De voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 oktober 2022.
Er is een tussenkomst van raadslid Gijs Degrande over de manier waarop de vorige zitting verlopen is.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De jaarrekening 2021 werd in de gemeenteraadszitting van 02 juni 2022 vastgesteld en nadien ter goedkeuring overgemaakt aan de provinciegouverneur en het digitaal loket van de Vlaamse regering.
Op 18 oktober 2022 werd het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het dienstjaar 2021 ontvangen. Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 27 oktober 2022 kennis van dit besluit. Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Brief en besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur houdende goedkeuring van de jaarrekening over het dienstjaar 2021, vastgesteld door de gemeenteraad van Beernem in de zitting van 02 juni 2022.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad besliste in de zitting van 24 januari 2019 om een samenwerking aan te gaan met de noodplanningsdienst van politiezone RIHO voor het uitbesteden van de gemeentelijke noodplanningstaken.
Met een schrijven d.d. 05 juli 2022 wordt vanuit politiezone RIHO een nieuw samenwerkingsverband voorgesteld voor de periode 2023, 2024 en 2025.
Op heden is er keuze tussen twee pakketten, zijnde een basispakket of het volledige uitgebreide pakket. Vanaf 2023 wordt er nog één takenpakket aangeboden, zijnde het uitgebreide pakket. De takenlijst werd geactualiseerd op basis van het nieuwe KB noodplanning van 22 mei 2019.
Beernem koos in het verleden reeds voor het uitgebreide pakket.
De jaarlijkse vergoeding zal € 27.662,98 (jaarlijks indexeerbaar) bedragen. Het gaat om een verhoging van € 11.983,79 in vergelijking met vorig jaar.
De verhoging van de kostprijs heeft volgens het schrijven te maken met de stijgende loon- en werkingskosten en een verdeling van de kosten volgens bepaalde parameters (aantal inwoners, oppervlakte grondgebied, aantal evenementen, risicoanalyse op basis van de federale indeling risico's en het nationaal veiligheidsportaal ICMS).
Aangezien het om een aanzienlijke stijging gaat werd een schrijven gericht aan het politiecollege van PZ RIHO om hierover verdere verduidelijking en transparantie te vragen en een mondelinge toelichting in het politiecollege van PZ Het Houtsche (aangezien ook Oostkamp en Zedelgem tegen dezelfde verhoging aankijken).
KB noodplanning van 22 mei 2019
Schrijven d.d. 22 september 2022 van het secretariaat van het politiecollege RIHO met bijkomende toelichting:
De drie gemeenten binnen de politiezone RIHO hebben voor de gemeenten die wensen aan te sluiten bij de diensten van de nood- en interventieplanning een nieuw voorstel uitgewerkt voor de komende drie jaren (zijnde 2023-2025).
In dit nieuwe voorstel werden volgende uitgangspunten gehanteerd:
Advies contactpersoon noodplanning:
Het is aan te bevelen om de samenwerking te verlengen voor de periode 2023-2024-2025.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor veiligheid.
| Dienst |
Veiligheid |
| Omschrijving |
Samenwerking noodplanning RIHO (verlenging 2023-2024-2025) |
| Raming (incl. btw) |
€ 27.662,98 (jaarlijks indexeerbaar) |
| Budgetcode |
0490-00/6494000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 15.706,00 (budget 2023) |
| Visum |
2022/069 |
De jaarlijkse vergoeding zal € 27.662,98 (jaarlijks indexeerbaar) bedragen. Het gaat om een verhoging van € 11.983,79 in vergelijking met vorig jaar, waardoor het huidige voorziene budget ontoereikend wordt.
Advies financiële dienst:
Hiervoor zullen extra middelen moeten worden voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan.
Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2022/069.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De samenwerking met de noodplanningsdienst RIHO wordt verlengd voor de periode 2023 - 2025.
Artikel 2: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien via de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 0490-00/6494000.
Artikel 3: Deze beslissing wordt schriftelijk bezorgd aan de heer Kris Declercq, voorzitter van het politiecollege PZ RIHO, Kwadestraat 159, 8800 Roeselare.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 05 oktober 2022 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVW ov van vrijdag 16 december 2022. De vergadering vindt fysiek plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent, om 14u30.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
De uitnodiging met de agendapunten werd ter kennisname aan het college voorgelegd en dient voor standpuntbepaling te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van TMVW ov en in de gemeenteraadszitting van 15 september 2022 werd gemeenteraadslid Marjan Lootens als plaatsvervanger aangeduid in deze vergadering. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Decreet lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij TMVW ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in TMVW ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda (incl. statutenwijziging), met de aangeduide vertegenwoordiging en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Oproepingsbrief BAV en bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door raadslid Piet De Rycke.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov van 16 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVW op 16 december 2022 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 16 december 2022, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt aan TMVW ov bezorgd, hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20221216BAVTMVW@farys.be.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Met een aangetekende brief van 22 september 2022 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 22 december 2022 om 18u00 in Vinoscoop, Industrieweg 202 te 9000 Gent.
De agenda met documentatiestukken werden als volgt opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 9 september 2022:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Bijkomende toelichting wordt gegeven bij agendapunten 1, 2, 3, 4 en 5.
Agendapunt 1: De realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana)
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Imewo wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
In het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Imewo is opgenomen dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur.
Imewo doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Imewo, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Imewo heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 9 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Agendapunt 2: De voorgestelde statutenwijzigingen
Aan het voorwerp worden wijzigingen aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen.
Agendapunt 3: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Agendapunt 4: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Zelzate van Fluvius Antwerpen naar Imewo
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen en meer specifiek, gelet op het feit dat eilandvorming naar de toekomst toe niet langer is toegestaan, dient de gemeente Zelzate voor haar gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Zelzate voor alle activiteiten uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en zal toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Zelzate de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Agendapunt 5: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging, bijlagen, ontwerpbeslissing BAV Imewo
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: Agenda
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 22 december 2022:
Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeente Zelzate vanaf 1 januari 2025.
Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
Ariktel 2: Dossier Tramontana
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Imewo voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Imewo zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van € 25,00.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cfr. het inbrengverslag).
Artikel 3: dossier Tramontana
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Artikel 4: structuurwijzigingen
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
Artikel 5: overige wijzigingen
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
Artikel 6: Paritiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Imewo voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de CV Publi-T van de gemeente Jabbeke
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) van de gemeente Jabbeke te willen aanvaarden.
Artikel 7: Partiële splitsing door overneming van Fluvius Antwerpen naar Imewo voor alle activiteiten van de gemeente Zelzate
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Zelzate.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Zelzate voor de activiteiten elektriciteit, gas, warmte, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
Artikel 8: Partiële splitsing door overneming van Gaselwest naar Imewo voor alle activiteiten van de gemeente De Haan
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
Artikel 9: De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 10: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo op 22 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 11: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 12: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 14 september 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. Let wel : Er is ervoor ook reeds een buitengewone algemene vergadering om 19u00 (zie GR/2022/099)
De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 14 december e.k.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging BAV van IVBO en nazending incl. bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 14 december 2022, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 14 december 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een brief van 26 oktober 2022 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 18u30 in CC De Beuk, Torhoutstraat 9, 8610 Kortemark.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 14 december 2022 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 14 december 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het gemeentedecreet.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
In 2022 werd de Unimog met borstelinrichting uit dienst genomen. Voor de groendienst werd een nieuwe smalspoortractor aangekocht die meer polyvalent kan ingezet worden. Eén van de taken die kunnen uitgevoerd worden is het borstelen van wegbermen en het onkruid mechanisch verwijderen langsheen de openbare weg. Dergelijke borstelinrichting kan weersonafhankelijk ingezet worden en draagt bij tot een verhoging van de beeldkwaliteit van het openbaar domein. Onkruidverwijdering via borstelen is een essentieel deel van duurzaam groenonderhoud en onderhoud van de openbare infrastructuur.
De bestaande borstelinrichting die werd gebruikt op de Unimog is de laatste jaren in onbruik geraakt wegens weinig ergonomisch, niet aangepast aan de werken en het niet beschikbaar zijn van de Unimog door veelvuldige pannes. De algemene evolutie en uitbreiding van het wagenpark, de hoge onderhouds- en exploitatiekosten, en de slechte CO2 uitstoot van de Unimog hebben geleid tot een rationele keuze, namelijk het vervangen van de Unimog door een smalspoortractor.
Op regelmatige tijdstippen dienen bermen in het buitengebied opgeborsteld te worden.
Borstelen is een techniek om mechanisch onkruid te verwijderen en is een essentieel onderdeel van duurzaam groenonderhoud. Deze techniek is uiterst geschikt om de verbindingswegen en invalswegen te onderhouden. Dergelijk toestel in eigen beheer is een perfecte aanvulling op de jaarlijks uitbestede veegwerken.
Het toestel kan gans het jaar door gebruikt worden en is weersonafhankelijk.
Voor de aankoop van deze borstelinrichting met blazer werd een bestek opgemaakt en aangepast aan de specificaties van de recent aangekochte Claeys smalspoortractor met de mogelijkheid om zowel horizontaal als verticaal borstelen.
De werken zullen gegund worden via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt € 40.000,00 (incl. btw).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
| Dienst |
Technische dienst |
| Omschrijving |
Exploitatiemateriaal buitendiensten |
| Raming (incl. btw) |
€ 40.000,00 (incl. btw) |
| Budgetcode |
0200-00/2300000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 78.792,70 |
Advies financiële dienst: Er is budget beschikbaar binnen het meerjarenplan 2020-2025 (dienstjaar 2022).
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het voorgelegde bestek en de lastenvoorwaarden voor de aankoop van een borstelinrichting voor smalspoortraktor - onkruidborstel.
Artikel 2: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 dienstjaar 2022, op budgetcode 0200-00/2300000 van de buitengewone dienst.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Op 31 maart 2023 loopt de huidige concessieovereenkomst voor de uitbating van het cultuurcafé af.
Er werd gekozen om de huidige concessie niet meer opnieuw te verlengen.
Bijgevolg werd in samenspraak met de cultuurdienst een nieuw bestek tot prijsvraag opgesteld.
Voor dit bestek werd ook advies ingewonnen bij Horeca Vlaanderen om de prijsvraag interessant te maken voor zowel brouwerijen, drankhandelaars als natuurlijke personen.
Er wordt opnieuw gekozen voor een concessie van 9 jaar, deze periode kan verlengd worden met maximum 3 opeenvolgende periodes van 9 jaar.
De minimum concessievergoeding werd vastgelegd op € 1.500,00 (excl. btw) met jaarlijkse indexaanpassing. Energiekosten blijven ten laste van het gemeentebestuur.
Er wordt gekozen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Na goedkeuring kan de opdracht bekend gemaakt worden via de diverse gemeentelijke kanalen (Open Blad, Facebook, website, ...).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
| Dienst |
Cultuurdienst |
| Omschrijving |
Verhuring cafetaria OC |
| Raming |
€ 1.500,00 / maand (excl. btw) |
| Budgetcode |
0705-00/7060001 |
| Beschikbaar krediet |
n.v.t. |
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepenen Patricia Waerniers en Ruben Strobbe.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022/GD/023 en de raming voor de opdracht “Concessie uitbating cultuurcafé OC De Kleine Beer”, opgesteld door de cultuurdienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 47 van het decreet over het lokaal bestuur.
In de gemeenteraad van 23 juni 2022 werd de samenwerkingsovereenkomst 'Implementatietraject digibank Brugge West' goedgekeurd. Om Gemeente Oostkamp op een juridisch sluitende wijze het mandaat te geven om contracten af te sluiten met externe partners, is een verfijning nodig. Deze verfijning wordt voorzien in voorliggend addendum.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De huidige samenwerkingsovereenkomst stelt Gemeente Oostkamp niet in staat om op een juridisch sluitende wijze contracten af te sluiten met externe partners of toewijzingen van opdrachten te doen. Om pragmatisch te kunnen werken is het belangrijk dat Oostkamp dit mandaat officieel krijgt vanuit de andere besturen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 'Implementatietraject digibank Brugge West' goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Voor de realisatie van de gezondheidsdoelstelling “De Vlaming leeft gezonder in 2025” voorziet het strategisch plan van de Vlaamse overheid in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten’, het meer inzetten op terreinwerk en in initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen.
Vanuit de gemeente en het OCMW worden al jaren inspanningen geleverd om mensen te informeren en te motiveren om deel te nemen aan gezondheidsacties.
In 2014 verkreeg Beernem het label ‘Hartveilige gemeente’ en werden een 5-tal AED-toestellen aangekocht. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Rode Kruis Vlaanderen. Inwoners kunnen hiervoor de nodige opleidingen krijgen.
Ook in 2019 verkreeg Beernem het label ‘Hartveilige gemeente’ en werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Rode Kruis Vlaanderen. De verplichte EHBO cursus(sen) voor de Beernemse inwoners konden door de COVID-19 maatregelen helaas niet doorgaan.
Het gemeentebestuur Beernem wil:
Momenteel beschikken we op Beernems grondgebied zeker over 8 AED toestellen:
Om de samenwerkingsovereenkomst met 2 jaar te verlengen moet gemeentebestuur Beernem aan 2 voorwaarde voldoen:
Standaard wordt er gekozen voor de themales 'Reanimeren en defibrilleren Hartveilig'.
Wanneer aan beide voorwaarden voldaan is, vult het gemeentebestuur online het aanvraagformulier Hartveilig in op Online aanvraagformulier Hartveilig | Rode Kruis.
Na positieve controle van de voorwaarden is gemeentebestuur Beernem 2 jaar lang Hartveilig.
Intussen blijken de communicatie- en sensibilisatiecampagnes hun vruchten af te werpen en wordt aan de gemeenteraad voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen, geldig voor de duur van 2 jaar opnieuw te verlengen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Patricia Waerniers en burgemeester Jos Sypré.
Namens de N-VA fractie wordt volgend amendement ingediend:
In de toelichtende nota bij dit agendapunt staat te lezen dat we momenteel we op Beernems grondgebied zeker over 8 AED toestellen beschikken.
• Sportpark Drogenbrood
• Sportpark Den Akker
• Sportpark Overleie
• Zwembad Bloemendale -> bibliotheek Beernem
• Parochiezaal Oostveld
• Bargepark (binnenkoer gebouw)
• Beernems industrieterrein t.h.v. La Terra+
• Huis van het Kind Sint-Joris
Momenteel is er geen AED-toestel beschikbaar op het sportterrein De Bruinberg waar Hogerop Oedelem haar thuiswedstrijden afwerkt.
Voetbal Vlaanderen voerde recent een reglementswijziging door die alle clubs zal verplichten een automatisch externe defibrillator (AED) ter beschikking te hebben op hun voetbalterreinen. Op deze manier wil de voetbalfederatie nog meer inzetten op hartveilige sportclubs waar jong en oud, in geval van nood, geholpen kunnen worden. Deze verplichting om een defribillator in huis te hebben, geldt vanaf 01 juli 2023.
N-VA Beernem stelt voor aan de gemeenteraad om een extra AED-toestel aan te kopen en dit ten laatste op 01 juli 2023 ter beschikking te stellen aan Hogerop Oedelem. De voetbalclub dient daarna het toestel te plaatsen op het sportterrein De Bruinberg.
Amendement van de N-VA
De gemeenteraad gaat akkoord om een extra AED-toestel aan te kopen en die ten laatste op 01 juli 2023 aan voetbalclub Hoger Op Oedelem ter beschikking te stellen.
Het amendement wordt verworpen met 9 stemmen voor van de raadsleden van N-VA, 11 stemmen tegen van de raadsleden CD&V en Groen en 0 onthoudingen.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst 'Hartveilige gemeente' met het Rode Kruis Vlaanderen te verlengen.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkbesturen Sint-Petrus en Sint-Lambertus hebben een eerste wijziging van hun meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijzigingen werden goedgekeurd door de kerkraad op 18 juni 2022 (Sint-Petrus) en 21 september 2022 (Sint-Lambertus).
Op 5 oktober 2022 diende het centraal kerkbestuur van de federatie Beernem beide meerjarenplanaanpassingen in via de applicatie ReligioPoint. De samenvattende tabel van de voorziene gemeentelijke toelagen wordt voorgelegd.
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 12 oktober 2022 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijzigingen.
De gemeenteraad dient deze wijzigingen goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.
Kerkfabriek Sint-Petrus voorziet krediet in 2022 om de Z-waarde bij investeringen weg te boeken.
Deze is ontstaan in 2018 door de boeking van de ontvangen vergoeding voor de verleende erfdienstbaarheid. Nu wordt het krediet 'investeringsbeleggingen' ingeschreven om dit bedrag op een patrimoniumrekening te boeken.
Sint-Lambertus voorziet in 2023 investeringsontvangsten en -uitgaven voor de studiekosten van de werken aan de toren. Dit is een eerste schijf van de in de gemeenteboekhouding ingeschreven investeringstoelage.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De 1e wijziging van het meerjarenplan 2020 – 2025 van de kerkfabrieken Sint-Petrus en Sint-Lambertus worden goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het bestuur van de Kerkfabrieken Sint-Petrus en Sint-Lambertus, het centraal kerkbestuur van Beernem, de provinciegouverneur en de bisschop van Brugge, als het representatief orgaan van de eredienst.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint-Petrus heeft haar budget 2022 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 18 juni 2022 en ingediend bij het gemeentebestuur op 12 oktober 2022.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelage blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 01 december 2022) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2022.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van het aangepaste budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Petrus.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Anja Coens
Bijkomende verlichting op de begraafplaats Sint-Lambertus
In de GR van februari 2022 stelde ik de vraag of er een mogelijkheid is dat er een 2-tal extra lichtpunten geplaatst worden langs het kasseipad op het Sint-Lamertuskerkhof zodat deze verkeersveilige verbinding voor fietsers en voetgangers zonder gevaar en met een veilig gevoel kan gebruikt worden, ook wanneer het donker wordt of is.
Het nieuwe kasseipad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding tussen de omliggende woonwijken, de parking en het centrum van Oedelem, alleen is het er nu heel donker waardoor het gevaarlijk passeren is en vaak een onveilig gevoel geeft om deze verbinding te gebruiken.
Tijdens de GR van februari is er toen bevestigd dat dit inderdaad een zeer donkere plek is en dat men eerst zou nagaan of de nodige voeding van elektriciteit aanwezig is of welke voorzieningen zouden moeten gebeuren om deze lichtpunten te realiseren.
Ondertussen is de zomer voorbij en worden de dagen opnieuw korter, is het opnieuw vroeger donker. Graag hoor ik hierover de stand van zaken.
Raadslid Kurt Vanneste
Laadpalen
Onlangs werd ik aangesproken door een nieuwe inwoner van Beernem die me vroeg waar ergens er elektrische laadpalen stonden in onze gemeente.
Toen ik hem de locaties van deze laadpalen vertelde, merkte hij op dat er nog niet zoveel op ons grondgebied stonden.
Hij vroeg of er nog directe plannen waren om er meerdere bij te plaatsen daar er in de toekomst nog heel wat elektrische wagens zullen bijkomen.
Hij wist ook wel dat je als particulier kan vragen om er privé bij je thuis te komen plaatsen, maar als bewoner van een appartementsblok is dit niet evident.
Daarom stelde hij enkele bijkomende locaties voor zoals bv. gemeenteplein Oedelem, parking aan wasserij in J. Creytensstraat, kerkplein Oostveld, gemeentehuis Beernem, stationsplein Beernem, pelderijn Sint-Joris of aan voormalig OCMW-huis in Sint-Joris.
Mochten er op enkele van deze locaties laadpalen bijkomen, zou er al een betere spreiding zijn.
Kan de gemeente hier een trekkersrol in spelen zodat er tamelijk snel een bijkomend aantal laadpalen kunnen bijkomen?
Wellicht kunnen er ook subsidies worden aangewend zodat de kostprijs meevalt.
Graag had ik op deze vragen een antwoord.
Raadslid Rolle De Bruyne
Aanpak Aziatische hoornaars
De invasie van de Aziatische hoornaars vormt een groeiend probleem voor veel imkers. De wesp uit China dook voor het eerst op in België in 2011. De soort maakt grote nesten, waarbij honingbijen, wilde bijen en insecten het voedsel vormen voor de larven. Omwille van haar negatieve impact op de biodiversiteit, is de Aziatische hoornaar opgenomen op de Europese lijst van voor de Unie zorgwekkende, invasieve uitheemse soorten. Imkers in Beernem stellen vast dat bijenkasten op sommige plaatsen volledig worden leeggeroofd. En ook voor de mens kunnen ze een bedreiging vormen. Een Aziatische hoornaar kan meermaals steken en in zijn angel zit bovendien meer gif. Soms kan een steek een erge, allergische reactie veroorzaken.
Ze vormen een groter wordend probleem, dus, dat best efficiënt aangepakt wordt. Kunnen inwoners hiervoor naar de brandweer bellen, die nu al ingeschakeld wordt voor het verdelgen van wespennesten, enz. ?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Govaertskapel
Eerder dit jaar werd de Govaertskapel in erfpacht genomen. Dit was volgens de gegeven verantwoording nodig daar er dringend grote onderhouds- en herstellingswerken dienden te gebeuren. Wanneer worden deze werken nu uitgevoerd, want het moet nu wel heel dringend zijn.
Hoeveel budget voorziet men? Ook aan het domein werd er geen onderhoud uitgevoerd?
GFT-ophaling
De GFT-ophaling is geen succesverhaal want de doelstelling van 30% reductie van het restafval wordt maar voor zo’n 1/3 de bereikt. Dringend een oplossing en verandering van beleid nodig.
Eigen gemeentelijke oplossing nodig daar IVBO er geen werk van maakt. Good practises bestuderen van andere gemeente en de Cel afvalbeleid van VVSG?
Raadslid Lode Vanneste
Heraanleg en verlichting tweede voetbalveld Den Akker in Oedelem
Vorig jaar werden er nieuwe padelvelden aangelegd door TC Smash op de site van Den Akker. Door de aanleg van deze velden diende het tweede voetbalveld versmald, verschoven en heraangelegd te worden. Daardoor zouden ook de spots van de verlichting van het voetbalveld opnieuw gepositioneerd moeten worden, moest de omheining verplaatst worden en zou een nieuw ballenvangnet geplaatst moeten worden aan de lange zijde van het padelterrein.
Intussen is het tweede voetbalveld van Den Akker effectief verschoven maar het lijkt er op dat de verlichting nog altijd niet is aangepast. Wanneer het donker is en de lichten branden, dan zijn bepaalde delen van het veld amper verlicht. Hierover de volgende vragen:
a) Klopt het dat de lichten nog niet werden aangepast na de heraanleg van het tweede veld? Zo ja wanneer zal dit gebeuren?
b) Welke andere concrete ingrepen gebeurden er aan het tweede voetbalveld na de aanleg van de padelvelden? Wat was de totale kostprijs van deze ingrepen?
Raadslid Christine Stroobandt
Openbare toiletten
Er zijn klachten bij gebruikers van de openbare toiletten over de netheid. Het is een probleem dat de gemeente niet alleen kan oplossen. Hier is ook verantwoordelijkheid van de burgers van groot belang. Maar hoe probeert men toch zoveel mogelijk te voorkomen dat de toiletten onbruikbaar zijn? Verder is er ook de vraag om in ‘Open Blad’ en op de website nog eens duidelijk te vermelden waar precies in Beernem openbare toiletten zijn. Het voorzien van toiletten op het stationsplein loopt vertraging. Het bouwen via TUC rail wordt niet uitgevoerd. Wat is de reden van de vertraging? Wanneer zullen de toiletten er zijn ?
Traject rond de toekomst van de kerken
Eerste 5 concrete acties vanuit een gedragen en duurzaam toekomstbeeld voor het religieus patrimonium in Beernem!
Ik had volgende vragen :
a) Wat hebben de eerste verkennende gesprekken met de Vlaamse Bouwmeester opgeleverd?
b) Er werd een vergadering gepland voor het centraal kerkbestuur en de lokale overheid. Bij punt drie onder het punt ‘Volgende stappen in het traject ronde de toekomst van de kerken’ staat duidelijk dat het centraal kerkbestuur , de lokale overheid en de lokale geloofsgemeenschap verder acties zal uitwerken. Wanneer en hoe zal men de gemeenschap die heeft deelgenomen aan het traject verder bij het project betrekken?
c) Als de vergadering tussen lokale overheid en centraal kerkbestuur al heeft plaatsgevonden, dan is mijn vraag wie er op die vergadering die mensen heeft vertegenwoordigd?
Wijziging statuten adviesraden
Het schepencollege vraagt om in het ontwerp van aangepaste statuten naast de voorgestelde aanpassingen nog een aanpassing te voorzien, een soort van uitsluitingsprocedure voor personen die de visie, het doel en de goede werking van de adviesraad tegenwerken of onmogelijk maken.
Wat is de aanleiding om deze aanpassing te willen voorzien? Gaat dit om een breed probleem? Is dit op vraag van de adviesraden zelf?
Raadslid Branco François
Digitalisering
Welke oefeningen worden er nog gemaakt deze legislatuur omtrent digitalisatie? Waar ziet het bestuur nog mogelijkheden om meer te gaan automatiseren? Wat is de datavolwassenheid van onze gemeente? Hoe gaat de gemeente om met de moraal die gepaard gaat met datagebruik? Graag doe ik enkele suggesties die de gemeente zelf kan uitvoeren:
Natuurlijk bestaan er ook grondigere onderzoeken die de gemeente kan uitvoeren:
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter