De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 maart 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 maart 2023.
Er is een tussenkomst door schepen Claudio Saelens, beantwoord door raadslid Gijs Degrande.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 maart 2023 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Met een e-mailbericht van 14 maart 2023 nodigt Zefier bvba het gemeentebestuur uit tot de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die plaatsvindt op donderdag 08 juni 2023 om 14u00 in AuditoRium4 – CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Zefier cvba is de in 2018 opgerichte coöperatieve vennootschap die alle hernieuwbare activiteiten van de voormalige financieringsverenigingen (onder meer Finiwo) bundelt.
De gemeente Beernem is vennoot in Zefier cvba. Vanuit deze rol dient de gemeente zich uit te spreken over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
De uitnodiging met de agendapunten wordt dan ook voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. Er wordt daarom voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden de financieel directeur als volmachthouder en schepen Patricia Waerniers als plaatsvervangend volmachthouder aangeduid om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit tot het einde van de legislatuur. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging tot de algemene vergadering van Zefier en bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten wordt goedkeuring gehecht aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 08 juni 2023, zijnde:
Artikel 2: De vertegenwoordiger - dhr. Tom Gevaert (financieel directeur) of mevr. Patricia Waerniers (schepen bevoegd voor financiën) - aangeduid door de gemeenteraad in de zitting van 21 februari 2019 als volmachthouder, resp. plaatsvervangend volmachthouder tot het einde van de legislatuur - die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 08 juni 2023 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze zitting van de gemeenteraad.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 en volgende van de decreet lokaal bestuur en aan Zefier cvba, Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel (via info@zefier.be).
Met een aangetekend schrijven van 30 maart 2023 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 07 juni 2023 om 18u30 in Furnevent, Nijverheidsstraat 8 te 8630 Veurne
Terzijde: Voorafgaand aan de algemene vergadering is er om 17u00 een geleid bezoek aan de Suikerfabrieksite.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 07 juni 2023 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 07 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 03 april 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op maandag 19 juni 2023 om 18u00 in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.
De agenda werd door de raad van bestuur op 10 maart 2023 als volgt samengesteld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Met een aangetekend schrijven van 03 april 2022 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de algemene vergadering van Imewo d.d. 19 juni 2023. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in de zitting van 10 maart 2023 werd aan de gemeente overgemaakt.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging en bijlagen AV IMEWO
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door raadslid Anja Coens en voorzitter Kris Vincke.
Artikel 1: Het agendapunt wordt voor behandeling uitgesteld naar de gemeenteraadszitting van 25 mei 2023, nadat de informatievergadering door Imewo voor raadsleden achter de rug is.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In de zitting van 19 juni 2020 werd beslist om aan Aquafin de opdracht te geven een hemelwater- en droogteplan op te maken voor de volledige gemeente.
Dit hemelwater- en droogteplan beschrijft en verduidelijkt de toekomstvisie voor de waterhuishouding in de gemeente Beernem. Het document bevat inleidend algemene informatie en de denkwijze waarop het plan gebaseerd is. Vervolgens wordt de hemelwatervisie voor de gemeente Beernem geschetst, die aansluit bij de voorgaande informatie. Tot slot stelt het plan concrete acties en maatregelen voor die uitvoering geven aan deze visie.
Het plan is bedoeld als algemene visievorming en een richtinggevend plan voor de komende jaren. Concrete en gedetailleerde actieplannen dienen de komende jaren opgemaakt worden in functie van beleidskeuzes.
Dit plan werd op 16 februari 2023 aan de gemeenteraad toegelicht in een extra commissievergadering.
Het hemelwater- en droogteplan wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor integraal waterbeleid.
hemelwater- en droogteplan Beernem + bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Giis Degrande beantwoord door schepenen Claudio Saelens en Jan Vanassche.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan voor Beernem, opgemaakt door Aquafin, goed.
Artikel 2: Concrete en gedetailleerde actieplannen worden de komende jaren opgemaakt in functie van beleidskeuzes.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan Aquafin.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In het college van 04 februari 2022 (CBS/2022/173) werd beslist om een haalbaarheidsstudie betreffende de waterhuishouding op de Drogenbrood site te bestellen bij Farys TMVW en ter zitting van het college van 13 januari 2023 (CBS/2023/086) werd beslist om naar aanleiding van de waterhuishoudingsstudie van Farys het project verder uit te werken.
Er werd door de Vlaamse milieu maatschappij (VMM) afgeraden om het dieptecriterium te overschrijden en er werd een omgevingsvergunning klasse 3 aangevraagd. De vergunning is intussen afgeleverd (nl. OMV_2023018911, inrichtingsnummer 20230209-0069).
Door de technische dienst werd een technische oplossing uitgewerkt en een lastenboek opgemaakt voor het leveren en plaatsen van de sproei installatie.
Deze oplossing werd besproken met de gebruikers van de velden nl. VVC Beernem tijdens een overleg op 07 maart 2023.
De werken zullen gegund worden via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt € 59.653,00 (incl. btw).
Het college verleende gunstig advies aan de lijst met voorgestelde firma's en het opgemaakte bestek en legt dit dossier ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De volgende firma’s kunnen worden aangeschreven om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
De doelstelling is om na de renovatie van de sportvelden in 2023 de velden te kunnen besproeien en in een volgende fase de detailstudie en engineering van de WADI aan te vatten met als bedoeling om deze in het najaar van 2023 te realiseren.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
De resultaten van de studie tonen aan dat mits aanleg van een WADI en plaatsen van dammen voor vertraagde afvoer op de bestaande waterlopen, de site hemelwater neutraal is. Dat wil zeggen dat elke druppel water die op de site valt in de vorm van hemelwater of opgepompt grondwater op de site zal blijven en op natuurlijke wijze zal infiltreren of via de bestaande en nieuw aan te leggen infiltratievoorziening.
Om het onderhoud en de beregening van de sportvelden te kunnen realiseren moet een boorput geïnstalleerd worden. Voortschrijdend inzicht en navraag bij de VMM toont aan dat het dieptecriterium niet overschreden mag worden en er de nodige "tussen-buffercapaciteit" dient voorzien te worden.
De aanleg van de WADI, de aanpassingen van het terrein, het plaatsen van een boorput en de installatie van de sproei installatie worden met de inzichten tot vandaag, geraamd op € 100.000,00 (incl. btw)
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor integraal waterbeleid.
Advies financieel directeur:
Bestaande budgetten: 0740-03/6640000: € 50.000,00 investeringssubsidie voetbal: dit budget kan indien gekozen wordt voor dit voorstel overgeheveld worden naar 0740-03/2210407 (onderhoud/heraanleg voetbalinfrastructuur) waar nog een beschikbaar budget is van € 41.897,00.
Ook is er nog een bestaand budget beschikbaar voor het optimaliseren van de voetbalverlichting: € 16.527,00 (0740-03/2300000)
Alle budgetten samenvoegen levert een beschikbaar budget op van € 108.424,00, voldoende om deze werken te financieren.
Indien de terreinaanpassingen door Farys gebeuren zal er € 40.000,00 moeten verplaatst worden naar het budget investeringen Farys (0740-00/2540000), in het andere geval kan alles gecentraliseerd worden op het budget 0740-03/2210407.
Wel in de princiepsbeslissing van de gemeenteraad vermelden dat deze middelen zullen samengevoegd worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan (om een visum te kunnen verkrijgen bij toewijzing).
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Patricia Waerniers en raadslid Rolle De Bruyne.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2023/BD/003 voor de opdracht 'Beregeningsinstallatie voetbalvelden Drogenbroodsite" opgesteld door de dienst ruimte goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en de aankoopvoorwaarden.
Artikel 2: De volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 dienstjaar 2023, op budgetcode 0740-03/2210407 van de buitengewone dienst via verschuiving van bestaande kredieten.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten hebben volgens de Vlaamse Codex Wonen de taak om als regisseur van het lokaal woonbeleid het recht op menswaardig wonen in een kwalitatieve woning te vervullen. De intergemeentelijke samenwerking 'De Woonwinkel' werkt hieraan als samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem constructief mee.
De Woonwinkel heeft een jaarverslag 2022 (subsidieperiode 2020 - 2025) opgemaakt waarin het volgende opgenomen is:
Dit jaarverslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor huisvesting en woonbeleid.
Jaarverslag werkingsjaar 2022
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: Het jaarverslag werkingsjaar 2022 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Bouwkantoor Danneels, met als contactadres Sint-Baafskerkstraat 1 te 8200 Brugge, voor het bouwen van 10 ééngezinswoningen en de aanleg van nieuwe wegenis op een terrein te Beernem, Diksmuidse Boterweg 23. Het betreft het kadastraal perceel gekend onder afdeling 1, sectie C, nrs. 0489e.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 30 januari 2023 t.e.m. 28 februari 2023 Er werden 1 analoog bezwaarschrift ingediend.
Het bezwaarschrift handelt over de eventuele wateroverlast die zou veroorzaakt worden indien de percelen hoger komen te liggen dan de naastliggende percelen.
Het bezwaarschrift dat werd ingediend heeft geen betrekking op het wegenisdossier en kan niet in verband worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3, 4 en desgevallend artikel 6 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 03 mei 2019.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad op om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Door Studiebureau Verhaeghe en Partners bvba, Torhoutsesteenweg 168 te 8210 Zedelgem, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 232.893,50 (excl. btw). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Wegenisdossier
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wegenis en het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_ 2022167825 dat op 23 december 2022 werd ingediend bij de gemeente Beernem door Bouwkantoor Danneels, met als contactadres Sint-Baafskerkstraat 1 te 8200 Brugge, voor het bouwen van 10 ééngezinswoningen en de aanleg van nieuwe wegenis op een terrein te Beernem, Diksmuidse Boterweg 23. Het betreft het kadastraal perceel gekend onder afdeling 1, sectie C, nrs. 0489e.
Artikel 2: Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Diksmuidse Boterweg 23 te Beernem, opgemaakt door het Studiebureau Verhaeghe en Partners bvba, Torhoutsesteenweg 168 te 8210 Zedelgem en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 232.893,50 (excl. btw) worden goedgekeurd.
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken en alle nutsvoorzieningen vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de wegzate met de daarop uitgevoerde werken naderhand en ten laatste bij de definitieve overname van de wegeniswerken kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 5: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 7: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Na evaluatie is gebleken dat het is wenselijk om de 'statuten adviesraden', goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 16 september 2021, aan te passen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aangepaste statuten adviesraden goed te keuren.
De aanpassing betreft volgende zaken (zie geel gemarkeerd in de bijlage):
Het ontwerp van aangepaste statuten is teruggekoppeld bij de adviesraden. Volgende terugkoppeling is ontvangen:
Het voorstel van de adviesraad Sport en Beweging om de rechten van verdediging te vrijwaren wordt geïntegreerd in de statuten (artikel 15 is aangepast).
Het voorstel van dhr. R. Tyteca om deze zinsnede toe te voegen aan artikel 15 eerste zin 'binnen de democratische visie met zin voor diversiteit,' wordt niet weerhouden omdat de installatie van adviesraden en de goede werking ervan sowieso al tegemoetkomen aan de 'democratische visie' en omdat 'zin voor diversiteit' niet op alle adviesraden kan slaan en dit dus eerder thuishoort in het huishoudelijk reglement. Het belangrijkste is dat een adviesraad werkt binnen de visie en het doel van de adviesraad. Als het belangrijk is om daarnaast ook aandacht te hebben voor zin voor diversiteit, dan nemen adviesraden dit best op in hun huishoudelijk reglement.
Zijn voorstelling om ter aanvulling van de overgebleven kandidaten toe te voegen aan artikel 12 wordt wel weerhouden. Zie groen gemarkeerd artikel 12.
De opmerking van dhr. E. Vandamme is verwerkt in artikel 16 (zie groen gemarkeerd).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door Jos Sypré, bevoegd voor communicatie en participatie.
Ontwerp statuten adviesraden
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de nieuwe statuten 'adviesraden' goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Door aanpassingen in de werking van de kinderopvang, dringt een aanpassing van het reglement zich op.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
1. Huishoudelijk reglement (zie bijlage: aanpassingen in geel)
- Er moet ingeschreven worden voor elk opvangmoment
- Kosteloos annuleren kan enkel mits het respecteren van de vooropgestelde afspraken. Het college bepaalt de annuleringsvoorwaarden.
- Het college heeft bepaald wanneer er sprake is van misbruik van de opvangdagen en wanneer een kinddossier kan worden stopgezet.
De bestaande inlichtingenbrochure voor de ouders zal na goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen aan het reglement in de gemeenteraad in die zin aangepast worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lien Dewispelaere, Arthur Mortier, Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de behandeling van het agendapunt uit voor nader onderzoek.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente heeft een reglement voor organisatie van ambulante handel, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 februari 2021.
Het project 'De Komkommer' wenst op te starten met een solidaire mobiele kruidenier. Dit is een vorm van ambulante handel op openbaar domein.
Goedkeuring 'gemeentelijk reglement ambulante handel' en 'belastingreglement betreffende de plaatsrechten voor de standplaatsen op de wekelijkse openbare markt en vaste standplaatsen op openbaar domein buiten de openbare markt', in de gemeenteraad van 17 september 2020.
Goedkeuring 'gemeentelijk reglement ambulante handel: toevoeging parking sporthal Den Akker' in de gemeenteraad van 25 februari 2021.
De solidaire, mobiele kruidenier wenst de verkoop van bepaalde producten te organiseren op openbaar domein. Dit valt onder de wetgeving van ambulante handel.
In het gemeentelijke reglement ambulante handel werd gekozen om de standplaatsen te bepalen in het reglement.
De Komkommer wenst onderstaande locaties als bijkomende verkooppunten op openbaar domein (zie bijlagen). De toegevoegde locaties zijn bijgevolg beschikbaar voor elke handelaar die ambulante handel wenst te doen.
Advies Raad voor lokale economie:
Dit is een lovenswaardig project waar ontmoeting centraal staat. De ambulante winkelformule is een middel maar geen doel van het project.
Het doel en visie van het project moet goed gecommuniceerd worden met de Beernemse handelaars voor de start van het project.
Daarbij moeten duidelijke richtlijnen worden opgesteld. Op welke manier kan een handelaar eventueel participeren in het project. Welke producten komen in aanmerking? Hoe kan je als handelaar contact opnemen met het project? Enz. Een goed ingelichte ondernemer kan het project steunen.
Wat de locaties betreft:
Advies mobiliteit:
Voor alle voorgestelde locaties, uitgezonderd de Tuinwijk, geldt dat het groenstroken betreft. Deze zijn niet bestand om als standplaats te dienen voor marktwagens en andere. De bestelwagen met aanhanger / marktwagen moet op de rijweg geplaatst worden met de te openen klep richting voetpad / groenstrook.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor lokale economie.
Gewijzigd gemeentelijk reglement ambulante handel.
Er is een tussenkomst door raadslid Barbara Vandenbrande beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement ambulante handel goed met de uitbreiding van een aantal locaties.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Het ontwerp van decreet leersteun (VR2023 1003 DOC.0223/2BIS) bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende school voor gewoon basisonderwijs; gemeenteschool De Notelaar, Oedelem.
Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk 'Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen'.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling BOOST.
Het schoolbestuur wenst aan de sluiten bij het LSC BOOST om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk 'Openbaar Ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen' dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het schoolbestuur sluit op 01 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum BOOST.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Verschillende lokale besturen en onderwijsinstellingen organiseerden vorige zomers met succes zomerscholen. Deze zomerscholen slaagden er goed in om kwetsbare leerlingen die het meest gebaat zijn met een kwalitatief sterk zomerschoolaanbod te bereiken. Bovendien was de tevredenheid bij de betrokkenen gemiddeld genomen hoog en schatten velen onder hen de effectiviteit van het zomerschoolaanbod hoog in.
Ook dit jaar stelt de Vlaamse overheid een budget ter beschikking aan lokale besturen en onderwijsinstellingen voor de organisatie van zomerscholen.
Zomerscholen
In een zomerschool staat het leren van schoolse kennis en vaardigheden centraal. Er wordt zoveel mogelijk doelgericht en op maat van de leerlingen gewerkt. Een zomerschool kan zowel het remediëren van leerachterstanden beogen, als het werken aan algemene competenties.
Internationaal onderzoek wijst al langer op het belang van zomerscholen: behalen van leerwinst, positieve effecten op welbevinden, meer zelfvertrouwen, groeien in sociale vaardigheden …
Ook in Vlaanderen bewijzen de zomerscholen hun nut. Onderwijseconoom Kristof De Witte stelt overtuigend in Klasse(dit is een externe link): “Extra instructietijd in kleine groepen met ervaren leraren en de focus op kernleerstof: niet verwonderlijk dat dit initiatief een succesrecept is om de achterstand bij minder sterke leerlingen te beperken. Onderzoek bevestigt ook dat onze lange zomervakantie negatieve gevolgen heeft. Bij kwetsbare leerlingen het sterkst, maar door die 2 maanden stilstand gaan bij elk kind inspanningen van het voorbije schooljaar verloren".
Bijzondere aandacht voor de meest kwetsbare doelgroepen is heel belangrijk. Om een gerichte aanpak te garanderen, is een keuze voor een beperkt aantal duidelijke doelen (zoals leesvaardigheid verbeteren) noodzakelijk. Een heldere communicatie hierover met alle betrokkenen (coördinator, lesgevers, vrijwilligers …) van de zomerschool is essentieel, zodat iedereen zich achter deze doelen kan scharen.
Het onderwijsaanbod wordt uitgebreid met een vrijetijdsaanbod waarin er kan ingezet worden op (educatieve) sport- en spelvormen of de realisatie van bijkomende doelstellingen. Voorbeelden van dergelijke doelstellingen zijn het verhogen van zelfvertrouwen van de jongeren/kinderen, het ontwikkelen van sociale vaardigheden of het bevorderen van schoolse betrokkenheid. Het schools karakter wordt hierin minder benadrukt.
Concreet moet per periode van 10 dagen zomerschool ongeveer de helft van de tijd besteed worden aan de schoolse kennis en vaardigheden. In de andere helft van de tijd kan er meer ingezet worden op het vrijetijdsaanbod. Integratie van beide kan, en vergroot de meerwaarde van het zomerschoolaanbod.
Regierol lokale besturen
Als lokaal bestuur een regierol opnemen wil zeggen dat je voor alle of verschillende zomerscholen op het grondgebied de regie opneemt of dat je bij het zelf organiseren van een zomerschool regietaken vervult. Om voor de middelen voor regierol in aanmerking te komen, moeten – naast het lokaal bestuur – minstens twee onderwijsinstellingen betrokken zijn bij de zomerscholen op het grondgebied.
In dat geval wordt er slechts 1 aanvraag ingediend door het lokaal bestuur. Dit betekent dat de scholen waarover het lokaal bestuur een regierol uitoefent, geen eigen (aparte) aanvraag indienen.
De regierol van een lokaal bestuur bestaat minimaal uit de volgende taken:
Digitaal aanvragen ten laatste op 16 juni 2023.
Onderwijsinstellingen en lokale besturen dienen een voorstel tot zomerschool in aan de hand van het digitaal aanvraagformulier. Als ze een samenwerkingsverband aangaan met een organisatie, dan vermelden ze dat in de aanvraag.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Voor lokale besturen die een regierol (willen) opnemen in de organisatie van zomerscholen op hun grondgebied is een financiering voorzien van € 20,00 per leerling voor de volledige duur van de zomerschool. Dit bedrag is aanvullend op het bedrag per leerling per dag van € 45,00 voor de organisatie van een onderwijsaanbod en het vrijetijdsaanbod (sport, cultuur,…).
Er zijn tussenkomsten door schepenen Ruben Strobbe en Patricia Waerniers, raadsleden Vita Vanbelleghem en Roos Lambrecht beantwoord door raadslid Jef Vansteenhuyse.
De artikelen 1 t.e.m. 4 worden verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen.
Artikel 1: Het gemeentebestuur zet een project rond zomerscholen op. Het bestuur neemt hierbij een regierol op en zorgt voor de nodige administratieve, logistieke en infrastructurele ondersteuning.
Artikel 2: Het gemeentebestuur dient een aanvraag voor de organisatie van een zomerschool in bij de Vlaamse Overheid.
Artikel 3: Er wordt in samenspraak met de verschillende schoolbesturen een coördinatiegroep opgericht die de doelen, partners, medewerkers, leerlingen vastlegt alsook het programma en de evaluatie opstelt.
Artikel 4: Er wordt een oproep verricht bij aangrenzende gemeenten om een gezamenlijke aanvraag af te toetsen en mogelijks uit te voeren.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente Beernem roept de Norbert Fonteyne-prijs in het leven. Deze prijs zal tweejaarlijks toegekend worden aan een nieuwe of vernieuwde zaak, onafhankelijk van de sector waarin het bedrijf, de winkel of de zaak actief is, die een Nederlandstalige benaming voor haar vestiging aanneemt.
Met de prijs wil de gemeente ondernemers stimuleren om te kiezen voor een Nederlandstalige en/of plaatsgebonden naam. De naam moet origineel zijn, verwijzen naar de aard van de activiteit of de geschiedenis van de zaak of haar omgeving.
Iedereen kan een kandidaat indienen. Dus zowel het bedrijf of de uitbater zelf, maar ook inwoners mogen een kandidaat naar voren schuiven. De winnaar ontvangt een origineel uithangbord dat naar aanleiding van de Vlaamse feestdag zal uitgereikt worden. De gemeentebestuur lanceert na de goedkeuring van dit agendapunt een oproep om de nodige publiciteit voor de prijs te maken.
De kandidaturen moeten bij het gemeentebestuur toekomen uiterlijk op 01 juli van het kalenderjaar waarin de oproep wordt gelanceerd en behelzen naamgevingen die zich situeren tussen die 1ste juli en de 1ste juli twee jaar daarvoor. Het gemeentebestuur zal tweejaarlijks een jury aanduiden die over de ingediende kandidaturen zal oordelen. De jury beslist autonoom en het college van burgemeester en schepenen dient de beslissing te bekrachtigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.
Er zijn tussenkomsten door schepen Ruben Strobbe en voorzitter Kris Vincke beantwoord door raadslid Lode Vanneste.
Artikel 1 en 2 worden verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen.
Artikel 1: De gemeente Beernem reikt tweejaarlijks (tijdens de oneven jaren) de Norbert Fonteyne-prijs uit, te starten in 2023. Zowel een bestaande, vernieuwde of nieuwe zaak – uit om het even welke sector van de samenleving - die een Nederlandstalige benaming voor haar vestiging aanneemt, komen in aanmerking voor deze prijs.
Artikel 2: De gemeenteraad roept het college op om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Kurt Vanneste
Deurtje trap Schepenhuys
Er werd mij onlangs op attent gemaakt van een gevaarlijke toestand op het pleintje achter het Schepenhuys.
Daar staat een trap naar de vroegere tentoonstellingszaal in het gebouw.
Deze was vroeger beveiligd met een deurtje zodat spelende kinderen op het plein niet in het trapgat konden vallen.
Je kan trouwens aan de schroeven aan de ingang van de trap zien dat er vroeger een deurtje heeft gehangen.
Ook de treden van de trap liggen er heel glad bij, kortom een gevaarlijke situatie die een snelle oplossing vereist.
Dit deurtje is dus om één of andere reden verdwenen en bij deze stel ik hierbij de vraag om deze gevaarlijke toestand snel weg te werken?
Parkeren omgeving dienstencentrum Flora
Enkele tijd geleden is dienstencentrum Flora aan de Bruggestraat opengegaan.
Deze mooie realisatie kent nu reeds een groot succes en dito opkomst.
Bijgevolg wordt ook goed gebruik gemaakt van de parking achteraan het dienstencentrum.
Veelal zijn de gebruikers van deze parking oudere en minder mobiele mensen die niet ver kunnen stappen.
Bij deze heb ik hierrond 2 vragen:
Carpoolparking
Voor de carpoolparking dichtbij “frituur de afrit” staan veelal in het weekend en ook wel in de week dagenlang enkele trekkers geparkeerd, wat toch niet zo gunstig is voor de bezoekers aan de horecazaken in de buurt die er nu al zijn en nog zullen komen in de toekomst.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Graag had ik maatregelen gevraagd om deze problematiek te verhelpen?
Terrein Wellingstraat
In de Wellingstraat rechtover AGRO Dieren is een terrein waarop regelmatig geparkeerd wordt, hoewel dit volgens mij geen parking is.
Op dit terrein ligt ook massaal veel (groot en grof) afval.
Kan er eens gekeken worden naar een oplossing voor deze situatie?
Raadslid Roos Lambrecht
Sorteren in openbare vuilnisbakken
Thuis, op het werk, in scholen, in stations en in de luchthaven wordt afval netjes gesorteerd. In bepaalde gemeenten zie je ook dat afval op openbaar terrein ook gesorteerd wordt. Door dit te doen kunnen heel wat grondstoffen een tweede leven krijgen. Waarom zou je thuis sorteren en niet in het openbaar? Zeker op speelpleintjes is dit belangrijk, zo leren de kinderen dat het logisch is dat je dit doet. Gebeurt dit al in Beernem? Kan er in de toekomst gedacht worden aan dit soort vuilnisbakjes?
Raadslid Piet De Rycke
Parkstraat
In de Parkstraat geldt momenteel een snelheidsregime van 50 km/u. Ook het deel tussen de Louisabrug en het rondpunt naar Oedelem is aangeduid als bebouwde kom (en bijhorende 50km/u).
Het wegprofiel (inrichting/breedte) zorgt daar nogal voor verwarring waardoor bijna niemand zich daar aan de gewenste snelheid houdt, zonder dat er echt gevaarlijke situaties ontstaan.
Ik leg graag 2 opties voor dit stuk Parkstraat:
Kan voor dit deel van de N370 een duidelijke keuze gemaakt worden naar wegprofiel (en bijhorende inrichting) met daarbij het gepast snelheidsregime? (Korte termijn?) Ringlaan of (lange termijn?) Parklaan?
Opvolging vraag Geluidsschermen E40
Op de gemeenteraad van 1 juli 2021 vroeg ik of er geluidmetingen konden gebeuren voor de geluidsoverlast van de E40. Ik las dat de resultaten van AWV binnen waren en verder met hen zouden besproken worden.
De plaatsing van geluidsschermen in Aalter steekt iedereen de ogen uit. Graag vraag ik naar :
Als verlengde van de fietsstraat in de Stationsstraat lijkt het logisch de fietsoversteek extra te accentueren. Is het mogelijk op korte termijn (zeker met de werken iets verderop) bv meer opvallende markeringen of aanduidingen voor fietsers op de weg aan te brengen?
Raadslid Jef Vansteenhuyse
WVI – Stand van zaken GRUP’s, synergie tussen bedrijven, digitaal stratenplan, diverse studies enz.
a) Er werd en wordt aan de WVI nogal wat studiewerk aangevraagd maar vanuit welke visie wordt het gevraagd? Meer concreet:
a. Ontwerpend onderzoek gevraagd voor 3 projectzones in Oedelem. Welk idee voor welke zone wordt onderzocht?
b. Digitaal stratenplan werd opgemaakt. Vanuit welke visie, voor wie en welk gebruik? Kostprijs? Wat is de burger daarmee?
b) Er worden ook onderzoeken gestopt op vraag vanuit de gemeente waarschijnlijk. Wat zijn hier telkens de redenen voor?
a. RUP Zandberghoeve?
b. Regionale visie groen-blauwe dooradering en fietsnetwerken?
c. Studie woontypologie?
c) Bevraging van resultaten van diensten verleend door de WVI.
a. Er werd een studie uitgevoerd naar mogelijke synergiën tussen bedrijven in de industriezone om het duurzaam energiepotentieel optimaal te benutten. Wat is het concrete resultaat?
b. Via de WVI KDV Handhaving zijn er 3 toezichthouders actief op het terrein. Hoeveel controles werden er in Beernem in 2022 uitgevoerd? Wie was voor deze controles de aanvrager van de controle en met welke resultaten?
Wat is de jaarkost voor Beernem in deze KDV?
Raadslid Branco Francois
Stand van zaken verlichting fietssnelweg
In 2020 werd de vraag gesteld of er verlichting komt op het jaagpad tussen de Miseriestraat en het Boothuis. Toen werd duidelijk dat het verledden van de bestaande verlichting de prioriteit krijgt. Toch wil ik graag de stand van zaken omtrent de verlichting aan de fietssnel weten.
Is er al overlegd met AWV? Is er al een visie ontwikkelt waarin de verlichting van deze weg opgenomen is? Zo niet, wanneer kunnen we deze visie van verwachten?
Ondertussen zijn er al veel mogelijke oplossingen voor de problemen die u toen aanhaalde zoals lampen die aangaan via een bewegingsdetector en er bestaat ook vleermuisvriendelijke verlichting. Ook glow-in-the-dark verf of fluorescerende stroken kunnen een mogelijkse piste zijn.
Fuiven voor jongeren -16j (cfr. Brugge)
Onder de naam Kwix organiseert de jeugddienst vrijetijdsbesteding waaronder fuiven voor jongeren onder de 16 jaar. Zo hadden ze vorige zomer een succesvolle poolparty. Ze werken ook samen met de Brugse jeugdhuizen. In februari vond de tienerfuif “Lucht in’t Donker” plaats in jeugdhuis Comma te Brugge. Het resultaat was een volledig uitverkochte fuif voor jongeren van 12 tot 15 jaar. Niet alleen leuk voor de jongeren om naar hun eerste fuif te gaan, maar ook de ideale gelegenheid om jongeren in contact te brengen met de lokale jeugdverenigingen en speelpleinwerking. Zo blijkt dit een nieuwe strategie van de Brugse Jeugddienst om naast het hele jaar vrijetijdsbesteding voor jongeren aan te bieden ook jongeren terug naar het speelplein te krijgen wanneer ze oud genoeg zijn.
In Beernem kennen we al de after-school werking van het jeugdhuis. In 2021 had ons eigen jeugdhuis ook een tienergalabal. Ook dit was volgens de communicatie van het jeugdhuis een success. Wanneer zou er in Beernem opnieuw een tienerfuif komen? Zal ook Beernem op dergelijke manier proberen jongeren te bereiken voor de speelpleinwerking Grabbelpas?
Raadslid Gijs Degrande
Vaart-Noord
Het wegdek van Vaart-Noord is in zeer slechte staat. Zeker het deel vanaf de brug tot aan de Kijk Uit. Op bepaalde plaatsen zijn barsten, wolken en putten die tot gevaarlijke situaties leiden. Daarom de vraag om een dossier op te starten voor de vernieuwing van de toplaag.
Raadslid Lode Vanneste
Bestrijding Aziatische hoornaar
De Aziatische hoornaar is een exotische wespensoort die sinds mei 2017 in Vlaanderen voorkomt. De soort staat erom bekend honingbijenkasten te kunnen binnendringen en volledige nesten leeg te roven. Deze hoornaar heeft een zwart fluwelig borsstuk, zwarte poten met opvallende gele uiteinden en een oranje-rood gezicht. De twee achterlijfssegementen zijn dan weer geel-orangje. Verder zijn de werksters tot 25 mm groot, koninginnen worden 30 mm. De Aziatische hoornaar is daarmee iets kleiner dan de Europese hoornaar.
Uit cijfers van het Vlaamse Bijeninstituut blijkt dat in 2021 het aantal verdelgingen boven de 200 lag. In 2022 steeg dat cijfers naar 1214 geregistreerde acties van verdelging. De verwachting is dat de populatie de volgende jaren sterk in aantal zal toenemen. Dat is een grote zorg voor zowel imkers als voor de fruitteelt: bovenaan het menu van de Aziatische hoornaar staat immers de honingbij, die een belangrijke rol speelt bij de bestuiving van onze fruitbloesems.
De mogelijke aanpak van de Aziatische Hoornaar werd al terecht aangekaart op de gemeenteraad van 17 november 2022 door raadslid Rolle De Bruyne. Ook in de editie van Open Blad van april 2023 kregen onze inwoners nuttige info over deze wespensoort en werd onder meer de oproep gedaan om mogelijke nesten te melden op de site van Vespawatch.
De voorbije weken waren de temperaturen al zacht genoeg om de natuur langzaam te doen ontwaken. Dat betekent dat de koninginnen van de Aziatische hoornaar van maart tot mei op zoek gaan naar een geschikte locatie om hun primair nest te bouwen (in carports, veranda’s, berghokken). Het is met andere woorden nu het ideale moment om koninginnen te vangen en te bouw van een secundair nest te vermijden.
Verschillende gemeenten kopen daarom selectieve vallen en extra lokstof aan. Lokale imkers kunnen die vallen dan uitzetten bij meldingen van Aziatische Hoornaars. Deze vallen kunnen onder meer aangekocht worden bij het bedrijf Bijenhof in Bissegem. Deze vallen bevatten een deksel met 2 toegangen die overdekt met een tunnel die de geur van het lokmiddel concentreert. De tunnel maskeert het licht en voorkomt dat de gevangen insecten ontsnappen. De gele kleur heeft een sterke aantrekking op hoornaars. De dosis lokstof die wordt gebruikt, is speciaal ontwikkeld tegen Aziatische hoornaars. Het is een volledig natuurlijke oplossing zonder insecticide en trekt geen bijen aan. De prijs voor een dergelijke val bedraagt amper 6 euro.
Hierbij de suggestie aan het gemeentebestuur om ook dergelijke vallen aan te kopen en ter beschikking te stellen aan de imkers uit onze gemeente.
Gebruik Slim Rattenverdelgingssysteem SmarTrap
Ratten zorgen ook in Beernem voor heel wat overlast op openbare of particuliere domeinen. Naast materiële schade zoals het ondergraven van dijken, grachten en schade aan landbouwgewassen kunnen ze ook ziekten verspreiden. Bovendien hebben ratten amper natuurlijke vijanden.
Volgens de huidige wetgeving is iedereen verplicht om de bruine rat te bestrijden op privédomein (Koninklijk Besluit van 19 november 1987). Steden en gemeente staan dan weer in voor de verdelging van ratten langs wegen, grachten waterlopen en andere openbare plaatsen. Verschillende lokale besturen waaronder ook Beernem beschikken daarvoor over een of meerdere ongediertebestrijders en maken meestal gebruik van rattenvergif of klemmen.
Steeds meer gemeenten in West-Vlaanderen schakelden de voorbije maanden over op het systeem van de SmarTrap. Het is het Vlaamse innovatieve bedrijf Strygoo die in 2021 dit hoogtechnologisch, ecologische en diervriendelijk alternatief ontwikkelde. De SmarTrap is een val die gebruikt maakt van een bak met een mengeling van water, olie en alcohol waar ratten worden in gelokt met zaden. Wanneer de dieren het lokaas in de SmarTrap eten, gaat een valluik open. De dieren vallen in de bak, worden bedwelmd door de alcohol en verdrinken.
Er is geen gif meer nodig en via een applicatie kunnen steden en gemeenten de vangsten opvolgen. Bijzonder is dat de ratten een tijd lang gelokt worden naar een val zonder dat er iets gebeurt. Een systeem houdt bij hoe vaak de val gefrequenteerd wordt. Als de ratten volle vertrouwen hebben in de val, wordt hij van op afstand in werking gezet.
Het systeem telt diverse voordelen:
De kostprijs voor een SmarTrap bedraagt 749 euro. Per toestel dient er ook nog lokaas, een schep en batterijlader (vervangbatterij) voorzien worden. Naast de aankoopprijs per val moet er eenmalig een kost betaald worden voor het opzetten van het dashboard en de software. Deze kost bedraagt 499,00 € zonder btw. Jaarlijks komt er nog een kost bij voor het abonnement en voor de basisconnectiviteit met de val zelf. De N-VA-fractie doet alvast het voorstel om gebruik te maken van dit systeem en als wijze van proefproject vijf SmarTraps aan te kopen en te gebruiken.
Hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:
a) Wat is de hoeveelheid gif die respectievelijk in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 door de gemeentelijke ongediertebestrijder(s) werd gebruikt?
b) Hoeveel meldingen van burgers waren er respectievelijk in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 bij de gemeentelijke Milieudienst over de aanwezigheid van ratten? Hoeveel inwoners deden er respectievelijk in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 een beroep op de ongediertebestrijder van de gemeente?
c) Hoeveel ratten werden er op het grondgebied van onze gemeente respectievelijk in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 verdelgd door de gemeentelijke ongediertebestrijder(s)?
d) Hoe staat het gemeentebestuur tegenover onze suggestie om in de strijd tegen ratten gebruik te maken van de SmarTrap en om als wijze van proefproject vijf vallen aan te kopen?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter