Thu 17/11/2022 - 19:30 de raadzaal
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 oktober 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De jaarrekening 2021 werd in zitting van 02 juni 2022 door de gemeenteraad vastgesteld en op 08 juni 2022 via digitale rapportering aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021 werd ontvangen op 18 oktober 2022 en wordt aan de gemeenteraad ter kennisname voorgelegd.
Het nazicht van de jaarrekening 2021 heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
De gemeenteraad besliste in de zitting van 24 januari 2019 om een samenwerking aan te gaan met de noodplanningsdienst van politiezone RIHO voor het uitbesteden van de gemeentelijke noodplanningstaken.
Met een schrijven d.d. 05 juli 2022 wordt vanuit politiezone RIHO een nieuw samenwerkingsverband voorgesteld voor de periode 2023, 2024 en 2025.
Op heden is er keuze tussen twee pakketten, zijnde een basispakket of het volledige uitgebreide pakket. Vanaf 2023 wordt er nog één takenpakket aangeboden, zijnde het uitgebreide pakket. De takenlijst werd geactualiseerd op basis van het nieuwe KB noodplanning van 22 mei 2019.
Beernem koos in het verleden reeds voor het uitgebreide pakket.
De jaarlijkse vergoeding zal € 27.662,98 (jaarlijks indexeerbaar) bedragen. Het gaat om een verhoging van € 11.983,79 in vergelijking met vorig jaar.
De verhoging van de kostprijs heeft volgens het schrijven te maken met de stijgende loon- en werkingskosten en een verdeling van de kosten volgens bepaalde parameters (aantal inwoners, oppervlakte grondgebied, aantal evenementen, risicoanalyse op basis van de federale indeling risico's en het nationaal veiligheidsportaal ICMS).
Aangezien het om een aanzienlijke stijging gaat werd een schrijven gericht aan het politiecollege van PZ RIHO om hierover verdere verduidelijking en transparantie te vragen en een mondelinge toelichting in het politiecollege van PZ Het Houtsche (aangezien ook Oostkamp en Zedelgem tegen dezelfde verhoging aankijken).
Met een schrijven d.d. 22 september 2022 bezorgt het secretariaat van het politiecollege RIHO bijkomende toelichting.
Er wordt gevraagd aan het gemeentebestuur om tegen 15 oktober 2022 haar beslissing mee te delen aan de voorzitter van het politiecollege.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het voorstel tot verlenging van de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Met een aangetekende brief van 05 oktober 2022 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVW ov van vrijdag 16 december 2022. De vergadering vindt fysiek plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent, om 14u30.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
De uitnodiging met de agendapunten werd ter kennisname aan het college voorgelegd en dient voor standpuntbepaling te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van TMVW ov en in de gemeenteraadszitting van 15 september 2022 werd gemeenteraadslid Marjan Lootens als plaatsvervanger aangeduid in deze vergadering. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda (incl. statutenwijziging), met de aangeduide vertegenwoordiging en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
Met een aangetekende brief van 22 september 2022 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 22 december 2022 om 18u00 in Vinoscoop, Industrieweg 202 te 9000 Gent.
De agenda met documentatiestukken werden als volgt opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 9 september 2022:
Bijkomende toelichting wordt gegeven bij agendapunten 1, 2, 3, 4 en 5.
Agendapunt 1: De realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana)
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Imewo wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
In het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Imewo is opgenomen dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur.
Imewo doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Imewo, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Imewo heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 9 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Agendapunt 2: De voorgestelde statutenwijzigingen
Aan het voorwerp worden wijzigingen aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen.
Agendapunt 3: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Agendapunt 4: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Zelzate van Fluvius Antwerpen naar Imewo
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen en meer specifiek, gelet op het feit dat eilandvorming naar de toekomst toe niet langer is toegestaan, dient de gemeente Zelzate voor haar gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Zelzate voor alle activiteiten uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en zal toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Zelzate de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Agendapunt 5: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering herbevestigd.
Met een aangetekende brief van 14 september 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. Let wel : Er is ervoor ook reeds een buitengewone algemene vergadering om 19u00 (zie GR/2022/099)
De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een brief van 26 oktober 2022 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 18u30 in CC De Beuk, Torhoutstraat 9, 8610 Kortemark.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende buitengewone algemene vergaderingen bevestigd.
In 2022 werd de Unimog met borstelinrichting uit dienst genomen. Voor de groendienst werd een nieuwe smalspoortractor aangekocht die meer polyvalent kan ingezet worden. Eén van de taken die kunnen uitgevoerd worden is het borstelen van wegbermen en het onkruid mechanisch verwijderen langsheen de openbare weg. Dergelijke borstelinrichting kan weersonafhankelijk ingezet worden en draagt bij tot een verhoging van de beeldkwaliteit van het openbaar domein. Onkruidverwijdering via borstelen is een essentieel deel van duurzaam groenonderhoud en onderhoud van de openbare infrastructuur.
De bestaande borstelinrichting die werd gebruikt op de Unimog is de laatste jaren in onbruik geraakt wegens weinig ergonomisch, niet aangepast aan de werken en het niet beschikbaar zijn van de Unimog door veelvuldige pannes. De algemene evolutie en uitbreiding van het wagenpark, de hoge onderhouds- en exploitatiekosten, en de slechte CO2 uitstoot van de Unimog hebben geleid tot een rationele keuze, namelijk het vervangen van de Unimog door een smalspoortractor.
Voor de aankoop van deze borstelinrichting met blazer werd een bestek opgemaakt en aangepast aan de specificaties van de recent aangekochte Claeys smalspoortractor met de mogelijkheid om zowel horizontaal als verticaal borstelen.
De werken zullen gegund worden via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt € 40.000,00 (incl. btw).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de lastenvoorwaarden voor de aankoop van een borstelinrichting goed te keuren.
Op 31 maart 2023 loopt de huidige concessieovereenkomst voor de uitbating van het cultuurcafé af.
Er werd gekozen om de huidige concessie niet meer opnieuw te verlengen.
Bijgevolg werd in samenspraak met de cultuurdienst een nieuw bestek tot prijsvraag opgesteld.
Voor dit bestek werd ook advies ingewonnen bij Horeca Vlaanderen om de prijsvraag interessant te maken voor zowel brouwerijen, drankhandelaars als natuurlijke personen.
Er wordt opnieuw gekozen voor een concessie van 9 jaar, deze periode kan verlengd worden met maximum 3 opeenvolgende periodes van 9 jaar.
De minimum concessievergoeding werd vastgelegd op € 1.500,00 (excl. btw) met jaarlijkse indexaanpassing. Energiekosten blijven ten laste van het gemeentebestuur.
Er wordt gekozen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Na goedkeuring kan de opdracht bekend gemaakt worden via de diverse gemeentelijke kanalen (Open Blad, Facebook, website, ...).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de lastenvoorwaarden voor de concessie van het cultuurcafé goed te keuren.
In de gemeenteraad van 23 juni 2022 werd de samenwerkingsovereenkomst 'Implementatietraject digibank Brugge West' goedgekeurd. Om Gemeente Oostkamp op een juridisch sluitende wijze het mandaat te geven om contracten af te sluiten met externe partners, is een verfijning nodig. Deze verfijning wordt voorzien in voorliggend addendum.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Voor de realisatie van de gezondheidsdoelstelling “De Vlaming leeft gezonder in 2025” voorziet het strategisch plan van de Vlaamse overheid in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten’, het meer inzetten op terreinwerk en in initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen.
Vanuit de gemeente en het OCMW worden al jaren inspanningen geleverd om mensen te informeren en te motiveren om deel te nemen aan gezondheidsacties.
Het gemeentebestuur Beernem wil:
In 2014 verkreeg Beernem het label ‘Hartveilige gemeente’ en werden een 5-tal AED-toestellen aangekocht. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Rode Kruis Vlaanderen. Inwoners kunnen hiervoor de nodige opleidingen krijgen.
Ook in 2019 verkreeg Beernem het label ‘Hartveilige gemeente’ en werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Rode Kruis Vlaanderen. De verplichte EHBO cursus(sen) voor de Beernemse inwoners konden door de COVID-19 maatregelen helaas niet doorgaan.
Momenteel beschikken we op Beernems grondgebied zeker over 8 AED toestellen:
Om de samenwerkingsovereenkomst met 2 jaar te verlengen moet het gemeentebestuur Beernem aan 2 voorwaarden voldoen:
Standaard wordt er gekozen voor de themales 'Reanimeren en defibrilleren Hartveilig'.
Wanneer aan beide voorwaarden voldaan is, vult het gemeentebestuur online het aanvraagformulier Hartveilig in op Online aanvraagformulier Hartveilig | Rode Kruis.
Na positieve controle van de voorwaarden is het gemeentebestuur Beernem 2 jaar lang Hartveilig.
Intussen blijken de communicatie- en sensibilisatiecampagnes hun vruchten af werpen en wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen, geldig voor de duur van 2 jaar opnieuw te verlengen.
De kerkbesturen Sint-Petrus en Sint-Lambertus hebben een eerste wijziging van hun meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijzigingen werden goedgekeurd door de kerkraad op 18 juni 2022 (Sint-Petrus) en 21 september 2022 (Sint-Lambertus).
Sint-Petrus voorziet krediet in 2022 om de Z-waarde ontstaan in 2018 weg te boeken.
Sint-Lambertus voorziet in 2023 krediet voor de studiekosten van de geplande werken aan de toren.
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 12 oktober 2022 gunstig advies aan beide meerjarenplanwijzigingen.
De gemeenteraad dient deze wijzigingen goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.
De kerkfabriek Sint-Petrus heeft haar budget 2022 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 18 juni 2022 en ingediend bij het gemeentebestuur op 12 oktober 2022.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 1 december 2022) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2022.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Anja Coens
Bijkomende verlichting op de begraafplaats Sint-Lambertus
In de GR van februari 2022 stelde ik de vraag of er een mogelijkheid is dat er een 2-tal extra lichtpunten geplaatst worden langs het kasseipad op het Sint-Lamertuskerkhof zodat deze verkeersveilige verbinding voor fietsers en voetgangers zonder gevaar en met een veilig gevoel kan gebruikt worden, ook wanneer het donker wordt of is.
Het nieuwe kasseipad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding tussen de omliggende woonwijken, de parking en het centrum van Oedelem, alleen is het er nu heel donker waardoor het gevaarlijk passeren is en vaak een onveilig gevoel geeft om deze verbinding te gebruiken.
Tijdens de GR van februari is er toen bevestigd dat dit inderdaad een zeer donkere plek is en dat men eerst zou nagaan of de nodige voeding van elektriciteit aanwezig is of welke voorzieningen zouden moeten gebeuren om deze lichtpunten te realiseren.
Ondertussen is de zomer voorbij en worden de dagen opnieuw korter, is het opnieuw vroeger donker. Graag hoor ik hierover de stand van zaken.
Raadslid Kurt Vanneste
Laadpalen
Onlangs werd ik aangesproken door een nieuwe inwoner van Beernem die me vroeg waar ergens er elektrische laadpalen stonden in onze gemeente.
Toen ik hem de locaties van deze laadpalen vertelde, merkte hij op dat er nog niet zoveel op ons grondgebied stonden.
Hij vroeg of er nog directe plannen waren om er meerdere bij te plaatsen daar er in de toekomst nog heel wat elektrische wagens zullen bijkomen.
Hij wist ook wel dat je als particulier kan vragen om er privé bij je thuis te komen plaatsen, maar als bewoner van een appartementsblok is dit niet evident.
Daarom stelde hij enkele bijkomende locaties voor zoals bv. gemeenteplein Oedelem, parking aan wasserij in J. Creytensstraat, kerkplein Oostveld, gemeentehuis Beernem, stationsplein Beernem, pelderijn Sint-Joris of aan voormalig OCMW-huis in Sint-Joris.
Mochten er op enkele van deze locaties laadpalen bijkomen, zou er al een betere spreiding zijn.
Kan de gemeente hier een trekkersrol in spelen zodat er tamelijk snel een bijkomend aantal laadpalen kunnen bijkomen?
Wellicht kunnen er ook subsidies worden aangewend zodat de kostprijs meevalt.
Graag had ik op deze vragen een antwoord.
Raadslid Rolle De Bruyne
Aanpak Aziatische hoornaars
De invasie van de Aziatische hoornaars vormt een groeiend probleem voor veel imkers. De wesp uit China dook voor het eerst op in België in 2011. De soort maakt grote nesten, waarbij honingbijen, wilde bijen en insecten het voedsel vormen voor de larven. Omwille van haar negatieve impact op de biodiversiteit, is de Aziatische hoornaar opgenomen op de Europese lijst van voor de Unie zorgwekkende, invasieve uitheemse soorten. Imkers in Beernem stellen vast dat bijenkasten op sommige plaatsen volledig worden leeggeroofd. En ook voor de mens kunnen ze een bedreiging vormen. Een Aziatische hoornaar kan meermaals steken en in zijn angel zit bovendien meer gif. Soms kan een steek een erge, allergische reactie veroorzaken.
Ze vormen een groter wordend probleem, dus, dat best efficiënt aangepakt wordt. Kunnen inwoners hiervoor naar de brandweer bellen, die nu al ingeschakeld wordt voor het verdelgen van wespennesten, enz. ?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Govaertskapel
Eerder dit jaar werd de Govaertskapel in erfpacht genomen. Dit was volgens de gegeven verantwoording nodig daar er dringend grote onderhouds- en herstellingswerken dienden te gebeuren. Wanneer worden deze werken nu uitgevoerd, want het moet nu wel heel dringend zijn.
Hoeveel budget voorziet men? Ook aan het domein werd er geen onderhoud uitgevoerd?
GFT-ophaling
De GFT-ophaling is geen succesverhaal want de doelstelling van 30% reductie van het restafval wordt maar voor zo’n 1/3 de bereikt. Dringend een oplossing en verandering van beleid nodig.
Eigen gemeentelijke oplossing nodig daar IVBO er geen werk van maakt. Good practises bestuderen van andere gemeente en de Cel afvalbeleid van VVSG?
Raadslid Lode Vanneste
Heraanleg en verlichting tweede voetbalveld Den Akker in Oedelem
Vorig jaar werden er nieuwe padelvelden aangelegd door TC Smash op de site van Den Akker. Door de aanleg van deze velden diende het tweede voetbalveld versmald, verschoven en heraangelegd te worden. Daardoor zouden ook de spots van de verlichting van het voetbalveld opnieuw gepositioneerd moeten worden, moest de omheining verplaatst worden en zou een nieuw ballenvangnet geplaatst moeten worden aan de lange zijde van het padelterrein.
Intussen is het tweede voetbalveld van Den Akker effectief verschoven maar het lijkt er op dat de verlichting nog altijd niet is aangepast. Wanneer het donker is en de lichten branden, dan zijn bepaalde delen van het veld amper verlicht. Hierover de volgende vragen:
a) Klopt het dat de lichten nog niet werden aangepast na de heraanleg van het tweede veld? Zo ja wanneer zal dit gebeuren?
b) Welke andere concrete ingrepen gebeurden er aan het tweede voetbalveld na de aanleg van de padelvelden? Wat was de totale kostprijs van deze ingrepen?
Raadslid Christine Stroobandt
Openbare toiletten
Er zijn klachten bij gebruikers van de openbare toiletten over de netheid. Het is een probleem dat de gemeente niet alleen kan oplossen. Hier is ook verantwoordelijkheid van de burgers van groot belang. Maar hoe probeert men toch zoveel mogelijk te voorkomen dat de toiletten onbruikbaar zijn? Verder is er ook de vraag om in ‘Open Blad’ en op de website nog eens duidelijk te vermelden waar precies in Beernem openbare toiletten zijn. Het voorzien van toiletten op het stationsplein loopt vertraging. Het bouwen via TUC rail wordt niet uitgevoerd. Wat is de reden van de vertraging? Wanneer zullen de toiletten er zijn ?
Traject rond de toekomst van de kerken
Eerste 5 concrete acties vanuit een gedragen en duurzaam toekomstbeeld voor het religieus patrimonium in Beernem!
Ik had volgende vragen :
a) Wat hebben de eerste verkennende gesprekken met de Vlaamse Bouwmeester opgeleverd?
b) Er werd een vergadering gepland voor het centraal kerkbestuur en de lokale overheid. Bij punt drie onder het punt ‘Volgende stappen in het traject ronde de toekomst van de kerken’ staat duidelijk dat het centraal kerkbestuur , de lokale overheid en de lokale geloofsgemeenschap verder acties zal uitwerken. Wanneer en hoe zal men de gemeenschap die heeft deelgenomen aan het traject verder bij het project betrekken?
c) Als de vergadering tussen lokale overheid en centraal kerkbestuur al heeft plaatsgevonden, dan is mijn vraag wie er op die vergadering die mensen heeft vertegenwoordigd?
Wijziging statuten adviesraden
Het schepencollege vraagt om in het ontwerp van aangepaste statuten naast de voorgestelde aanpassingen nog een aanpassing te voorzien, een soort van uitsluitingsprocedure voor personen die de visie, het doel en de goede werking van de adviesraad tegenwerken of onmogelijk maken.
Wat is de aanleiding om deze aanpassing te willen voorzien? Gaat dit om een breed probleem? Is dit op vraag van de adviesraden zelf?
Raadslid Branco François
Digitalisering
Welke oefeningen worden er nog gemaakt deze legislatuur omtrent digitalisatie? Waar ziet het bestuur nog mogelijkheden om meer te gaan automatiseren? Wat is de datavolwassenheid van onze gemeente? Hoe gaat de gemeente om met de moraal die gepaard gaat met datagebruik? Graag doe ik enkele suggesties die de gemeente zelf kan uitvoeren:
Natuurlijk bestaan er ook grondigere onderzoeken die de gemeente kan uitvoeren: