De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 november 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 november 2023.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 november 2023 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 e.v. DLB
In de gemeenteraadszitting van 19 december 2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 van Beernem vastgesteld.
De aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 01 juli 2021.
De aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 16 december 2021.
De aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 15 december 2022.
Het ontwerp van aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter vaststelling voorgelegd aan resp. de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 14 december 2023. Het geïntegreerde aangepast meerjarenplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen:
1. de strategische nota;
2. de financiële nota, die bestaat uit:
a. het financiële doelstellingenplan (schema M1);
b. de staat van het financieel evenwicht (schema M2);
c. het overzicht van de kredieten (schema M3);
3. de toelichting.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad (de aanpassing van) het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het (aangepaste) meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door dhr. Tom Gevaert, financieel directeur.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Gijs Degrande beantwoord door financieel directeur Tom Gevaert, burgemeester Jos Sypré en schepenen Claudio Saelens en Jan Vanassche.
N.a.v. de tussenkomsten door de N-VA fractie worden ter zitting een aantal aanpassingen aan het voorgelegde MJPA voorgesteld door de burgemeester in samenspraak met de financieel directeur. De aanpassingen die zullen gebeuren aan het document zijn de volgende:
De ontvangsten in de vorm van de subsidie voor de gemeenteschool die momenteel verkeerdelijk ingeschreven staan in 2024 worden verplaatst naar 2026. Het BBR zou door die verschuiving tijdelijk onder nul komen te staan. Dat zal worden opgelost door een deel van het bedrag voorzien voor het investeren in rioleringen Lijsterhoek /Den Doorn eveneens door te schuiven naar 2025 waardoor het BBR ook voor het jaar 2024 positief wordt.
De N-VA fractie kan zich hierin vinden.
Artikel 1: De aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt vastgesteld. De gewijzigde kredieten voor 2023 en de kredieten voor 2024 worden vastgesteld.
Artikel 2: De aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 inclusief de gewijzigde kredieten voor 2023 en de kredieten voor 2024, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor het OCMW-Beernem in de zitting van 14 december 2023, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 bestaande uit de wettelijke rapporten en toelichting voor gemeente en OCMW Beernem in zijn geheel is derhalve vastgesteld.
Artikel 4: Deze beslissingen worden gemotiveerd door het principe van goed bestuur waarbij de nodige budgetten voorzien worden om de doelstellingen te realiseren die het bestuur voor ogen heeft.
Artikel 5: Het voorliggende geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 wordt voor goedkeuring aan de toezichthoudende overheid en in een digitaal bestand aan de Vlaamse Regering overgemaakt.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het DLB.
Aan studiebureau Jonckheere werd opdracht gegeven tot het uitvoeren van opmetingen, proeven en opmaken van een bestek voor de renovatie van de volgende asfaltwegen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Dienst |
Infrastructuur |
Omschrijving |
Renovatie gemeente- en trage wegen |
Raming (incl. btw) |
€ 210.961,03 (incl. btw) |
Budgetcode |
0200-02/2240007 |
Beschikbaar krediet |
€ 456.579,00 |
Advies financieel directeur: Er is voldoende budget voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Anja Coens beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Asfalteren wegen: Wellingstraat, Blommeke, Driekoningen”, opgesteld door studiebureau Jonckheere. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 210.961,03.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023-2025 op budgetcode 0200-02/2240007.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de inname van gronden gelegen in Beverhoutsveld noodzakelijk.
Hiervoor wordt een overeenkomst met de gebruikers afgesloten. Iedere gebruiker ontvangt 2 vergoedingen:
Deze gronden zijn gemeentelijke roden. Gemeenteroden zijn eigendom van de gemeente, maar alleen de inwoners van de gemeente kunnen of mogen er het genot van hebben. Gezien het specifiek statuut van de gemeenteroden is het nodig om de betrokken stukken van de gemeenteroden die nodig zijn voor de aanleg van het fietspad te affecteren aan het openbaar domein. Bovendien moeten we de gronden die nodig zijn voor de aanleg van de pompstations desaffecteren zodat die afhangen van het privaat domein van de gemeente. Dit met de intentie om de grond te verkopen aan Aquafin.
De berekeningsmethode van beide vergoedingen evenals de herberekening van genotsprijs worden, met gunstig advies van het college, ter goedkeuring voorgelegd.
Hiertoe werden de overeenkomst tot afstand van gebruik, herberekening genotsvergoeding en vergoeding tijdelijke werfzone opgemaakt. De totale vergoeding van de overeenkomsten bedraagt € 2.238,88 en wordt geboekt op artikel 0310-00/6159999. Hiervoor is voldoende budget beschikbaar.
De overeenkomsten volgens de bijgevoegde overzichtslijst worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Arrest van het Hof van Cassatie van 16 mei 1974 over het statuut van gemeentelijke roden
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid en openbare werken.
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Beheer en onderhoudwaterzuivering |
Raming (incl. btw) |
€ 2.238,88 |
Budgetcode |
0310-00/6159999 |
Beschikbaar krediet |
€ 45.330,00 |
Advies financieel directeur: Akkoord met voorgestelde goedkeuring van overeenkomsten door de gemeenteraad. Budget is beschikbaar.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De stukken van de gemeenteroden die nodig zijn voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat, worden geaffecteerd aan het openbaar domein om te kunnen bestemmen als fietspad.
Artikel 2: De stukken van de gemeenteroden die nodig zijn voor de aanleg van pompstations, worden gedesaffecteerd; dit met de intentie om de gronden te verkopen aan Aquafin.
Artikel 3: De berekeningsmethode voor de vergoeding van afstand van gebruik en voor de vestiging van de tijdelijke werkzone evenals de herberekening van de genotsprijs worden goedgekeurd.
Artikel 4: De overeenkomsten, die daartoe werden opgemaakt, voor een totale vergoeding van € 2.238,88, worden goedgekeurd.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In de meerjarenplanning is in actie 7.2.2: Investeringen in en onderhoud van het gemeenschapscentrum voorzien. Voor O.C. De Kleine Beer - Beernem gaat dit over investeringen die noodzakelijk zijn omwille van de leeftijd van het gebouw en het intense gebruik en om zich aan te passen aan de normen voor duurzaamheid technologische vooruitgang. Er is in de meerjarenplanning een investeringsbudget voorzien voor het aankopen van een nieuw digitaal geluidssysteem voor de theaterzaal (speakers en alle bekabeling).
Er werd een bestek met bijhorende gunningsvoorwaarden opgesteld voor de aankoop van een nieuw geluidssysteem.
Het huidige geluidssysteem is nog analoog en voldoet amper aan de vereisten van hedendaags gebruik, dat volledig steunt op digitale systemen. Bovendien is het systeem 19 jaar oud, wat al ruim voorbij de geschatte levensduur van het systeem gaat. De vervanging is dus dringend nodig. Zonder goed werkend digitaal geluidssysteem kan de theaterzaal in de toekomst niet meer gebruikt worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Bestek
Dienst |
Cultuurdienst |
Omschrijving |
Investeringen gebouwen gemeenschapscentra |
Raming (incl. btw) |
€ 72.600 (incl. btw) |
Budgetcode |
0705-00/2210507 |
Beschikbaar krediet |
€ 90.000 (meerjarenplan 2020-2025) |
Advies financiële dienst: de uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/BD/008 en de raming voor de opdracht “Aankoop nieuw geluidssysteem theaterzaal OC De Kleine Beer”, opgesteld door de Financiële dienst en Cultuurdienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 60.000,00 (excl. btw) of € 72.600,00 (incl. 21% btw).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 0705-00/2210507 van de buitengewone dienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Beernem organiseert al 8 jaar een Techniekacademie met positieve reacties van de deelnemers en hun ouders. Ook volgende jaren kunnen de Techniekacademies verder worden georganiseerd via Vives, met ondersteuning van de Vlaamse Overheid.
In 2020 werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de duur van de gemeentelijke legislatuur. Dit om te vermijden om elk half jaar opnieuw de vraag tot samenwerking te herhalen. Vanaf juni 2023 zijn de financieringsvoorwaarden echter veranderd en is er een nieuwe verdeling van middelen aan de orde.
Er wordt gevraagd om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst, met aangepaste voorwaarden en bijdrage, te ondertekenen met een duurtijd van 1 jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.
De Techniekacademie kadert in de filosofie van het Vlaamse STEM-actieplan, meer bepaald de doelstelling "Organiseren contacten plaatselijk onderwijs en bedrijfsleven i.v.m. studierichtingen, knelpuntberoepen en toekomstplannen voor jongeren - hun technisch talent stimuleren en op een hoger niveau brengen". Via de Techniekacademie wordt via de eigen leefwereld van de kinderen technische geletterdheid binnengebracht.
Vanaf juni 2023 zijn de financieringsvoorwaarden door de Vlaamse overheid echter veranderd en is er een volledig nieuwe verdeling van middelen aan de orde. De Vlaamse overheid wil een STEM-academie in elke gemeente. De subsidiegelden zullen worden herverdeeld. Een gemeente kan een subsidie van € 1.500,00 per jaar krijgen als de aanvraag voor STEM-academie wordt goedgekeurd. De aanvraag hiervoor werd reeds ingediend.
De veranderingen en aanpassingen werden voorgelegd aan de stuurgroep van de deelnemende gemeenten. Naast het financiële werden er ook een aantal inhoudelijke voorwaarden bijgesteld. De overheid wil ook meer taken toekennen aan de gemeenten en zo de verantwoordelijkheid delen.
Concreet:
Er wordt gevraagd om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst, met aangepaste voorwaarden en bijdrage, te ondertekenen met een duurtijd van 1 kalenderjaar.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Samenwerkingsovereenkomst
Dienst |
onderwijs |
Omschrijving |
Project techniekacademie |
Raming (incl. btw) |
per jaar € 3.700 (incl. btw) |
Budgetcode |
0820-00/6159999 |
Beschikbaar krediet |
in het meerjarenplan is voor ieder jaar € 4.000 voorzien |
Financieel advies: Uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van de techniekacademie wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011. Voornoemde intergemeentelijke samenwerking en overeenkomst werden bij gemeenteraadsbeslissing van 24 mei 2011 verlengd tot 31 augustus 2014, bij gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2014 verlengd tot 31 augustus 2020 en bij gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2020 verlengd tot 31 augustus 2026.
In artikel 9, §3 van deze overeenkomst staat vermeld dat het beheerscomité een begroting en een rekening opmaakt, die ter goedkeuring voorgelegd worden aan de betrokken gemeenteraden. Volgens artikel 10, §3 van het reglement van orde van het beheerscomité loopt het boekjaar van 01 september tot 31 augustus.
Het budget boekjaar 2023-2024 van scholengemeenschap 'De Oostkant' wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Begroting boekjaar 2023-2024
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het voorgelegde budget van het boekjaar 2023-2024, opgemaakt door het beheerscomité van de scholengemeenschap 'De Oostkant’, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal samen met een exemplaar van de goedgekeurde rekening opgestuurd worden naar het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant’, Kragendijk 182 te 8300 Knokke-Heist.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011. Voornoemde intergemeentelijke samenwerking en overeenkomst werden bij gemeenteraadsbeslissing van 24 mei 2011 verlengd tot 31 augustus 2014, bij gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2014 verlengd tot 31 augustus 2020 en bij gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2020 verlengd tot 31 augustus 2026.
In de overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking ‘Scholengemeenschap De Oostkant’ staat in artikel 9 §3 dat de begroting en de rekening, opgemaakt door het beheerscomité, samen met het jaarverslag worden voorgelegd aan de betrokken gemeenteraden. Het jaarverslag is een instrument om de werking van de scholengemeenschap te evalueren (artikel 9 §4).
Het jaarverslag met daarin opgenomen de rekening van het schooljaar 2022-2023 en een opsomming van feiten en gebeurtenissen van het voorbije schooljaar met betrekking tot de werking van de scholengemeenschap 'De Oostkant' waarvan de gemeenteschool De Notelaar deel uitmaakt wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Jaarverslag scholengemeenschap De Oostkant 2022-2023
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het jaarverslag met daarin opgenomen de rekening van het schooljaar 2022-2023 van de scholengemeenschap 'De Oostkant' waarvan De Notelaar deel uitmaakt, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant', Kragendijk 182, 8300 Knokke-Heist.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Sinds het schooljaar 2008-2009 dienen de scholen in het basisonderwijs, in een samenwerkingsplatform, een eigen beleid te kunnen voeren betreffende vervangingen van korte afwezigheden van personeelsleden, aangesteld in een wervingsambt van het bestuurs - en onderwijzend personeel in functie van eigen lokale noden en prioriteiten. De vervangingseenheden kunnen enkel worden aangewend indien ze worden samen gelegd in een samenwerkingsverband, meer bepaald en bijvoorbeeld een scholengemeenschap. De vervangingseenheden worden toegekend en kunnen worden aangewend op voorwaarde dat een convenant werd afgesloten tussen de betrokken schoolbesturen en minstens een vakorganisatie. De gemeenteschool ‘De Notelaar’ maakt deel uit van de scholengemeenschap 'De Oostkant'.
Alle basisscholen kunnen ook in het schooljaar 2023-2024 deelnemen aan het project betreffende de vervanging van korte afwezigheden, zoals ingevoerd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 27 januari 2006.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Convenant - scholengemeenschap 'De Oostkant'
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het nieuw convenant, afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisaties in uitvoering van het Besluit van de Vlaamse regering tot invoering van een tijdelijk project betreffende vervangingen van korte afwezigheden gedurende het schooljaar 2023-2024, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal opgestuurd worden naar het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant', Kragendijk 182, 8300 Knokke-Heist.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het kerkbestuur van Heilige Maria Moeder Gods heeft een eerste wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 21 oktober 2023.
Op 24 oktober 2023 diende het centraal kerkbestuur van de federatie Beernem deze meerjarenplanaanpassing in via de applicatie ReligioPoint. De samenvattende tabel van de voorziene gemeentelijke toelagen wordt voorgelegd.
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 26 oktober 2023 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.
Deze wijziging is noodzakelijk om de nodige budgetten te voorzien voor het vernieuwen van het dak van een woning uit hun privaat patrimonium.
De kerkfabriek voorziet 30.631,95 euro om deze werken te laten uitvoeren. Hiervoor gebruiken ze vervallen beleggingen privaat patrimonium en doen ze een overboeking uit exploitatie (toegelaten volgens de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur).
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De 1e wijziging van het meerjarenplan 2020 – 2025 van de Kerkfabriek Heilige Maria Moeder Gods wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het bestuur van de Kerkfabriek Heilige Maria Moeder Gods, het centraal kerkbestuur van Beernem, de provinciegouverneur en de bisschop van Brugge, als het representatief orgaan van de eredienst.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Heilige Maria Moeder Gods heeft haar budget 2023 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 21 oktober 2023 en ingediend bij het gemeentebestuur op 4 november 2023.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelage blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 24 december 2023) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2023.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van het aangepaste budget 2023 van de kerkfabriek Heilige Maria Moeder Gods.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Het traject van renovatie en vernieuwing van de gemeenteschool kende de voorbije jaren heel wat uitdagingen. Na het stopzetten van het eerste bouwdossier in de Knesselarestraat in 2018, werd vijf jaar later in 2023 ook het tweede dossier op de site van De Bevertjes gestaakt. Begrijpelijk leidt dit langdurige en moeizame traject tot vragen en ongerustheid. Met deze intentieverklaring willen wij als gemeenteraad niet alleen duidelijkheid scheppen maar ook perspectief bieden, zodat iedereen die betrokken is bij gemeenteschool De Notelaar, met vertrouwen naar de toekomst kan kijken.
Het schoolgebouw in Oedelem dateert al van 1976 en vraagt al jaren een broodnodige renovatie. In de vorige bestuursperiode werd een dossier samengesteld voor renovatie en nieuwbouw op de schoolterreinen in de Knesselarestraat. Ondanks dat dit dossier klaar was voor aanbesteding, besliste het huidige bestuur in november 2018 om het te beëindigen. In 2021 koos het gemeentebestuur voor een nieuw bouwproject op de site van De Bevertjes. Helaas werd eind 2023 ook dit dossier noodgedwongen stopgezet. Het internaat van de Bevertjes kan tot 2027 op de site blijven, en de nieuwe richtdatum voor het project is nu 2030.
Deze langdurige onzekerheid heeft onduidelijkheid en ongerustheid teweeggebracht bij leerkrachten, directie, ouders, leerlingen en andere betrokkenen. Het is daarom van groot belang om niet alleen helderheid te bieden over de vernieuwing van het schoolgebouw maar ook over de bredere toekomst van het gemeentelijk onderwijs.
Steeds meer lokale besturen denken na over de rol van het gemeentelijk onderwijs binnen hun gemeente. Wij zijn ons bewust van de toenemende interesse van andere onderwijskoepels om gemeentelijk onderwijs over te nemen. Echter, wij willen benadrukken dat gemeentelijk onderwijs een positief verhaal is, een verhaal dat de voorbije jaren in Beernem af en toe werd overschaduwd, dat ook de komende jaren in onze gemeente een toekomst heeft.
Met deze engagementsverklaring willen wij als gemeenteraad een duidelijk perspectief bieden voor het gemeentelijk onderwijs in onze gemeente. Wij verbinden ons tot deze drie concrete punten:
Met deze verklaring willen wij niet alleen helderheid scheppen maar ook hoop en perspectief bieden. Samen kiezen we voor een sterke toekomst voor gemeenteschool De Notelaar en het gemeentelijk onderwijs in onze gemeente.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Gijs Degrande.
Extra agendapunt N-VA voor GR 14 december 2024
Er zijn tussenkomsten door schepenen Ruben Strobbe, Jan Vanassche en burgemeester Jos Sypré beantwoord door raadslid Gijs Degrande
Het agendapunt wordt deels goedgekeurd en deels goedgekeurd na aanpassing. Daarnaast wordt ook een amendement aan het agendapunt toegevoegd.
Artikel 1.1. wordt eenparig goedgekeurd
Artikel 1.2. wordt aangepast als volgt : 'Gemeentelijk onderwijs, vrij onderwijs en het gemeenschapsonderwijs zijn partners'. Na aanpassing wordt dit eenparig goedgekeurd.
Artikel 1.3. wordt aangepast als volgt : 'Wij zetten alles in het werk voor kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur voor De Notelaar. Een nieuw schoolgebouw is essentieel voor het vervullen van onze opdracht als aanbieder van gemeentelijk onderwijs. Een eigen schoolgebouw biedt bovendien garanties voor een brede school. Tijdens de schooluren wordt het gebouw gebruikt voor onderwijsdoeleinden, en daarbuiten biedt het mogelijkheden voor bijvoorbeeld kinderopvang, deeltijds kunstonderwijs, verenigingen, en als ontmoetingsplaats voor de buurt en buurtbewoners."
Na aanpassing wordt dit eenparig goedgekeurd.
Artikel 1.4. De fracties van CD&V en Groen voegen volgend amendement toe bij het agendapunt : AMENDEMENT vanuit College van burgemeester en schepenen
De bouw van de nieuwe gemeenteschool op de site van De Bevertjes wordt uitgesteld.
Zodra het internaat van De Bevertjes verhuist naar zijn nieuwe locatie, kan de bouw starten. Die verhuizing is voorzien ten laatste eind december 2027.
De locatie langs de Beernemstraat is veel geschikter naar ruimte en verkeersveiligheid dan de plaats waar de huidige gemeenteschool zich bevindt langs de zeer drukke Knesselarestraat. Het biedt troeven voor het bouwen van een energiezuinige en kindvriendelijke nieuwe gemeenteschool in een groene omkadering en een veilige schoolomgeving.
Het gemeentebestuur maakt ondertussen werk van een aangepaste timing om een vlotte doorstart (subsidie, budget, renovatie gemeenteschool, …) mogelijk te maken.
Artikel 1.4. het amendement wordt goedgekeurd met 13 stemmen voor van de fracties van CD&V en Groen en 9 onthoudingen van de N-VA fractie.
De N-VA fractie wenst volgende verklaring toe te voegen bij hun stemgedrag:
"Het traject van renovatie en vernieuwing van de gemeenteschool kende de voorbije jaren heel wat uitdagingen. Na het stopzetten van het eerste bouwdossier in de Knesselarestraat in 2018, werd vijf jaar later in 2023 ook het tweede dossier op de site van De Bevertjes gestaakt. Begrijpelijk leidt dit langdurige en moeizame traject tot vragen en ongerustheid. Om de nodige duidelijkheid en rust te scheppen en perspectief te bieden aan alle betrokkenen, heeft de N-VA deze engagementsverklaring aan de gemeenteraad voorgelegd. Het is goed en belangrijk dat de gemeenteraad bevestigt dat 1. het gemeentelijk onderwijs ook in de toekomst in onze gemeente behouden blijft, 2. dat flankerend onderwijsbeleid nodig is ongeacht het onderwijsnet en 3. dat het gemeentebestuur alles in het werk zet om kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur voor De Notelaar te realiseren, want een nieuw schoolgebouw is essentieel voor het vervullen van onze opdracht als aanbieder van gemeentelijk onderwijs. We zijn dan ook blij dat de gemeenteraad zich achter deze drie punten schaart. De discussie over de meest geschikte locatie is voor onze fractie een afgesloten discussie van het verleden. De keuze werd gemaakt voor de locatie van De Bevertjes. Vandaar onze onthouding op het amendement van de meerderheid."
Artikel 1: De gemeenteraad wil een duidelijk perspectief bieden voor het gemeentelijk onderwijs in de gemeente. Concreet verbindt de gemeenteraad zich tot volgende concrete punten:
Amendement toegevoegd vanuit College van burgemeester en schepenen:
De bouw van de nieuwe gemeenteschool op de site van De Bevertjes wordt uitgesteld.
Zodra het internaat van De Bevertjes verhuist naar zijn nieuwe locatie, kan de bouw starten. Die verhuizing is voorzien ten laatste eind december 2027.
De locatie langs de Beernemstraat is veel geschikter naar ruimte en verkeersveiligheid dan de plaats waar de huidige gemeenteschool zich bevindt langs de zeer drukke Knesselarestraat. Het biedt troeven voor het bouwen van een energiezuinige en kindvriendelijke nieuwe gemeenteschool in een groene omkadering en een veilige schoolomgeving.
Het gemeentebestuur maakt ondertussen werk van een aangepaste timing om een vlotte doorstart (subsidie, budget, renovatie gemeenteschool,…) mogelijk te maken.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Gijs Degrande
Beernemstraat en Scherpestraat
Eind oktober werden de Beernemstraat en Scherpestraat terug opengesteld voor het verkeer. Na deze belangrijke verbindingsweg opnieuw in gebruik is genomen, heb ik volgende vragen :
a) De groenzones en bermen hebben duidelijk te verduren gekregen. Welke werken zijn op dit vlak nog gepland?
b) Graag doe ik de suggestie om de buitenkant van de bocht ter hoogte van Zuiddamme te beveiligen en te duiden. Dat kan bijvoorbeeld met robuuste signalisatie, een houten ballustrade, reflectoren enz.
c) Welke verlichting is nog voorzien op het kruispunt? Op dit moment is het onvoldoende.
Raadslid Arthur Mortier
Verlichting stationstunnel
Als men vanaf de parking tegen de sporen, kant Hubert D’Ydewallestraat naar het perron gaat, wandelt men onder de brug van de Wingenesteenweg. Er is onder de brug helemaal geen verlichting, is het mogelijk dit te bekijken. Met een aangepaste verlichting voelt men zich toch wat veiliger.
Raadslid Branco François
Mijn Burgerprofiel
Het digitaal platform ‘Mijn Burgerprofiel’ bundelt alle gegevens van alle bestuursniveaus (federale overheid, Vlaanderen en de lokale besturen) in één profiel. Via dat profiel kan elke Vlaming toegang krijgen tot zijn of haar persoonlijke gegevens. Uit de vraag van Vlaams parlementslid Brecht Warnez blijkt beernem een van de 44 gemeenten is die niet aangesloten zijn. Waarom maakt Beernem hier nog geen gebruik van? Wanneer zouden we dit wel doen?
Foto’s verhuur zalen Beernem
Is het mogelijk 1 gecentraliseerd overzicht te maken over de te huren locaties in Beernem. Zo ontbreekt op volgend overzicht bijvoorbeeld de zaal in sportpark De Barge. Die kan je dan wel terugvinden onder sportaccomodatie. Graag ook een aantal duidelijke foto’s voorzien voor elke locatie zodat het duidelijk is wat men kan huren. Dit ontbreekt bij meerdere locaties, waaronder ook sportpark De Barge.
Jeugdlokalen
Chirojeugd Vlaanderen, Scouts en Gidsen Vlaanderen, KSA, KLJ, FOS Open Scouting en de Ambrassade hebben samen met Viveshogeschool een grootschalige bevraging uitgevoerd bij hun groepen naar de staat van hun lokalen. Daaruit blijkt dat een te groot deel van de jeugdlokalen onveilig, in slechte staat, te klein, niet toegankelijk en/of niet goed geisoleerd zijn. Bijna 15 jaar geleden is een soortgelijk, maar kleinschaliger, onderzoek gebeurd naar de staat van de jeugdinfrastructuur. In vergelijking met toen is er weinig veranderd. Ook in Beernem is dit geen ongekende problematiek, denk aan de lokalen van KLJ Oedelem en De Stekkertje of die van Oranje die al meermaals aanbod kwamen deze legislatuur.
Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) erkent de bezorgdheden van de jeugdsector. Zo stelt hij dat de Vlaamse overheid moeten de bekendheid van bestaande subsidielijnen zal verhogen, maar ook dat de verantwoordelijkheid vooral bij de lokale overheden ligt. Minister Dalle onderschrijft de oproep van de jeugdsector naar steden en gemeenten om van jeugdinfrastructuur een absolute prioriteit te maken. De vraag rest nu welke acties Beernem zal ondernemen? Is er langetermijn plan opgesteld voor elk jeugdlokaal in Beernem? Zo ja? Waar kunnen we dit raadplegen? Zo neen, wanneer zal dit er komen?
Raadslid Lode Vanneste
ANPR-camera langs de Sint-Jorisstraat
Eind 2018 kwamen Beernem en Aalter overeen om een intergemeentelijke en interprovinciale trajectcontrole te voorzien langs deze gewestweg. Nadat er eerst problemen waren met de homologatie van de camera besliste Aalter in juni 2021 om toch geen samenwerking aan te gaan met onze gemeente.
Tijdens de gemeenteraad van 1 juli 2021 hield ik daarom een pleidooi om dan zelf maar de trajectcontrole langs de N368 te realiseren, enkel op het grondgebied van Beernem. Het gemeentebestuur liet toen weten dat ze zelf geen trajectcontrole zou voorzien. Er zou wel onderzocht worden om één ANPR-camera te installeren langs de Sint-Jorisstraat.
Tijdens de zomervakantie van 2021 besliste Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om extra budget te reserveren om op vraag van lokale besturen en politiezones bijkomende snelheidshandhaving op gewestwegen te plaatsen. AWV lanceerde daarbij een vernieuwde aanvraagprocedure voor lokale besturen voor het plaatsen van extra flitscamera’s en/of trajectcontroles. AWV zou daarbij de investeringskosten voor 100 % op zich nemen terwijl de lokale besturen en politiezones na de oplevering instaan voor het onderhoud van de installaties. Het gemeentebestuur reageerde op deze oproep en besliste om een aanvraag in te dienen voor een trajectcontrole langs de N368. Jammer genoeg bleek midden april 2022 Beernem uiteindelijk niet geselecteerd door de Vlaamse overheid.
In de gemeentelijke verkeerscommissie van 3 mei 2022 werd daarna de mogelijkheid besproken om in plaats van een trajectcontrole een ANPR-camera te plaatsen langs de Sint-Jorisstraat. Die camera zou naast snelheidscontrole ook een pluspunt betekenen voor de veiligheid in en rond het Industriepark. Uit het verslag van deze verkeerscommissie bleek dat de burgemeester aan politiezone Het Houtsche zou vragen om contact op te nemen met politiezone Aalter om de meest efficiënte locatie voor een ANPR-camera te bepalen.
Hierover de volgende vragen:
Oversteekplaats Sint-Jorisstraat
Sinds september 2021 kunnen fietsers veilig fietsen langs de Sint-Jorisstraat tussen de Kauter en de Miseriestraat. Dankzij het Vlaams Gewest werd er langs het tracé een volledig afgescheiden dubbelrichtingsfietspad aangelegd. Fietsers die vanuit Beernem langs de N368 fietsen en zich vervolgens links naar de Lattenklieversstraat willen begeven , moeten wel nog steeds de baan dwarsen via een oversteekplaats. Die oversteekplaats is amper zichtbaar voor de vele automobilisten die van Beernem richting Knesselare rijden.
Voorziet de gemeente extra ingrepen om de zichtbaarheid van deze oversteekplaats voor automobilisten te verhogen?
Dak – sporthal Den Akker (Deze vraag wordt hernomen tijdens de volgende gemeenteraadszitting omwille van afwezigheid van schepen Patricia Waerniers)
Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 bleek dat het dak van sporthal Den Akker dringend aan renovatie toe is. Zo stond in de notulen van 21 oktober 2021 het volgende te lezen:
“Bij de opmaak van de meerjarenplanning werd de totaalrenovatie van het dak van sporthal Den Akker voorgesteld tegen een bedrag van ruim € 500.000,00. Sommige delen van het dak zijn van hoge leeftijd en sterk versleten. Andere delen zijn recenter en vertonen enkel plaatselijke problemen. Het renovatiedossier werd in totaliteit geweerd uit de MJP, hoewel het gekend is dat een renovatie van de oudste dakdelen zich mogelijks op korte termijn zou opdringen. Naar aanleiding van frequent voorkomende waterinsijpeling aan het dak van sporthal Den Akker en de vaststelling dat plaatselijk herstel geen optie meer is, stelden sportdienst en technische dienst in de zitting van 09 juli 2021 voor aan het college om (via gebouwbeheerder Farys) een studie te laten uitvoeren, met de bedoeling zo snel mogelijk een renovatie van de slechtste dakdelen te laten uitvoeren. Het college besliste geen studie te laten uitvoeren, met de bedoeling meteen aannemers aan te spreken en aan die aannemers te vragen om een beperkte studie uit te voeren in het kader van de opmaak van hun offerte”.
Uit argumentatie van Farys bleek echter dat deze optie omwille van verschillende redenen niet realistisch is. Er werd daarom tijdens de collegezitting van 21 oktober 2021 opnieuw voorgesteld om Farys de opdracht te geven deze voorstudie te laten uitvoeren binnen hun raamovereenkomst met studiebureau Robuust tegen het maximale bedrag van 3.000 euro. Gezien de onmogelijkheid om verdere schade aan het gebouw te voorkomen via plaatselijk herstel, werd eveneens voorgesteld om vervolgens zo snel mogelijk de nodige budgetten voor uitvoering te voorzien via budgetwijziging / aanpassing MJP.
Ik kaartte deze toestand aan op de gemeenteraad van december 2021. De schepen van Sport antwoordde toen dat er een studie liep rond de renovatie van het dak van de Sporthal.
De hevige regenval van de voorbije weken bracht blijkbaar extra schade toe aan het dak van Den Akker. Daardoor zou de kantine van de sporthal momenteel niet meer gebruikt kunnen worden. Hierover de volgende vragen:
Raadslid Jef Vansteenhuuyse
Kosten zwerfvuilcamera
Uit onderzoek blijkt de camera maar tweemaal voor herstel te zijn binnengebracht bij de firma RTS. De totale kostprijs was minimaal. De laatste maal dat deze camera werd binnengebracht was geen technisch defect maar een grote beschadiging waardoor een grotere vervanging moest gebeuren aan het toestel.
Blijft de schepen bij zijn bewering dat de camera veelvuldig herstel nodig had? Blijft ook de bewering overeind dat de camera geen kwaliteitsvolle beelden kon maken? Wordt het herstel toch nog overwogen om de problematiek van het sluikstorten aan te pakken?
Raadslid Barbara Vandenbrande
Zoekzones bedrijventerreinen
Via sociale media kon ik vernemen dat de burgemeester bij WVI langs is gegaan om een snelle afhandeling te bepleiten voor extra bedrijfsruimte voor zonevreemde bedrijven in Beernem. En voor extra ruimte om te ondernemen in de toekomst.
Graag had ik stand van zaken en het antwoord van WVI daaromtrent vernomen.
Raadslid Lien De Wispelaere
Project Family ProEf
In het project Family ProEf werken lokale besturen samen met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket(VUTG) om toelagen en andere voordelen uit het lokaal gezinsbeleid automatisch te kunnen toekennen op basis van gegevens uit het Groeipakket. Op de site van het Groeipakket zag ik dat onze gemeente interesse had in dit project. Wat betekent die interesse precies ?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Martine De Roo
gemeenteraadslid