Thu 21/10/2021 - 19:30 de raadzaal
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:
*Schepen Vicky Reynaert en raadsleden Els Vyncke en Arthur Mortier zijn verontschuldigd voor de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 september 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Overeenkomstig de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002, "titel 3.5. De gemeentelijke dotatie aan de politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen de politiebegroting en gemeentebegroting" wordt het de gemeente ten stelligste aanbevolen de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vast te stellen in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de zone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk het gemeentebudget.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2022 van de politiezone Het Houtsche. De exploitatietoelage bedraagt € 1.441.038. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
De exploitatietoelage voor 2022 ligt 3% hoger dan het oorspronkelijke budget voorzien in de meerjarenplanning van 2021 en komt dus op € 1.441.038.
|
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
exploitatietoelage |
€ 1.206.848 |
€ 1.206.848 |
€ 1.201.088 |
€ 1.230.296 |
€ 1.358.317 |
€ 1.399.066 |
€ 1.441.038 |
|
investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
De gecombineerde exploitatie- en investeringstoelage 2021-2022 geeft de volgende evolutie weer:
|
|
Oorspronkelijke begroting 2021: gewone + buitengewone toelage |
Begroting 2021 na wijziging: gewone + buitengewone toelage |
Begroting 2022: gewone toelage + buitengewone toelage |
Verschil in meer van 2022 t.o.v. 2021 |
|
Beernem |
€ 1.399.066 |
€ 1.399.066 |
€ 1.441.038 |
€ 41.972 |
Er wordt een stijging met 3% van de exploitatietoelage aan de politiezone ten opzichte van het oorspronkelijke budget voorzien in de meerjarenplanning van 2021 vastgesteld, terwijl geen investeringstoelage moet worden voorzien. De voorziene investeringen worden integraal door een overboeking uit de gewone dienst gefinancierd.
Met een aangetekende brief van 09 juli 2021 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 03 november 2021 om 19u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
De gemeenten en OCMW's van Beernem, Oostkamp en Zedelgem en de WVI namen in 2016 een principebeslissing om samen te werken m.b.t. preventie op het werk door de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk via de intercommunale WVI.
Pas recent kregen de drie lokale besturen en de WVI informeel gunstig advies van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg om de procedure voor een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk te mogen opstarten.
De WVI zal hiertoe een kostendelende vereniging oprichten en een preventieadviseur aanwerven die de welzijnstaken opneemt voor de aangesloten besturen. De directe en indirecte loonkosten van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk zullen worden verdeeld onder de betrokken besturen.
De gemeente en het OCMW van Beernem zouden samen +/- 1 dag per week een beroep kunnen doen op de preventieadviseur.
Momenteel zijn er 2 interne preventieadviseurs in dienst, een voor het OCMW en een voor de gemeente.
Beiden beschikken echter over onvoldoende ruimte in hun takenpakket om de wettelijk verplichte welzijnstaken correct uit te voeren en op te volgen.
Opdat de WVI zou kunnen overgaan tot aanwerving dient een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten.
De overeenkomst wordt aangegaan voor 4 jaar. Daarna wordt ze telkens automatisch verlengd voor een jaar tenzij een uittreding of stopzetting wordt ingezet.
Het college verleende gunstig advies m.b.t. de samenwerkingsovereenkomst in de zitting van 03 september 2021.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld toe te treden tot de KDV GIPD-WVI en de samenwerkingsovereenkomst KDV GIPD-WVI (kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst-WVI) goed te keuren.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de omgeving van Zuiddamme en de aanleg van het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad Beernemstraat/Scherpestraat zijn de aankoop van grond, vestigingen van een erfdienstbaarheid en afstand van gebruik van verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin heeft de onderhandelingen gevoerd en heeft verkoopbeloften afgesloten met de betrokken eigenaars/gebruikers. Deze overeenkomsten werden goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 01 juli 2021.
Vastgoedtransacties heeft volgens deze overeenkomsten ontwerpakten opgemaakt. Het betreft ontwerpakten voor 36 innemingen, 3 afstanden van gebruik en 3 vestigingen van een erfdienstbaarheid. Voor inneming 034 werd de vergoeding herberekend aangezien bij de overeenkomst een foutieve eenheidsprijs werd gehanteerd. Het gaat om voortuin en hofland i.p.v. landbouwgrond.
De totale vergoeding voor de ontwerpakten bedraagt € 222.431,26 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De ontwerpakten worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Tegen 01 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed heeft in een schrijven van 23 oktober 2020 de gemeenten verzocht om een voorstel in te dienen voor het werkingsgebied voor de woonmaatschappij die in de gemeente actief zal zijn. Op 12 maart 2021 keurde de Vlaamse Regering de definitieve afbakening van 17 referentieregio's goed. De woonmaatschappij moet binnen de referentieregio vallen of ermee samenvallen. Een aanvraag tot afwijking is mogelijk, mits een goede motivering wordt voorgelegd. Beernem behoort tot de referentieregio Brugge.
De Vlaamse Minister heeft een oproep gedaan bij de gemeenten om een voorstel tot afbakening van het werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Dit werd besproken in het lokaal woonoverleg op 19 augustus 2021. Het is belangrijk dat het werkingsgebied van De Woonwinkel Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout Zedelgem, volledig binnen de afbakening van de woonmaatschappij valt. SVK Sovekans is vragende partij om het werkingsgebied volledig volgens de referentieregio Brugge uit te bouwen.
Het college adviseerde in de zitting van 27 augustus 2021 om de gemeente tot een werkingsgebied met de volgende gemeenten te laten behoren: Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Oostkamp, Torhout, Zedelgem.
De raad van bestuur van SHM Vivendo heeft in de zitting van 25 augustus 2021 beslist gunstig advies te verlenen rond het voorstel. SVK Sovekans herbevestigde in een schrijven van 14 september 2021 het advies van 07 juli 2021 van de raad van bestuur waarbij geadviseerd wordt om het werkingsgebied te laten samenvallen met de voorgestelde referentieregio Brugge.
Het voorstel wordt nu voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Vlaamse regering nodigt alle Vlaamse steden en gemeenten uit om een Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) af te sluiten. Het Energie- en Klimaatpact bevat maatregelen tegen verdere klimaatopwarming (“mitigatie”) en maatregelen om ons aan te passen (“adaptatie”).
De steden en gemeenten krijgen daarvoor praktische ondersteuning via het "Netwerk Klimaat" van de VVSG. Bovendien verdeelt de Vlaamse regering jaarlijks een budget onder de gemeenten die het klimaatpact ondertekenden. De verdeling gebeurt voor 80 procent op basis van het aantal inwoners en voor 20 procent op basis van het Gemeentefonds. In 2021 heeft de Vlaamse regering 24.324.000 euro te verdelen. Vanaf 2022 is er een vast engagement van 10 miljoen euro jaarlijks. Daarnaast is het de bedoeling om hier ook telkens middelen uit het Vlaams Klimaatfonds aan toe te voegen. Dit bedrag schommelt jaarlijks omdat het gekoppeld is aan het Europees Emissiehandelssysteem.
De wederzijdse engagementen staan duidelijk in het pact en de financiële ondersteuning wordt gekoppeld aan het ondertekenen van het Pact. Lokale besturen engageren zich door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact op twee vlakken:
1.Bindende engagementen
In deze lijst staan zaken die Beernem nu reeds doet (Burgemeestersconvenant ondertekenen en uitvoeren) of waarvan Beernem op weg is om ze te realiseren (de openbare verlichting verledden tegen 2030).
Werf 2: Verrijk je wijk (mitigatiemaatregel)
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (mitigatiemaatregel)
Werf 4: Water het nieuwe goud (adaptatiemaatregel)
Voor het jaar 2021 kan Beernem minimaal 53.163 euro krijgen. Het bedrag wordt hoger naarmate minder gemeenten het pact ondertekenen. Het definitieve bedrag zal ten laatste op 01 december 2021 bekendgemaakt worden. Het betreft een trekkingsrecht met 50 procent cofinanciering. Vlaanderen vraagt dus dat de totale uitgaven voor klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie bedraagt.
De deadline om het Pact in te dienen, is 29 oktober 2021. Tegen die datum moet nog geen actielijst overgemaakt worden. De gemeente maakt zelf een planning over de verschillende werven en jaren heen en kiest daarna hoe de middelen op de meest efficiënte manier kunnen ingezet worden. Er is dus geen verplichte verhouding tussen de verschillende werven. Voor de gemeentelijke middelen kan gebruik gemaakt worden van de budgetten bij de reeds geplande acties in het Meerjarenplan 2020-2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in te gaan op de uitnodiging van de Vlaamse regering en het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
De gemeente/het OCMW heeft de WVI bij de gemeenteraadsbeslissing van 09 november 2010 voorgedragen als lokale entiteit om samen te werken met het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost. Daarbij werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de WVI en de gemeente en het OCMW goedgekeurd. Sinds 01 mei 2011 fungeert de WVI als aanspreekpunt voor energieleningen aan particulieren voor Beernem.
Bij de zesde staatshervorming werd de bevoegdheid over het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE) van de federale overheid naar de gewesten overgedragen. Sindsdien spreekt men over de Vlaamse Energielening verstrekt door een Energiehuis (i.p.v. lokale entiteiten). De wederzijdse rechten en plichten tussen Energiehuis WVI en het Vlaams Energieagentschap werden vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die in voege trad op 01 oktober 2017. Sindsdien is de waarborgregeling vervangen door een kwijtscheldingsprocedure ten aanzien van de WVI. Er is geen borgstelling van het lokaal bestuur in het kader van de verstrekte energieleningen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018, gepubliceerd op 11 januari 2019, voorziet wijzigingen van de Vlaamse Energielening en uitbreiding van de taakstelling van de Energiehuizen. Op basis hiervan moeten de Energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elk lokaal bestuur van het werkingsgebied. Voortaan fungeert het Energiehuis WVI ook als laagdrempelig energieloket, waar ze inwoners informeert, begeleidt en ontzorgt bij hun energetische renovatie.
De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de WVI en de gemeente/het OCMW vervalt binnenkort en een actualisatie van de taakstelling dringt zich op. Daarom werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De WVI wenst de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de 33 lokale besturen van het werkingsgebied waarin het Energiehuis WVI werkzaam is.
Het Energiehuis heeft volgende opdrachten:
De gemeente/het OCMW maakt ook deel uit van IGS De Woonwinkel samen met de lokale besturen Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem.
IGS De Woonwinkel heeft deels overlappende opdrachten met het Energiehuis WVI.
Er is een lopende samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel waarin een duidelijke taakverdeling is vooropgesteld.
De Stuurgroep IGS De Woonwinkel heeft de nieuwe overeenkomst tussen Energiehuis WVI en de verschillende lokale besturen besproken en is de mening toegedaan dat de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder dienen te worden geconcretiseerd en dit in het belang van eenduidige en heldere communicatie naar de burgers. Voorop staat dat De Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken.
Daarom wordt voorgesteld om de volgende clausule toe te voegen aan de overeenkomst tussen het lokaal bestuur en de WVI onder Art 6. §10: “In de samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel dienen de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder te worden geconcretiseerd. Voorop staat dat De Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken.”
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis WVI goed te keuren, mits de clausule voorgesteld door de Stuurgroep IGS De Woonwinkel wordt toegevoegd.
Overeenkomstig artikel 7 §1 van de nieuwe overeenkomst dient een gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep te worden aangeduid.
Dhr. Jan Vanassche, schepen, werd in de zitting van 21 februari 2019 door de gemeenteraad aangesteld als vertegenwoordiger voor de gemeente Beernem in de beleidsgroep van het Energiehuis WVI voor de volledige legislatuur.
Deze aanstelling wordt herbevestigd.
Door de sluiting van het zwembad dienen heel wat inwoners, erkende Beernemse sportverenigingen en Beernemse scholen op zoek te gaan naar een ander zwembad om hun geliefkoosde sport te beoefenen. De zwembaden in de omgeving zijn vaak duurder en de afstand om te gaan zwemmen is groter.
Om de Beernemse scholen, sportclubs en inwoners te ondersteunen om nog te kunnen zwemmen, werd een subsidiereglement zwemmen opgemaakt.
Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Bij de aanvang van dit schooljaar werden vanuit de overheid een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Deze werden verwerkt in het schoolreglement, goedgekeurd in oktober 2012 en laatst aangepast in september 2020. De aanpassingen werden besproken in de vergadering van de schoolraad van 13 september 2021.
De aanpassingen betreffen:
Het aangepast schoolreglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2022 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 27 maart 2021 (Sint-Amandus), 02 juni 2021 (H.M.M.Gods), 28 juni 2021 (Sint-Lambertus), 28 juni 2021 (Sint-Petrus) en 25 juni 2021 (Sint-Georgius).
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2022 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 08 september 2021. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd (tot 28 oktober 2021) om akte te nemen van de budgetten 2022.
Deze budgetten passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Kurt Vanneste
Natuurbegraafplaats
Nu de dagen van Allerheiligen en Allerzielen er aankomen had ik een suggestie aangaande de begraafplaatsen of kerkhoven.
We weten dat deze de laatste jaren een grondige metamorfose hebben ondergaan in Beernem maar toch ontbreekt er iets in Beernem.
Ik zou bij deze de suggestie willen doen om te overwegen een natuurbegraafplaats aan te leggen in Beernem.
Natuurbegraafplaatsen waar urnen in de grond worden geplaatst of assen worden uitgestrooid bestaan al, maar in Drongen is de eerste plaats waar effectief lichamen worden begraven in de natuur, zonder gedenksteen.
Er worden in zo een natuurbegraafplaats geen planten of bomen aangeplant die het hele jaar groen blijven. Op de natuurbegraafplaats evolueert de natuur mee met de seizoenen.
De lichamen worden gelegd in een bio-afbreekbare kist of urne of gewoon in een lijkwade.
Uiteraard wordt er digitaal gemarkeerd waar de urne of het lichaam begraven ligt maar op zo een begraafplaats zal je dit niet zien. Er mogen geen gedenktekens, geen markeringen, geen bloemen of beertjes worden gelegd bij de overledenen.
Op zo een natuurbegraafplaats worden enkel bomen of bloemen en struiken geplant of gezaaid.
Ook de stad Gent heeft plannen tot het aanleggen van een dergelijke begraafplaats.
Ik ben ervan overtuigd dat er vraag of nood is aan dergelijke begraafplaats in onze gemeente.
Bij deze dus mijn suggestie om na te gaan of er kan worden ingegaan op mijn voorstel.
Raadslid Roos Lambrecht
Actieplan fietsdiefstallen
Steeds meer mensen maken gebruik van de fiets in onze gemeente en investeren hiervoor in een degelijke fiets, wat een goede zaak is. Fietsen is goed voor de gezondheid en het milieu. Maar heel dikwijls lees ik op sociale media klachten over fietsdiefstallen in Beernem. Daarom denk ik dat het noodzakelijk is om een actieplan op te stellen, in overleg met de politie, over wat gedaan kan worden om deze diefstallen te vermijden. Enkele voorbeelden:
Dit actieplan dan ook communiceren naar de bevolking.
Raadslid Marjan Lootens
Funerair erfgoed grondgebied Beernem
Binnenkort bezoeken we terug de begraafplaatsen om onze familieleden te herdenken. Zelf mag ik ieder jaar opnieuw ervaren dat de in 2010 en 2017 uitgegeven boekjes omtrent het funerair erfgoed van de begraafplaatsen Sint-Amandus en Sint-Joris van een bezoek aan het kerkhof een wandeling doorheen de tijd maken en zo een meerwaarde aan dergelijk bezoek bieden. Het is voor de nakomelingen ook een manier om de herinnering aan hun voorouder(s) levendig te houden en voor heel wat mensen een ontdekkingsreis met weetjes over bepaalde personen of zerken.
Is er zicht op navolging van dit initiatief voor de andere begraafplaatsen op het grondgebied van Beernem?
Raadslid Piet De Rycke
Veilig fietsverkeer
Iedereen kent de fietssnelweg F6, van Brugge naar Gent. Door Beernem loopt deze drukke fietsverbinding langs het kanaal. Algemeen worden fietssnelwegen in sneltempo op heel wat punten geoptimaliseerd in functie van het toenemende (al dan niet elektrische) woon-werk-fietsverkeer.
Voor er ernstige ongevallen gebeuren doe ik graag de suggestie in functie van deze fietssnelweg de voorrang van rechtsregel te herbekijken t.h.v de Gevaerts-Zuid en de kruising met de Hooiestraat en de Halvemaanstraat. De plaatsing van spiegels zou ook een verbetering zijn.
Fietsliefhebbers ontdekten ondertussen de ventwegen langs het treinspoor tussen het station van Beernem en Maria-Aalter. Deze wegen worden niet enkel als recreatieve as gebruikt maar ook voor woon-werk-verkeer richting Aalter. Na de afwerking van ons station in Beernem zal dit nog optimaler kunnen en meer in trek komen.
Met de winter in aantocht zijn deze wegen ’s ochtends en ’s avonds nog heel donker. Zal er (op termijn) openbare (slimme!) verlichting komen langs deze ventwegen?
Autoleerrijpark
Onlangs werd de vernieuwde parking Aanwijs ingehuldigd, een realisatie van de Vlaamse Landmaatschappij i.s.m. de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Beernem. De mooi ingerichte onthaalpoort voor het landschapspark Bulskampveld heeft een digitaal infopunt met geïntegreerde toiletten en een splinternieuwe picknickzone. Naast de aangepaste aansluiting van de Heirweg wordt de fietsverbinding nog geoptimaliseerd en de paardentrailers krijgen ook terug hun plaats.
Helaas moest het autoleerrijpark (iets te makkelijk) plaats ruimen voor een gazon!
Dit gazon moet dienst doen als evenementenweide of overloopparking want heel wat (halfverharde) parkeerplaatsen sneuvelden door deze keuze.
De hervorming van het rijexamen zorgde ervoor dat de manoeuvres nu tijdens het examen op de weg moeten uitgevoerd worden. Voor het oefenen daarentegen zijn heel wat ouders hard op zoek naar terreinen (nu meestal private warenhuisparkings), modulair ingericht (met verstelbare ‘frames’) om de manoeuvres in alle rust te kunnen aanleren zonder veel kleerscheuren.
Als gemeente en al zeker als provincie hebben we ook een educatieve rol. Graag bespaar ik heel wat ouders die eerste stress en doe ik de suggestie nieuwe oefenframes aan te kopen (want die waren aan vernieuwing toe) en te plaatsen op bv. de te vernieuwen hoofdparking van Bulskampveld of de zijparking aan Moeder Gods of …
Raadslid Branco François
Wegversmalling ter hoogte van gemeenteschool
Een tijdje geleden is er een nieuwe wegversmalling geplaatst ter hoogte van de gemeenteschool. Het is zeker een stap vooruit dat het verkeer daar vertraagd wordt om zo de schoolomgeving veiliger te maken. Echter blijkt de plaatsing van de wegversmalling ongelukkig. Door de versmalling aan de andere kant van de straat te plaatsen, begeven de auto’s zich vaak op het voetpad, juist daar waar het meeste kinderen passeren. Hoe wordt deze situatie aangepakt?
Skatepark
Veel buurtbewoners te Oedelem zijn bezorgd en hebben het gevoel dat de participatie te laat kwam. Hoe worden hun noden, voornamelijk omtrent geluidsoverlast toch beantwoord?
Het volledige budget wordt besteed aan het skatepark zelf, maar er waren ook plannen om een ontmoetingsruimte te voorzien. Wordt dit dan niet gerealiseerd? Daarnaast komt ook 10.000 euro van het budget van begraafplaatsen. Dit terwijl er de laatste tijd vaak klachten zijn omtrent de begraafplaatsen. Hoe kunnen jullie dit staven?
Welke plannen zijn er om ook skaters in Beernem en Sint-Joris te blijven uitdagen in hun eigen deelgemeente?
Raadslid Gijs Degrande
Bestuurskrachtmeting
Een doorlichting door het bureau IDEA Consult begin dit jaar blijkt bijzonder negatief voor het gemeentebestuur van Beernem. Een gebrek aan visie, management en realisme op vlak van verwachtingen en investeringen blijkt de rode draad binnen het rapport van het onderzoeksbureau. Bovendien stellen we vast dat steeds meer sleutelfiguren bij het gemeentepersoneel vertrekken en geraken nieuwe vacatures zeer moeilijk ingevuld. Daarom vragen we de inrichting van een extra gemeenteraadscommissie voor een uitgebreide toelichting van dit onderzoeksrapport, een bespreking ervan en duiding bij de acties in opvolging van dit rapport door het college.
Bebossen van sluikstortplaatsen
In de gemeenteraad van maart deed ik het voorstel om te onderzoeken of en welke stortplaatsen op het grondgebied van de gemeente in aanmerking komen om te bebossen of er de nodige natuurontwikkeling te voorzien. Dat alles in overleg met OVAM en de betrokken actoren. Voor het aanplanten van de bomen of spontane verbossing voorziet de Vlaamse overheid financiële en inhoudelijke ondersteuning. Jaarlijks trekt Vlaams minister Demir ook 4 miljoen euro uit voor bebossingsprojecten van lokale besturen, een extra duw in de rug om meer gronden aan te kopen voor bebossing. Graag hoor ik naar de resultaten en de stand van zaken. Werd een subsidieaanvraag ingediend?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Drinkwaterfactuur
De burgemeester stelt in een communicatie dat minister Demir moet zorgen voor een verlaging van de kost van het water, meer bepaald aangerekend door Farys. Hoe moet zij dat dan doen?
Is de meerderheid ook van mening dat de waterfactuur voor de Beernemnaars moet dalen?
Onveiligheid bij wegenwerken
Er waren wegenwerken in de Knesselarestraat. De signalisatie lag soms neer op het fietspad, andere stond recht. Slechts 1 verkeersbord had een knipperlicht. Wordt er gecontroleerd na verwittiging van de start van de werken? Kan er in de procedure bij verwittiging van de start van de werken gevraagd worden naar bewijs van de aangebrachte signalisatie? Bv. met gedateerde foto’s.
Raadslid Christine Stroobandt
Natuurlijke begraafplaats
Meer en meer Vlaamse gemeenten bieden reeds de mogelijkheid om de as van een overledene te begraven in een natuurlijke omgeving. Soms wordt een bepaald deel van de begraafplaats voor dit doel voorbehouden. Maar het kan ook buiten de reguliere begraafplaatsen. Door natuurbegraven toe te laten kan er meer natuur ontstaan (zie ook geboortebos). Door begraafplaatsen in gebieden met natuur te realiseren, komen middelen beschikbaar om natuur te ontwikkelen en te onderhouden. Het is ook de bedoeling dat aan de overledene eeuwige rust gegund wordt waardoor de natuur zich op die plaatsen ongestoord kan ontwikkelen. Mijn suggestie is om ook in Beernem deze mogelijkheid te bieden. De percelen achter de begraafplaats van Sint-Joris zouden bijvoorbeeld in aanmerking kunnen komen voor een begraafbos.
Inschakelen buurtwerker om digitale uitsluiting te voorkomen
Risico op digitale uitsluiting verkleinen door via begeleiding te zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (bv. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, …) is een van de drie doelstellingen die minister Hilde Crevits vooropstelt bij het oprichten van een Digibank. Dergelijk project lijkt voor Beernem wellicht te grootschalig. Ondanks de vele lovenswaardige initiatieven die reeds bestaan in onze gemeente is er toch nog altijd een groep van mensen die uit de boot valt. Tijdens vorige gemeenteraden heb ik er al dikwijls op gewezen dat niet iedereen een cursus kan volgen en dat niet iedereen naar de digidokter kan. Het inschakelen van de brugfiguur werd toen als oplossing naar voor geschoven. Maar uit artikels in Open Blad meen ik te mogen opmaken dat de brugfiguur wordt ingezet als verbindingspersoon tussen school en gezin. Daarom stellen we voor om de buurtwerker in te schakelen om mensen die een acuut digitaal probleem hebben te helpen. Heel belangrijk is daarbij dat ook duidelijk te communiceren.
Raadslid Arthur Mortier
Zone 30 aan het station
Reeds enkele maanden zijn te Beernem de nieuwe treinperrons en de voetgangers-fietstunnel in gebruik. De stalen trappen die toegang gaven tot de tijdelijke perrons zijn weggenomen. Er werd 2 jaar geleden een tijdelijke zone 30 gecreëerd om de treinreizigers veilig naar deze tijdelijke perrons te leiden. Nu deze tijdelijke perrons weggenomen zijn en men gebruik kan maken van de nieuwe voetgangers-fietstunnel, is het nog nuttig om deze tijdelijke zone van 30 km/h te handhaven?
Op de perrons van Beernem is er nog steeds signalisatie die de reiziger na het uitstappen naar de verkeerde richting (kant Oostkamp) leidt i.p.v. naar de voetgangerstunnel. Aan de kant van de Sint-Jorisstraat, toegang voetgangerstunnel, is er een 7-tal meter geen bestrating maar grove steenslag. Daardoor is het nog steeds onmogelijk om deze tunnel met een rolwagen te gebruiken. Aan de kant van het stationsplein is er geen probleem. Is het mogelijk om daar iets fijnere steenslag te storten en aan te dammen? Het gaat slechts over 14 vierkante meter. Dit zou het comfort voor iedereen verhogen.
Raadslid Els Vyncke
Stand van zaken kledingcontainers
Tot voor een paar maanden kon de Beernemnaar zijn of haar tweedehandskledij kwijt in verschillende containers in de gemeente. Maar nu blijken er in de gemeente haast géén mogelijkheden meer te zijn om deze te deponeren. En dat vinden veel inwoners vervelend. Mijn vragen:
- Waar kan de Beernemnaar zijn tweedehandskledij nog kwijt?
- Wat is de huidige stand van zaken?
- Is er al een contract ondertekend met een nieuwe textielinzamelaar en is daar al een exacte datum op gekleefd?
Raadslid Lode Vanneste
Picknickplan Beernem
Tijdens de COVID-pandemie werd er enorm veel gewandeld en gefietst in en rond Beernem. De vele recreatieve fietsers en wandelaars in onze gemeente maakten daarbij gebruik van verschillende rust- en picknickplekken in onze gemeente. Op sommige plaatsen zijn er voldoende picknickplaatsen, op andere plaatsen bleek daar soms een gemis aan.
Zo werd recent gevraagd aan een van onze mandatarissen om een extra picknickplaats te voorzien in de Sint-Jansdreef in Oedelem. Zo zullen er ongetwijfeld nog een aantal andere zones zijn waar er een tekort is aan zit- en picknickplaatsen.
Ook Westtoer werd in het verleden met deze problematiek geconfronteerd. Het formuleerde intussen de ambitie om alle provinciale recreatieve routes en netwerken op regelmatige afstanden te voorzien van unieke rust- en/of picknickgelegenheden. Het maakte daarom vorig jaar een picknickplan op met een bijpassend meerjarenplan. Daarbij wordt een inventaris gemaakt met alle bestaande zit- en picknickplaatsen op provinciale routes en vervolgens een afbakening van zogeheten zoekzones waar er een tekort is.
Hierbij twee vragen en een suggestie:
Inzet van lokfietsen
Uit cijfers die ik enkele maanden geleden opvroeg bij politiezone Het Houtsche, blijkt dat er in de zone tussen 2015 en de eerste twee maanden van 2021 in totaal 417 fietsen werden gestolen waarvan 137 in Beernem. Daarom deed ik op de gemeenteraadszitting van 1 juli 2021 het voorstel om voortaan alle achtergelaten of verwaarloosde fietsen in Beernem te registreren in de digitale databank van Bikebank. Daarnaast stelde ik voor dat Beernem zijn bewoners via de verschillende communicatiekanalen zal oproepen om hun tweewieler zelf te registreren in deze centrale databank.
Het probleem van fietsdiefstallen blijft uiteraard niet alleen beperkt tot Beernem en de politiezone Het Houtsche. Verschillende zones zoeken daarom naar alternatieve mogelijkheden om de pakkans bij dieven te verhogen. Zo zet men sinds kort in de politiezone Vlas (= Kortrijk, Kuurne, Lendelede) drie lokfietsen in tegen fietsdiefstallen. Deze fietsen zijn voorzien van een traceersysteem. Als de fiets beweegt, krijgt de dispatching van de politiezone een sein tot ingrijpen. De zone gaat niet actief op jacht en kondigt dit initiatief zelfs aan. Wie betrapt wordt, krijgt een minnelijke schikking van 250 euro.
In deze context de volgende vragen:
Projectsubsidies Vlaamse Regering voor investeringen in fietsinfrastructuur in het kader van het Vlaamse Relanceplan
Op 26 februari 2021 keurde de Vlaamse Regering het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij. De Vlaamse Regering maakt in totaal 150 miljoen euro vrij. Dat bedrag wordt bij wijze van trekkingsrechten verdeeld over de gemeenten op basis van het inwonersaantal. De gemeente Beernem had op 01 januari 2020 15.817 inwoners waardoor ze in aanmerking komt voor een maximale subsidie van 357.896,94 euro.
Gemeentebesturen konden subsidieaanvragen indienen tot dat bedrag is bereikt, waarbij ze telkens konden rekenen op een subsidie van een derde van het gemeentelijke aandeel in de kostprijs van de investeringsprojecten die voor deze subsidie in aanmerking komen. Het kon daarbij gaan om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, maar ook om structureel onderhoud van of ingrijpende verbeteringen in bestaande infrastructuur. Ook de aanleg van kunstwerken die een onderdeel vormen van de fietsinfrastructuur kwam in aanmerking. Voorwaarde was wel dat het hier gaat om wegen in beheer van de gemeente.
Steden en gemeenten konden tot eind september 2022 subsidies aanvragen. Projecten moeten ten laatste op 31 december 2025 uitbetaald zijn en dus uitgevoerd. Bij de aanmelding diende een kwantitatieve raming van de geplande werken gevoegd te worden. Hierbij wordt onder meer aangegeven hoeveel kilometer nieuwe fietspaden zal worden aangelegd, heraangelegd of heringericht, het aantal geplande fietsoversteekplaatsen, hoeveel kilometer fietspaden een structuuronderhoud zal krijgen, het aantal kruispunten of rotondes die fietsveiliger zullen worden gemaakt, enzovoort.
Op de gemeenteraadszitting van 25 maart 2021 vroeg ik net als collega’s Rolle De Bruyne en Piet De Rycke of het gemeentebestuur een subsidiedossier zou opstellen. Hierover deze opvolgingsvragen:
1) Heeft het gemeentebestuur intussen een subsidiedossier opgesteld en ingediend bij de Vlaamse Regering?
2) Zo ja, welke projecten werden opgenomen in dit dossier? Wat is de kwantitatieve raming van de geplande werken van deze projecten?
3) Zo nee, waarom heeft het gemeentebestuur geen gebruik gemaakt van de Vlaamse subsidieregeling?