Terug
Gepubliceerd op 22/11/2024

Besluit  gemeenteraad

do 14/11/2024 - 19:30

Aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer - Elektrische laadinfrastructuur

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Aanleiding en/of bevoegdheid

Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Feiten en voorgeschiedenis

De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein wordt door de Vlaamse overheid georganiseerd door middel van een concessie-opdracht. 
Het is de taak van de gemeente om hiervoor geschikte parkeerplaatsen ter beschikking te stellen en deze ook te reglementeren en te signaleren.

Regelgeving
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
  • Gecoördineerd algemeen politiereglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen van Beernem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014, en latere wijzigingen en aanvullingen.
  • Decreet Lokaal Bestuur
Argumentatie

Binnen het concept 'paal volgt wagen' werden enkele aanvragen ingediend voor de omgeving Oudezakstraat en de parking aan de kerk werd ook geselecteerd als strategisch locatie.

Er zal bijgevolg een laadpaal geplaatst worden op de gemeentelijke parking naast de kerk in de Oudezakstraat, meer bepaald de 2 parkeerplaatsen het dichtst bij de A. Dumontstraat (omwille van aansluitbaarheid op het net) werden hiervoor geselecteerd.

De geselecteerde locatie betreft een gemeenteweg.

Deze 2 parkeerplaatsen worden gereglementeerd als 'parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen'. Om te vermijden dat eigenaars van elektrische wagens deze plaats continu bezetten, wordt er aangeraden om een maximale parkeerduur op te leggen, bv. max. 3 uur. Dit is voldoende om de auto te laden. Daarna moet de auto verplaatst worden om anderen de mogelijkheid te geven op te laden. 

Deze maatregel kan worden gereglementeerd door een aanvulling in "Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'Parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' " van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer.

Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.

Verwijzingsdocumenten
  • inplantingsplan parking Oudezakstraat
Tussenkomsten

Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré. 

De N-VA fractie dient een amendement in. Het amendement dat wordt voorgesteld is het volgende :  

Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14.9) op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen' aangevuld als volgt:

  • Oudezakstraat - op de parking naast de kerk – voor 2 parkeerplaatsen (gelegen het dichtst bij de A. Dumontstraat) en beperkt tot max 4 uur.

Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het bord E9a met afbeelding van parkeerschijf, aangevuld met een onderbord ‘elektrische voertuigen’ met daarin het logo van een auto en een onderbord ‘max  4 uur’ van 8 u tot 20u.

Het amendement wordt verworpen met 9 stemmen voor het amendement van de N-VA fractie en 16 stemmen tegen het amendement van de fracties CD&V, Groen en Vooruit.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander, Els Declerck
Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Arthur De Brabander
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslist

Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling I Gemeentewegen - Artikel 14.9) op volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen' aangevuld als volgt:

  • Oudezakstraat - op de parking naast de kerk – voor 2 parkeerplaatsen (gelegen het dichtst bij de A. Dumontstraat) en beperkt tot max 3 uur 

Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het bord E9a met afbeelding van parkeerschijf, aangevuld met een onderbord ‘elektrische voertuigen’ met daarin het logo van een auto en een onderbord ‘max. 3 uur’.

Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.