Terug gemeenteraad

Thu 17/11/2022 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

    • Zijn verontschuldigd: Schepenen Vicky Reynaert en Claudio Saelens, raadsleden Marjan Lootens,  Dries Dhont en Martine De Roo
    De raadsleden zijn uitgenodigd op volgende evenementen: 
    • Zaterdag 26 november: aanplant van geboortedreef (een boom voor elk kindje geboren in 2021) tussen 10.30 en 12.00 u langs het Vossenpad en het Konijnenpad. Daarna biedt Houtlandse Tuinsappen een drankje aan.

    • Dinsdag 29 november: verwelkoming van onze nieuwe inwoners (oktober 2021 – september 2022) in O.C. De Kleine Beer
      De raadsleden zijn welkom voor een wederzijdse kennismaking tijdens de receptie vanaf 20u30. Uiteraard mag u ook vroeger komen en deelnemen aan de rondleiding vanaf 19u30.
    • Zaterdag 10 december: viering van de jubilarissen vanaf 14u00 in O.C. De Kleine Beer.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Financiën en begroting

  • De jaarrekening 2021 werd in zitting van 02 juni 2022 door de gemeenteraad vastgesteld en op 08 juni 2022 via digitale rapportering aan de toezichthoudende overheid bezorgd. 

    Het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021 werd ontvangen op 18 oktober 2022 en wordt aan de gemeenteraad ter kennisname voorgelegd.

    Het nazicht van de jaarrekening 2021 heeft niet geleid tot formele vaststellingen.

Veiligheidsdiensten

  • De gemeenteraad besliste in de zitting van 24 januari 2019 om een samenwerking aan te gaan met de noodplanningsdienst van politiezone RIHO voor het uitbesteden van de gemeentelijke noodplanningstaken.

    Met een schrijven d.d. 05 juli 2022 wordt vanuit politiezone RIHO een nieuw samenwerkingsverband voorgesteld voor de periode 2023, 2024 en 2025.

    Op heden is er keuze tussen twee pakketten, zijnde een basispakket of het volledige uitgebreide pakket.  Vanaf 2023 wordt er nog één takenpakket aangeboden, zijnde het uitgebreide pakket. De takenlijst werd geactualiseerd op basis van het nieuwe KB noodplanning van 22 mei 2019.

    Beernem koos in het verleden reeds voor het uitgebreide pakket.

    De jaarlijkse vergoeding zal € 27.662,98 (jaarlijks indexeerbaar) bedragen. Het gaat om een verhoging van € 11.983,79 in vergelijking met vorig jaar.

    De verhoging van de kostprijs heeft volgens het schrijven te maken met de stijgende loon- en werkingskosten en een verdeling van de kosten volgens bepaalde parameters (aantal inwoners, oppervlakte grondgebied, aantal evenementen, risicoanalyse op basis van de federale indeling risico's en het nationaal veiligheidsportaal ICMS).

    Aangezien het om een aanzienlijke stijging gaat werd een schrijven gericht aan het politiecollege van PZ RIHO om hierover verdere verduidelijking en transparantie te vragen en een mondelinge toelichting in het politiecollege van PZ Het Houtsche (aangezien ook Oostkamp en Zedelgem tegen dezelfde verhoging aankijken).

    Met een schrijven d.d. 22 september 2022 bezorgt het secretariaat van het politiecollege RIHO bijkomende toelichting.

    Er wordt gevraagd aan het gemeentebestuur om tegen 15 oktober 2022 haar beslissing mee te delen aan de voorzitter van het politiecollege.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het voorstel tot verlenging van de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Intercommunales en maatschappijen

  • Met een aangetekende brief van 05 oktober 2022 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVW ov van vrijdag 16 december 2022. De vergadering vindt fysiek plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent, om 14u30.

    De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
    4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB )
    5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
    6. Statutaire benoemingen
    7. Statutenwijziging
      7.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
      7.2. Nieuwe tekst van de statuten
    8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapltaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
    9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
    10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
    11. Volmachten
    12. Varia

    De uitnodiging met de agendapunten werd ter kennisname aan het college voorgelegd en dient voor standpuntbepaling te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van TMVW ov en in de gemeenteraadszitting van 15 september 2022 werd gemeenteraadslid Marjan Lootens als plaatsvervanger  aangeduid in deze vergadering. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda (incl. statutenwijziging), met de aangeduide vertegenwoordiging en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

  • Met een aangetekende brief van 22 september 2022 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 22  december 2022 om 18u00 in Vinoscoop, Industrieweg 202 te 9000 Gent.

    De agenda met documentatiestukken werden als volgt opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 9 september 2022:

    1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana)
    2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen
    3. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Jabbeke, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging).
    4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging)
    5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging)
    6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 en 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2,3,4,5,6,9,10 en 11 by. authentieke akte te doen vaststellen.
    7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
    8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV
    9. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap
    10. Statutaire benoemingen
    11. Statutaire mededelingen

    Bijkomende toelichting wordt gegeven bij agendapunten 1, 2, 3, 4 en 5.

    Agendapunt 1: De realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana)

    In het artikel 3.A.2 van de statuten van Imewo wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”. 

    In het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Imewo is opgenomen dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur. 

    Imewo doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

    Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.

    Het datanetwerk van de toekomst zal:

    • open zijn met niet-discriminerende toegangsvoorwaarden voor aanbieders van diensten,
    • ultraperformant zijn door hogere datasnelheden,
    • toegankelijk zijn voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven en dit zowel in stedelijke als in landelijke gebieden,
    • en met de laagst mogelijke kosten voor de samenleving worden uitgerold. 

    De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is.  De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien. 

    Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt.  De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang.  De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden. 

    Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Imewo, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders. 

    Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.

    De Raad van Bestuur van Imewo heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 9 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.

    Agendapunt 2: De voorgestelde statutenwijzigingen

    Aan het voorwerp worden wijzigingen aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.

    De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in meerdere domeinen. 

    1. DOSSIER TRAMONTANA
      De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.

      Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Imewo besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Imewo ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Imewo in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Aangezien er bij Imewo nog geen enkele deelnemer aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zal gevraagd worden om één aandeel Ak te onderschrijven (voor vergoeding van de inbreng bedrijfstak ‘algemeen’).

      De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
      • de verduidelijking dat het om ‘openbare’ elektronische-communicatienetwerken gaat;
      • de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
      • de Gouden aandelen worden als definitie geschrapt vermits deze deel uitmaken van de inbreng bedrijfstak in Fluvius System Operator cv, maar behouden hun geldende rechten en aandelen Ate in hoofde van de steden/gemeenten van Imewo via Fluvius System Operator cv;
      • het schrappen van de Fluvius-NET-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
      • aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor de algemene inbreng bedrijfstak;
      • het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
      • een beperking inzake de stemrechten verbonden aan de aandelen Apt en Apg;
      • de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
      • een actualisering van de bijlagen 1 en 2.
    2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
      De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.

      De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.

      In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers.

      Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders  momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

      Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn.  Daarom heeft de Raad van Bestuur van Imewo in zitting van 9 september 2022:

      (i)   een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeenten Jabbeke, heden ressorterend onder Fluvius West, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
      (ii)  een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en strategische participaties (Publi-T) van de gemeente Zelzate, heden ressorterend onder Fluvius Antwerpen, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
      (iii) een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, heden ressorterend onder Gaselwest, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.

      Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten  omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.

      De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing.

      Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021.  Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt.  Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.

      Door deze partiële splitsingen zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.

      De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 betreffen in het bijzonder:
      • de naamswijziging van Imewo in Fluvius Imewo.
      • het schrappen van de bepalingen met betrekking tot de A’-aandelen en de bijlage 4 vermits vanaf 2025 uitsluitend het aandeel van elke gemeente binnen het eigen vermogen als verdeelcriterium in de winstverdeling zal gelden voor de activiteiten elektriciteit en gas.
      • ter vrijwaring van de aan de betrokken gemeenten toekomende vergoeding van de inbreng bedrijfstak ‘algemeen’ voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken worden de statuten aangepast wat o.m. de aandelen, stemrechten en winstverdeling betreft.
      • het aantal leden van de Raad van Bestuur wordt opgetrokken naar het decretaal voorziene aantal van 15.  Immers het Decreet (artikel 434) en de statuten voorzien dat ‘in geval van een significante wijziging in het werkingsgebied van de Opdrachthoudende vereniging, of ingeval de Opdrachthoudende vereniging betrokken is bij een fusie met andere Opdrachthoudende of dienstverlenende verenigingen, het maximaal aantal leden vijftien bedraagt’.
      • de creatie van de aandelen Aek om het recht van de gemeente Jabbeke te garanderen als vergoeding voor de inbreng bedrijfstak ‘algemeen’ en de overeenstemmende aanpassing aan de stemrechten, de winstverdeling en de beëindigen van de samenwerking.
      • een actualisering van de bijlagen ingevolge de voorgestelde partiële splitsingen.
    3. OVERIGE WIJZIGINGEN
      De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.

      Het betreft meer bepaald:
      • een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
      • de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
      • de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
      • een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
      • de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
      • de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
      • de precisering dat voor de activiteit warmte de onderschrijving van één aandeel Aw volstaat;
      • de rechtzetting van de opsomming van de aandelen in artikel 25 en alsook van foutieve verwijzingen;
      • de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
      • de conformering aan het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

    Agendapunt 3: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo

    Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas.  Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.

    Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

    Agendapunt 4: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente Zelzate van Fluvius Antwerpen naar Imewo

    Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen en meer specifiek, gelet op het feit dat eilandvorming naar de toekomst toe niet langer is toegestaan, dient de gemeente Zelzate voor haar gehele grondgebied een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius Antwerpen en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Zelzate voor alle activiteiten uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen zal treden en zal toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Zelzate de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.

    Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

    Agendapunt 5: de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo

    Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.

    Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

    In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering herbevestigd.

  • Met een aangetekende brief van 14 september 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. Let wel : Er is ervoor ook reeds een buitengewone algemene vergadering om 19u00 (zie GR/2022/099)

    De agendapunten zijn de volgende:

    1. Samenstellen van het bureau;
    2. Goedkeuring voorgenomen activiteiten en strategie 2023 (kennisname budget & werkingsbijdragen 2023 - kennisname investeringsprogramma 2023);
    3. Varia.

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een brief van 26 oktober 2022 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 18u30 in CC De Beuk, Torhoutstraat 9, 8610 Kortemark.

    Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:

    1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering d.d. 08 juni 2022;
    2. Begroting 2023;
    3. Kennisneming ontslag van bestuurder, mevr. Ingrid Vandepitte;
    4. Benoeming bestuurder;
    5. Mededelingen.

    De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende buitengewone algemene vergaderingen bevestigd.

Beheer patrimonium

  • In 2022 werd de Unimog met borstelinrichting uit dienst genomen. Voor de groendienst werd een nieuwe smalspoortractor aangekocht die meer polyvalent kan ingezet worden. Eén van de taken die kunnen uitgevoerd worden is het borstelen van wegbermen en het onkruid mechanisch verwijderen langsheen de openbare weg. Dergelijke borstelinrichting kan weersonafhankelijk ingezet worden en draagt bij tot een verhoging van de beeldkwaliteit van het openbaar domein. Onkruidverwijdering via borstelen is een essentieel deel van duurzaam groenonderhoud en onderhoud van de openbare infrastructuur.

    De bestaande borstelinrichting die werd gebruikt op de Unimog is de laatste jaren in onbruik geraakt wegens weinig ergonomisch, niet aangepast aan de werken en het niet beschikbaar zijn van de Unimog door veelvuldige pannes. De algemene evolutie en uitbreiding van het wagenpark, de hoge onderhouds- en exploitatiekosten, en de slechte CO2 uitstoot van de Unimog hebben geleid tot een rationele keuze, namelijk het vervangen van de Unimog door een smalspoortractor.

    Voor de aankoop van deze borstelinrichting met blazer werd een bestek opgemaakt en aangepast aan de specificaties van de recent aangekochte Claeys smalspoortractor met de mogelijkheid om zowel horizontaal als verticaal borstelen. 

    De werken zullen gegund worden via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt € 40.000,00 (incl. btw).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de lastenvoorwaarden voor de aankoop van een borstelinrichting goed te keuren.

Cultuur

  • Op 31 maart 2023 loopt de huidige concessieovereenkomst voor de uitbating van het cultuurcafé af.
    Er werd gekozen om de huidige concessie niet meer opnieuw te verlengen.
    Bijgevolg werd in samenspraak met de cultuurdienst een nieuw bestek tot prijsvraag opgesteld.

    Voor dit bestek werd ook advies ingewonnen bij Horeca Vlaanderen om de prijsvraag interessant te maken voor zowel brouwerijen, drankhandelaars als natuurlijke personen.

    Er wordt opnieuw gekozen voor een concessie van 9 jaar, deze periode kan verlengd worden met maximum 3 opeenvolgende periodes van 9 jaar.
    De minimum concessievergoeding werd vastgelegd op € 1.500,00 (excl. btw) met jaarlijkse indexaanpassing. Energiekosten blijven ten laste van het gemeentebestuur.

    Er wordt gekozen voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
    Na goedkeuring kan de opdracht bekend gemaakt worden via de diverse gemeentelijke kanalen (Open Blad, Facebook, website, ...).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de lastenvoorwaarden voor de concessie van het cultuurcafé goed te keuren.

Sociale zaken

  • In de gemeenteraad van 23 juni 2022 werd de samenwerkingsovereenkomst 'Implementatietraject digibank Brugge West' goedgekeurd. Om Gemeente Oostkamp op een juridisch sluitende wijze het mandaat te geven om contracten af te sluiten met externe partners, is een verfijning nodig. Deze verfijning wordt voorzien in voorliggend addendum.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Volksgezondheid

  • Voor de realisatie van de gezondheidsdoelstelling “De Vlaming leeft gezonder in 2025” voorziet het strategisch plan van de Vlaamse overheid in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten’, het meer inzetten op terreinwerk en in initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen.

    Vanuit de gemeente en het OCMW worden al jaren inspanningen geleverd om mensen te informeren en te motiveren om deel te nemen aan gezondheidsacties.

    Het gemeentebestuur Beernem wil:

    • werken aan een zorgzame gemeente;
    • initiatieven ondersteunen die het samenleven en de integratie bevorderen;
    • het creëren van gelijke kansen voor alle inwoners en het stimuleren van deelname aan gezonde en actieve vrije tijds- en sportbesteding alsook preventieve gezondheidsacties opgenomen als prioritaire doelstellingen.

    In 2014 verkreeg Beernem het label ‘Hartveilige gemeente’ en werden een 5-tal AED-toestellen aangekocht. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Rode Kruis Vlaanderen. Inwoners kunnen hiervoor de nodige opleidingen krijgen.
    Ook in 2019 verkreeg Beernem het label ‘Hartveilige gemeente’ en werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Rode Kruis Vlaanderen. De verplichte EHBO cursus(sen) voor de Beernemse inwoners konden door de COVID-19 maatregelen helaas niet doorgaan.

    Momenteel beschikken we op Beernems grondgebied zeker over 8 AED toestellen:

    • Sportpark Drogenbrood
    • Sportpark Den Akker
    • Sportpark Overleie
    • Zwembad Bloemendale -> bibliotheek Beernem
    • Parochiezaal Oostveld
    • Bargepark (binnenkoer gebouw)
    • Beernems industrieterrein t.h.v. La Terra+
    • Huis van het Kind Sint-Joris

    Om de samenwerkingsovereenkomst met 2 jaar te verlengen moet het gemeentebestuur Beernem aan 2 voorwaarden voldoen:

    1. gemeentebestuur Beernem heeft op het grondgebied minstens een automatische externe defibrillator (AED) die publiek toegankelijk is.
    2. gemeentebestuur Beernem laat minstens 10% van haar werknemers (gemeentebestuur, gemeentepersoneel, …) door Rode Kruis Vlaanderen opleiden in reanimatie en AED gebruik. (8,3% van het personeel volgde reeds (jaarlijks/tweejaarlijks) een EHBO cursus).

    Standaard wordt er gekozen voor de themales 'Reanimeren en defibrilleren Hartveilig'.

    Wanneer aan beide voorwaarden voldaan is, vult het gemeentebestuur online het aanvraagformulier Hartveilig in op Online aanvraagformulier Hartveilig | Rode Kruis.

    Na positieve controle van de voorwaarden is het gemeentebestuur Beernem 2 jaar lang Hartveilig.

    Intussen blijken de communicatie- en sensibilisatiecampagnes hun vruchten af werpen en wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst met het Rode Kruis Vlaanderen, geldig voor de duur van 2 jaar opnieuw te verlengen.

Kerkfabrieken

  • De kerkbesturen Sint-Petrus en Sint-Lambertus hebben een eerste wijziging van hun meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijzigingen werden goedgekeurd door de kerkraad op 18 juni 2022 (Sint-Petrus) en 21 september 2022 (Sint-Lambertus).

    Sint-Petrus voorziet krediet in 2022 om de Z-waarde ontstaan in 2018 weg te boeken.
    Sint-Lambertus voorziet in 2023 krediet voor de studiekosten van de geplande werken aan de toren.

    De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 12 oktober 2022 gunstig advies aan beide meerjarenplanwijzigingen.
    De gemeenteraad dient deze wijzigingen goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.

  • De kerkfabriek Sint-Petrus heeft haar budget 2022 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 18 juni 2022 en ingediend bij het gemeentebestuur op 12 oktober 2022.
    Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
    De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 1 december 2022) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2022.

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Anja Coens

    Bijkomende verlichting op de begraafplaats Sint-Lambertus

    In de GR van februari 2022 stelde ik de vraag of er een mogelijkheid is dat er een 2-tal extra lichtpunten geplaatst worden langs het kasseipad op het Sint-Lamertuskerkhof zodat deze verkeersveilige verbinding voor fietsers en voetgangers zonder gevaar en met een veilig gevoel kan gebruikt worden, ook wanneer het donker wordt of is.

    Het nieuwe kasseipad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding tussen de omliggende woonwijken, de parking en het centrum van Oedelem, alleen is het er nu heel donker waardoor het gevaarlijk passeren is en vaak een onveilig gevoel geeft om deze verbinding te gebruiken.

    Tijdens de GR van februari is er toen bevestigd dat dit inderdaad een zeer donkere plek is en dat men eerst zou nagaan of de nodige voeding van elektriciteit aanwezig is of welke voorzieningen zouden moeten gebeuren om deze lichtpunten te realiseren.

    Ondertussen is de zomer voorbij en worden de dagen opnieuw korter, is het opnieuw vroeger donker. Graag hoor ik hierover de stand van zaken.

    Raadslid Kurt Vanneste

    Laadpalen

    Onlangs werd ik aangesproken door een nieuwe inwoner van Beernem die me vroeg waar ergens er elektrische laadpalen stonden in onze gemeente.

    Toen ik hem de locaties van deze laadpalen vertelde, merkte hij op dat er nog niet zoveel op ons grondgebied stonden.

    Hij vroeg of er nog directe plannen waren om er meerdere bij te plaatsen daar er in de toekomst nog heel wat elektrische wagens zullen bijkomen.

    Hij wist ook wel dat je als particulier kan vragen om er privé bij je thuis te komen plaatsen, maar als bewoner van een appartementsblok is dit niet evident.

    Daarom stelde hij enkele bijkomende locaties voor zoals bv. gemeenteplein Oedelem, parking aan wasserij in J. Creytensstraat, kerkplein Oostveld, gemeentehuis Beernem, stationsplein Beernem, pelderijn Sint-Joris of aan voormalig OCMW-huis in Sint-Joris.

    Mochten er op enkele van deze locaties laadpalen bijkomen, zou er al een betere spreiding zijn.

    Kan de gemeente hier een trekkersrol in spelen zodat er tamelijk snel een bijkomend aantal laadpalen kunnen bijkomen?

    Wellicht kunnen er ook subsidies worden aangewend zodat de kostprijs meevalt.

    Graag had ik op deze vragen een antwoord.

    Raadslid Rolle De Bruyne

    Aanpak Aziatische hoornaars

    De invasie van de Aziatische hoornaars vormt een groeiend probleem voor veel imkers. De wesp uit China dook voor het eerst op in België in 2011. De soort maakt grote nesten, waarbij honingbijen, wilde bijen en insecten het voedsel vormen voor de larven. Omwille van haar negatieve impact op de biodiversiteit, is de Aziatische hoornaar opgenomen op de Europese lijst van voor de Unie zorgwekkende, invasieve uitheemse soorten. Imkers in Beernem stellen vast dat bijenkasten op sommige plaatsen volledig worden leeggeroofd. En ook voor de mens kunnen ze een bedreiging vormen. Een Aziatische hoornaar kan meermaals steken en in zijn angel zit bovendien meer gif. Soms kan een steek een erge, allergische reactie veroorzaken.

    Ze vormen een groter wordend probleem, dus, dat best efficiënt aangepakt wordt. Kunnen inwoners hiervoor naar de brandweer bellen, die nu al ingeschakeld wordt voor het verdelgen van wespennesten, enz. ?

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    Govaertskapel

    Eerder dit jaar werd de Govaertskapel in erfpacht genomen. Dit was volgens de gegeven verantwoording nodig daar er dringend grote onderhouds- en herstellingswerken dienden te gebeuren. Wanneer worden deze werken nu uitgevoerd, want het moet nu wel heel dringend zijn.
    Hoeveel budget voorziet men? Ook aan het domein werd er geen onderhoud uitgevoerd?

    GFT-ophaling

    De GFT-ophaling is geen succesverhaal want de doelstelling van 30% reductie van het restafval wordt maar voor zo’n 1/3 de bereikt. Dringend een oplossing en verandering van beleid nodig.
    Eigen gemeentelijke oplossing nodig daar IVBO er geen werk van maakt. Good practises bestuderen van andere gemeente en de Cel afvalbeleid van VVSG?

    Raadslid Lode Vanneste

    Heraanleg en verlichting tweede voetbalveld Den Akker in Oedelem

    Vorig jaar werden er nieuwe padelvelden aangelegd door TC Smash op de site van Den Akker. Door de aanleg van deze velden diende het tweede voetbalveld versmald,  verschoven en heraangelegd te worden. Daardoor zouden ook de  spots van de verlichting van het voetbalveld opnieuw gepositioneerd moeten worden, moest de omheining verplaatst worden en zou een nieuw ballenvangnet geplaatst moeten worden aan de lange zijde van het padelterrein.

    Intussen is het tweede voetbalveld van Den Akker effectief verschoven maar het lijkt er op dat de verlichting nog altijd niet is aangepast. Wanneer het donker is en de lichten branden, dan zijn bepaalde delen van het veld amper verlicht. Hierover de volgende vragen:

    a)      Klopt het dat de lichten nog niet werden aangepast na de heraanleg van het tweede veld? Zo ja wanneer zal dit gebeuren?

    b)     Welke andere concrete  ingrepen gebeurden er aan het tweede voetbalveld na de aanleg van de padelvelden? Wat was de totale kostprijs van deze ingrepen?

    Raadslid Christine Stroobandt

    Openbare toiletten

    Er zijn klachten bij gebruikers van de openbare toiletten over de netheid. Het is een probleem dat de gemeente niet alleen kan oplossen. Hier is ook verantwoordelijkheid van de burgers van groot belang. Maar hoe probeert men toch zoveel mogelijk te voorkomen dat de toiletten onbruikbaar zijn? Verder is er ook de vraag om in ‘Open Blad’ en op de website nog eens duidelijk te vermelden waar precies in Beernem openbare toiletten zijn. Het voorzien van toiletten op het stationsplein loopt vertraging. Het bouwen via TUC rail wordt niet uitgevoerd. Wat is de reden van de vertraging? Wanneer zullen de toiletten er zijn ?

    Traject rond de toekomst van de kerken

    Eerste 5 concrete acties vanuit een gedragen en duurzaam toekomstbeeld voor het religieus patrimonium in Beernem!

    • De oogst van dit traject zal worden toegevoegd aan het kerkenbeleidsplan;
    • De oogst van dit traject zal worden gedeeld met het bisdom, gemeenteraad, kerkfabrieken, lokale geloofsgemeenschap en de bewoners uit beide gemeenschappen;
    • De constructieve samenwerking tussen het centraal kerkbestuur, lokale geloofsgemeenschap en de lokale overheid zal verder de acties uitwerken;
    • Voor beide kerken zal een bouwhistorisch- en architecturaal onderzoek plaatsvinden. Hiervoor worden de eerste verkennende gesprekken opgestart met de Vlaams bouwmeester;
    • Voor beide kerken zal gepeild worden, binnen een marktverkenning, naar potentiële externe exploitatiepartners en/of ontwikkelaars?

    Ik had volgende vragen :

    a) Wat hebben de eerste verkennende gesprekken met de Vlaamse Bouwmeester opgeleverd?

    b) Er werd een vergadering gepland voor het centraal kerkbestuur en de lokale overheid. Bij punt drie onder het punt ‘Volgende stappen in het traject ronde de toekomst van de kerken’ staat duidelijk dat het centraal kerkbestuur , de lokale overheid en de lokale geloofsgemeenschap verder acties zal uitwerken. Wanneer en hoe zal men de gemeenschap die heeft deelgenomen aan het traject verder bij het project betrekken?

    c) Als de vergadering tussen lokale overheid en centraal kerkbestuur al heeft plaatsgevonden, dan is mijn vraag wie er op die vergadering die mensen  heeft vertegenwoordigd?

    Wijziging statuten adviesraden

    Het schepencollege vraagt om in het ontwerp van aangepaste statuten naast de voorgestelde aanpassingen nog een aanpassing  te voorzien, een soort van uitsluitingsprocedure voor personen die de visie, het doel en de goede werking van de adviesraad tegenwerken  of onmogelijk maken.

    Wat is de aanleiding om deze aanpassing te willen voorzien? Gaat dit om een breed probleem? Is dit op vraag van de adviesraden zelf?

    Raadslid Branco François

    Digitalisering

    Welke oefeningen worden er nog gemaakt deze legislatuur omtrent digitalisatie? Waar ziet het bestuur nog mogelijkheden om meer te gaan automatiseren? Wat is de datavolwassenheid van onze gemeente? Hoe gaat de gemeente om met de moraal die gepaard gaat met datagebruik? Graag doe ik enkele suggesties die de gemeente zelf kan uitvoeren:

    • Doe een datavolwassenheidszelftest zoals in bijlage 1
    • Voor zelf een audit uit aan de hand van bestaande frameworks zoals COBIT of ITIL.

    Natuurlijk bestaan er ook grondigere onderzoeken die de gemeente kan uitvoeren:

    • Organiseer een datagame of workshop in samenwerking met een gespecialiseerd consultingbureau.
    • Organiseer een audit om de groeimogelijkheden van de gemeente in zake digitalisering te onderzoeken.