        • Wat met de vergunde en subsidieerbare opvangplaatsen indien er geen nieuwe samenwerkende onthaalouders worden gevonden?  Wat met de subsidies van deze plaatsen? Vallen die weg?
        • Er was al een daling naar 8 plaatsen sinds 1 juni: zijn deze plaatsen momenteel in voorbehoud? En zo ja, sinds wanneer? En wat met de overige 8 plaatsen? Ook in voorbehoud? Vanaf wanneer?
        • Kunnen deze opvangplaatsen eventueel overgeheveld worden? Binnen onze gemeente? Of zal de gemeente, indien niet binnen de 4 kwartalen aan de bezettingsgraad voldaan, deze plaatsen verliezen?
        • Zal het bestuur nog kijken om nieuwe onthaalouders aan te trekken of beslissen ze om de opvang definitief te sluiten?
        • Kan het bestuur iets doen om de openstaande vacatures aantrekkelijker te maken? (Cfr vb Kaprijke: opstartpremie en jaarlijkse subsidie)
        • Wat gebeurt er nu met de locatie? Hoe zal het bestuur dit verder invullen? Zal de BKO hier gebruik van maken? 

        Raadslid Els Vyncke  (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert - werd schriftelijk beantwoord.)

        Stand van zaken brugfiguur

        Eind juni vorig jaar starten in Beernem een buurtwerker en een brugfiguur om de armoede te bestrijden. Na 1 jaar kreeg ik graag een stand van zaken.
        Wat hebben ze het afgelopen jaar bereikt?
        Wat willen zij nog graag bereiken in de toekomst?

        Raadslid Arthur Mortier  (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert - werd schriftelijk beantwoord.)

        Impact energieprijzen en inflatie

        Sedert mijn vorige vraag in de GR van 28 april zijn de inflatie en de energieprijzen nog maar eens spectaculair gestegen.

        • Ook voor de bevolking zijn de stijgende energieprijzen een harde noot om te kraken, vooral alleenstaanden of gezinnen die net buiten het sociaal tarief vallen zijn waarschijnlijk het grootste slachtoffer.
          • Is er een stijgende vraag naar hulp bij het OCMW, wat zijn de specifieke problemen? De energiefactuur, voedselhulp?
          • Over hoeveel gezinnen gaat het? Over welke bedragen spreken we?
          • Bepaalde gemeenten voorzien bijkomende hulp voor gezinnen of alleenstaanden die net buiten het sociaal tarief vallen, staat het bestuur open om dit ook in Beernem te voorzien?

        Raadslid Kurt Vanneste

        Welbi

        Onlangs ging ik naar een vergadering van de buurtambassadeurs en daar werd “Welbi” voorgesteld: een door de federale overheid erkend deelplatform.
        Initiatiefnemer zorggroep Curando ging in op de toenemende vraag voor thuisondersteuning.
        Dit omvat hulp bij kleine klusjes binnen en buiten bv hulp bij digitale problemen, hulp bij het shoppen, babysit of snoeiwerkje in de tuin of indraaien lampen.
        Het project is een co-creatie van Cevi NV die instaat voor de ontwikkeling van het platform en de app.
        Deze kleine klusjes worden tegen een minimale vooraf afgesproken prijs gedaan.
        Degene die de klusjes uitvoert mag dit tot een bepaald forfait onbelast doen.
        Je kan niet als uitvoerder van de klus verplicht worden dit meermaals te doen, je kan eender wanneer uit het systeem stappen.
        Ik vind dit project een absolute meerwaarde voor onze gemeente en zijn inwoners en mijn suggestie of vraag is dit bekend te willen maken via “open blad” of “Vrije Tijd”.

        Raadslid Rolle De Bruyne

        Schepenhuys

        Vanaf 2023 zal het niet meer mogelijk zijn om de expositieruimte en de vliering van het Schepenhuys te boeken voor bv. een tentoonstelling of receptie. Dan zullen beide zalen gebruikt worden als repetitieruimte door de Koninklijke Harmonie Sint- Cecilia Oedelem. Enkel de raadzaal zal nog geboekt kunnen worden.

        We steunen de oplossing die gevonden is voor de harmonie, maar dit betekent evenwel dat de exporuimte in het Schepenhuys voor lange tijd onbeschikbaar blijft voor evenementen. En dat is natuurlijk erg jammer.

        Een lokale kunstenaar suggereerde om als (ook al tijdelijke) oplossing bepaalde ruimtes van het Bloemendalezwembad als tentoonstellingsruimte te gebruiken, met name de vroegere cafetaria, de plek van de kleedhokjes, enz. Uiteraard niet de plaats waar de zwembadkuip zich bevindt, dat lijkt ons logisch.

        Hoe staat het schepencollege tegenover deze suggestie? Zou zij deze denkpiste eens willen onderzoeken?

        Raadslid Roos Lambrecht

        Vragen van inwoners Den Duine/ Schooldreef na plaatsbezoek (foto's in bijlage)

        1. Hoek van de straat in het oude deel van de straat.
          Het is voor de automobilisten niet duidelijk of ze rakelings langs de haag mogen rijden, op een beklinkerde strook op gelijke hoogte van de rijweg.
          Mogen auto’s over deze strook rijden? Dit is nu niet duidelijk, dus kan dit duidelijk gemaakt worden?
          Kan de beklinkering ter hoogte van deze hoek aangepast worden zodat automobilisten ontraden worden om daarop te rijden? (Goedkoopste voorstel: de hele hoek wit arceren).
        2. De verharde strook in het oude deel van de straat.
          Meerdere bewoners van het oude deel weten dat deze strook destijds bij de vernieuwing van de straat als parkeerstrook voorzien werd. Voor de nieuwe bewoners en de passanten is het niet duidelijk of deze strook voetpad of parkeerstrook is. Voetgangers en fietsende kinderen weten niet of ze daar mogen/moeten wandelen. Bezoekers parkeren daar hun auto. Dit zorgt voor conflicten, want niemand weet wat wel en niet mag.
          Kan dit eens duidelijk gecommuniceerd en aangeduid worden?
        3. De wadi ligt in een leeg grasveld. Er zou in het verleden beloofd zijn dat er daar iets zou komen voor de buurt. Zijn er plannen om daar een buurtversterkende inrichting te maken, zoals bankjes, picknicktafel, iets voor de kinderen (bv. boomstammetjes om op te lopen, te klauteren …), een bijenhotel, …?

        Raadslid Piet De Rycke

        Veilige Boereweg

        Momenteel wordt er druk geoogst door de landbouwers (en loonwerkers) en iedereen wordt wel eens geconfronteerd met de ondertussen immens grote landbouwmachines. Langs onze smalle landelijke wegen durft dit wel eens voor conflicten zorgen tussen de verschillende weggebruikers. Zwakke weggebruikers zijn best extra aandachtig in deze periode van het jaar.

        Beernem is een landelijke fietsgemeente. In sommige (buur)gemeentes wordt het landbouwverkeer gedwongen hun snelheid te matigen door een gepaste weginrichting. Graag toon ik het voorbeeld van een bochtinrichting met schrikblokken in Oostkamp. Deze inrichting is vrij efficiënt, budgetvriendelijk en bovendien zorgt het voor minder schade aan de weg.

        Kan de uitvoering met schrikblokken gerealiseerd worden in de Boereweg recht tegenover huisnr. 14 en 16 ?

        Fietsstraat Bloemendalestraat

        Onlangs werd er van de Stationsstraat en ook van de fietssnelweg langs het kanaal in de Gevaerts-Zuid een fietsstraat gemaakt. Ik was aangenaam verrast toen ik hoorde dat er in de laatste verkeerscommissie (26/09/2022) gemeld werd dat de Bloemendalestraat ook in aanmerking komt om een fietsstraat van te maken.

        • Klopt dit? Van kanaal tot rondpunt Parkstraat?
        • Dit zou dan betekenen dat de Bloemendalestraat een voorrangsweg wordt en de voorrang van rechts vervalt voor Malehof, Diksmuidse Boterweg, Rollebaanstraat en Hoornstraat? Maar ook de fietsers (van links komende) krijgen voorrang op C. Marichalstraat (eerdere vraag raadslid Rolle De Bruyne), Elzenbosselke en Biezemoerstraat?

        (Een goeie aanduiding zal noodzakelijk zijn, zeker voor de Hoornstraat.)

        Raadslid Branco François

        B-loop

        Ik kreeg van enkele atleten de opmerking dat de B-loop in Sportpark Drogenbrood er niet meer goed bij ligt. Een opwaardering van deze schitterende omloop lijkt me dan ook op zijn plaats.

        Kunstmarkt

        Graag doe ik de suggestie om naar aanloop van volgende zomer een openlucht kunstmarkt te organiseren. Op dergelijke kunstmark kunnen lokale talenten de kans krijgen om hun werk ten toon te stellen. Dit initiatief liep deze zomer al in Nieuwpoort en was daar alvast een succes.

        Raadslid Christine Stroobandt

        Natuurbegraafplaatsen

        Graag wil ik een vraag die collega Kurt Vanneste en ikzelf vorig jaar stelden, betreffende het ter beschikking stellen van een natuurbegraafplaats, herhalen. Uit verschillende reacties die ik nadien kreeg, blijkt dat er toch wel veel interesse is. Bovendien vraagt het onderhoud van een natuurbegraafplaats veel minder werk en kost het ook niet veel.

        Parking mobilhomes

        Enkel plaatsen beschikken niet over een stopcontact. Toeristen vinden het niet correct als ze op die plaatsen evenveel moeten betalen als degenen die kunnen gebruik maken van een stopcontact. Misschien kan iedere plaats van een stopcontact voorzien worden of kan er een prijsverschil ingevoerd worden.

        Asfaltprobleem Diksmuidse Boterweg

        Alle asfaltproblemen worden in een lijst geplaatst en opgedeeld volgens wat er moet mee gebeuren: De schade aan de asfaltlaag in de Diksmuidse Boterweg valt onder categorie 2 : de oppervlakte is te groot om door de eigen dienst met koude asfalt uit te voeren. Dergelijke plaatsen worden verzameld tot men voldoende werk heeft om 1 werkdag te vullen en zo de prijs te drukken.

        Om een idee te hebben van hoe lang het nog duurt vooraleer de Diksmuidse Boterweg wordt aangepakt, zou ik willen vragen of de lijst bijna vol of is, dan wel dat er nog lang zal moeten gewacht worden. Graag ook een overzicht van de lijst.

        Raadslid Gijs Degrande

        Reveil

        (Waar) gaat Reveil dit jaar door in Beernem?

        Schepenhuys

        Naar verluidt zal de dienst Toerisme het Schepenhuys verlaten. De exporuimte wordt gesloten en zal dienst doen als repetitielokaal. Ook de Vliering wordt uit verhuur genomen en kan niet meer gebruikt worden door inwoners of verenigingen. De bibliotheek zou gereduceerd worden tot schoolbibliotheek. Wat is de visie van het bestuur aangaande het Schepenhuys?

        Raadslid Jef Vansteenhuyse

        De Notelaar

        1. Op 12 juli was er een geplande bijeenkomst met algemeen directeur van GO!-Impact. Daar zou duidelijkheid verkregen worden omtrent de timing van hun nieuw schoolgebouw en daaruit voortvloeiend de timing voor onze gemeenteschool. Wat is het resultaat?
        2. Er zou onderzocht worden in welke omstandigheden en voor welk precies lokalengebruik de € 1.000,00 zou betaald worden, want er was tegenspraak in de documenten. Wat is het resultaat?
        3. Ook nog eens heel uitdrukkelijk de vraag of het subsidiedossier nu onder het oude systeem van aankoopprocedure in promotiebouw blijft of dat er overgestapt wordt naar de standaardprocedure. In het eerste scenario wordt de subsidie verkregen na voltooiing van alle werken en wordt de aankoopsom bepaald. In het tweede geval wordt het subsidiebedrag vooraf bepaald en uitbetaald volgens indiening van facturen?
        4. Blijft de subsidie op € 1,8 miljoen met indexaanpassing of wordt de subsidie in zijn geheel herberekend?
        5. Ecologische bouwmaterialen zouden volgens de wettelijke regelgeving niet mogen gebruikt worden voor openbare gebouwen. Eerste uitleg.
          Er zijn geen ecologische materialen goedgekeurd om te mogen gebruiken in openbare gebouwen. Tweede uitleg.
          Deze materialen kunnen niet in de EPB-software omdat ze niet genormeerd zijn. Derde uitleg.
          In EPB voor openbare gebouwen is het een ‘must’ om de ingebrachte genormeerde materialen te gebruiken. Vierde uitleg.
          Op de website EPBD wordt de lijst van erkende materialen weergegeven incluis de ecologische materialen. Zij moeten rechtszekerheid geven bij de EPB-berekening.
          Navraag bij een EPB-verslaggever leert dat je alle materialen zo kan toevoegen in een specifieke EPB-berekening. Wat is de reden om niet te kiezen voor ecologische bouwmaterialen?

        Raadslid Arthur Mortier

        Oeververstevingen – communicatie

        Ter hoogte van de jachthaven zijn er grote infrastructuur werken bezig aan het kanaal. De omwonenden maken zich zorgen welke de impact zal zijn op de staat van hun woonhuis, eventuele schade na het heien van de ijzeren damwand in het kanaal. Graag verneem ik welke werken er worden uitgevoerd, wat het doel is van de werken en wanneer de werken beëindigd zullen zijn. Waar kunnen de omwonenden terecht als er schade zou vastgesteld worden? Aansluitend stel ik voor om de omwonenden over dit alles duidelijk te informeren.

        Energieplan stand van zaken

        Op de GR van 28 april en deze van 15 september werd de problematiek van de stijgende energieprijzen aangekaart, energieprijzen die spectaculair begonnen te stijgen sedert oktober 2021. Energieprijzen die stevig inhakken op financiën van onze gemeente. Als ik het goed voor heb was er in april reeds een meerkost van € 260.000,00. Een beetje laat maar op 16 september was er eindelijk een concreet plan. Maatregelen waar we achter staan. Toch enkele opmerkingen die reeds gemaakt werden op de GR van 15 september en waar er toen geen concreet antwoord op gegeven.

        1. In hoeverre gaan die maatregelen gerespecteerd worden, is er daar enige controle op?
        2. Komen de gebruikers van de gemeentelijke infrastructuur tussen voor de stijgende energiekosten?
        3. Wordt in overweging genomen om bepaalde sportinfrastructuur, of andere gebouwen te sluiten bij een strenge winter? Als ik de lijst van gebouwen en de maatregelen bekijk zijn er toch nogal wat pijnpunten die onze aandacht verdienen.

        In de notulen van 16 september lezen we het volgende: buitenverlichting met grote impact op de energiefactuur: waaronder verlichting van sportterreinen. Is verantwoord om nog avondwedstrijden voor voetbal toe te laten, als deze ook de zondagnamiddag kunnen doorgaan?

        Volgens het verslag van de technische dienst, stellen we vast dat de overgrote meerderheid van de gebouwen verwarmd wordt met aardgas. Jammer dat de isolatiewaarde per gebouw niet vermeld is. Ik lees ook niks over hernieuwbare energie toch een actueel onderwerp. De bevolking wordt gestimuleerd om te investeren in hernieuwbare energie. 

        1. Geeft de gemeente zelf het goede voorbeeld? 
        2. Is er een lijst van gebouwen eigendom van de gemeente die geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen?
        3. Zijn er reeds installaties in eigen beheer of worden die gepland in de toekomst?

        De meeste adviezen van de technische dienst zijn op korte termijn haalbaar, het juist afregelen van de installatie, onderhoud, thermostaat lager plaatsen. Volgende valt wel op.

        1. Gebouwen met enkel glas: Complex Bargelaan (Rode zaal, KLJ Beernem, Politiekantoor, Douches), Jeugdlokaal Stekkertjes, Fortstraat, jeugdlokaal Beukendreef.
        2. Voetbalkantine Sint-Joris: nazien wie betaalt de factuur?
        3. TC Smash: nazien wie betaalt de factuur?
        4. Sportpark Den Akker: ventilatiegroep geen warmtewisselaar warme lucht recht naar buiten.

        Kan hier op korte termijn iets aan gedaan worden?

        Raadslid Lode Vanneste

        Aanhoudende situatie Stationsplein

        Op de gemeenteraad van 23 juni 2022 stelde ik verschillende vragen aan het schepencollege over de vernieuwde stationsomgeving. Sinds de opening begin april 2022 bleken er een aantal problemen en aandachtspunten.

        Zo gebeurden er regelmatig inbreuken tegen het eenrichtingsverkeer en waren er heel wat chauffeurs die hun wagen parkeerden op het grote middenplein. Ook de twee plaatsen voor mindervaliden werden regelmatig ingenomen door automobilisten zonder blauwe kaart. Verder verplaatste zowat iedere fietser zich al rijdend doorheen de tunnel onder de sporen. Tenslotte was ook de groenaanleg op verschillende plaatsen bijzonder onverzorgd.

        Uit de getuigenissen van een aantal buurtbewoners blijkt dat dezelfde problemen zich nog steeds voortdoen. Zo blijven er automobilisten in de verkeerde richting rijden, zijn er fietsers die zich al rijdend doorheen de tunnel begeven, ligt het plein er onverzorgd bij en wordt er op verschillende plaatsen geparkeerd waar dat niet toegelaten is.

        Hierover de volgende twee vragen:

        • Hoe evalueert het gemeentebestuur de huidige verkeers- en parkeersituatie op het vernieuwde stationsplein?
        • Welke initiatieven neemt het bestuur om de aanhoudende problemen en aandachtspunten in en rond de stationsomgeving aan te pakken?

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter