Terug gemeenteraad

Thu 02/06/2022 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

  • De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen : 

    Schepen Vicky Reynaert en raadslid Arthur Mortier zijn verontschuldigd. 

    De gemeenteraad van 23 juni 2022 gaat om 19u30 van start in het OC De Kleine Beer met een toelichting rond het project 'DNA van het Dorp' .

    Burgemeester Jos Sypré geeft wat duiding bij vragen die de N-VA fractie heeft ingediend rond mogelijke initiatieven m.b.t. vrijwillige fusie.

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Financiƫn en begroting

  • De jaarrekening 2021 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld. De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

    De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

    De jaarrekening 2021 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).

    De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 werd vastgesteld.

Bestuur en beleid

  • Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

    In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd.  Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.

    Het bevat o.a. de volgende elementen:

    • het model dat wordt gehanteerd (= Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen);
    • de periodiciteit waarmee de werking wordt geëvalueerd;
    • de aanpak en verantwoordelijkheden in verband met organisatiebeheersing;
    • de wijze waarop de algemeen directeur aan het politieke niveau rapporteert over de organisatiebeheersing.

    Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.

    De rapportering voor 2021 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Op de gemeenteraad van 16 september 2021 werd de engagementsverklaring goedgekeurd voor de Uitpas (GR/2021/105) zodat het aanvraagdossier voor het oprichten van een Uitpas-regio kon ingediend worden voor de deadline van 15 oktober 2021.
    Op 15 februari 2022 werd de definitieve goedkeuring van het Uitpas-dossier ontvangen.
    Om over te kunnen gaan tot de implementatie van de Uitpas dient er een regio-overeenkomst Uitpas regio Brugge goedgekeurd te worden door de deelnemende lokale besturen alsook een basisovereenkomst met Publiq die de Uitpas over heel Vlaanderen en Brussel (Paspartoe) aanbiedt en ondersteunt.

Intercommunales en maatschappijen

  • Met een aangetekende brief van 04 april 2022 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op vrijdag 24 juni 2022 om 18u00 in de Ghelamco Arena, Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent.

    De agenda werd door de raad van bestuur op 18 maart 2022 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming verslagen van Imewo van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2021.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Benoeming van een commissaris.
    8. Statutaire mededelingen.

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

    In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een aangetekende brief van 21 april 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 22 juni 2022 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:

    1. Samenstellen van het bureau

    2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - kennisname

    3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname

    4. Goedkeuren jaarrekening 2021, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten

    5. Kwijting aan bestuurders

    6. Kwijting aan de commissaris-revisor

    7. Ontslag en benoeming commissaris-revisor

    8. Ontslag en benoeming van bestuurders

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • De gemeente is aandeelhouder van de NV West-Vlaams Woonkrediet (fusie van Eigen Haard, Eigen Huis, Eigen Woon spant de kroon en Thuis best) en bezit 1.200 aandelen volledig volstort.
    De erkende kredietmaatschappij Onesto doet nu een voorwaardelijk bod van 3,06 euro per aandeel op alle aandelen van NV West-Vlaams Woonkrediet en de Raad van Bestuur adviseert sterk om in te gaan op dit bod.
    De aandelen staan in onze boekhouding gewaardeerd aan 1,50 euro per aandeel.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te gaan op dit voorwaardelijk bod.

  • Met een e-mailbericht en brief van 29 april 2022 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van TMVW ov van vrijdag 17 juni 2022 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

    De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten;

    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021;
    4. Verslagen van de commissaris;
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;

    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;

    7. Actualisatie presentievergoeding;

    8. Statutaire benoemingen;

    9. Aanstelling commissaris
    10. Varia

    De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

    In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov aangeduid. Er werd geen plaatsvervanger aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

Personeelszaken

Ruimtelijke ordening, wonen en huisvesting

  • De gemeenten hebben volgens de Vlaamse Wooncode de taak om als regisseur van het lokaal woonbeleid het recht op menswaardig wonen in een kwalitatieve woning te vervullen. De intergemeentelijke samenwerking 'De Woonwinkel' werkt hieraan als samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem constructief mee.

    De Woonwinkel heeft een jaarverslag 2021 (subsidieperiode 2020 - 2025) opgemaakt waarin het volgende opgenomen is:

    • Subsidiedossier: rapportering activiteiten werkingsjaar 2021;
    • Financieel verslag werkingsjaar 2021;
    • Cijfermateriaal loketwerking Woonsoft;
    • Cijfermateriaal werking woningkwaliteit Vlok;
    • Vooruitblik 2022.

    Dit jaarverslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • De Woonwinkel wenst voor de subsidieperiode 2023-2025 het subsidiedossier te wijzigen:

    1. Subsidiedossier uitbreiden met een nieuwe aanvullende actie AA 2_2.

    Samen met de vier andere gemeenten van de Intergemeentelijke samenwerking De Woonwinkel wordt voorgesteld om de aanvullende activiteit AA 2_2 uit te werken, namelijk een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties. 

    Deze actie verruimt het opdrachtenkader van De Woonwinkel en past volledig binnen de visie en missie. 

    Het voorstel betreft het verplichten van een conformiteitsattest bij elke herverhuur of nieuwe inhuurname bij huurwoningen met een bouwjaar van 50 jaar of ouder en dit als aanvullende activiteit toe te voegen aan het subsidiedossier van De Woonwinkel voor de periode 2023-2025. 

    De Woonwinkel heeft een gemotiveerde nota uitgewerkt. Deze werd voorgelegd aan de stuurgroep op 10 maart 2022 en in het lokaal woonoverleg (LWO) van 18 maart 2022.

    Het conformiteitsattest is een document dat aantoont dat de eigenaar zijn woning verhuurt conform het Vlaamse huurdecreet en is een bescherming van de eigenaar. Het ontbreken van een recent conformiteitsattest bij verhuring, kan leiden tot de nietigverklaring van het huurcontract als de woning ongeschikt of onbewoonbaar blijkt te zijn, met terugvordering van het ontvangen huurgeld. Dit kan worden voorkomen door eigenaars in de eerste plaats te sensibiliseren, te overtuigen en te ondersteunen met een verplicht conformiteitsattest. Als blijkt dat er aanpassingen nodig zijn aan de woning, kunnen de eigenaars ondersteund en begeleid worden. 

    Deze verplichting zal er, na verloop van tijd, toe leiden dat de oudste huurwoningen conform zullen zijn met de kwaliteits- en veiligheidsnormen.

    Aan de Gemeenteraad wordt voorgesteld om een gunstig advies te verlenen aan een voorstel van De Woonwinkel om een verordening uit te werken om het conformiteitsattest te verplichten bij elke herverhuur of nieuwe inhuurname bij huurwoningen met een bouwjaar van 50 jaar of ouder en dit als aanvullende activiteit toe te voegen aan het subsidiedossier van De Woonwinkel voor de periode 2023-2025. 

    De planning van de handelingen en beslissingen nodig voor de uitwerking hiervan ziet eruit als volgt: 

    - eind 2022 : uitwerken voorstel van verordening, bespreken op LWO en CBS

    - 2023: vaststellen verordening door de gemeenteraad

    - 2023: verordening bezorgen aan de Woonwinkel die deze zal overmaken aan Wonen Vlaanderen en zal voorleggen aan de minister ter goedkeuring.

    - Bij een wijziging van het GAS reglement of bij de start van de volgende legislatuur: Uitwerking van de handhaving door middel van een uitbreiding van het GAS reglement. Deze actie wordt vanuit een positieve benadering uitgewerkt, in samenspraak met de politiezones. Er wordt gestreefd naar bemiddeling en ondersteuning van de eigenaar, met een strikt minimale toekenning van een sanctie.

    2. Schrappen van aanvullende actie AA 1_1.

    Deze actie houdt in een ruimtelijk beleid voeren op basis van een visie om het beschikbare aanbod aan panden op het grondgebied te activeren voor wonen. Het oude zwembad zoals opgenomen in de actie komt niet meer in aanmerking. Er is evenveel nood aan ruimte voor gemeentelijke functies die beter passen op deze site dan wonen. Andere leegstaande panden zijn er momenteel.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze actie uit het subsidiedossier te schrappen.

Omgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Durabrik Bouwbedrijven NV met als contactadres Landegemstraat 10 te 9031 Drongen, voor het bijstellen van lot 1 van de verkaveling Vaart-Noord 16, gelegen aan Vaart-Noord 16 te Beernem. De grenzen van lot 1 worden gewijzigd: er wordt een oppervlakte van 2,60m² uit lot 1 weggenomen om toe te voegen bij het openbaar domein. De rioleringsput R1 werd nl. foutief geplaatst bij de uitvoering van de werken. Via deze bijstelling wordt de put opgenomen in het openbaar domein. De oorspronkelijke verkaveling voor het verkavelen van grond in 12 loten voor het oprichten van ééngezinswoningen in gesloten, halfopen en open bebouwing werd goedgekeurd op 4 juni 2021 (OMV_2020173785). 

    Het betreft hier de kadastrale percelen Afdeling 1, sectie C, nrs. 413h, 413k en 413L.

    Aangezien de aanvraag een wijziging van de rooilijn en een wijziging van het openbaar domein betreft, is een goedkeuring van de gemeenteraad noodzakelijk.

    Door V&C Experten bvba, Genthof 24 te 8000 Brugge, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
    De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 191.769,08 (incl. btw). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.

    Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Vaart-Noord 16 te Beernem, opgemaakt door V&C Experten bvba, Genthof 24 te 8000 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 191.769,08 (incl. btw) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Sport

  • De voorwaarde om lid te mogen zijn bij BTMC is het behalen van een brevet A.

    Het doel van brevetvliegen is de modelvlieger een bewijs te geven dat hij/zij een bepaalde prestatie heeft geleverd of zich een bepaalde vaardigheid heeft eigen gemaakt. Bij het 'veiligheidsbrevet A' komt hierbij vooral het aspect van de veiligheid. Dit brevet dient als bewijs dat de piloot zijn vliegtuig of helikopter veilig kan opstarten, laten vliegen en landen.

    Examens voor een brevet worden afgenomen en beoordeeld door een examinator. Er worden geen cijfers gegeven bij de beoordeling, slechts een "O" bij onvoldoende of "V" bij een voldoende. Er dient een vlucht te worden gemaakt, waarvan alle scores, eventueel na herkansing, met een "V" moeten worden beoordeeld. De uitreiking van een brevet gebeurt door de VML. De examinator vult op de website de scores in en duidt aan of de kandidaat al of niet geslaagd is. Het lid, die net geslaagd is, kan direct zijn/haar nieuwe lidkaart afdrukken. Hierop zal vermeld staan welk brevet er werd behaald.

    Aangezien BTMC wil inzetten op het opleiden van hun leden vragen ze om het aantal vliegtuigen uit te breiden en het type vliegtuigen te wijzigen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het addendum overeenkomst BTMC vzw goed te keuren.

Ontwikkelingssamenwerking

  • Het bestaande reglement voor de toekenning van projectsubsidies dateert van juni 2008 en is aan vernieuwing en aanpassing toe. Een nieuw reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Kerkfabrieken

Extra ingediende agendapunten

Vragen en suggesties

  • De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Rolle De Bruyne

    Testkaravaan

    Doet Beernem binnenkort ook mee aan de Testkaravaan, een initiatief van de provincie om meer mensen op de fiets te krijgen ?
    Zo'n 8 jaar geleden, in 2014 trok het provinciebestuur van West-Vlaanderen voor het eerst naar bedrijven met 'de testkaravaan komt eraan!' Deze testkaravaan was een vloot van elektrische fietsen, vouwfietsen, speed pedelecs, elektrische bakfietsen en fietskarren, enz. die werknemers gedurende 2 weken konden uittesten.
    Vanaf 2017 heeft de Provincie haar campagne uitgebreid naar de inwoners van verschillende gemeenten onder de slogan: 'De testkaravaan komt naar jouw gemeente!' Dit als een algemene kennismaking met de elektrische fiets (ook de speed pedelec) of elektrische bakfiets als veelzijdige vervoersoplossing. De testkaravaan bestaat uit 20 elektrische fietsen, 15 speed pedelecs en 5 elektrische bakfietsen. Inwoners kunnen die dan 2 weken lang uittesten.
    Zou het niet goed zijn dat Beernem zich ook inschrijft om mee te doen aan de Testkaravaan ? Zo krijgen we wellicht nog meer inwoners op de fiets.
    Ook deze vraag kadert binnen de algemene doelstelling, geformuleerd in het meerjarenplan, namelijk dat de gemeente een fietsvriendelijke gemeente wil worden. We verwijzen onder andere naar Beleidsdoelstelling 6: ‘Met betere mobiliteit’, VIII: ‘inrichten straten met oog voor zwakke weggebruikers.’
    https://gemeente.testkaravaan.be/

    Raadslid Kurt Vanneste

    Voedselbank

    Onlangs hoorde ik op tv dat er nationaal een record aantal aanvragen waren voor de voedselbank.

    Wie het financieel moeilijk heeft kan in Beernem op dinsdag langsgaan bij de sociale kruidenier van vzw de notenkraker in de Stationsstraat.

    Het OCMW - Sociaal Huis zorgt voor het nodige attest voor de noodhulp en de voedselpakketten.

    Enerzijds is nu mijn vraag:

    • Hoe is de evolutie van inwoners die een beroep doen op de voedselbedeling via vzw De Notenkraker ?
    • Is er in Beernem ook een toenemende trend ?

    En anderzijds:

    • Is er nog voldoende en divers aanbod voorradig in de voedselbankcentrale van Kuurne, vanwaar de aanvoer in Beernem afkomstig is ?
    • En worden er in Beernem nog voldoende voedseloverschotten geschonken door onze eigen lokale producenten en handelaars ?

    Ik denk hierbij bv. aan broden van de lokale bakkers, nu ook deze handelaars onder druk staan door het huidig moeilijk economisch klimaat met stijgende kosten zoals loon, energie, grondstoffen ?

    Raadslid Piet De Rycke

    Lokalisatie panaveld

    Jongeren troepen graag samen om recreatief te skaten, beachvolley of te voetballen. Als gemeente stimuleren we ze uiteraard graag om te bewegen en kunnen hen ook de weg wijzen.

    Naast de vaste buitensporttoestellen (skatepark Oedelem en plein OC de Kleine Beer, beachvolley, minivoetbalgoaltjes, crossparcours en fitness-bank in sportpark Drogenbrood, goals en basket Kleuterweelde, enz. …) vinden jongeren helaas de locatie van het panaveldje niet omdat die af en toe verhuist naar een andere wijk.

    • Is het mogelijk de plaats van het panaveld op de website van Beernem (en social media) te publiceren en bij verhuis aan te passen ?
    • Kan de mooie en duidelijke ‘Speelkaart’ (locaties speel toestellen) aangevuld worden of eventueel een beweeg/sportkaart met de vaste toestellen gepubliceerd worden in open blad en op Beernem.be ?

    Fiets-doorsteek Vaart-Noord

    Iedereen kent ondertussen het succes en de bekendheid van onze fietsersbrug!

    Aan de fietsersbrug (kant Stationsstraat) werd onlangs een mooie trap gerealiseerd naar het Capibara-pad (pluim!). Naast de verkeerskundige ingrepen die er nog zullen gerealiseerd worden heeft de gemeente ook een visie ontwikkeld op de kant Vaart-Noord. I.k.v. het RUP Centrum-Zuid-Oost werd een ‘trage verbinding’ van de fietsersbrug naar het Bargepark opgelegd.

    Na onderhandelingen met de betrokken eigenaar(s) en de realisatie van de nieuwe verkaveling ‘Vaart-Noord 16’ wordt deze doorsteek bijna realiteit.

    Ondertussen werd de wegenis van de nieuwe straat al gerealiseerd.

    Wanneer staat de uitvoering van het nieuwe pad op de planning ?

    Misschien kan aan deze kant van de fietsersbrug ook een extra fel gekleurde slemlaag gerealiseerd worden (met subsidie) ?

    Kan bij de uitvoering van de nieuwe verkeersmaatregelen de Stationsstraat bekeken worden of er extra plaats (door bv. versmalling straat ?) mogelijk is voor een ‘meeting point’ fietsers/voetgangers ?

    Zo zal het punt van afspraak ‘leesbaarder’ zijn en rustiger voor het drukke doorgaand fietsverkeer, inclusief speed-pedelecs (win-win).

    Raadslid Marjan Lootens

    Vlaams zorgnetwerk Sterrenkinderen

    Het Vlaamse zorgnetwerk Sterrenkinderen is een initiatief van vzw Kinderwens. Sterrenkinderen komt op voor de belangen van gezinnen die perinataal een kindje verliezen. Het zorgnetwerk ijvert voor een betere informatieverstrekking en fysieke of psychosociale ondersteuning. Om deze doelstellingen te bereiken is het essentieel dat organisaties samenwerken om ouders van sterrenkinderen zo gestroomlijnd mogelijk deze zorg te bieden. Daartoe ontwikkelde de vzw een charter voor ziekenhuizen, steden en gemeenten om beter samen te werken.

    Reeds een vijftiental steden en gemeenten en ziekenhuizen ondertekenden dit charter. Ze gaan het engagement aan binnen de gemeenten en steden een referentiepersoon bij te scholen rond perinataal verlies. Zo worden de ouders vanuit het ziekenhuis of het sociaal huis van hun gemeente op een laagdrempelige en kwalitatieve manier naar het hulpverleningsplatform geleid via een brochure en zo naar verdere warme zorg.

    Hierbij de suggestie om ook onze gemeente dit charter te laten ondertekenen.

    Stikstofdossier

    Het Vlaams stikstofdossier zorgt voor heel wat commotie en rechtsonzekerheid bij onze Vlaamse en dus ook Beernemse landbouwers. We kunnen gerust stellen dat ieder landbouwbedrijf op vandaag een oranje bedrijf is en dus heel andere toekomstperspectieven heeft dan wanneer hun vergunning toegekend of hernieuwd werd. Opnieuw wordt een kleine sector geviseerd terwijl er heel wat andere quasi buiten schot blijven en dus geen of minder verantwoordelijkheid moeten opnemen.

    Heeft de gemeente Beernem, die zich toch profileert als landelijke gemeente, en dit is door zijn landbouwbedrijven, bezwaar ingediend tegen het stikstofdossier ?
    Is er zicht op hoeveel Beernemse landbouwers bezwaar ingediend hebben ?

    Raadslid Branco Francois

    Studeren in Beernem

    Is het, nu de maatregelen minder streng zijn, mogelijk de uren voor studeren in Beernem aan te passen naar een later uur, e.g. 00u00 ?

    Waarom wordt er niet meer gestudeerd in de bibliotheek wat nog steeds de studieplek bij uitstek is?

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    Afvalcijfers

    Uit het jaarverslag van IVBO blijkt dat onze gemeente in de voorbije jaren terug grote stijgingen optekent bij de afvalhoeveelheden. Het restafvalcijfer dat voor verbranding in aanmerking wordt genomen, is gestegen van 158,7 kg/inwoner naar 183 kg in 2020. In 2021 een kleine daling tot 176,3 kg/inwoner.

    Ook de aanvoer van grof vuil of brandbaar afval naar het recyclagepark is terug in stijgende lijn gegaan van 250 ton in 2017 tot 305 in 2018, tot 352 ton in 2019 en zowel in 2020 als 2021 wederom meer dan 400 ton.

    Hoe is de evolutie voor de andere afvalsoorten ? Groen, houtafval en steenpuin ? Cijfers ?

    Wat zijn de oorzaken voor deze felle toenamen. Vergelijking met andere gemeenten leert ons dat wij de enige gemeente zijn die dergelijke stijging optekent. Het gemiddelde binnen de Intercommunale IVBO ziet zelfs een daling van 206 kg/inwoner in 2018 tot 200 kg/inwoner in 2021.

    Raadslid Christine Stroobandt

    Promotie zelfscan waterbesparing

    De zelfscan helpt huishoudens, met kleine en grotere ingrepen, veel kraanwater en geld te besparen. Het is een gratis online tool, ontwikkeld door AquaFlanders in overleg met de Vlaamse Milieumaatschappij. Huishoudens krijgen op een laagdrempelige manier zicht op hun waterverbruik. Er worden tips gegeven om kraanwater te besparen. Dat gaat van kleine aanpassingen in dagelijkse gewoonten tot eenvoudige doe-het-zelf-oplossingen en grotere aanpassingen aan de waterinstallatie in huis. Daarmee biedt de tool oplossingen voor elk budget en voor elk type huishouden. Het kan ook een interessant instrument zijn voor de sociale dienstverlening. Het OCMW zou zijn klanten kunnen begeleiden om de zelfscan toe te passen. Voor beschermde klanten is er ook een gratis waterscan waarbij een medewerker van een watermaatschappij thuis langskomt om te helpen met duurzaam watergebruik.

    Raadslid Els Vyncke

    Plaatsen van zitbank(en) en picknicktafel aan Miserie in Sint-Joris.

    Voor veel inwoners van Sint-Joris was het bankje aan de kruising van de Sint-Jorisstraat met de Lattenklieversstraat aan Miserie aan het oude kruis ter herinnering aan 750 jaar Sint-Jorisparochie, een ontmoetingsplaats om wat bij te keuvelen. In de zomer boden de stevige boomkruinen de nodige schaduw. De laatste jaren zijn er ter plekke veel veranderingen doorgevoerd, vaak ten goede. Tegenwoordig is het een belangrijk knooppunt geworden voor wandelaars en fietsers waar vaak gestopt wordt. De picknickbank verderop naast de oude kanaalarm, richting Beernem, is vaak bezet waardoor een extra bank en/of picknicktafel zeker geen overbodige luxe zou zijn, zowel voor Sint-Jorisnaren als voor toevallige passanten. Het is in ieder geval een vraag die ons dikwijls gesteld wordt. Misschien is het mogelijk om er een fietsrek bij te plaatsen en een infobord om de wandelaar/fietser er op attent te maken dat Sint-Joris, buiten zijn prachtige oude kanaalarm en miseriebocht, ook cultuurhistorisch wat te bieden heeft met het topstuk van Sint-Joris en de draak.

    Raadslid Lien De Wispelaere

    Stand van zaken zonwerende folie spiegelzaal Den Akker

    Graag had ik nog even geïnformeerd naar de stand van zaken i.v.m. het aanbrengen van zonwerende folie op de ramen van de spiegelzaal in sporthal Den Akker. Werd dit voorstel reeds besproken ? Is er daar iets mogelijk en staat dit misschien al op de planning ? 

    Koopkracht 

    Steeds meer mensen ondervinden moeilijkheden met het betalen van de rekeningen. Door de stijgende energieprijzen, het leven dat duurder wordt. Is dit ook hier in Beernem te merken ? Krijgt het Sociaal Huis meer aanvragen van inwoners voor hulp ? Is er meer vraag naar voedselhulp ? Is er een stijging in het aantal vragen aan het Woonhuis voor bv. energiebesparende middelen, veranderen van energieleverancier, mogelijke premies ? En kunnen de mensen binnen een redelijke termijn geholpen worden ?

    Raadslid Gijs Degrande

    Opvolging bomen na stormschade

    We gaan terug naar 18 februari van dit jaar. Storm Eunice raast over Beernem en laat een spoor van vernieling achter. Heel wat bomen moeten eraan geloven. Onder meer in het Galgeveld was de ravage enorm. Daarom onze vraag aan het gemeentebestuur.

    Hoe is het gesteld met onze bomen langs de openbare weg, zijn er nog bomen die een bedreiging vormen voor mens en omgeving, al dan niet bij een storm ? Bestaat er een inventaris van bomen die beschadigd zijn ? Zo kunnen we de overlast van afgebroken takken en omgewaaide bomen bij een volgende storm minimaliseren.

    Raadslid Barbara Vandenbrande

    Fiets- en bierbeleving in Vlaanderen

    De Vlaming ademt fietsen. Zowel sportief als recreatief. Met nadien een stop bij de horeca voor een frisse pint. Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir wil de toeristische sector in Vlaanderen een duw in de rug geven na de donkere coronamaanden. Ze maakt daarvoor 4 miljoen euro vrij voor fiets- en bierbelevingen in Vlaanderen. Met deze oproep zet Vlaanderen in op extra fietsbeleving en we hebben ook een internationale reputatie te verdedigen als het bierbrouwen aankomt. Er zijn veel mogelijkheden om zowel de producten, de tradities en de authentieke verhalen van onze biercultuur te leren kennen tijdens een fietsbezoek. Ook Beernem heeft veel de bieden rond beleving van microbrouwerijen én Beernem vormt de ideale plek om even op adem te komen tijdens of na een fietstocht.

    Heeft Beernem een subsidieproject ingediend ?

    Of is er een gezamenlijk project ingediend met Oostkamp ? (ook daar veel microbrouwerijen)

    Terugplaatsen van fietsrekken

    Is het mogelijk om de fietsrekken terug te plaatsen aan de bushalte Kauter/ Sint-Jorisstraat ?

    Buurtbewoners hebben die vraag al gesteld helaas de fietsrekken staan er nog niet of komen die niet terug ?

    Raadslid Lode Vanneste

    Fietspad langs station

    De NMBS realiseerde de voorbije jaren drie parallelwegen langs de spoorlijn in onze gemeente tussen Beernem en Aalter. Deze wegen worden frequent gebruikt door voornamelijk fietsers en voetgangers en zorgen voor een veilige vlotte verbinding. Langs één van de parallelwegen staan ter hoogte van de Zevende Hemel enkele paaltjes. Wanneer het donker is, zijn de paaltjes slecht zichtbaar en daardoor ook zeer gevaarlijk voor fietsers. 

    Welke maatregelen zal het gemeentebestuur nemen om deze gevaarlijke situatie aan te pakken en de fietsveiligheid er te verhogen?

    Rapport fietsen in Beernem

    Van 7 tot 15 mei 2022 konden alle Vlamingen gevaarlijke fietspunten aanduiden op de VeloVeilig-kaart van Het Laatste Nieuws. In totaal namen 37.516 Vlamingen deel aan deze grote bevraging over hoe VeloVeilig hun gemeente is.

    Op de site van HLN is er intussen per gemeente een rapport beschikbaar.   In het Beernemse staan rapport staan volgende cijfers:

    • Er werden 42 gevaarlijke fietspunten ingegeven (waarvan 23 x gevaarlijk kruispunt, 6 x slecht wegdek, 4x geen fietspad, 2x geen gescheiden fietspad en 1x slecht verlicht fietspad).
    • 53 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilig fietsgemeente is
    • 48 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilig fietsbeleid heeft
    • 39 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilige gemeente is voor jonge fietsers
    • 48% vindt dat de fietspaden in goede staat zijn
    • 57 % van de inwoners dat het nu veiliger fietsen is dan 5 jaar geleden
    • 57 % van de inwoners vindt dat er te weinig geïnvesteerd wordt in fietspaden.
    • 57van de inwoners van Beernem vindt dat onder het huidige bestuur de fietsveiligheid is verbeterd

    Hierover de volgende vragen:

    1. Hoe reageert het gemeentebestuur op het VeloVeilig Fietsrapport van Beernem?
    2. Welke initiatieven zal de het gemeentebestuur op korte en op lange termijn nemen om de fietsveiligheid in onze gemeente te verhogen?

    Inbrakengolf bij sport- en jeugdverenigingen

    Een golf van inbraken teisterde de voorbije weken Beernem en verschillende omliggende gemeenten. Uit berichtgeving in Het Nieuwblad op 18 mei bleek dat er in onze gemeente op dat moment al op zes plaatsen was toegeslagen. Het ging daarbij telkens om inbraken bij sportclubs of jeugdverenigingen.    Ook in Torhout en in Zerkegem waren er in die periodes inbraken bij sportverenigingen.

    Hierover de volgende vragen voor de burgemeester:

    1. Hoeveel inbraken gebeurden er in totaal in onze gemeente Beernem ? Wat was daarbij de buit van de dieven ?
    2. Wat was de schade die werd aangericht aan de gemeentelijke infrastructuur ? Wat is de geleden financiële schade voor de gemeente Beernem ?
    3. Wat is de huidige stand van het onderzoek door politiezone Het Houtsche ? Is het intussen duidelijk of er een link is tussen de verschillende inbraken in Beernem én in de andere gemeenten ?
    4. Welke initiatieven nam de politiezone de voorbije weken om het toezicht rond sport- en jeugdlokalen te verscherpen? 

    Stand van zaken hondenweides

    Op de gemeenteraad van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten.  Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de partijen meerderheid.

    In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris. In 2021 gebeurde er vervolgens  een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van 7500 euro voorzien voor de realisatie van een hondenweide.

    Op de gemeenteraad van oktober 2021 vroeg ik de schepen Vanassche naar een stand van zaken. De schepen antwoordde toen dat het op dat moment nog niet gekend was waar de hondenweide zou komen. De evaluatie van mogelijke locaties was nog lopende. Er waren wel al verkennende gesprekken gevoerd met de Vlaamse Waterweg of de mogelijkheid bestond om op het “eiland” in Sint-Joris een hondenweide te realiseren.

    Hierover de volgende vragen:

    1. Welke stappen werden in dit dossier gezet sinds oktober 2021 ?
    2. Is er al zicht op de locatie waar de hondenweide zal worden gerealiseerd ? Welke timing wordt gehanteerd bij de realisatie van de losloopzone ?

    Aankoop elektrische fietsen voor het gemeentepersoneel

    Zoals bekend ondertekende ook Beernem het burgemeestersconvenant. Het convenant bevat een aantal doelstellingen waaronder het terugdringen van de uitstoot van CO² op haar grondgebied tegen 2030 met minstens 40 procent, met name door betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen.

    Om de uitstoot van CO² te verminderen zeten verschillende steden en gemeenten in op een groen en duurzaam gemeentelijk wagenpark.  Dat gebeurt onder meer door de aankoop en het gebruik van  elektrische fietsen voor verplaatsingen van gemeentepersoneel tijdens de werkuren. Door een tweewieler te gebruiken voor deze verplaatsingen, kunnen wagens aan de kant blijven.

    Hierover de volgende vragen:

    1. Hoe staat het gemeentebestuur tegenover de aankoop van elektrische fietsen in kader van de verplaatsingen voor het gemeentepersoneel ?
    2. Is het gemeentebestuur van plan om hiervoor de nodige middelen vrij te maken ?