De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
op woensdag 20 maart om 19u30 gaat de GR commissievergadering waarbij de omgevingsanalyse en het memorandum kort zullen worden toegelicht aan de raadsleden.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2024.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 40 e.v. DLB
In de zitting van 14 december 2023 heeft de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 besproken en vastgesteld.
De waarnemend gouverneur stelt in een schrijven van 25 januari 2024, ontvangen op de gemeente op 30 januari 2024, dat de aanpassing ter zitting van een aantal onderdelen van het beleidsrapport en de stemming over het aangepaste beleidsrapport volgens artikel 249§4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in principe niet tijdens dezelfde zitting mogen plaatsvinden.
De waarnemend gouverneur meldt dat deze vaststelling ter kennisname moet gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 249,§4 en 332,§1.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het schrijven van de waarnemend gouverneur met de vaststelling dat de aanpassing ter zitting van een aantal onderdelen van het beleidsrapport en de stemming over het aangepaste beleidsrapport volgens artikel 249,§4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in principe niet tijdens dezelfde zitting mogen plaatsvinden.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Op 22 december 2023 bracht het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) het college via het digitaal loket op de hoogte van de klacht d.d. 13 december 2023, ingediend tegen de gemeenteraadsbeslissing houdende de goedkeuring van de 3e wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus (zie GR/2023/143).
De klager verzocht om deze beslissing nietig te verklaren en het kerkbestuur alsnog een subsidie te laten aanvragen bij Vlaanderen.
In het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht (artikel 331 van het decreet over het lokaal bestuur) vroeg het ABB om de betrokken besluiten, het volledige dossier en een standpunt over de klacht te bezorgen, en dit binnen de 30 dagen.
De klacht en het verzoek om opvraging van informatie en een antwoordschrijven aan ABB werden ter kennisname aan het college voorgelegd en per brief d.d. 15 januari 2024 bezorgd.
Het onderzoek van de gouverneur (wnd.) naar de in rand vermelde klacht is afgerond en de gouverneur (wnd). verzocht het college om haar beslissing ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad (artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur).
Artikel 331 en 333 van het decreet over het lokaal bestuur
Antwoord gouveneur (wnd.) d.d. 30 januari 2024
Mijn onderzoek naar de in rand vermelde klacht is afgerond. Ik kwam hierbij tot de volgende bevindingen.
U beklaagt zich over het feit dat de aanpassing van het meerjarenplan van de kerkfabriek St-Amandus is goedgekeurd in strijd met de afsprakennota 2020- 2025 tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem d.d. 25/04/2019 (hierna: afsprakennota 2020-2025). Het meerjarenplan werd aangepast omdat de kerkfabriek St-Amandus een investeringstoelage heeft gevraagd om dringende herstellingen uit te voeren aan het dak van de kerk. U stelt dat de kerkfabriek St-Amandus op basis van de afsprakennota 2020-2025 verplicht was om een gewestelijke toelage aan te vragen en dit heeft nagelaten te doen. U vraagt aan de toezichthoudende overheid om het bestreden gemeenteraadsbesluit te vernietigen.
De afsprakennota 2020 – 2025 is de jure een overeenkomst tussen partijen. Artikel 33/1, eerste lid van het Eredienstendecreet1 bepaalt uitdrukkelijk dat de afsprakennota 2020 – 2025 bindend is tussen de partijen, enerzijds het gemeentebestuur en anderzijds het centraal kerkbestuur en de kerkfabrieken die daaronder ressorteren.
Het gemeentebestuur stelt dat er - op basis van de afsprakennota 2020-2025 - inderdaad een verplichting was tot het aanvragen van een gewestelijke subsidie. Omwille van de vrees dat de procedure daarvoor te lang zal duren, de onzekere uitkomst of de subsidie wel zal toegekend worden en omwille van het feit dat het in casu om dringende werken aan het dak van de kerk gaat - het regende binnen en er was vochtschade - heeft de kerkfabriek St-Amandus ervoor geopteerd om - i.p.v. een gewestelijke subsidie - een provinciale subsidie aan te vragen. De provinciale subsidie kon op korte termijn bekomen worden en de aanvraag werd al ingewilligd. De provinciale subsidie werd ondertussen ook deels uitbetaald. Ook de investeringstoelage van de financierende overheid - in casu de gemeente Beernem - werd ondertussen toegekend door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 24/11/2023.
Mijn ambt stelt vast dat er in casu een schending voorligt van artikel 33/1, eerste lid van het Eredienstendecreet maar acht het niet opportuun om over te gaan tot de vernietiging van het bestreden gemeenteraadsbesluit. Mijn ambt kan zich vinden in het standpunt van het gemeentebestuur. Om verdere schade en meerkosten te vermijden was het noodzakelijk om zo spoedig mogelijk de werken uit te voeren.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het antwoordschrijven van de gouverneur (wnd.) n.a.v. de klacht ingediend tegen de gemeenteraadsbeslissing van 16 november 2023 houdende de goedkeuring van de 3e wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
In het meerjarenplan is opgenomen onder actieplan 12.5: "we kiezen voor een ambitieus bermen- en bomenbeheersplan op lange termijn om de ecologische waarde van de bermen te verhogen en de beeldbepalende dreven en het bomenpatrimonium te behouden en te versterken. we doen dit in samenwerking met de betrokken actoren (Het regionaal landschap houtland en polders, de milieuraad, de landbouwraad, enz.)"
In de gemeenteraad van 15 september 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap Houtland en Polders goedgekeurd.
Deze samenwerkingsovereenkomst houdt in dat er een bermbeheerplan wordt opgemaakt voor de gemeente.
Concreet houdt dit in:
• Een inventarisatie van alle gemeentelijke beheerde bermen, met een beschrijving van de aanwezige vegetatie en karakteristieken van de berm en omgeving. De inventarisatie gebeurt 1x in de zomer (augustus-september) en 1x in de lente (mei-juni) om zo een volledig mogelijk beeld te krijgen van de aanwezige flora.
• Voor de opmaak van het bermbeheerplan ligt de focus op ecologisch beheren van bermen (in functie van flora en insecten) en op verkeersveiligheid. In het bijzonder wordt ook aandacht gegeven aan de mogelijkheid/wenselijkheid om van de wettelijke maaidata af te wijken.
• Het Regionaal Landschap koppelt regelmatig terug met de milieuambtenaar/groenambtenaar.
• Het Regionaal Landschap levert een korte toelichtingsnota, een beheertabel gelinkt aan de nodige GIS-bestanden en een reeks overzichtskaarten af.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
RESULTAAT
Op basis van een evaluatie van de ecologische waarde van de bermen werd er voor elk traject een ideaal beheerregime voorgesteld. Dit werd nadien eventueel aangepast op basis van praktische argumenten. Het definitieve bermbeheerplan wordt dan weergegeven in tabel en op kaart.
Voorgestelde maairegimes
ADVIEZEN
Intussen werd het bermbeheerplan voorgesteld aan de milieuadviesraad en de landbouwraad.
Beide raden hebben hun advies op het bermbeheerplan aangeleverd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor groenbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bermbeheerplan goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Inname 029 betreft een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie A, nummer 757 B en is eigendom van het OCMW. Volgens het opmetingsplan dient een totale oppervlakte van 107 m² aangekocht te worden.
Aquafin heeft de vergoeding geraamd op € 2.000,00. Volgens deze vergoeding werd een overeenkomst afgesloten goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad op 14 september 2023. Maar deze vergoeding houdt echter in:
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Aankoop - uitgaven
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - verkoopbeloften en belofte tot afstand van gebruik |
Raming uitgave (incl. btw) |
€ 2.000,00 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 85.995,69 |
Financieel advies:
Akkoord met voorgestelde grondaankopen voor aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat.
Budget beschikbaar.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte minnelijke verwerving en vestiging erfdienstbaarheid en de ontwerpakte pachtbeëindiging, die daartoe werden opgemaakt door Vastgoedtransachties, voor een totale vergoeding van € 2.000,00 worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankoop, vestiging erfdienstbaarheid en pachtbeëindiging zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: De Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties wordt ertoe gemachtigd in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur, meer bepaald voor de aanleg van pompstations langs Beverhoutsveldstraat/Akkerstraat in Beernem door Aquafin zijn grondverwervingen door Aquafin noodzakelijk:
Deze percelen zijn gelegen in Beverhoutsveld en zijn eigendom van de gemeente Beernem. De delen van de percelen nodig voor de aanleg van de pompstations werden bij gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023 gedesaffecteerd van de gemeenteroden.
Het betreft de innemingen 003, 004 en 006 volgens de definitieve grondinnemingsplannen van 22 oktober 2021, opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt. De totale inneming heeft een oppervlakte van 173 m². Volgens het schattingsverslag van 29 januari 2024 opgemaakt door landmeter-expert Luc Vanpoucke uit Beernem wordt de verkoopwaarde geraamd op € 11,00/m². Het totale verkoopbedrag bedraagt € 1.903,00. Aquafin heeft hiertoe een verkoopbelofte opgemaakt.
Bij de innemingen 003, 004, 006 en 008 van de grondinnemingsplannen wordt een erfdienstbaarheid gevestigd waarbij Aquafin ertoe gemachtigd is om op deze percelen alle werken uit te voeren of te laten uitvoeren voor de aanleg, toezicht, controle, onderhoud, herstel en/of vervanging van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur met de vervoermiddelen, materialen en werktuigen die nodig zijn. De vergoeding van Aquafin aan de gemeente is vastgelegd op een forfaitair bedrag van € 96,00.
De verkoopbeloften en de overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden opgemaakt door Aquafin worden met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De verkoop van grond met bijgaande vestiging erfdienstbaarheid voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur, meer bepaald voor de aanleg van pompstations langs Beverhoutsveldstraat/Akkerstraat in Beernem tov Aquafin, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De 2 verkoopbeloften voor 4 innames van grond zijnde innames 001, 003, 004 en 006 van de definitieve grondinnemingsplannen van 22 oktober 2021, opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt, die daartoe werden opgemaakt door Aquafin, voor een totale vergoeding van € 2.855,76, worden goedgekeurd.
Artikel 3: De overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden voor de innames 001, 003, 004, 006 en 008 van de definitieve grondinnemingsplannen van 22 oktober 2021, opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt, die daartoe werden opgemaakt door Aquafin, voor een totale vergoeding van € 126,00, wordt goedgekeurd.
Artikel 4: De verkoop en erfdienstbaarheden zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 5: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 6: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akten.
Artikel 7: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In 2023 werden verschillende verkoopbeloften en beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.
Aquafin heeft ondertussen volgens grondinnemingsplan van 26 oktober 2021 opgemaakt door SB Sweco, een verkoopbelofte afgesloten voor de aankoop van
De vergoeding van € 14.039,41 wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De verkoopbeloften worden met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - verkoopbelofte |
Raming (incl. btw) |
€ 14.039,41 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 100.035,10 |
Advies financieel directeur:
Visum financieel directeur wordt verleend met nummer 2024/008.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aankoop van inname 003 zijnde een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie B, nummer 45 D en inname 004 zijnde een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie B, deel van nummer 45 C; met een totale oppervlakte van 967 m² en voor een bedrag van € 14.039,41 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De verkoopbeloften hiertoe opgemaakt door Aquafin worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
In juni 2021 lanceerde de Vlaamse overheid een oproep voor Water+Land+Schap (WLS 2.0), met als deadline 30 juli. Via deze oproep (pad 2) dienden de gemeenten Beernem en Oostkamp een idee in rond het Beverhoutsveld. Gemeente Beernem trad in deze op als trekker van het dossier.
Op 05 januari 2022 volgde de beslissing over welke voorstellen verder uitgewerkt moesten worden om tot een volledig dossier te komen, met een engagement van de gebiedscoalitie.
Fase 1 was de opmaak van het effectief inrichtingsdossier met concreet begrote acties en een eigen gebiedscoalitie. Dit werd goedgekeurd door de Vlaamse Overheid in december 2022.
Fase 2, de uitvoeringsfase loopt tot en met april 2026.
De uitvoeringsfase loopt tot en met april 2026.
Gemeente Beernem en Provincie West-Vlaanderen zijn de begunstigde partners van het initiatief rond Waterlandschap Beverhoutsveld. De samenwerking is gericht op het opzetten en het realiseren van een concreet programma met inrichtings- en beheermaatregelen, met resultaten die op het terrein zichtbaar het verschil maken.
De partijen dragen, elk binnen de eigen bevoegdheden en beschikbare middelen, bij tot een geïntegreerde ontwikkeling voor het Beverhoutsveld.
Om de acties te realiseren draagt gemeente Beernem het coördinatiebudget van maximaal € 75.000,00 over aan Provincie West-Vlaanderen, ten einde een coördinator Water+Land+Schap in te zetten op payroll van de Provincie. Deze coördinator werkt dit traject samen met Beernem en de overige coalitiepartners uit.
Concreet engageert Beernem zich tot:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor integraal waterbeleid.
We ontvangen van de Vlaamse Landmaatschappij een toelage voor coördinatie van het project. Er is een overdracht van de coördinatiemiddelen van Beernem naar de provincie West-Vlaanderen, voor de financiering van de loonkost van Tine Bommarez als coördinator voor het waterlandschap. Dit betreft een totaal bedrag van € 75.000,00, waarvan Beernem al een eerste schijf ten bedrage van € 37.500,00 ontving van de Vlaamse Landmaatschappij.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Waterlandschap Beverhoutsveld met de provincie West-Vlaanderen goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met de bouw van 2 appartementenblokken op de hoek Wingenesteenweg – K. Cardijnlaan zijn er op een kleine oppervlakte heel wat woongelegenheden bijgekomen, inclusief kantoorruimte. Enkele handelszaken (kapper en Telecombedrijf) in de omgeving vragen omwille van de parkeerdruk het invoeren van kort parkeren ter hoogte van hun zaak.
In principe worden parkeerplaatsen kort parkeren enkel voorzien in de omgeving van handelszaken die het moeten hebben van vlotte passage (vb. bakker, krantenwinkel,...). Wanneer men er niet vlot kan parkeren rijdt men door naar de volgende gelijkaardige handelszaak. Het Telecombedrijf voldoet hier aan. Voor zaken waar men op afspraak komt ligt dit anders. Hier is het niet noodzakelijk om vlak voor de deur te kunnen parkeren. Deze zaken komen niet in aanmerking. Echter als de parkeerdruk in de omgeving hoog is kan dit wel een impact hebben op potentiële klanten. Dan kan hierop een uitzondering worden gemaakt (vb. kinesist in de stationsomgeving)
Bij observaties van de parkeerdruk (verschillende tijdstippen, verschillende dagen) werd vastgesteld dat de zone rond het gebouw (= Wingenesteenweg, begin K. Cardijnlaan en begin Sint-Amanduslaan) bijna continu vol geparkeerd staat. Ook in het aanpalend gebied wordt een hoge parkeerdruk vastgesteld.
Daarom wordt voorgesteld parkeren beperkt tot 30 minuten te voorzien ter hoogte van de Wingenesteenweg 56 voor 2 parkeerplaatsen (telecombedrijf) en beperkt parkeren tot 2 uur te voorzien in de K. Cardijnlaan ter hoogte van de kapperszaak eveneens voor 2 parkeerplaatsen (kapperszaak).
Wat betreft de Wingenesteenweg werd dit voorstel bekeken in een globaler beeld. Het is immers niet de bedoeling om ter hoogte van elke zaak afzonderlijk (nu of toekomstgericht) telkens parkeerplaatsen kort parkeren te voorzien maar wel in zones te werken. In bestaande toestand is er reeds kort parkeren voorzien ter hoogte van de vishandel. In huidig voorstel komen er parkeerplaatsen bij ter hoogte van het telecombedrijf. Indien er zich daartussen in de toekomst nog handelszaken vestigen zou er kunnen overwogen worden om aan de overzijde halfweg beide zones bijkomend een zone kort parkeren te voorzien. De verschillende verspreidde zones kunnen dan dienst doen voor de verschillende handelszaken. Voorlopig is dit niet aan de orde. Situatieplan in bijlage.
De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling I Gemeentewegen - artikel 13 - Beperkt parkeren' wat de gemeenteweg betreft en in 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2: blauwe zone' wat de gewestweg betreft, van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Dit reglement betreft een gemeenteweg (K. Cardijnlaan) én een gewestweg (N370-Wingenesteenweg).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Situeringsplan
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Anja Coens en Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 13 Beperkt parkeren' aangevuld met het volgende artikel:
Artikel 13.5) op volgende plaatsen wordt de parkeerduur beperkt tot max. 2uur met verplichting tot leggen van de parkeerschijf
Kardinaal Cardijnlaan, de parkeerstrook aan de overzijde van huisnr 6 bestaande uit 2 parkeerplaatsen
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door de plaatsing van een verkeersbord E9b met een onderbord '30 minuten', een onderbord 'parkeerschijf' en eventueel aangevuld met een begin/einde aanduiding of een begin aanduiding met vermelding van de afstand waarover de reglementering geldt.
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2.2) Op volgende plaatsen wordt de parkeerduur beperkt tot max. 30 min met verplichting tot leggen van de parkeerschijf' als volgt aangevuld:
N370, Wingenesteenweg, voor en aan de zijde van huisnr 56, voor 2 parkeerplaatsen
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wanneer een vrachtwagen geparkeerd staat op de parkeerstrook langs de Sint-Jorisstraat ter hoogte van de parallelweg (nrs 85D-F) wordt het zicht op het aankomend verkeer beperkt. Het toegestane snelheidsregime is er 70 km/u. Het is er gevaarlijk uitkomen. Langs de parallelweg liggen enkele bedrijven en een woning.
Omwille van verkeersveiligheid wordt geadviseerd hier geen vrachtwagens meer toe te laten op de parkeerstrook. Dit zal gereglementeerd worden door de plaatsing van een parkeerverbod E1 met onderbord +3,5 ton.
Deze locatie betreft een gewestweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling 3 Gewestwegen - Artikel 3.2) Op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen uitsluitend voorbehouden voor motorfietsen, personenwagens, auto's voor dubbelgebruik en minibussen' aangevuld als volgt:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruiker door plaatsing van een verkeersbord E1 met onderbord +3,5t
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. Bij verkoop van onroerende goederen dient verplicht vastgoedinformatie (stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie, ... ) te worden opgevraagd bij de gemeente. Het is belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerende goed.
De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Het vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams datanutsbedrijf (ook Athumi genoemd) zoals geregeld in het decreet van 22 december 2023 vastgoedinformatieplatform. De gemeente kan via het vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product op verzoek van de aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Beernem wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en het ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager te verhalen.
Voor het bezorgen van de vastgoedinformatie heeft de gemeenteraad op 26 januari 2023 een retributie van € 50,00 per aanvraag goedgekeurd . Een aanvrager dient eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De gemeentelijke retributie blijft ongewijzigd.
Deze retributie wordt opgenomen in dit nieuw retributiereglement. Het retributiereglement treedt in werking na goedkeuring van de gemeenteraad en vervangt alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het VIP.
Vanaf 01 januari 2024 moet de gemeentelijke retributie worden betaald via het VIP. De gemeentelijke retributie zal dan doorgestort worden naar de gemeente Beernem.
artikel 173 van de Grondwet
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor omgeving.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de ingebruikname en toetredingsovereenkomst van het vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie als volgt goed:
Artikel 1 - Definities:
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen:
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Beernem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie:
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag:
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
€ 50,00 |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning:
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens:
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Beernem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Beernem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Beernem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening:
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Beernem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering:
Dit reglement vervangt vanaf 22 februari 2024 het retributiereglement vastgoedinformatie goedgekeurd bij beslissing van 26 januari 2023.
Artikel 9 - Bekendmaking:
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 2: De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de Provincie West-Vlaanderen door Aquafin, met als contactadres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, voor de heraanleg Oedelemse Steenweg en tijdelijke bemaling voor de aanleg van riolering en een pompstation, gelegen in de Oedelemse Steenweg te 8340 Damme en de Zomerstraat-West en de Zomerstraat-Oost te 8730 Beernem.
Op grondgebied Beernem betreft het de kadastrale percelen gekend onder 2de afdeling Oedelem, sectie B, nummers 1173 R, 1173 T.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 28 december 2023 tot en met 26 januari 2024. Er werd één digitaal bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Beernem.
Het bezwaarschrift handelt over de heraanleg van het kruispunt Oedelemse Steenweg met Zomerstraat-Oost die als een verhoogde drempel wordt uitgevoerd. In het dossier is geen duidelijke informatie terug te vinden op welk niveau deze dan wel zou worden voorzien t.o.v. de bestaande situatie. Op de plannen staat het betreffende perceel ingetekend als braakliggend terwijl er een kantoorgebouw aanwezig is met een oprit via de Oedelemse Steenweg en een toegangsweg in klinkers naar inkom via Zomerstraat-Oost. De hellingen naar de verhoogde drempel worden net op deze posities ingetekend. De bezwaarindiener drempel wenst duidelijke uitgewerkte plannen waarbij er rekening wordt gehouden met de huidige toestand.
Provincie West-Vlaanderen vraagt, volgens artikel 47 van het omgevingsbesluit, aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak der wegen in dit dossier.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De wegenis- en rioleringswerken in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023119978 van Aquafin voor de percelen gelegen Oedelemse Steenweg te 8340 Damme en Zomerstraat-West en Zomerstraat-Oost te 8730 Beernem, en kadastraal gekend op grondgebied Beernem onder 2de afdeling Oedelem, sectie B, nummers 1173 R, 1173 T worden voorwaardelijk goedgekeurd. Bij de heraanleg van het kruispunt Oedelemse Steenweg met de Zomerstraat Oost, Zomerstraat-West en de Sijselestraat moet rekening worden gehouden met de bestaande opritten en toegangen naar de aanwezige bebouwing.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit zal aan de provincie West-Vlaanderen gestuurd worden.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135, §2.
Recent is duidelijk geworden dat de vennoten binnen het werkingsgebied van IVBO geen uniforme werkwijze hanteren inzake de verkoop van PMD- en GFT-zakken. Ook in Beernem wijkt de huidige werkwijze voor de verkoop van PMD-zakken af van de gewenste werkwijze. Naast het principieel streven naar een uniforme werking is deze uniforme aanpak zeker wenselijk in het kader van een correcte vergoeding aan de gemeenten. IVBO vergoedt immers de retributie aan de gemeenten aan de hand van de ingezamelde gewichten binnen een gemeente.
Om tot een uniforme werkwijze te komen, dient Beernem volgende aanpassingen te doen:
GFT-zakken (15l en 30l): De werkwijze van Beernem stemt reeds overeen met de vooropgestelde werkwijze van IVBO. Er zijn geen aanpassingen nodig.
Het college van burgemeester en schepenen bracht in de zitting van 19 januari 2024 gunstig advies uit.
Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 01 maart 2024, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.
Retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark.
Advies financieel directeur: Akkoord met het voorstel van IVBO om voor de PMD-zakken een uniforme korting door alle deelnemende gemeenten toe te passen mits goedkeuring door de gemeenteraad.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 23 juni 2022 houdende aanpassing van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 01 maart 2024.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:
- de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge
- de voorzitter van de politierechtbank te Brugge
- de lokale politie
- de IVBO
- de OVAM
- de Afdeling Milieu-inspectie van het departement Omgeving.
Artikel 40 e.v. DLB
In het college van 14 oktober 2022 (CBS/2022/1801) bracht de sportdienst voor het eerst een voorstel qua tarifering. Dit werd uitgesteld voor nader onderzoek.
Intussen werd werk gemaakt van een prijzenstructuur, zonder uitspraak te doen over het exacte tarief. Op deze basis werd verder opgebouwd.
De prijslijst voor zwembad Drogenbrood wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aankoop ticket: praktische werking
Prijslijst zwembad Drogenbrood
Individueel ticket:
Beernemnaars | niet-Beernemnaars | |
Min 4 jaar | GRATIS | GRATIS |
Vanaf 4 jaar | € 3,50 | € 5,50 |
Kansentarief Uitpas vanaf 4 jaar | € 0,70 | € 1,10 |
Mindervaliden en senioren tijdens het sportel- en G-sportuurtje | GRATIS | GRATIS |
Gratis beurt bij 10 punten Uitpas | € 0,00 | € 0,00 |
Beernemnaars | niet-Beernemnaars | |
10 beurtenkaart | € 31,50 | € 49,50 |
50 beurtenkaart | € 140,00 | € 220,00 |
Kansentarief Uitpas 10 beurten | € 6,30 | € 9,90 |
Kansentarief Uitpas 50 beurten | € 28,00 | € 44,00 |
Beernemnaars | niet-Beernemnaars | |
Gebruik kitchenette (excl. tickets) | € 30,00 | Niet mogelijk |
Annulering > 1 maand voorhand | € 0,00 | nvt |
Annulering < 1 maand tot > 1 week | € 15,00 | nvt |
Annulering < 1 week | € 30,00 | nvt |
Beernemse scholen | niet-Beernemse scholen | |
Tarief per leerling | € 1,00 | € 1,50 |
Annulering > 1 maand voorhand | € 0,00 | € 0,00 |
Annulering < 1 maand tot > 1 week | € 0,50 | € 0,75 |
Annulering < 1 week | € 1,00 | € 1,50 |
Competitiebad | Erkende Beernemse verenigingen | Niet erkende Beernemse verenigingen en Beernemse organisaties | Niet Beernemse verenigingen en organisaties, commercieel gebruik |
€ 3,50 | € 7,00 | € 14,00 | |
Annulering > 1 maand voorhand | 0% | 0% | 0% |
Annulering < 1 maand tot > 1 week | 50% | 50% | 50% |
Annulering < 1 week | 100% | 100% | 100% |
Instructiebad | Erkende Beernemse verenigingen | Niet erkende Beernemse verenigingen en Beernemse organisaties | Niet Beernemse verenigingen en organisaties, commercieel gebruik |
€ 1,75 | € 3,50 | € 7,00 | |
Annulering > 1 maand voorhand | 0% | 0% | 0% |
Annulering < 1 maand tot > 1 week | 50% | 50% | 50% |
Annulering < 1 week | 100% | 100% | 100% |
Eenmalige aankoop bandje (beurtenkaarten en groepen) | € 6,00 | ||
Zwembrevet | € 1,50 | ||
Begeleiders voor houders van een European Disability Card | € 0,00 |
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste, Piet De Rycke en Vita Van Belleghem beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Raadslid Lode Vanneste dient namens de N-VA fractie een amendement in :
“AMENDEMENT BIJ ARTIKEL 1:
Er wordt daarbij ook een individueel ticket voorzien voor kinderen vanaf 4 jaar tot en met 12 jaar. Voor kinderen uit Beernem bedraagt de kostprijs van dit individueel ticket € 2,00. Voor kinderen die niet in Beernem wonen, bedraagt de kostprijs van dit ticket € 3,00.”
Het amendement wordt verworpen met 9 stemmen voor van de fracties van N-VA en 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen en 0 onthoudingen.
Bij de stemming over het agendapunt waarbij de N-VA zich onthouden heeft, wenst de N-VA fractie volgende stemverklaring toe te voegen:
“De N-VA kan zich vinden in de voorgelegde tarieven maar is vragende partij om ook een extra ticket in te voeren voor kinderen vanaf 4 jaar tot en met 12 jaar. Dat kan bijvoorbeeld een ticketprijs zijn van 2 euro voor Beernemse kinderen en 3,5 euro voor kinderen uit een andere gemeente. In het nieuwe zwembad zwemmen kinderen en peuters tot en met 3 jaar straks gratis. Vanaf de leeftijd van vier jaar betalen zij de volle pot. Heel veel kinderen leren net tijdens de lagere school veilig zwemmen. In navolging van de andere zwembaden vragen wij daarom dit extra ticket. Het amendement dat de N-VA hiervoor indiende, werd evenwel niet aanvaard. Daarom onthouden we ons op dit punt.”
Artikel 1: De prijslijst voor zwembad Drogenbrood wordt goedgekeurd door gemeenteraad.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 42 e.v. DLB
Een inwoner van Oedelem is al enige tijd op zoek naar een geschikte locatie om zijn sport "Boogschieten - discipline Field" te beoefenen op Beernems grondgebied.
Een stuk weiland op de site van het Fort komt hiervoor in aanmerking. Er vond enige tijd terug een informeel overleg plaats met Houtland & Polders om de haalbaarheid hiervan te bekijken. Uit dat overleg is gebleken dat Houtland & Polders daar niet weigerachtig tegenover staat. Er werd een "landschapsplan Fortsite" aangereikt door hen.
De inwoner heeft intussen een VZW opgericht om de boogschietactiviteiten op te starten: VZW Schuttersclub 't Fort. In bijlage is een korte omschrijving terug te vinden van de sport. Het zou de bedoeling zijn om 1 à 2 keer per week de sport te beoefenen op de site.
Naast het terrein wenst de toekomstige vereniging graag een clublokaal. De vereniging zal hiervoor het lokaaltje waar vroeger de spelotheek zich bevond kunnen gebruiken.
Voor het gebruik van het terrein en voor het gebruik van het lokaal werd een overeenkomst opgemaakt. Beide overeenkomsten worden met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Anja Coens beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De overeenkomst omtrent het gebruik van de gemeentelijke gronden gelegen op de site van het Fort door VZW Schuttersclub 't Fort wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De overeenkomst omtrent het gebruik van het lokaal gelegen op de site van het Fort door VZW Schuttersclub 't Fort wordt goedgekeurd.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Het reglement feestmateriaal werd niet meer gewijzigd sinds gemeenteraad 18 december 2014. Conform de huidige werking wordt het reglement aangepast.
Het huidige reglement van de uitleendienst dateert van december 2014.
Ondertussen zijn er aantal nieuwe praktische inzichten en is er de inkanteling van de uitleendienst in de gemeentelijke werkplaats 't Fort.
Het reglement werd aangepast aan de huidige werking van de uitleendienst maar de geest van het reglement wijzigt niet:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor feestelijkheden.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement gemeentelijke uitleendienst van feestmateriaal en audiovisueel materiaal goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Gaan winkelen of een restaurant bezoeken met vrienden. Het lijkt een evidentie. Voor rolstoelgebruikers en mensen met een rollator of een kinderwagen is dit echter niet altijd even makkelijk als er een drempel aan de ingang is. Het is niet altijd mogelijk om structurele aanpassingen te doen aan het gebouw om de toegang te verbeteren. Een (wegneembaar) hellend vlak kan dan een laagdrempelige en kwalitatieve oplossing zijn.
Dito vzw (een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte en hun netwerk) stimuleert lokale besturen om een aantal directe impulsen te geven zodat lokale horeca- en handelszaken toegankelijker worden voor personen met een mobiliteitsbeperking. De vzw werkte daarvoor speciaal voor lokale besturen het project ‘Toegankelijke Handelszaken’ uit.
Het project focust in eerste instantie op de fysieke toegankelijkheid; letterlijk en figuurlijk een belangrijk opstapje naar een verrijking van het sociaal leven van veel mensen die minder mobiel zijn.
Dito gaat daarbij als volgt te werken:
Het bellend vlak is vaak de meest laagdrempelige en kwalitatieve oplossing in handelspanden waar structurele werken moeilijk of onmogelijk zijn. Dit is een compacte en verplaatsbare oprijplaat die een eigenaar van een handelspand voor de toegangsdeur kan leggen, wanneer een persoon met een ondersteuningsbehoefte de zaak wil binnen gaan. De aankoopprijs van zo’n bellend vlak wordt meestal volledig gedekt door de subsidies die de lokale overheid ter beschikking stelt.
Brugge, Oostende, Dendermonde… zijn een aantal steden en gemeenten die intussen een samenwerkingsovereenkomst hebben ondertekent met Dito vzw. Het zijn de lokale besturen zelf die bepalen wie in aanmerking komt voor de subsidie, de hoogte van de tussenkomst bepalen en een jaarlijks maximum subsidiebedrag bepalen. Dit ligt gemiddeld tussen de € 5.000,00 en € 7.000,00. Overeenkomsten worden daarbij voor minstens twee jaar gemaakt.
Ook de gemeente Beernem wil actief inzetten op het toegankelijker maken van haar lokale economie en ervoor zorgen dat personen met een mobiliteitsbeperking nieuwe perspectieven krijgen om ten volle te genieten van alle troeven Beernem biedt. Daarom zal de gemeente deelnemen aan het project ‘Toegankelijke handelszaken' van Dito vzw en daarvoor een samenwerkingsovereenkomst ondertekenen met als opdracht het toegankelijker maken van handels- en horecazaken van Beernem voor personen met een beperkte mobiliteit door de aankoop of installatie van permanente of wegneembare hellende of bellende vlakken met subsidies van de gemeente. De gemeente Beernem zal daarvoor een jaarlijkse subsidiebedrag vrijmaken waarmee Dito vzw hellende of bellende vlakken kan installeren bij de lokale handelszaken.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.
Extra agendapunt N-VA voor GR 22 februari 2024.
Er zijn tussenkomsten door schepen Ruben Strobbe en raadsleden Kurt Vanneste, Rolle De Bruyne, burgemeester Jos Sypré en voorzitter Kris Vincke beantwoord door raadsleden Lode Vanneste, Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse.
De artikelen 1 t.e.m. 3 worden verworpen met 9 stemmen voor van de N-VA fractie en 15 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen.
Artikel 1: De gemeente Beernem neemt deel aan het project ‘Toegankelijke Handelszaken’ en ondertekent daarvoor een samenwerkingsovereenkomst met Dito vzw.
Artikel 2: De gemeente voorziet de nodige middelen die Dito vzw zal aanwenden om hellende of bellende vlakken te installeren bij de lokale handelszaken.
Artikel 3: De gemeente zal een subsidiereglement uitwerken met alle voorwaarden, de procedure en het bedrag van de tussenkomst en dit reglement ter goedkeuring brengen op de volgende gemeenteraad.
Artikel 3: De gemeenteraad roept het college op om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Kurt Vanneste
Raadplegen info gemeentelijke begraafplaatsen
Ik ben aangesproken geweest door iemand die onlangs zijn overleden familielid wilde gaan bezoeken op één van de Beernemse gemeentelijke begraafplaatsen.
De mensen zijn verre familieleden van iemand die hier begraven ligt en wonen ver van hier.
Zij dachten om de gemeentelijke website te raadplegen en daar een overzicht te vinden op een grondplan en te vinden waar hun familielid precies lag door op naam te zoeken.
In hun gemeente bestaat dit ondertussen al. Ze dachten dat dit overal al zo was.
Helaas was dit hier nog niet en uiteindelijk hebben ze het graf gevonden.
De familie contacteerde mij om dit te melden.
Ik heb navraag gedaan en dit gebeurt o.a. in Brugge en heel wat gemeenten, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dit nog niet overal het geval is.
Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om dit ook in Beernem in te voeren ? Ik denk dat je veel mensen opzoekingswerk kan besparen!
Aanpassing regels rond begraafplaatsen en lijkbezorging
Ook mijn tweede vraag gaat over de begraafplaatsen.
Veertien dagen geleden stond in de krant dat het Vlaams parlement het licht op groen heeft gezet om een aanpassing van de regels te doen rond begraafplaatsen en lijkbezorging.
Op initiatief van Katrien Schryvers (Cd&V), Bart Tommelein (Open VLD) en Paul Van Miert (N-VA) werden een aantal bijkomende bepalingen opgenomen.
Zo wordt voorzien dat de gemeenteraad kan toelaten dat de urne van een eerder overleden echtgenoot mee begraven mag worden bij de echtgenoot die overlijdt of bijgezet kan worden in een urnenveld of columbarium.
Ook heeft de gemeenteraad de mogelijkheid dat urnen met de as van gecremeerde gezelschapsdieren mag worden bijgeplaatst bij het graf van hun baasje.
In Wallonië en Italië bestaat deze regeling al, bij ons kan dit vanaf deze zomer ook.
Voor vele dierenvrienden zou deze wetswijziging een welgekomen oplossing zijn en een mooi initiatief.
Mijn vraag nu is: Wil Beernem dit ook mogelijk maken in de zeer nabije toekomst ?
Raadslid Roos Lambrecht
Fietspadenaudit
In de vorige gemeenteraad vroegen we of de gemeente de fietspadenaudit die in 2014 werd uitgevoerd door de Fietsersbond nog gebruikt om de fietspaden te evalueren en te verbeteren. Het antwoord daarop was dat die audit inderdaad lange tijd door de mobiliteitsdienst als richtsnoer gold, maar dat dit nu niet meer het geval was, omdat de situatie op het terrein intussen veranderd is. Vermits we in het bestuursakkoord hebben aangegeven dat we streven om van Beernem een fietsgemeente te maken, m.a.w. een gemeente waar het voor iedereen veilig en comfortabel fietsen is, stellen we voor dat de gemeente een nieuwe audit met een meetfiets aanvraagt bij de Fietsersbond.
Raadslid Rolle Debruyne
Digitaal snelheidsbord Sijselestraat
Er zijn op het grondgebied van onze gemeente heel wat snelheidsbeperkingen van kracht en er zijn tal van snelheidsremmende maatregelen die het steeds drukker verkeer doen vertragen, zeker in de bebouwde kom. En dat is een goede zaak voor de veiligheid van iedereen. Toch blijven er nog pijnpunten, o.a. langs de Sijselestraat, meer bepaald het gedeelte buiten de bebouwde kom. Die weg wordt nog al te vaak als hogesnelheidsweg gebruikt door sommige chauffeurs, ook al geldt er een snelheidsbeperking van 70km per uur. Dat zorgt niet enkel voor onveilige toestanden, maar ook voor heel wat lawaai, lawaai dat de omwonenden langs deze straat dikwijls wakker houdt. En we weten intussen dat lawaai in al zijn facetten een enorme impact op onze gezondheid en ons welzijn heeft. "Lawaai is een van de zwaarste gezondheidsbedreigingen van onze tijd", zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Geluidsoverlast kan je enkele gezonde levensjaren kosten en is - dixit het WHO - na luchtverontreiniging de grootste milieugerelateerde oorzaak van gezondheidsproblemen. Wegverkeer blijkt de grootste boosdoener. Recent onderzoek toont dat verkeerslawaai zelfs al aanzienlijk bijdraagt tot sterfte door hartziekte vanaf geluidsniveaus die onder de WHO-limiet liggen.
Zeker redenen genoeg om de klacht van deze Beernemnaars ernstig te nemen. Om de snelheid daar toch aan banden te leggen (dus aan de kilometerbeperking van 70/u te houden) stellen we voor dat de gemeente een digitaal bord plaatst dat groen oplicht bij wie zich aan de juiste snelheid houdt en rood voor wie dit aan zijn laars lapt. Dit bord kan zeker helpen en hangt of staat idealiter in de buurt van de woningen die heel dicht tegen de straatzijde staan en het meest last hebben van lawaai (en trillingen). Maar wellicht kunnen structurele maatregelen in een latere fase nog meer helpen: snelheidsremmende maatregelen, zoals een wegverschuiving, de 50km-zone uitbreiden tot aan de bewoning daar, snelheidscontroles, en/ of trajectcontrole?
Raadslid Piet De Rycke
Stand van zaken Bargepark – verbinding Zuidveldstraat
Het Bargepark bruist met o.a. een bloeiende scoutsvereniging, een rugby- en tennisclub. Het park wordt druk gebruikt en kan wel een opsmuk gebruiken. Alle paden zijn ook dringend aan vernieuwing toe.
De mooie realisatie van de doorsteek in de nieuwe straat Lendebrug zorgt voor een veilige en korte verbinding tussen de fietsersbrug en het Bargepark. Blijkbaar wordt daarbij door de fietsers aansluitend ook de verbinding gemaakt met de Zuidveldstraat. Aan de vele bandensporen te zien vermoed ik dat o.a. de schoolgaande jeugd zo een veilige verbinding maakt van de fietsersbrug naar de site aan Middenschool Sint-Lutgart (en omgekeerd).
Door het intensief fietsverkeer in de brede strook (op de kop van het rugbyplein) wordt de hele grasstrook helaas kapot gereden door fietsers. Met een smalle waterdoorlatende verharde strook zou de verbinding beter geleid worden en kan de rugby bovendien hun plein beter in goeie staat houden.
In de vernieuwing van het Bargepark staat ook een nieuw speelplein op de planning.
Raadslid Lode Vanneste
Losloopzone Sint-Joris-ten-Distel
Op de gemeenteraadszitting van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de meerderheidspartijen. In de media liet schepen Jan Vanassche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris-ten-Distel. In 2021 werd vervolgens via een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van € 7.500,00 voorzien voor de realisatie van het project.
Via mijn mondelinge vragen op de gemeenteraden van 01 juli 2021, 16 september 2021, 02 juni 2022 en 25 mei 2023 ondervroeg ik de bevoegde schepen over de voortgang van dit dossier. Eindelijk is er witte rook in het dossier, want tijdens het schepencollege van 22 december 2023 werd goedkeuring verleend om een hondenloopweide aan te leggen in Sint-Joris.
In het verslag van de bewuste collegezitting staat te lezen dat de losloopzone komt op het perceel aan het geboortebos in Sint-Joris in de Overleiestraat.
Verder staat in het verslag van het CBS het volgende te lezen:
“Hierdoor zal het ganse geboortebos in de weide opgenomen worden. De bomen van het geboortebos worden opgesnoeid. De randen van het bos worden vrijgemaakt, eveneens zullen paden en bestaande open zones in het bos gesnoeid worden om zo deze betreedbaar te maken.
De omheining wordt voorzien in kastanjehouten treillage van 1,50 m hoog. De weide wordt ontsloten via een sas met 2 kastanjehouten poortjes die zelfsluitend zijn. Het sas wordt voorzien van betonstraattegels om zo deze zone net te houden. Er wordt een grotere kastanjehouten poort voorzien van 3 m breed zodat men met materiaal en voertuigen i.k.v. beheer de weide kan betreden.Er wordt eveneens een zitbank voorzien, een hondenpoepbak en een onthaalbord.
De plaatsing van de omheining wordt uitbesteed. Alle andere werken, zoals snoeien, verharden van het sas en de zitzone, plaatsen van meubilair, worden door eigen dienst voorzien.Het plaatsen van de omheining wordt geraamd op € 16.281,76 incl btw. Het bestaande budget van € 7.500,00 is ontoereikend. Echter wordt in het college van 22 december 2023 een aanvraag voorgelegd voor deelname aan het kanalenreglement waardoor 50 % van de inrichtingskosten kan gesubsidieerd worden (in dit subsidiedossier.”
Uit het verslag van het schepencollege van 02 februari 2024 blijkt dat er intussen een opdracht werd gegund aan de firma met de meest voordelige offerte voor een bedrag van 13.392,46 euro.
Hierover de volgende vragen:
Opvolging renovatie dak Den Akker
Tijdens de vorige gemeenteraad ondervroeg ik de schepen van Sport over de toestand van het dak van Den Akker. Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 bleek eerder al dat het dak dringend aan renovatie toe is. Vervolgens stond in het verslag van het schepencollege van 12 januari 2024 letterlijk dat er wordt aangenomen dat het gebouw definitief moet sluiten als er geen investeringen” zullen gebeuren wegens veiligheidsrisico’s”.
Uit het antwoord van de schepen tijdens de vorige gemeenteraad bleek dat er op maandag 29 januari 2024 een overleg zou plaatsvinden met Farys en dat daarbij de verschillende opties zouden besproken worden. Diezelfde schepen verklaarde nadien in de pers dat de N-VA te kort door de bocht gaat en dat een sluiting van de sporthal niet aan de orde is. Op sociale media beschuldigt ze de N-VA bovendien van “politieke spelletjes en kort door de bocht bangmakerij”.
Intussen vroeg ik aan de gemeentelijke diensten de nota op van Farys rond de stabiliteitsproblematiek van Sportcomplex Den Akker die op 30 november 2023 werd opgesteld.
In de conclusies van dit rapport stelt Farys dat het genoodzaakt is om op basis van bovenvermelde stabiliteitsrapporten en daaraan verbonden veiligheidsrisico’s verschillende acties te ondernemen, onder te verdelen in drie verschillende fases. Bij de acties onder fase 3 staat het volgende:
“Fase 3: ten laatste voor 31 december 2025
• Om te beantwoorden aan de vooropgestelde normen, dient niet alleen de huidige extra belasting dmv PV-panelen op dakdeel 2 te worden verwijderd, alsook dienen bijkomende verstevigingen worden aangebracht, en dit voor verschillende dakdelen. Deze werken dienen uitgevoerd te worden voor 31 december 2025. Hiervoor werd eveneens een kostenraming opgemaakt (zie in bijlage en pnt 1.7.3.). Het niet uitvoeren van deze noodzakelijke stabiliteitswerken resulteert tot een verplichte stopzetting van de exploitatie van sportcomplex Den Akker per 31 december 2025.”
Daarnaast vroeg ik ook het verslag van het overleg van Farys en het gemeentebestuur op van maandag 29 januari 2024. Daarbij staat als conclusie het volgende:
“Het is een gebouw van het jaar 1972 . Niet alleen het dak, maar het ganse gebouw is oud en ook bepaalde installaties zijn versleten. Mee te nemen naar volgende legislatuur.”
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Gijs Degrande
Infomarkt ‘Slim renoveren’
Verschillende gemeenten organiseren een infomarkt of bouwbeurs waar inwoners terecht kunnen voor informatie over renovatieverplichtingen en vergunningen, maar ook voor informatie over de ondersteuningsmogelijkheden van “Mijn Verbouwpremie” en “Mijn Verbouwlening”. Ook in onze gemeente kan zo’n initiatief interessant zijn. Daarom het voorstel om dergelijk event samen met de Woonwinkel en andere partners te bekijken.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter