De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
In de zitting van 14 december 2023 heeft de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 besproken en vastgesteld.
De waarnemend gouverneur stelt in een schrijven van 25 januari 2024, ontvangen op de gemeente op 30 januari 2024, dat de aanpassing ter zitting van een aantal onderdelen van het beleidsrapport en de stemming over het aangepaste beleidsrapport volgens artikel 249§4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in principe niet tijdens dezelfde zitting mogen plaatsvinden.
De waarnemend gouverneur meldt dat deze vaststelling ter kennisname moet gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
Het onderzoek van de gouverneur (wnd.) naar de in de titel vermelde klacht is afgerond. Het antwoordschrijven met haar beslissing d.d. 30 januari 2024 wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het meerjarenplan is opgenomen onder actieplan 12.5: "we kiezen voor een ambitieus bermen- en bomenbeheersplan op lange termijn om de ecologische waarde van de bermen te verhogen en de beeldbepalende dreven en het bomenpatrimonium te behouden en te versterken. we doen dit in samenwerking met de betrokken actoren (Het regionaal landschap houtland en polders, de milieuraad, de landbouwraad, enz.)"
In de gemeenteraad van 15 september 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap Houtland en Polders goedgekeurd.
Deze samenwerkingsovereenkomst houdt in dat er een bermbeheerplan wordt opgemaakt voor de gemeente.
Concreet houdt dit in:
• Een inventarisatie van alle gemeentelijke beheerde bermen, met een beschrijving van de aanwezige vegetatie en karakteristieken van de berm en omgeving. De inventarisatie gebeurt 1x in de zomer (augustus-september) en 1x in de lente (mei-juni) om zo een volledig mogelijk beeld te krijgen van de aanwezige flora.
• Voor de opmaak van het bermbeheerplan ligt de focus op ecologisch beheren van bermen (in functie van flora en insecten) en op verkeersveiligheid. In het bijzonder wordt ook aandacht gegeven aan de mogelijkheid/wenselijkheid om van de wettelijke maaidata af te wijken.
• Het Regionaal Landschap koppelt regelmatig terug met de milieuambtenaar/groenambtenaar.
• Het Regionaal Landschap levert een korte toelichtingsnota, een beheertabel gelinkt aan de nodige GIS-bestanden en een reeks overzichtskaarten af.
RESULTAAT
Op basis van een evaluatie van de ecologische waarde van de bermen werd er voor elk traject een ideaal beheerregime voorgesteld. Dit werd nadien eventueel aangepast op basis van praktische argumenten. Het definitieve bermbeheerplan wordt dan weergegeven in tabel en op kaart.
Voorgestelde maairegimes
ADVIEZEN
Intussen werd het bermbeheerplan voorgesteld aan de milieuadviesraad en de landbouwraad.
Beide raden hebben hun advies op het bermbeheerplan aangeleverd.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Inname 029 betreft een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie A, nummer 757 B en is eigendom van het OCMW. Volgens het opmetingsplan dient een totale oppervlakte van 107 m² aangekocht te worden.
Aquafin heeft de vergoeding geraamd op € 2.000,00. Volgens deze vergoeding werd een overeenkomst afgesloten goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad op 14 september 2023. Maar deze vergoeding houdt echter in:
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur, meer bepaald voor de aanleg van pompstations langs Beverhoutsveldstraat/Akkerstraat in Beernem door Aquafin zijn grondverwervingen door Aquafin noodzakelijk:
Deze percelen zijn gelegen in Beverhoutsveld en zijn eigendom van de gemeente Beernem. De delen van de percelen nodig voor de aanleg van de pompstations werden bij gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023 gedesaffecteerd van de gemeenteroden.
Het betreft de innemingen 003, 004 en 006 volgens de definitieve grondinnemingsplannen van 22 oktober 2021, opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt. De totale inneming heeft een oppervlakte van 173 m². Volgens het schattingsverslag van 29 januari 2024 opgemaakt door landmeter-expert Luc Vanpoucke uit Beernem wordt de verkoopwaarde geraamd op € 11,00/m². Het totale verkoopbedrag bedraagt € 1.903,00. Aquafin heeft hiertoe een verkoopbelofte opgemaakt.
Bij de innemingen 003, 004, 006 en 008 van de grondinnemingsplannen wordt een erfdienstbaarheid gevestigd waarbij Aquafin ertoe gemachtigd is om op deze percelen alle werken uit te voeren of te laten uitvoeren voor de aanleg, toezicht, controle, onderhoud, herstel en/of vervanging van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur met de vervoermiddelen, materialen en werktuigen die nodig zijn. De vergoeding van Aquafin aan de gemeente is vastgelegd op een forfaitair bedrag van € 96,00.
De verkoopbeloften en de overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden opgemaakt door Aquafin worden met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In 2023 werden verschillende verkoopbeloften en beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.
Aquafin heeft ondertussen volgens grondinnemingsplan van 26 oktober 2021 opgemaakt door SB Sweco, een verkoopbelofte afgesloten voor de aankoop van
De vergoeding van € 14.039,41 wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De verkoopbeloften worden met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
In december 2022 werd het actieplan voor het Water+Land+Schap 2.0 Beverhoutsveld goedgekeurd door de Vlaamse Overheid. De uitvoeringsfase loopt tot en met april 2026.
Gemeente Beernem en Provincie West-Vlaanderen zijn de begunstigde partners van het initiatief rond Waterlandschap Beverhoutsveld. De samenwerking is gericht op het opzetten en het realiseren van een concreet programma met inrichtings- en beheermaatregelen, met resultaten die op het terrein zichtbaar het verschil maken.
De partijen dragen, elk binnen de eigen bevoegdheden en beschikbare middelen, bij tot een geïntegreerde ontwikkeling voor het Beverhoutsveld.
Om de acties te realiseren draagt gemeente Beernem het coördinatiebudget van maximaal 3 x € 25.000,00 over aan Provincie West-Vlaanderen, ten einde een coördinator Water+Land+Schap in te zetten op payroll van de Provincie. Deze coördinator werkt dit traject samen met Beernem en de overige coalitiepartners uit.
Concreet engageert Beernem zich tot:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren.
Met de bouw van 2 appartementenblokken op de hoek Wingenesteenweg – K. Cardijnlaan zijn er op een kleine oppervlakte heel wat woongelegenheden bijgekomen, inclusief kantoorruimte. Enkele handelszaken (kapper en Telecombedrijf) in de omgeving vragen omwille van de parkeerdruk het invoeren van kort parkeren ter hoogte van hun zaak.
In principe worden parkeerplaatsen kort parkeren enkel voorzien in de omgeving van handelszaken die het moeten hebben van vlotte passage (vb. bakker, krantenwinkel,...). Wanneer men er niet vlot kan parkeren rijdt men door naar de volgende gelijkaardige handelszaak. Het Telecombedrijf voldoet hier aan. Voor zaken waar men op afspraak komt ligt dit anders. Hier is het niet noodzakelijk om vlak voor de deur te kunnen parkeren. Deze zaken komen niet in aanmerking. Echter als de parkeerdruk in de omgeving hoog is kan dit wel een impact hebben op potentiële klanten. Dan kan hierop een uitzondering worden gemaakt (vb. kinesist in de stationsomgeving)
Bij observaties van de parkeerdruk (verschillende tijdstippen, verschillende dagen) werd vastgesteld dat de zone rond het gebouw (= Wingenesteenweg, begin K. Cardijnlaan en begin Sint-Amanduslaan) bijna continu vol geparkeerd staat. Ook in het aanpalend gebied wordt een hoge parkeerdruk vastgesteld.
Daarom wordt voorgesteld parkeren beperkt tot 30 minuten te voorzien ter hoogte van de Wingenesteenweg 56 voor 2 parkeerplaatsen (telecombedrijf) en beperkt parkeren tot 2 uur te voorzien in de K. Cardijnlaan ter hoogte van de kapperszaak eveneens voor 2 parkeerplaatsen (kapperszaak).
Wat betreft de Wingenesteenweg werd dit voorstel bekeken in een globaler beeld. Het is immers niet de bedoeling om ter hoogte van elke zaak afzonderlijk (nu of toekomstgericht) telkens parkeerplaatsen kort parkeren te voorzien maar wel in zones te werken. In bestaande toestand is er reeds kort parkeren voorzien ter hoogte van de vishandel. In huidig voorstel komen er parkeerplaatsen bij ter hoogte van het telecombedrijf. Indien er zich daartussen in de toekomst nog handelszaken vestigen zou er kunnen overwogen worden om aan de overzijde halfweg beide zones bijkomend een zone kort parkeren te voorzien. De verschillende verspreidde zones kunnen dan dienst doen voor de verschillende handelszaken. Voorlopig is dit niet aan de orde. Situatieplan in bijlage.
De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling I Gemeentewegen - artikel 13 - Beperkt parkeren' wat de gemeenteweg betreft en in 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2: blauwe zone' wat de gewestweg betreft, van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Dit reglement betreft een gemeenteweg (K. Cardijnlaan) én een gewestweg (N370-Wingenesteenweg).
Wanneer een vrachtwagen geparkeerd staat op de parkeerstrook langs de Sint-Jorisstraat ter hoogte van de parallelweg (nrs 85D-F) wordt het zicht op het aankomend verkeer beperkt. Het toegestane snelheidsregime is er 70 km/u. Het is er gevaarlijk uitkomen. Langs de parallelweg liggen enkele bedrijven en een woning.
Omwille van verkeersveiligheid wordt geadviseerd hier geen vrachtwagens meer toe te laten op de parkeerstrook. Dit zal gereglementeerd worden door de plaatsing van een parkeerverbod E1 met onderbord +3,5 ton.
Deze locatie betreft een gewestweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze aanvullingen in het gecoördineerd gemeentelijke aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Op 20 februari 2023 heeft de gemeente zich aangesloten tot het vastgoedinformatieplatform (VIP). Dit is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers. De gemeente kan via het VIP de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het Vastgoedinformatieplatform ging van start voor notarissen en vastgoedmakelaars. Ondertussen behandelen steeds meer steden en gemeenten aanvragen via het nieuwe systeem. Het decreet, bekrachtigd op 22 december 2023, treedt in werking op 01 januari 2024. Alle aanvragen ’Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ in Vlaanderen zullen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.
Voor het bezorgen van de vastgoedinformatie heeft de gemeenteraad op 26 januari 2023 werd een retributie van € 50,00 per aanvraag goedgekeurd. Een aanvrager dient eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De gemeentelijke retributie blijft ongewijzigd. Vanaf 01 januari 2024 moet de gemeentelijke retributie worden betaald via het vastgoedinformatieplatform. De gemeentelijke retributie zal dan doorgestort worden naar de gemeente Beernem.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring van de ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie gevraagd.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de Provincie West-Vlaanderen door Aquafin, met als contactadres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, voor de heraanleg Oedelemse Steenweg en tijdelijke bemaling voor de aanleg van riolering en een pompstation, gelegen in de Oedelemse Steenweg te 8340 Damme en de Zomerstraat-West en de Zomerstraat-Oost te 8730 Beernem.
Op grondgebied Beernem betreft het de kadastrale percelen gekend onder 2de afdeling Oedelem, sectie B, nummers 1173 R, 1173 T.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 28 december 2023 tot en met 26 januari 2024. Er werd één digitaal bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Beernem.
Het bezwaarschrift handelt over de heraanleg van het kruispunt Oedelemse Steenweg met Zomerstraat-Oost die als een verhoogde drempel wordt uitgevoerd. In het dossier is geen duidelijke informatie terug te vinden op welk niveau deze dan wel zou worden voorzien t.o.v. de bestaande situatie. Op de plannen staat het betreffende perceel ingetekend als braakliggend terwijl er een kantoorgebouw aanwezig is met een oprit via de Oedelemse Steenweg en een toegangsweg in klinkers naar inkom via Zomerstraat-Oost. De hellingen naar de verhoogde drempel worden net op deze posities ingetekend. De bezwaarindiener drempel wenst duidelijke uitgewerkte plannen waarbij er rekening wordt gehouden met de huidige toestand.
Provincie West-Vlaanderen vraagt, volgens artikel 47 van het omgevingsbesluit, aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak der wegen in dit dossier.
Recent is duidelijk geworden dat de vennoten binnen het werkingsgebied van IVBO geen uniforme werkwijze hanteren inzake de verkoop van PMD- en GFT-zakken. Ook in Beernem wijkt de huidige werkwijze voor de verkoop van PMD-zakken af van de gewenste werkwijze. Naast het principieel streven naar een uniforme werking is deze uniforme aanpak zeker wenselijk in het kader van een correcte vergoeding aan de gemeenten. IVBO vergoedt immers de retributie aan de gemeenten aan de hand van de ingezamelde gewichten binnen een gemeente.
Om tot een uniforme werkwijze te komen, dient Beernem volgende aanpassingen te doen:
GFT-zakken (15l en 30l): De werkwijze van Beernem stemt reeds overeen met de vooropgestelde werkwijze van IVBO. Er zijn geen aanpassingen nodig.
Het college van burgemeester en schepenen bracht in de zitting van 19 januari 2024 gunstig advies uit.
Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 01 maart 2024, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het college van 14 oktober 2022 (CBS/2022/1801) bracht de sportdienst voor het eerst een voorstel qua tarifering. Dit werd uitgesteld voor nader onderzoek.
Intussen werd werk gemaakt van een prijzenstructuur, zonder uitspraak te doen over het exacte tarief. Op deze basis werd verder opgebouwd.
Na verder onderzoek wordt het finale voorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal deze vervolgens voorgelegd worden in het ACS en de Raad van Bestuur van Farys.
Een inwoner van Oedelem, is al enige tijd op zoek naar een geschikte locatie om zijn sport "Boogschieten - discipline Field" te beoefenen op Beernems grondgebied.
Een stuk weiland op de site van het Fort komt hiervoor in aanmerking. Er vond enige tijd terug een informeel overleg plaats met Houtland & Polders om de haalbaarheid hiervan te bekijken. Uit dat overleg is gebleken dat Houtland & Polders daar niet weigerachtig tegenover staat. Er werd een "landschapsplan Fortsite" aangereikt door hen.
De inwoner heeft intussen een VZW opgericht om de boogschietactiviteiten op te starten: VZW Schuttersclub 't Fort. In bijlage is een korte omschrijving terug te vinden van de sport. Het zou de bedoeling zijn om 1 à 2 keer per week de sport te beoefenen op de site.
Naast het terrein wenst de toekomstige vereniging graag een clublokaal. De vereniging zal hiervoor het lokaaltje waar vroeger de spelotheek zich bevond kunnen gebruiken.
Voor het gebruik van het terrein en voor het gebruik van het lokaal werd een overeenkomst opgemaakt. Beide overeenkomsten worden met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het reglement gemeentelijke uitleendienst van feestmateriaal en audiovisueel materiaal werd geüpdatet.
Er werd feestmateriaal toegevoegd zoals brandblussers en een lezenaar. Daarnaast is er een inkanteling van het audiovisueel materiaal naar de gemeentelijke werkplaats 't Fort, 1 centrale uitleendienst. Dit bevordert het gebruiksgemak voor de ontlener.
Het reglement 'gemeentelijke uitleendienst van feestmateriaal en audiovisueel materiaal' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 februari 2024.
Het agendapunt handelt over de deelname aan het project 'Toegankelijke handelszaken'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met het voorstel over de deelname aan het project 'Toegankelijke handelszaken'.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: