De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Zijn verontschuldigd: schepen Vicky Reynaert, raadsleden Jef Vansteenhuyse, Martine De Roo.
Raadslid Dries Dhondt komt iets later.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 februari 2023 en 23 februari 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 februari 2023 en 23 februari 2023.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 februari 2023 en 23 februari 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 40 e.v. DLB
Op 08 maart 2023 nam burgemeester Jos Sypré een burgemeestersbesluit in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2023 tot vaststelling van de tijdelijke politieverordening veiligheid Ronde van Vlaanderen.
Dit besluit wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het burgemeestersbesluit d.d. 08 maart 2023 in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2023 tot vaststelling van de tijdelijke politieverordening veiligheid Ronde van Vlaanderen.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Alle steden en gemeenten in Vlaanderen zijn verplicht om een deontologische commissie op te richten. Deze commissie ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandaten. We hebben al een deontologische code voor de leden van de gemeenteraad en het college (algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen), goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 17 december 2020. De deontologische code is nu aangepast en regelt voortaan ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie.
De gemeenteraad ziet erop toe dat de deontologische code nageleefd wordt en richt daartoe een deontologische commissie op. Deze commissie wordt samengesteld uit de fractievoorzitters en de voorzitter van de gemeenteraad. Elke fractie draagt ook een plaatsvervanger voor. De deontologische commissie wordt voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad. De commissie kiest uit de leden een plaatsvervangende voorzitter.
Iedereen die vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden, kan hiervan schriftelijk melding maken. De deontologische commissie onderzoekt de meldingen en klachten over vermeende schendingen van de deontologische code. De deontologische commissie kan ook advies uitbrengen met betrekking tot de bepalingen van de deontologische code.
Decreet van 01 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter van de gemeenteraad.
Deontologische code voor lokale mandatarissen gemeenteraad en college
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door voorzitter Kris Vincke.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van de deontologische code voor de leden van de gemeenteraad en het college.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. Aquafin heeft ondertussen voor 28 innemingen verkoopbeloften afgesloten met de eigenaars, alsook 10 beloften van afstand van gebruik.
De totale vergoeding voor deze aankopen en beloften van afstand van gebruik bedraagt € 107.032,75 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De verkoopbeloften en de beloften van afstand van gebruik worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ondertussen is Vastgoedtransacties aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - verkoopbeloften en belofte tot afstand van gebruik |
Raming (incl. btw) |
tot op heden € 107.032,75 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 260.000,00 |
Advies financieel directeur: Akkoord met voorgestelde goedkeuring van verkoopbeloften door de gemeenteraad.
Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2023/015.
Er is een tussenkomst door raadslid Anja Coens beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: De aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat wordt goedgekeurd .
Artikel 2: De verkoopbeloften voor 28 innames van grond en 10 beloften van afstand van gebruik, die daartoe werden opgemaakt door Aquafin, voor een totale vergoeding van € 107.032,75, worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen en afstand van gebruik zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Op 07 augustus 2017 werd een verkavelingsvergunning verleend aan Vivendo cvba tot het verkavelen van grond voor het realiseren van 36 sociale woningen in een zone voor groepswoningbouw en 9 sociale bouwkavels te Beernem, Galgeveld. Op 24 oktober 2016 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend voor de aanleg van de wegenis.
Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 oktober 2016. De kosteloze afstand van de wegzate en de infrastructuur werd bedongen.
De af te stane grond is een gedeelte van de wegenis René Strobbestraat en eigendom van WVI, Baron Ruzettelaan 35, Brugge. Het betreft kavel A van het opmetingsplan van 20 april 2020 opgemaakt door landmeter-expert Christoffel Vanden Bussche uit Brugge, met een totale oppervlakte van 14 a 89 ca 71 dm² (1.489,71 m²). De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 3e afdeling, sectie B, nummers 408 R-Z.
Op basis van het opmetingsplan heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De kosteloze grondafstand van de wegzate en infrastructuur te Beernem, René Strobbestraat (gedeelte), kadastraal gekend onder Beernem, 3e afdeling, sectie B, nummers 408 R-Z, zijnde kavel A van het opmetingsplan van 20 april 2020 opgemaakt door landmeter-expert Christoffel Vanden Bussche uit Brugge, met een totale oppervlakte van 14 a 89 ca 71 dm² (1.489,71 m²), wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte, opgemaakt door de commissaris van Vastgoedtransacties, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De grond, kosteloos verkregen, is bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor het verlijden van de akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
We ontvingen meerdere vragen tot het voorzien van een zebrapad in de Bloemendalestraat aan het kruispunt met de Rollebaanstraat.
Bij een bezoek ter plaatse bleek al snel dat het niet voor iedereen even duidelijk is wat de gewenste looplijnen zijn. Het is uiteraard niet de bedoeling het kruispunt te dwarsen op het breedste gedeelte, maar wel ter hoogte van de in het verleden aangelegde blindegeleidetegels. Hierbij wordt overgestoken van voetpad naar voetpad en bevindt de looplijn zich langs de gevellijnen.
De gewenste oversteeklocatie kan het eenvoudigst kenbaar gemaakt worden door de aanleg van een zebrapad.
In principe wordt dit algemeen niet gedaan binnen een zone 30, tenzij gegronde motivatie.
In dit specifieke geval kan de aanleg van een zebrapad gemotiveerd worden omwille van volgende redenen:
Voorstel om een zebrapad aan te brengen in de Bloemendalestraat ter hoogte van huisnummer 7.
Dit reglement betreft een gemeenteweg.
Het bovenvermelde zebrapad wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 9.1 'Op volgende plaatsen worden oversteekplaatsen voor voetgangers afgebakend' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Inplantingsplan locatie zebrapad
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt Artikel 9.1 'Op volgende plaatsen worden oversteekplaatsen voor voetgangers afgebakend' aangevuld als volgt:
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Er bestond vroeger een verbinding tussen Steenoven en Oostveld door de landerijen en langs de Parochiezaal.
Deze doorgang werd frequent gebruikt door bewoners van Steenoven en Oostveld tot half jaren 80.
Toen werden delen van de verbinding door de landbouwers-eigenaars ingenomen/ingeploegd en werd doorgang onmogelijk. Hiervan werd verslag opgemaakt door de veldwachter (d.d. 12 november 1987). Ondanks verschillende aanmaningen en onderhandelingen werd de verbinding nooit meer terug open gesteld.
De weg is niet opgenomen in de atlas van de buurtwegen. Het betrof dus een niet officieel wegje dat door het publiek gebruikt werd, maar met een private bedding.
Op het terrein is langs het voormalige tracé nog steeds de vroegere steenslagverharding plaatselijk aanwezig.
Het gemeentebestuur wenst deze oude verbinding in ere te herstellen door er een nieuwe gemeenteweg van te maken, in hoofdzaak omdat dit voor de zwakke weggebruiker (zowel fietsers als voetgangers) een veel veiligere en aangenamere verbinding is tussen het gehucht ‘Steenoven’ en Oostveld. Het gehucht Steenoven is ook sterk georiënteerd naar Oostveld voor het verenigingsleven, school, kerk, ….
Fietsers en voetgangers vanuit Steenoven moeten nu via het smalle dubbelrichtingsfietspad, aanliggend (!) langs de N337 rijden en deze gewestweg ook 2 x dwarsen. Het is duidelijk dat het in ere herstellen van deze verbinding een grote verbetering zal zijn qua veiligheid.
Bijkomend is deze verbinding ook recreatief een grote meerwaarde.
Op mobiliteitsvlak stimuleert dergelijke directe veilige verbinding de verplaatsingen te voet en met de fiets.
Omschrijving van het goed - aankoop gronden
Om tot realisatie en aanleg van deze verbinding door de gemeente te kunnen over gaan en deze ook in de toekomst te kunnen vrijwaren is het noodzakelijk hier een gemeenteweg van te maken.
Het gemeentewegendecreet – artikel 26 (realisatie van gemeentewegen) §2 stelt dat in geval van nieuwe gemeentewegen de gemeente overgaat tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
Verder vermeld artikel 27 van datzelfde besluit dat ‘elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg van gemeentewegen en de realisatie van rooilijnplannen door onteigening tot stand kan worden gebracht.’
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 03 september 2018 landmeter Vanden Bussche aan.
Voor de weg langs de parochiezaal werden de kadastrale percelen met aard ‘weg’ volledig opgenomen. Deze percelen hebben een breedte van 5 meter.
Voor de verbinding naar Steenoven toe wordt vanaf de rand van het perceel een strook afgebakend die varieert tussen 2 tot 3 meter. Dit heeft te maken met de toestand van het landschap waarbij op de grens tussen twee percelen soms een gracht of bomenrij aanwezig is. Deze strook wordt mee aangekocht, maar is geen netto oppervlakte voor de wegbedding zelf. We streven naar een begaanbare bedding van 2 meter.
In zitting van 23 januari 2017 besliste het college een prijsvraag te voeren voor de begeleiding en onderhandeling in het realiseren van enkele trage verbindingen. De verbinding Steenoven-Oostveld wordt hierin nominatief vernoemd.
De vzw Trage wegen werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 april 2017 aangesteld voor procesbegeleiding en om in latere fase de nodige onderhandelingen te voeren om de grond in der minne aan te kopen.
In zitting van 21 februari 2020 werd Vastgoedtransacties aangesteld voor de opmaak van een schattingsverslag en het verlijden van de akten.
Hiermee werden de onderhandelingen in der minne gestart.
1) Gemeentelijk rooilijnplan
Bij beslissingen over de aanleg van gemeentewegen wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Artikel 3: stelt dat het gemeentewegendecreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te bereiken voeren de gemeenten een beleid dat gericht is op 1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. -> Deze beslissing kadert duidelijk in de decretale doelstelling, omdat beoogd wordt een verkeersveilige verbinding te creëren die het netwerk aan trage wegen in de gemeente versterkt
Artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; -> voorgestelde verbinding staat helemaal in dienst van het algemeen belang. Bedoeling is immers een publieke doorgang te creëren voor eender welke fietser of voetganger die zich van Steenoven naar Oostveld wenst te begeven en omgekeerd.
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; -> dit is niet van toepassing, het gaat immers om de realisatie van een nieuwe gemeenteweg en niet om de wijziging, verplaatsing of afschaffing van een bestaande weg.
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; -> de aanleg van de trage verbinding heeft onder andere als doel de verkeersveiligheid van de fietser te verhogen door een directe verbinding uit te bouwen tussen Steenoven en Oostveld. De bestaande ontsluiting van de landerijen wordt gevrijwaard.
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief; -> deze nieuw te realiseren trage verbinding paalt niet aan en heeft géén impact op andere gemeenten.
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. -> dit is niet van toepassing gezien er actueel geen gemeenteweg is.
Artikel 11 van het gemeentewegendecreet bepaalt dat de gemeenten de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen. Door landmeter Vanden Bussche werd een rooilijnplan opgemaakt conform artikel 16§2 van het gemeentewegendecreet. Dit rooilijnplan wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter voorlopige vaststelling. Na voorlopige vaststelling wordt het college belast met het voeren van een openbaar onderzoek.
2) onteigeningsbesluit
De gemeente Beernem, met bestuurszetel te 8730 Beernem, Bloemendalestraat 112 en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0207.527.936 zal optreden als onteigende instantie.
Zij beschikt daartoe over de vereiste onteigeningsbevoegdheid conform artikel 6, 1° van het Vlaams onteigeningsdecreet.
Voorliggend onteigeningsplan vindt haar wettelijke grondslag in artikel 27 ven het decreet Gemeentewegen, dat bepaalt dat elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg door onteigening kan tot stand gebracht worden.
Meer algemeen voorziet artikel 7 van het Vlaams onteigeningsdecreet dat gemeenten kunnen overgaan tot onteiegning in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
In de memorie van toelichting bij het Vlaams Onteigeningsdecreet wordt uitgegaan van een ‘vermoeden van algemeen nut’, wanneer het te onteigenen goed een bestemming van openbaar gebruik krijgt. Met openbaar gebruik wordt bedoeld het gebruik van een bepaald goed dat een (onbepaalbaar en variabel) aantal mensen op niet-exclusieve wijze, rechtstreeks of onrechtstreeks kan maken.
Zoals reeds eerder verduidelijkt gaat het hier om de aanleg van een trage weg tussen Steenoven en Oostveld waarbij een verkeersveilig alternatief geboden wordt voor de fietsers en voetgangers, zowel voor functioneel gebruik als recreatief. Iedereen, te voet of met de fiets, zonder uitzondering, mag en zal van de te realiseren verbinding gebruik kunnen maken. De aanleg dient géén private belangen. Het onteigeningsdoel is bijgevolg van algemeen nut.
- doel van de onteigening
Zoals omschreven in artikel 3 van het gemeentewegendecreet heeft dat decreet tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling te realiseren voeren gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en op de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. De te realiseren verbinding valt hier helemaal onder. Met andere woorden: het is de taak van de gemeente om dergelijke veilige verbindingen te realiseren. Het doel van de onteigening is bijgevolg noodzakelijk.
- de onteigening als middel
Uit historisch kaartonderzoek blijkt onvoldoende een ononderbroken tijdsreeks van meer dan 30 jaar openbaar gebruik op basis waarvan de betrokken bedding een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang zou uitmaken. Een procedure voor de burgerlijke rechtbank om deze publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang vast te stellen, lijkt in het realiseren van de beoogde verbinding alvast uitgesloten.
Zoals reeds vermeld in de paragraaf 'omschrijving van het goed - aankoop gronden' werd de vzw trage wegen aangesteld als onderhandelaar om de gronden in der minne aan te kopen. In de loop van 2021 werden alle betrokken eigenaars gecontacteerd en bezocht.
Er werden ondertussen 3 verkoopbeloften ondertekend nl voor de innemingen 1,5 en 8. Een minnelijke eigendomsoverdracht voor de andere innemingen 2, 3, 4, 6 en 7 lijkt onmogelijk waardoor de voorbereiding van een onteigeningsinitiatief voor deze innemingen noodzakelijk wordt geacht.
- het voorwerp van de onteigening
De te onteigenen gronden zijn van essentieel belang voor het bereiken van het vooropgestelde doel van algemeen nut. Feit is dat de beschreven gronden de ontbrekende schakels zijn tussen de gronden waarvoor reeds verkoopbeloften werden ondertekend (innemingen 1, 5 en 8). Bij het ontbreken van deze gronden kan bijgevolg géén gemeenteweg aangelegd worden.
Door landmeter Vanden Bussche werd een onteigeningsplan opgemaakt conform artikel 11 van het Vlaams Onteigeningsdecreet. Dit onteigeningsplan wordt samen met de projectnota aan de gemeenteraad voorgelegd ter voorlopige vaststelling. Na voorlopige vaststelling wordt het college belast met het voeren van een openbaar onderzoek.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor trage wegen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het gemeentelijk rooilijnplan 'Steenoven-Tinhoutstraat' (aanpassing 10 januari 2023), opgemaakt door Vanden Bussche Christoffel, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt een voorlopig besluit tot onteigening in het dossier 'realisatie trage weg Oostveld-Steenoven' en stelt het onteigeningsplan 'Steenoven-Tinhoutstraat' (aanpassing 10 januari 2023), opgemaakt door Vanden Bussche Christoffel, samen met de projectnota, voorlopig vast.
Artikel 3: Het voorlopig vastgesteld rooilijnplan en onteigeningsplan zal samen met de voorlopig goedgekeurde projectnota, het voorwerp uitmaken van een openbaar onderzoek en zal ter inzage gelegd worden in het gemeentehuis, conform het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut en het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast om op basis van het schattingsverslag, opgemaakt door vastgoedtransacties, een minnelijk aanbod te doen aan de eigenaars, en desgevallend onteigeningsonderhandelingen te voeren met de eigenaars van de in het onteigeningsplan opgenomen percelen, met het oog op de minnelijke verwerving van de vereiste innemingen. Dit binnen de onderhandelingstermijn van 6 maanden, die ter kennis wordt gebracht aan de eigenaars.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Overeenkomstig artikel 8 van het reglement inzake klachtenbehandeling rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad over de klachten ingediend in 2022.
De klachten zijn geëvalueerd door het managementteam.
Het bestuur ziet de evaluatie van de klachten als een opportuniteit tot het bijsturen van de werking van de organisatie.
Advies MAT d.d. 20.02.2023
Het MAT stelt vast dat het aantal klachten erg beperkt is. Het gaat om 7 gegronde klachten waaraan telkens een passend gevolg gegeven werd. Organisatorisch werden de nodige bijsturingen gedaan nl. aanpassen website rond openingsuren, er is in gesprek gegaan met de medewerkers en de medewerkers worden extra opgevolgd en begeleid.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor communicatie.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré en voorzitter Kris Vincke.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het klachtenrapport 2022.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Houtkanten zijn lijnvormige landschapselementen die bestaan uit bomen en/of struiken. Houtkanten zijn erg belangrijk voor de biodiversiteit. Bomen en struiken slaan ook koolstof uit de atmosfeer op én helpen om de broeikasgasemissies te verminderen. Een sterk houtkantennetwerk is dus ook goed voor het klimaat.
Omdat het houtkantennetwerk in Vlaanderen achteruit gaat, ondernam Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir eind 2022 actie en werkte ze een houtkantenplan uit. Het houtkantenplan zet in op drie doelstellingen:
Aan het plan worden in totaal 18 acties gekoppeld. Eén van de acties is een projectoproep voor lokale besturen om nieuwe houtkanten aan te planten en bestaande houtkanten uit te bereiden. De oproep is specifiek gericht naar gemeenten en provincies omdat veel houtkanten immers op publiek domein, langs wegen of waterlopen liggen. Met de oproep wil minister Demir het beheer en de aanleg van nieuwe houtkanten op openbaar domein stimuleren om zo de biodiversiteit te versterken en om bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen. Het doel van deze oproep is meer dan 100 km nieuwe houtkanten of minstens 12.000 ton extra CO2-opslag. Gemeenten en provincies kunnen projectvoorstellen indienen door het aanvraagformulier met de bijlagen te versturen naar De Vlaamse Landmaatschappij ten laatste op 30 april 2023.
Het projectvoorstel dient aan volgende voorwaarden te voldoen:
De gemeenteraad besliste om op 21 oktober 2021 het Lokaal Klimaat- en Energiepact (LEKP) 1.0 te ondertekenen. Via dit pact wil de Vlaamse Regering steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen met een focus op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. De werf rond vergroening heeft als titel ‘Laten wen een boom zetten’. De doelstellingen van deze werf zijn één extra boom per Vlaming, een halve meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming en één extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners tegen 2030.
Het ‘houtkantenplan’ van minister Demir en de projectoproep ‘Houtkanten 2022’ kunnen een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze werf van het Lokaal Klimaat- en Energiepact via acties in het buitengebied en zijn in die zin complementair met lopende acties binnen de bebouwde omgeving.
De N-VA fractie stelt daarom voor dat de gemeente een project uitwerkt rond de aanplant van nieuwe houtkanten en/of de uitbreiding van bestaande houtkanten op gronden en zones in het beheer of eigendom van de gemeente. Om in aanmerking te komen voor subsidies van de Vlaamse overheid dient het gemeentebestuur ten laatste op 30 april 2023 een projectvoorstel in door het aanvraagformulier met bijlagen te versturen naar de Vlaamse Landmaatschappij.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.
De Vlaamse overheid trekt in totaal € 1.260.000 uit voor de projectoproep voor de aanplant van houtkanten in 2022. De subsidie voor de gemeente bij het indienen van een projectvoorstel is maximaal 70 % van de totale kostprijs van het project en bedraagt maximaal € 50.000. Het gaat om de kosten die in aanmerking komen binnen het oproepreglement rekening houdend met de normbedragen en maximale grensbedragen voor bepaalde kosten.
De gemeente dient daarbij een duidelijke en realistische raming van de totale projectkost te vermelden in het projectvoorstel, met een eigen bijdrage van minstens 30%. Alleen kosten die gemaakt en betaald worden binnen de termijn van de uitvoering van het project, komen in aanmerking voor subsidiëring. Kosten voor de verdere instandhouding van de aanplantingen na afloop van het project worden dus niet in rekening gebracht.
Er zijn tussenkomsten door schepen Jan Vanassche, raadslid Rolle De Bruyne en voorzitter Kris Vincke, beantwoord door raadslid Lode Vanneste.
De artikelen 1 en 2 worden verworpen met 8 stemmen voor van de N-VA fractie en 14 stemmen tegen van de CD&V fractie en de fractie van Groen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de indiening van een projectvoorstel ‘Houtkanten 2022’ goed bij de Vlaamse Landmaatschappij en dient het aanvraagformulier uiterlijk op 30 april 2023 in.
Artikel 2: De gemeenteraad verzoekt het college om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Kurt Vanneste
Laadinfrastructuur elektrische voertuigen
Vlaanderen coördineert de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbaar domein in Vlaanderen.
