De voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
Zijn verontschuldigd:
Tweede ronde van Beernem - zit je mee aan de gesprekstafel ?
Begin 2020 trok het schepencollege naar de drie deelgemeenten en Oostveld om het Beernemse meerjarenplan 2020-2025 toe te lichten. Ondertussen zijn we halfweg de legislatuur en komt het schepencollege opnieuw naar je toe. Ditmaal voor een tussentijdse stand van zaken. Geen presentatie, maar een interactieve voorstelling rond drie gesprekstafels. Zit je mee aan de gesprekstafel?
We ontvangen je graag tijdens onze ‘Tweede Ronde van Beernem’ en zijn benieuwd naar je mening. We starten onze ronde in Oostveld. Eindigen doen we in Sint-Joris. Tussendoor stoppen we in Beernem en Oedelem.
Na de inspraakavonden in de kerk van Oostveld en in de HMMGodskerk over de toekomst van beide Parochiekerken is het tijd om het eindrapport voor te stellen.
We hebben, samen met Kapittel, volop de toekomstmogelijkheden van de Heilige Maria Moeder Godskerk en de Sint-Petruskerk in Oostveld onderzocht. Na het startmoment in de Sint-Amanduskerk op 16 november 2021 en vele gesprekken met verschillende partijen waren er ook nog de inspraakavonden met onze inwoners.
Kristof van Kapittel heeft al deze input verwerkt in een eindrapport per kerk. Kristof stelt dit graag aan je voor.
Benieuwd naar het eindrapport? Je bent welkom op:
Klik hier om in te schrijven of schrijf je in via de dienst Communicatie.
Kennisgeving data zittingen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn 2023
Artikel 40 e.v. DLB
Op 09 september 2022 nam burgemeester Jos Sypré een burgemeestersbesluit om omwille van veiligheids- en gezondheidsredenen een tijdelijk zwemverbod in te stellen in het kanaal Gent-Brugge ter hoogte van de dode arm Gevaerts-Zuid.
Dit besluit wordt ter kennisname en bekrachtiging aan de gemeenteraad voorgelegd.
Op 08 september heeft het agentschap Zorg en Gezondheid de aanwezigheid van blauwalgen vastgesteld in de dode kanaalarm. De vaststelling gebeurde in de zone waar het tijdelijk en uitzonderlijk toegelaten is om te zwemmen op donderdagavond. De gemeente kreeg hiertoe een vergunning van de Waterweg. De vergunning geldt tot en met donderdag 15 september 2022.
Omwille van de ernstige gezondheidsrisico's bij contact met de blauwalgen, heeft de burgemeester bij besluit - op advies van het agentschap Zorg en Gezondheid -een tijdelijk zwemverbod uitgevaardigd dat van kracht is van 9 september tot en met 15 september 2022.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Burgemeestersbesluit d.d. 09 september 2022.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van en bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 09 september 2022 tot het instellen van een tijdelijk zwemverbod in het kanaal Gent-Brugge, ter hoogte van de dode kanaalarm aan Gevaerts-Zuid.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 juni 2022.
Er zijn geen tussenkomsten.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 juni 2022 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 e.v. decreet lokaal bestuur
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Het "opvolgingsrapport eerste semester 2022, uitvoering meerjarenplan 2020-2025" voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2022
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het 'opvolgingsrapport eerste semester 2022, uitvoering meerjarenplan 2020-2025' voor gemeente en OCMW Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In Titel 3.5. "De gemeentelijke dotatie aan de Politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen politiebegroting en gemeentebegroting van de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002" wordt bepaald dat het ten stelligste aanbevolen is dat de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vastgesteld wordt in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de politiezone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk de gemeentebegroting.
Uitgaande van de autonomie van de gemeente is het aangewezen dat de gemeente zich akkoord verklaart met de gemeentetoelage die in de begroting 2023 van de politiezone Het Houtsche ingeschreven zal worden.
De ontwerp-politiebegroting 2023 werd ontvangen op 24 augustus 2022.
De gemeenteraad gaat over tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2023 van de politiezone Het Houtsche.
De exploitatietoelage bedraagt € 1.484.270,00. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
De exploitatietoelage voor 2023 ligt 3 % hoger dan het oorspronkelijke budget voorzien in de meerjarenplanning van 2021 en komt dus op € 1.484.270,00.
|
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
| exploitatietoelage |
€ 1.206.848,00 |
€ 1.201.088,00 |
€ 1.230.296,00 |
€ 1.358.317,00 |
€ 1.399.066,00 |
€ 1.441.038,00 |
€ 1.484.270,00 |
| investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door korpschef Veerle Dhont.
Politiebegroting dienstjaar 2023
| Dienst |
financiën - gemeentelijke toelage politiezone Het Houtsche |
| Omschrijving |
politiebegroting dienstjaar 2023 - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem |
| Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2023 bedraagt € 1.484.270,00. |
| Budgetcode |
0400-00/6494000 exploitatietoelage & 0400-00/6640000 investeringstoelage |
| Beschikbaar krediet |
€ 1.484.270,00 en € 0,00 |
Er zijn tussenkomsten door burgemeester Jos Sypré, raadsleden Lode Vanneste, Kurt Vanneste en Gijs Degrande beantwoord door Korpschef mevr. Veerle Dhont. De voorzitter Kris Vincke bedankt de korpschef mevr. Veerle Dhondt en commissaris Alain Van Acker.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de gemeentelijke toelage voor de politiezone Het Houtsche in het gemeentebudget 2023 wordt vastgesteld op artikelnummer 0400-00/6494000 van het exploitatiebudget ten bedrage van € 1.484.270,00 en op artikelnummer 0400-00/6640000 van het investeringsbudget ten bedrage van € 0,00.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de politiezone Het Houtsche en aan de gemeentelijke financiële dienst.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 42 ev. DLB
Op de gemeenteraad van 17 december 2020 werd de aanpassing op het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd. In deze aanpassing werd € 45.000,00 voorzien voor het Nood- en heropstartfonds 2.0.
Op de gemeenteraad van 16 december 2021 werd nog een aanpassing op het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd. In deze aanpassing werd nog eens € 10.000,00 extra voorzien voor het Nood- en heropstartfonds 2.0.
Op de gemeenteraad van 24 februari 2022 werd na een lang voortraject € 16.368,58 toegekend aan diverse verenigingen.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Met het college en de diensten werd voor de 2de ronde een gans traject doorlopen samen met de betrokken aanvragers. Alle erkende clubs en verenigingen kregen toen de kans om een aanvraag in te dienen.
Gezien het voorstel van toekenning van de coronasteun op een transparante en objectieve wijze gebeurd was, achtte het college de gevolgde procedure dan ook toereikend om op deze basis diverse toelagen toe te kennen en de genomen beslissing van 19 februari 2021 in te trekken (zie beslissing college 11 februari 2022) en niet langer met een reglement te werken, maar met nominatieve toelages.
Om de verenigingen niet opnieuw nodeloos lang te laten wachten op een financiële ondersteuning, wordt er opnieuw voor geopteerd om te werken met nominatieve toelagen.
De motivatie en argumentatie voor het verkrijgen van de toelage vinden jullie terug in de bijlagen "subsidie aanvraag VZW" voor wat betreft het Zwarte Veld en "VERSIE2corona nood-en heropstartfonds aanvraagformulier" voor wat betreft VZW den Bunker.
| vereniging | gevraagde steun |
| VZW 't Zwarte Veld | € 7.665,90 |
| VZW Den Bunker | € 5.000,00 |
| totaal: | € 12.665,90 |
Er wordt mondelinge toelichting ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
| Omschrijving |
Subsidie nood- en heropstartfonds |
| Raming (incl. btw) |
€ 12.665,90 |
| Budgetcode |
0709-03/6493000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 38.631,14 |
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande, beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de nominatieve toelagen voor vzw 't Zwarte Veld en vzw den Bunker goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Voor het project 'herinrichting Galgeveld' werd een ontwerp opgemaakt door studiebureau Jonckheere.
Concreet wordt het openbaar domein vernieuwd van rooilijn tot rooilijn met uitzondering van de verhoogde plateau's die van recentere datum zijn en nog in goede staat zijn. Bovendien is het aangewezen deze zeker te behouden als snelheidsremmer.
De werken worden geraamd op € 521.876,59 (incl. btw én incl. correctiefactor conjunctuur van 1,15) en zullen gegund worden via openbare procedure.
De aanbestedingsprocedure kan gehouden worden in het najaar 2022 met als doel uit te voeren in het voorjaar 2023.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Hiervoor is krediet voorzien in deze legislatuur op het artikel 'woonstraten en voetpaden'. Op dit artikel is nu € 226.417,30 beschikbaar. In 2023, 2024 en 2025 komt hier telkens € 115.000,00 bij. Bij de aanpassing van de meerjarenplanning dienen deze voorziene kredieten van 2024 en 2025 wel verschoven te worden naar 2023.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste, beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan het ontwerp, het bestek met nr. 20133 en de raming voor de opdracht “Herinrichting Galgeveld”, opgesteld door studiebureau Jonckheere. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 521.876,59 (incl. btw én incl. correctiefactor conjunctuur van 1,15).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget, op budgetcode 0200-00/2240007 - voetpaden en woonstraten. Via wijziging aan de meerjarenplanning zullen de betreffende kredieten van 2024 en 2025 verschoven worden naar 2023.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
De gemeente Beernem wil in het kader van haar klimaatbeleid (Burgemeestersconvenant, Lokaal Energie- en Klimaatplan, enz.) burgers aanmoedigen om klimaatvriendelijke maatregelen te nemen. Alle handen kunnen helpen om de veerkracht van de gemeente tegen de klimaatverandering te verhogen. De gemeente wil daarom ook de aanleg van geveltuinen stimuleren door een regelgevend kader uit te tekenen waarbinnen dit mogelijk is. Geveltuinen hebben veel positieve effecten: ze nemen CO2 op, ze zorgen voor verkoeling, voor buffering van water, ze verbeteren de luchtkwaliteit en vergroten de biodiversiteit. Daarnaast bevorderen ze het sociaal contact en brengen ze kleur en sfeer in de straten. Geveltuinen passen ook binnen het Vlaamse klimaatbeleid waar ontharding een belangrijke doelstelling is.
Het regelgevend kader bestaat uit een reglement waarin de formaliteiten omtrent aanleg en onderhoud van een geveltuin worden geregeld. Ook het mogelijk terug verwijderen van de geveltuin wordt in dit reglement geregeld.
Voor de aanleg van een geveltuin is een toelating nodig van het college van burgemeester en schepenen. Ligt de geveltuin langs een gewestweg, dan vraagt de gemeente toelating aan bij het agentschap Wegen en verkeer (AWV). De bewoner dient via het e-loket op www.beernem.be een aanvraag in (Geveltuin: aanvraag). Is de bewoner een huurder, dan voegt hij bij zijn aanvraag de toelating van de eigenaar toe. In geval van mede-eigendom (bv. een appartementsgebouw) voegt de bewoner de toelating van de vereniging van mede-eigenaars toe.
Het uitbreken van de verharding voor de geveltuin gebeurt door de technische dienst van de gemeente. Dit gebeurt binnen de maand na aanvraag. Na uitbreken van de verharding kan de aanvrager de geveltuin aanleggen.
De aanleg van de geveltuin gebeurt, met de nodige voorzichtigheid, door en op kosten van de bewoner. Deze voorziet zelf de nodige kwalitatieve klimhulpen en klimplanten afgestemd op de gevel en omgeving. De beplanting dient zo aangeplant en onderhouden te worden dat deze enkel binnen het plantvak groeit. Mogelijke schade aan leidingen en kabels valt ten laste van de bewoner.
De geveltuin moet door de bewoner onderhouden worden zodat deze geen hinder, schade of gevaar oplevert voor voetgangers, rolstoelgebruikers of andere weggebruikers of schade veroorzaakt aan de eigendom van derden. De bewoner is burgerlijk aansprakelijk voor alle schade die zich voordoet naar aanleiding van slecht onderhoud van de geveltuin of het niet naleven van dit reglement. De bewoner vrijwaart de gemeente tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde geveltuin.
Schade aan de openbare weg veroorzaakt door de geveltuin, wordt door de gemeente hersteld op kosten van de bewoner. De bewoner verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden en zelf voorlopig de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen.
Op basis van het Decreet Duurzaam Pesticidengebruik is het verboden (ecologische) gewasbeschermingsmiddelen en biociden te gebruiken. Dit verbod geldt ook voor wie in het bezit is van een fytolicentie. Inbreuken hierop kunnen gesanctioneerd worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor groenbeleid.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement 'Geveltuinen' goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
In het meerjarenplan is opgenomen onder actieplan 12.5: "we kiezen voor een ambitieus bermen- en bomenbeheersplan op lange termijn om de ecologische waarde van de bermen te verhogen en de beeldbepalende dreven en het bomenpatrimonium te behouden en te versterken. we doen dit in samenwerking met de betrokken actoren (Het regionaal landschap houtland en polders, de milieuraad, de landbouwraad, enz.)"
Het bermbeheerplan kan opgemaakt worden in samenwerking met het Regionaal Landschap Houtland en Polders (RLHP). Hiertoe maakt het RLHP een samenwerkingsovereenkomst op voor de opmaak van een 'vereenvoudigd bermbeheerplan Beernem'.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Dit voorstel omvat:
Het RLHP gaat uit van een inzet van max. 60 werkdagen door de projectmedewerker. Dit betekent voor een loonkost + overhead van € 21.000,00 of € 350,00 per werkdag. Dit bedrag is meteen ook een maximum: de afrekening aan de gemeente zal gebeuren op basis van effectief gepresteerde mandagen.
De opdracht wordt verspreid over 2 jaar waarbij ca. 30 werkdagen gebruikt worden voor het eerste deel van het bermbeheerplan. Het betreft hier een selectie van voor de gemeente prioritair te inventariseren bermen. De oplevering van deel 1 wordt in december 2022 verwacht. De kostprijs voor dit eerste deel bedraagt max. € 10.500,00.
Hierna zal in voorjaar 2023 het 2de deel van het bermbeheerplan opgemaakt worden, waarbij de overige bermen worden geïnventariseerd. Hiervoor worden ook max. 30 werkdagen ingepland. Voor dit deel zal het Regionaal Landschap Houtland & Polders eveneens max. € 10.500,00 aanrekenen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor groenbeleid.
| Dienst |
Technische dienst |
| Omschrijving | Bermbeheerplan |
| Raming (incl. btw) | € 21.000,00 |
| Budgetcode | 0390-00/6103510 |
| Beschikbaar krediet | € 33.000,00 |
In het meerjarenplan is € 33.000,00 budget voorzien voor de opmaak van het bermbeheerplan.
Dit budget was, samen met het budget voor het bomenbeheerplan, gespreid over de jaren 2020-2025. Hiertoe is over 6 jaar telkens € 5.500,00 voorzien.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om de overeenkomst tot opmaak van het bermbeheerplan aan te gaan met het Regionaal Landschap Houtland en Polders.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
We ontvingen verschillende vragen tot aanleg van zebrapaden in de Beekstraat.
Het is niet de bedoeling om in elke straat en op elk kruispunt een zebrapad aan te leggen. Deze moeten weloverwogen geplaatst worden.
Bijgevolg wordt voorgesteld om één bijkomend zebrapad te voorzien ter hoogte van de Sint-Jansdreef met volgende motivatie:
Aan de noordkant van de Beekstraat ligt een attractiepool, nl de sporthal welke vanuit de zuidkant van de Beekstraat (wijk Haverbilken, Beernemstraat en verder) wel heel wat oversteekbewegingen met zich mee brengt, vooral ook van kinderen die zich zelfstandig verplaatsen. In de toekomst komt daar ook de school de Notelaar bij die via de wandelpaden van de wijk eveneens kan ontsluiten via de Sint-Jansdreef. Met die motivatie is een bijkomend zebrapad te verantwoorden. Hier wordt wel voorgesteld het zebrapad niet op het verkeersplateau te leggen aan de Sportstraat omwille van de specifieke situatie van het fietspad en het (te smalle) voetpad op het plateau, maar wel aan het kruispunt met de Sint-Jansdreef. Hier kan je oversteken van een volwaardig voetpad naar een volwaardig voetpad, zonder tussenliggend fietspad.
Het bovenvermelde zebrapad wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 9.1 'Op volgende plaatsen worden oversteekplaatsen voor voetgangers afgebakend' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Inplantingsplan locatie zebrapad
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt Artikel 9.1 'Op volgende plaatsen worden oversteekplaatsen voor voetgangers afgebakend' aangevuld als volgt:
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
In de H. d'Ydewallestraat - deel gemeenteweg - bevinden zich aan de kant van de gewestweg aanzetten van fietspaden en aan de kant Stationsplein onder de nieuwe onderdoorgang werd eveneens een aanzet tot fietspaden aangelegd.
In het gedeelte ertussen liggen er betonstroken die een fietspad zouden kunnen suggereren, maar die dat officieel niet zijn. Gelet op de stationsomgeving, wordt voorgesteld de beide aanzetten van fietspaden met elkaar te verbinden met een volwaardig fietspad, gemarkeerd met een onderbroken witte lijn. Eventueel kan het fietspad ook gemarkeerd worden met een rode verfmarkering - dat is hier wel aangewezen. Bijkomend wordt ook voorgesteld om aan de zijde waar er op de rijbaan mag geparkeerd worden (kant plein) een verbod stilstaan en parkeren te voorzien. Dit om te vermijden dat er naast het fietspad geparkeerd wordt en men daar reizigers laat uitstappen (wat een potentieel gevaar is voor de fietser). Aan de zijde van de woningen ligt de parkeerstrook buiten de rijbaan, tussen fietspad en voetpad.
Dit wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 8.1) 'Op navolgende wegen wordt op de grond een fietspad afgebakend' en een toevoeging van artikel 11.1b) 'Op volgende plaatsen is het stilstaan en parkeren verboden' in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Deze reglementering betreft enkel gemeentewegen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
situatieplan
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt artikel 8.1) 'Op navolgende wegen wordt op de grond een fietspad afgebakend' aangevuld als volgt:
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt volgend artikel bijgevoegd:
Artikel 11.1b) Op volgende plaatsen is het stilstaan en parkeren verboden:
Deze maatregel wordt de weggebruikers ter kennis gebracht door verkeersborden E3.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan werd in een eerste fase informatie verzameld over de planningscontext, kansen en knelpunten (= oriëntatiefase).
In de tweede fase, de synthesefase willen we bepalen welke richting we uitgaan met de mobiliteit in onze regio. We leggen de doelstellingen vast en we verkennen mogelijke oplossingsrichtingen. De laatste fase is de beleidsplanfase waarin een actieplan zal opgemaakt worden.
Huidige nota is een synthesenota (fase 2). De synthesenota zal bestaan uit 2 delen: de visienota en de netwerken. In huidige fase gaat het enkel over de visienota. Aan de netwerkkaarten wordt nog gewerkt.
Op 6 september 2022 ging een infomoment door voor gemeenteraadsleden, waarop de inhoud van deze nota werd toegelicht.
De nota wordt ter bespreking voorgelegd aan de gemeenteraden binnen onze vervoerregio. Suggesties, opmerkingen, reacties zijn welkom. Deze worden gebundeld uit alle gemeenten en verder beoordeeld door de vervoerregioraad, welke de definitieve versie van de synthesenota zal goedkeuren.
Inhoud nota:
Vanuit 8 ambities werden evenveel strategische doelstellingen geformuleerd. Deze doelen zijn verder geconcretiseerd in operationele doelstellingen (p. 79-98).
De strategische doelstellingen zijn:
Deze doelstellingen werden verder verwerkt in een visie per mobiliteitsthema (p. 17-72).
Verder blijkt uit onderzoek (p. 73-75) dat bij verrekening van de modelscenario's (=het ideaal scenario binnen een bepaald thema - bv. het thema fiets) deze uiteraard een positief effect hebben op de modal split, het aantal voertuigkilometers en het aantal reizigerskilometers, maar het grootste effect wordt bekomen wanneer deze scenario's worden gecombineerd met het ontmoedigen van het autogebruik door het invoeren van kosten. Hierbij wordt gedacht aan parkeerkosten, kilometerheffing, ... Op niveau van de vervoerregio lijkt het invoeren van kilometerheffing niet realistisch. Daarom vraagt de vervoerregio deze maatregel aan op Vlaams niveau. (p. 50-51)
Met betrekking tot de kilometerheffing voor vrachtwagens is de vervoerregio voorstander van een sturende in plaats van een volgende kilometerheffing. Dus niet zoals nu, een heffing opleggen op de wegen die het meest gebruikt worden, maar de hoogste categorie wegen uit het vrachtroutenetwerk juist het minst te belasten om het gebruik van deze wegen maximaal te stimuleren. Hoe lager de categorie van het vrachtroutenetwerk hoe hoger de tarieven. Op wegen die geen deel uitmaken van het vrachtroutenetwerk kunnen de hoogste tarieven gelden om vrachtverkeer maximaal te ontmoedigen. (p. 66-67)
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt gunstig advies gegeven op de voorgelegde visienota.
Artikel 2: Volgende opmerkingen, suggesties zullen doorgegeven worden aan de vervoerregioraad:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Vivendo vraagt in een schrijven van 09 augustus 2022 advies over het stappenplan om de sociale huisvestingsmaatschappij Vivendo om te vormen tot woonmaatschappij in functie van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot en met 30 juni 2023.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 01 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zichzelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing,…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlening van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art. 223, §2, 2de lid van het BVR van 17 december 2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor woonbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Vivendo tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3: Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd en ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het Decreet over het lokaal bestuur
In juni 2021 lanceerde de Vlaamse overheid een oproep voor Water+Land+Schap (WLS 2.0), met als deadline 30 juli. Via deze oproep (pad 2) dienden de gemeenten Beernem en Oostkamp een idee in rond het Beverhoutsveld. Gemeente Beernem trad in deze op als trekker van het dossier.
Op 05 januari 2022 volgde de beslissing over welke voorstellen verder uitgewerkt worden tot een volledig dossier, met een engagement van de gebiedscoalitie. Het dossier Beverhoutsveld werd gegund en mag nu in 2 fasen worden uitgewerkt.
Fase 1 is de opmaak van het effectief inrichtingsdossier met concreet begrote acties en een eigen gebiedscoalitie.
Na goedkeuring van fase 1 volgt fase 2: de uitvoeringsfase.
Fase 1 omhelst heel concreet de opmaak van een gebiedsprogramma (zie bijlagen).
Na goedkeuring van het gebiedsprogramma eind 2022 kan er aanspraak gemaakt worden op subsidies om concrete maatregelen op het terrein te realiseren.
Om een gedragen gebiedsprogramma te realiseren wordt een gebiedscoalitie opgericht. De leden in deze coalitie staan niet vast. Uitbreiding of verandering is steeds mogelijk:
Mogelijk totaal aandeel cofinanciering (te verspreiden over 3 jaar nl. 2023 – 2024 – 2025):
Voor een deel van de acties heeft de gemeente Beernem heeft het eigenaarschap (en dus de prefinanciering). Dus dit betekent dat Beernem € 617.100,00 zou moeten voorzien op de gemeentelijke begroting, te spreiden over 3 jaar. Hiervan wordt €518.485 gerecupereerd via VLM en ander partners. Gemeente Beernem heeft een netto aandeel voor deze acties voor €98.615,00.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor integraal waterbeleid en landbouw.
Bijlage 1: gebiedsprogramma Beverhoutsveld fase 1
Bijlage 2: Financiering gebiedsprogramma Waterlandschap
Bijlage 3: Detaillering actieplan Beverhoutsveld
Bijlage 4: DNSH principe Beverhoutsveld
Uitvoeringsdossier PAD2 – instemming een aanvraag subsidie Beverhoutsveld
| Dienst |
landbouw |
| Omschrijving |
hertekenen Gemeentelijk Natuuronwikkelingsplan |
| Raming (incl. btw) |
€ 98.615,00 netto uitgave |
| Budgetcode |
0390-00/6131003 |
| Beschikbaar krediet |
€ 34.000,00 |
In het college van 01 april 2022 werd beslist om de opdracht "Herwerken Gemeentelijk Natuurontwikkelingsplan, aanstellen studiebureau" stop te zetten. De opdracht werd niet gegund. De studiebureau's die een offerte indienden werden schriftelijk in kennis gebracht. Het reeds voorziene budget van € 36.000,00 wordt voorbehouden voor het project Water+land+schap 2.0.
In het college van 3 juni 2022 werd beslist € 2.000,00 ter beschikking te stellen voor de opmaak van het kaartmateriaal voor Waterlandschap.
Advies financieel directeur wnd.: er wordt bij eerstvolgende meerjarenplanaanpassing nog € 36.000,00 budget overgeplaatst naar 2022. Hiervan werd al € 2.000,00 voorbehouden voor kaartmateriaal. Er zullen dus nog € 34.000,00 beschikbare middelen overblijven. Totaal is er € 98.615,00 nodig. Een bijkomende budgettaire kost van € 64.615,00 zal dus extra moeten bij voorzien worden bij meerjarenplanaanpassing. Daarnaast zal de gemeente Beernem € 617.100,00 moeten prefinancieren. Dit bedrag zal zowel als uitgave als ontvangst moeten voorzien worden in het meerjarenplan bij wijziging. Indien beiden kunnen voorzien worden in het meerjarenplan 2020-2025 dan blijft de invloed op het financieel evenwicht beperkt.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het gebiedsprogramma en de bijhorende financiering.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In het voorjaar van 2023 lanceert Westtoer i.s.m. de betrokken gemeenten een fietsroute Velden en Meersen geënt op het fietsnetwerk.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en Westtoer voorgelegd met samengevat de volgende inhoud:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor toerisme.
Bijlage 1: Traject van de route op kaart
Bijlage 2: Afbeelding drager infobord
Bijlage 3: locatie infobord
Bijlage 4: Richtlijnen bewegwijzeringsborden op palen in beheer van Westtoer
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en Westtoer inzake de realisatie van de fietsroute Velden en Meersen wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van Westtoer.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In het voorjaar van 2023 lanceert Westtoer i.s.m. de betrokken gemeenten een fietsroute Bulskampveld geënt op het fietsnetwerk.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en Westtoer voorgelegd met samengevat de volgende inhoud:
Mondeling toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor toerisme.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en Westtoer inzake de realisatie van de nieuwe Bulskampveldfietsroute en het inrichten van enkele erfgoedhotspots langs de route
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en Westtoer inzake de realisatie van de fietsroute Bulskampveld wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van Westtoer.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 23 juni 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Vaart-Noord 16, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de vergadering van 10 mei 2022 verleende de Cultuur- en Erfgoedraad positief advies voor de straatnaam Lendebrugge. De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: het toponiem Lendebrugge staat in bronnen als volgt vermeld:
In de zitting van 20 mei 2022 besliste het college om te kiezen voor de straatnaam "Lendebrug".
In de zitting van 23 juni 2022 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed.
Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 01 juli 2022 tot en met 01 augustus 2022 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de de verkaveling gelegen Vaart-Noord 16, wordt definitief de straatnaam "Lendebrug" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 03 juni 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Bruggestraat 103-105, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
Het is wenselijk dat er in deze verkaveling 2 straatnamen worden toegekend.
In de vergadering van 10 mei 2022 verleende de Cultuur- en Erfgoedraad positief advies voor de straatnamen Biestmeersch en Nederte. De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende:
In de zitting van 23 juni 2022 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnamen principieel goed.
Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 01 juli 2022 tot en met 01 augustus 2022 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoedbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de de verkaveling gelegen Bruggestraat 103-105, worden definitief de straatnemen "Biestmeers" en "Serrestraat" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld
Raadslid Rolle De Bruyne
Energieprijzen ontploffen (deel 2 van deze vraag wordt uitgesteld naar de gemeenteraad van 20 oktober 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)
Deel 1:
Nu de energieprijzen ontploffen, is het alle hens aan dek voor zowel de burger als de overheden om zoveel mogelijk energiebesparende maatregelen te nemen, zodat de elektriciteits-en verwarmingsfacturen niet de pan uit swingen.
De gemeente bespaart al een tijdje op energie door het doven van en het verder inzetten op de verledding van de openbare verlichting. Dat zijn al stevige maatregelen die een grote financiële besparing opleveren, wat zeker ook in het voordeel is van de Beernemnaar.
Bijkomende vragen: welke maatregelen zal/kan de gemeente nog nemen om energie te besparen?
Deel 2:
Welke ondersteuning zal/kan de gemeente geven naar mensen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen? Waar kunnen zij terecht?
Nieuwe verkaveling in Den Duine
De nieuwe verkaveling in Den Duine die volop ontwikkeld wordt, zal wellicht ook jonge gezinnen aantrekken. Kan er daar een speelplein voorzien worden?
Raadslid Piet De Rycke
Paalkamperen dichtbij
Paalkamperen komt overgewaaid van Nederland en is één van de weinige manieren om legaal te ‘wild’kamperen in de vrije natuur.
Je kan er als trekker (max +/- 10 personen) gratis je tent opslaan voor 1 of 2 nachten. De voorzieningen zijn heel basic. Er staat een paal met waterpomp (vandaar ‘paal’kamperen, basis in straal van 10m rond die paal) , een (droog-)toilet en soms een vuurplek. Met respect voor de natuur laat je geen afval achter en wordt er geen (luide) muziek gespeeld.
Je vindt voor België alle erkende bivakplaatsen verzameld onder www.bivakzone.be Bijvoorbeeld in de buurt van het Drongengoed (Meetjesland) vinden we 5 plaatsen op een legale plek, meestal in het bos. Daar werken ze met een soort peterschap om een oogje in het zeil te houden.
In het Landschapspark Bulskampveld vinden we slechts één kampeerplaats nl. Disveld in Doomkerke. Trekking en kamperen dichtbij zitten (mede door corona) heel erg in de lift. We hebben hier het grootste boscomplex van West-Vlaanderen. Is het mogelijk zoiets te realiseren op grondgebied Beernem?
Hierbij geef ik graag enkele suggesties van locaties mee :
Plukhof, Govaertskapel, Bulskampveld, Beverhoutsveld, Oedelemberg, Eiland Sint-Joris, …
Petanqueveld Tiengemeten
De bewoners van de Tiengemeten hadden onlangs hun traditionele straatfeest. Zo’n samenkomst is meestal een bron van goeie ideeën om de buurtgeest nog te versterken!
De vraag werd me gesteld of de gemeente op de strook openbaar domein langs het spoor (thv huisnr. 21) een petanqueveld inclusief enkele banken kan realiseren?
Zelf ben ik een bevoorrechte getuige dat zo’n realisatie buurtversterkend werkt! Zie foto Albrecht Rodenbachstraat
Raadslid Lien De Wispelaere (deze vraag wordt uitgesteld naar de gemeenteraad van 20 oktober 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)
Kinderopvang 'De Berenwelpjes'
Begin juni kregen een aantal ouders te horen dat het aantal opvangplaatsen in 'De Berenwelpjes' in Sint-Joris gereduceerd werd naar 8 plaatsen. Er zou gezocht worden naar een tweede persoon om die plaatsen dan zo snel mogelijk terug in te vullen. Daarna kregen de ouders begin juli nogmaals slecht nieuws, de opvang zou nu volledig sluiten. Ik had daar een aantal vragen over:
Raadslid Els Vyncke (deze vraag wordt uitgesteld naar de gemeenteraad van 20 oktober 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)
Stand van zaken brugfiguur
Eind juni vorig jaar starten in Beernem een buurtwerker en een brugfiguur om de armoede te bestrijden. Na 1 jaar kreeg ik graag een stand van zaken.
Wat hebben ze het afgelopen jaar bereikt?
Wat willen zij nog graag bereiken in de toekomst?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Ecologische scholenbouw – energieprestatie
Bij goedkeuring van het bestek en aanvraag subsidiedossier voor de scholenbouw De Notelaar vroeg ik naar de toepassing van ecologische materialen. Toen werd verwezen naar regelgeving die het gebruik van dergelijke materialen zou verbieden. Graag ontving ik deze regelgeving waarnaar werd verwezen of een brochure waarin deze vermeld worden. Rekening houdend met de huidige en langer durende energieproblematiek, is het noodzakelijk om een nog beter EPB-peil te bereiken dan de E55. Worden er aanpassingen voorzien tot isolatie, warmtepomp en ventilatiesystemen. Zonnewering?
Raadslid Barbara Vandenbrande
Nasleep werken Stationsomgeving
Bewoners van Sint-Jorisstraat die werden onteigend door de aanleg van 3de en 4de spoor hebben nog steeds vragen. Zij hebben geen zicht meer waar hun eigendom begint of eindigt, er staan herashekkens als afsluiting , dat is niet veilig, iedereen kan zomaar achteraan via tuin komen. De strook tussen de herashekken en het geluidsmuur staat vol met onkruid (onderhoud), in die strook liggen ook nog achtergelaten kabels, staan er nog verlichtingspalen die niet meer werken enz. Tot vandaag is er geen duidelijkheid tot wie zij zich kunnen wenden met al deze vragen. Kan gemeente Beernem niet optreden als tussenpersoon en bemiddelaar?
Automaten
Graag had ik een stand van zaken rond het plaatsen van automaten in Beernem. Kan een beleidsvisie en reglement opgemaakt worden die garanties en rechtszekerheid biedt en objectieve criteria hanteert.
Raadslid Gijs Degrande
Droogte- en hitteplan
In 2020 werd de opmaak van een hemelwaterplan aangekondigd. De voorbije kurkdroge en hete zomermaanden tonen aan dat dit geen overbodige luxe is. Graag had ik een stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van dit plan.
Energiepremies
Minder dan de helft van de Beernemse premies voor energie en renovatie wordt effectief besteed. Jaarlijks is € 6.000,00 voorzien voor de uitbetaling van gemeentelijke premies voor zonneboilers, warmtepompen, warmte- en combiwarmtepompen. In 2021 werd slechts de helft van dat beschikbaar krediet of € 3.000,00 uitbetaald, goed voor 12 dossiers van € 250,00. Het jaar daarvoor waren dat slechts 10 dossiers voor een totaalbedrag van € 2.500,00 en dit jaar zijn er voorlopig nog maar 3 dossiers zonne-energie. Dat strookt niet met de noden in de realiteit.
Ook de bouw- en saneringspremies worden niet voldoende benut. Van de jaarlijks voorziene 20.000 euro is in 2021 slechts € 7.187,84 (35%) uitbetaald. Het gaat om 12 dossiers met een maximum van € 800,00. In 2020 waren er amper 5 dossiers voor € 3.327,08 (16%) en voor dit jaar 2022 zijn er tot nu toe slechts 4 dossiers voor een totaalbedrag van € 1.258,43.
Dat nog niet de helft van de - al beperkte- middelen bij de Beernemnaar terecht komt, is een teken aan de wand. De premies zijn niet bekend , te laag of te complex. Er schort in elk geval iets aan het stelsel.
Daarom stel ik voor :
Raadslid Lode Vanneste
Maand van de sportclub
De maand september is naast de start van het nieuwe schooljaar ook de Maand van de Sportclub. Zo wil Sport Vlaanderen zoveel mogelijk sportclubs in de kijker zetten en promoten bij de lokale bevolking. De organisatie roept daarbij sportverenigingen op om hun deuren te openen voor het publiek door middel van gratis initiaties, demonstraties….
Ook gemeenten en steden kunnen deelnemen aan de Maand van de Sportclub. Zo kunnen ze zorgen dat alle info bij bewoners geraakt of ze kunnen zelf lokale promotie-acties organiseren. Een aantal steden en gemeenten stellen zo een sportbrochure ter beschikking alle sportverenigingen die jeugdwerking aanbieden. Andere lokale besturen organiseren een sportdag of -avond waarop sportverenigingen dan initiatielessen geven aan geïnteresseerden.
Hierover de volgende twee vragen:
Graag ook de volgende twee suggesties voor het gemeentebestuur:
Bewegwijzering alternatieve fietsroute tussen het Aanwijs (Beernem) en de Blauwhuisstraat (Wingene)
Midden vorig jaar werden de plannen voor het nieuw dubbelrichtingsfietspad tussen de Blauwhuisstraat in Wildenburg (Wingene) en het Aanwijs (Beernem) langs de N370 naar de prullenbak verwezen. De vzw Bescherm Bomen en Natuur Raad diende toen met succes een bezwaar in bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het ziet er niet meteen naar uit dat er snel schot in het dossier zal komen.
Uit het antwoord op een vraag (SV 1379 – 2 juni 2022) die Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens midden juni 2022 indiende bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters bleek dat er nog geen zicht is op een timing en dat het fietspadproject zo goed als volledig moet hernomen worden.
“Het dossier dient, naar aanleiding van de overwegingen vervat in het vernietigingsarrest, de voorontwerpfase terug te doorlopen op een manier die de meest juridisch sluitende uiteindelijke omgevingsvergunning garandeert. Daarvoor dient eerst een ontwerper te worden aangesteld.
De ontwerpstudie (start- en projectnota) zal opnieuw moeten gebeuren met de verschillende actoren in de projectstuurgroep conform het mobiliteitsdecreet. Op die manier wenst het Agentschap Wegen en Verkeer de aangebrachte argumenten van het vernietigingsarrest op een robuuste wijze te integreren in het ontwerpproces. Vervolgens zal overgegaan worden tot een nieuwe omgevingsaanvraag. Momenteel is het Agentschap Wegen en Verkeer intern bezig om dit voor te bereiden. Een timing voor een nieuwe omgevingsvergunning, of verdere procedure kan nog niet gegeven worden, het fietspadproject dient immers zo goed als volledig hernomen te worden.
Op dit moment wordt daarnaast afgetoetst met welke procedure alsnog een omgevingsvergunning kan verleend worden, daar de mogelijke alternatieven voor een fietspad langs de N370 Wingene - Beernem redelijkerwijs een impact kunnen hebben op een speciale beschermingszone en/of VEN gebied. Concreet wordt een ADC-toets overwogen. Hoe dat in de nieuwe ontwerpstudie dient te worden geïntegreerd en hoe daarmee de kans op een omgevingsvergunning zo goed mogelijk kan worden bewerkstelligd, dient nog verder te worden bekeken in overleg met de betrokken administraties”.
Gezien de lange voorgeschiedenis van dit fietspadenproject, bestaat de kans dat de nieuwe procedure verschillende jaren in beslag zal nemen. Tegelijk blijft het bijzonder gevaarlijk voor fietsers die zich langs de N370 verplaatsen tussen het Aanwijs en de Blauwhuisstraat.
Daarom dringen we met de N-VA aan om een tijdelijke bewegwijzering te voorzien langs een bestaande fietsroute van het Brugse Ommeland. Op die manier kunnen fietsers tussen Beernem en Wingene de gevaarlijke en drukke N370 vermijden. Deze alternatieve route brachten we ook al ter sprake op de gemeenteraad van september 2021. Het gaat om de fietsroute die loopt via het knooppuntennetwerk van het Brugse Ommeland langs de knooppunten 29, 28, 32 en 39. Het traject start met andere woorden aan het bestaande fietspad ter hoogte van de vernieuwde onthaalpoort aan het Aanwijs en strekt zich uit via een semiverhard fietspad door het Bulskampveld en langs de Oude Bruggeweg tot aan de Blauwhuisstraat in Wingene. Dit tracé is quasi autoluw en is 2,8 kilometer lang. Ter vergelijking, de route langs de N370 tussen het Aanwijs en de Blauwhuisstraat bedraagt 2,2 kilometer.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Branco Francois
Financiën voor verenigingen
Is het mogelijk een workshop te organiseren voor Beernemse verenigingen over financiën. De coronacrisis maakte duidelijk hoe belangrijk een goed financieel huishouden is voor verenigingen. Het belang van financiële gezondheid gaat er niet op achteruit, zeker nu de ene crisis de andere opvolgt. Maar wie kan nog zeggen wat financieel gezond zijn, betekent voor een vereniging? En wat zijn de financiële best practices voor een vereniging?
Daarom doe ik graag volgende suggestie. Net zoals we eerder al vormingen organiseerden e.g. over EHBO voor Beernemse verengingen lijkt het me relevant een vorming te organiseren voor verenigingen over wat hun rechten en plichten zijn in verband met financiën en wat de best practices zijn die ze moeten onderhouden om financiële stabiliteit te waarborgen, succesvolle evenementen te organiseren en continuïteit te verzekeren.
Raadslid Arthur Mortier (Deel 2 van deze vraag wordt uitgesteld naar de gemeenteraad van 20 oktober 2022 wegens afwezigheid schepen Reynaert)
Impact energieprijzen en inflatie
Deel 1:
Sedert mijn vorige vraag in de gemeenteraad van 28 april zijn de inflatie en de energieprijzen nog maar eens spectaculair gestegen.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter