Terug gemeenteraad

Thu 20/10/2022 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

    • Zijn verontschuldigd voor de zitting:
      • Schepen Vicky Reynaert
      • Raadslid Arthur Mortier
    • 20 oktober 2022 is de Dag tegen Kanker. Aan alle raadsleden werd een geel lintje bezorgd als teken van solidariteit met kankerpatiënten en hun omgeving. Op deze manier tonen we dat hun strijd ook de onze is.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Intercommunales en maatschappijen

  • Met een aangetekende brief van 14 september 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 19u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.

    De agendapunten zijn de volgende:

    1. Samenstellen van het bureau;
    2. INT/FIN - statutenwijziging - uitbreiding raad van bestuur

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

Feestelijkheden en plechtigheden

  • De buurtoppepper is een ondersteuning voor buurtbewoners die samen een activiteit organiseren om te bouwen aan de samenhorigheid, de uitstraling, de leefbaarheid… van hun buurt of straat. Het is gericht op spontane initiatieven van bewoners, buurtcomités, wijkcomités,… Een buurtfeest, speelstraat, sneeuwstraat komen in aanmerking.

    Via de buurtoppepper krijgt een organisatie éénmalig een financiële ondersteuning voor de buurtactiviteit. De ondersteuning bedraagt € 100,00 en het initiatief heeft plaats tussen 01 december 2022 en 31 januari 2023. 

    Aan de gemeenteraad wordt de toekenning van de subsidie voor goedkeuring voorgelegd.

Burgerlijke stand en bevolking

  • De gemeenteraad keurde in de zitting van 16 september 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Citroenstraat 14 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend. 

    In de collegezitting van 30 september 2022 gaf het college positief advies voor de straatnaam "Boldersstraat".

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam Boldersstraat principieel goed te keuren. 

Kerkfabrieken

  • Het kerkbestuur van Sint-Amandus heeft een tweede wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 08 juni 2022.

    Voor het investeringsdossier "Houtbehandeling dak Sint-Amanduskerk" werd in 2021 een voorschot op de provinciale toelage uitbetaald.
    In deze meerjarenplanwijziging worden budgetten voorzien voor de werkelijke uitgaven, de aangepaste gemeentelijke toelage en de correctie van de provinciale toelage.

    De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 15 juli 2022 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
    De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.

  • De kerkfabriek Sint-Amandus heeft haar budget 2022 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 08 juni 2022 en ingediend bij het gemeentebestuur op 13 september 2022.
    Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
    De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 2 november 2022) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2022.

  • De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2023 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 08 juni 2022 (Sint-Amandus), 24 mei 2022 (H.M.M.Gods), 18 juni 2022 (Sint-Petrus) en 27 juni 2022 (Sint-Georgius).

    Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2023 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 13 september 2022. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 02 november 2022) om akte te nemen van de budgetten 2023.

    De budgetten van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025.

  • De kerkfabriek Sint-Lambertus heeft haar budget 2023 opgemaakt. Dit werd goedgekeurd door de kerkraad op 30 mei 2022.
    Voor de afgesproken investeringensbudgetten moet nog een meerjarenplanaanpassing gemaakt worden.

    Het centraal kerkbestuur heeft dit budget 2023 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 13 september 2022. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 02 november 2022) om dit budget 2023 - dat momenteel niet binnen het meerjarenplan past - goed te keuren.

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Rolle De Bruyne (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)

    Energieprijzen ontploffen

    Welke ondersteuning zal/kan de gemeente geven naar mensen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen? Waar kunnen zij terecht? 

    Raadslid Lien De Wispelaere  (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)

    Kinderopvang 'De Berenwelpjes'

    Begin juni kregen een aantal ouders te horen dat het aantal opvangplaatsen in 'De Berenwelpjes' in Sint-Joris gereduceerd werd naar 8 plaatsen. Er zou gezocht worden naar een tweede persoon om die plaatsen dan zo snel mogelijk terug in te vullen. Daarna kregen de ouders begin juli nogmaals slecht nieuws, de opvang zou nu volledig sluiten. Ik had daar een aantal vragen over:

    • Wanneer was het gemeentebestuur op de hoogte van de problemen? Op welke manier heeft men geprobeerd hier te anticiperen?
    • Werden de ouders tijdig op de hoogte gebracht?
    • Wat met de vergunde en subsidieerbare opvangplaatsen indien er geen nieuwe samenwerkende onthaalouders worden gevonden?  Wat met de subsidies van deze plaatsen? Vallen die weg?
    • Er was al een daling naar 8 plaatsen sinds 1 juni: zijn deze plaatsen momenteel in voorbehoud? En zo ja, sinds wanneer? En wat met de overige 8 plaatsen? Ook in voorbehoud? Vanaf wanneer?
    • Kunnen deze opvangplaatsen eventueel overgeheveld worden? Binnen onze gemeente? Of zal de gemeente, indien niet binnen de 4 kwartalen aan de bezettingsgraad voldaan, deze plaatsen verliezen?
    • Zal het bestuur nog kijken om nieuwe onthaalouders aan te trekken of beslissen ze om de opvang definitief te sluiten?
    • Kan het bestuur iets doen om de openstaande vacatures aantrekkelijker te maken? (Cfr vb Kaprijke: opstartpremie en jaarlijkse subsidie)
    • Wat gebeurt er nu met de locatie? Hoe zal het bestuur dit verder invullen? Zal de BKO hier gebruik van maken? 

    Raadslid Els Vyncke  (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)

    Stand van zaken brugfiguur

    Eind juni vorig jaar starten in Beernem een buurtwerker en een brugfiguur om de armoede te bestrijden. Na 1 jaar kreeg ik graag een stand van zaken.
    Wat hebben ze het afgelopen jaar bereikt?
    Wat willen zij nog graag bereiken in de toekomst?

    Raadslid Arthur Mortier  (uitgestelde vraag d.d. gemeenteraad 15 september 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)

    Impact energieprijzen en inflatie

    Sedert mijn vorige vraag in de GR van 28 april zijn de inflatie en de energieprijzen nog maar eens spectaculair gestegen.

    • Ook voor de bevolking zijn de stijgende energieprijzen een harde noot om te kraken, vooral alleenstaanden of gezinnen die net buiten het sociaal tarief vallen zijn waarschijnlijk het grootste slachtoffer.
      • Is er een stijgende vraag naar hulp bij het OCMW, wat zijn de specifieke problemen? De energiefactuur, voedselhulp?
      • Over hoeveel gezinnen gaat het? Over welke bedragen spreken we?
      • Bepaalde gemeenten voorzien bijkomende hulp voor gezinnen of alleenstaanden die net buiten het sociaal tarief vallen, staat het bestuur open om dit ook in Beernem te voorzien?

    Raadslid Kurt Vanneste

    Welbi

    Onlangs ging ik naar een vergadering van de buurtambassadeurs en daar werd “Welbi” voorgesteld: een door de federale overheid erkend deelplatform.
    Initiatiefnemer zorggroep Curando ging in op de toenemende vraag voor thuisondersteuning.
    Dit omvat hulp bij kleine klusjes binnen en buiten bv hulp bij digitale problemen, hulp bij het shoppen, babysit of snoeiwerkje in de tuin of indraaien lampen.
    Het project is een co-creatie van Cevi NV die instaat voor de ontwikkeling van het platform en de app.
    Deze kleine klusjes worden tegen een minimale vooraf afgesproken prijs gedaan.
    Degene die de klusjes uitvoert mag dit tot een bepaald forfait onbelast doen.
    Je kan niet als uitvoerder van de klus verplicht worden dit meermaals te doen, je kan eender wanneer uit het systeem stappen.
    Ik vind dit project een absolute meerwaarde voor onze gemeente en zijn inwoners en mijn suggestie of vraag is dit bekend te willen maken via “open blad” of “Vrije Tijd”.

    Raadslid Rolle De Bruyne

    Schepenhuys

    Vanaf 2023 zal het niet meer mogelijk zijn om de expositieruimte en de vliering van het Schepenhuys te boeken voor bv. een tentoonstelling of receptie. Dan zullen beide zalen gebruikt worden als repetitieruimte door de Koninklijke Harmonie Sint- Cecilia Oedelem. Enkel de raadzaal zal nog geboekt kunnen worden.

    We steunen de oplossing die gevonden is voor de harmonie, maar dit betekent evenwel dat de exporuimte in het Schepenhuys voor lange tijd onbeschikbaar blijft voor evenementen. En dat is natuurlijk erg jammer.

    Een lokale kunstenaar suggereerde om als (ook al tijdelijke) oplossing bepaalde ruimtes van het Bloemendalezwembad als tentoonstellingsruimte te gebruiken, met name de vroegere cafetaria, de plek van de kleedhokjes, enz. Uiteraard niet de plaats waar de zwembadkuip zich bevindt, dat lijkt ons logisch.

    Hoe staat het schepencollege tegenover deze suggestie? Zou zij deze denkpiste eens willen onderzoeken?

    Raadslid Roos Lambrecht

    Vragen van inwoners Den Duine/ Schooldreef na plaatsbezoek (foto's in bijlage)

    1. Hoek van de straat in het oude deel van de straat.
      Het is voor de automobilisten niet duidelijk of ze rakelings langs de haag mogen rijden, op een beklinkerde strook op gelijke hoogte van de rijweg.
      Mogen auto’s over deze strook rijden? Dit is nu niet duidelijk, dus kan dit duidelijk gemaakt worden?
      Kan de beklinkering ter hoogte van deze hoek aangepast worden zodat automobilisten ontraden worden om daarop te rijden? (Goedkoopste voorstel: de hele hoek wit arceren).
    2. De verharde strook in het oude deel van de straat.
      Meerdere bewoners van het oude deel weten dat deze strook destijds bij de vernieuwing van de straat als parkeerstrook voorzien werd. Voor de nieuwe bewoners en de passanten is het niet duidelijk of deze strook voetpad of parkeerstrook is. Voetgangers en fietsende kinderen weten niet of ze daar mogen/moeten wandelen. Bezoekers parkeren daar hun auto. Dit zorgt voor conflicten, want niemand weet wat wel en niet mag.
      Kan dit eens duidelijk gecommuniceerd en aangeduid worden?
    3. De wadi ligt in een leeg grasveld. Er zou in het verleden beloofd zijn dat er daar iets zou komen voor de buurt. Zijn er plannen om daar een buurtversterkende inrichting te maken, zoals bankjes, picknicktafel, iets voor de kinderen (bv. boomstammetjes om op te lopen, te klauteren …), een bijenhotel, …?

    Raadslid Piet De Rycke

    Veilige Boereweg

    Momenteel wordt er druk geoogst door de landbouwers (en loonwerkers) en iedereen wordt wel eens geconfronteerd met de ondertussen immens grote landbouwmachines. Langs onze smalle landelijke wegen durft dit wel eens voor conflicten zorgen tussen de verschillende weggebruikers. Zwakke weggebruikers zijn best extra aandachtig in deze periode van het jaar.

    Beernem is een landelijke fietsgemeente. In sommige (buur)gemeentes wordt het landbouwverkeer gedwongen hun snelheid te matigen door een gepaste weginrichting. Graag toon ik het voorbeeld van een bochtinrichting met schrikblokken in Oostkamp. Deze inrichting is vrij efficiënt, budgetvriendelijk en bovendien zorgt het voor minder schade aan de weg.

    Kan de uitvoering met schrikblokken gerealiseerd worden in de Boereweg recht tegenover huisnr. 14 en 16 ?

    Fietsstraat Bloemendalestraat

    Onlangs werd er van de Stationsstraat en ook van de fietssnelweg langs het kanaal in de Gevaerts-Zuid een fietsstraat gemaakt. Ik was aangenaam verrast toen ik hoorde dat er in de laatste verkeerscommissie (26/09/2022) gemeld werd dat de Bloemendalestraat ook in aanmerking komt om een fietsstraat van te maken.

    • Klopt dit? Van kanaal tot rondpunt Parkstraat?
    • Dit zou dan betekenen dat de Bloemendalestraat een voorrangsweg wordt en de voorrang van rechts vervalt voor Malehof, Diksmuidse Boterweg, Rollebaanstraat en Hoornstraat? Maar ook de fietsers (van links komende) krijgen voorrang op C. Marichalstraat (eerdere vraag raadslid Rolle De Bruyne), Elzenbosselke en Biezemoerstraat?

    (Een goeie aanduiding zal noodzakelijk zijn, zeker voor de Hoornstraat.)

    Raadslid Branco François

    B-loop

    Ik kreeg van enkele atleten de opmerking dat de B-loop in Sportpark Drogenbrood er niet meer goed bij ligt. Een opwaardering van deze schitterende omloop lijkt me dan ook op zijn plaats.

    Kunstmarkt

    Graag doe ik de suggestie om naar aanloop van volgende zomer een openlucht kunstmarkt te organiseren. Op dergelijke kunstmark kunnen lokale talenten de kans krijgen om hun werk ten toon te stellen. Dit initiatief liep deze zomer al in Nieuwpoort en was daar alvast een succes.

    Raadslid Christine Stroobandt

    Natuurbegraafplaatsen

    Graag wil ik een vraag die collega Kurt Vanneste en ikzelf vorig jaar stelden, betreffende het ter beschikking stellen van een natuurbegraafplaats, herhalen. Uit verschillende reacties die ik nadien kreeg, blijkt dat er toch wel veel interesse is. Bovendien vraagt het onderhoud van een natuurbegraafplaats veel minder werk en kost het ook niet veel.

    Parking mobilhomes

    Enkel plaatsen beschikken niet over een stopcontact. Toeristen vinden het niet correct als ze op die plaatsen evenveel moeten betalen als degenen die kunnen gebruik maken van een stopcontact. Misschien kan iedere plaats van een stopcontact voorzien worden of kan er een prijsverschil ingevoerd worden.

    Asfaltprobleem Diksmuidse Boterweg

    Alle asfaltproblemen worden in een lijst geplaatst en opgedeeld volgens wat er moet mee gebeuren: De schade aan de asfaltlaag in de Diksmuidse Boterweg valt onder categorie 2 : de oppervlakte is te groot om door de eigen dienst met koude asfalt uit te voeren. Dergelijke plaatsen worden verzameld tot men voldoende werk heeft om 1 werkdag te vullen en zo de prijs te drukken.

    Om een idee te hebben van hoe lang het nog duurt vooraleer de Diksmuidse Boterweg wordt aangepakt, zou ik willen vragen of de lijst bijna vol of is, dan wel dat er nog lang zal moeten gewacht worden. Graag ook een overzicht van de lijst.

    Raadslid Gijs Degrande

    Reveil

    (Waar) gaat Reveil dit jaar door in Beernem?

    Schepenhuys

    Naar verluidt zal de dienst Toerisme het Schepenhuys verlaten. De exporuimte wordt gesloten en zal dienst doen als repetitielokaal. Ook de Vliering wordt uit verhuur genomen en kan niet meer gebruikt worden door inwoners of verenigingen. De bibliotheek zou gereduceerd worden tot schoolbibliotheek. Wat is de visie van het bestuur aangaande het Schepenhuys?

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    De Notelaar

    1. Op 12 juli was er een geplande bijeenkomst met algemeen directeur van GO!-Impact. Daar zou duidelijkheid verkregen worden omtrent de timing van hun nieuw schoolgebouw en daaruit voortvloeiend de timing voor onze gemeenteschool. Wat is het resultaat?
    2. Er zou onderzocht worden in welke omstandigheden en voor welk precies lokalengebruik de € 1.000,00 zou betaald worden, want er was tegenspraak in de documenten. Wat is het resultaat?
    3. Ook nog eens heel uitdrukkelijk de vraag of het subsidiedossier nu onder het oude systeem van aankoopprocedure in promotiebouw blijft of dat er overgestapt wordt naar de standaardprocedure. In het eerste scenario wordt de subsidie verkregen na voltooiing van alle werken en wordt de aankoopsom bepaald. In het tweede geval wordt het subsidiebedrag vooraf bepaald en uitbetaald volgens indiening van facturen?
    4. Blijft de subsidie op € 1,8 miljoen met indexaanpassing of wordt de subsidie in zijn geheel herberekend?
    5. Ecologische bouwmaterialen zouden volgens de wettelijke regelgeving niet mogen gebruikt worden voor openbare gebouwen. Eerste uitleg.
      Er zijn geen ecologische materialen goedgekeurd om te mogen gebruiken in openbare gebouwen. Tweede uitleg.
      Deze materialen kunnen niet in de EPB-software omdat ze niet genormeerd zijn. Derde uitleg.
      In EPB voor openbare gebouwen is het een ‘must’ om de ingebrachte genormeerde materialen te gebruiken. Vierde uitleg.
      Op de website EPBD wordt de lijst van erkende materialen weergegeven incluis de ecologische materialen. Zij moeten rechtszekerheid geven bij de EPB-berekening.
      Navraag bij een EPB-verslaggever leert dat je alle materialen zo kan toevoegen in een specifieke EPB-berekening. Wat is de reden om niet te kiezen voor ecologische bouwmaterialen?

    Raadslid Arthur Mortier

    Oeververstevingen – communicatie

    Ter hoogte van de jachthaven zijn er grote infrastructuur werken bezig aan het kanaal. De omwonenden maken zich zorgen welke de impact zal zijn op de staat van hun woonhuis, eventuele schade na het heien van de ijzeren damwand in het kanaal. Graag verneem ik welke werken er worden uitgevoerd, wat het doel is van de werken en wanneer de werken beëindigd zullen zijn. Waar kunnen de omwonenden terecht als er schade zou vastgesteld worden? Aansluitend stel ik voor om de omwonenden over dit alles duidelijk te informeren.

    Energieplan stand van zaken

    Op de GR van 28 april en deze van 15 september werd de problematiek van de stijgende energieprijzen aangekaart, energieprijzen die spectaculair begonnen te stijgen sedert oktober 2021. Energieprijzen die stevig inhakken op financiën van onze gemeente. Als ik het goed voor heb was er in april reeds een meerkost van € 260.000,00. Een beetje laat maar op 16 september was er eindelijk een concreet plan. Maatregelen waar we achter staan. Toch enkele opmerkingen die reeds gemaakt werden op de GR van 15 september en waar er toen geen concreet antwoord op gegeven.

    1. In hoeverre gaan die maatregelen gerespecteerd worden, is er daar enige controle op?
    2. Komen de gebruikers van de gemeentelijke infrastructuur tussen voor de stijgende energiekosten?
    3. Wordt in overweging genomen om bepaalde sportinfrastructuur, of andere gebouwen te sluiten bij een strenge winter? Als ik de lijst van gebouwen en de maatregelen bekijk zijn er toch nogal wat pijnpunten die onze aandacht verdienen.

    In de notulen van 16 september lezen we het volgende: buitenverlichting met grote impact op de energiefactuur: waaronder verlichting van sportterreinen. Is verantwoord om nog avondwedstrijden voor voetbal toe te laten, als deze ook de zondagnamiddag kunnen doorgaan?

    Volgens het verslag van de technische dienst, stellen we vast dat de overgrote meerderheid van de gebouwen verwarmd wordt met aardgas. Jammer dat de isolatiewaarde per gebouw niet vermeld is. Ik lees ook niks over hernieuwbare energie toch een actueel onderwerp. De bevolking wordt gestimuleerd om te investeren in hernieuwbare energie. 

    1. Geeft de gemeente zelf het goede voorbeeld? 
    2. Is er een lijst van gebouwen eigendom van de gemeente die geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen?
    3. Zijn er reeds installaties in eigen beheer of worden die gepland in de toekomst?

    De meeste adviezen van de technische dienst zijn op korte termijn haalbaar, het juist afregelen van de installatie, onderhoud, thermostaat lager plaatsen. Volgende valt wel op.

    1. Gebouwen met enkel glas: Complex Bargelaan (Rode zaal, KLJ Beernem, Politiekantoor, Douches), Jeugdlokaal Stekkertjes, Fortstraat, jeugdlokaal Beukendreef.
    2. Voetbalkantine Sint-Joris: nazien wie betaalt de factuur?
    3. TC Smash: nazien wie betaalt de factuur?
    4. Sportpark Den Akker: ventilatiegroep geen warmtewisselaar warme lucht recht naar buiten.

    Kan hier op korte termijn iets aan gedaan worden?

    Raadslid Lode Vanneste

    Aanhoudende situatie Stationsplein

    Op de gemeenteraad van 23 juni 2022 stelde ik verschillende vragen aan het schepencollege over de vernieuwde stationsomgeving. Sinds de opening begin april 2022 bleken er een aantal problemen en aandachtspunten.

    Zo gebeurden er regelmatig inbreuken tegen het eenrichtingsverkeer en waren er heel wat chauffeurs die hun wagen parkeerden op het grote middenplein. Ook de twee plaatsen voor mindervaliden werden regelmatig ingenomen door automobilisten zonder blauwe kaart. Verder verplaatste zowat iedere fietser zich al rijdend doorheen de tunnel onder de sporen. Tenslotte was ook de groenaanleg op verschillende plaatsen bijzonder onverzorgd.

    Uit de getuigenissen van een aantal buurtbewoners blijkt dat dezelfde problemen zich nog steeds voortdoen. Zo blijven er automobilisten in de verkeerde richting rijden, zijn er fietsers die zich al rijdend doorheen de tunnel begeven, ligt het plein er onverzorgd bij en wordt er op verschillende plaatsen geparkeerd waar dat niet toegelaten is.

    Hierover de volgende twee vragen:

    • Hoe evalueert het gemeentebestuur de huidige verkeers- en parkeersituatie op het vernieuwde stationsplein?
    • Welke initiatieven neemt het bestuur om de aanhoudende problemen en aandachtspunten in en rond de stationsomgeving aan te pakken?

Besloten

Communicatie

  • Enkele nieuwe leden wensen toe te treden tot de adviesraad Jeugd. Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 23 oktober 2022 positief advies over de gemotiveerde voorstellen van toetreding tot de adviesraad. De gemotiveerde voorstellen van toetreding worden voorgelegd aan de gemeenteraad.