In het kader van een versnelde omschakeling naar zero-emissievoertuigen is een grootschalige uitbouw van laadinfrastructuur nodig.
In het vorige project “clean power for transport” plaatste Fluvius reeds een hele reeks palen verspreid over Vlaanderen.
In Beernem staan er 3 nl. in sportpark Den Akker, aan de parking van gemeentehuis, bib en o.c. en aan de hoek Lattenklieverstraat en Kerkstraat.
De gemeente Beernem maakt gebruik van de uitrol van de laadinfrastructuur zoals dit door Vlaanderen wordt georganiseerd.
De Vlaamse overheid wil laadpalen inplanten in de nabijheid van wie met een 100 procent elektrische auto rijdt.
Het “paal zoekt wagen”-principe betekend dat op verzoek laadpalen worden geplaatst daar waar mensen ze nodig hebben.
Bij elke aanvraag wordt gekeken of opladen op eigen terrein kan.
Zo niet, dan wordt gekeken naar de aanwezigheid en de bezettingsgraad van bestaande oplaadpunten binnen een bepaalde straal.
Als daar geen of onvoldoende oplaadinfrastructuur is, komt er een nieuw toegankelijk oplaadpunt.
Vanuit het concept “paal zoekt wagen” werd een eerste aanvraag voor Beernem via het platform van Vlaanderen goedgekeurd.
Enkele vragen hierover:
Raadslid Anja Coens
Opvolging Water-Land-Schap 2.0 in Beverhoutsveld
Op maandag 13 maart vond er in het OC de Kleine Beer een zeer boeiende infosessie Water-Land-Schap 2.0 in Beverhoutsveld plaats.
Pachters/ landbouwers van Beernem en Oostkamp, de adviesraad Landbouw Beernem, de Landelijke raad Oostkamp en de Stuurgroep Water-Land-Schap 2.0 waren hiervoor uitgenodigd.
Er was een zeer mooie opkomst. Opvallend was ook de aanwezigheid van heel wat jonge landbouwers/ gebruikers, die een toekomst zien in Beverhoutsveld en die heel positief waren over het concept.
Het project met als doel het gebied klimaatrobuust te maken om zo een meer rendabele toekomst te bieden voor de landbouw en dit samen met de landbouwers, werd er duidelijk en uitgebreid toegelicht door Ine Soenen, coördinator van de provincie.
Als Beernem mogen we fier zijn, dat het project Water-Land-Schap 2.0, als pilootproject dient voor de toekomst van de landbouw in Beernem, Oostkamp, maar ook in Vlaanderen.
Ik vernam daar dat er zelfs vanuit het buitenland ook grote interesse is in het project in Beverhoutsveld.
Graag stel ik hierover enkele vragen:
Raadslid Barbara Vandenbrande
Ontsluiting oud kerkhof Sint-Joris
Graag doe ik het voorstel om de tuin van het oud kerkhof te ontsluiten via de kanaalzijde met een trap. Dit kan het perfecte verbindingspad van de wandel- en fietsroute vormen naar de dorpskern van Sint-Joris. De aanleg van de nieuwe parking naast de school vormt hiervoor een unieke opportuniteit. Het oude kerkhof van Sint-Joris wordt zo een groene parkader en verbindingsweg tussen kanaal en dorpskern. Deze ontsluiting kan tevens de aanzet zijn voor de verdere verfraaiing van het oud kerkhof in Sint-Joris.
Raadslid Gijs Degrande
Elektriciteitsnet bedrijventerrein Sint-Joris
Het stroomnet in het bedrijvenpark in Sint-Joris loopt stillaan vol. Verschillende ondernemingen trekken aan de alarmbel. Zowel voor de opwekking als voor de afname van elektriciteit lijkt het stroomnet op korte termijn niet meer voldoende. Het tekort aan capaciteit zet een rem op de economische ontwikkeling van onze bedrijven en ondernemingen en houdt de transitie naar duurzame energie tegen. Daarom vragen we dat het gemeentebestuur met de betrokken bedrijven, WVI en Fluvius rond de tafel gaat zitten om op korte termijn tot structurele oplossing te komen. Ook de noden in de andere delen van de gemeente moeten we in kaart brengen en een plan van aanpak vastleggen.
Vernieuwing Jeugdlokalen en BKO Beukendreef - Stand van zaken
In de zitting van 29 oktober 2021 besliste het college om een architect aan te stellen om via een kleine opdracht een voorontwerp te laten maken. Op de gemeenteraad van 18 november 2011 vroeg ik toelichting bij de opdracht, timing en uitvoering van dit dossier. In de meest recente aanpassing van het meerjarenplan stellen we vast dat de middelen zijn geschrapt. Graag een stand van zaken van het dossier.
Raadslid Lode Vanneste
Reflecterende huisnummerplaatjes
In een noodsituatie is een goed zichtbaar huisnummer van levensbelang. Elke extra seconde die de huisarts, ziekenwagen, politie of brandweer moet zoeken naar het juiste adres kan er een te veel zijn. Zeker in het donker of bij slecht weer is het voor de hulpdiensten moeilijk om het huisnummer vanaf de openbare weg te kunnen zien. Ook voor postbodes en pakjesdiensten is het niet altijd vanzelfsprekend om snel het juiste adres te vinden
Duidelijke en vanaf de openbare weg zichtbare huisnummers besparen veel tijd in noodsituaties. Goed leesbare reflecterende huisnummers kunnen dan het verschil maken en zorgen er voor dat men zo snel mogelijk op de juiste locatie komt. Steeds meer steden en gemeenten zetten daarom in op reflecterende huisnummers. Dit type huisnummer bestaat uit een aluminium plaatje voorzien van een reflecterende folie met de cijfers.
In Beernem kunnen inwoners kosteloos een huisnummerplaatje aanvragen bij de dienst Burgerzaken. Onze fractie stelt voor om voortaan te kiezen voor reflecterende huisnummers. Daarnaast stellen we voor om het belang van reflecterende huisnummers te communiceren aan de bevolking via de gemeentelijke communicatiekanalen.
Hierbij de volgende vragen voor het gemeentebestuur:
Raadslid Branco François
Jeugdlokalen Stekkertjes en KLJ Oedelem
Een jaar geleden bracht ik de bezorgdheden van de stekkertjes omtrent hun lokaal op de gemeenteraad. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Het gebouw is niet in orde. Het is er koud, de verwarming gaat steeds stuk. De leden voelen zich niet veilig in het gebouw. Bovendien gaat dit gebouw in tegen alles waar de Stekkertjes hun identiteit voor staat. Er is geen korte termijn oplossing, alleen maar een vooruitzicht op de lange termijn. Wat wordt er ondernomen om zowel KLJ Oedelem als de Stekkertjes nu te helpen ?
Wat als onze cybersecurity niet voldoende is ?
We kennen allemaal het voorval in Antwerpen waar hackers binnen de Antwerpse IT Infrastructuur geraakt zijn. Dat een goede cybersecurity belangrijk is, is alleen maar duidelijker geworden, maar zijn we ook voorbereid voor een scenario waar onze security niet voldoende is ? Is er een noodplan om dergelijke situatie aan te pakken ?
Raadslid Piet De Rycke
Bedankingsavond vrijwilligers
Op vrijdag 3 maart vond een bedankingsavond plaats voor alle vrijwilligers van Beernem. Met meer dan 300 aanwezigen konden we genieten van een gevarieerd programma. Naast enkele praktijkvoorbeelden die het belang van de vrijwilligers duidden werd ook de UIT-pas helder gepresenteerd.
In de polyvalente zalen kon men socializen met een drankje en een hapje. Er stonden ook verschillende infostandjes in de zaal die deskundig werden bemand. Chapeau!
Een dikke pluim alvast aan het personeel om er een meer dan geslaagde avond van te maken!!
Ingediende vraag Openbare Ledverlichting
Ik heb de verledding van onze openbare verlichting al enkele keren aangehaald. Naast een vraag in 2019 over de fasering (die duidelijk op schema zit!) werd in de gemeenteraad van 28 januari 2021 gevraagd naar een herstelling van de verlichting aan de fietsersbrug. Deze bleek toen te duur en er zou verder gezocht worden naar alternatieven.
Hoe staat het nu met het dossier herstelling verlichting fietsersbrug ?
Kan extra verlichting voorzien worden (op vraag van de gebruikers en omwonenden) aan het skatepark in Oedelem ?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter