De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
op woensdag 20 maart om 19u30 gaat de GR commissievergadering waarbij de omgevingsanalyse en het memorandum kort zullen worden toegelicht aan de raadsleden.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
In de zitting van 14 december 2023 heeft de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 besproken en vastgesteld.
De waarnemend gouverneur stelt in een schrijven van 25 januari 2024, ontvangen op de gemeente op 30 januari 2024, dat de aanpassing ter zitting van een aantal onderdelen van het beleidsrapport en de stemming over het aangepaste beleidsrapport volgens artikel 249§4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in principe niet tijdens dezelfde zitting mogen plaatsvinden.
De waarnemend gouverneur meldt dat deze vaststelling ter kennisname moet gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
Het onderzoek van de gouverneur (wnd.) naar de in de titel vermelde klacht is afgerond. Het antwoordschrijven met haar beslissing d.d. 30 januari 2024 wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het meerjarenplan is opgenomen onder actieplan 12.5: "we kiezen voor een ambitieus bermen- en bomenbeheersplan op lange termijn om de ecologische waarde van de bermen te verhogen en de beeldbepalende dreven en het bomenpatrimonium te behouden en te versterken. we doen dit in samenwerking met de betrokken actoren (Het regionaal landschap houtland en polders, de milieuraad, de landbouwraad, enz.)"
In de gemeenteraad van 15 september 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap Houtland en Polders goedgekeurd.
Deze samenwerkingsovereenkomst houdt in dat er een bermbeheerplan wordt opgemaakt voor de gemeente.
Concreet houdt dit in:
RESULTAAT
Op basis van een evaluatie van de ecologische waarde van de bermen werd er voor elk traject een ideaal beheerregime voorgesteld. Dit werd nadien eventueel aangepast op basis van praktische argumenten. Het definitieve bermbeheerplan wordt dan weergegeven in tabel en op kaart.
Voorgestelde maairegimes
ADVIEZEN
Intussen werd het bermbeheerplan voorgesteld aan de milieuadviesraad en de landbouwraad.
Beide raden hebben hun advies op het bermbeheerplan aangeleverd.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Inname 029 betreft een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie A, nummer 757 B en is eigendom van het OCMW. Volgens het opmetingsplan dient een totale oppervlakte van 107 m² aangekocht te worden.
Aquafin heeft de vergoeding geraamd op € 2.000,00. Volgens deze vergoeding werd een overeenkomst afgesloten goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad op 14 september 2023. Maar deze vergoeding houdt echter in:
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur, meer bepaald voor de aanleg van pompstations langs Beverhoutsveldstraat/Akkerstraat in Beernem door Aquafin zijn grondverwervingen door Aquafin noodzakelijk:
Deze percelen zijn gelegen in Beverhoutsveld en zijn eigendom van de gemeente Beernem. De delen van de percelen nodig voor de aanleg van de pompstations werden bij gemeenteraadsbesluit van 14 december 2023 gedesaffecteerd van de gemeenteroden.
Het betreft de innemingen 003, 004 en 006 volgens de definitieve grondinnemingsplannen van 22 oktober 2021, opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt. De totale inneming heeft een oppervlakte van 173 m². Volgens het schattingsverslag van 29 januari 2024 opgemaakt door landmeter-expert Luc Vanpoucke uit Beernem wordt de verkoopwaarde geraamd op € 11,00/m². Het totale verkoopbedrag bedraagt € 1.903,00. Aquafin heeft hiertoe een verkoopbelofte opgemaakt.
Bij de innemingen 003, 004, 006 en 008 van de grondinnemingsplannen wordt een erfdienstbaarheid gevestigd waarbij Aquafin ertoe gemachtigd is om op deze percelen alle werken uit te voeren of te laten uitvoeren voor de aanleg, toezicht, controle, onderhoud, herstel en/of vervanging van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur met de vervoermiddelen, materialen en werktuigen die nodig zijn. De vergoeding van Aquafin aan de gemeente is vastgelegd op een forfaitair bedrag van € 96,00.
De verkoopbeloften en de overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden opgemaakt door Aquafin worden met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In 2023 werden verschillende verkoopbeloften en beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.
Aquafin heeft ondertussen volgens grondinnemingsplan van 26 oktober 2021 opgemaakt door SB Sweco, een verkoopbelofte afgesloten voor de aankoop van
De vergoeding van € 14.039,41 wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De verkoopbeloften worden met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
In december 2022 werd het actieplan voor het Water+Land+Schap 2.0 Beverhoutsveld goedgekeurd door de Vlaamse Overheid. De uitvoeringsfase loopt tot en met april 2026.
Gemeente Beernem en Provincie West-Vlaanderen zijn de begunstigde partners van het initiatief rond Waterlandschap Beverhoutsveld. De samenwerking is gericht op het opzetten en het realiseren van een concreet programma met inrichtings- en beheermaatregelen, met resultaten die op het terrein zichtbaar het verschil maken.
De partijen dragen, elk binnen de eigen bevoegdheden en beschikbare middelen, bij tot een geïntegreerde ontwikkeling voor het Beverhoutsveld.
Om de acties te realiseren draagt gemeente Beernem het coördinatiebudget van maximaal 3 x € 25.000,00 over aan Provincie West-Vlaanderen, ten einde een coördinator Water+Land+Schap in te zetten op payroll van de Provincie. Deze coördinator werkt dit traject samen met Beernem en de overige coalitiepartners uit.
Concreet engageert Beernem zich tot:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren.
Met de bouw van 2 appartementenblokken op de hoek Wingenesteenweg – K. Cardijnlaan zijn er op een kleine oppervlakte heel wat woongelegenheden bijgekomen, inclusief kantoorruimte. Enkele handelszaken (kapper en Telecombedrijf) in de omgeving vragen omwille van de parkeerdruk het invoeren van kort parkeren ter hoogte van hun zaak.
In principe worden parkeerplaatsen kort parkeren enkel voorzien in de omgeving van handelszaken die het moeten hebben van vlotte passage (vb. bakker, krantenwinkel,...). Wanneer men er niet vlot kan parkeren rijdt men door naar de volgende gelijkaardige handelszaak. Het Telecombedrijf voldoet hier aan. Voor zaken waar men op afspraak komt ligt dit anders. Hier is het niet noodzakelijk om vlak voor de deur te kunnen parkeren. Deze zaken komen niet in aanmerking. Echter als de parkeerdruk in de omgeving hoog is kan dit wel een impact hebben op potentiële klanten. Dan kan hierop een uitzondering worden gemaakt (vb. kinesist in de stationsomgeving)
Bij observaties van de parkeerdruk (verschillende tijdstippen, verschillende dagen) werd vastgesteld dat de zone rond het gebouw (= Wingenesteenweg, begin K. Cardijnlaan en begin Sint-Amanduslaan) bijna continu vol geparkeerd staat. Ook in het aanpalend gebied wordt een hoge parkeerdruk vastgesteld.
Daarom wordt voorgesteld parkeren beperkt tot 30 minuten te voorzien ter hoogte van de Wingenesteenweg 56 voor 2 parkeerplaatsen (telecombedrijf) en beperkt parkeren tot 2 uur te voorzien in de K. Cardijnlaan ter hoogte van de kapperszaak eveneens voor 2 parkeerplaatsen (kapperszaak).
Wat betreft de Wingenesteenweg werd dit voorstel bekeken in een globaler beeld. Het is immers niet de bedoeling om ter hoogte van elke zaak afzonderlijk (nu of toekomstgericht) telkens parkeerplaatsen kort parkeren te voorzien maar wel in zones te werken. In bestaande toestand is er reeds kort parkeren voorzien ter hoogte van de vishandel. In huidig voorstel komen er parkeerplaatsen bij ter hoogte van het telecombedrijf. Indien er zich daartussen in de toekomst nog handelszaken vestigen zou er kunnen overwogen worden om aan de overzijde halfweg beide zones bijkomend een zone kort parkeren te voorzien. De verschillende verspreidde zones kunnen dan dienst doen voor de verschillende handelszaken. Voorlopig is dit niet aan de orde. Situatieplan in bijlage.
De parkeerplaatsen voor kort parkeren worden gereglementeerd door een aanvulling in 'Afdeling I Gemeentewegen - artikel 13 - Beperkt parkeren' wat de gemeenteweg betreft en in 'Afdeling II Gewestwegen - Artikel 2: blauwe zone' wat de gewestweg betreft, van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Dit reglement betreft een gemeenteweg (K. Cardijnlaan) én een gewestweg (N370-Wingenesteenweg).
Wanneer een vrachtwagen geparkeerd staat op de parkeerstrook langs de Sint-Jorisstraat ter hoogte van de parallelweg (nrs 85D-F) wordt het zicht op het aankomend verkeer beperkt. Het toegestane snelheidsregime is er 70 km/u. Het is er gevaarlijk uitkomen. Langs de parallelweg liggen enkele bedrijven en een woning.
Omwille van verkeersveiligheid wordt geadviseerd hier geen vrachtwagens meer toe te laten op de parkeerstrook. Dit zal gereglementeerd worden door de plaatsing van een parkeerverbod E1 met onderbord +3,5 ton.
Deze locatie betreft een gewestweg.
De parkeerzone wordt gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling 3 Gewestwegen - artikel 3 'parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze aanvullingen in het gecoördineerd gemeentelijke aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.
Op 20 februari 2023 heeft de gemeente zich aangesloten tot het vastgoedinformatieplatform (VIP). Dit is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers. De gemeente kan via het VIP de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het Vastgoedinformatieplatform ging van start voor notarissen en vastgoedmakelaars. Ondertussen behandelen steeds meer steden en gemeenten aanvragen via het nieuwe systeem. Het decreet, bekrachtigd op 22 december 2023, treedt in werking op 01 januari 2024. Alle aanvragen ’Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ in Vlaanderen zullen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.
Voor het bezorgen van de vastgoedinformatie heeft de gemeenteraad op 26 januari 2023 werd een retributie van € 50,00 per aanvraag goedgekeurd. Een aanvrager dient eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De gemeentelijke retributie blijft ongewijzigd. Vanaf 01 januari 2024 moet de gemeentelijke retributie worden betaald via het vastgoedinformatieplatform. De gemeentelijke retributie zal dan doorgestort worden naar de gemeente Beernem.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring van de ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie gevraagd.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de Provincie West-Vlaanderen door Aquafin, met als contactadres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, voor de heraanleg Oedelemse Steenweg en tijdelijke bemaling voor de aanleg van riolering en een pompstation, gelegen in de Oedelemse Steenweg te 8340 Damme en de Zomerstraat-West en de Zomerstraat-Oost te 8730 Beernem.
Op grondgebied Beernem betreft het de kadastrale percelen gekend onder 2de afdeling Oedelem, sectie B, nummers 1173 R, 1173 T.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 28 december 2023 tot en met 26 januari 2024. Er werd één digitaal bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Beernem.
Het bezwaarschrift handelt over de heraanleg van het kruispunt Oedelemse Steenweg met Zomerstraat-Oost die als een verhoogde drempel wordt uitgevoerd. In het dossier is geen duidelijke informatie terug te vinden op welk niveau deze dan wel zou worden voorzien t.o.v. de bestaande situatie. Op de plannen staat het betreffende perceel ingetekend als braakliggend terwijl er een kantoorgebouw aanwezig is met een oprit via de Oedelemse Steenweg en een toegangsweg in klinkers naar inkom via Zomerstraat-Oost. De hellingen naar de verhoogde drempel worden net op deze posities ingetekend. De bezwaarindiener drempel wenst duidelijke uitgewerkte plannen waarbij er rekening wordt gehouden met de huidige toestand.
Provincie West-Vlaanderen vraagt, volgens artikel 47 van het omgevingsbesluit, aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de zaak der wegen in dit dossier.
Recent is duidelijk geworden dat de vennoten binnen het werkingsgebied van IVBO geen uniforme werkwijze hanteren inzake de verkoop van PMD- en GFT-zakken. Ook in Beernem wijkt de huidige werkwijze voor de verkoop van PMD-zakken af van de gewenste werkwijze. Naast het principieel streven naar een uniforme werking is deze uniforme aanpak zeker wenselijk in het kader van een correcte vergoeding aan de gemeenten. IVBO vergoedt immers de retributie aan de gemeenten aan de hand van de ingezamelde gewichten binnen een gemeente.
Om tot een uniforme werkwijze te komen, dient Beernem volgende aanpassingen te doen:
GFT-zakken (15l en 30l): De werkwijze van Beernem stemt reeds overeen met de vooropgestelde werkwijze van IVBO. Er zijn geen aanpassingen nodig.
Het college van burgemeester en schepenen bracht in de zitting van 19 januari 2024 gunstig advies uit.
Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 01 maart 2024, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het college van 14 oktober 2022 (CBS/2022/1801) bracht de sportdienst voor het eerst een voorstel qua tarifering. Dit werd uitgesteld voor nader onderzoek.
Intussen werd werk gemaakt van een prijzenstructuur, zonder uitspraak te doen over het exacte tarief. Op deze basis werd verder opgebouwd.
Na verder onderzoek wordt het finale voorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal deze vervolgens voorgelegd worden in het ACS en de Raad van Bestuur van Farys.
Een inwoner van Oedelem, is al enige tijd op zoek naar een geschikte locatie om zijn sport "Boogschieten - discipline Field" te beoefenen op Beernems grondgebied.
Een stuk weiland op de site van het Fort komt hiervoor in aanmerking. Er vond enige tijd terug een informeel overleg plaats met Houtland & Polders om de haalbaarheid hiervan te bekijken. Uit dat overleg is gebleken dat Houtland & Polders daar niet weigerachtig tegenover staat. Er werd een "landschapsplan Fortsite" aangereikt door hen.
De inwoner heeft intussen een VZW opgericht om de boogschietactiviteiten op te starten: VZW Schuttersclub 't Fort. In bijlage is een korte omschrijving terug te vinden van de sport. Het zou de bedoeling zijn om 1 à 2 keer per week de sport te beoefenen op de site.
Naast het terrein wenst de toekomstige vereniging graag een clublokaal. De vereniging zal hiervoor het lokaaltje waar vroeger de spelotheek zich bevond kunnen gebruiken.
Voor het gebruik van het terrein en voor het gebruik van het lokaal werd een overeenkomst opgemaakt. Beide overeenkomsten worden met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het reglement gemeentelijke uitleendienst van feestmateriaal en audiovisueel materiaal werd geüpdatet.
Er werd feestmateriaal toegevoegd zoals brandblussers en een lezenaar. Daarnaast is er een inkanteling van het audiovisueel materiaal naar de gemeentelijke werkplaats 't Fort, 1 centrale uitleendienst. Dit bevordert het gebruiksgemak voor de ontlener.
Het reglement 'gemeentelijke uitleendienst van feestmateriaal en audiovisueel materiaal' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 februari 2024.
Het agendapunt handelt over de deelname aan het project 'Toegankelijke handelszaken'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met het voorstel over de deelname aan het project 'Toegankelijke handelszaken'.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Kurt Vanneste
Raadplegen info gemeentelijke begraafplaatsen
Ik ben aangesproken geweest door iemand die onlangs zijn overleden familielid wilde gaan bezoeken op één van de Beernemse gemeentelijke begraafplaatsen.
De mensen zijn verre familieleden van iemand die hier begraven ligt en wonen ver van hier.
Zij dachten om de gemeentelijke website te raadplegen en daar een overzicht te vinden op een grondplan en te vinden waar hun familielid precies lag door op naam te zoeken.
In hun gemeente bestaat dit ondertussen al. Ze dachten dat dit overal al zo was.
Helaas was dit hier nog niet en uiteindelijk hebben ze het graf gevonden.
De familie contacteerde mij om dit te melden.
Ik heb navraag gedaan en dit gebeurt o.a. in Brugge en heel wat gemeenten, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dit nog niet overal het geval is.
Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om dit ook in Beernem in te voeren ? Ik denk dat je veel mensen opzoekingswerk kan besparen!
Aanpassing regels rond begraafplaatsen en lijkbezorging
Ook mijn tweede vraag gaat over de begraafplaatsen.
Veertien dagen geleden stond in de krant dat het Vlaams parlement het licht op groen heeft gezet om een aanpassing van de regels te doen rond begraafplaatsen en lijkbezorging.
Op initiatief van Katrien Schryvers (Cd&V), Bart Tommelein (Open VLD) en Paul Van Miert (N-VA) werden een aantal bijkomende bepalingen opgenomen.
Zo wordt voorzien dat de gemeenteraad kan toelaten dat de urne van een eerder overleden echtgenoot mee begraven mag worden bij de echtgenoot die overlijdt of bijgezet kan worden in een urnenveld of columbarium.
Ook heeft de gemeenteraad de mogelijkheid dat urnen met de as van gecremeerde gezelschapsdieren mag worden bijgeplaatst bij het graf van hun baasje.
In Wallonië en Italië bestaat deze regeling al, bij ons kan dit vanaf deze zomer ook.
Voor vele dierenvrienden zou deze wetswijziging een welgekomen oplossing zijn en een mooi initiatief.
Mijn vraag nu is: Wil Beernem dit ook mogelijk maken in de zeer nabije toekomst ?
Raadslid Roos Lambrecht
Fietspadenaudit
In de vorige gemeenteraad vroegen we of de gemeente de fietspadenaudit die in 2014 werd uitgevoerd door de Fietsersbond nog gebruikt om de fietspaden te evalueren en te verbeteren. Het antwoord daarop was dat die audit inderdaad lange tijd door de mobiliteitsdienst als richtsnoer gold, maar dat dit nu niet meer het geval was, omdat de situatie op het terrein intussen veranderd is. Vermits we in het bestuursakkoord hebben aangegeven dat we streven om van Beernem een fietsgemeente te maken, m.a.w. een gemeente waar het voor iedereen veilig en comfortabel fietsen is, stellen we voor dat de gemeente een nieuwe audit met een meetfiets aanvraagt bij de Fietsersbond.
Raadslid Rolle Debruyne
Digitaal snelheidsbord Sijselestraat
Er zijn op het grondgebied van onze gemeente heel wat snelheidsbeperkingen van kracht en er zijn tal van snelheidsremmende maatregelen die het steeds drukker verkeer doen vertragen, zeker in de bebouwde kom. En dat is een goede zaak voor de veiligheid van iedereen. Toch blijven er nog pijnpunten, o.a. langs de Sijselestraat, meer bepaald het gedeelte buiten de bebouwde kom. Die weg wordt nog al te vaak als hogesnelheidsweg gebruikt door sommige chauffeurs, ook al geldt er een snelheidsbeperking van 70km per uur. Dat zorgt niet enkel voor onveilige toestanden, maar ook voor heel wat lawaai, lawaai dat de omwonenden langs deze straat dikwijls wakker houdt. En we weten intussen dat lawaai in al zijn facetten een enorme impact op onze gezondheid en ons welzijn heeft. "Lawaai is een van de zwaarste gezondheidsbedreigingen van onze tijd", zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Geluidsoverlast kan je enkele gezonde levensjaren kosten en is - dixit het WHO - na luchtverontreiniging de grootste milieugerelateerde oorzaak van gezondheidsproblemen. Wegverkeer blijkt de grootste boosdoener. Recent onderzoek toont dat verkeerslawaai zelfs al aanzienlijk bijdraagt tot sterfte door hartziekte vanaf geluidsniveaus die onder de WHO-limiet liggen.
Zeker redenen genoeg om de klacht van deze Beernemnaars ernstig te nemen. Om de snelheid daar toch aan banden te leggen (dus aan de kilometerbeperking van 70/u te houden) stellen we voor dat de gemeente een digitaal bord plaatst dat groen oplicht bij wie zich aan de juiste snelheid houdt en rood voor wie dit aan zijn laars lapt. Dit bord kan zeker helpen en hangt of staat idealiter in de buurt van de woningen die heel dicht tegen de straatzijde staan en het meest last hebben van lawaai (en trillingen). Maar wellicht kunnen structurele maatregelen in een latere fase nog meer helpen: snelheidsremmende maatregelen, zoals een wegverschuiving, de 50km-zone uitbreiden tot aan de bewoning daar, snelheidscontroles, en/ of trajectcontrole?
Raadslid Piet De Rycke
Stand van zaken Bargepark – verbinding Zuidveldstraat
Het Bargepark bruist met o.a. een bloeiende scoutsvereniging, een rugby- en tennisclub. Het park wordt druk gebruikt en kan wel een opsmuk gebruiken. Alle paden zijn ook dringend aan vernieuwing toe.
De mooie realisatie van de doorsteek in de nieuwe straat Lendebrug zorgt voor een veilige en korte verbinding tussen de fietsersbrug en het Bargepark. Blijkbaar wordt daarbij door de fietsers aansluitend ook de verbinding gemaakt met de Zuidveldstraat. Aan de vele bandensporen te zien vermoed ik dat o.a. de schoolgaande jeugd zo een veilige verbinding maakt van de fietsersbrug naar de site aan Middenschool Sint-Lutgart (en omgekeerd).
Door het intensief fietsverkeer in de brede strook (op de kop van het rugbyplein) wordt de hele grasstrook helaas kapot gereden door fietsers. Met een smalle waterdoorlatende verharde strook zou de verbinding beter geleid worden en kan de rugby bovendien hun plein beter in goeie staat houden.
In de vernieuwing van het Bargepark staat ook een nieuw speelplein op de planning.
Raadslid Lode Vanneste
Losloopzone Sint-Joris-ten-Distel
Op de gemeenteraadszitting van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de meerderheidspartijen. In de media liet schepen Jan Vanassche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris-ten-Distel. In 2021 werd vervolgens via een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van € 7.500,00 voorzien voor de realisatie van het project.
Via mijn mondelinge vragen op de gemeenteraden van 01 juli 2021, 16 september 2021, 02 juni 2022 en 25 mei 2023 ondervroeg ik de bevoegde schepen over de voortgang van dit dossier. Eindelijk is er witte rook in het dossier, want tijdens het schepencollege van 22 december 2023 werd goedkeuring verleend om een hondenloopweide aan te leggen in Sint-Joris.
In het verslag van de bewuste collegezitting staat te lezen dat de losloopzone komt op het perceel aan het geboortebos in Sint-Joris in de Overleiestraat.
Verder staat in het verslag van het CBS het volgende te lezen:
“Hierdoor zal het ganse geboortebos in de weide opgenomen worden. De bomen van het geboortebos worden opgesnoeid. De randen van het bos worden vrijgemaakt, eveneens zullen paden en bestaande open zones in het bos gesnoeid worden om zo deze betreedbaar te maken.
De omheining wordt voorzien in kastanjehouten treillage van 1,50 m hoog. De weide wordt ontsloten via een sas met 2 kastanjehouten poortjes die zelfsluitend zijn. Het sas wordt voorzien van betonstraattegels om zo deze zone net te houden. Er wordt een grotere kastanjehouten poort voorzien van 3 m breed zodat men met materiaal en voertuigen i.k.v. beheer de weide kan betreden.Er wordt eveneens een zitbank voorzien, een hondenpoepbak en een onthaalbord.
De plaatsing van de omheining wordt uitbesteed. Alle andere werken, zoals snoeien, verharden van het sas en de zitzone, plaatsen van meubilair, worden door eigen dienst voorzien.Het plaatsen van de omheining wordt geraamd op € 16.281,76 incl btw. Het bestaande budget van € 7.500,00 is ontoereikend. Echter wordt in het college van 22 december 2023 een aanvraag voorgelegd voor deelname aan het kanalenreglement waardoor 50 % van de inrichtingskosten kan gesubsidieerd worden (in dit subsidiedossier.”
Uit het verslag van het schepencollege van 02 februari 2024 blijkt dat er intussen een opdracht werd gegund aan de firma met de meest voordelige offerte voor een bedrag van 13.392,46 euro.
Hierover de volgende vragen:
Opvolging renovatie dak Den Akker
Tijdens de vorige gemeenteraad ondervroeg ik de schepen van Sport over de toestand van het dak van Den Akker. Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 bleek eerder al dat het dak dringend aan renovatie toe is. Vervolgens stond in het verslag van het schepencollege van 12 januari 2024 letterlijk dat er wordt aangenomen dat het gebouw definitief moet sluiten als er geen investeringen” zullen gebeuren wegens veiligheidsrisico’s”.
Uit het antwoord van de schepen tijdens de vorige gemeenteraad bleek dat er op maandag 29 januari 2024 een overleg zou plaatsvinden met Farys en dat daarbij de verschillende opties zouden besproken worden. Diezelfde schepen verklaarde nadien in de pers dat de N-VA te kort door de bocht gaat en dat een sluiting van de sporthal niet aan de orde is. Op sociale media beschuldigt ze de N-VA bovendien van “politieke spelletjes en kort door de bocht bangmakerij”.
Intussen vroeg ik aan de gemeentelijke diensten de nota op van Farys rond de stabiliteitsproblematiek van Sportcomplex Den Akker die op 30 november 2023 werd opgesteld.
In de conclusies van dit rapport stelt Farys dat het genoodzaakt is om op basis van bovenvermelde stabiliteitsrapporten en daaraan verbonden veiligheidsrisico’s verschillende acties te ondernemen, onder te verdelen in drie verschillende fases. Bij de acties onder fase 3 staat het volgende:
“Fase 3: ten laatste voor 31 december 2025
• Om te beantwoorden aan de vooropgestelde normen, dient niet alleen de huidige extra belasting dmv PV-panelen op dakdeel 2 te worden verwijderd, alsook dienen bijkomende verstevigingen worden aangebracht, en dit voor verschillende dakdelen. Deze werken dienen uitgevoerd te worden voor 31 december 2025. Hiervoor werd eveneens een kostenraming opgemaakt (zie in bijlage en pnt 1.7.3.). Het niet uitvoeren van deze noodzakelijke stabiliteitswerken resulteert tot een verplichte stopzetting van de exploitatie van sportcomplex Den Akker per 31 december 2025.”
Daarnaast vroeg ik ook het verslag van het overleg van Farys en het gemeentebestuur op van maandag 29 januari 2024. Daarbij staat als conclusie het volgende:
“Het is een gebouw van het jaar 1972 . Niet alleen het dak, maar het ganse gebouw is oud en ook bepaalde installaties zijn versleten. Mee te nemen naar volgende legislatuur.”
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Gijs Degrande
Infomarkt ‘Slim renoveren’
Verschillende gemeenten organiseren een infomarkt of bouwbeurs waar inwoners terecht kunnen voor informatie over renovatieverplichtingen en vergunningen, maar ook voor informatie over de ondersteuningsmogelijkheden van “Mijn Verbouwpremie” en “Mijn Verbouwlening”. Ook in onze gemeente kan zo’n initiatief interessant zijn. Daarom het voorstel om dergelijk event samen met de Woonwinkel en andere partners te bekijken.