De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Schepen Vicky Reynaert en raadslid Arthur Mortier zijn verontschuldigd.
De gemeenteraad van 23 juni 2022 gaat om 19u30 van start in het OC De Kleine Beer met een toelichting rond het project 'DNA van het Dorp' .
Burgemeester Jos Sypré geeft wat duiding bij vragen die de N-VA fractie heeft ingediend rond mogelijke initiatieven m.b.t. vrijwillige fusie.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28 april 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 28 april 2022.
Er zijn geen tussenkomsten.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28 april 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
De jaarrekening 2021 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld. De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening 2021 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven voor het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 2 juni 2022 werd vastgesteld.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Ontwerp van de jaarrekening 2021
Er zijn tussenkomsten door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Patricia Waerniers, raadslid Marjan Lootens, voorzitter Kris Vincke, raadslid Gijs Degrande, burgemeester Jos Sypré en schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 voor zijn gedeelte vast.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 integraal (inclusief het OCMW-luik dat door de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 2 juni 2022 werd vastgesteld) goed.
Artikel 3: Deze rekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.
In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.
Het bevat o.a. de volgende elementen:
Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.
De rapportering voor 2021 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de artikelen 217 tot en met 220, betreffende organisatiebeheersing.
Het rapport organisatiebeheersing geeft weer welke stappen er op dit vlak werden gezet in 2021 waaronder de identificatie van risico’s en beheersmaatregelen op vlak van zelfevaluatiethema 6 personeelsbeleid. Het rapport bevat de effectieve rapportering over de beheersmaatregelen en aandachtspunten met een stand van zaken op vandaag.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor algemeen bestuur en beleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het rapport organisatiebeheersing 2021, zoals opgesteld door de algemeen directeur in overleg met het managementteam wordt ter kennis genomen. Dit rapport maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Het burgemeestersoverleg van de regio Brugge had de wens geuit in 2019 om meer samenwerking te stimuleren op het vlak van cultuur in de regio.
Bij het merendeel van de afzonderlijke besturen in de regio was er interesse tot deelname aan deze versterkte samenwerking in het algemeen en voor een verkenning tot deelname aan UiTPAS in het bijzonder. Daarom werd op 30 januari 2020 een ambtelijke werkgroep opgestart van coördinatoren Vrije Tijd in de regio Brugge onder coördinatie van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) rond een projectmatige samenwerking van de regio met de verkenning van UiTPAS. Er werden meerdere infosessies gehouden waarbij Publiq vzw en de regio’s Westhoek, Meetjesland, Zuid-West-Vlaanderen en de stad Oostende hun UiTPAS-systeem toelichtten. Op 24 maart 2021, op een overleg voor mandatarissen in de regio lanceerde de stad Brugge een voorstel voor een regionale UiTPAS samen met een financieel voorstel voor de aanwerving van een regionale UiTPAS-coördinator.
Na dit overleg op 24 maart 2021 verklaarden de gemeenten Beernem, Blankenberge, Damme, Knokke-Heist, Oostkamp, Torhout en Zuienkerke zich samen met Brugge principieel akkoord tot deelname aan een regionale UiTPAS en het delen van de loonkost van een intergemeentelijke/regionale UiTPAS-coördinator volgens het aantal inwoners per lokaal bestuur.
Op de gemeenteraad van 16 september 2021 werd de engagementsverklaring goedgekeurd voor de Uitpas (GR/2021/105) zodat het aanvraagdossier voor het oprichten van een Uitpas-regio kon ingediend worden voor de deadline van 15 oktober 2021.
Op 15 februari 2022 werd de definitieve goedkeuring van het Uitpas-dossier ontvangen.
De UiTPAS is een vrijetijdspas voor elke burger waaraan een spaar- en voordelenprogramma wordt gekoppeld én die de mogelijkheid biedt aan kwetsbare doelgroepen om meteen aan een voordelig kansentarief te participeren aan vrijetijdsactiviteiten waardoor de financiële drempel verlaagd wordt. Binnen de regio Brugge is er momenteel een veelheid en versnippering aan kortingspassen/toegangspassen voor burgers om te kunnen participeren aan het ruime vrijetijdsaanbod in de regio. Inwoners van 1 gemeente uit de regio hebben momenteel ook niet de mogelijkheid om te genieten van voordelen in de andere gemeenten van de regio. Vrijetijdsaanbieders, maar ook OCMW’s en andere hulpverleningsorganisaties ondervinden momenteel moeilijkheden om kwetsbare doelgroepen te stimuleren of te laten participeren aan het aanbod van vrijetijdsactiviteiten. De regio Brugge wil de UiTPAS inzetten als katalysator voor een regionaal geïntegreerd vrijetijdsbeleid.
De UiTPAS wordt door Publiq vzw over heel Vlaanderen en Brussel (Paspartoe) aangeboden en ondersteund. Volgens Publiq is voor de uitbouw van UiTPAS in de regio Brugge een voltijds regionaal coördinator nodig met een werkingsbudget.
Volgens de inschatting van stad Brugge is het aangewezen dat de regionale UiTPAS-coördinator een medewerker op B-niveau met 5 jaar ervaring is. De loonkost van de intergemeentelijke/regionale UiTPAS-coördinator volgens het aantal inwoners per lokaal bestuur met 8 deelnemende gemeenten bedraagt € 0,22/inwoner. Er is een werkingsbudget nodig van minimum € 20.000,00 wat volgens het aantal inwoners per lokaal bestuur met 8 deelnemende gemeenten € 0,08/inwoner bedraagt.
De andere kosten die aan UiTPAS verbonden zijn, zijn 3-ledig:
• Kansarmen krijgen reductie als ze deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten georganiseerd in de regio.
• Kansarmen krijgen reductie als ze deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door verenigingen die meewerken aan de UiTPAS in de regio.
• Er moet eenmalig (in 2022) hardware aangekocht worden om de UiTPAS te kunnen uitrollen.
In de meerjarenplanwijziging van juli 2021 werd budget voorzien voor de implementatie van de regionale UiTPAS in Beernem. Er werd hiervoor in 2022 € 10.000,00 voorzien en van 2023 tot en met 2025 telkens € 5.000,00/jaar. Daarnaast kan ook het budget/de subsidie die Beernem ontvangt voor het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie aangewend worden.
De regionale UiTPAS-coördinator kan pas aangeworven worden na goedkeuring van het regionaal UiTPAS-dossier door de bevoegde commissie. De eerstvolgende datum van indiening van een regionaal UiTPAS-dossier is 15 oktober 2021. De officiële goedkeuring van het regionaal UiTPAS-dossier kan verwacht worden in januari 2022.
Publiq vzw raadt aan om in afwachting van de goedkeuring van het regionaal UiTPAS-dossier voor de verdere voorbereiding ervan en de implementatie van UiTPAS, een regionale werkgroep IT, Communicatie en Toeleiding én een regionale stuurgroep samen te stellen. De drie regionale werkgroepen IT, Communicatie en Toeleiding, verantwoordelijk voor het projectmanagement, worden voorbereid en geleid door één coördinator of een groep van lokale coördinatoren van de deelnemende gemeenten.
De regionale stuurgroep, voorgezeten door een regionaal voorzitter, waakt over de voortgang van het project en heeft de bevoegdheid om de beslissingen en voorstellen van de werkgroepen te valideren en legt wanneer nodig budgetvragen en bepaalde afspraken rond regionale samenwerking, doelgroepen, lancering, enz. ook voor aan de schepencolleges van de deelnemende besturen.
De stuurgroep wordt samengesteld door maximum één persoon per deelnemende gemeente naar keuze (ambtelijk of politiek).
Publiq vzw en de WVI zullen de verdere voorbereiding van het regionaal UiTPAS-dossier en de verdere voorbereiding van de implementatie (kosteloos) mee ondersteunen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de regio-overeenkomst Uitpas Regio Brugge, de basisovereenkomst met Publiq en de bijhorende annex Algemene Voorwaarden goed te keuren zodat de Uitaps verder geïmplementeerd kan worden.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Dienst |
Cultuur |
Omschrijving |
UITPAS |
Raming (incl. btw) |
€ 10.000 in 2022 (daarna jaarlijks 5.000,00 euro) |
Budgetcode |
0709-04/6159999 |
Beschikbaar krediet |
€ 10.000 in 2022 en daarna jaarlijks 5.000,00 euro |
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste, beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de regio-overeenkomst Uitpas regio Brugge goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de basis-overeenkomst met Publiq goed.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt de bijhorende annex Algemene Voorwaarden goed.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 04 april 2022 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op vrijdag 24 juni 2022 om 18u00 in de Ghelamco Arena, Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur op 18 maart 2022 als volgt samengesteld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Met een aangetekend schrijven van 04 april 2022 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de algemene vergadering van Imewo d.d. 24 juni 2022. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in de zitting van 18 maart 2022 werd aan de gemeente overgemaakt.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring gehecht aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 24 juni 2022:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen, genomen in de gemeenteraadszitting van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 21 april 2022 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 22 juni 2022 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:
1. Samenstellen van het bureau
2. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering - kennisname
3. Verslag van de commissaris-revisor - kennisname
4. Goedkeuren jaarrekening 2021, werkingsbijdragen deelnemers en voorstel van resultaatverwerking volgens de artikelen 52 en 52bis van de statuten
5. Kwijting aan bestuurders
6. Kwijting aan de commissaris-revisor
7. Ontslag en benoeming commissaris-revisor
8. Ontslag en benoeming van bestuurders
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 22 juni e.k.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging AV van IVBO en bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke en schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 22 juni 2022, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van I.V.B.O. op 22 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente is aandeelhouder van de NV West-Vlaams Woonkrediet (fusie van Eigen Haard, Eigen Huis, Eigen Woon spant de kroon en Thuis best) en bezit 1.200 aandelen volledig volstort.
De erkende kredietmaatschappij Onesto doet nu een voorwaardelijk bod van 3,06 euro per aandeel op alle aandelen van NV West-Vlaams Woonkrediet en de Raad van Bestuur adviseert sterk om in te gaan op dit bod.
De aandelen staan in onze boekhouding gewaardeerd aan 1,50 euro per aandeel.
Er wordt voorgesteld om in te gaan op dit voorwaardelijk bod.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Bij verkoop wordt een extra ontvangst gerealiseerd van 1.200 x 3,06 = 3.672,00 euro (een meerwaarde van 1.872,00 euro).
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeente Beernem gaat in op het voorwaardelijk bod op aandelen dat door de NV Onesto Kredietmaatschappij werd uitgebracht en verkoopt al haar aandelen aan de bieder tegen een prijs van 3,06 euro per volledig gestort aandeel.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit zal aan Onesto Kredietmaatschappij NV worden hetzij per post t.a.v. Onesto Kredietmaatschappij NV - Graaf van Loonstraat 15/1 - B-3580 Beringen, hetzij per elektronische post aan hve@onesto.vlaanderen
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een e-mailbericht en brief van 29 april 2022 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene jaarvergadering der deelnemers van TMVW ov van vrijdag 17 juni 2022 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten;
a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
Actualisatie presentievergoeding;
Statutaire benoemingen;
Varia
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij TMVW ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in TMVW ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW ov aangeduid. Er werd geen plaatsvervanger aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene jaarvergadering der deelnemers van TMVW die plaatsvindt op 17 juni 2022, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene jaarvergadering der deelnemers van TMVW op 17 juni 2022 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan TMVW gestuurd worden hetzij per post t.a.v. TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20220617AVTMVW@farys.be
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Als inrichtend bestuur kunnen we max. 30% korting geven op het gebruikerstarief van eigen diensten op voorwaarde dat dit geldt voor alle personeelsleden van gemeente & OCMW. Het aanbieden van dergelijke korting kan een extra troef zijn voor het aantrekken van personeel, o.a. voor de dienst buitenschoolse kinderopvang. Begeleiders kunnen enkel deeltijds aangesteld worden en moeten vaak zelf een beroep doen op de buitenschoolse kinderopvang om te kunnen werken.
De korting geldt niet voor het gebruik van de dienst onthaalouders noch voor de speelpleinwerking omdat we dan in concurrentie zouden gaan met andere onthaalouders of andere aanbieders van vakantiewerking. Er wordt voorgesteld om de korting toe te kennen vanaf 01 juli 2022.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelsbeleid.
Er maken momenteel ongeveer 15 personeelsleden van de gemeente gebruik van de buitenschoolse kinderopvang.
Inkomsten van ongeveer € 4.350,00 op jaarbasis (= gemiddelde periode 2019-2021).
Korting van 30% = € 1.300,00 minder inkomsten op jaarbasis
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist een korting van 30% toe te kennen aan personeel dat gebruik maakt van de dienst buitenschoolse kinderopvang voor opvang van zijn/haar (plus)kinderen.
Artikel 2: De rechtspositieregeling aan te vullen met "Afdeling IV: Korting op gemeentelijke dienstverlening. Art. 213ter. Het personeelslid krijgt korting voor het gebruik van de dienst buitenschoolse kinderopvang voor zijn/haar (plus) kinderen. De korting bedraagt 30% van het normale tarief. Deze vermindering geldt niet voor de kosten van deelname aan de gemeentelijke speelpleinwerking of de dienst onthaalouders. De korting wordt toegekend vanaf 01 juli 2022."
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de rechtspositie van het gemeentepersoneel.
Het bestuur is ingegaan op het voorstel van ACV Openbare Diensten om een gevarentoelage in te voeren voor de ongediertebestrijder. Het maximum van de gevarentoelage voor functies die permanent gevaarlijk werk doen, ligt wettelijk vast op een jaarbedrag van 10% van het jaarloon op trap 13 van schaal E2.
We hebben één ongediertbestrijder in dienst die regelmatig inspecties uitvoert naar muskusratten in de buurt van grachten en kanalen op het openbaar domein van Beernem.
Inwoners van Beernem die overlast hebben van ongedierte (ratten, muizen, e.d.) kunnen altijd een beroep doen op de gemeentelijke ongediertebestrijder.
Om ongedierte te voorkomen en/of te bestrijden maakt hij lokazen met giftige stoffen. Om het risico van dit gevaarlijk werk te vergoeden, is een gevarentoelage te verantwoorden.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelsbeleid.
De gevarentoelage voor permanent gevaarlijk werk is vastgesteld op 10% van het jaarloon op trap 13 van schaal E2 = € 14.600,00 x 1,8476 (= index op 1 april 2022) x 10% = € 2.697,50 per jaar = € 224,79 per maand.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om vanaf 01 januari 2022 een gevarentoelage in te voeren voor de ongediertebestrijder.
Artikel 2: De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel "Hoofdstuk IV: De andere toelagen " wordt aangevuld met Afdeling IV. De gevarentoelage "Art 203 quater. Een personeelslid heeft recht op gevarentoelage in geval van het uitvoeren van werkzaamheden waarbij hinder of ongezondheid bij normale uitvoering ervan aanzienlijk toeneemt door de bijzondere omstandigheden van fysieke werkdruk waarin ze uitgevoerd moeten worden, of door het gebruik van schadelijke of gevaarlijke stoffen. De functie die in aanmerking komt voor een gevarentoelage: ongediertebestrijder. De jaarlijkse gevarentoelage is gelijk aan 10 % van de 13de salaristrap van salarisschaal E2 tegen 100 %.
De toelage wordt maandelijks (1/12de van jaartoelage) uitbetaald."
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten hebben volgens de Vlaamse Wooncode de taak om als regisseur van het lokaal woonbeleid het recht op menswaardig wonen in een kwalitatieve woning te vervullen. De intergemeentelijke samenwerking "De Woonwinkel" werkt hieraan als samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem constructief mee.
De Woonwinkel heeft een jaarverslag 2021 (subsidieperiode 2020 - 2025) opgemaakt waarin het volgende opgenomen is:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor woonbeleid.
Jaarverslag werkingsjaar 2021
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het jaarverslag werkingsjaar 2021 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
De Woonwinkel wenst voor de subsidieperiode 2023-2025 het subsidiedossier te wijzigen:
1. Subsidiedossier uitbreiden met een nieuwe aanvullende actie AA 2_2.
Samen met de vier andere gemeenten van de Intergemeentelijke samenwerking De Woonwinkel wordt voorgesteld om de aanvullende activiteit AA 2_2 uit te werken, namelijk een verordening vaststellen en toepagssen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties.
Deze actie verruimt het opdrachtenkader van De Woonwinkel en past volledig binnen de visie en missie.
Het voorstel betreft het verplichten van een conformiteitsattest bij elke herverhuur of nieuwe inhuurname bij huurwoningen met een bouwjaar van 50 jaar of ouder en dit als aanvullende activiteit toe te voegen aan het subsidiedossier van De Woonwinkel voor de periode 2023-2025.
De Woonwinkel heeft een gemotiveerde nota uitgewerkt. Deze werd voorgelegd aan de stuurgroep op 10 maart 2022 en in het lokaal woonoverleg (LWO) van 18 maart 2022.
Het conformiteitsattest is een document dat aantoont dat de eigenaar zijn woning verhuurt conform het Vlaamse huurdecreet en is een bescherming van de eigenaar. Het ontbreken van een recent conformiteitsattest bij verhuring, kan leiden tot de nietigverklaring van het huurcontract als de woning ongeschikt of onbewoonbaar blijkt te zijn, met terugvordering van het ontvangen huurgeld. Dit kan worden voorkomen door eigenaars in de eerste plaats te sensibiliseren, te overtuigen en te ondersteunen met een verplicht conformiteitsattest. Als blijkt dat er aanpassingen nodig zijn aan de woning, kunnen de eigenaars ondersteund en begeleid worden.
Deze verplichting zal er, na verloop van tijd, toe leiden dat de oudste huurwoningen conform zullen zijn met de kwaliteits- en veiligheidsnormen.
2. Schrappen van aanvullende actie AA 1_1.
Deze actie houdt in een ruimtelijk beleid voeren op basis van een visie om het beschikbare aanbod aan panden op het grondgebied te activeren voor wonen. Het oude zwembad zoals opgenomen in de actie komt niet meer in aanmerking. Er is evenveel nood aan ruimte voor gemeentelijke functies die beter passen op deze site dan wonen. Andere leegstaande panden zijn er momenteel.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor woonbeleid.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: Het aangepast subsidiedossier 2020-2025 voor de periode 2023 - 2025 wordt goedgekeurd:
- AA 1_1 Een ruimtelijk beleid voeren op basis van een visie om het beschikbare aanbod aan panden op het grondgebied te activeren voor wonen, wordt geschrapt.
- AA 2_2 Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld bij elke herverhuur of nieuwe inhuurname bij huurwoningen met een bouwjaar van 50 jaar of ouder.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Durabrik Bouwbedrijven NV met als contactadres Landegemstraat 10 te 9031 Drongen, voor het bijstellen van lot 1 van de verkaveling Vaart-Noord 16, gelegen aan Vaart-Noord 16 te Beernem. De grenzen van lot 1 worden gewijzigd: er wordt een oppervlakte van 2,60m² uit lot 1 weggenomen om toe te voegen bij het openbaar domein. De rioleringsput R1 werd nl. foutief geplaatst bij de uitvoering van de werken. Via deze bijstelling wordt de put opgenomen in het openbaar domein. De oorspronkelijke verkaveling voor het verkavelen van grond in 12 loten voor het oprichten van ééngezinswoningen in gesloten, halfopen en open bebouwing werd goedgekeurd op 4 juni 2021 (OMV_2020173785).
Het betreft hier de kadastrale percelen Afdeling 1, sectie C, nrs. 413h, 413k en 413L.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 11 maart 2022 t.e.m. 09 april 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Door V&C Experten bvba, Genthof 24 te 8000 Brugge, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 191.769,08 (incl. btw). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken en nutsvoorzieningen.
Wegenisdossier
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wegenis en het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_ 2021198441 die op 07 januari 2022 werd ingediend bij de gemeente Beernem door Durabrik Bouwbedrijven nv met als contactadres Landegemstraat 10 te 9031 Drongen, voor het bijstellen van lot 1 van de verkaveling Vaart-Noord 16, gelegen aan Vaart-Noord 16 te Beernem.. Het betreft hier de kadastrale percelen Afdeling 1, sectie C, nrs. 413h, 413k en 413L.
Artikel 2: Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in de omgevingsaanvraag voor het bijstellen van lot 1 van de verkaveling Vaart-Noord 16, Vaart-Noord 16 te Beernem, opgemaakt door V&C Experten bvba, Genthof 24 te 8000 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 191.769,08 (incl. btw) worden goedgekeurd.
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken en alle kosten voor de aanleg van de nutsvoorzieningen vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de wegzate met de daarop uitgevoerde werken naderhand en ten laatste bij de definitieve overname van de wegeniswerken kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 5: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 7: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Binnen het jaar zal er een Koninklijk Besluit gepubliceerd worden waar er wel in zal staan dat een A brevet een vereiste zal zijn. We weten echter nog niet wanneer dit KB gepubliceerd wordt maar voor Europa moet dit in 2022 gebeuren. Voor het behalen van een A brevet dient de vliegmassa boven de 250 gram te zijn.
De voorwaarde om lid te mogen zijn bij BTMC is het behalen van een brevet A.
Het doel van brevetvliegen is de modelvlieger een bewijs te geven dat hij/zij een bepaalde prestatie heeft geleverd of zich een bepaalde vaardigheid heeft eigen gemaakt. Bij het 'veiligheidsbrevet A' komt hierbij vooral het aspect van de veiligheid. Dit brevet dient als bewijs dat de piloot zijn vliegtuig of helikopter veilig kan opstarten, laten vliegen en landen.
Examens voor een brevet worden afgenomen en beoordeeld door een examinator. Er worden geen cijfers gegeven bij de beoordeling, slechts een "O" bij onvoldoende of "V" bij een voldoende. Er dient een vlucht te worden gemaakt, waarvan alle scores, eventueel na herkansing, met een "V" moeten worden beoordeeld. De uitreiking van een brevet gebeurt door de VML. De examinator vult op de website de scores in en duidt aan of de kandidaat al of niet geslaagd is. Het lid, die net geslaagd is, kan direct zijn/haar nieuwe lidkaart afdrukken. Hierop zal vermeld staan welk brevet er werd behaald.
Aangezien BTMC wil inzetten op het opleiden van hun leden vragen ze om het aantal vliegtuigen uit te breiden en het type vliegtuigen te wijzigen..
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
De N-VA fractie voegt volgende stemverklaring toe bij hun stemgedrag :
Stemverklaring onthouding:
Onze fractie heeft geen probleem met de vliegclub. Wel merken we net als op de gemeenteraad van 16 december 2021 opnieuw op dat voor dezelfde site al suggesties zijn gedaan, zoals een begraafbos, natuurbegraafpark of een hondenweide. Onze fractie vindt het jammer dat deze opties niet gelicht werden. Vandaar de onthouding.
Artikel 1: Het addendum van de overeenkomst omtrent het gebruik van de gemeentelijke gronden gelegen aan de Kauter in Sint-Joris door BTMC wordt goedgekeurd, op voorwaarde dat BTMC de nodige omgevingsvergunning, aktename klasse 3, bekomen wordt voor het gebruik van het terrein als opstijg- en landingsplaats voor ten minste 3 en maximum 5 helikopters, drones en model(zweef)vliegtuigen, aangedreven door een elektrische motor.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan BTMC vzw.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Het bestaande reglement voor de toekenning van projectsubsidies dateert van juni 2008 en is aan vernieuwing en aanpassing toe. Een nieuw reglement dat gunstig geadviseerd werd door het college van burgemeester en schepenen ter zitting van 29 april 2022 wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het reglement voor projectsubsidies dateert van 2018 en is goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 juni 2008. Het is verouderd, soms moeilijk werkbaar en zou aangepast moeten worden.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het reglement voor projectsubsidies dateert van 2018 en is goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 juni 2008. Er zijn een aantal aanpassingen aan het huidige reglement nodig:
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het reglement voor subsidies voor internationale solidariteit wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In toepassing van het decreet van 07 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012, en de omzendbrief BB 2013/1 van 01 maart 2013 van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, wordt door de gemeenteraad advies gegeven op de rekeningen van de kerkbesturen binnen de vijftig dagen na ontvangst.
Via Religiopoint heeft het Centraal Kerkbestuur van Beernem de rekeningen van de 5 Beernemse kerkbesturen gecoördineerd en gelijktijdig ingediend op 04 mei 2022.
Deze rekeningen werden goedgekeurd door de kerkraden van:
De gemeenteraad dient advies te geven op de rekeningen van de kerkbesturen binnen de vijftig dagen na ontvangst. De geadviseerde rekeningen worden vervolgens onderworpen aan de goedkeuring van de gouverneur.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkfabrieken.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De rekeningen 2021 van de Beernemse kerkbesturen krijgen het volgende advies:
Artikel 2: De gouverneur ontvangt een afschrift van deze beslissing ter goedkeuring.
Artikel 3: Dit advies wordt via Religiopoint bekendgemaakt aan de gouverneur, het centraal kerkbestuur, de betrokken kerkbesturen en het representatief orgaan van de eredienst (= bisdom Brugge).
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Al in de middeleeuwen werd in de brede regio rond Oedelem klei ontgonnen en verwerkt tot bouwmateriaal. Het bakken van bakstenen en tegels gebeurde aanvankelijk vooral in veldovens. Recent onderzoek bevestigt dat het ging om echte nijverheid en een productie die de loutere zelfvoorziening ver oversteeg. Oudere aanwijzingen van kleibewerking zijn de Romeinse resten van aardewerk in de buurt van de Knesselarestraat en de grens met Sijsele.
De nabijheid van de bloeiende stad Brugge was een aanzienlijke motor voor deze Oedelemse nijverheid. Het verhaal gaat dat voor de bouw van de OLV-Kerk een menselijke ketting werd gevormd vanuit Oedelem tot in Brugge om de typische roodbruine baksteen door te geven. Zeker weten we dat de Oedelemse steen gebruikt werd voor de bouw van de Brugse Hallen en van het Sint-Janshospitaal. Deze nijverheid zette zich de eeuwen daarna door met de vestiging van verschillende steenbakkerijen ter hoogte van de Knesselarestraat en de J. Creytensstraat in de 19e eeuw als industrieel hoogtepunt.
De daaropvolgende eeuwen bleef deze nijverheid aan belang winnen met een industrieel hoogtepunt in de 19de eeuw toen verschillende nieuwe steenbakkerijen zich vestigden ter hoogte van de Knesselarestraat en de J. Creytensstraat.
De 10 tot 15 meter dikke kleilagen van Oedelemberg zorgden daarbij voor de nodige grondstof.
De meest bekende steenbakkerij is ongetwijfeld de ‘Briquetteries et Tuileries d’Oedelem’ met haar indrukwekkende ringoven die in 1967-’68 haar activiteiten stopzette en daarmee ook het hoofdstuk van het steenbakken in Oedelem definitief afsloot. De machinekamer met de armgasmotor, gasogeeninstallatie en dieselmotor blijft vandaag een laatste getuige van die eeuwenlange activiteit.
De Vlaamse klei uit de heuvelrug van de Oedelemse cuesta heeft ons dorp en onze gemeenschap letterlijk en figuurlijk vormgegeven en bepaald. Vandaag blijft van die indrukwekkende geschiedenis weinig tastbaars meer over. Een belangrijk stuk identiteit dreigt te verdwijnen. De voorbije decennia werden verschillende verdienstelijke pogingen ondernomen om de oude steenbakkerij voor verder verval te behoeden. Helaas kon dit de afbraak niet verhinderen en vandaag blijven nog slechts enkele restanten industrieel erfgoed over.
Willen we vermijden dat ook de allerlaatste herinnering aan dat unieke hoofdstuk uit onze dorpsgeschiedenis verdwijnt, dan moeten we die verhalen opnieuw in herinnering brengen zodat we die eeuwenlange traditie kunnen beschermen en zichtbaar houden voor de toekomst.
De site van de steenoven is zonder meer een betekenisvolle plek die we moeten uitspelen en waar we meerwaarde kunnen genereren. Dat alles vraagt de ontwikkeling van een onderbouwde en toekomstgerichte visie op langere termijn waarbij landschappelijke, cultuur-historische en zelfs toeristische antwoorden worden geformuleerd. Op korte termijn is het aan te raden om ook concrete stappen te zetten om de site en het resterende erfgoed definitief te beschermen.
De mogelijkheden zijn enorm. Een groene plek aan de rand van ons dorp, waar de geschiedenis en traditie van het klei- en steenbakken opnieuw zichtbaar wordt door bijvoorbeeld de inbedding van de resterende elementen of de verdwenen ringoven in een landschapsarchitectuur, een rust- en picknickplek op een knooppunt van fiets- en wandelroutes en trage wegen en samen met het gerestaureerde Schepenhuys en het nieuwe begraafpark Sint-Lambertus het historische hart van ons dorp en haar geschiedenis.
Vandaag lijkt overigens een zeer geschikt momentum gezien de hernieuwde aandacht bij het brede publiek voor erfgoed, natuur, open ruimte en trage wegen. Maar ook vanuit de Vlaamse regering worden er heel wat instrumenten aangereikt die ons bij deze oefening kunnen helpen. Denken we aan de ondersteuning bij het herwaarderen van de oude stortplaatsen, de regelgeving rond trage wegen en verschillende ondersteuningsmechanismen rond erfgoed.
Met dit voorstel vragen wij concreet om:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door raadslid Gijs Degrande.
Er zijn tussenkomsten door schepen Jan Vanassche en raadslid Rolle De Bruyne, beantwoord door raadslid Gijs Degrande.
De artikelen 1 t.e.m. 5 worden verworpen met 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen en 8 stemmen voor van de N-VA fractie.
Artikel 1: Een geïntegreerde beleidsvisie te ontwikkelen voor het bewaren, ontsluiten en versterken van het cultuurhistorisch en erfgoedkundig patrimonium rond het klei- en steenbakken in de gemeente Beernem;
Artikel 2: Een toekomstvisie te ontwikkelen voor de site en omgeving van de Steenbakkerij in Oedelem met aandacht voor de verschillende beleidsvelden als erfgoed, cultuur, toerisme, mobiliteit en het landschapsbeleid;
Artikel 3: In het kader van die beleids- en toekomstvisieontwikkeling een stuurgroep op te zetten met onder meer vertegenwoordigers van de relevante administraties, adviesraden, experten, eigenaars, gemeenteraad en andere betrokkenen;
Artikel 4: Op korte termijn een haalbaarheidsstudie voor deze site te laten uitvoeren waarbij naast de knelpunten en drempels ook de verschillende opportuniteiten en mogelijkheden inzake ondersteuning en instrumenten in kaart worden gebracht;
Artikel 5: Op korte termijn de staat van het beschermd monument de steenbakkerij in Oedelem na te gaan, de instandhoudingsverplichting voor de beschermde site op te volgen en in dien nodig en in overleg eigenaars met de eigenaars de gepaste stappen te ondernemen om deze instandhouding te verzekeren.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De mobiliteit heeft recent heel wat woon- werkverkeer richting de speed pedelec geduwd. Deze snelle elektrische fiets wordt vooral om de snelheid gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het tragere recreatieve gebruik van de gewone elektrische fiets.
Er gebeuren nogal wat ongevallen met fietsers, bromfietsen, elektrische steps en speed pedelecs. De recente ongevallencijfers voor Vlaanderen tonen dit aan. Veelal zijn er steeds meer gewonden bij deze ongevallen. Uit voorlopig onderzoek blijkt dat deze veroorzaakt worden door enerzijds het verhoogd gebruik van deze vervoermiddelen, maar anderzijds ook door het onaangepast gedrag en ervaring met deze versnelde fietsen.
De verkeersreglementering omtrent de plaats van deze speed pedelec op de weg is nogal onduidelijk en zelfs voor interpretatie vatbaar. Met een duidelijke en algemene bordaanduiding bij de bebouwde kom kunnen de onduidelijkheden en verschillende interpretaties wegnemen.
Een speed pedelec wordt beschouwd als een bromfiets klasse P in het verkeersreglement. Als er een fietspad is, aangeduid door wegmarkeringen of door het verkeersbord D7 dan moet de speed pedelec het fietspad gebruiken buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom en overal waar 50km/uur geldt mag de gebruiker van de speed pedelec kiezen of hij de rijbaan gebruikt of het fietspad. Dit is meteen de eerste onduidelijkheid voor de automobilist. De ene keer moet hij rekening houden met een snelle fietser op de weg en de andere keer rijdt hij op het fietspad. Hij/zij kan dus voortdurend switchen van plaats op de weg en dit met de ene bedoeling als snel verplaatsen.
Wanneer de speed pedelec op het fietspad binnen de 50km-snelheidszone zich bevindt, wordt veronderstelt dat hij de andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen. Wederom een moeilijke situatie die ontstaat omwille van de interpretatie van fietsgedrag die anderen in gevaar brengt.
Het verkeer wordt veiliger voor alle gebruikers wanneer de snelheden van de verschillende gebruikers op elkaar afgestemd zijn. In deze redenering en vaststellingen hoort een speed pedelec in de 50km-zone dus thuis op de rijbaan en niet op het fietspad. Dit wordt bekomen door het plaatsen van het onderbord, M15 (verbod voor speed pedelecs
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Er zijn middelen beschikbaar op budgetcode : 0200-01/6103501: Verkeerssignalisatie ; jaarlijks € 31.000,00.
Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré, beantwoord door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Het agendapunt ingediend door de N-VA fractie over verkeersregels speed pedelec in bebouwde kom wordt verworpen met 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen en 8 stemmen voor van de N-VA fractie.
Artikel 1: De gemeente Beernem kiest om bij het begin van een zone waar 50 km/uur geldt een onderbord te hangen dat de speed pedelec verboden wordt om het fietspad te gebruiken.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. decreet lokaal bestuur.
De gemeente Beernem heeft een uitgewerkt klachtenreglement. Inwoners kunnen met hun klacht terecht bij de communicatiedienst of op het meldingsformulier op de website. Met dit voorstel willen we aanvullend op de bestaande regeling mogelijk maken dat inwoners die niet tevreden zijn over de manier of het resultaat van de eerstelijnsklachtenbehandeling een beroep kunnen doen op de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst.
Klachten moeten een degelijke en eerlijke behandeling krijgen. In het belang van de gemeentelijke klachtenbehandeling is het aangewezen dat burgers die niet tevreden zouden zijn ook terecht kunnen bij een onafhankelijke instantie. Een samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst biedt die garantie en is bovendien een goede zaak voor zowel de burger als voor de geloofwaardigheid van het bestuur.
In Vlaanderen werken steeds meer lokale besturen samen met de Vlaamse Ombudsdienst voor de uitwerking van een lokaal ombudswerk dat klachtenbehandeling ook een luik lokale bemiddeling en verzoening bevat. De Ombudsdienst waakt over de kwaliteit van de klachtenbehandeling. De brede expertise, de onafhankelijkheid en het fijnmazige netwerk waarop de Vlaamse Ombudsdienst hiervoor een beroep kan doen, vormen daarbij alleen maar voordelen.
Sinds 2005 fungeert de Vlaamse Ombudsdienst zowel als ombudsdienst van de centrale Vlaamse overheid, als de plaatselijke lokale ombudsman van Vlaamse lokale besturen. In 2021 werkten al 21 lokale besturen samen met de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst (Kortrijk, Pelt, Sint-Truiden, Opwijk, Halle, Kortenberg, Sint-Pieters-Leeuw, Beerse, Boutersem, Zoersel, As, Oudsbergen, Dessel, Keerbergen, Sint-Katelijne-Waver, Wervik, Bilzen, Haacht, Melle, Roeselare en Wetteren) en bij verschillende andere lokale besturen lopen opstartgesprekken. Vandaag is de samenwerking nog gratis maar mogelijk evolueert het samenwerkingsmodel geleidelijk naar betalende samenwerking van onbepaalde duur.
Op 21 februari 2019 keurden de gemeente- en OCMW-raad van Beernem het reglement klachtenbehandeling goed. Daarbij werd geen tweedelijnsklachtenbehandeling voorzien. Met dit voorstel gaat de gemeenteraad principieel akkoord met de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling via een samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst. Dat betekent dat de eerstelijnsklachtenbehandeling bij de klachtencoördinator van de gemeente blijft maar dat in geval de klachtindiener ontevreden is over de wijze waarop de klacht is afgehandeld of over het resultaat dat hij/zij een beroep kan doen op de Vlaamse ombudsman.
De VVSG bevestigt dat de Vlaamse Ombudsdienst en Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) twee verschillende wegen zijn. Immers, de lokale kamer van de Vlaamse ombudsdienst is echt bedoeld voor klachtenbehandeling en is volgens de VVSG het meest geschikt. Het agentschap binnenlands bestuur ondersteunt enkel bij de toezichtrol van de Vlaamse overheid. Klachtenbehandeling en toezicht werken volgens de VVSG dus anders. Enkel in het kader van het toezicht kunnen bv. beslissingen van de gemeenteraad worden vernietigd.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur geeft dan weer aan dat de toezichthoudende overheid niet altijd bevoegd is om op te treden. Zo is ABB bijvoorbeeld niet bevoegd voor een klacht tegen een goedkeuring van een (gemeentelijk) ruimtelijk uitvoeringsplan (G)RUP, een omgevingsvergunning of weigering van een omgevingsvergunning, tegen bouwovertredingen of klachten over geluidshinder, onderhoud van wegen enz. Dat lijken bij uitstek zaken die voorwerp kunnen uitmaken van een klacht bij de gemeente.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Christine Stroobandt.
Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré, beantwoord door raadslid Christine Stroobandt.
Het agendapunt ingediend door de N-VA fractie over samenwerking Vlaamse ombudsdienst wordt verworpen met 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen en 8 stemmen voor van de N-VA fractie.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling en gaat daarvoor een samenwerking aan met de Vlaamse Ombudsdienst.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Rolle De Bruyne
Testkaravaan
Doet Beernem binnenkort ook mee aan de Testkaravaan, een initiatief van de provincie om meer mensen op de fiets te krijgen ?
Zo'n 8 jaar geleden, in 2014 trok het provinciebestuur van West-Vlaanderen voor het eerst naar bedrijven met 'de testkaravaan komt eraan!' Deze testkaravaan was een vloot van elektrische fietsen, vouwfietsen, speed pedelecs, elektrische bakfietsen en fietskarren, enz. die werknemers gedurende 2 weken konden uittesten.
Vanaf 2017 heeft de Provincie haar campagne uitgebreid naar de inwoners van verschillende gemeenten onder de slogan: 'De testkaravaan komt naar jouw gemeente!' Dit als een algemene kennismaking met de elektrische fiets (ook de speed pedelec) of elektrische bakfiets als veelzijdige vervoersoplossing. De testkaravaan bestaat uit 20 elektrische fietsen, 15 speed pedelecs en 5 elektrische bakfietsen. Inwoners kunnen die dan 2 weken lang uittesten.
Zou het niet goed zijn dat Beernem zich ook inschrijft om mee te doen aan de Testkaravaan ? Zo krijgen we wellicht nog meer inwoners op de fiets.
Ook deze vraag kadert binnen de algemene doelstelling, geformuleerd in het meerjarenplan, namelijk dat de gemeente een fietsvriendelijke gemeente wil worden. We verwijzen onder andere naar Beleidsdoelstelling 6: ‘Met betere mobiliteit’, VIII: ‘inrichten straten met oog voor zwakke weggebruikers.’
https://gemeente.testkaravaan.be/
Raadslid Kurt Vanneste
Voedselbank
Onlangs hoorde ik op tv dat er nationaal een record aantal aanvragen waren voor de voedselbank.
Wie het financieel moeilijk heeft kan in Beernem op dinsdag langsgaan bij de sociale kruidenier van vzw de notenkraker in de Stationsstraat.
Het OCMW - Sociaal Huis zorgt voor het nodige attest voor de noodhulp en de voedselpakketten.
Enerzijds is nu mijn vraag:
En anderzijds:
Ik denk hierbij bv. aan broden van de lokale bakkers, nu ook deze handelaars onder druk staan door het huidig moeilijk economisch klimaat met stijgende kosten zoals loon, energie, grondstoffen ?
Raadslid Piet De Rycke
Lokalisatie panaveld
Jongeren troepen graag samen om recreatief te skaten, beachvolley of te voetballen. Als gemeente stimuleren we ze uiteraard graag om te bewegen en kunnen hen ook de weg wijzen.
Naast de vaste buitensporttoestellen (skatepark Oedelem en plein OC de Kleine Beer, beachvolley, minivoetbalgoaltjes, crossparcours en fitness-bank in sportpark Drogenbrood, goals en basket Kleuterweelde, enz. …) vinden jongeren helaas de locatie van het panaveldje niet omdat die af en toe verhuist naar een andere wijk.
Fiets-doorsteek Vaart-Noord
Iedereen kent ondertussen het succes en de bekendheid van onze fietsersbrug!
Aan de fietsersbrug (kant Stationsstraat) werd onlangs een mooie trap gerealiseerd naar het Capibara-pad (pluim!). Naast de verkeerskundige ingrepen die er nog zullen gerealiseerd worden heeft de gemeente ook een visie ontwikkeld op de kant Vaart-Noord. I.k.v. het RUP Centrum-Zuid-Oost werd een ‘trage verbinding’ van de fietsersbrug naar het Bargepark opgelegd.
Na onderhandelingen met de betrokken eigenaar(s) en de realisatie van de nieuwe verkaveling ‘Vaart-Noord 16’ wordt deze doorsteek bijna realiteit.
Ondertussen werd de wegenis van de nieuwe straat al gerealiseerd.
Wanneer staat de uitvoering van het nieuwe pad op de planning ?
Misschien kan aan deze kant van de fietsersbrug ook een extra fel gekleurde slemlaag gerealiseerd worden (met subsidie) ?
Kan bij de uitvoering van de nieuwe verkeersmaatregelen de Stationsstraat bekeken worden of er extra plaats (door bv. versmalling straat ?) mogelijk is voor een ‘meeting point’ fietsers/voetgangers ?
Zo zal het punt van afspraak ‘leesbaarder’ zijn en rustiger voor het drukke doorgaand fietsverkeer, inclusief speed-pedelecs (win-win).
Raadslid Marjan Lootens
Vlaams zorgnetwerk Sterrenkinderen
Het Vlaamse zorgnetwerk Sterrenkinderen is een initiatief van vzw Kinderwens. Sterrenkinderen komt op voor de belangen van gezinnen die perinataal een kindje verliezen. Het zorgnetwerk ijvert voor een betere informatieverstrekking en fysieke of psychosociale ondersteuning. Om deze doelstellingen te bereiken is het essentieel dat organisaties samenwerken om ouders van sterrenkinderen zo gestroomlijnd mogelijk deze zorg te bieden. Daartoe ontwikkelde de vzw een charter voor ziekenhuizen, steden en gemeenten om beter samen te werken.
Reeds een vijftiental steden en gemeenten en ziekenhuizen ondertekenden dit charter. Ze gaan het engagement aan binnen de gemeenten en steden een referentiepersoon bij te scholen rond perinataal verlies. Zo worden de ouders vanuit het ziekenhuis of het sociaal huis van hun gemeente op een laagdrempelige en kwalitatieve manier naar het hulpverleningsplatform geleid via een brochure en zo naar verdere warme zorg.
Hierbij de suggestie om ook onze gemeente dit charter te laten ondertekenen.
Stikstofdossier
Het Vlaams stikstofdossier zorgt voor heel wat commotie en rechtsonzekerheid bij onze Vlaamse en dus ook Beernemse landbouwers. We kunnen gerust stellen dat ieder landbouwbedrijf op vandaag een oranje bedrijf is en dus heel andere toekomstperspectieven heeft dan wanneer hun vergunning toegekend of hernieuwd werd. Opnieuw wordt een kleine sector geviseerd terwijl er heel wat andere quasi buiten schot blijven en dus geen of minder verantwoordelijkheid moeten opnemen.
Heeft de gemeente Beernem, die zich toch profileert als landelijke gemeente, en dit is door zijn landbouwbedrijven, bezwaar ingediend tegen het stikstofdossier ?
Is er zicht op hoeveel Beernemse landbouwers bezwaar ingediend hebben ?
Raadslid Branco Francois
Studeren in Beernem
Is het, nu de maatregelen minder streng zijn, mogelijk de uren voor studeren in Beernem aan te passen naar een later uur, e.g. 00u00 ?
Waarom wordt er niet meer gestudeerd in de bibliotheek wat nog steeds de studieplek bij uitstek is?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Afvalcijfers
Uit het jaarverslag van IVBO blijkt dat onze gemeente in de voorbije jaren terug grote stijgingen optekent bij de afvalhoeveelheden. Het restafvalcijfer dat voor verbranding in aanmerking wordt genomen, is gestegen van 158,7 kg/inwoner naar 183 kg in 2020. In 2021 een kleine daling tot 176,3 kg/inwoner.
Ook de aanvoer van grof vuil of brandbaar afval naar het recyclagepark is terug in stijgende lijn gegaan van 250 ton in 2017 tot 305 in 2018, tot 352 ton in 2019 en zowel in 2020 als 2021 wederom meer dan 400 ton.
Hoe is de evolutie voor de andere afvalsoorten ? Groen, houtafval en steenpuin ? Cijfers ?
Wat zijn de oorzaken voor deze felle toenamen. Vergelijking met andere gemeenten leert ons dat wij de enige gemeente zijn die dergelijke stijging optekent. Het gemiddelde binnen de Intercommunale IVBO ziet zelfs een daling van 206 kg/inwoner in 2018 tot 200 kg/inwoner in 2021.
Raadslid Christine Stroobandt
Promotie zelfscan waterbesparing
De zelfscan helpt huishoudens, met kleine en grotere ingrepen, veel kraanwater en geld te besparen. Het is een gratis online tool, ontwikkeld door AquaFlanders in overleg met de Vlaamse Milieumaatschappij. Huishoudens krijgen op een laagdrempelige manier zicht op hun waterverbruik. Er worden tips gegeven om kraanwater te besparen. Dat gaat van kleine aanpassingen in dagelijkse gewoonten tot eenvoudige doe-het-zelf-oplossingen en grotere aanpassingen aan de waterinstallatie in huis. Daarmee biedt de tool oplossingen voor elk budget en voor elk type huishouden. Het kan ook een interessant instrument zijn voor de sociale dienstverlening. Het OCMW zou zijn klanten kunnen begeleiden om de zelfscan toe te passen. Voor beschermde klanten is er ook een gratis waterscan waarbij een medewerker van een watermaatschappij thuis langskomt om te helpen met duurzaam watergebruik.
Raadslid Els Vyncke
Plaatsen van zitbank(en) en picknicktafel aan Miserie in Sint-Joris.
Voor veel inwoners van Sint-Joris was het bankje aan de kruising van de Sint-Jorisstraat met de Lattenklieversstraat aan Miserie aan het oude kruis ter herinnering aan 750 jaar Sint-Jorisparochie, een ontmoetingsplaats om wat bij te keuvelen. In de zomer boden de stevige boomkruinen de nodige schaduw. De laatste jaren zijn er ter plekke veel veranderingen doorgevoerd, vaak ten goede. Tegenwoordig is het een belangrijk knooppunt geworden voor wandelaars en fietsers waar vaak gestopt wordt. De picknickbank verderop naast de oude kanaalarm, richting Beernem, is vaak bezet waardoor een extra bank en/of picknicktafel zeker geen overbodige luxe zou zijn, zowel voor Sint-Jorisnaren als voor toevallige passanten. Het is in ieder geval een vraag die ons dikwijls gesteld wordt. Misschien is het mogelijk om er een fietsrek bij te plaatsen en een infobord om de wandelaar/fietser er op attent te maken dat Sint-Joris, buiten zijn prachtige oude kanaalarm en miseriebocht, ook cultuurhistorisch wat te bieden heeft met het topstuk van Sint-Joris en de draak.
Raadslid Lien De Wispelaere
Stand van zaken zonwerende folie spiegelzaal Den Akker
Graag had ik nog even geïnformeerd naar de stand van zaken i.v.m. het aanbrengen van zonwerende folie op de ramen van de spiegelzaal in sporthal Den Akker. Werd dit voorstel reeds besproken ? Is er daar iets mogelijk en staat dit misschien al op de planning ?
Koopkracht
Steeds meer mensen ondervinden moeilijkheden met het betalen van de rekeningen. Door de stijgende energieprijzen, het leven dat duurder wordt. Is dit ook hier in Beernem te merken ? Krijgt het Sociaal Huis meer aanvragen van inwoners voor hulp ? Is er meer vraag naar voedselhulp ? Is er een stijging in het aantal vragen aan het Woonhuis voor bv. energiebesparende middelen, veranderen van energieleverancier, mogelijke premies ? En kunnen de mensen binnen een redelijke termijn geholpen worden ?
Raadslid Gijs Degrande
Opvolging bomen na stormschade
We gaan terug naar 18 februari van dit jaar. Storm Eunice raast over Beernem en laat een spoor van vernieling achter. Heel wat bomen moeten eraan geloven. Onder meer in het Galgeveld was de ravage enorm. Daarom onze vraag aan het gemeentebestuur.
Hoe is het gesteld met onze bomen langs de openbare weg, zijn er nog bomen die een bedreiging vormen voor mens en omgeving, al dan niet bij een storm ? Bestaat er een inventaris van bomen die beschadigd zijn ? Zo kunnen we de overlast van afgebroken takken en omgewaaide bomen bij een volgende storm minimaliseren.
Raadslid Barbara Vandenbrande
Fiets- en bierbeleving in Vlaanderen
De Vlaming ademt fietsen. Zowel sportief als recreatief. Met nadien een stop bij de horeca voor een frisse pint. Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir wil de toeristische sector in Vlaanderen een duw in de rug geven na de donkere coronamaanden. Ze maakt daarvoor 4 miljoen euro vrij voor fiets- en bierbelevingen in Vlaanderen. Met deze oproep zet Vlaanderen in op extra fietsbeleving en we hebben ook een internationale reputatie te verdedigen als het bierbrouwen aankomt. Er zijn veel mogelijkheden om zowel de producten, de tradities en de authentieke verhalen van onze biercultuur te leren kennen tijdens een fietsbezoek. Ook Beernem heeft veel de bieden rond beleving van microbrouwerijen én Beernem vormt de ideale plek om even op adem te komen tijdens of na een fietstocht.
Heeft Beernem een subsidieproject ingediend ?
Of is er een gezamenlijk project ingediend met Oostkamp ? (ook daar veel microbrouwerijen)
Terugplaatsen van fietsrekken
Is het mogelijk om de fietsrekken terug te plaatsen aan de bushalte Kauter/ Sint-Jorisstraat ?
Buurtbewoners hebben die vraag al gesteld helaas de fietsrekken staan er nog niet of komen die niet terug ?
Raadslid Lode Vanneste
Fietspad langs station
De NMBS realiseerde de voorbije jaren drie parallelwegen langs de spoorlijn in onze gemeente tussen Beernem en Aalter. Deze wegen worden frequent gebruikt door voornamelijk fietsers en voetgangers en zorgen voor een veilige vlotte verbinding. Langs één van de parallelwegen staan ter hoogte van de Zevende Hemel enkele paaltjes. Wanneer het donker is, zijn de paaltjes slecht zichtbaar en daardoor ook zeer gevaarlijk voor fietsers.
Welke maatregelen zal het gemeentebestuur nemen om deze gevaarlijke situatie aan te pakken en de fietsveiligheid er te verhogen?
Rapport fietsen in Beernem
Van 7 tot 15 mei 2022 konden alle Vlamingen gevaarlijke fietspunten aanduiden op de VeloVeilig-kaart van Het Laatste Nieuws. In totaal namen 37.516 Vlamingen deel aan deze grote bevraging over hoe VeloVeilig hun gemeente is.
Op de site van HLN is er intussen per gemeente een rapport beschikbaar. In het Beernemse staan rapport staan volgende cijfers:
Hierover de volgende vragen:
Inbrakengolf bij sport- en jeugdverenigingen
Een golf van inbraken teisterde de voorbije weken Beernem en verschillende omliggende gemeenten. Uit berichtgeving in Het Nieuwblad op 18 mei bleek dat er in onze gemeente op dat moment al op zes plaatsen was toegeslagen. Het ging daarbij telkens om inbraken bij sportclubs of jeugdverenigingen. Ook in Torhout en in Zerkegem waren er in die periodes inbraken bij sportverenigingen.
Hierover de volgende vragen voor de burgemeester:
Stand van zaken hondenweides
Op de gemeenteraad van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de partijen meerderheid.
In de media liet schepen Jan Vanasssche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris. In 2021 gebeurde er vervolgens een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van 7500 euro voorzien voor de realisatie van een hondenweide.
Op de gemeenteraad van oktober 2021 vroeg ik de schepen Vanassche naar een stand van zaken. De schepen antwoordde toen dat het op dat moment nog niet gekend was waar de hondenweide zou komen. De evaluatie van mogelijke locaties was nog lopende. Er waren wel al verkennende gesprekken gevoerd met de Vlaamse Waterweg of de mogelijkheid bestond om op het “eiland” in Sint-Joris een hondenweide te realiseren.
Hierover de volgende vragen:
Aankoop elektrische fietsen voor het gemeentepersoneel
Zoals bekend ondertekende ook Beernem het burgemeestersconvenant. Het convenant bevat een aantal doelstellingen waaronder het terugdringen van de uitstoot van CO² op haar grondgebied tegen 2030 met minstens 40 procent, met name door betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Om de uitstoot van CO² te verminderen zeten verschillende steden en gemeenten in op een groen en duurzaam gemeentelijk wagenpark. Dat gebeurt onder meer door de aankoop en het gebruik van elektrische fietsen voor verplaatsingen van gemeentepersoneel tijdens de werkuren. Door een tweewieler te gebruiken voor deze verplaatsingen, kunnen wagens aan de kant blijven.
Hierover de volgende vragen:
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter