De voorzitter opent de vergadering.
Artikelen 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur
Met een brief van 13 juli 2021 diende raadslid Arthur Coucke zijn ontslag in als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit ontslag als raadslid wordt ter kennis gebracht van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikelen 70, 71 en 72 van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter.
Ontslagbrief van dhr. Arthur Coucke
Er zijn geen tussenkomsten.
Beslist
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het ontslag van dhr. Arthur Coucke als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn van Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Dhr. Arthur Coucke deelde als verkozen lid van de raad voor maatschappelijk welzijn van de N-VA-lijst met een brief van 13 juli 2021 zijn ontslag in.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft hiervan kennis genomen in de huidige zitting.
Mevr. Els Vyncke is de eerste opvolger op de lijst nr. 02 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoort, die in aanmerking komt voor de opvolging. Dit blijkt uit het PV van de installatievergadering van de gemeenteraad d.d. 02 januari 2019 - punt 1 "geldigverklaring van de resultaten van de verkiezingen" en uit het PV van de installatievergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 02 januari 2019 - punt 1 "kennisneming samenstelling raad voor maatschappelijk welzijn".
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke blijkt dat zij nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet in een geval van onverenigbaarheid bevindt, hetzij wegens uitoefening van een bediening, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap. Het bewijs is ook geleverd dat voornoemde opvolger Belg of EU-onderdaan is en voldoet aan de voorwaarden van leeftijd en woonst.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter.
Geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De geloofsbrieven van mevr. Els Vyncke waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden om als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn te zetelen, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Er wordt akte genomen van de eedaflegging door mevr. Els Vyncke die in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen' aflegt.
Artikel 3: Mevr. Els Vyncke wordt als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn aangesteld.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur. De Vlaamse Regering wordt hiervan binnen de 20 dagen ook op de hoogte gebracht via een elektronische aangifte naar de mandatendatabank.
Artikelen 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur
Tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 02 januari 2019 werd de rangorde van de raadsleden vastgesteld. Dit werd vastgelegd in het P.V. van de installatievergadering van de gemeenteraad onder punt 3 "Installatie van de gemeenteraadsleden en vaststelling van hun rangorde" en in het P.V. van de installatievergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn onder punt 1 "Kennisneming samenstelling raad voor maatschappelijk welzijn".
Met het ontslag van dhr. Arthur Coucke als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en de aanstelling van mevr. Els Vyncke als opvolgend raadslid dient de rangorde opnieuw te worden vastgesteld.
Overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad en is de rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen.
De gemeenteraad stelde de nieuwe rangorde van de raadsleden in de zitting van 02 september 2021 vast.
Deze nieuwe rangorde wordt ter kennisname aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
Artikel 68, 70, 71 en 72 van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de voorzitter.
Nieuwe rangorde van de raadsleden
Er zijn geen tussenkomsten.
Beslist
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de nieuw vastgestelde rangorde van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn overeenkomstig de bijhorende bijlage.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 01 juli 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 01 juli 2021
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 01 juli 2021 worden goedgekeurd.
Artikelen 77, 78 e.v. decreet lokaal bestuur
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Het "opvolgingsrapport eerste semester 2021, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociaal beleid.
Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2021
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Beslist
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het "opvolgingsrapport eerste semester 2021, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de raadsleden, worden besproken.
Er werden noch vragen, noch suggesties ingediend.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens OCMW-raad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter