Terug
Gepubliceerd op 29/11/2024

Notulen  OCMW-raad

do 14/11/2024 - 21:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Els Declerck, algemeen directeur
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen zitting d.d. 19 september 2024

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Els Declerck, algemeen directeur
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 19 september 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2024 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Kennisname goedkeuring jaarrekening 2023

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Artikel 332 §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        Feiten en voorgeschiedenis

        De jaarrekening 2023 werd in zitting van 20 juni 2024 door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld.

        Het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023 dateert van 09 oktober 2024 en werd ontvangen op 10 oktober 2024 en wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter kennisname voorgelegd.

        Het nazicht van de jaarrekening 2023 heeft niet geleid tot formele vaststellingen.

        Regelgeving
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
        • Nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikel 240 en de bepalingen van het gemeentedecreet d.d. 15 juli 2005.
        • Het decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten, inzonderheid artikel 16 alinea 3, tot mededeling aan de gemeenteraad van de besluiten van de gouverneur m.b.t. de gemeenterekeningen.
        • Decreet over het lokaal bestuur
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.

        Verwijzingsdocumenten

        Brief en besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2023.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Beslist

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur houdende goedkeuring van de jaarrekening over het dienstjaar 2023, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van Beernem in de zitting van 20 juni 2024.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Opvolgingsrapport eerste semester 2024 - uitvoering meerjarenplan 2020-2025

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 77, 78 e.v. decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.

        Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.

        Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).

        Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.

        De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

        Regelgeving
        • Artikel 263 tweede lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
        • Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2024

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke en burgemeester Jos Sypré.

        Beslist

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het 'opvolgingsrapport eerste semester 2024, uitvoering meerjarenplan 2020-2025' voor gemeente en OCMW Beernem.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Personeelszaken

      • Personeel: aanpassing rechtspositieregeling - invoering verlof gedeeltelijke werkhervatting voor statutair personeel

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        De OCMW raad is bevoegd voor het vaststellen van de rechtspositie van het OCMW personeel.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Tot op heden kan een statutair personeelslid met voldoende ziektekrediet, het werk deeltijds hervatten d.m.v. halve dag werken en het opnemen van halve dag ziektekrediet.  Een statutair personeelslid van wie het ziektekrediet is uitgeput, kan niet deeltijds werken en wordt meteen in disponibiliteit geplaatst, met een wachtgeld van 60 %. 

        Artikel 63 van BVR van 20 januari 2023 voorziet in een nieuw verlofstelsel. Statutaire personeelsleden met onvoldoende ziektekrediet, kunnen deeltijds werken d.m.v. opname verlof voor gedeeltelijke werkhervatting. Het statutair personeelslid werkt minstens 50 % en is voor overige tijd in verlof voor gedeeltelijke hervatting. Hij/zij krijgt naast het loon voor de effectief geleverde prestaties ook 37,5 % van het loon van de niet-gepresteerde uren. Het salaris van het statutaire personeelslid dat deeltijds herneemt mag nooit minder zijn dan het wachtgeld disponibiliteit van 60 %.

        Om statutaire personeelsleden met onvoldoende ziektekrediet de mogelijkheid te geven om deeltijds te werken, stellen we voor om artikel 236 van de huidige rechtspositieregeling aan te vullen met regeling verlof voor gedeeltelijke werkhervatting.

        Regelgeving
        • Artikel 78 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
        • Rechtspositieregeling van het OCMW personeel d.d. 02 juni 2022
        • Artikel 63 van BVR van 20 januari 2023
        Argumentatie

        Een statutair personeelslid van wie het ziektekrediet is uitgeput, kan momenteel niet deeltijds werken maar wordt meteen in disponibiliteit geplaatst, met een wachtgeld van 60 % ten laste van het bestuur. Om langdurig zieke statutaire personeelsleden met onvoldoende ziektekrediet de mogelijkheid te geven om deeltijds te werken, stellen we voor om artikel 236 van rechtspositieregeling aan te passen en "verlof voor gedeeltelijke werkhervatting" toe te voegen.

        Voor contractuele personeelsleden bestaat er al gelijkaardige regeling m.n. progressieve werkhervatting, naast hun loon voor de effectief geleverde prestaties, ontvangen ze van van het ziekenfonds een ziekteuitkering voor de niet-gepresteerde uren. 

        Alle personeelsleden, ongeacht hun statuut, zullen voortaan deeltijds kunnen werken omwille van ziekte. Het langer aan het werk houden van personeel komt te goede aan het personeelslid, de dienstverlening en het bestuur.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelszaken.

        Verwijzingsdocumenten
        • Protocol van de vergadering van het Bijzonder Onderhandelingscomité d.d. 23 september 2024
        • Advies van het MAT van 03 september 2024
        Financiële impact

        De vergoeding van het verlof voor gedeeltelijke werkhervatting (nl. 37,5 % van het loon van de niet-gepresteerde uren) is ten laste van het bestuur.

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Artikel 236 van rechtspositieregeling van het personeel wordt aangevuld met §3:

        §3. In geval het statutair personeelslid over onvoldoende ziektekredietdagen beschikt, kan hij/zij beroep doen op verlof voor gedeeltelijke werkhervatting. Het statutaire personeelslid ontvangt tijdens de periode van deeltijdse prestaties wegens arbeidsongeschiktheid het salaris voor de effectief geleverde prestaties, vermeerderd met 37,5% van het salaris dat verschuldigd zou zijn voor de prestaties die niet worden geleverd, met dien verstande dat het salaris van het statutaire personeelslid dat deeltijds herneemt nooit minder kan zijn dan het wachtgeld dat het zou krijgen als het in disponibiliteit wegens arbeidsongeschiktheid zou worden gesteld." 

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Sociale dienst

      • Vierde pijler regio Brugge: goedkeuring actieplan 2024-2026 - goedkeuring samenwerkingsovereenkomsten lokale besturen en kernpartners

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Het participatietraject, ook ‘vierde pijler’ genoemd, is sinds 1 januari 2023 een onderdeel van het inburgeringstraject volgens het gewijzigd decreet van 7 juni 2013. Om deze decretale verplichting vorm te geven, organiseerde Vlaanderen twee oproepen.

        Via een eerste oproep, “Oproep 41”, werden middelen vanuit Vlaanderen/Europa-WSE voorzien om de operationalisering van een lerend regionetwerk op te starten. Hiermee werd sinds 01 december 2023 een netwerkcoach (Paulina Arcos) en netwerkcoördinator (Nathan Vandendriessche) aangesteld als faciliterende netwerkmedewerkers voor regio Brugge.

        Via een tweede oproep, “Oproep 60”, voorziet Vlaanderen/Europa-WSE tijdelijke (~2 jaar) financiering voor de regionale acties in functie van nieuwe uitdagingen en oplossingen die door het netwerk worden geformuleerd. ‘Regio Brugge’, waarvan ons bestuur deel uitmaakt, bundelde 9 acties in een actieplan om de regionale uitdagingen aan te gaan:

        1. Uitschrijven van inclusiememorandum om draagvlak te creëren voor het thema
        2. Ondersteunen en versterken van de competenties van onze organisaties en lokale openbare besturen
        3. Stakeholderanalyse, waaronder een diepgaande doelgroep analyse
        4. Onderzoek naar bijkomende/duurzame financiële middelen voor het netwerk via cocreatiesessie(s)
        5. Opzetten en bewaken van kwaliteit van het aanbod via een 4U-kwaliteitslabel
        6. Regionaal georganiseerde vrijwilligerswerking
        7.  Regionale ondersteuning en uitbouw van buddywerking
        8.  Nieuwkomers ontwikkelen eigen aanbod
        9. Implementeren van Wijk-werken binnen de 4de pijler

        De financiering van dit actieplan gebeurt voor 75% vanuit Vlaanderen/Europa-WSE en voor 25% vanuit de 10 lokale besturen van ‘regio Brugge’.

        Regelgeving
        • Besluit Vlaamse regering 29 januari 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 07 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie-en inburgeringsbeleid.
        • Besluit Vlaamse regering 07 oktober 2022 betreffende de datum van de inwerkingtreding van de vierde pijler.
        Argumentatie

        Op 16 juni 2024 keurde Vlaanderen/Europa-WSE het actieplan voor regio Brugge goed. Door deze goedkeuring wordt het budget van € 221.740,87 voor het project gevrijwaard en kunnen we samenwerkingen in regio Brugge voor het project officialiseren.

        De samenwerkingsovereenkomst is een cruciaal instrument om de gezamenlijke doelstelling voor dit project te realiseren.

        De belangrijkste doelstellingen van deze overeenkomst zijn:

        • Het bestendigen van een structurele samenwerking tussen de lokale besturen door de verbintenissen, rollen en afspraken helder te schetsen.
        • Het verankeren van de financiële bepalingen.

        De samenwerkingsovereenkomst omvat onder meer de volgende elementen:

        1. Context & doelstellingen: een duidelijke omschrijving van reikwijdte van de 4de pijler en de 3 gezamenlijke doelstellingen die de stuurgroep formuleerde in functie van het actieplan om de regionale uitdagingen aan te gaan.
        2. Organisatie van het partnerschap: rollen en verantwoordelijkheden van onder meer de netwerkmedewerkers, promotor, lokale besturen en kernpartners binnen het partnerschap.
        3. Financiële bepalingen: de afspraken over de verdeling van financiële middelen en de toekenning van budgetten.

          Budgetverdeling acties

          Actie

          Budget (%)

          Budget (€) 30 september 2024 t.e.m. 31 juli 2026

          #1: Memorandum inclusie;
          uitvoerende kernpartner Avansa Brugge

          4%

          € 8.869,63

          #2: Ondersteunen en versterken van de competenties van onze organisaties en lokale openbare besturen

          14%

          € 31.043,72

          #6: Regionale vrijwilligerswerking;
          uitvoerende kernpartner REFU Interim

          36%

          € 79.826,71

          #7: Regionale ondersteuning en uitbouw buddywerking;
          uitvoerende kernpartner FMDO

          36%

          € 79.826,71

          #8: Nieuwkomers ontwikkelen eigen aanbod

          10%

          € 22.174,08

           

           

          € 221.740,87

           Cofinanciering

          Verdeelsleutel

          Cofinanciering
          2 jaar

          Beernem

          4,04%

          € 2.240,27

          Blankenberge

          6,62%

          € 3.671,49

          Brugge

          48,40%

          € 26.832,93

          Damme

          5,58%

          € 3.095,77

          Jabbeke

          3,76%

          € 2.085,93

          Knokke-Heist

          12,81%

          € 7.102,61

          Oostkamp

          6,22%

          € 3.449,33

          Torhout

          6,07%

          € 3.367,60

          Zedelgem

          5,84%

          € 3.238,03

          Zuienkerke

          0,63%

          € 351,25

          € 55.435,22



        4. Rapportage en verantwoording: procedures voor de jaarlijkse financiële rapportage en de halfjaarlijkse verantwoording van de voortgang tegenover Europa-WSE.
        5. Duur en opzegging: de looptijd van de overeenkomst en de voorwaarden waaronder de samenwerking kan worden beëindigd.

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociale zaken.

        Verwijzingsdocumenten

        Samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Brugge en lokale besturen Oostkamp, Beernem, Blankenberge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Torhout, Zedelgem en Zuienkerke

        Financiële impact

        De financiering van dit actieplan gebeurt voor 75% vanuit Vlaanderen/Europa-WSE en voor 25% vanuit de 10 lokale besturen van ‘regio Brugge’.

        Budgetverdeling acties

        Actie

        Budget (%)

        Budget (€) 30 september 2024 t.e.m. 31 juli 2026

        #1: Memorandum inclusie;
        uitvoerende kernpartner Avansa Brugge

        4%

        € 8.869,63

        #2: Ondersteunen en versterken van de competenties van onze organisaties en lokale openbare besturen

        14%

        € 31.043,72

        #6: Regionale vrijwilligerswerking;
        uitvoerende kernpartner REFU Interim

        36%

        € 79.826,71

        #7: Regionale ondersteuning en uitbouw buddywerking;
        uitvoerende kernpartner FMDO

        36%

        € 79.826,71

        #8: Nieuwkomers ontwikkelen eigen aanbod

        10%

        € 22.174,08

         

         

        € 221.740,87

         Cofinanciering

        Verdeelsleutel

        Cofinanciering
        2 jaar

        Beernem

        4,04%

        € 2.240,27

        Blankenberge

        6,62%

        € 3.671,49

        Brugge

        48,40%

        € 26.832,93

        Damme

        5,58%

        € 3.095,77

        Jabbeke

        3,76%

        € 2.085,93

        Knokke-Heist

        12,81%

        € 7.102,61

        Oostkamp

        6,22%

        € 3.449,33

        Torhout

        6,07%

        € 3.367,60

        Zedelgem

        5,84%

        € 3.238,03

        Zuienkerke

        0,63%

        € 351,25

        € 55.435,22

         
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan de samenwerkingsovereenkomst 'Vierde pijler regio Brugge: goedkeuring actieplan 2024-2026'

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

  • Goedkeuring notulen ter zitting

    • Goedkeuring notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 14 november 2024

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Els Declerck, algemeen directeur
      Aanleiding en/of bevoegdheid

      Artikel 32, 74, 77 e.v. DLB

      Feiten en voorgeschiedenis

      Aan de raadsleden wordt gevraagd om de notulen van de huidige zitting 'staande de zitting' goed te keuren.

      Regelgeving

      Artikel 32, 74 DLB

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Artikel 36 §4 huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

      Argumentatie

      In principe worden de notulen in de eerstvolgende vergadering van de raad, als eerste punt op de agenda, ter goedkeuring voorgelegd. Uitzonderlijk worden de notulen wel eens ‘staande de zitting’ goedgekeurd. Daarmee wordt bedoeld dat de raad voor maatschappelijk welzijn het verslag van de vergadering reeds goedkeurt op het einde van de vergadering in plaats van op de eerstvolgende zitting.

      Aangezien het de laatste zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn is van de huidige legislatuur en de eerstvolgende zitting van de nieuwe legislatuur pas in januari 2025 zal plaatsvinden, wordt aan de huidige raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om de notulen van deze zitting (14 november 2024) ter 'staande de zitting' goed te keuren.

      Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de OCMW-raadsleden en de algemeen directeur ondertekend (artikel 32 en 74 DLB).

      Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, dhr. Kris Vincke.

      Verwijzingsdocumenten
      • Notulen
      Tussenkomsten

      Er zijn geen tussenkomsten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 november 2024 worden 'staande de zitting' goedgekeurd.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter