De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
*Schepen Vicky Reynaert en raadsleden Els Vyncke en Arthur Mortier zijn verontschuldigd voor de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 september 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 september 2021.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 september 2021 worden goedgekeurd.
In Titel 4 "De gemeentelijke dotatie aan de Politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen politiebegroting en gemeentebegroting van de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002" wordt bepaald dat het ten stelligste aanbevolen is dat de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vastgesteld wordt in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de politiezone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk de gemeentebegroting.
Uitgaande van de autonomie van de gemeente is het aangewezen dat de gemeente zich akkoord verklaart met de gemeentetoelage die in de begroting 2022 van de politiezone Het Houtsche ingeschreven zal worden.
De ontwerp-politiebegroting 2022 werd ontvangen op 01 september 2021.
De gemeenteraad gaat over tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2022 van de politiezone Het Houtsche.
De exploitatietoelage bedraagt € 1.441.038. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
De exploitatietoelage voor 2022 ligt 3% hoger dan het oorspronkelijke budget voorzien in de meerjarenplanning van 2021 en komt dus op € 1.441.038.
| 2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
| exploitatietoelage |
€ 1.206.848 |
€ 1.206.848 |
€ 1.201.088 |
€ 1.230.296 |
€ 1.358.317 |
€ 1.399.066 |
€ 1.441.038 |
| investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door korpschef Veerle Dhont.
Politiebegroting dienstjaar 2022
| Dienst |
financiën - gemeentelijke toelage politiezone Het Houtsche |
| Omschrijving |
politiebegroting dienstjaar 2022 - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem |
| Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2022 bedraagt 1.441.038. |
| Budgetcode |
0400-00/6494000 exploitatietoelage & 0400-00/6640000 investeringstoelage |
| Beschikbaar krediet |
€ 1.441.038 en € 0 |
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande, beantwoord door korpschef Veerle Dhont.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de gemeentelijke toelage voor de politiezone Het Houtsche in het gemeentebudget 2022 wordt vastgesteld op artikelnummer 0400-00/6494000 van het exploitatiebudget ten bedrage van € 1.441.038 en op artikelnummer 0400-00/6640000 van het investeringsbudget ten bedrage van € 0,00.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de politiezone Het Houtsche en aan de gemeentelijke financiële dienst.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 09 juli 2021 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 03 november 2021 om 19u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 03 november e.k.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter, Kris Vincke.
Uitnodiging BAV van IVBO en bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse namens N-VA waarbij 2 voorstellen van amendementen worden ingediend, nl.:
Voorstel van amendement 1
Een nieuw artikel wordt ingevoegd:
“De overname van het beheer van het recyclagepark door IVBO kan niet zonder expliciet akkoord van de betrokken gemeente.”
Het amendement wordt eenparig goedgekeurd.
Voorstel van amendement 2
Bij artikel “Volgende taken vallen effectief onder de beheersoverdracht” wordt het 5e lid "De verwijdering, verwerking en commercialisering van alle afvalsoorten afkomstig van de deelnemende gemeenten." geschrapt.
Het amendement wordt eenparig goedgekeurd.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 03 november 2021, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden -mits toevoeging van volgende twee amendementen- goedgekeurd.
Amendement 1 : Een nieuw artikel wordt ingevoegd bij de 'invulling van de beheersoverdracht':
“De overname van het beheer van het recyclagepark door IVBO kan niet zonder expliciet akkoord van de betrokken gemeente.”
Amendement 2 : Bij artikel “Volgende taken vallen effectief onder de beheersoverdracht” wordt het 5de lid ‘De verwijdering, verwerking en commercialisering van alle afvalsoorten afkomstig van de deelnemende gemeenten.’ geschrapt.
Artikel 2: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 03 november 2021 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De welzijnswet verplicht elke werkgever, dus ook de lokale besturen, tot het voeren van een welzijnsbeleid.
De gemeenten en OCMW's van Beernem, Oostkamp en Zedelgem en de WVI namen in 2016 een principebeslissing om samen te werken m.b.t. preventie op het werk door de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk via de intercommunale WVI.
Pas recent kregen de drie lokale besturen en de WVI informeel gunstig advies van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg om de procedure voor een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk te mogen opstarten.
De WVI zal hiertoe een kostendelende vereniging oprichten en een preventieadviseur aanwerven die de welzijnstaken opneemt voor de aangesloten besturen. De directe en indirecte loonkosten van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk zullen worden verdeeld onder de betrokken besturen op basis van een functieweging en VTE.
Voor de jaarlijkse afrekening van de kosten van de KDV is een budget voorzien van € 10.000 bij het OCWM en van € 14.500 bij de gemeente. Hiervoor is krediet voorzien op artikel 2021/GBB-PERS-G/0115-00/6170001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN- Bijdrage WVI Gemeenschappelijke interne preventiedienst.
De gemeente en het OCMW van Beernem zouden samen +/- 1 dag per week een beroep kunnen doen op de preventieadviseur.
Momenteel zijn er 2 interne preventieadviseurs in dienst, een voor het OCMW en een voor de gemeente.
Beiden beschikken echter over onvoldoende ruimte in hun takenpakket om de wettelijk verplichte welzijnstaken correct uit te voeren en op te volgen.
Opdat de WVI zou kunnen overgaan tot aanwerving dient een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten.
Het college verleende gunstig advies m.b.t. de samenwerkingsovereenkomst in de zitting van 03 september 2021.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld toe te treden tot de KDV GIPD-WVI en de samenwerkingsovereenkomst KDV GIPD-WVI (kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst-WVI) goed te keuren.
De samenwerkingsovereenkomst bevat de volgende zaken:
*** De zelfstandige groepering “kostendelende vereniging KDV GIPD-WVI” wordt opgericht en werkt als een zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid overeenkomstig art. 44, §2bis, tweede lid van het BTW-wetboek.
- hetzij de aanwerving van gemeenschappelijk gespecialiseerd personeel,
- hetzij het ter beschikking stellen van eigen gekwalificeerd personeel als gemeenschappelijk personeel van de zelfstandige groepering.
*** De werking van de KDV GIPD-WVI wordt opgevolgd door een of meerdere stuurgroepen.
1. Samenstelling stuurgroep
De stuurgroep bestaat uit een afgevaardigde van elk lid.
De leden van de stuurgroep kunnen een plaatsvervanger aanduiden.
2. Bevoegdheden stuurgroep
3. Werking stuurgroep
*** De overeenkomst heeft een vaste duurtijd van 4 jaar.
De periode van 4 jaar gaat van start op de dag van ondertekening van de overeenkomst.
Na afloop van de vaste duurtijd wordt de overeenkomst, behoudens de gevallen van uittreding of stopzetting zoals hierna beschreven, telkens en automatisch verlengd voor één jaar.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelszaken.
Samenwerkingsovereenkomst Kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst - WVI.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De gemeente treedt toe tot de KDV GIPD-WVI (kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst).
Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst" met de WVI wordt goedgekeurd. De duurtijd van de overeenkomst bedraagt minimaal 4 jaar.
Artikel 3: Voor het aandeel van de gemeente is krediet voorzien op artikel 2021/GBB-PERS-G/0115-00/6170001/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN- Bijdrage WVI Gemeenschappelijke interne preventiedienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de omgeving van Zuiddamme en de aanleg van het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad Beernemstraat/Scherpestraat zijn de aankoop van grond, vestigingen van een erfdienstbaarheid en afstand van gebruik van verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin heeft de onderhandelingen gevoerd en heeft verkoopbeloften afgesloten met de betrokken eigenaars/gebruikers. Deze overeenkomsten werden goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 01 juli 2021.
Vastgoedtransacties heeft volgens deze overeenkomsten de ontwerpakten opgemaakt. Het betreft ontwerpakten voor 36 innemingen, 3 afstanden van gebruik en 3 vestigingen van erfdienstbaarheid. Voor inneming 034 werd de vergoeding herberekend aangezien bij de overeenkomst een foutieve eenheidsprijs werd gehanteerd. Het gaat om voortuin en hofland i.p.v. landbouwgrond.
De totale vergoeding voor de ontwerpakten bedraagt € 222.431,26 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
| Dienst |
technische dienst |
| Omschrijving |
"Project Zuiddamme" - verkoopbeloften en overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheden |
| Raming (incl. btw) |
€ 222.431,26 |
| Budgetcode |
0200-00/2202000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 300.000,00 |
Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2021/047.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Beernemstraat/Scherpestraat en de vestiging van 3 erfdienstbaarheden met het oog op de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de omgeving Zuiddamme, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De 24 ontwerpakten voor 36 innames van grond, 3 afstanden van gebruik en 3 vestigingen van erfdienstbaarheden, die daartoe werden opgemaakt door Vastgoedtransacties, voor een totale vergoeding van € 222.431,26 worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen, afstand van gebruik en erfdienstbaarheden zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor het verlijden van de akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Tegen 01 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed heeft in een schrijven van 23 oktober 2020 de gemeenten verzocht om een voorstel in te dienen voor het werkingsgebied voor de woonmaatschappij die in de gemeente actief zal zijn. Op 12 maart 2021 keurde de Vlaamse Regering de definitieve afbakening van 17 referentieregio's goed. De woonmaatschappij moet binnen de referentieregio vallen of ermee samenvallen. Een aanvraag tot afwijking is mogelijk, mits een goede motivering wordt voorgelegd. Beernem behoort tot de referentieregio Brugge.
De Vlaamse Minister heeft een oproep gedaan bij de gemeenten om een voorstel tot afbakening van het werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Dit werd besproken in het lokaal woonoverleg op 19 augustus 2021. Het is belangrijk dat het werkingsgebied van De Woonwinkel Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout Zedelgem, volledig binnen de afbakening van de woonmaatschappij valt. SVK Sovekans is vragende partij om het werkingsgebied volledig volgens de referentieregio Brugge uit te bouwen.
Het college adviseerde in de zitting van 27 augustus 2021 om de gemeente tot een werkingsgebied met de volgende gemeenten te laten behoren: Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem.
De raad van bestuur van SHM Vivendo heeft in de zitting van 25 augustus 2021 beslist gunstig advies te verlenen rond het voorstel. SVK Sovekans herbevestigde in een schrijven van 14 september 2021 het advies van 07 juli 2021 van de raad van bestuur waarbij geadviseerd wordt om het werkingsgebied te laten samenvallen met de voorgestelde referentieregio Brugge.
Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor wonen en huisvesting.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt geadviseerd om de gemeente Beernem tot een werkingsgebied met de volgende gemeenten te laten behoren: Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De Vlaamse regering nodigt alle Vlaamse steden en gemeenten uit om een Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) af te sluiten. Het Energie- en Klimaatpact bevat maatregelen tegen verdere klimaatopwarming (“mitigatie”) en maatregelen om ons aan te passen (“adaptatie”).
De steden en gemeenten krijgen daarvoor praktische ondersteuning via het "Netwerk Klimaat" van de VVSG. Bovendien verdeelt de Vlaamse regering jaarlijks een budget onder de gemeenten die het klimaatpact ondertekenden. De verdeling gebeurt voor 80 procent op basis van het aantal inwoners en voor 20 procent op basis van het Gemeentefonds. In 2021 heeft de Vlaamse regering 24.324.000 euro te verdelen. Vanaf 2022 is er een vast engagement van 10 miljoen euro jaarlijks. Daarnaast is het de bedoeling om hier ook telkens middelen uit het Vlaams Klimaatfonds aan toe te voegen. Dit bedrag schommelt jaarlijks omdat het gekoppeld is aan het Europees Emissiehandelssysteem.
De wederzijdse engagementen staan duidelijk in het pact en de financiële ondersteuning wordt gekoppeld aan het ondertekenen van het Pact.
Lokale besturen engageren zich door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact op twee vlakken:
1. Bindende engagementen
In deze lijst staan zaken die Beernem nu reeds doet (Burgemeestersconvenant ondertekenen en uitvoeren) of waarvan Beernem op weg is om ze te realiseren (de openbare verlichting verledden tegen 2030).
Werf 2: Verrijk je wijk (mitigatiemaatregel)
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (mitigatiemaatregel)
Werf 4: Water het nieuwe goud (adaptatiemaatregel)
De gemeente maakt zelf een planning over de verschillende werven en jaren heen en kiest daarna hoe de middelen op de meest efficiënte manier kunnen ingezet worden. Er is dus geen verplichte verhouding tussen de verschillende werven.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor klimaat en energie.
Voor het jaar 2021 kan Beernem minimaal 53.163 euro krijgen. Het bedrag wordt hoger naarmate minder gemeenten het pact ondertekenen. Het definitieve bedrag zal ten laatste op 01 december 2021 bekendgemaakt worden. Het betreft een trekkingsrecht met 50 procent cofinanciering. Vlaanderen vraagt dus dat de totale uitgaven voor klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie bedraagt.
Voor de gemeentelijke middelen kan gebruik gemaakt worden van de budgetten bij de reeds geplande acties in het Meerjarenplan 2020-2025.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande namens de N-VA-fractie waarbij een voorstel van amendement wordt ingediend.
Voorstel van amendement
Een nieuw artikel wordt ingevoegd:
“Het college krijgt de opdracht om een voldragen actieplan uit te werken met effectieve maatregelen die concreet uitvoering geven aan de hoger vermelde doelstellingen tegen 2024, om dit plan uiterlijk binnen zes maanden aan de gemeenteraad ter bespreking en stemming voor te leggen en om daartoe ook de nodige financiële middelen te voorzien”.
Schepen Jan Vanassche antwoordt op het amendement en stelt dat akkoord gegaan kan worden met het voorgestelde amendement m.u.v. van de termijn van zes maanden. N-VA houdt evenwel vast aan het ingediende amendement.
Het amendement wordt dan ook ter stemming voorgelegd.
Het amendement wordt verworpen met 7 ja-stemmen van de fractie van N-VA tegen 15 neen-stemmen van de fracties van CD&V en Groen.
Artikel 1: Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse regering wordt ondertekend.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente/het OCMW heeft de WVI bij de gemeenteraadsbeslissing van 09 november 2010 voorgedragen als lokale entiteit om samen te werken met het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost. Daarbij werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de WVI en de gemeente en het OCMW goedgekeurd. Sinds 01 mei 2011 fungeert de WVI als aanspreekpunt voor energieleningen aan particulieren voor Beernem.
Bij de zesde staatshervorming werd de bevoegdheid over het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE) van de federale overheid naar de gewesten overgedragen. Sindsdien spreekt men over de Vlaamse Energielening verstrekt door een Energiehuis (i.p.v. lokale entiteiten). De wederzijdse rechten en plichten tussen Energiehuis WVI en het Vlaams Energieagentschap werden vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die in voege trad op 01 oktober 2017. Sindsdien is de waarborgregeling vervangen door een kwijtscheldingsprocedure ten aanzien van de WVI. Er is geen borgstelling van het lokaal bestuur in het kader van de verstrekte energieleningen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018, gepubliceerd op 11 januari 2019, voorziet wijzigingen van de Vlaamse Energielening en uitbreiding van de taakstelling van de Energiehuizen. Op basis hiervan moeten de Energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elk lokaal bestuur van het werkingsgebied. Voortaan fungeert het Energiehuis WVI ook als laagdrempelig energieloket, waar ze inwoners informeert, begeleidt en ontzorgt bij hun energetische renovatie.
De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de WVI en de gemeente/het OCMW vervalt binnenkort en een actualisatie van de taakstelling dringt zich op. Daarom werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De WVI wenst de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de 33 lokale besturen van het werkingsgebied waarin het Energiehuis WVI werkzaam is.
De huidige overeenkomst tussen Energiehuis WVI en de gemeente/het OCMW verloopt binnenkort. Daarom vraagt de WVI om over te gaan tot ondertekening van een nieuwe geactualiseerde overeenkomst.
Het Energiehuis heeft de volgende opdrachten:
De gemeente/het OCMW maakt ook deel uit van IGS De Woonwinkel samen met de lokale besturen Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem.
IGS De Woonwinkel heeft deels overlappende opdrachten met het Energiehuis WVI.
Er is een lopende samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel waarin een duidelijke taakverdeling is vooropgesteld.
De Stuurgroep IGS De Woonwinkel heeft de nieuwe overeenkomst tussen Energiehuis WVI en de verschillende lokale besturen besproken en is de mening toegedaan dat de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder dienen te worden geconcretiseerd en dit in het belang van eenduidige en heldere communicatie naar de burgers. Voorop staat dat De Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken.
Daarom wordt voorgesteld om de volgende clausule toe te voegen aan de overeenkomst tussen het lokaal bestuur en de WVI onder Art 6. §10: “In de samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel dienen de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder te worden geconcretiseerd. Voorop staat dat de Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken.”
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis WVI goed te keuren, mits de clausule voorgesteld door de Stuurgroep IGS De Woonwinkel wordt toegevoegd.
Overeenkomstig artikel 7 §1 van de nieuwe overeenkomst dient een gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep te worden aangeduid.
Dhr. Jan Vanassche, schepen, werd in de zitting van 21 februari 2019 door de gemeenteraad aangesteld als vertegenwoordiger voor de gemeente Beernem in de beleidsgroep van het Energiehuis WVI voor de volledige legislatuur.
Deze aanstelling wordt herbevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor De Woonwinkel.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De nieuwe samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds de gemeente/het OCMW, wordt goedgekeurd, mits onder Art 6. §10 de volgende clausule wordt toegevoegd:
"In de samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel dienen de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder te worden geconcretiseerd. Voorop staat dat De Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken."
Artikel 2: Als gemeentelijk afgevaardigde voor de beleidsgroep wordt dhr. Jan Vanassche aangeduid.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokaal bestuur.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Door de sluiting van het zwembad dienen heel wat inwoners, erkende Beernemse sportverenigingen en Beernemse scholen op zoek te gaan naar een ander zwembad om hun geliefkoosde sport te beoefenen. De zwembaden in de omgeving zijn vaak duurder en de afstand om te gaan zwemmen is groter.
Om de Beernemse scholen, sportclubs en inwoners te ondersteunen om nog te kunnen zwemmen, werd een subsidiereglement zwemmen opgemaakt.
Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Subsidiereglement zwemmen
| Dienst |
Sport |
| Omschrijving |
Subsidiereglement zwemmen |
| Raming (incl. btw) |
€ 22.000,00 |
| Budgetcode |
Geen budget voorzien |
| Beschikbaar krediet |
Geen budget voorzien |
| Visumnummer + datum |
n.v.t. |
Bij de volgende budgetbesprekingen wordt er een budgetverschuiving voorzien van jaarlijks 22.000,00 euro. Er is geen budget voorzien in de meerjarenbegroting.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Het subsidiereglement zwemmen wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Tijdens de volgende meerjarenbegroting wordt er voor de voorziene jaren een budget van 22.000 euro per jaar toegevoegd. Hiervoor zal er een budgetwijziging dienen te gebeuren.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. bevoegdheid van de gemeenteraad.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Door wijzigingen in de wetgeving dringen zich aanpassingen op aan het schoolreglement dat werd goedgekeurd in oktober 2012 en laatst aangepast in september 2020 (inclusief infobrochure).
De aanpassingen werden besproken in de vergadering van de schoolraad van 13 september 2021.
Het betreft:
Het college verleende positief advies m.b.t. het aangepaste schoolreglement in de zitting van 24 september 2021.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 19 november 2020 wordt opgeheven. Het schoolreglement – september 2021 - voor GBS De Notelaar te Oedelem, zoals goedgekeurd door de schoolraad op 13 september 2021, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirecteur voor gepast gevolg.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2022 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 27 maart 2021 (Sint-Amandus), 02 juni 2021 (H.M.M.Gods), 28 juni 2021 (Sint-Lambertus), 28 juni 2021 (Sint-Petrus) en 25 juni 2021 (Sint-Georgius).
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies aan de budgetten van deze kerkfabrieken. Het advies werd digitaal ondertekend en via de applicatie Religiopoint aan de onderscheiden kerkbesturen overgemaakt op 15 juli 2021.
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2022 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 08 september 2021. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 28 oktober 2021) om akte te nemen van de budgetten 2022.
Over de opmaak van de budgetten 2022 was er overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem op 02 juni 2021.
Op 25 april 2019 keurde de gemeenteraad de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem goed.
De voorgelegde budgetten van de kerkbesturen van Sint-Amandus, Heilige Maria Moeder Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 en zijn opgemaakt in overeenstemming met de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van de budgetten 2022 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via ReligioPoint ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het centraal kerkbestuur en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De ingediende vragen en suggesties werden als volgt behandeld:
Raadslid Kurt Vanneste
Natuurbegraafplaats
Nu de dagen van Allerheiligen en Allerzielen er aankomen had ik een suggestie aangaande de begraafplaatsen of kerkhoven.
We weten dat deze de laatste jaren een grondige metamorfose hebben ondergaan in Beernem maar toch ontbreekt er iets in Beernem.
Ik zou bij deze de suggestie willen doen om te overwegen een natuurbegraafplaats aan te leggen in Beernem.
Natuurbegraafplaatsen waar urnen in de grond worden geplaatst of assen worden uitgestrooid bestaan al, maar in Drongen is de eerste plaats waar effectief lichamen worden begraven in de natuur, zonder gedenksteen.
Er worden in zo een natuurbegraafplaats geen planten of bomen aangeplant die het hele jaar groen blijven. Op de natuurbegraafplaats evolueert de natuur mee met de seizoenen.
De lichamen worden gelegd in een bio-afbreekbare kist of urne of gewoon in een lijkwade.
Uiteraard wordt er digitaal gemarkeerd waar de urne of het lichaam begraven ligt maar op zo een begraafplaats zal je dit niet zien. Er mogen geen gedenktekens, geen markeringen, geen bloemen of beertjes worden gelegd bij de overledenen.
Op zo een natuurbegraafplaats worden enkel bomen of bloemen en struiken geplant of gezaaid.
Ook de stad Gent heeft plannen tot het aanleggen van een dergelijke begraafplaats.
Ik ben ervan overtuigd dat er vraag of nood is aan dergelijke begraafplaats in onze gemeente.
Bij deze dus mijn suggestie om na te gaan of er kan worden ingegaan op mijn voorstel.
Deze vraag wordt samen beantwoord met een gelijkaardige vraag gesteld door raadslid Christine Stroobandt.
Schepen Patricia Waerniers antwoordt dat dit op zich een waardevolle suggestie is, vooral omdat hier en daar in Vlaanderen dergelijke begraafvormen aan een opmars bezig zijn.
Er is echter nog geen specifieke vraag van burgers. Daarom lijkt het niet aangewezen om hier onmiddellijk werk van te maken. De gemeente Beernem heeft al 7 begraafplaatsen, die ook allemaal moeten onderhouden worden.
Als ooit zou overwogen worden om een dergelijke natuurbegraafplaats te realiseren, zal ook nog een keuze moeten gemaakt worden: ofwel wordt deze gerealiseerd in een bestaand bos, ofwel wordt een bos aangeplant. De gesuggereerde plaats hiervoor (nl. de percelen achter de nieuwe begraafplaats van Sint-Joris) zou wellicht (momenteel althans) ook niet de ideale plaats zijn, want de recent aangeplante bomen zijn door konijnen allemaal afgevreten. Er moet verder over nagedacht worden. Er kan een bestaand bos gebruikt worden, wat direct een “mooi effect” zal geven of er kan voor geopteerd worden om nieuwe bomen aan te planten. Maar dan zal er eerst meer vraag moeten komen van de inwoners voor deze begraafvorm.
Raadslid Roos Lambrecht
Actieplan fietsdiefstallen
Steeds meer mensen maken gebruik van de fiets in onze gemeente en investeren hiervoor in een degelijke fiets, wat een goede zaak is. Fietsen is goed voor de gezondheid en het milieu. Maar heel dikwijls lees ik op sociale media klachten over fietsdiefstallen in Beernem. Daarom denk ik dat het noodzakelijk is om een actieplan op te stellen, in overleg met de politie, over wat gedaan kan worden om deze diefstallen te vermijden. Enkele voorbeelden:
Dit actieplan dan ook communiceren naar de bevolking.
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat deze voorstellen werden nagekeken door de dienst mobiliteit en door de politie. Fietsdiefstallen kunnen op 3 manieren aangegeven worden, nl. 1) via aangifte aan het onthaal: de burger legt dan een afspraak vast via het online-afsprakensysteem; 2) via police on web: de burger doet dan van thuis uit een aangifte van fietsdiefstal en 3) via 101: bij heterdaad fietsdiefstal. Er wordt steeds een PV opgemaakt en de burger krijgt een attest van klachtneerlegging. Wat de meldingen via police on web betreft, die komen terecht bij de hoofdinspecteur (HINP) van de wijk die dit aan een wijkinspecteur geeft om verder onderzoek te doen en een pv op te stellen.
De burgemeester beaamt dat het nuttig lijkt om de fietsenstallingen in de gemeente te inventariseren, om op die manier te bepalen waar fietsrekken kunnen vervangen worden door fietsaanleunbeugels en op belangrijke locaties door overdekte fietsenstallingen. Op die manier kan een goede fietsinfrastructuur worden aangeboden en zo het fietsen worden gepromoot.
Verder bevestigt de burgemeester dat er fietsbeugels komen aan het station waaraan men de fiets kan bevestigen met een slot en dat er camera’s komen op de hellingen die de volledige fietsenstalling coveren: 2 op de helling aan de kant van de Sint-Jorisstraat en 2 op de helling aan de kant van het Stationsplein.
Bewustmakingsacties kunnen aangekondigd worden in Open Blad en via de sociale mediakanalen. Wat betreft het graveren werden in de maand juni aan de 3 stations van de politiezone 177 fietsen gegraveerd. Voor Beernem waren dit er maar liefst 78.
In de maand september werden 3 fietsgraveeracties georganiseerd, 1 in elke gemeente. Er werden 419 fietsen gegraveerd waarvan 118 in Beernem. De fietsgraveerstand wordt ook opgesteld op bepaalde momenten, in Beernem bijvoorbeeld zal er bij de verwelkoming van nieuwe inwoners een fietsgraveerstand voorzien worden.
Raadslid Marjan Lootens
Funerair erfgoed grondgebied Beernem
Binnenkort bezoeken we terug de begraafplaatsen om onze familieleden te herdenken. Zelf mag ik ieder jaar opnieuw ervaren dat de in 2010 en 2017 uitgegeven boekjes omtrent het funerair erfgoed van de begraafplaatsen Sint-Amandus en Sint-Joris van een bezoek aan het kerkhof een wandeling doorheen de tijd maken en zo een meerwaarde aan dergelijk bezoek bieden. Het is voor de nakomelingen ook een manier om de herinnering aan hun voorouder(s) levendig te houden en voor heel wat mensen een ontdekkingsreis met weetjes over bepaalde personen of zerken.
Is er zicht op navolging van dit initiatief voor de andere begraafplaatsen op het grondgebied van Beernem?
Schepen Patricia Waerniers antwoordt dat de boekjes inderdaad heel erg in de smaak vallen. De eerste begraafplaats die op het lijstje staat is Sint-Lambertus. Men is hieraan begonnen eind 2019, maar door corona draaide dit op een laag pitje. Er wordt gewerkt met een persoon vanuit de gemeente die coördineert en samenwerkt met vrijwilligers. Deze activiteiten zullen weer moeten heropgestart worden.
Raadslid Piet De Rycke
Veilig fietsverkeer
Iedereen kent de fietssnelweg F6, van Brugge naar Gent. Door Beernem loopt deze drukke fietsverbinding langs het kanaal. Algemeen worden fietssnelwegen in sneltempo op heel wat punten geoptimaliseerd in functie van het toenemende (al dan niet elektrische) woon-werk-fietsverkeer.
Voor er ernstige ongevallen gebeuren doe ik graag de suggestie in functie van deze fietssnelweg de voorrang van rechtsregel te herbekijken t.h.v. de Gevaerts-Zuid en de kruising met de Hooiestraat en de Halvemaanstraat. De plaatsing van spiegels zou ook een verbetering zijn.
Fietsliefhebbers ontdekten ondertussen de ventwegen langs het treinspoor tussen het station van Beernem en Maria-Aalter. Deze wegen worden niet enkel als recreatieve as gebruikt maar ook voor woon-werkverkeer richting Aalter. Na de afwerking van ons station in Beernem zal dit nog optimaler kunnen en meer in trek komen.
Met de winter in aantocht zijn deze wegen ’s ochtends en ’s avonds nog heel donker. Zal er (op termijn) openbare (slimme!) verlichting komen langs deze ventwegen?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat de voorrangsvraag op fietssnelwegen op zich boeiend is! Het principe is inderdaad om zoveel mogelijk comfort en doorgang te verlenen aan fietsers op de fietssnelweg. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Het afvoeren van voorrang van rechts zal mogelijks leiden tot een verhoging van de snelheid van de automobilisten die ook toegelaten zijn op deze fietssnelweg. Dat is niet ideaal.
Aan de andere kant wordt er gewerkt aan een nieuwe wegencategorisering waarbij ook het fietsnetwerk een plaatsje krijgt en rangorden worden gegeven aan de verschillende wegen en weggebruikers, afhankelijk van de categorie waartoe je behoort. Samengevat zou het erop neerkomen dat volgens de huidige voorstellen wegencategorisering de fietsers van de fietssnelweg bij kruispunten met wegen van een lagere categorie wel voorrang krijgen op de zijstraten. Het voorstel is om de situatie en het gewenste toekomstbeeld van de fietssnelweg, alsook de vraag naar een mogelijke verlichting ervan verder te bespreken met de provincie, waarbij een slimme ledverlichting een goede suggestie is.
Autoleerrijpark
Onlangs werd de vernieuwde parking Aanwijs ingehuldigd, een realisatie van de Vlaamse Landmaatschappij i.s.m. de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Beernem. De mooi ingerichte onthaalpoort voor het landschapspark Bulskampveld heeft een digitaal infopunt met geïntegreerde toiletten en een splinternieuwe picknickzone. Naast de aangepaste aansluiting van de Heirweg wordt de fietsverbinding nog geoptimaliseerd en de paardentrailers krijgen ook terug hun plaats.
Helaas moest het autoleerrijpark (iets te makkelijk) plaats ruimen voor een gazon!
Dit gazon moet dienst doen als evenementenweide of overloopparking want heel wat (halfverharde) parkeerplaatsen sneuvelden door deze keuze.
De hervorming van het rijexamen zorgde ervoor dat de manoeuvres nu tijdens het examen op de weg moeten uitgevoerd worden. Voor het oefenen daarentegen zijn heel wat ouders hard op zoek naar terreinen (nu meestal private warenhuisparkings), modulair ingericht (met verstelbare ‘frames’) om de manoeuvres in alle rust te kunnen aanleren zonder veel kleerscheuren.
Als gemeente en al zeker als provincie hebben we ook een educatieve rol. Graag bespaar ik heel wat ouders die eerste stress en doe ik de suggestie nieuwe oefenframes aan te kopen (want die waren aan vernieuwing toe) en te plaatsen op bv. de te vernieuwen hoofdparking van Bulskampveld of de zijparking aan Moeder Gods of …
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat velen de manoeuvres, zoals ze vroeger moesten gekend zijn, geoefend hebben op de parking van het provinciaal domein. Het autoleerrijpark is inderdaad verdwenen door de heraanleg van de nieuwe onthaalparking. De reden daarvoor was de oude vervallen staat van het oefenparcours en de andere wijze van oefenen van manoeuvres die je tijdens het examen in het verkeer moet doen; iets wat de rijscholen in het echte verkeer oefenen.
De provincie vond het daarenboven ook niet echt haar taak om een provinciale recreatieparking hiervoor te laten gebruiken.
De suggestie is anders wel zinvol. Er wordt geïnformeerd op welke wijze andere gemeenten dit aanpakken. Suggesties zijn welkom!
Raadslid Branco François
Wegversmalling ter hoogte van gemeenteschool
Een tijdje geleden is er een nieuwe wegversmalling geplaatst ter hoogte van de gemeenteschool. Het is zeker een stap vooruit dat het verkeer daar vertraagd wordt om zo de schoolomgeving veiliger te maken. Echter blijkt de plaatsing van de wegversmalling ongelukkig. Door de versmalling aan de andere kant van de straat te plaatsen, begeven de auto’s zich vaak op het voetpad, juist daar waar het meeste kinderen passeren. Hoe wordt deze situatie aangepakt?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat hij de stelling omtrent de nieuwe wegversmalling ter hoogte van de school kan volgen. Het verkeer vertraagt om zo de schoolomgeving veiliger te maken. Hij kan helemaal niet volgen als raadslid François stelt dat de plaatsing van die wegversmalling ongelukkig is.
De wegversmalling is er op vraag van de school gekomen omdat de voetgangers niet zichtbaar waren achter de geparkeerde wagens. Dit gebeurde na een proefopstelling die na evaluatie door de school en de buurt als positief ervaren werd.
Het klopt dat deze gewestweg een drukke weg is, mede door de omleiding omwille van de werken aan de Sijselestraat, maar zeker ook omwille van het landbouwverkeer. Beernem is een landbouwgemeente, minimum twee keer per jaar zijn de landbouwer zeer actief op de weg. Het kan dan inderdaad gebeuren dat er 2 tractoren neus tegen neus komen te staan. In dat geval moeten de andere weggebruikers maar even wachten en hun verkeersgedrag zelf aanpassen.
De burgemeester geeft raadslid François wel gelijk als hij stelt dat wagens gevaarlijk over de voetgangerszone rijden om elkaar te kruisen in plaats van de beurt af te wachten. Het gemeentebestuur zal aan het Agentschap Wegen en Verkeer vragen om daar een Octopuspaaltje te plaatsen om het rijden over de voetgangerszone te vermijden.
Skatepark
Veel buurtbewoners te Oedelem zijn bezorgd en hebben het gevoel dat de participatie te laat kwam. Hoe worden hun noden, voornamelijk omtrent geluidsoverlast toch beantwoord?
Het volledige budget wordt besteed aan het skatepark zelf, maar er waren ook plannen om een ontmoetingsruimte te voorzien. Wordt dit dan niet gerealiseerd? Daarnaast komt ook 10.000 euro van het budget van begraafplaatsen. Dit terwijl er de laatste tijd vaak klachten zijn omtrent de begraafplaatsen. Hoe kunnen jullie dit staven?
Welke plannen zijn er om ook skaters in Beernem en Sint-Joris te blijven uitdagen in hun eigen deelgemeente?
Schepen Ruben Strobbe antwoordt dat er een heel mooi participatietraject doorlopen werd met de jongeren, die vaak niet georganiseerd zijn. Onder meer via een Facebookgroep, via meerdere video calls, en via een digitale bevraging met QR-codes die op verschillende plekken in de gemeente ophingen. Achter die QR-codes stak een enquête waarop veel nuttige respons kwam.
Ook het contact met de buurt werd doorheen de jaren correct door de jeugddienst onderhouden. Vragen of opmerkingen krijgen steeds opvolging. In het kader van de vernieuwing van het skatepark heeft de jeugddienst ook een rondgang gedaan in de buurt (in Den Akker en een stuk van de Beekstraat). Nadien kwamen er nog 2 reacties van buren, die volgens de jeugddienst met positief gevolg werden behandeld.
Begin zomer 2021 was er ook een bijeenkomst met de buren, de skaters en de jeugddienst op het skatepark. Ook de burgemeester en de schepen van jeugd waren hierop aanwezig. Het was een positief en nuttig moment. Participatie wordt toegepast in de praktijk. Ook in minder evidente tijden met lockdowns werd daar goed in geslaagd.
Wat betreft de geluidsoverlast: De houten vervallen skatetoestellen worden weggenomen omdat deze als een klankkast het geluid versterken. En het is vooral dat wat de buurt als storend kan ervaren.
Er wordt gekozen voor duurzame betonnen materialen. Deze keuze wordt aangemoedigd door de skaters, de jeugdraad, de ontwerper en ook door de buurt. Het nieuwe skatepark zal iets verder weg liggen van de buren.
Beernem heeft een groot hart voor de skaters, en ziet hen als getalenteerde sporters. Er is een goede dialoog met de skaters. Uit de werkgroep komen nog ideeën voor nieuwe initiatieven. Zo plant de jeugddienst nog een bezoek met een bus aan andere skateparken in de regio - wat vooral een antwoord biedt aan de jongere skaters die minder mobiel zijn. Oudere skaters geven aan deze verplaatsingen nu ook al zelf te maken.
Onlangs in september 2021 organiseerde de jeugddienst samen met Sport Vlaanderen een sessie skateboarden. Ook dat was een succes met meer dan 20 deelnemers.
Vorig jaar, in de zomer van 2020 werd gedurende een maand een mobiele pumptrack geplaatst op sportpark Drogenbrood.
Het is uiteraard de bedoeling om naast het skatepark nog mogelijkheden voor ontmoeting te voorzien. De ruimte naast het skatepark zal nog verdere aankleding krijgen, met groen en i.f.v. ontmoeting. Ook binnen het project “Bère-Stek”, waarvoor subsidies zijn binnengehaald, zijn ontmoetingsplekken voor jeugd opgenomen.
Raadslid Gijs Degrande
Bestuurskrachtmeting
Een doorlichting door het bureau IDEA Consult begin dit jaar blijkt bijzonder negatief voor het gemeentebestuur van Beernem. Een gebrek aan visie, management en realisme op vlak van verwachtingen en investeringen blijkt de rode draad binnen het rapport van het onderzoeksbureau. Bovendien stellen we vast dat steeds meer sleutelfiguren bij het gemeentepersoneel vertrekken en geraken nieuwe vacatures zeer moeilijk ingevuld. Daarom vragen we de inrichting van een extra gemeenteraadscommissie voor een uitgebreide toelichting van dit onderzoeksrapport, een bespreking ervan en duiding bij de acties in opvolging van dit rapport door het college.
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat het zeer jammer is dat de resultaten rond de bestuurskrachtmeting eng en foutief weergegeven worden in de media.
Dit terzijde… Het is op zich een terechte vraag om de gemeenteraad te informeren over de resultaten van de bestuurskrachtmeting en dat zal het bestuur bij deze ook doen. Omwille van covid-19, het voorbereiden van de verdere aanpak van de studie en de voorbereiding van enkele belangrijke dossiers kwam het bestuur er nog niet aan toe. Burgemeester Sypré zal samen met het college zoeken naar een passend moment hiervoor.
De burgemeester verklaart dat er vanuit de hogere overheid wordt gewerkt en gevraagd naar intensere vormen en samenwerking tussen besturen in voorbereiding op het hertekenen van het landschap van lokale besturen. Het bestuur liet zelf een bestuurskrachtmeting uitvoeren om de situatie in Beernem op vandaag in kaart te brengen. Het doel was dus om zicht te krijgen op waar het lokaal bestuur op vandaag staat en of het voldoende ‘gewapend’ is voor de toekomst.
Idea Consult uit Brussel heeft de bestuurskrachtmeting uitgevoerd. Naast het bevragen van sleutelfiguren bij de gemeentelijke medewerkers waren er ook gesprekken met iedereen van het schepencollege. Ook de fractieleider van de oppositiepartij kreeg de kans zijn mening te vertolken.
De burgemeester wijst erop dat Idea Consult tot een meer genuanceerde conclusie kwam, die niet zo negatief is als door schepen Degrande wordt beweerd.
Wat het personeelsbeleid betreft, heeft Beernem net als vele andere openbare besturen en zelfs beroepssectoren zoals bv. het onderwijs ook te kampen met een aantal vacatures die moeilijk ingevuld geraken.
Door de moeilijke aanwerving van de medewerker milieu en handhaving milieu, en van de coördinator ‘ruimte’ (die gelukkig vanaf december in dienst komt) worden bepaalde taken door een krappe personeelsbezetting niet of vertraagd uitgevoerd. De taken van het vroegere diensthoofd van de technische dienst en de milieuambtenaar werden verdeeld over de andere medewerkers, waardoor ze door het teveel aan taken en opdrachten en ook door de voorbije covid-periode letterlijk op hun tandvlees zitten. Burgemeester Sypré vraagt respect evenwel voor wat ze dagdagelijks doen, voor hun ongelooflijke drive en doorzettingsvermogen.
Vooral bij de knelpuntberoepen, zoals de begeleidsters van de buitenschoolse kinderopvang, alsook bij de aanwerving van technische profielen (elektriciteit, sanitair, HVAC) ondervindt het gemeentebestuur problemen.
Op basis van de aanbevelingen uit de bestuurskrachtmeting maakte het schepencollege echter onmiddellijk € 60.000 vrij op jaarbasis om aan de eerste noden van de opwaardering van het personeel te voldoen. Daarnaast gaat het bestuur samen met andere gemeenten op zoek naar medewerkers die ze kunnen delen. Zo heeft het bestuur sedert enkele maanden samen met Oostkamp en Zedelgem een intergemeentelijke handhavingsambtenaar in dienst die uitstekend werk verricht. En het samenwerkingsakkoord voor een gemeenschappelijke interne preventiedienst werd vandaag goedgekeurd.
De burgemeester bevestigt tot slot dat het gemeentebestuur het syntheserapport van de bestuurskrachtmeting op een komend moment integraal zal bespreken met alle gemeenteraadsleden.
Bebossen van sluikstortplaatsen
In de gemeenteraad van maart deed ik het voorstel om te onderzoeken of en welke stortplaatsen op het grondgebied van de gemeente in aanmerking komen om te bebossen of er de nodige natuurontwikkeling te voorzien. Dat alles in overleg met OVAM en de betrokken actoren. Voor het aanplanten van de bomen of spontane verbossing voorziet de Vlaamse overheid financiële en inhoudelijke ondersteuning. Jaarlijks trekt Vlaams minister Demir ook 4 miljoen euro uit voor bebossingsprojecten van lokale besturen, een extra duw in de rug om meer gronden aan te kopen voor bebossing. Graag hoor ik naar de resultaten en de stand van zaken. Werd een subsidieaanvraag ingediend?
Schepen Jan Vanassche antwoordt dat hij eerst een kleine correctie wil melden: het zijn stortplaatsen en geen sluikstortplaatsen.
Het bestuur is in het recente verleden inderdaad een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van het bebossen van oude stortplaatsen (zie hiervoor de tussenkomst in de gemeenteraadszitting van 25 maart 2021). Zoals toen gezegd was de oplijsting niet helemaal correct en dit werd ondertussen doorgegeven aan de hogere overheid. Er blijven 3 locaties over die allemaal in privébezit zijn.
Er is een kosten-batenanalyse gebeurd rond de aankoop van een stortplaats met bebossing maar dit blijkt toch een zeer omvangrijke investering te zijn voor de gemeente, zelfs met subsidies. Er is een overleg geweest met OVAM, het Agentschap voor Natuur en Bos, en Bos + om een duidelijk zicht te krijgen op de mogelijkheden en de omvang van de subsidies. Daaruit blijkt dat er subsidies kunnen worden verkregen voor de aankoop, maar dit verloopt via een projectoproep en die geeft geen garantie dat er daadwerkelijk subsidies kunnen worden verkregen. OVAM neemt de kosten van het oriënterend bodemonderzoek op zich, maar springt niet bij mocht blijken dat er een beschrijvend bodemonderzoek nodig is en dat een sanering dient te gebeuren. De aankoop dient dan ook te worden onderhandeld onder de voorwaarde dat de verkoper de kosten van sanering bekostigt, mocht dit nodig zijn.
Voor het bebossen zelf zijn er subsidies te verkrijgen via BOS + en het Agentschap voor Natuur en Bos.
Zo bedraagt de gemeentelijke kost, na aftrek van de optimale subsidies, toch nog 40% van de totaalkost. Per ha dient er dus gemakkelijk € 40.000 voor de gemeente in rekening te worden gebracht.
Gelet op bovenstaande complicaties en budgettaire consequenties loopt het onderzoek nog om te kijken of (en waar) er bijkomend budget kan worden voorzien om dit hopelijk nog in deze legislatuur te realiseren.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Drinkwaterfactuur
De burgemeester stelt in een communicatie dat minister Demir moet zorgen voor een verlaging van de kost van het water, meer bepaald aangerekend door Farys. Hoe moet zij dat dan doen?
Is de meerderheid ook van mening dat de waterfactuur voor de Beernemnaars moet dalen?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat het voor zich spreekt dat als Beernem samen met 8 andere West-Vlaamse gemeenten de hoogste drinkwaterfactuur van de provincie heeft, het bestuur dit zal onderzoeken.
De variabele kost in de waterfactuur wordt bepaald door de watermaatschappij. Voor Beernem is die maatschappij Farys. De variabele kost die Farys aanrekent is hoger dan die van andere watermaatschappijen zoals bv. De Watergroep. Dit verschil in tarief (variabele kosten) gehanteerd door de watermaatschappijen wordt juist aangekaart om te laten onderzoeken door Vlaams minister Zuhal Demir, zodat iedereen een eerlijke en betaalbare prijs voor het water betaalt.
Onveiligheid bij wegenwerken
Er waren wegenwerken in de Knesselarestraat. De signalisatie lag soms neer op het fietspad, andere stond recht. Slechts 1 verkeersbord had een knipperlicht. Wordt er gecontroleerd na verwittiging van de start van de werken? Kan er in de procedure bij verwittiging van de start van de werken gevraagd worden naar bewijs van de aangebrachte signalisatie? Bv. met gedateerde foto’s.
Schepen Claudio Saelens antwoordt eerst en vooral dat het een minderheid van de werken is op de gemeentelijke werven, het grootste aandeel betreft werken van nutsmaatschappijen en daarnaast zijn er ook heel wat werken van het Vlaams Gewest op ons grondgebied.
Raadslid Vansteenhuyse verwijst naar de Knesselarestraat, die een gewestweg is. Het Vlaams Gewest heeft eigen toezichters, zij moeten ook hun werven nakijken.
Wat foto’s nemen betreft, dat is niet nuttig, omdat dit slechts een momentopname is. De signalisatie kan er staan bij de start van de werken maar een uur later kan die aangereden worden door een vrachtwagen. Ook de wind zorgt soms voor problemen. Soms is er ook vandalisme waarbij borden gewoon weggenomen of in de gracht gegooid worden.
De schepen wijst er op dat op de kaart via het opgelegde signalisatieplan terug te vinden is welke borden waar staan.
De verschillende werkleiders van de technische dienst, buitendienst, houden steeds een oogje in het zeil, zeker na een storm.
Er mag gerekend worden op burgerzin, iemand die het bord rechtzet, maar telkens staat er ook aan het begin en het einde van de werken een aankondigingsbord met de verantwoordelijke van de signalisatie. Naar dat nummer kan gebeld worden of de gemeentelijke diensten kunnen verwittigd worden.
De signalisatie wordt ook bijgestuurd indien onduidelijk.
Raadslid Christine Stroobandt
Natuurlijke begraafplaats
Meer en meer Vlaamse gemeenten bieden reeds de mogelijkheid om de as van een overledene te begraven in een natuurlijke omgeving. Soms wordt een bepaald deel van de begraafplaats voor dit doel voorbehouden. Maar het kan ook buiten de reguliere begraafplaatsen. Door natuurbegraven toe te laten kan er meer natuur ontstaan (zie ook geboortebos). Door begraafplaatsen in gebieden met natuur te realiseren, komen middelen beschikbaar om natuur te ontwikkelen en te onderhouden. Het is ook de bedoeling dat aan de overledene eeuwige rust gegund wordt waardoor de natuur zich op die plaatsen ongestoord kan ontwikkelen. Mijn suggestie is om ook in Beernem deze mogelijkheid te bieden. De percelen achter de begraafplaats van Sint-Joris zouden bijvoorbeeld in aanmerking kunnen komen voor een begraafbos.
Deze vraag werd samen behandeld met de gelijkaardige vraag, hiervoor gesteld door raadslid Kurt Vanneste.
Inschakelen buurtwerker om digitale uitsluiting te voorkomen
Risico op digitale uitsluiting verkleinen door via begeleiding te zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (bv. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, …) is een van de drie doelstellingen die minister Hilde Crevits vooropstelt bij het oprichten van een Digibank. Dergelijk project lijkt voor Beernem wellicht te grootschalig. Ondanks de vele lovenswaardige initiatieven die reeds bestaan in onze gemeente is er toch nog altijd een groep van mensen die uit de boot valt. Tijdens vorige gemeenteraden heb ik er al dikwijls op gewezen dat niet iedereen een cursus kan volgen en dat niet iedereen naar de digidokter kan. Het inschakelen van de brugfiguur werd toen als oplossing naar voor geschoven. Maar uit artikels in Open Blad meen ik te mogen opmaken dat de brugfiguur wordt ingezet als verbindingspersoon tussen school en gezin. Daarom stellen we voor om de buurtwerker in te schakelen om mensen die een acuut digitaal probleem hebben te helpen. Heel belangrijk is daarbij dat ook duidelijk te communiceren.
Deze vraag wordt uitgesteld naar een volgende zitting omwille van het feit dat schepen Vicky Reynaert verontschuldigd is.
Raadslid Arthur Mortier
Zone 30 aan het station
Reeds enkele maanden zijn te Beernem de nieuwe treinperrons en de voetgangers-fietstunnel in gebruik. De stalen trappen die toegang gaven tot de tijdelijke perrons zijn weggenomen. Er werd 2 jaar geleden een tijdelijke zone 30 gecreëerd om de treinreizigers veilig naar deze tijdelijke perrons te leiden. Nu deze tijdelijke perrons weggenomen zijn en men gebruik kan maken van de nieuwe voetgangers-fietstunnel, is het nog nuttig om deze tijdelijke zone van 30 km/h te handhaven?
Op de perrons van Beernem is er nog steeds signalisatie die de reiziger na het uitstappen naar de verkeerde richting (kant Oostkamp) leidt i.p.v. naar de voetgangerstunnel. Aan de kant van de Sint-Jorisstraat, toegang voetgangerstunnel, is er een 7-tal meter geen bestrating maar grove steenslag. Daardoor is het nog steeds onmogelijk om deze tunnel met een rolwagen te gebruiken. Aan de kant van het stationsplein is er geen probleem. Is het mogelijk om daar iets fijnere steenslag te storten en aan te dammen? Het gaat slechts over 14 vierkante meter. Dit zou het comfort voor iedereen verhogen.
Deze vraag wordt uitgesteld naar een volgende zitting omwille van het feit dat raadslid Arthur Mortier verontschuldigd is.
Raadslid Els Vyncke
Stand van zaken kledingcontainers
Tot voor een paar maanden kon de Beernemnaar zijn of haar tweedehandskledij kwijt in verschillende containers in de gemeente. Maar nu blijken er in de gemeente haast géén mogelijkheden meer te zijn om deze te deponeren. En dat vinden veel inwoners vervelend. Mijn vragen:
- Waar kan de Beernemnaar zijn tweedehandskledij nog kwijt?
- Wat is de huidige stand van zaken?
- Is er al een contract ondertekend met een nieuwe textielinzamelaar en is daar al een exacte datum op gekleefd?
Deze vraag wordt uitgesteld naar een volgende zitting omwille van het feit dat raadslid Els Vyncke verontschuldigd is.
Raadslid Lode Vanneste
Picknickplan Beernem
Tijdens de COVID-pandemie werd er enorm veel gewandeld en gefietst in en rond Beernem. De vele recreatieve fietsers en wandelaars in onze gemeente maakten daarbij gebruik van verschillende rust- en picknickplekken in onze gemeente. Op sommige plaatsen zijn er voldoende picknickplaatsen, op andere plaatsen bleek daar soms een gemis aan.
Zo werd recent gevraagd aan een van onze mandatarissen om een extra picknickplaats te voorzien in de Sint-Jansdreef in Oedelem. Zo zullen er ongetwijfeld nog een aantal andere zones zijn waar er een tekort is aan zit- en picknickplaatsen.
Ook Westtoer werd in het verleden met deze problematiek geconfronteerd. Het formuleerde intussen de ambitie om alle provinciale recreatieve routes en netwerken op regelmatige afstanden te voorzien van unieke rust- en/of picknickgelegenheden. Het maakte daarom vorig jaar een picknickplan op met een bijpassend meerjarenplan. Daarbij wordt een inventaris gemaakt met alle bestaande zit- en picknickplaatsen op provinciale routes en vervolgens een afbakening van zogeheten zoekzones waar er een tekort is.
Hierbij twee vragen en een suggestie:
Schepen Jan Vanassche antwoordt dat er gewerkt wordt aan een “straatmeubilair”-plan waar zitbanken, picknickbanken en vuilnisbakken deel van uitmaken. Hiervoor is extra budget voorzien dit jaar onder het verhaal van Mooimakers en de aankoop van straatmeubilair. De inventarisatie is ondertussen afgewerkt en alle locaties zijn ingebracht in de GIS-database als basis.
Het doel is om met de ‘Mooimakers-methode’ een duurzaam en dynamisch onderhoudsplan te krijgen dat kan inspelen op de noden voor ophaling van afval en een beeld te krijgen van hiaten op het terrein van straatmeubilair. Zo is bv. de zone Beverhoutsveld een blinde vlek die nu duidelijk in beeld komt. Momenteel is de werkgroep proper Beernem, waar de ambtenaar groendienst, de ambtenaar sociale tewerkstelling, schepen Ruben Strobbe en schepen Vanassche in participeren, aan het beheersplan gekomen. Het ogenblik is dan ook gekomen om hiaten geleidelijk aan in te vullen. Samengevat is er dus een plan dat zelfs breder gaat dan picknickbanken. Wat de locaties betreft, zijn suggesties altijd welkom!
De vraag voor een picknickbank in de Sint-Jansdreef is gekomen op vraag van omwonenden en de diensten overwegen inderdaad om daar een bank te plaatsen.
De hoofdbrok van het picknickplan van Westtoer is een catalogus van meubilair waarin inderdaad ook aangepast meubilair is opgenomen voor rolstoelgebruikers. Voor het reeds bestaande type meubilair is de catalogus voor de gemeente niet zo interessant gelet op de gewenste uniformiteit. Enkel de geplande bank op Oedelem Berg die door Westtoer wordt gefinancierd en die op een fietsroute ligt die door Westtoer wordt beheerd is een uitzondering.
Voor rolstoelvriendelijke banken echter heeft de gemeente nog geen type bepaald. Uiteraard zal het bestuur deze suggestie overwegen en bekijken waar het plaatsen van dergelijke banken relevant is.
Inzet van lokfietsen
Uit cijfers die ik enkele maanden geleden opvroeg bij politiezone Het Houtsche, blijkt dat er in de zone tussen 2015 en de eerste twee maanden van 2021 in totaal 417 fietsen werden gestolen waarvan 137 in Beernem. Daarom deed ik op de gemeenteraadszitting van 1 juli 2021 het voorstel om voortaan alle achtergelaten of verwaarloosde fietsen in Beernem te registreren in de digitale databank van Bikebank. Daarnaast stelde ik voor dat Beernem zijn bewoners via de verschillende communicatiekanalen zal oproepen om hun tweewieler zelf te registreren in deze centrale databank.
Het probleem van fietsdiefstallen blijft uiteraard niet alleen beperkt tot Beernem en de politiezone Het Houtsche. Verschillende zones zoeken daarom naar alternatieve mogelijkheden om de pakkans bij dieven te verhogen. Zo zet men sinds kort in de politiezone Vlas (= Kortrijk, Kuurne, Lendelede) drie lokfietsen in tegen fietsdiefstallen. Deze fietsen zijn voorzien van een traceersysteem. Als de fiets beweegt, krijgt de dispatching van de politiezone een sein tot ingrijpen. De zone gaat niet actief op jacht en kondigt dit initiatief zelfs aan. Wie betrapt wordt, krijgt een minnelijke schikking van 250 euro.
In deze context de volgende vragen:
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat de politiezone momenteel maximaal inzet op preventie. Dit kan door fietsgraveeracties, camera’s en sensibilisering.
De huidige cijfers van de fietsdiefstallen vallen best mee, er is een status quo. Dit jaar waren er 18 fietsdiefstallen in Beernem waarvan 6 in de stationsomgeving. Er waren 13 fietsdiefstallen in 2020, 20 fietsdiefstallen in 2019, 21 fietsdiefstallen in 2018 en 20 fietsdiefstallen in 2017.
Voor de inzet van de lokfiets is een bijzondere opsporingsmethode vereist die slechts kan worden ingezet mits goedkeuring wordt verkregen van het parket en via een specifieke procedure en dit op basis van cijfers en een aantal andere parameters.
Indien de (preventie)middelen ontoereikend zijn kunnen bijzondere middelen (lokfiets) ingezet worden om de diefstallen onder controle te houden.
De politiezone Het Houtsche heeft een beperkte capaciteit, nl. twee interventieploegen de klok rond.
Als de lokfiets in beweging komt, moeten zij onmiddellijk kunnen narijden. Gezien de beperkte capaciteit, kan de politie niet garanderen dat een ploeg steeds beschikbaar zal zijn om dit uit te voeren.
Het voorstel is om op aangeven van de politie zelf dit verder op te volgen en ook verder in te zetten op sensibilisatie.
Projectsubsidies Vlaamse Regering voor investeringen in fietsinfrastructuur in het kader van het Vlaamse Relanceplan
Op 26 februari 2021 keurde de Vlaamse Regering het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij. De Vlaamse Regering maakt in totaal 150 miljoen euro vrij. Dat bedrag wordt bij wijze van trekkingsrechten verdeeld over de gemeenten op basis van het inwonersaantal. De gemeente Beernem had op 01 januari 2020 15.817 inwoners waardoor ze in aanmerking komt voor een maximale subsidie van 357.896,94 euro.
Gemeentebesturen konden subsidieaanvragen indienen tot dat bedrag is bereikt, waarbij ze telkens konden rekenen op een subsidie van een derde van het gemeentelijke aandeel in de kostprijs van de investeringsprojecten die voor deze subsidie in aanmerking komen. Het kon daarbij gaan om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, maar ook om structureel onderhoud van of ingrijpende verbeteringen in bestaande infrastructuur. Ook de aanleg van kunstwerken die een onderdeel vormen van de fietsinfrastructuur kwam in aanmerking. Voorwaarde was wel dat het hier gaat om wegen in beheer van de gemeente.
Steden en gemeenten konden tot eind september 2022 subsidies aanvragen. Projecten moeten ten laatste op 31 december 2025 uitbetaald zijn en dus uitgevoerd. Bij de aanmelding diende een kwantitatieve raming van de geplande werken gevoegd te worden. Hierbij wordt onder meer aangegeven hoeveel kilometer nieuwe fietspaden zal worden aangelegd, heraangelegd of heringericht, het aantal geplande fietsoversteekplaatsen, hoeveel kilometer fietspaden een structuuronderhoud zal krijgen, het aantal kruispunten of rotondes die fietsveiliger zullen worden gemaakt, enzovoort.
Op de gemeenteraadszitting van 25 maart 2021 vroeg ik net als collega’s Rolle De Bruyne en Piet De Rycke of het gemeentebestuur een subsidiedossier zou opstellen. Hierover deze opvolgingsvragen:
1) Heeft het gemeentebestuur intussen een subsidiedossier opgesteld en ingediend bij de Vlaamse Regering?
2) Zo ja, welke projecten werden opgenomen in dit dossier? Wat is de kwantitatieve raming van de geplande werken van deze projecten?
3) Zo nee, waarom heeft het gemeentebestuur geen gebruik gemaakt van de Vlaamse subsidieregeling?
Burgemeester Jos Sypré antwoordt dat het gemeentebestuur nog geen subsidiedossier opgesteld en ingediend heeft bij de Vlaamse regering, omdat het bestuur hiervoor nog tijd heeft tot september 2022. Momenteel wordt nog onderzocht welke projecten in aanmerking komen. Suggesties zijn welkom bij de dienst mobiliteit.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter