De voorzitter opent de vergadering.
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 19 september 2024
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2024 worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2023 werd in zitting van 20 juni 2024 door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld.
Het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023 dateert van 09 oktober 2024 en werd ontvangen op 10 oktober 2024 en wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter kennisname voorgelegd.
Het nazicht van de jaarrekening 2023 heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Brief en besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2023.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur houdende goedkeuring van de jaarrekening over het dienstjaar 2023, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van Beernem in de zitting van 20 juni 2024.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 77, 78 e.v. decreet lokaal bestuur
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2024
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke en burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het 'opvolgingsrapport eerste semester 2024, uitvoering meerjarenplan 2020-2025' voor gemeente en OCMW Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De OCMW raad is bevoegd voor het vaststellen van de rechtspositie van het OCMW personeel.
Tot op heden kan een statutair personeelslid met voldoende ziektekrediet, het werk deeltijds hervatten d.m.v. halve dag werken en het opnemen van halve dag ziektekrediet. Een statutair personeelslid van wie het ziektekrediet is uitgeput, kan niet deeltijds werken en wordt meteen in disponibiliteit geplaatst, met een wachtgeld van 60 %.
Artikel 63 van BVR van 20 januari 2023 voorziet in een nieuw verlofstelsel. Statutaire personeelsleden met onvoldoende ziektekrediet, kunnen deeltijds werken d.m.v. opname verlof voor gedeeltelijke werkhervatting. Het statutair personeelslid werkt minstens 50 % en is voor overige tijd in verlof voor gedeeltelijke hervatting. Hij/zij krijgt naast het loon voor de effectief geleverde prestaties ook 37,5 % van het loon van de niet-gepresteerde uren. Het salaris van het statutaire personeelslid dat deeltijds herneemt mag nooit minder zijn dan het wachtgeld disponibiliteit van 60 %.
Om statutaire personeelsleden met onvoldoende ziektekrediet de mogelijkheid te geven om deeltijds te werken, stellen we voor om artikel 236 van de huidige rechtspositieregeling aan te vullen met regeling verlof voor gedeeltelijke werkhervatting.
Een statutair personeelslid van wie het ziektekrediet is uitgeput, kan momenteel niet deeltijds werken maar wordt meteen in disponibiliteit geplaatst, met een wachtgeld van 60 % ten laste van het bestuur. Om langdurig zieke statutaire personeelsleden met onvoldoende ziektekrediet de mogelijkheid te geven om deeltijds te werken, stellen we voor om artikel 236 van rechtspositieregeling aan te passen en "verlof voor gedeeltelijke werkhervatting" toe te voegen.
Voor contractuele personeelsleden bestaat er al gelijkaardige regeling m.n. progressieve werkhervatting, naast hun loon voor de effectief geleverde prestaties, ontvangen ze van van het ziekenfonds een ziekteuitkering voor de niet-gepresteerde uren.
Alle personeelsleden, ongeacht hun statuut, zullen voortaan deeltijds kunnen werken omwille van ziekte. Het langer aan het werk houden van personeel komt te goede aan het personeelslid, de dienstverlening en het bestuur.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelszaken.
De vergoeding van het verlof voor gedeeltelijke werkhervatting (nl. 37,5 % van het loon van de niet-gepresteerde uren) is ten laste van het bestuur.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Artikel 236 van rechtspositieregeling van het personeel wordt aangevuld met §3:
§3. In geval het statutair personeelslid over onvoldoende ziektekredietdagen beschikt, kan hij/zij beroep doen op verlof voor gedeeltelijke werkhervatting. Het statutaire personeelslid ontvangt tijdens de periode van deeltijdse prestaties wegens arbeidsongeschiktheid het salaris voor de effectief geleverde prestaties, vermeerderd met 37,5% van het salaris dat verschuldigd zou zijn voor de prestaties die niet worden geleverd, met dien verstande dat het salaris van het statutaire personeelslid dat deeltijds herneemt nooit minder kan zijn dan het wachtgeld dat het zou krijgen als het in disponibiliteit wegens arbeidsongeschiktheid zou worden gesteld."
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Het participatietraject, ook ‘vierde pijler’ genoemd, is sinds 1 januari 2023 een onderdeel van het inburgeringstraject volgens het gewijzigd decreet van 7 juni 2013. Om deze decretale verplichting vorm te geven, organiseerde Vlaanderen twee oproepen.
Via een eerste oproep, “Oproep 41”, werden middelen vanuit Vlaanderen/Europa-WSE voorzien om de operationalisering van een lerend regionetwerk op te starten. Hiermee werd sinds 01 december 2023 een netwerkcoach (Paulina Arcos) en netwerkcoördinator (Nathan Vandendriessche) aangesteld als faciliterende netwerkmedewerkers voor regio Brugge.
Via een tweede oproep, “Oproep 60”, voorziet Vlaanderen/Europa-WSE tijdelijke (~2 jaar) financiering voor de regionale acties in functie van nieuwe uitdagingen en oplossingen die door het netwerk worden geformuleerd. ‘Regio Brugge’, waarvan ons bestuur deel uitmaakt, bundelde 9 acties in een actieplan om de regionale uitdagingen aan te gaan:
De financiering van dit actieplan gebeurt voor 75% vanuit Vlaanderen/Europa-WSE en voor 25% vanuit de 10 lokale besturen van ‘regio Brugge’.
Op 16 juni 2024 keurde Vlaanderen/Europa-WSE het actieplan voor regio Brugge goed. Door deze goedkeuring wordt het budget van € 221.740,87 voor het project gevrijwaard en kunnen we samenwerkingen in regio Brugge voor het project officialiseren.
De samenwerkingsovereenkomst is een cruciaal instrument om de gezamenlijke doelstelling voor dit project te realiseren.
De belangrijkste doelstellingen van deze overeenkomst zijn:
De samenwerkingsovereenkomst omvat onder meer de volgende elementen:
Actie |
Budget (%) |
Budget (€) 30 september 2024 t.e.m. 31 juli 2026 |
#1: Memorandum inclusie; |
4% |
€ 8.869,63 |
#2: Ondersteunen en versterken van de competenties van onze organisaties en lokale openbare besturen |
14% |
€ 31.043,72 |
#6: Regionale vrijwilligerswerking; |
36% |
€ 79.826,71 |
#7: Regionale ondersteuning en uitbouw buddywerking; |
36% |
€ 79.826,71 |
#8: Nieuwkomers ontwikkelen eigen aanbod |
10% |
€ 22.174,08 |
|
|
€ 221.740,87 |
Cofinanciering
Verdeelsleutel |
Cofinanciering |
|
Beernem |
4,04% |
€ 2.240,27 |
Blankenberge |
6,62% |
€ 3.671,49 |
Brugge |
48,40% |
€ 26.832,93 |
Damme |
5,58% |
€ 3.095,77 |
Jabbeke |
3,76% |
€ 2.085,93 |
Knokke-Heist |
12,81% |
€ 7.102,61 |
Oostkamp |
6,22% |
€ 3.449,33 |
Torhout |
6,07% |
€ 3.367,60 |
Zedelgem |
5,84% |
€ 3.238,03 |
Zuienkerke |
0,63% |
€ 351,25 |
€ 55.435,22 |
Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociale zaken.
Samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en lokale besturen Oostkamp, Beernem, Blankenberge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke
De financiering van dit actieplan gebeurt voor 75% vanuit Vlaanderen/Europa-WSE en voor 25% vanuit de 10 lokale besturen van ‘regio Brugge’.
Budgetverdeling acties
Actie |
Budget (%) |
Budget (€) 30 september 2024 t.e.m. 31 juli 2026 |
#1: Memorandum inclusie; |
4% |
€ 8.869,63 |
#2: Ondersteunen en versterken van de competenties van onze organisaties en lokale openbare besturen |
14% |
€ 31.043,72 |
#6: Regionale vrijwilligerswerking; |
36% |
€ 79.826,71 |
#7: Regionale ondersteuning en uitbouw buddywerking; |
36% |
€ 79.826,71 |
#8: Nieuwkomers ontwikkelen eigen aanbod |
10% |
€ 22.174,08 |
|
|
€ 221.740,87 |
Cofinanciering
Verdeelsleutel |
Cofinanciering |
|
Beernem |
4,04% |
€ 2.240,27 |
Blankenberge |
6,62% |
€ 3.671,49 |
Brugge |
48,40% |
€ 26.832,93 |
Damme |
5,58% |
€ 3.095,77 |
Jabbeke |
3,76% |
€ 2.085,93 |
Knokke-Heist |
12,81% |
€ 7.102,61 |
Oostkamp |
6,22% |
€ 3.449,33 |
Torhout |
6,07% |
€ 3.367,60 |
Zedelgem |
5,84% |
€ 3.238,03 |
Zuienkerke |
0,63% |
€ 351,25 |
€ 55.435,22 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan de samenwerkingsovereenkomst 'Vierde pijler regio Brugge: goedkeuring actieplan 2024-2026'
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 32, 74, 77 e.v. DLB
Aan de raadsleden wordt gevraagd om de notulen van de huidige zitting 'staande de zitting' goed te keuren.
Artikel 32, 74 DLB
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 36 §4 huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
In principe worden de notulen in de eerstvolgende vergadering van de raad, als eerste punt op de agenda, ter goedkeuring voorgelegd. Uitzonderlijk worden de notulen wel eens ‘staande de zitting’ goedgekeurd. Daarmee wordt bedoeld dat de raad voor maatschappelijk welzijn het verslag van de vergadering reeds goedkeurt op het einde van de vergadering in plaats van op de eerstvolgende zitting.
Aangezien het de laatste zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn is van de huidige legislatuur en de eerstvolgende zitting van de nieuwe legislatuur pas in januari 2025 zal plaatsvinden, wordt aan de huidige raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om de notulen van deze zitting (14 november 2024) ter 'staande de zitting' goed te keuren.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de OCMW-raadsleden en de algemeen directeur ondertekend (artikel 32 en 74 DLB).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, dhr. Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 november 2024 worden 'staande de zitting' goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens OCMW-raad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter