Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 23/02/2023 - 19:30 de raadzaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Ter kennis genomen

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

      • Zijn verontschuldigd:  Schepen Claudio Saelens, raadsleden Barbara Vandenbrande,  Arthur Mortier en Branco François
      • Uitnodigingen:
        Er is een infosessie over het project Water-Land-Schap 2.0 in Beverhoutsveld waarbij de provincie West-Vlaanderen een toelichting zal geven. De infosessie vindt plaats op maandag 13 maart om 20.00 u in O.C. De Kleine Beer.  De pachters / landbouwers, de adviesraad Landbouw en de Stuurgroep Water-Land-Schap 2.0 zijn hiervoor uitgenodigd.
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 26 januari 2023

      Goedgekeurd

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 26 januari 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Veiligheidsdiensten

      • Vervangen ANPR-camera Reigerlostraat

        Goedgekeurd

        De politiezone stapt over naar het lokale portaal M³ en sluit aan bij het federaal portaal AMS. Enkele oudere camera's in de politiezone zijn hiermee niet compatibel en dienen een upgrade te krijgen.

        Voor Beernem gaat het om de ANPR-camera in de Reigerlostraat (ter hoogte van huisnr. 23).

        Hiervoor werd een offerte opgemaakt door de tijdelijke vereniging proximus - Trafiroad volgens het lopende raamcontract met het Agentschap Wegen en Verkeer. De raming bedraagt € 19.562,79. Hierop is wel een prijsherziening van toepassing.

        Bij de plaatsing van de huidige ANPR-camera in 2014 werd overeen gekomen met gemeentebestuur Wingene voor het gebruik van de beelden en een daarbij horende kostendeling van 50%. Dit engagement werd overgenomen en uitgevoerd door politiezone Regio Tielt, welke deelde in de kostprijs.
        Politiezone Regio Tielt gaat akkoord om opnieuw voor 50% deel te nemen in de kostprijs.

        Het gemeentelijk aandeel wordt bijgevolg geraamd op € 9.781,40.

        In het budget 2023 is een krediet beschikbaar van € 76.000,00 op artikel nr 0490-00/2300000 - ANPR-camera's.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de vernieuwing van deze camera goed te keuren.

      • Hulpverleningszone 1 - advies op jaaractieplan 2023

        Goedgekeurd

        Het jaaractieplan 2023 is aangepast en werd voorgelegd aan het zonecollege. Het jaaractieplan wordt ter definitieve goedkeuring voorgelegd in de zoneraad van 30 januari 2023. Het gaat om een verderzetting van het meerjarenplan 2020-2025.

        Op voorstel van het zonecollege wordt het jaaractieplan 2023 aan de gemeenten van haar werkingsgebied bezorgd om het ter advies voor te leggen aan de resp. gemeenteraden.

    • Juridische zaken

      • Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid

        Goedgekeurd

        Het uitwisselen van informatie tussen parket, politie en gemeente is noodzakelijk met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid. Daarom wordt de goedkeuring van het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid voorgelegd aan de gemeenteraad. De twee andere gemeenten van onze politiezone, Oostkamp en Zedelgem, leggen het protocolakkoord ook ter goedkeuring voor in de gemeenteraadszitting van februari 2023. Daarna wordt het ter goedkeuring voorgelegd in de zonale veiligheidsraad van 21 maart 2023.

    • Intercommunales en maatschappijen

      • IVBO - buitengewone algemene vergadering van 19 april 2023 - standpuntbepaling

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 20 januari 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 19 april 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.

        De agendapunten zijn de volgende:

        1. Samenstellen van het bureau
        2. Samenstelling van de vergadering
        3. Voorafgaandelijke goedkeuringen
          Verslag betreffende de wijziging van het voorwerp
          Verslag betreffende de creatie van de aandelen D en de wijziging van de rechten van de aandelen C
        4. Statutenwijziging
          1. Wijziging van het voorwerp
          2. Kennisname en bespreking van het verslag van het bestuursorgaan overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
          3. Creatie van aandelen D, vaststelling van de rechten, voorrechten en verplichtingen aan aandelen D en aanpassing van artikel 9, 14 en 21 van de statuten en creatie van een nieuw artikel 24bis betreffende de ontslagregeling voor de bestuurder benoemd door de aandelen C.
          4. Schrapping van de laatste paragraaf van artikel 10 van de statuten over de alternatieve mogelijkheden voor aanpassing van de inbreng
          5. Aanpassing van artikel 11 van de statuten met toevoeging van een forfaitaire vergoeding bij niet tijdige betaling van alle betalingen aan de vereniging.
          6. Aanvulling van het woord "infrastructuur" op het einde van de eerste zin van artikel 13 van de statuten
          7. Vervanging van het woord "samenwerkingsovereenkomst" door "beheersoverdracht" In artikel 14 van de statuten
          8. Schrapping van de toepasselijke correctiefactoren en toevoeging van indexatie van plafondtarieven in artikel IS van de statuten
          9. Toevoeging van de modaliteiten van uittreding in artikel 19 van de statuten
          10. Correctie van het jaar vermeld in artikel 25 van de statuten
          11. Aanpassing van artikel 28 van de statuten betreffende het plaatsen van stukken op een voor alle bestuurders toegankelijke locatie op een intra- of extranet i.p.v. het IVBO-intranet.
          12. Aanpassing van artikel 30 van de statuten betreffende aanstelling van gevolmachtigden 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 5. 6. 7. 8. 9.
          13. Aanpassing van de laatste alinea van artikel 32 en de eerste alinea van artikel 35 van de statuten door toevoeging van de "bijzondere" algemene vergaderingen, naast de algemene en buitengewone algemene vergaderingen
          14. Aanvulling van artikel 42 met de vermelding dat de documentatie betreffende de op de aanvankelijk op de agenda ingeschreven punten bij de uitnodiging tot de vergadering wordt gevoegd.
          15. Aanpassing van artikel 44 van de statuten.
          16. Schrapping van de artikelen 27, 58 en 59 van de statuten betreffende de overgangsbepalingen gezien deze achterhaald zijn.
          17. Opdracht aan het bestuursorgaan tot materiële uitvoering van de genomen beslissingen, alsook tot opmaak van de gecoördineerde tekst van de statuten.
        5. Goedkeuring toetreding Incovo als vennoot
        6. C Goedkeuring toetreding Interza als vennoot C
        7. Goedkeuring toetreding Intradura als vennoot C
        8. Goedkeuring toetreding IVBO als vennoot B bij Intradura
        9. Varia

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

    • Grondbeleid en patrimonium

      • Goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondafstand wegzate en infrastructuur Gaspeldoorn + parking Postwegel

        Goedgekeurd

        Op 04 maart 2013 werd een verkavelingsvergunning verleend aan LS Construct uit Aalter tot het verkavelen van grond in 8 loten voor eengezinswoningen en 1 lot voor een meergezinswoning met inbegrip van de aanleg van nieuwe wegverharding en rioleringen en een groenzone met parking te Beernem, Gaspeldoorn/Postwegel.

        Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 januari 2012. De kosteloze afstand van de wegzate, infrastructuur en de groenzone met parking werd bedongen.

        Ondertussen is gebleken dat de groenzone in de Postwegel niet gebruikt wordt door de bewoners. De groenzone wordt onderhouden door de gemeentelijke diensten, maar is geen meerwaarde voor het openbaar domein en voor de bewoners. De aanpalende eigenaar wenst de groenzone aan te kopen, mits doorgang te verlenen aan de overige eigenaars naar het kruiwagenpad.

        De af te stane grond bestaat volgens het opmetingsplan van 31 maart 2021 opgemaakt door SB Topokor nv, Kortrijk uit lot A , zijnde de wegenis Gaspeldoorn met een totale oppervlakte van 675 m² en lot B, zijnde een parking met een oppervlakte van 40 m². De percelen zijn kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie F, deel van nummers 920 B 3 en 920 C 3.

        Op basis van het opmetingsplan heeft notaris Katia Denoo uit Oostkamp een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

        Deze ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Aanvullend reglement: Sint-Amanduslaan (deel) en Kardinaal Cardijnlaan (deel) - ordening van het verkeer door middel van wegmarkering

        Goedgekeurd

        Politiezone Het Houtsche meldt een veiligheidsprobleem door het parkeren van wagens ter hoogte van de nieuwe appartementsbouw op de hoek van de Kardinaal Cardijnlaan met Sint-Amanduslaan. Bewoners maken veelvuldig gebruik van de openbare weg om te parkeren (in plaats van de voorziene parkeerplaatsen bij de bouw).

        Hierdoor ontstaan 2 problemen:

        • In de Sint-Amanduslaan, rijdende richting Kardinaal Cardijnlaan heb je geen zicht op het tegemoetkomende verkeer wanneer er op de rechter straatzijde auto's geparkeerd staan. De Sint-Amanduslaan maakt daar immers een bocht naar rechts.
        • In de Kardinaal Cardijnlaan staan er vanaf de Sint-Amanduslaan in de richting van de Wingenesteenweg veelal auto's aan de rechter straatzijde geparkeerd. Deze wagens staan er vanaf het kruispunt met de Sint-Amanduslaan waardoor het op dit kruispunt tot conflicten komt.

        Door de bouwheer zal nog een parking aangelegd worden op het openbaar domein in de Kardinaal Cardijnlaan. De huidige langsparkings worden haakse parkings waardoor de capaciteit verdubbeld. Dit zal al deels tegemoetkomen aan het parkeerprobleem, maar zal niet verhinderen dat er nog voertuigen worden geparkeerd waar deze niet gewenst zijn omwille van verkeersveiligheid.

        Er wordt voorgesteld om op beide locaties een onderbroken witte lijn (rijbaan verdeeld in rijstroken) aan te brengen. Concreet gaat het om de Kardinaal Cardijnlaan vanaf de Wingenesteenweg tot aan het verkeersplateau net voorbij de Sint-Amanduslaan en in de Sint-Amanduslaan vanaf de Kardinaal Cardijnlaan tot aan de Anjelierenstraat.
        Hierdoor mogen er op de rijbaan geen voertuigen parkeren, laden en lossen is wel nog toegestaan.

        Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.

        Ze kunnen gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 10.2 'Op volgende wegen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte onderbroken strepen' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.

      • Gemeenteweg verbinding Gevaerts-Noord - Buurtweg nr. 3: Voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk rooilijnplan

        Goedgekeurd

        In zitting van 28 april 2022 besliste de gemeenteraad om de verbindingsweg gelegen tussen Gevaerts-Noord 10 en 11 en chemin nr. 3 te erkennen als gemeenteweg. Conform het decreet houdende de gemeentewegen van 03 mei 2019 artikel 13§2 werd het college belast met de opmaak van een rooilijnplan. Hiervoor werd landmeterskantoor Vandenbussche aangesteld.

        Komende van Gevaerts-Noord wordt de volledige breedte van de toegangsweg ingenomen. Dit gaat om 5 meter.
        Op dit gedeelte rust sowieso een erfdienstbaarheid van doorgang van 5 meter voor het onderhoud van de naastliggende Lijsterbeek. Bij het vestigen van een nieuwe gemeenteweg gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg (artikel 26.2 van het betreffende decreet). Het is niet aangewezen deze grondstrook in 2 te splitsen.
        Ter hoogte van het landbouwperceel wordt de gemeenteweg 1,5 meter breed.

        Het ontwerp gemeentelijk rooilijnplan wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter voorlopige vaststelling.

        Conform het decreet zal het college van burgemeester en schepenen binnen de dertig dagen een openbaar onderzoek starten waarna het rooilijnplan ter definitieve vaststelling zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

    • Ruimtelijke ordening, wonen en huisvesting

      • Vaststellen nieuw reglement conformiteitsattesten voor woningen

        Goedgekeurd

        Het subsidiedossier 2020-2025 voor het intergemeentelijk project De Woonwinkel, voorziet in de aanvullende activiteit AA 2_3 dat er een reglement moet vastgesteld en toegepast worden waarbij het conformiteitsattest in tijd wordt beperkt.

        Volgens de Vlaamse Codex Wonen moet elke woning, gelegen in het Vlaamse gewest, voldoen aan de minimale vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit.

        Met de invoering van het Vlaamse Woninghuurdecreet sinds 01 januari 2019 winnen conformiteitsattesten aan belang. Voor de eigenaar biedt een conformiteitsattest meer rechtszekerheid en bij een juridisch conflict is de vrederechter veel meer dan vroeger aangewezen op een conformiteitsattest.

        Een conformiteitsattest is momenteel 10 jaar geldig. Tijdens een controle ter plaatse beoordeelt een woningcontroleur de kwaliteit van de woning aan de hand van een technisch verslag die een lijst bevat van mogelijke gebreken.

        Deze gebreken (sinds 01 januari 2021) worden onderverdeeld in 3 categorieën: kleine gebreken (categorie I), ernstige gebreken (categorie II) en gebreken die veiligheids- of gezondheidsrisico’s inhouden (categorie III). 7 kleine gebreken vormen een ernstig gebrek. Vanaf één ernstig gebrek is een woning ongeschikt. Vanaf één ernstig gebrek dat een veiligheids- of gezondheidsrisico inhoudt, wordt een woning onbewoonbaar.

        De woningonderzoekers van de Woonwinkel stellen uit praktijkervaring vast dat een conformiteitsattest met een duur van 10 jaar niet altijd strookt met de realiteit en soms te lang is.

        • Volgens de regelgeving kan een woning met het ontbreken van dubbele beglazing toch een CA krijgen voor 10 jaar indien voldaan wordt aan een door de Vlaamse Regering vastgestelde minimale grenswaarde voor de energiescore (EPC). Dit kan echter leiden tot een versoepeling van de beoordeling uit het vorig reglement. Ook blijft het cruciaal dat dergelijke woningen geïsoleerd worden met dubbel glas. Er wordt dan ook voorgesteld om voor een woning waarvan minstens 1 woonruimte en/of sanitaire ruimte enkel glas bevat, het CA te beperken tot een looptijd van 3 jaar in plaats van 10 jaar (let wel: enkel woonruimtes en sanitaire ruimtes. Garages, bergingen tellen hier niet in mee).
        • Een woning met een aantal kleine gebreken kan vandaag nog conform zijn, maar in realiteit blijkt dat vele kleine gebreken uiteindelijk leiden tot een slechte woonkwaliteit. De slechte kwaliteit van de woning zou gedurende de geldigheidsperiode van het conformiteitsattest kunnen toenemen en leiden tot 7 kleine gebreken, waardoor de woning eigenlijk ongeschikt is. Bij een woning met meer dan 3 kleine gebreken is het daarom aangewezen om het conformiteitsattest te beperken tot een periode van 3 jaar.
        • Bij de voorbereiding van het nieuwe subsidiedossier voor de periode 2020 - 2025 werd ingezoomd op vochtproblemen. Bij een combinatie van verschillende kleine vochtproblemen én beperkte verluchtingsmogelijkheden, is een beperkte geldigheidsduur van het conformiteitsattest aangewezen. Er wordt dan ook voorgesteld om het CA van woningen met aanwezigheid van vocht (opstijgend, insijpelend, doorslaand of condenserend) in minstens 2 woonruimtes en/of sanitaire ruimtes, te beperken tot een standaardlooptijd van 5 jaar in plaats van 10 jaar.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een reglement vast te stellen tot het beperken van de geldigheidsduur van conformiteitsattesten van woningen.

    • Milieu

      • Lokaal Energie- en Klimaatpact - rapportering 2021 en 2022

        Goedgekeurd

        De Vlaamse Overheid ontwikkelde in 2021, vanuit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 met 16 doelstellingen die zorgen voor een beter klimaat. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact is een subsidieproject met co-financiering van 50%, voor de uitvoering van klimaatacties m.b.t. deze 16 doelstellingen.

        In de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 werd beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) te ondertekenen.

        Beernem ontving voor 2021 reeds een subsidiebedrag van € 53.545,03. Voor 2022 zal Beernem recht hebben op een subsidiebedrag van minstens € 54.253,00.

        Tegen 01 maart 2023 dient een eerste rapportering ingediend te worden, voor 2021 en 2022. Deze rapportering (voortgang van het LEKP) dient vooraf besproken te worden op de gemeenteraad. Het betreft een inhoudelijke bespreking. De financiële rapportering verloopt via de BBC en verloopt dus samen met de volledige financiële controle van de gemeente.

        Formele vereisten voor de vaststelling van deze inhoudelijke rapportering zijn er niet. Het rapport dient wel opgeladen te zijn uiterlijk op 01 maart 2023. De cijfers worden verzameld via verschillende databronnen. Een deel cijfers wordt bijgevolg automatisch gegenereerd bij de rapportering, een deel moet door de gemeente zelf verzameld worden.

        Concreet dient een voortgangsrapportering te gebeuren voor de acties in de 4 werven (water, groen, mobiliteit en wijkrenovatie) en voor de 7 bindende engagementen.

        Volgende rapporteringsdocumenten worden ter bespreking voorgelegd:

        • Rapport doelstellingen 4 werven 2021
        • Rapport doelstellingen 4 werven 2022
        • Rapport doelstellingen 4 werven eindtotaal 2021 en 2022 samen
        • Rapport doelstellingen bindende engagementen 2021 en 2022 samen
        • Rapport VVSG (bron voor enkele bovenlokaal aangereikte data)

        Indicatief worden ook de aan de doelstellingen gekoppelde budgetten en uitgaven in de tabellen vermeld, om al een eerste idee te kunnen vormen over de totale uitgave per jaar. Voor 2021 zou Beernem minimum € 107.090,06 moeten uitgeven om recht te hebben op de Vlaamse subsidie. Voor 2022 bedraagt het uit te geven bedrag minimum € 108.506,00.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de rapportering voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) voor 2021 en 2022.

      • Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen: SDG's in scholen - Intergemeentelijke samenwerking

        Goedgekeurd

        De Noord-zuiddienst van Brugge nam contact op met Beernem in verband met een project rond SDG-scholen. Ze willen graag een label voor SDG-scholen uitreiken in analogie met het label voor Fairtrade scholen. Hiervoor werkt Brugge samen met de Mind- and Makerspace van Howest en SDG-tv.be.
        Vanuit (het Streekhuis van) de provincie konden hiervoor subsidies verkregen worden. Stad Brugge wenste zo veel mogelijk buurgemeenten – en steden mee te nemen in dit project zodat dit een sterk intergemeentelijk verhaal wordt. Dit regionaal dossier werd in oktober voorgesteld aan de provincie.

        Op 05 augustus 2022 besliste het college om in te stappen in het intergemeentelijk project rond SDG scholen waarvan Brugge de trekker is. Dit op voorwaarde van subsidie van de provincie West-Vlaanderen en goedkeuring door de gemeenteraad. Het dossier voor de SDG-scholen werd ondertussen door de provincie in het kader van de subsidie wereldburgerschap goedgekeurd. In totaal nemen 7 steden en gemeenten deel.

    • Ontwikkelingssamenwerking

      • Toekenning noodhulp Somalië

        Goedgekeurd

        De Hoorn van Afrika is een vergeten regio waar er op dit moment ruim 10 miljoen kinderen honger en dorst lijden. De regio Somalië, Eritrea, Ethiopië en Djibouti, ondergaat momenteel de ergste klimaatcrisis in 40 jaar. Drie mislukte regenseizoenen op rij veroorzaken ernstige water- en voedseltekorten. Het conflict in Oekraïne verstoort de invoer van essentiële grondstoffen zoals tarwe, olie en brandstof en drijft zo de prijzen de hoogte in. De voedselzekerheid van de hele regio is in gevaar.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde noodhulp.

      • Noodhulp slachtoffers aardbeving Syrië - Turkije

        Goedgekeurd

        Sinds de zware aardbevingen die maandag 06 februari het grensgebied tussen Syrië en Turkije troffen, is het dodental blijven stijgen tot het meest recente, hallucinante cijfer van 33.000 doden en is de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden toegenomen. 
        Ook de schade aan gebouwen en infrastructuur is enorm. De barre winter in de regio maakt de situatie nog gevaarlijker. Geconfronteerd met deze noodsituatie doet het 12-12 Consortium een oproep tot solidariteit om financiële steun in te zamelen voor de financiering van de activiteiten van de 7 lidorganisaties die noodhulp voor de slachtoffers organiseren in de getroffen gebieden.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde noodhulp.

    • Kinderopvang

      • Reglement starterspremie onthaalouders

        Goedgekeurd

        In het meerjarenplan is onder actie 22.17.2 voorzien om onthaalouders en kinderdagverblijven te stimuleren om in Beernem met kinderopvang te starten.

        Met het verhogen van de aantrekkingspremie voor nieuwe onthaalouders wil het bestuur hier werk van maken.

        Momenteel krijgen startende onthaalouders een premie van € 150,00 wanneer ze zich aansluiten bij de dienst.

        Bij een opstart komen er echter heel wat kosten kijken: aankoop bedjes, eetstoelen, park, speelgoed, ...

        Met het nieuwe reglement willen we nieuwe onthaalouders aantrekken en financieel ondersteunen bij de opstart van hun opvang. De Gemeente voorziet een terugbetaling van gemaakte kosten voor hun kinderopvang tot maximaal € 1.000,00 met ingang vanaf 01 januari 2023 onder de noemer ‘starterspremie onthaalouder’.

        Er werd een reglement "Starterspremie startende onthaalouders aangesloten bij de dienst Onthaalgezinnen Beernem" opgemaakt dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Reglement terugbetaling opleiding begeleider in de kinderopvang

        Goedgekeurd

        In het meerjarenplan is onder actie 22.17.2 voorzien om onthaalouders en kinderdagverblijven te stimuleren om in Beernem met kinderopvang te starten.
        Met een opleidingspremie voor nieuwe onthaalouders wil het bestuur hier werk van maken.

        Als een onthaalouder niet het juiste diploma bezit, dan moet hij/zij tegen 2024 de juiste kwalificatie halen.

        De volledige opleiding kost ongeveer € 1.600,00. Er wordt van een onthaalouder ook verwacht dat hij/zij de opvang sluit om stage te lopen in een andere opvang. Dit leidt tot inkomensverlies.

        Met het nieuwe reglement willen we nieuwe onthaalouders aantrekken en huidige behouden door tussen te komen in de opleidingskosten voor begeleider kinderopvang. De opleidingskosten voor de opleiding ‘begeleider in de kinderopvang’ worden 100 % terugbetaald voor onthaalouders die werkzaam zijn onder de dienst Onthaalgezinnen op het grondgebied van Beernem.

        Het reglement "Tegemoetkoming in opleidingskosten voor onthaalouders die de opleiding ‘Begeleider in de kinderopvang’ volgen" wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Feestelijkheden en plechtigheden

      • Ronde van Vlaanderen Cyclo - Convenant - toetreding interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen 2023'

        Goedgekeurd

        Op zaterdag 01 april 2023 passeert de Ronde van Vlaanderen Cyclo in onze gemeente.  Dit evenement houdt risico's in waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn.

        Traditioneel zal de doortocht van dit wielerevenement veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich meebrengen.  Het risico bestaat dat deelnemers mogelijks de wegcode niet respecteren en daardoor andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen. Het is daarom aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken gemaakt worden inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen en communicatie. Het is opportuun deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator. Deze afspraken zijn bij best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator.  Het is echter praktisch bijna onmogelijk om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen. Daarom is een bovenlokaal samenwerkingsverband aangewezen om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren. Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking. De burgemeester, inherent aan zijn bevoegdheden is het best geplaatst om de gemeente te vertegenwoordigen.

        Per mail van 23 januari 2023 verzoeken de federale diensten van de gouverneur van West-Vlaanderen om dit voor te leggen op de eerstvolgende gemeenteraad en een afschrift van de beslissing te bezorgen.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd, op gunstig advies van het college (d.d. 03 februari) om goedkeuring te geven aan :

        1. het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie,

        2. de oprichting van de interlokale vereniging 'Ronde van Vlaanderen Cyclo' (art. 26 van het convenant)

        3. de gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.

        4. De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Ter kennis genomen

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

        Raadslid Vita Van Belleghem

        B-omloop

        De B- omloop aan sportpark Drogenbrood heeft een kleine lus met hakselhout in het bosje aan het voetbalveld. Kan er met de sportdienst eens bekeken worden om de strook met hakselhout wat uit te breiden ? Dit kan de omloop wat aantrekkelijker maken en het is ook veel aangenamer om op een zachte ondergrond te kunnen lopen.

        Raadslid Piet De Rycke

        N370 – Stationskruispunt – fietspad Wingene

        We pleiten al jaren bij Agentschap Wegen en Verkeer om enkele pijnpunten aan te pakken op de gewestweg N370. Daarbij 2 prioritaire dossiers :

        • Na het vernieuwen van de stationsomgeving zou het kruispunt van de Wingenesteenweg en Hubert 'd Ydewallestraat aangepakt worden met o.a. verkeerslichten.
        • De aanleg van een fietspad naar Wingene op de Beernemsteenweg.

        Graag toon ik ter illustratie enkele gedigitaliseerde dia’s die een gedreven raadslid (JDR) 30 jaar geleden heeft getrokken.

        Wat is de stand van zaken van deze dossiers ?

        Wat is de timing van de uitvoering ?

        Subsidies plattelandsprojecten

        Ik doe graag volgende suggestie:

        De provincies lanceerden samen met de VLM terug een oproep voor plattelandsprojecten. Tot 14 juli kunnen lokale besturen, vzw’s en plaatselijke ondernemingen opnieuw steun aanvragen. Zowel het creëren van ontmoetingsplekken en rustpunten als projecten die vereenzaming tegengaan behoren tot de mogelijkheden.

        Eerder ontvingen 24 West-Vlaamse plattelandsprojecten 1 miljoen euro subsidie vanuit het herstelfonds. Bv. een troosttuin in Zedelgem, ontharding in Menen, ontmoetings- en speelruimte in Houthulst…

        Zowel de VLM als de provincie West-Vlaanderen openden daarvoor een plattelandsloket te vinden op internet.

        Mogelijks kan ons meerjarenplan eens gescreend worden op mogelijke in te dienen dossiers ?

        Raadslid Dries Dhont

        Digitalisering van premies-, subsidies- en toelageprocessen

        De gemeente Wingene heeft deelgenomen aan een pilootproject met betrekking tot de automatische uitbetaling van premies. Zou dit ook iets voor Beernem kunnen zijn?

        Raadslid Rolle De Bruyne en Raadslid Roos Lambrecht

        Opvolging stand van zaken eerder gestelde vragen

        1. Hoever staan we met het beloofde openbaar toilet in Oedelem ?
        2. Volgens de website is Beernem nog altijd niet ingeschreven voor de testkaravaan, een initiatief van de provincie om werknemers twee weken lang allerlei soorten elektrische fietsen te laten uittesten. We gaan ervan uit dat, zoals beloofd door de burgemeester na de in juni gestelde vraag, Beernem zich alsnog inschrijft ?
        3. Wat is de stand van zaken i.v.m. de veilige fietsoversteek van de Parkstraat naar de Marichalstraat ?

        Raadslid Lode Vanneste

        Registratie West-Vlaams Digitaal platform voor aanbestedingen

        De provincie West-Vlaanderen lanceerde recent het nieuwe samenwerkingsplatform www.goedaanbesteed.be. Het digitaal platform mikt op regionale en lokale overheidsinstellingen (als aanbesteder) en op kleine en middelgrote ondernemers (als opdrachtnemer) in West-Vlaanderen. 

        De nieuwe interactieve website geeft KMO’s en kleinschalige bedrijven een duidelijk overzicht van opdrachten en openbare aanbestedingen van West-Vlaamse overheidsinstellingen die bij hun activiteit aansluiten. Het platform is bijzonder gebruiksvriendelijk. Het is volledig gratis voor overheden en bedrijven. Gebruikers worden automatisch op de hoogte gehouden als er een match is.

        Via goedaanbesteed.be krijgen ook lokale overheden een instrument om heel eenvoudig en transparant potentiële leveranciers in hun gemeente of regio te contacteren. Ze bepalen zelf op welke bedrijfssectoren en welke regio’s ze mikken voor hun aanbesteding. Na het publiceren van hun overheidsopdracht kunnen overheidsinstellingen eenvoudig de bedrijven contracteren die interesse tonen in een bepaalde opdracht.

        Steden en gemeenten kunnen als aanbesteder op het platform overheidsopdrachten publiceren waarvan de goed te keuren uitgave onder de publicatiedrempel ligt. De drempel voor de “onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking” bedraagt op dit moment € 140.000,00 exclusief btw.

        Voor de N-VA is het ondersteunen van de lokale economie en lokale ondernemers een absolute prioriteit. Dit platform past binnen deze doelstelling, want het is een ideaal instrument om de omzet en het groeipotentieel te vergroten van onze kleine KMO’s en bedrijven. Daarom stellen wij voor dat onze gemeente zich voor 01 maart 2023 registreert op goedaanbesteed.be. Daarnaast vragen we de gemeente om het bestaan van het nieuwe platform bekend te maken via de verschillende gemeentelijke communicatiekanalen (website, sociale media, infoblad, gemeentelijke nieuwsbrief….).

        Daarom de volgende vragen:

        1. Wanneer zal de gemeente zich registreren op het nieuwe digitaal platform ?
        2. Is de gemeente van plan om in 2023 zelf overheidsopdrachten te publiceren op het nieuwe platform ? Graag een oplijsting van de verschillende opdrachten.
        3. Op welke manier zal het gemeentebestuur het bestaan van de nieuwe, interactieve website communiceren bij de bedrijven en ondernemers in onze gemeente ?

        Week van de vrijwilliger

        Vanaf 25 februari 2023 tot en met 05 maart 2023 vieren we opnieuw de Week van de Vrijwilliger. Vrijwilligerswerk zorgt bij vrijwilligers voor relevante ervaring, heel wat plezier en uiteraard ook een goede daad. Organisaties krijgen er dan weer helpende handen bij en breiden hun team bij. Met de N-VA willen we via deze weg alle vrijwilligers, zowel binnen de diensten van onze gemeente als bij onze verenigingen, bedanken voor hun enthousiasme en inzet.

        Heel wat lokale besturen nemen verschillende initiatieven om het vrijwilligerswerk in hun stad of gemeente te ondersteunen.  Ook in Beernem is dat het geval. Zo is er op de gemeentelijke website een vrijwilligerspagina met onder meer een overzicht van  vrijwilligersvacatures en info over vrijwilligerswerk en de gratis vrijwilligersverzekering. Dit jaar vindt er ook voor de eerste keer een evenement plaats om de vrijwilligers in onze gemeente te bedanken. Dit gaat door op vrijdag 03 maart 2023.

        Hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:

        1. Op hoeveel vrijwilligers deed het gemeentebestuur in 2022 een beroep ?
        2. Hoeveel vrijwilligers zijn er momenteel actief binnen de werking van de gemeente ?
        3. Op welke wijze werden de onderwerpen gekozen die aan bod komen tijdens het evenement voor vrijwilligers op vrijdag 03 maart 2023 ?

        Om het vrijwilligerswerk in onze gemeente nog een extra boost te geven, stelt de N-VA nog een aantal nieuwe initiatieven voor:

        1. De oprichting van een lokaal vrijwilligersloket dat op een vast tijdstip in de week wordt opengesteld voor alle geïnteresseerden. Mensen kunnen er terecht voor alle praktische info rond vrijwilligerswerk en mogelijke openstaande vacatures binnen de gemeente. Zowel een gemeentelijke medewerker als een vrijwilliger met de nodige expertise kunnen zorgen voor de permanentie van het loket.
        2. De organisatie van een jaarlijkse vormingsdag voor vrijwilligers en verenigingen
        3. al dan niet in samenwerking met bestaande organisaties zoals Vormingplus, Vrijwilligerswerkwerkt… Mogelijke onderwerpen zijn de bestaande wetgeving rond vrijwilligerswerking, hoe werken met vrijwilligers, digitale media.
        4. Het in de kijker zetten van de vrijwilligerswerking binnen onze gemeente tijdens de onthaaldag voor nieuwe inwoners.
        5. Een rubriek in Open Blad specifiek gewijd aan de vrijwilligerswerking in onze gemeente.

        Raadslid Lien Dewispelaere

        Kinderopvang Sint-Joris

        Graag informeer ik naar een stand van zaken i.v.m. “De Berenwelpjes”. Concreet had ik volgende vragen :

        • Zal de opvang nog dit jaar opnieuw kunnen opstarten?
        • Zo ja, met 2 onthaalouders en de volle capaciteit of met 1 onthaalouder en een verminderde capaciteit ? En is er dan al een mogelijke datum bekend voor een heropstart ?
        • Wordt er nog steeds actief gezocht naar onthaalouders om op die locatie opvang te voorzien ?
        • Als het sui generis statuut het heikel punt blijkt, wordt ook de mogelijkheid geboden aan eventuele kandidaten om in het ‘proefproject werknemersstatuut onthaalouders’ in te stappen ?

        Raadslid Gijs Degrande

        Gala van de Beernemnaar

        Elk jaar reikt het gemeentebestuur samen met de verschillende adviesraden prijzen en trofeeën uit aan mensen, organisaties en verenigingen die zich in hun vakgebied hebben laten opmerken. Tijdens die verschillende evenementen worden zij in de bloemetjes gezet. De laatste jaren zien we helaas een terugval in de belangstelling voor deze evenementen. Het aantal aanwezigen valt terug en vaak ook zijn er ook minder genomineerden. Dat is jammer, want het is goed dat we verdienstelijke inwoners in de bloemetjes zetten. Daarom stel ik voor om een nieuw concept uit te werken, een groot evenement waar alle prijzen worden samengebracht in één écht Gala van de Beernemnaar.

        Parkeerdruk Drogenbrood

        Wie vandaag het sportcomplex Drogenbrood bezoekt, wordt niet weinig geconfronteerd met parkeerproblemen. Zeker bij evenementen en het gelijktijdig plaatsvinden van trainingen en wedstrijden is de aanwezige parkeercapaciteit onvoldoende. Als straks het zwembad in gebruik wordt genomen, zal de parkeerdruk zeker niet afnemen. Graag hoor ik naar de mogelijkheden om deze uitdaging aan te pakken en dring ik aan op een oplossing op zowel korte als lange termijn.