Terug gemeenteraad

Thu 23/03/2023 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

    Zijn verontschuldigd: schepen Vicky Reynaert, raadsleden Jef Vansteenhuyse, Martine De Roo.

    Raadslid Dries Dhondt komt iets later. 

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Bestuur en beleid

Grondbeleid en patrimonium

  • Voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.

    Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. Aquafin heeft ondertussen voor 28 innemingen verkoopbeloften afgesloten met de eigenaars, alsook 10 beloften van afstand van gebruik.

    De totale vergoeding voor deze aankopen en beloften van afstand van gebruik bedraagt € 107.032,75 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000. 

    De verkoopbeloften en de beloften van afstand van gebruik worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Ondertussen is Vastgoedtransacties aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.

  • Op 07 augustus 2017 werd een verkavelingsvergunning verleend aan Vivendo cvba tot het verkavelen van grond voor het realiseren van 36 sociale woningen in een zone voor groepswoningbouw en 9 sociale bouwkavels te Beernem, Galgeveld. Op 24 oktober 2016 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend voor de aanleg van de wegenis. 

    Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 oktober 2016. De kosteloze afstand van de wegzate en de infrastructuur werd bedongen.

    De af te stane grond is een gedeelte van de wegenis René Strobbestraat en eigendom van WVI, Baron Ruzettelaan 35, Brugge. Het betreft kavel A van het opmetingsplan van 20 april 2020 opgemaakt door landmeter-expert Christoffel Vanden Bussche uit Brugge, met een totale oppervlakte van 14 a 89 ca 71 dm² (1.489,71 m²). De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 3e afdeling, sectie B, nummers 408 R-Z.

    Op basis van het opmetingsplan heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

    Deze akte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • We ontvingen meerdere vragen tot het voorzien van een zebrapad in de Bloemendalestraat aan het kruispunt met de Rollebaanstraat.

    Bij een bezoek ter plaatse bleek al snel dat het niet voor iedereen even duidelijk is wat de gewenste looplijnen zijn. Het is uiteraard niet de bedoeling het kruispunt te dwarsen op het breedste gedeelte, maar wel ter hoogte van de in het verleden aangelegde blindegeleidetegels. Hierbij wordt overgestoken van voetpad naar voetpad en bevindt de looplijn zich langs de gevellijnen.
    De gewenste oversteeklocatie kan het eenvoudigst kenbaar gemaakt worden door de aanleg van een zebrapad.
    In principe wordt dit algemeen niet gedaan binnen een zone 30, tenzij gegronde motivatie.

    In dit specifieke geval kan de aanleg van een zebrapad gemotiveerd worden omwille van volgende redenen:

    • een verduidelijking van een onduidelijke situatie en voorkomen van ongewenste oversteekbewegingen - immers als er een zebrapad ligt binnen de 20 meter ben je verplicht dit te gebruiken
    • het ligt in de nabijheid van een school
    • ook voor de slechtzienden voor wie de 'oversteek' werd gecreëerd is de aanwezigheid van een zebrapad een groot pluspunt, bestuurders zijn dan sowieso verplicht om te stoppen

    Voorstel om een zebrapad aan te brengen in de Bloemendalestraat ter hoogte van huisnummer 7.  

    Dit reglement betreft een gemeenteweg.

    Het bovenvermelde zebrapad wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 9.1 'Op volgende plaatsen worden oversteekplaatsen voor voetgangers afgebakend' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

  • Het gemeentebestuur wenst al jaren de oude verbinding in ere te herstellen in hoofdzaak omdat dit voor de zwakke weggebruiker (zowel fietsers als voetgangers) een veel veiligere en aangenamere verbinding is tussen het gehucht ‘Steenoven’ en Oostveld. 
    Er wordt voorgesteld hier een nieuwe gemeenteweg te vestigen.

    1) Gemeentelijk rooilijnplan

    Conform het gemeentewegendecreet dient er voor een nieuwe gemeenteweg een rooilijnplan opgemaakt te worden. Landmeter Vanden Bussche werd hiervoor aangesteld.

    Voor de weg langs de parochiezaal werden de kadastrale percelen met aard ‘weg’ volledig opgenomen. Deze percelen hebben een breedte van 5 meter.
    Voor de verbinding naar Steenoven toe wordt vanaf de rand van het perceel een strook afgebakend die varieert tussen 2 tot 3 meter. Dit heeft te maken met de toestand van het landschap waarbij op de grens tussen twee percelen soms een gracht of bomenrij aanwezig is. Deze strook wordt mee aangekocht, maar is geen netto oppervlakte voor de wegbedding zelf. We streven naar een begaanbare bedding van 2 meter.

    Dit rooilijnplan wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter voorlopige vaststelling

    2) Onteigeningsbesluit

    In zitting van 19 december 2019 nam de gemeenteraad reeds een voorlopig onteigeningsbesluit in het dossier voor het realiseren van een trage verbinding tussen Oostveld-Steenoven.

    De vzw Trage wegen werd aangesteld om de minnelijke onderhandelingen te voeren. Ondertussen werden 3 verkoopbeloften getekend. Voor de 5 overige percelen werd (voorlopig) niet tot een akkoord gekomen. We wensen de onteigeningsprocedure verder te zetten.

    Echter door latere wijzigingen aan het Vlaamse onteigeningsdecreet is het indertijd genomen onteigeningsbesluit niet meer up-to-date. Er werd tijdens de onderhandelingen ook vastgesteld dat er een historische fout geslopen was in de gegevens van het kadaster. Dit werd na onderzoek door landmeter Vanden Bussche door het kadaster recht gezet.

    Bijgevolg wordt het aangepaste onteigeningsplan en de geactualiseerde projectnota opnieuw ter voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad. 

    Vervolg procedure

    Deze documenten (= rooilijnplan, onteigeningsplan en projectnota) zullen het voorwerp uitmaken van een gecombineerd openbaar onderzoek en zullen ter inzage gelegd worden in het gemeentehuis, conform het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen en het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut.
    Binnen een termijn van 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek zullen de documenten ter definitieve vaststelling terug aan de gemeenteraad voorgelegd worden.

    Terzelfder tijd start een termijn van 6 maanden waarbinnen verder onderhandeld wordt met het oog op een minnelijke aankoop.

Communicatie

  • Kennisname klachtenrapport 2022

    Overeenkomstig artikel 8 van het reglement inzake klachtenbehandeling rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad over de klachten ingediend in 2022.

    De klachten zijn geëvalueerd door het managementteam.
    Het bestuur ziet de evaluatie van de klachten als een opportuniteit tot het bijsturen van de werking van de organisatie.

    Het klachtenrapport 2022 wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • Eventuele vragen en suggesties

    De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Kurt Vanneste

    Laadinfrastructuur elektrische voertuigen

    Vlaanderen coördineert de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbaar domein in Vlaanderen.

    In het kader van een versnelde omschakeling naar zero-emissievoertuigen is een grootschalige uitbouw van laadinfrastructuur nodig.

    In het vorige project “clean power for transport” plaatste Fluvius reeds een hele reeks palen verspreid over Vlaanderen.

    In Beernem staan er 3 nl. in sportpark Den Akker, aan de parking van gemeentehuis, bib en o.c. en aan de hoek Lattenklieverstraat en Kerkstraat.

    De gemeente Beernem maakt gebruik van de uitrol van de laadinfrastructuur zoals dit door Vlaanderen wordt georganiseerd.

    De Vlaamse overheid wil laadpalen inplanten in de nabijheid van wie met een 100 procent elektrische auto rijdt.

    Het “paal zoekt wagen”-principe betekend dat op verzoek laadpalen worden geplaatst daar waar mensen ze nodig hebben.

    Bij elke aanvraag wordt gekeken of opladen op eigen terrein kan.

    Zo niet, dan wordt gekeken naar de aanwezigheid en de bezettingsgraad van bestaande oplaadpunten binnen een bepaalde straal.

    Als daar geen of onvoldoende oplaadinfrastructuur is, komt er een nieuw toegankelijk oplaadpunt.

    Vanuit het concept “paal zoekt wagen” werd een eerste aanvraag voor Beernem via het platform van Vlaanderen goedgekeurd.

    Enkele vragen hierover:

    1. Waar zouden die eerste parkeerplaatsen van “paal zoekt wagen”” komen in Beernem ?
    2. Hoe ziet de gemeente die verdere uitrol van de laadpaalinfrastructuur in Beernem ?

    Raadslid Anja Coens

    Opvolging Water-Land-Schap 2.0 in Beverhoutsveld

    Op maandag 13 maart vond er in het OC de Kleine Beer een zeer boeiende infosessie Water-Land-Schap 2.0 in Beverhoutsveld plaats.

    Pachters/ landbouwers van Beernem en Oostkamp, de adviesraad Landbouw Beernem, de Landelijke raad Oostkamp en de Stuurgroep Water-Land-Schap 2.0 waren hiervoor uitgenodigd.

    Er was een zeer mooie opkomst. Opvallend was ook de aanwezigheid van heel wat jonge landbouwers/ gebruikers, die een toekomst zien in Beverhoutsveld en die heel positief waren over het concept.

    Het project met als doel het gebied klimaatrobuust te maken om zo een meer rendabele toekomst te bieden voor de landbouw en dit samen met de landbouwers, werd er duidelijk en uitgebreid toegelicht door Ine Soenen, coördinator van de provincie. 

    Als Beernem mogen we fier zijn, dat het project Water-Land-Schap 2.0, als pilootproject dient voor de toekomst van de landbouw in Beernem, Oostkamp, maar ook in Vlaanderen.

    Ik vernam daar dat er zelfs vanuit het buitenland ook grote interesse is in het project in Beverhoutsveld.

    Graag stel ik hierover enkele vragen:

    1. Wat zijn de resultaten van de bevraging bij de landbouwers ?  Hoeveel betrokken landbouwers tekenden in om mee te werken aan het project Water-Land-Schap 2.0
    2. Voor welke acties werd ingetekend ?
    3. Wat is het verdere verloop voor het project Water-Land-Schap 2.0 ?

    Raadslid Barbara Vandenbrande

    Ontsluiting oud kerkhof Sint-Joris

    Graag doe ik het voorstel om de tuin van het oud kerkhof te ontsluiten via de kanaalzijde met een trap. Dit kan het perfecte verbindingspad van de wandel- en fietsroute vormen naar de dorpskern van Sint-Joris. De aanleg van de nieuwe parking naast de school vormt hiervoor een unieke opportuniteit. Het oude kerkhof van Sint-Joris wordt zo een groene parkader en verbindingsweg tussen kanaal en dorpskern. Deze ontsluiting kan tevens de aanzet zijn voor de verdere verfraaiing van het oud kerkhof in Sint-Joris.

    Raadslid Gijs Degrande

    Elektriciteitsnet bedrijventerrein Sint-Joris

    Het stroomnet in het bedrijvenpark in Sint-Joris loopt stillaan vol. Verschillende ondernemingen trekken aan de alarmbel. Zowel voor de opwekking als voor de afname van elektriciteit lijkt het stroomnet op korte termijn niet meer voldoende. Het tekort aan capaciteit zet een rem op de economische ontwikkeling van onze bedrijven en ondernemingen en houdt de transitie naar duurzame energie tegen. Daarom vragen we dat het gemeentebestuur met de betrokken bedrijven, WVI en Fluvius rond de tafel gaat zitten om op korte termijn tot structurele oplossing te komen. Ook de noden in de andere delen van de gemeente moeten we in kaart brengen en een plan van aanpak vastleggen.

    Vernieuwing Jeugdlokalen en BKO Beukendreef  - Stand van zaken

    In de zitting van 29 oktober 2021 besliste het college om een architect aan te stellen om via een kleine opdracht een voorontwerp te laten maken. Op de gemeenteraad van 18 november 2011 vroeg ik toelichting bij de opdracht, timing en uitvoering van dit dossier. In de meest recente aanpassing van het meerjarenplan stellen we vast dat de middelen zijn geschrapt. Graag een stand van zaken van het dossier.

    Raadslid Lode Vanneste

    Reflecterende huisnummerplaatjes

    In een noodsituatie is een goed zichtbaar huisnummer van levensbelang. Elke extra seconde die de huisarts, ziekenwagen, politie of brandweer moet zoeken naar het juiste adres kan er een te veel zijn. Zeker in het donker of bij slecht weer is het voor de hulpdiensten moeilijk om het huisnummer vanaf de openbare weg te kunnen zien. Ook voor postbodes en pakjesdiensten is het niet altijd vanzelfsprekend om snel het juiste adres te vinden

    Duidelijke en vanaf de openbare weg zichtbare huisnummers besparen veel tijd in noodsituaties. Goed leesbare reflecterende huisnummers kunnen dan het verschil maken en zorgen er voor dat men zo snel mogelijk op de juiste locatie komt. Steeds meer steden en gemeenten zetten daarom in op reflecterende huisnummers. Dit type huisnummer bestaat uit een aluminium plaatje voorzien van een reflecterende folie met de cijfers.

    In Beernem kunnen inwoners kosteloos een huisnummerplaatje aanvragen bij de dienst Burgerzaken. Onze fractie stelt voor om voortaan te kiezen voor reflecterende huisnummers. Daarnaast stellen we voor om het belang van reflecterende huisnummers te communiceren aan de bevolking via de gemeentelijke communicatiekanalen.

    Hierbij de volgende vragen voor het gemeentebestuur:

    1. Hoeveel huisnummerplaatjes werden er sinds het begin van deze legislatuur aangevraagd door onze inwoners bij de dienst Burgerzaken ? Graag een jaarlijks overzicht vanaf 2019.
    2. Is het gemeentebestuur bereid om voortaan reflecterende huisnummerplaatjes aan te bieden aan inwoners (die een aanvraag doen bij de dienst Burgerzaken) ?
    3. Zal het gemeentebestuur het belang van reflecterende huisnummers communiceren aan de bevolking via de gemeentelijke communicatiekanalen ?

    Raadslid Branco François

    Jeugdlokalen Stekkertjes en KLJ Oedelem

    Een jaar geleden bracht ik de bezorgdheden van de stekkertjes omtrent hun lokaal op de gemeenteraad. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Het gebouw is niet in orde. Het is er koud, de verwarming gaat steeds stuk. De leden voelen zich niet veilig in het gebouw. Bovendien gaat dit gebouw in tegen alles waar de Stekkertjes hun identiteit voor staat. Er is geen korte termijn oplossing, alleen maar een vooruitzicht op de lange termijn. Wat wordt er ondernomen om zowel KLJ Oedelem als de Stekkertjes nu te helpen ?

    Wat als onze cybersecurity niet voldoende is ?

    We kennen allemaal het voorval in Antwerpen waar hackers binnen de Antwerpse IT Infrastructuur geraakt zijn. Dat een goede cybersecurity belangrijk is, is alleen maar duidelijker geworden, maar zijn we ook voorbereid voor een scenario waar onze security niet voldoende is ? Is er een noodplan om dergelijke situatie aan te pakken ?

    Raadslid Piet De Rycke

    Bedankingsavond vrijwilligers

    Op vrijdag 3 maart vond een bedankingsavond plaats voor alle vrijwilligers van Beernem. Met meer dan 300 aanwezigen konden we genieten van een gevarieerd programma. Naast enkele praktijkvoorbeelden die het belang van de vrijwilligers duidden werd ook de UIT-pas helder gepresenteerd.

    In de polyvalente zalen kon men socializen met een drankje en een hapje. Er stonden ook verschillende infostandjes in de zaal die deskundig werden bemand. Chapeau!

    Een dikke pluim alvast aan het personeel om er een meer dan geslaagde avond van te maken!!

    • Ik miste wat jeugdige vrijwilligers (die er ongetwijfeld ook zijn). Ik zou toch graag de suggestie doen om in het programma daar misschien ook iets attractiefs voor te voorzien
      Zijn er suggesties of verbeterpunten binnen gekomen van de bezoekers ?
    • Hebben jullie er een zicht op hoeveel UIT-passen er verkocht zijn ?
    • Waren alle raadsleden uitgenodigd ?

    Ingediende vraag Openbare Ledverlichting

    Ik heb de verledding van onze openbare verlichting al enkele keren aangehaald. Naast een vraag in 2019 over de fasering (die duidelijk op schema zit!) werd in de gemeenteraad van 28 januari 2021 gevraagd naar een herstelling van de verlichting aan de fietsersbrug. Deze bleek toen te duur en er zou verder gezocht worden naar alternatieven.

    Hoe staat het nu met het dossier herstelling verlichting fietsersbrug ?

    Kan extra verlichting voorzien worden (op vraag van de gebruikers en omwonenden) aan het skatepark in Oedelem ?

Besloten

Bestuur en beleid

  • Lokale besturen zijn verplicht om een deontologische code vast te leggen. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen. De deontologische commissie zal toezien op die code.

    De deontologische code voor de leden van de gemeenteraad en het college werd reeds goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 17 december 2020 en een aangepaste versie die voortaan ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie regelt werd ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 23 maart 2023.

    De gemeenteraad ziet erop toe dat de deontologische code nageleefd wordt en richt daartoe een deontologische commissie op. Deze commissie is samengesteld uit de fractievoorzitters en de voorzitter van de gemeenteraad. Elke fractie draagt ook een plaatsvervanger voor. De deontologische commissie wordt voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad. De commissie kiest uit de leden een plaatsvervangende voorzitter.